Monday, June 29, 2009

Kejayaan Menguji Keimanan (diterbitkan 27.06.09)

Saidina Ali telah ditanya oleh Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. mengenai pilihan nya antara ilmu dan kekayaan dunia. Ali dengan jelas menjawab ia memilih ilmu. Ilmu adalah sumber ilham yang sentiasa bertambah dan menjadi kukuh apabila dimanfaatkan. Manakala kekayaan akan berkurangan apabila kita menggunakannya. Ilmu menjaga kita tetapi harta, kita yang menjaganya. Demikianlah persoalan dalam menangani kehidupan di alam dunia ini, kalau kita tersilap memilih kerana buayan keseronokan dunia maka pembangunan akhirat akan terjejas.
Lambang kejayaan dunia biasanya berkiblat kepada kekayaan manakala keimanan melandaskan pemikiran kepada keagungan Yang Maha Pencipta. Menempuhi kejayaan sering ditemani dengan keimanan kerana kejayaan itu adalah kuasa Allah menghalalkan kepada si pemain. Kadangkala kita menyaksikan telatah individu apabila berhasil menda- patkan kejayaan, akan lupa diri dan mengangkatnya benjadi megah dan sombong. Ia memikirkan bahawa kejayaannya adalah hak mutlaknya dan tidak ada kena mengena dengan kekuasaan Allah S.W.T.
Dalam hidup manusia wajar dihiasi dengan iman dan ketakwaan kepada Allah S.W.T. kerana segala kewujudan makluk samada yang hidup mahupun yang mati adalah kekuasaan Tuhan. Manusia harus pandai membaca kalimah Allah atau alam ini dan mentafsirnya kepada pembangunan kehidupan. Memahami kalimah Allah yang tercipta akan mendekatkan kita kepada Zat yang Maha Agung. Tidak ada faktor atau ruang dalam hidup ini yang membolehkan kita menjauhi kekuasaan Allah S.W.T.
Manusia hanya dapat bertawakal dan Allahlah yang memurnikan usaha serta ikhtiar kita dengan kejayaan sebagai pemain dalam hidup ini. Kehidupan yang sentiasa disirami dengan kesyukuran kepada Allah terhadap segala perolehan menjadi perjuangan dalam memertabatkan kemanusiaannya sebagai hambah Allah. Manusia sebagai pemudahcara serta pemakmur alam kehidupan agar makluk lainnya dapat kemanfaatan nya.
Kejayaan menguji keimanan membawa maksud kehidupan dunia merupakan pemangkin kepada kekufuran untuk mengenali dana pahala yang Allah redhakan sebagai ganjaran untuk menamani anda di akhirat kelak. Apabila manusia bertemankan dengan kejayaan dunia, fitrah semulajadi seorang insan mula menampilkan kelemahannya. Dalam erti kata lain kejayaan dunia akan membuaikan manusia menjadi leka, kelak menjauhi ibadat kepada Allah disebabkan budaya mensyukuri kejayaan sukar menyedar kan keimanannya.
Ramai orang mengenali rumah-rumah ibadat dan menjadikannya tempat memurni kan ukhuwah kemanusiaan terutama sekali pada hari Jumaat. Tetapi giliran kesibukan dunia kerana melayani perusahaan yang semakin maju dan membersar, rumah-rumah Allah tersebut menjadi sepi baginya. Salam dari rakan-rakan mesjid yang dijumpainya setiap kali berkunjung ke situ sudah tidak kedengaran lagi. Luar biasanya ialah hari(Jumaat) yang mulia itu tidak berteman lagi dengan jiwanya. Hanya yang menyibuk kan pemikirannya ialah melayani deringan telefon bimbit dari pelanggan-pelanggan atau rakan kogsi dalam perniagaannya.
Manusia sememangnya sedemikian keadaan apabila kejayaan dunia mempenga- ruhi kehidupannya. Sebelum mendapat kerusi rajin beribadat tetapi apabila sudah mendapat kerusi dilupakan ayatnya! Sebelum mendapat kejayaan rajin melaksanakan ibadat kerana Allah tetapi apabila kejayaan itu sudah bertemankan anda, ibadat pun sudah ditinggalkan.
Ada seorang miskin bernama Sang Lahbah di zaman Baginda Rasul. Orang itu
tekun beribadat dan mengerjakan solat lima waktu di mesjid bersama Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. Luar biasanya ialah setiap kali selesai sembahyang selepas salam langsung ia meninggalkan jemaah tanpa wirid dan doa, sehingga pada suatu hari Baginda menegurnya. “Sang Lahbah, wirid dan doa itu tidak pentingkah?” Ia menjawab penting ya Rasulullah. “Mengapa engkau meninggalkannya setiap kali selesai sembahyang?”
Sang Lahbah menjelaskan kepada baginda Rasul bahawa ia terpaksa berbuat demikian kerana hendak pulang ke rumah di mana isterinya sedang menungguh untuk meminjam kain sembahyang. Kain sembahyang Sang Lahbah adalah satu-satunya kain yang dikongsi bersama isteri. Sang Lahbah berkata bahawa sejak dahulu lagi ia berniat hendak meminta pertolongan kepada Baginda tetapi merasa malu. Maka Baginda telah menegurnya maka sang Lahbah tidak segan lagi sampaikan hasratnya.
Baginda Rasul bertanya kepada Sang Lahbah mengenai keadaan Rasul sama ada kaya atau miskin. Sang Lahbah berkata, Baginda Rasul adalah seorang yang kaya dengan ibadat tetapi hidup dalam keadaan miskin. Maka itu Baginda tidak dapat membantunya untuk menyelesaikan masalahnya.
Pada hari keesokannya Sang Lahbah bertemu dengan Baginda Rasul lagi dan mengulangi hasrat di hatinya. Jawapan Rasul sama seperti pertemuannya pertama. Maka itu hasrat di hati Sang Lahbah tidak kesampaian. Pada hari ke tiga Sang Lahbah mengulangi lagi tujuannya hendak berjumpa dengan Rasul dan meminta pertolongan untuk mendoakan supaya keadaan ekonomi rumah tangganya berubah baik dan dapat membeli kain sembahyang untuk isterinya. Pada masa itu nanti ia lebih giat beribadat bersama-sama wirid dan doa menyembah Allah S.W.T.
Maka Baginda Rasul Nabi Muhammad S.A.W. memberi Sang Lahbah dua ekor kambing, seekor jantan dan seekor betina yang sedang bunting. Baginda menasihati Sang Lahbah memelihara dan merawat kedua kambing itu dengan baik. Maka sang Lahbah dengan rasa syukur di hati membawanya kerumah dan memeliharanya. Lewat beberapa beberapa bulan kambing betina itu pun beranak kembar.
Hari demi hari, bulan berganti bulan, tahun bertukar ganti, ternakan kambing Sang Lahbah semakin bertambah banyak. Kesebukan menjaga kambing-kambingnya membuat Sang Lahbah mula berubah melaksanakan ibadatnya. Kalau dahulunya ia tidak pernah gagal melaksanakan lima waktunya, sekarang kelihatan mukanya di mesjid hanya waktu Subuh dan Isyak sahaja. Apabila kambingnya Sang Lahbah bertambah banyak hingga keluar kota maka sukar baginya untuk melaksanakan ibadat sembahyang kerana letih seharian menjaga kambingnya.
Lama kelemahan Sang Lahbah hanya hari Jumaat sahaja pergi sembahyang di mesjid. Hari-hari yang lain tidak ada masanya untuk melaksanakan sebab sentiasa sibuk menjaga kambing-kambingnya. Maka baginda Rasul bertanya kepada para sahabat ke mana Sang Lahbah pergi sudah lama tidak kelihatan bersama jemaah di mesjid. Para sahabat memberi tahun bahawa beliau sedang sebuk dengan kambing-kambingnya. Maka Baginda Rasul pun merasa kesihan serta sedih memikirkan keadaan hidup Sang Lahbah.
Bagitulah keadaan manusia apabila ditemukan dengan kekayaan dan kemewahan dunia akan lupa dengan tanggungjawab untuk akhiratnya. Keadaan demikian berlaku apabila iman kepada Allah tidak begitu teguh melawan buaian dunia. Sebenarnya tanggungjawab dunia yang membawa anda membelakangi tangungjawab akhirat, adalah ujian Allah S.W.T. sejauh mana kekuatan iman anda untuk menjaga hubungan dengan yang Maha Berkuasa. Sememangnya manusia sentiasa menampilkan kelemahannya apabila berhadapan dengan keseronokan dunia kerana nafsu yang membisikkan hatinya untuk membelakangi tanggungjawab akhirat.
Ramai orang yang telah membudayakan hidupnya mendampingi mesjid dan menjaga solatnya terutama solat hari Jumaat. Apabila mula berjinak di bidang perniagaan akan mengubah pembawaan dirinya untuk memelihara dunia akhirat. Agama sememang nya menggalakkan umatnya untuk menciburi dalam bidang perniagaan tetapi jangan perniagaan itu menjadi kiblat pemikiran yang akan membenamkan disiplin beribadat.
Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. telah berumah tangga dengan seorang ahli dalam perniagaan yang berjaya seperti Siti Kahtijah tetapi tidak membelakangi ibadatnya kepada Allah S.W.T. Malah isterinya menggunakan keuntungan perniagaannya untuk berjuang membantu Baginda Rasul menegakkan Islam di jalan Allah.
Kita harus faham bahawa segala makluk yang wujud di alam kehidupan samada dalam bentuk yang hidup mahu pun yang tidak hidup adalah kekuasaan Allah untuk mewujudkannya. Bagitu jugalah rezeki dan kekayaan yang berjaya kita perolehi dalam alam kehidupan, Allah yang mewujudkan untuk hambah-Nya yang bertawakal. Maka itu jika kita cintakan makluk atau rezeki mahu pun kekayaan yang kita perolehi jangan ia mengalahi cinta kita kepada Sang Pencipta makluk atau kekayaan yang kita cintai.
Kita harus faham bahawa segala yang kita laksanakan dalam hidup ini merupakan ibadat kerana Allah maka itu wajarlah ibadat itu dimurnikan dengan sujud kepada Allah agar apa yang kita laksanakan menempah dana pahala yang akan menemani kita di akhirt nanti. Mengkufuri aktiviti kemurnian beragama akan menjadikan penghasilan perjuangan kita tanpa berkah dari Allah s.w.t.
Adalah menjadi tanggungjawab pada setiap insan memahami mengapa manusia diwujudkan oleh Allah di dunia ini. Dalam al-Qur’an Allah berfirman yang bermaksud, “Tidaklah Aku jadikan jin dan manusia melainkan supaya menyembah kepada Ku”. Surah Az-Zaariyat ayat56. Ayat ini mengingatkan manusia bahawa seluruh kehidupan ini mestilah diisi dengan ibadah kepada Allah. Segala aktiviti kehidupan wajarlah dilaksana kan kerana Allah dan jangan sekali-kali membelakangi-Nya.
Kesebukan dunia sentiasa memporak-porandakan manusia dalam perlaksanaan ibadat kepada Allah dan sering kita dengar perkataan “sibuk” mengakibatkan manusia alpa dalam mengerjakan ibadat kerana Allah. Allah telah berfirman dalam al-Qur’an yang bermaksud: “Demi masa manusia sentiasa dalam kerugian”,Al-Ashr:1 – 2. Masa itu sentiasa bergerak maka manusialah merancang aktiviti kehidupan supaya urusan dengan Allah tidak terpinggir.
Dalam semua perlaksanaan aktiviti kehidupan harus membudayakan ketakalan atau istikamah kerana Allah lebih suka hambah-Nya yang sentiasa mementingkan masa dalam perlaksanaan agenda pembangunan. Orang yang sentiasa melaksanakan kerja-kerja amal dengan budaya istikamah pasti mendapat keredhaan Allah S.W.T. Setiap kerja yang dilaksanakan mengikut disiplin istikamah pasti mendapat kejayaan.
Seorang pelajar yang mementingkan budaya istikamah dalam mengilmukan diri pasti mendapat kejayaan dalam perjuangannya menuntut ilmu pengetahuan. Walaubagai manapun kejayaan dalam mengilmukan diri jangan dijadikan sebagai faktor untuk meng- kufuri nikmat berilmu. Ilmu itu bersama dengan anda atas dasar bertawakal kerana Allah.
Maka itu tidak ada sebab mengapa tidak menghiasi diri dengan kesyukuran kepada Allah atas perubahan yang telah kita perolehi.
Perubahan itu ialah faktor ketamadunan kehidupan sebagai hambah Allah. Faktor tersebut adalah yang dikenali sebagai pembangunan dalam kehidupan sebagai pemain. Inilah agenda dalam memurnikan kehidupan yang membezakan antara manusia dengan makluk-makluk ciptaan Allah yang lain. Maka dengan itu kekalifaan kita dalam memurni kan kehidupan mendapat keredhaan Allah S.W.T.
http://bicaramindafaridblogspot.com

Friday, June 19, 2009

KESUNGGUHAN BERTAWAKAL MENDAPAT REDHA ALLAH S.W.T. (Diterbit pada 20.06.2009)

Tawakal adalah satu sifat yang terpuji, iaitu berserah diri sepenuhnya kepada Allah S.W.T. dalam menangani sesuatu kesusahan. Tidak bergantung sebarang harapan kepada makluk. Allah Maha berkuasa terhadap segala kejadian dalam kehidupan ini maka itu wajar setiap insan bertawakal kepada-Nya. Manusia dalam urusan menangani agenda kehidupan hanya sebagai pemain semata. Sebarang produktiviti dan penghasilan kepada agenda tersebut adalah prerogative atau hak Allah S.W.T. untuk memberi kepada si pemain tersebut.
Tawakal bukan merujuk perbuatan menyerah untung nasib diri kepada Allah dengan tidak perlu berusaha dan berikhtiar. Tawakal membabitkan dua proses yang salin berkait, iaitu penyerahan nasib diri kepada Allah dari satu sudut, dan penggunaan seluruh tenaga fisikal, mental, dan rohani untuk mengubah keadaan diri sendiri dari sudut yang lain.
Menyerah nasip diri kepada Allah bermaksud manusia tidak punya kekuasaan terhadap segala kebuntuhan hidup. Kemampuan manusia hanyalah berusaha dan berikh- tiar yang dikenali sebagai bertawakal untuk mendapat redha Allah. Sesungguh mana kita berusaha dan berikhtiar Allah yang maha mengatahui untuk menilai sama ada wajar mendapat ganjaran atau sebaliknya.
Penggunaan tenaga, fisikal, mental dan rohani menjadi tanggungjawab kita sebagai hambah Allah. Fakulti tersebut merupakan fitrah Allah untuk membantu manusia dalam mengola agenda pembangunan. Dengan penggunaan fitrah tersebut manusia melaksanakan ibadat kerana Allah. Ibadat itu merupakan tawakal yang pasti mendapat redha dari Tuhan jika ia dilaksanakan dengan iman dan takwa.
Kita boleh melihat dimensi yang lain menunjukkan keadaan sebenar apabila kita bertawakal. Kita berikhtiar untuk menyerah nasib diri. Pada masa yang lain kita bertawakal sebagai penyeraan diri kepada Allah dan takdir dari Allah s.w.t. akan menuju kepada nasib diri. Semua geraklaku menjurus kepada nasib diri atas keredhaan Allah S.W.T.
Jika ditelusuri perjalanan hidup di alam dunia ini dalam kaca mata iman, tidak ada yang manusia boleh menghasilkan atas usahanya sendiri. Semuanya merupakan tawakal kerana Allah. Allah berfirman yang bermaksud: “Aku tidak ciptakan jin dan manusia selain beribadah kepada Ku.”(Surah Adz-Dzariat ayat 56.)
Beribadat adalah melakukan segala geraklaku yang bermanfaat kepada pem- bangunan kehidupan sama ada kepada makluk lain, masyarakat, bangsa, tanahair, negara, keluarga mahupun pada diri sendiri. Allah S.W.T. lantik makluk manusia sebagai khalifah di muka bumi untuk melaksanakan dan memakmurkan alam kehidupan.
Allah menciptakan jin dan manusia tidak ada guna yang lain, melainkan buat mengabdikan diri kepada Allah. Jika seorang telah mengakui beriman kepada Allah tidaklah dia akan mahu jika hidupnya di dunia ini kosong sahaja. Dia tidak boleh menganggur. Selama nyawa dikandung badan, manusia harus ingat bahawa tempohnya tidak boleh kosong dari pengabdian. Seluruh hidup hendaklah dijadikan ibadat.
Menurut riwayat dari Ali bin Abu Thalhah, yang diterimannya dari Ibnu Abbas, beribadat membawa maksud mengakui diri adalah budak atau hambah dari Allah, tunduk menurut kemahuan Allah, baik secara sukarela atau terpaksa, namun kehendak Allah berlaku juga. Ada manusia yang hendak melakukan di dalam hidup ini menurut kema- huannya, namun yang berlaku ialah kemahuan Allah jua.
Ayat ini memberi ingatan kepada manusia bahawa sedar atau tidak, dia pasti mematuhi kehendak Tuhan. Maka jalan yang lebih baik bagi manusia ialah menginsafi kegunaan hidupnya, sehingga dia pun tidak merasa keberatan lebih mengerjakan berbagai ibadat kepada Tuhan. (HAMKA)
Dalam perlaksanaan satu-satu ibadat wajar kita kiblatkan pemikian kepada Allah S.W.T. yang sentiasa melihat pergerakan kita. Manusia dibekalkan akal fikiran guna untuk membantunya mengenali agenda yang dilaksanakan sama ada Allah redha atau sebaliknya. Mendapat redha dari yang Maha Berkuasa bermakna dana pahala pasti diperolehi dari-Nya untuk menjamin kesejahteraan hidup di alam berikutnya.
Dalam usaha menimba ilmu kadangkala kita mengalami berbagai kemuskilan yang akan mengganggu suasana pembelajaran kita. Permasalahan serupa ini adalah satu ujian dari Allah. Tidak ada yang mudah dalam memperolehi segala kebuntuhan hidup. Ujian demi ujian akan bersama anda dan kita memerlukan satu kesabaran menangani kerenah tersebut. Bersabar dan bertawakal adalah dua komponen perwatakan manusia.
Apabila kita bersabar wajar dihiasi dengan budaya bertawakal kerana bersabar sahaja tidak membawa sebarang makna jika perubahan kepada masalah yang sedang dihadapi itu tidak ada usaha hendak diperbaiki. Kita mesti bertawakal meminta redha dari Allah s.w.t. Dengan tawakal yang kita laksanakan mendekatkan kita kepada keredhaan Allah S.W.T. Orang yang sentiasa membudayakan tawakal kerana Allah akan meningkat
kan keimanannya kepada-Nya.
Iman dan takwa akan menghiasi usaha bertawakal dan memahami bahawa segala usaha yang dicurahkan untuk membuat perubahan kepada pembangunan merupakan ibadat. Apabila ibadat itu seiring dengan ketakwaan kepada Allah S.W.T. maka kita telah menyempurnakan tugas sebagai pemain atau kahlifah dalam kehidupan ini.
Semangat bertawakal adalah mengimplikasikan bahawa kita sedar dan yakin bahawa penentuan terakhir berada pada kekuasaan Allah. Allahlah yang menentukan kebaikan, kejayaan, dan kebahagiaan hidup manusia. Bagimanapun Allah menetapkan sesuatu ketentuan di atas diri manusia dengan adil. Firman Allah yang bermaksud: “Dan (ingatlah) sesungguhnya Allah tidak sekali-kali berlaku zalim terhadap hambah-hambah-Nya.” Ali Imran : 18.
Walaubagaimanapun tawakal bukan merujuk perbuatan menyerah untuk nasip diri kepada Allah dengan tidak perlu berusaha dan berikhtiar. Sebaliknya, tawakal membabitkan dua proses yang saling berkait, iaitu menyerahkan nasip diri kepada Allah dari satu sudut, dan penggunaan seluruh tenaga fisikal, mental, dan rohani untuk mengubah kedaan diri sendiri dari sudut yang lain.
Bertawakal sebenar adalah berusaha sepenuh jiwa dan raga dan mempunyai keyakinan bahawa setiap yang diusahakan jika ia berlandaskan kepada kebajikan dan kemurnian hidup, Allah akan mengurniakan kejayaan kepada kita. Wajar mempunyai keyakinan yang kukuh bahawa usaha yang kita curahkan itu pasti mendapat redha dari Allah S.W.T.
Segala perlaksanaan agenda pembangunan, manusia berperanan sebagai pemain semata dengan menggunakan segala fitrah Allah telah lengkapkan kepada manusia. Otak untuk berfikir, tenaga untuk pergerakan, lima deria yang ada membantu manusia untuk memahami keadaan sesuatu faktor pembangunan. Kemuliaan manusia berbanding dengan makluk lain adalah disebabkan kehadiran fitrah berfikir.
Manusia juga dibekalkan dengan fakulti akal yang bertanggungjawab terhadap proses persepsi, pemahaman, penakulan, pemikiran dan pembinaan skim ilmu. Dengan akal manusia dapat berfikir tentang baik buruknya sesuatu perkara. Akal merupakan alat yang membolehkan seseorang memahami dan mengamati fenomena alam semula jadi.
Melalui akal manusia dapat memerhati, mentafsir, dan memahami kalam Allah yang terucap seperti al-Qur’an. Manakala kalam Allah yang tidak terucap adalah seperti alam ini. Membaca kedua-dua kalam Allah merupakan tawakal untuk diterjemahkan kepada pembangunan. Memahami sesuatu fenomena alam memerlukan kepekaan berfikir maka itu ia berupa tawakal kerana Allah.
Membaca alam yang tercipta oleh Allah akan mendekatkan kita kepada Allah S.W.T. Ia bermaksud keagungan dan kemurnian kejadian alam memberi inspirasi kepada kita bahawa Allah itu maha agung daripada segala-galanya. Jika kita melihat alam dengan segala tumbuh-tumbuhan menghijau disirami dengan cahaya sang suria bagitu amat cantik maka zat yang pencipta fenomena tersebut lebih agung dan cantik lagi.
Usaha dan ikhtiar manusia dengan menggunakan kemahiran berfikir serta ketabahan hati disertai dengan kesungguhan melaksanakan sesuatu sama ada kepada kebajikan kehidupan atau sebaliknya, Allah akan memberi apa yang manusia inginkan. Dalam hal yang demikian kejayaan serupa ini hanya landasannya kepada pembangunan dunia semata. Dan jika akibatnya akan kembali kepada manusia yang berunsur kemusnahan kepada jiwa maka Allah akan mengimbalinya dengan malapetka yang tidak dapat dibendung oleh manusia.
Teknologi masa kini sudah melampui batas kemanusiaan di mana persenjataan yang direka oleh manusia menjadi pemusnah kepada makluk manusia. Dunia Barat seperti Amerika Syarikat sudah melangkawi kekuasaan Allah dengan mengkufuri nikmat Nya dengan kurniaan kepada kemahiran Sains dan Teknologi sehingga dapat mencipta berbagai kecanggihan teknologi sebagai alat untuk memusnah manusia di muka bumi ini.
Kecangihan sains dan teknologi yang berjaya direka oleh manusia tidak diambil sebagai iktibar bahawa segala kejayaan manusia tersebut adalah kekuasaan Allah S.W.T. maka itu Allah wujudkan melapetaka untuk menyedarkan manusia sejauh mana kekuasaannya menangani bencana alam yang diwujudkan oleh Allah. Gempa bumi, bajir, kemarau, tsunami, putting beliung seperti tornado, heracane, penyakit menular adalah antara teguran Allah kepada manusia yang tidak mengenali-Nya.
Mengenali Allah dalam semua usaha dan ikhtiar manusia merupakan tawakal. Tanpa tawakal kepada Allah akan mengkufuri nikmat yang Allah berikan kepada manusia seperti kemahiran berfikir, kekuataan minda mengola kejadian fenomena alam kehidupan dan sebagainya adalah kekuasaan Allah bekalkan kepada manusia.
Orang yang bertawakal mengharapkan redha Allah untuk dunia dan akhirat. Melaksanakan pembangunan tanpa berlandaskan kepada usaha bertawakal kepada Allah hanya untuk dunia semata. Bertawakal wajar ditemani dengan keredhaan diri kepada kekuasaan Allah S.W.T. Sesuatu perlaksanaan agenda dunia tanpa redha dalam hati tidak akan mendpat layanan dari Allah.
Sebagai contoh, apabila ahli keluarga yang menemui ajalnya dan ahli keluarga yang lain tidak redha terhadap pemergiannya maka keadaan rohnya tidak diterima oleh alam barzakh. Maka itu roh si pulan berkenaan berada di antara bumi dan alam kubur.
Dia tidak diterima Allah sebagai penghuni alam barzakh. Maka itu adalah menjadi kewajipan kepada setiap ahli keluarga yang telah meninggal dunia merestui atau meredhai pemergiannya dari alam dunia ke alam barzakh.
Merasa redha membawa kita ke dimensi bertawakal kerana Allah. Dengan hati yang redha menggamit suasana bertawakal akan mendapat keredhaan Allah kelak menerima usaha kita sebagai hambah-Nya. Manusia adalah sebagai pemain semata dan segala usahanya untuk kesempurnaan sesuatu fenomena alam kehidupan berlandaskan kemurnia bertawakal.
(http://bicaramindafaridblogspot.com)

Saturday, June 13, 2009

PENGALAMAN MENDIDIK KITA LEBIH DEWASA(Diterbitkan pada 06. 06. 2009)

Pendidikan boleh melalui berbagai media seperti pendidikan formal, pendidikan not formal, dan pendidikan melalui pengalaman. Mendidik adalah mengilmu seseorang dan mengilmu adalah memberi satu kekuatan mental sebagai zat untuk memahami dirinya kelak memahami ciri-ciri kehidupan yang dipertanggunjawabkan Allah kepada nya sebagai hambah Allah.
Dalam erti kata lain mengilmu adalah memanusiakan manusia atau yang lebih tepat lagi ialah mendewasakan manusia dari segi pemikiran agar memahami disiplin kehidupan. Apabila seseorang itu mencapai kedewasaan dalam pemikirannya maka ia mempunyai luas pendidikan atau pengalaman dalam kehidupan.
Kewujudan makluk manusia di alam ini mempunyai berbagai karakteristik yang membentuknya menjadi ciptaan Allah S.W.T. yang terunggul di alam dunia ini. Keunggulannya dapat dibuktikan dengan amanah yang diberi Allah untuk menjadi kahlifah kepada semua makluk semasa hidup di alam mayah ini. Tanggungjawab yang diletakkan Allah kepada manusia ialah untuk memakmurkan alam kehidupan sejajar dengan fitrah kehidupannya sebagai hambah Allah.
Untuk melaksanakan amanah tersebut menjadi kewajipan kepada setiap individu melengkapkan dirinya dengan ilmu pengetahuan. Dengan kehadiran ilmu dalam dada setiap insan akan mentamadunkannya sebagai kekuatan melaksanakan tanggungjawab sebagai kahlifah di muka bumi ini. Menimba ilmu adalah satu mekanisme yang membolehkan seseorang itu mengumpul dana pengalaman yang akan menjadi pemangkin kepada kewujudan tamadun kehidupan.
Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. dilahirkan dalam keadaan yatim kerana ayahnya meninggal dunia apabila ia berusia enam bulan dalam kandungan ibu, dan apabila menjangkau usia enam tahun ia menjadi yatim piatu pula. Kemiskinan dan hidup sebagai anak yatim piatu tidak mengizinkan Baginda untuk turut sama remaja lain menghadirikan diri di gedung ilmu untuk mendapat pendidikan. Namun demikian Baginda tidak dikecualikan oleh Allah untuk menuntut dan mengilmukan dirinya.
Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. telah dipilih oleh Allah menjadi contoh tauladan bagi sekalian alam dengan bekalan ilmu yang diterimanya dari langit (Risalah Allah). Wahyu yang pertama diterima oleh Baginda ialah Allah memerintakannya supaya membaca. Walaupun Baginda mengakui dirinya di hadapan Allah (dalam perantaraan Malaikat Jibril) tidak pandai membaca kerana tidak pernah menjejaki kaki masuk ke gedung pendidikan, dengan kuasa Allah Baginda mendapat pendidikan dari Allah sendiri.
Walaupun Baginda tidak pandai membaca tetapi Allah S.W.T. mendidiknya supaya dapat membaca melalui penghafalan kepada ilmu yang diturunkan kepada Baginda iaitu al-Qur’an nul Karim. Allah S.W.A. perkuatkan ingatan Baginda sehingga ilmu yang diturunkan kepadanya dapat dihafal dan disampaikan kepada umat manusia yang menjadi dokumen paling penting dalam kehidupan hingga ke akhir zaman. Bukan sahaja dapat menghafal ayat-ayat atau ilmu yang diterimanya tetapi diberi kekuatan mental untuk memahami maksudnya.
Menerima ilmu dengan menggunakan satu deria sahaja seperti telinga untuk mendengar kalimah atau risalah yang disampaikan oleh Malaikat Jibril merupakan satu mukzizat Allah kepada Baginda yang dikategorikan sebagai pendidikan melalui pengalaman. Adalah amat luar biasa bagi seseorang manusia dapat menghafal kalimah-kalimah Allah s.w.t. yang banyaknya enam ribu enam ratus enam puluh kalimah dengan sekali sahaja mendengar setiap kalimah selama dua puluh tiga tahun. Tetapi Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. telah dikurniakan Allah dengan mukzizat tersebut.
Bukan sahaja dapat menghafal kalimah-kalimah Allah tetapi ilmu Illahi itu menjadi sebati dengan jiwanya kelak membolehkannya menyampaikan kepada umat manusia. Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. adalah ummi, tidak pandai membaca dan menulis. Maka melalui pendengaran sahajalah Baginda dapat menghafal kalimah suci Illahi yang diturunkan Allah melalui Malaikat Jibril.
Pada kelazimannya seseorang itu menimba ilmu dengan menggunakan lima deria seperti mendengar, melihat, sentuhan, merasa dan menghidu. Dan bukan setakat itu sahaja tetapi menggunakan peralatan lain seperti alat tulis untuk merekodkan ilmu yang dibaca supaya dapat diulang semula sehingga dapat menghafalkannya. Ramai mereka menjadi hafiz al-Qur’an setelah didokumentasikan wahyu Illahi itu dengan mengambil masa yang lama untuk menghafalnya dengan bantuan mata untuk melihat ilmu yang telah disokumentasikan. Cara demikian adalah dalam kategori pendidikan melalui berbagai media.
Bahasa Inggeris mengatakan “Experience is the best teacher”, yang bermaksud pengalaman adalah guru yang paling bijaksana. Menimba ilmu wajar diterjemahkan kepada amalan seperti menyampaikannya kepada orang lain. Orang lain terdidik dan kita pun semakin mantap dengan ilmu yang kita sampaikan itu.
Menerima ilmu tanpa disusuli dengan amal perbuatan tidak akan bersama dengan kita setelah beberapa hari berlalu. Maka itu apabila ilmu itu telah disampaikan kepada orang lain maka ia menjadi pengalaman yang amat baik bagi diri kita kelak menjadi paradigm shif atau lonjakan paradigma bagi anda.

Walaubagaimanapun jika anda telah mengalami satu situasi yang amat menduka citakan anda, ia sepatutnya tidak boleh diulangi lagi tetapi apabila pengalaman tersebut menimpa anda kali kedua dan tidak ada usaha hendak mengelakan atau menceggahnya maka anda dikategorikan sebagai manusia yang paling bodoh. Sedangkan haiwan apabila mengalami sesuatu yang menakutkannya terutama sekali dalam perjalanan menuju ke sesuatu distinasi, haiwan itu tidak mengikuti jalanan yang sama kerana mengingatkan pengalaman yang telah dilaluinya.
Dalam pengurusan pembangunan kemanusiaan perancang bandar tidak mendapat gambaran yang jelas bagaimana memperbaiki infrastruktur kehidupan dalam bandar. Tetapi apabila malapetaka berlaku akibat keadaan bumi yang tidak seiraman dengan olahan tangan manusia itu sendiri seperti terjadinya tanah runtuh, banjir, kemarau dan sebagainya maka perancang bandar barulah dapat memahami cara macamana membina infrastruktur pembangunan sesuai dengan keadaan kepesatan pertambahan penduduk di kawasan Bandar.
Dalam bidang ekonomi dapat kita saksikan bahawa ramai para perniaga meng- alami kerugian apabila dilanda oleh malapetaka yang mengakibatkan perniagaanya terpaksa mengulung tikar. Tetapi ramai orang juga mengambil melapetaka tersebut sebagai pengalaman untuk dia mengubah strategi perniagaanya. Setelah mengalami kerugian yang cukup menyayatkan hati maka malapetaka itu menjadi ilmu baginya untuk membetulkan faktor-faktor pengurusan yang salah.
Sebagai contoh seorang penternak ayam telor membuka perusahaannya dengan memelihara ayam sebanyak lima rarus ekor. Oleh kerana pengalaman belum ada maka melapetaka melanda kepada ternakannya mengakibatkan haiwan-haiwan itu diserang penyakit. Mengambil iktibar tersebut ia mula mengkaji dan memahami faktor-faktor kegagalannya. Selain itu ia juga melibatkan diri dalam kursus sengkat mengenai penternakan ayam yang dianjurkan oleh jabatan Haiwan.
Dengan ilmu yang dipelajarinya serta mendapat suntikan semangat dari rakan seperjuangannya ia memulakan perusahaan itu dengan mendapat pinjaman kewangan dari bank untuk membeli anak ayam sebanyak seribu ekor. Ia melaksanakan perusahaan itu dengan cukup teliti dengan bantuan kakitangan kerajaan dari jabatan Haiwan. Kudrat dari pengalaman yang dilaluinya maka ia berjaya mengembalikan kerugian yang dialaminya sebelum ini.
Perusahaan menternak ayam sudah menjadi darah dagingnya. Ia menambah bilangan ayam telornya kepada tiga ribu ekor. Ia mengambil lima orang pekerja mengurus perusahaannya. Dalam masa lima tahun ia menjadi pembekal telor yang terbesar di Sabah dengan pendapatan sebulan mencerca dua puluh ribu ringgit. Dari pengalaman yang turun naik dalam perniagaan menternak ayam telor ia telah memboktikan dirinya bahawa dia merasa lebih dewasa dalam bidang yang diceburinya.
Hidup ini mempunyai berbagai peringkat mulai dari kanak-kanak, bertukar kepada remaja dan kemudian menjadi dewasa seterusnya diakhiri dengan zaman tua atau lanjut usia. Dalam semua peringkat umur tersebut pasti individu berkenaan melalui bebagai pengalaman sama ada yang baik, pahit atau menggurunkan. Pengalam demikian sebenar adalah pendidik-pendidik yang amat bijaksana.
Mengapakan ia dikategorikan sebagai bijaksana? Pengalaman itu merupakan satu kejadian yang berlaku pada anda di mana faktor yang mengakibatkan kejadian tersebut adalah kita sendiri. Kemungkinan dari faktor kejahilan atau perlakuan yang tidak disengajakan maka berlakulah pengalaman yang tidak dapat dilupakan itu. Apabila pengalaman itu sukar dilupakan maka ia menjadi sejarah dalam menelusuri kehidupan anda. Sejarah adalah satu peristiwa yang wajar didokumentasikan dalam jiwa seseorang agar ia tidak akan berulang lagi.
Pengalaman yang bercahayakan kemenangan atau kejayaan wajar diperolehi oleh setiap insan tetapi pengalaman tersebut agak kurang mendidik anda menjadi orang yang berilmu dan bijaksana kerana tidak mengalami keperitan dalam memperjuangkan agenda tersebut untuk ia menjadi faktor kepada pembangunan seutuhnya. Kadangkala manusia teruji keimanannya apabila ia mencapai kemenangan dengan cara yang mudah.
Kesenangan tidak mendidik manusia untuk lebih bertoleransi dalam semua urusan pembangunan. Apa yang sering berlaku ialah perasaan riak, sombong dan angkoh terhadap kedudukannya dan kurang memberi ruang untuk berfikir bagaimana keadaan orang lain menangani kehidupan. Ukhuwah kemanusiaan kadang-kadang tercicir kerana kepentingan diri sudah meluap hingga tidak kenalkan diri.
Pengalaman menyedarkan kita lebih insaf dan menyesal terhadap apa yang telah menimpa pada anda. Keinsafan dan penyesalan terhadap apa yang telah berlaku kepada anda akan mendidik anda untuk mendekati Allah sebagai pokok kepada segala kekuasaan yang melanda di alam dunia ini. Manusia hanya sebagai pemain dan segala productiviti untuk kebuntuhan kehidupan di dunia ini merupakan pembangunan jasmani.
Ramai ahli fikir bersetuju dengan ungkapan “Pengalaman adalah guru yang paling bijaksana” atau dalam bahasa lain bermaksud “Experience is the best teacher.” Allah wujudkan manusia dengan segala fitrahnya yang membantu makluk manusia menangani kehidupan. Agenda yang diamanahkan Allah kepada setiap individu menjadi keutamaan dalam melaksanakan wawasan pembangunan. Amanah Allah yang dimaksudkan ialah memakmurkan alam kehidupan; melaksanakan perintah Allah dan menjauhi larangan-larang-Nya.
Sebagai pemain dalam kehidupan yang berwibawa menemui kegagalan dalam pencaturan hidup akan menjadi aset baginya untuk mengubah strategi pelaksanaan pembangunan. Walau apa pun agenda yang kita laksanakan dalam hidup ini wajar kita sentiasa dekat dengan Allah dan meminta pertolongan seperti mana Allah telah berfirman surah al-Baqarah yang bermaksud “Hanya kepada engkaulah satu-satunya Dzat yang patut kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah (pula) satu-satunya Dzat yang patutu kami minta pertolongan.”
(http://bicaramindafaridblogspot.com)

Monday, June 8, 2009

MENGAMBIL IKTIBAR DARI MALAPETAKA ALAM(Diterbit pada 06.06.2009)

Malapetaka merupakan bahasa alam. Setiap individu wajar dapat memahami mesejnya kerana segala kejadian alam semesta ada hubungannya dengan makluk yang bermastautin di dalamnya. Tidak ada sesuatu kejadian di alam ini yang berlaku dengan sendirinya. Allah s.w.t.yang Maha Berkuasa terhadap semua kewujudan makluknya yang ada di alam semesta ini. Berlakunya sesuatu bahasa alam, mempunyai tamsil yang hanya orang yang beriman sahaja dapat membaca mesejnya. Allah s.w.t. membentuk alam ini untuk tempat tinggal segala makluk ciptaan-Nya. Maka itu Allah sahaja yang berkuasa terhadap kejadian malapetaka tersebut.
Malapetaka atau bahasa alam ada berbagai macam dan ia berlaku di tempat-tempat tertentu sahaja. Malapetaka yang wujud akibat angin seperti puting beliung, herican, catrina dan tornado sering berlaku di Negara Amerika Syarikat. Malapetaka yang diwujudkan oleh hujan seperti banjir, tanah runtuh, manakala bahasa alam yang dipaparkan oleh bumi ialah seperti gempa bumi, gunung berapi, kemarau, tsunami, api dan sebagainya.
Selain dari malapetaka yang melanda kepada infrastruktur pembangunan ada jua bencana yang wujud yang menimpa kepada kesihatan alam kehidupan. Penyakit ber- jangkit seperti virus selema burung, virus selesma babi, AIDS, Tuberclousis(TB) dan sebagainya adalah jenis malapetaka yang wujud akibat olahan tangan manusia.
Apakah yang dapat dipelajari dari malapetaka alam kehidupan tersebut? Melihat dan memahami dengan iman bencana tersebut dapat kita mempelajari sesuatu ilmu yang Allah s.w.t. telah paparkan kepada alam kehidupan manusia. Malapetaka itu wujud disebabkan kerenah-kerenah manusia yang tidak memahami tanggungjawabnya sebagai kahlifah Allah. Bencana alam itu hanya berlaku di tempat-tempat tertentu sahaja di mana amalan manusia bertententangan dengan fitrah kehidupan.
Malapetaka yang dipaparkan oleh angin biasanya dapat kita saksikan di negara Amerika Syarikat yang kejadianya berlaku setiap tahun dan mengakibatkan kerosakan harta benda mencerca ratusan ribu dollah Amerika. Kadang-kadang mengakibatkan juga jiwa manusia. Boleh dikatakan semua jenis malapetaka yang berlaku di atas bumi ini dialami oleh Negara Amerika Syarikat. Mengapakah semua bencana alam demikian, Amerika Syarikat tidak dikecualikan?
Dilihat dari segi keutuhan pemerintahannya sahaja, seluruh masyarakat dunia mengenalinya sebagai polis dunia yang mengamalkan berat sebelah. Dasar pentadbiran luar negara Amerika Syarikat mempunyai unsur-unsur kepentingan peribadi yang seolah-olah hendak menguasai dunia sehingga tidak mementingkan ukhuwah kemanusiaan. Satu faktor yang dunia Barat berselidung ialah mengenai ilmu pengetahuannya yang diiklan kan sebagai jaguh dunia.
Kecangihan persenjataan membuat Barat tidak segan kepada masyarakat dunia terutama sekali masyarakat Islam. Dan apabila masyarakat Islam mengikuti jejak langkahnya untuk melengkapkan negaranya dengan persenjataan demi mempertahankan negara sendiri, Amerika Syarikat dengan lantang mengharamkannya. Apakah tujuannya untuk meningkatkan persenjataannya dan megharamkan negara lain untuk turut sama berbuat demikian?
Semasa Saddam Hussien memeritah Negara Iraq, Amerika Syarikat bersekongkol dengan dunia Eropah dan Australia untuk menentang Saddam. Mereka menuduh Iraq mempunyai senjata biologi yang boleh menghapus manusia seluruh dunia. Berpandu kepada tuduhan tersebut negara-negara bersekutu yang dipimpin oleh Amerika Syarikat meminta Iraq memusnahkan segala persenjataannya termasukalah peluru berpandu jarak jauhnya. Jika Saddam Hussein berdegil negara Iraq akan diserang.
Apa yang berlaku ialah setelah Iraq menghapuskan persenjataannya negara-negara bersekutu yang dipimpin oleh Amerika Syarikat menyerang Iraq juga sehingga Negara Iraq tidak dapat bertindak balas kerana sudah tidak ada senjatanya lagi. Akibatnya pemimpin Iraq Saddam Hussien bersama keluarga mengakhiri hidup mereka di tali gantungan. Apakah tujuan mereka berbuat demikian?
Setelah sekian lama berlalu pemimpin Amerika itu mengakui kesilapannya terhadap tindakan menyerang ke atas negara Iraq. Kekesalannya tidak memberi sebarang manfaat kepada Iraq khasnya dan kepada masyarakat dunia amnya kerana nasi sudah menjadi bubur! Kesan kepada negara Amerika Syarikat dan sekutunya ialah Allah wujudkan berbagai macam malapetaka yang terpaksa dialami oleh masyarakat Amerika Syarikat dan negara-negara sekutunya. Persenjataan canggih Amerika Syarikat tidak ada kemampuan untuk mengelakkan malapetaka alam yang Allah jatuhkan kepada mereka.
Malapetaka demikian hanya mengenai fenomena alam tetapi bagaimana pula mengenai pembangunan sosial dan rohani masyarakat Amerika Syarikat serta sekutunya? Di abad Sains dan Teknologi ini manusia tidak menghiraukan lagi mengenai kemarta- batan manusia sebagai hambah Allah. Mereka hanya memahami keseronokan hidup di alam dunia dan membelakangi amanah Allah sebagai persediaan hidup di alam akhirt.
Masyarakat di bandar Raya New York sahaja lebih daripada tiga suku penduduk nya adalah masyarakat lahir
dari keluarga yang tidak mempunyai bapa yang sah. Masyarakat moden ini tidak mementingkan lagi pintu perkahwinan untuk membina keluarga bahagia. Ramai anak yang lahir tidak tahu siapa seharusnya ia memanggil bapa.
Apabila anak tersebut pergi ke sekolah, guru besar akan bertanya siapakah bapanya, apabila mendaftar anak tersebut sebagai murid sekolah. Pasti ibu tunggal mendapati kesukaran hendak menggunakan siapa nama bapanya kerana menurut pengalamannya anak itu lahir hasil dari pasangan yang bertukar ganti. Bolehkan Guru besar sekolah berkenaan mendaftar murid tersebut dengan menggunakan nama bin ramai-ramai?
Pembangunan social sudah menyunsangkan fitrah kemanusiaan. Malah gereja-gereja di Amerika Syarikat dan di England sudah merestui perkahwinan sejenis. Pada masa kini ramai yang sudah mendirikan rumah tangga sejenis iaitu laki-laki dengan laki-laki atau perempuan dengan perempuan. Zaman kemodernan dunia Barat sudah kembali kepada zaman Nabi Luth a.s.. Malapetaka yang melanda negara-negara Barat sudah tidak dapat dibendung lagi akibat melayani nafsu syahwatnya.
Akibat perbuatan manusia yang menyunsangkan fitrah kemanusiaan Allah wujud kan penyakit koronik yang digeruni oleh seluruh umat manusia di seluruh dunia seperti penyakit AIDS atau sindrom kekurangan daya tahan penyakit. Sehingga ke hari ini penyakit tersebut manusia masih tidak dapat menemui obatnya.
Kecanggihan teknologi Amerika Syarikat membina senjata pemusnah manusia tidak mampu mengatasi penyakit yang semakin menular dan mengancam keselamatan alam sejagat masa kini. Dunia Barat memperselekehkan kekuasaan Allah s.w.t. dengan mewujudkan berbagai kerenah hidup untuk melayani kebuasan nafsu syahwat mereka.
Inilah malapetaka yang wajar difahami oleh manusia mengapakah ia wujud di zaman Sains dan Teknologi ini. Kecanggihan Sains dan Teknologi bagitu pantas sekali berubah kepada yang lebih sophisticated atau sofistikated tetapi penyakit juga semakin banyak jenis yang baru yang belum dapat ditemuikan obatnya oleh manusia.
Kehidupan masa kini adalah antara zaman positif dan negatif. Zaman sekarang ini mempunyai karakteristik tersendiri yang berbeza dari masa-masa terdahulu dan kita wajib mengenal dan memahaminya dengan mendalam, baik unsur positif dan negatifnya. Abad ini adalah abad Sains dan Teknologi. Kebebasan, Pemeliharaan Hak-Hak orang manusia sejagat dan Masa Kemerdekaan Bangsa-bangsa di dunia. Zaman serbah cepat, canggih, dan perkembangan yang luar biasa.
Masa perpaduan dan Penyatuan Kekuatan. Period Perancangan Taktik dan Strategik bukan zaman ‘asal jadi’ atau ‘menyerah diri’ dengan keadaan. Inilah zaman yang dipersiapkan sepenuhnya untuk menyongsong cabaran masa depan dan tidak hanya puas dengan kejayaan yang diraih pada masa kini ataupun keberhasilan yang telah lampau. Perkara tersebut adalah merupakan segi-segi positif disajikan oleh zaman kini.
Namun abad sekarang ini tidak sunyi daripada kekurangan dari segi-segi negatif, sebagai salah satu Sunnah Allah ke atas alam raya ini, iaitu adanya kebaikan dan keburu- kan, manfaat dan muderat, kegembiraan dan kesedihan, kepedihan dan kenikmatan.
Pada zaman ini kebendaan duniawi dan manfaat karier menguasai hidup manusia; orang-orang yang hidup dizaman moden ini cendrung sentiasa mengikuti ajakan dan dorongan hawa nafsu; pencemaran berlaku di setiap sudut kehidupan insan. Zaman yang lebih mengutamakan perantara dan sarana bukan tujuan dan matlamat. Goncang jiwa, tekanan batin dan perpecahan melanda hampir seluruh manusia sejagat ini.
Tidak dapat dinafikan bahawa seorang manusia sebagai insan biasa boleh terpengaruh oleh keadaan lingkungan dan persekitaran di mana dia tinggal, baik dari segi pemikiran dan gaya hidup kebendaan, seperti juga ia akan terpengaruh dengan keadaan zaman dan perubahan masa yang berlaku. Namun bagitu, ia tidak kehilangan kehendak, iradah dan hak memilih dan menentukan terhadap semua perkara yang berlaku di hadapannya. Inilah sebuah kurnia besar Allah s.w.t. limpahkan kepada seseorang insan dalam melaksanakan tugas dan tanggung jawabnya di muka bumi ini.
Firman Allah bermaksud: “Sesungguhnya telah datang dari Rabb-mu bukti-bukti yang terang; maka barang siapa memilih kebenaran itu, maka manfaatnya bagi dirinya sendiri; dan barang siapa buta (tidak melihat kebenaran itu) maka kemuderatannya kembali kepadanya.” (Surah Al-An’am:104)
Firman Allah lagi , bermaksud: “Jika kamu berbuat baik (bererti) kamu berbuat untuk dirimu sendiri, dan jika kamu berbuat jahat, maka kejahatan itu buat dirimu sendiri.” (Surah Al-Isra: 7)
Kemodenan di pentas lakunan masa kini kebanyakan menghidangkan satu gejala social dan pada sudut lain menggairahkan remaja dan retua yang tidak menjanjikan kemanfaatan kepada pembangunan. Masyarakat remaja, mahupun kanak-kanak tidak ada yang terpisah mengikuti acara Akademi Fantasia dan Macam-macam Anil sama ada secara langsung atau melalui kaca televisen di rumah.
Pengaruh mempunyai telefon bimbit masa kini sudah menjadi kemestian dalam hidup seorang remaja mahupun kanak-kanak untuk memberi peluang kepadanya membuat undian siapakah pelakun yang terbaik bagi penilainnya. Keasikan dalam penggunaan alat tersebut mengalahkan masyarakat Barat dalam budaya mereka untuk membaca buku. Alat telefon tersebut mengasikkan jenerasi baru sehingga membelakangi amanah yang sepatutnya menjadi agenda utama dalam hidup untuk persediaan masa depan. Murid dan pelajar semuanya seia sekata bersetuju mendahulukan menonton tayangan tersebut daripada membuat persediaan untuk kerja sekolahnya.
Mebelakangi tugas mengilmukan diri akan menempuhi malapetaka dalam kehidupan dimasa hadapan. Baginda Rasul telah meninggalkan pesan bahawa mempunyai ilmu adalah kemestian jika anda inginkan kebahagian hidup di dunia dan dan juga di akhirat. Tanpa ilmu anda akan berteman dengan berbagai jenis malapetaka alam kehidupan. Hidup beribadat dengan ilmu kerana Allah s.w.t. dan jangan hidup melarat tanpa ilmu, membelakangi Allah yang mewujudkan anda di alam dunia ini. ( http://bicaramindafaridblogspot.com )