Monday, April 29, 2013

ISTIQAMAH BERIBADAH KESEMPURNAAN HIDUP DUNIA DAN AKHIRAT


 (Disiarkan pada 27. 4. 2013)
Islam sebagai agama yang sempurna yang diredai Allah s.w.t. untuk manusia sebagai cara hidup. Allah berfirman dalam al-Quran surah Al-Maaidah ayat (5)3, yang bermaksud: “……Pada hari ini telah Ku sempurnakan untuk kamu agama mu dan telah Ku cukupkan kepada mu nikmat_Ku dan telah Ku redai Islam itu jadi agama bagi mu”.
                Dengan turunnya ayat ini, nyatalah kepada kita bahawa agama Islam telah sempurna, berisikan perkara-perkara yang fardu dan sunat. Syariatnya berkekalan hingga ke hari kiamat. Dengan sempurnanya Islam menjadilah ia suatu nikmat dari Allah. Agama Islam telah diredai oleh Allah dan sesiapa yang menghendaki agama lain dari Islam, tidaklah Allah terima agama nya, dan rugilah ia di akhirat.
 Islam membina tamadun kehidupan individu muslim di dunia yang menjadi titian ke syurga Allah s.w.t. Kehidupan di dunia yang berupa sementara sahaja wajar dihiasi dengan ibadah secara istikamah kerana Allah. Iman mendidik kita agar sentiasa mendekati Allah melalui jalur-jalur ibadah. Allah menghidupkan kita dengan segala nikmatnya maka wajar kita bersyukur dengan melaksanakan perintah-Nya dan menjauhi segala larangan-Nya.  
                Disiplin beristikamah dalam segala urusan menegakkan ilmu tauhid menggamit keredaan Allah kerana Islam adalah cara hidup dan bukan satu budaya yang berpandu kepada suasana perlaksanaannya mengikut kehendak kemampuan individu. Hidup ini sentiasa dengan Allah kerana segala mikanisme perjalanan serta pergerakan berbagai organ jasmani kita adalah kekuasaan Allah s.w.t. untuk menzahirkannya. Tiada yang wujud dengan sendirinya tanpa kekuasaan Zat yang Maha Pencipta, Pengasih, penyayang dan Maha bijaksana itu.
                Mencari kebahagian hidup harus dengan Islam. Mendekati kepercayaan lain akan menyesatkan pemikiran manusia kelak  akan mengkufuri nikmat yang Allah redai. Islam adalah agama suci kerana ia diredai Allah untuk menjadikannya sebagai cara hidup manusia. Untuk menerima Islam sebagai agama tauhid wajar  kita menggunakan iman serta akal yang memandu manusia untuk memahami perkara yang benar dan batil.
                Untuk mencapai keyakinan yang tidak boleh dipersoalkan, wajar kita meletakkan satu persepsi bahawa kuasa-kuasa ghaib wajar diterokai terlebih dahulu.  Kerana orang yang percaya kepada kuasa ghaib adalah mereka yang beriman. Mempercayai agama sewajarnya melihat lojika pemikiran kepada sandaran kewujudnya yang disahkan oleh dokumen wahyu yang telah diturunkan Allah s.w.t. kepada manusia. 
                Meniti sejarah bagaimana lahirnya ruang Bicara Minda keluaran mingguan dalam The News Sabah Times, ia bermula sejak bulan Mei 2002 atas keyakinan Pengurus  Besarnya, Datuk Ayub Haji Aman, setelah beliau mendapat satu naskah buku nikilan penulisnya seorang mualaf, bertajuk: “Kehidupan Dalam Tiga Dimensi”  yang diterbitkan oleh Pustaka Syuhada, Kuala Lumpur dalam tahun 1998.
                Penulisnya telah melalui tiga kepercayaan dalam hidupnya untuk mencari kebenaran dalam hidup beragama. Hidup, mengikuti jejak langkah kepercayaan datuk muyangnya turun temurun sebagai “Paganisme” tidak mempunyai visi, seolah-olah diibarat bagikan dua garis lurus yang tidak selari. Jika panggkalnya lebih besar berbanding pada hujungnya                 maka lambat laun ia akan bertemu dan tidak dapat meneruskan dua garis yang lurus.
                Berpindah ke dimensi “Krestianiti” agak lebih membingongkan pula pada kefahamannya. Walaubagaimana pun ia mengambil masa dua belas tahun untuk menerokai sejarah hidup beragama “Krestian” sehingga menjadi “Ahli Virgin of Mary” tetapi pemimpin agama utamanya (paderi) tidak dapat mencari satu penyelesaian untuk meyakinkan atau melahirkan keimanan kepada penulis tentang akidah Krestian. Hanya jawapan yang dapat diberinya ialah “It’s a mistery, you’ve to believe it!”
                Kelahiran buku “Kehidupan Dalam Tiga Deminsi” banyak menceritakan berkenaan pengalaman reality beliau singgah sebentar dalam suasana tanpa agama dan agama Kristian sebelum menerima hidayah Allah s.w.t. untuk menerima Islam sebagai agamanya hingga kini. Dalam ruang bicara Minda beliau, setelah banyak mengkaji dan membuat penelitian, mengenali betapa luasnya pergertian iman serta Islam dan seterusnya mengecapi keindahan beragama.
                Sesungguhnya adalah sangat bertepatan bagi setiap insan untuk  mengetahui, selain dari usaha meneliti dan mengakaji bahan-bahan ilmu dalam Islam, bahawa amalan secara  “Istikamah” sangat-sangat penting dan diperlukan demi mendapat keredaan Allah s.w.t.. Amalan-amalan yang berbentuk zikirullah di samping mendekati ilmu melalui ceramah agama oleh tokoh-tokoh agama amat membantu dalam mengembangkan ilmu tauhid.
                Penulis telah menerima panggilan telifon dari rakan sekerja yang telah bersara lebih awal dari penulis. Beliau adalah antara pembaca Bicara Minda yang setia mengikutinya setiap kali disiarkan dalam surat khabar The New Sabah Times. Beliau ingin tahu apakah yang telah penulis buat setelah bersara sebagai guru? Adakah penulis telah melanjutkan pelajaran ke Universiti Mesir atau Al-Azar? Beliau bertanya demikian kerana beliau tahu bahawa penulis adalah seorang penganut Krestian sebelum ini, kemudian menganut Islam sebagai agamanya setelah separuh dari umurnya.
                Jawapan yang diberinya ialah amalan istikamah dalam melaksanakan ibadah kerana Allah. Membaca al-Quran setiap hari dua ayat adalah lebih disukai Allah daripada membacanya sekali dalam satu juzuk dan kemudian berhenti buat beberapa ketika, mungkin sebulan atau lebih lama dari itu kemudian baru menyambung bacaannya lagi.
                Sembahyang sunat hajat untuk meminta perlindungan dari Allah s.w.t. pada hakikatnya wajib dilaksanakan selama empat puluh hari secara istikamah. Begitu juga amalan-amalan yang lain perlu dilakukankan mengikut disiplin perlaksanaan yang berterusan. Sebagai satu conton yang amat dekat kepada para remaja terutama sekali yang masih menuntut di sekolah untuk mengilmukan diri. Amalan “ketakalan” atau consistency” atau istikamah amat diperlukan.
Untuk membuat persediaan menghadapi penilaian sekolah atau peperiksaan umum oleh Kementerian Pendidikan, setiap pelajar wajar membuat ulangan pelajarannya sebaik sahaja mempelajari mata pelajaran yang baru. Bahasa Inggeris mengatakan “practice needs perfect”, atau “Alah bisa tagal biasa.”
Jikalau mengulang kaji ditangguhkan hingga ke  saat-saat akhir sebelum menghadapai peperikaan, bermakna kita mengundang kegagalan; dikecuali jika pelajar itu adalah gulungan “genius” yang mempunyai “photographic memory” yang hanya memerlukan sekali sahaja mendengar dan boleh ingat apa guru itu telah ajar.
Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. telah menerima wahyu Allah s.w.t. melalui Malaikat Jibril hanya sekali sahaja diucapkan oleh Malaikat tersebut maka baginda boleh ingat dan dapat mentarbiahkan para sahabat tentang wahyu yang baru diterimanya. Ini adalah mukjizat Tuhan yang diuntukkan kepada baginda kerana tiada yang mustahil bagi Allah. Segalanya adalah kekuasaan-Nya.
Begitu jugalah dengan beramal kerana Allah atau belajar menuntut ilmu di sekolah. Melaksanakan disiplin tersebut haruslah dilakukan secara istikamah untuk mendapat keredaan Allah s.w.t. Kita berdoa kepada Allah bukan sekali, duakali sahaja tetapi haruslah dijadikan sebagai amalan hidup yang berterusan. Orang yang kusysuk dalam melaksanakkan ibadah adalah orang yang istikamah mengingati Allah.
Penulis mengenali budaya istikamah apabila saudara sepupu mengajarnya untuk
beramal di bulan Ramadan dengan membaca surah Al-Fatihah sebanyak tiga kali setiap kali selepas sembahyang sunat tahajud kemudian berdoa untuk dihadiahkan kepada saudara muslimin yang telah pergi meninggalkan dunia ini.  
                Sembahyang sunat tahajud sebelumnya tidak pernah terlintas dalam pengetahuan penulis. Mengucap dua kalimah shahadat dalam tahun 1974 kemudian melaksanakan ibadah solat lima waktu berpandukan sepenuhnya kepada buku tanpa ikhtiar untuk meminta bantuan kepada staz atau sesiapa sahaja saudara Islam yang berilmu pengetahuan tentang perlaksanaan ibadah sembahyang.
                Setelah menganut Islam budaya hidup tidak banyak berubah daripada sebelumnya. Bergelumang dengan dosa kerana amalan yang lama masih diteruskan dan beramal secara sendirian tanpa merujuk kepada orang yang tahu hukum Islam. Pada satu ketika setelah 10 tahun berlalu, selepas mengucap dua kalimah shahadat, bertemu dengan saudara sepupunya yang juga seorang mualaf tetapi sudah tahu hukum Islam sedikit sebanyak. Amalan beliau dalam hidup ialah rajin mengerjakan berbagai macam sembahyang sunat setiap malam dan diserikan dengan amalan zukirullah disamping mendirikan solat lima waktu.
                Bermulanya bulan suci Ramadan, penulis mengamalkan  apa yang diajar oleh saudara sepupu tersebut iaitu sembahyang sunat tahajud di waktu malam selepas tidur seketika. Amalan itu dilaksanakan secara istikamah sehingga 15 hari bulan Ramadan berlalu penulis dimimpikan untuk dikunjungi langsung ke kamar tidur oleh seorang ipar saudara yang telah balik ke rahmatullah sudah sekian lama.  
                Penulis lalu memeluknya seraya berkata bahawa dia amat merinduinya, walahal dalam pemikirannya mengetahui bahawa saudara ipar berkenaan telah meninggal dunia sekian lama. Iparnya juga mengatakan yang sama turut merinduinya. Setelah itu penulis terjaga dari tidurnya. Mimpi yang amat takjub itu kemudian dirujuk kepada saudara sepupunya yang mendidiknya mengenai sembahyang sunat tahajud untuk diminta tafsirkan mimpi berkenaan.
                Saudara sepupu berkenaan kemudian memeluknya juga seraya berkata: “Syukur Alhamdullah, amalanmu telah disampaikan oleh Allah.” mendengar tafsirnya itu penulis turut sama mengeluarkan air mata kerana memikirkan bahawa selama ini dia bergelumang dengan dosa  kerana tidak mengikuti amalan hidup sebagai Islam; tetapi apabila melaksanakan ibadah secara istikamah, Allah menerima juga hajatnya!
                Mulai dari saat itu iman dalam hati penulis tumbuh bagikan kulat  di waktu pagi  tumbuh subur selepas bumi dibasahi hujan semalaman. Beliau dengan sedaya upaya mencari ikhtiar cara untuk mentarbiahkannya mengenai Islam sebagai Addin.
                Pada mulanya ia dipinjamkan oleh saudara iparnya sebuah kesset dakwa oleh Ustaz Zainuddin M.Z. dari Indonesia yang bertajuk “Mengapa Rasul Cintakan Kita.” Ceramahnya amat menyucuk jiwa penulis sehingga setiap kali ia dimainkan kesset berkenaan berlinangan air mata  penulis. Tidak kira di rumah, di waktu dalam perjalanan, mahupun di pejabat, kesset tersebut pasti dimainkan untuk menghiburkan hati penulis.
 Ia memikirkan begitu mulia cintanya Rasul kepada umatnya, mulai dari dunia hingga ke akhirat. Malah apabila baginda Rasul sudah berada di syurgapun beliau masih meminta izin kepada Allah untuk turun ke bumi melihat umatnya untuk memastikan semuanya selamat dan mengamalkan Islam sebagai cara hidup mereka.
Terfikir dalam hati bahawa jika ceramanya dalam kesset berkenaan amat memikat jiwa penulis maka beliau ikhtiarkan untuk mendapatkan ceramah-ceramah lainnya yang tanjuk yang berlainan. Setiap kali beliau berkunjung ke Kuala Lupur untuk tujuan lawatan rasmi kerajaan, beliau mesti mencari kesset ustaz Zainuddin M.Z. di warung-warung berkenaan. Syukur Alhamdullah beliau menjumpai kesset ustaz tesebut dan memilih tajuk-tajuk yang berupa dakwa Islamiah. Begitulah cara penulis mentarbiahkan diri dengan akidah Islam sehingga mempunyai sebanyak 32 jenis ceramah yang ada dalam simpanan beliau. 

Tuesday, April 16, 2013

HUBUNGAN REDA DENGAN KEINDAHAN ALAM


 (Disiarkan pada 13. 4. 2013)
Konotasi alam boleh terbahagi kepada empat kategori seperti alam haiwan, alam tumbuh-tumbuhan, caherawala alam dan alam manusia. Hubungan alam dengan manusia sangat  rapat sekali bagikan kuku dengan isinya. Kita mengambil contoh peranan alam tumbuh-tumbuhan kepada kehidupan terutama sekali kepada manusia.
                Bumi yang tempat kita bermastautin mempunyai banyak manfaatnya kepada kelangsu -ngan hidup kepada berbagai macam makluk yang ada di dalamnya. Bumi dapat mewujudkan tumbuh-tumbuhan dengan membekalkan segala keperluan hidup seperti baja, udara dalam bentuk okijen untuk pernafasan, dan karbon dioxida untuk membina makanan yang dinamakan potosyntesis.
                Tumbuh-tumbuhan terbentang lautan menghijau membuat segar pada mata memandang, diserikan dengan burung-burung berbagai jenis berkicauan di atas pokok-pokok yang daun-daunnya melambai-lambai ditiup oleh sang bayu. Keadaan alam seolah-olah berbicara sesama sendiri betapa enaknya tumbuh  di kawaan alam yang bebas dengan pencemaran merasa syukur  kepada Allah yang mencipta keadaan alam demikian.  
                Alam tumbuh-tumbuhan samada yang tinggi melangit, sederhana tinggi mahupun yang merayap seperti rumput rumpau ditepian jalan tidak jemu pada mata memandang, seolah-olah kelihatan sentiasa ceria disinari sang suria mulai pagi hingga terbenamnya mata hari. Hujan turun membasahi alam  menyegarkan tumbuh-tumbuhan dan merasa syukur terhadap nikmat yang diberi oleh Allah s.w.t..
                Mata hari, udara dan hujan merupakan tiga elemen yang amat penting kepada  kehidupan berbagai makhluk yang ada di muka bumi ini. Kehadiran tiga elemen yang terpenting ini mewujudkan kelangsungan hidup setiap makhluk yang hidup terutama sekali manusia. Alam berbagai kategori menghidangkan berbagai analogi hidup yang wajar manusia merasa reda dan bersyukur terhadapnya.
                Alam tumbuh-tumbuhan membina makanannya  yang diambil dari perut bumi yang berbentuk pepejal (baja) dan diproseskannya menjadi berbagai zat makanan untuk manusia menikmatinya. Buah-buahan mengeluarkan buah yang apabila masak mengandungi gula yang amat bermanfaat kepada kesihatan manusia.
Dari manakah datangnya gula pada pohon buah-buhan itu? Ia tidak datang dengan sendirinya tetapi atas kekuasaan Allah s.w.t. dan setiap pohon buah-buahan itu merasa reda kepada manusia untuk mengambil buahnya. Allahu akbar! Tuhan yang Maha kaya dan Maha pemberi itu wajar manusia mengimbangi kesyukurannya dengan ibadat yang tidak mengindah kan penat susahnya untuk melaksanakan tanggungjawab sebagai khalifah Allah.  
Keindahan alam yang tidak jemu pada mata memandang itu melahirkan semangat juang kepada setiap individu untuk melaksanakan tangungjawabnya sebagai pemakmur alam kehidupan. Bunga yang mekar melahirkan satu inspirasi kepada kita bahawa sedangkan tumbuh-tumbuhn dapat mengindahkan keadaan alam, inikan manusia yang mempunyai akal dan kemahiran berfikir tidak dapat mengindahkan dan memuliakan kehidupannya.
Tumbuh-tumbuhan juga memberi tamsil kepada manusia bahawa setiap kejayaan itu pasti ada resikonya maka itu tanganilah dengan hati yang reda. Pohon yang besar lagi tinggi melangit memberi ingatan kepada kita bahawa semakin tinggi pohon itu tumbuh semakin berat resiko yang diterimanya kerana ditiup angin kencang yang mungkin akan membawa pohoh itu tumbang.
Tetapi hidup sederhan juga mempunyai resikonya. Sebagai contoh jika pohon itu tidak
mahu tumbuh tinggi-tinggi jadilah sebagai rumput yang tidak menghiraukan bahaya ditiup angin
kencang tetapi bersedialah dipijak-pijak oleh haiwan yang lalu lalang dan kadang kala juga menerima najis yang dibuang oleh binatang merata tempat.
                Demikianlah Allah memberi tamsil kepada manusia  yang dihidang oleh alam kepada kehidupan manusia sama ada yang kaya raya mahupun yang sederhana kaya atau pun yang miskin kedana sekalipun. Hidup manusia ini mempunyai persamaan dengan keadaan alam semula jadi; hanya perbezaannya ialah manusia dibekalkan akal dan kemahiran berfikir maka itu setiap ibadat yang dilaksanakan wajar dilihat dengan usaha bertawakal kepada Tuhan yang Maha Penyayang dan Maha Pemberi.
                Keredaan mata memandang kepada keindahan alam bagikan matahari yang tidak pernah jemu memancarkan cahayanya ke bumi untuk kemanfaatan berbagai jenis kehidupan. Keindahan alam jelas melakarkan inspirasi kepada naluri manusia untuk terus mengukuhkan tanggungjawab nya untuk memakmurkan  alam kehidupan bagi memenuhi amanat sebagai khalifah Allah s.w.t..
Bagaimana pula keindahan alam haiwan yang tidak terkira banyaknya samada dipermu- kaan bumi, di perut bumi mahupun  di dalam air lautan. Air laut yang direka oleh Allah dalam keadaan masin dapat mengekalkan keindahannya walaupun ribuan makhluk yang hidup di dalamnya mati kerana Firman Allah dalam al-Quran yang bermaksud (terjemahan): “Tiap-tiap yang bernyawa itu mesi merasai mati. Ali-Imran (3:185).
Begitu juga keadaan haiwan yang tinggal di perut bumi. Kehadirannya serta aktiviti kehidupannya mengekalkan ekosistem yang  bermanfaat kepada tumbuhan-tumbuhan. Dengan aktiviti yang ada dalam perut bumi yang dilaksanakan  oleh haiwan yang ada di dalam tanah seperti cacing berbagai jenis dapat membantu udara dan air meresap kedalamnya selain dari mencampur adukkan antara baja dengan tanah menjadikan makanan pepejal kepada segala tumbuh-tumbuhan. Keindahan ekosistem sedemikian rupa membawa kita mensyukuri keindahan alam yang merupakan teknologi Allah yang tidak ada tolak bandingnya kepada keilmuan makhluk manusia.
Ikan di laut juga turut sama memberi inspirasi kepada manusia bagaimana membina insan yang saleh dan salehin. Air laut sememangnya merasa masin. Ikan berbagai jenis hidup di dalam air masin dengan ikan yang kecil memakan lumut-lumut yang tumbuh di cela-cela batu berbagai jenis karang; dan ikan yang besar hidup dengan memakan ikan yang kecil. Walaubagaimana pun ikan hidup di dalam air yang masin tidak menjadikan dagingnya merasa masin.
Allah bentuk keadaan hidup haiwan sedemikian rupa untuk memberi tamsil kepada kehidupan manusia. Jika anak itu terbina dengan iman kepada Allah yang kukuh, memelihara kesucian bergama, mengenali Tuhannya, melaksanakan perintahnya dan menjauhi larangannya; maka apabila anak itu menjadi remaja dan memasuki alam dewasa kelak menjadi ahli masyarakat, segala kerenah manusia yang memudertakan pembangunan tamadun manusia tidak   dapat memaksa insan untuk menerima keadaan kehidupan yang bersifat haiwani.
Persoalan mengenai mengapa ikan hidup di dalam air mendidik manusia untuk memahami tentang air. Pengetahuan umum memberi kefahaman bahawa ikan bernafas melalui insangnya. Tetapi untuk memahami lebih mendalam lagi ialah komposisi terbentuknya air ialah gabungan dua elemen seperti hydrogen dan oksijen iaitu dua  hydrogen dan satu oksijen (H2O). Maka itu  kehadiran okijenlah ikan boleh hidup di dalam air tanpa keluar dari air bernafas mengambil udara.
Dalam kenyataan demikian maka adalah dinasihatkan setiap insan supaya sentiasa banyak meminum air untuk menguatkan tenaga badan terutama sekali sebelum masuk tidur di
waktu malam dan selepas bangun tidur di waktu pagi amat penting untuk kesihatan anda. Amalan meminum air banyak dalam dalam sehari adalah amat berguna untuk memelihara kesihatan badan anda.
Kehidupan serangga mahupun burung-burung  atau unggas-unggas yang berkeliaran di bumi tidak kurang juga pentingnya terhadap kehidupan yang mana kita merasa reda terhadap keindahannya dalam menseimbangkan ikologi kehidupan di alam ini. Ia  membantu dalam proses pendebungaan berbagai sepsis bunga untuk menghasilkan buah yang baik demi kemanfaatan manusia sebagai pengguna.
Mekarnya bunga memberi inspirasi kepada manusia untuk membuat perubahan kepada pembangunan sejajar dengan keadaan semasa yang diwarnai oleh sains dan teknologi. Kecantikan  sentiasa berkait rapat dengan kebersihan, maka itu naluri manusia sentiasa inginkan kebersihan yang akan melahirkan kecantikan. Binga di taman sentiasa menggambarkan satu keindahan alam bagikan permaidani  merah terhampar luas untuk menerima kedatangan bidadari iman, kelak menggamit kesyukuran kerana reda tentang keindahan alam.
                Daun-daun menghijau menyirami suasana alam menggamit mata memandang merenungi keindahannya yang tidak terperi itu. Sang suria menyinarkan cahayanya ke atas permukaan daun-daun kelak membantunya dalam memproses makanan dengan kehadiran karbondioxida yang dikenali sebagai fotosentisis. Dalam proses ini daun-daun mengeluarkan oksijen untuk mengekalkan lapisan gas tersebut untuk kemanfaatan makhluk yang hidup.
                Alangkah  indahnya alam begitu terseraggam hijau memukau hati tetapi ingat, seindah-indahnya alam mayah jangan terpesona sehingga lalai mengingatkan Zat yang membina semua keindahan tersebut. Redanya hati melihat kecantikan alam tetapi yang lebih cantik yang tidak ada tanding taranya ialah Allah yang mewujudkan alam tersebut.
                Lautan membiru mengalunkan ombaknya ditiup angin berpeca di tepian pantai membuat hati insan pencinta alam terpegun tetapi jangan cinta itu melebihi kecintaan kepada yang membuat lautan. Allah berfirman surah Ali Imran ayat 191 yang bermaksud(terjemahan): “Ya Tuhan kami, sekali-kali tidaklah Engkau jadikan semuanya ini dengan sia-sia.”
                Lautan yang tidak jemu-jemu menghidangkan rahmat Tuhan berupa ikan-ikan kepada manusia sebagai punca pembangunan sejagat di samping menjadi zat makanan untuk menseimbangkan diet manusia demi kesempurnaan kesihatan hidup. Lautan juga membolehkan manusia memanfaatnya melalui aktiviti perkapalan seperti pengangkutan dan komunikasi.
                Manusia tak merasa jemu tiap-tiap bulan sentiasa melihat benderang bulan 14. Bulan dahulu telah melihat dan bulan muka akan terlihat lagi. Tidak, bahkan tiap-tiap terbit bulan yang baru, kesenangan hati mereka sama naik dengan penuhnya bilangan bulan. Bila langit cerah dan udara nyaman, di malam purnama bulang 14 itu keluarlah mereka dari rumah dengan hati sikacita. Mahu rasanya mereka meminta ditetapkan begitu saja, tidak dikisar-kisarkan. Bila lepas bulan terang dan beransur kurang kegembiraan itu pun turun sampai tanggal 30.
                Pada suatu hari di waktu Subuh setelah Bilal kumandangkan azan di Kota Medina dengan suara yang merdu, dan seluruh Muslimin  telah berduyun ke mesjid, kebetulan Rasulullah s.a.w. belum juga keluar dari kamarnya di rumah Aisyah.
                Orang telah penuh menunggu baginda keranasiapakah yang akan berani tampil ke muka menjadi Imam selagi baginda masih hidup. Namun baginda belum juga datang. Bilal tidak tahan lagi, maka meminta izinlah dia kepada Aisyah hendak menziarahi baginda ke kamar tempat baginda biasa tafakur.
                Didapatinya Rasuullah terbaring di atas hamparan kasur yang dijalin dari
rumput, air matanya berlinangan. Tercengang Bilal, kenapa pahlawan perang yang gagah berani yang setiap waktu bersiap menghadapi musuh yang seganas-ganasnya sehingga terlalai dia hendak datang ke mesjid menangis padahal selama ini dia bangun lebih dulu.
                Dia bertanya mengapa junjungan menangis? “Bilal!” kata baginda. Tadi datang kepadaku Jibril membawa ayat yang berbunyi: “Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, pergantian di antara malam dengan siang, sesungguhnya jadi perhatian bagi orang yang mempunyai fikiran.” (Ali-Imran: 190).
                “Celakalah orang yang membaca ayat ini tetapi  tidak difikirkan bagimana maksudnya. Celakalah dia! Sabda baginda”. Itulah yang baginda tangiskan! 

Sunday, April 7, 2013

TAWAKAL KERANA S.W.T.


 (Disiarkan pada 6. 4. 2013)
Berserah diri sepenuhnya kepada Allah s.w.t. dalam sesuatu kesusahan, merupakan ibadah yang terpuji. Tidak menggantung sebarang harapan kepada makhluk. Sifat itu adalah sifat  orang yang beriman. Di dalam Qanaah iaitu satu sifat rendah diri menerima ketentuan Allah s.w.t., tersimpullah tawakal, iaitu menyerahkan keputusan segala perkara, ikhtiar dan usaha kepada Tuhan Semesta alam. Dia yang kuat dan kuasa, kita lemah dan ta’ terdaya.
                Dalam menelusuri kehidupan, tidaklah keluar dari garis tawakal jika kita berusaha menghindarkan diri dari kemalaratan, baik yang menimpa diri atau harta benda, anak turunan dan sebagainya. Yang mengenai diri sendiri, tidaklah bernama tawakal kalau kita tidur sahaja di bawah pohon kayu yang lebat buahnya, seperti pohon durian. Kerana kalau buah itu jatuh digoyang angin, kita ditimpanya, itu adalah sebab kesia-siaan kita.
                Tawakal bukan merujuk perbuatan menyerah untung nasib diri kepada Allah degan tidak perlu berusaha dan berikhtiar. Sebaliknya, tawakal membabitkan dua proses yang saling berkait, iaitu penyerahan nasib diri kepada Allah dari satu sudut, dan penggunaan seluruh tenaga fisikal, mental, dan rohani untuk mengubah keadaan diri sendiri dari sudut  yang lain.
                Bagi pelajar sekolah, proses mengenal diri membabitkan beberapa unsur yang berkait dengan aktiviti pembelajaran. Proses ini memerlukan tiga konsep asas yang berkait dengan nasib diri iaitu ikhtiar, takdir dan tawakal. Untuk mendapatkan reda Allah, kita kena ikhtiar dan tawakal bagi mendapatkan pemberian atau anugerah Allah s.w.t. (takdir). Tanpanya sukar mendapat anugerah dari Zat yang Maha Berkuasa.
                Kita berusaha dahulu barulah bertawakal. Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. bersama Abu Bakar berjalan kaki di padang pasir dalam usaha hendak berhijrah ke Medina kemudian mereka bersembunyi di dalam goa untuk mengelakkan didapati oleh masyarakat Qurais yang mengejar mereka. Samasa orang-orang Qurais sampai di situ Abu Bakar mengelatar ketakutan kalau-kalau mereka mengetahui bahawa Baginda berdua Abu Bakar berada di goa. Tetapi Baginda Rasul berkata kepada Abu Bakar: “Jangan takut Allah ada bersama kita”.
                Ibadah yang kita laksanakan demi pembangunan merupakan tawakal kerana hanya Allah sahaja yang berkuasa terhadap hamba-Nya untuk sebarang penghasilannya. Firman Allah surah At Taubah: 129 yang bermaksud (terjemahan):
“Jika sekiranya mereka berpaling maka katakanlah: Cukuplah Allah sahaja menjaga saya, tiada Tuhan melainkan dia. Kepada-Nya saya berserah diri (tawakal), dan Dialah Tuhan yang empunya Arasy lagi Maha Besar.”
Sekiranya orang-orang munafik dan orang-orang kafir berpaling, iaitu enggan untuk beriman dengan Allah dan rasul-Nya dan mereka itu terus bersikap menentangmu (Muhammad) maka katakanlah kepada mereka” Cukuplah Allah menjaga saya. Yakni: Memadailah Allah sahaja yang akan menolong saya untuk mengalahkan kamu. Tidak ada Tuhan melainkanDia, kepada-Nya saya berserah (tawakal). Yakni: Tidak ada Tuhan yang disembah dengan sebenarnya melaikan Allah, dan saya tidak sekali-kali akan berserah kepada selain Allah.
Dan Nabi Muhammad s.a.w. benar-benar membuktikan dengan tawakal seperti yang telah diperintahkan itu. Kerana itulah baginda disebut di dalam kitab Taurat dan kitab yang lain dengan mutawakkil tawakkil (orang yang bertawakal). Mengapa tidak? Tawakal adalah sebuah cabang dari tauhid dan makrifat, sedang baginda adalah pemuka dari orang-orang yang bertauhid dan pemimpin orang-orang yang bertauhid dan pemimpin orang-orang yang makrifat.
Tawakal tidak bertentangan dengan langkah melaksanakan asbab seperti yang kadang-kadang disalah ertikan orang. Tetapi melaksanakan asbab pun suatu  hal yang diperintahkan juga. Pernah seorang A’rabi berkata kepada Nabi Muhammad s.a.w., “Adakah aku harus menambatkan untaku atau aku membiarkannya dan aku bertawakal.” Baginda menjawab: “Tambatkanlah dia dan tawakallah.” Nabi Muhammad s.a.w. besabda:
“Hendaklah kamu tawakal kepada Allah dengan sepenuh tawakal pada-Nya, tentu Dia akan memberi rezeki padamu sebagaimana Dia telah  memberi rezeki burung-burung. Pagi-pagi
Dia berangkat dengan perut kosong dan pulang dengan perut kenyang.”
                Di dalam sebuah hadis disebutkan, “Siapa yang merasa gembira bila menjadi orang yang terkaya, hendaklah dia lebih percaya dengan apa yang ada pada Allah daripada apa yang ada di tangannya.”
                Allah berfirman dalam surah Ali Imran ayat 159 yang bermaksud (terjemahan): “ Maka dengan rahmat Allah menjadi lembutlah hati engkau kepada mereka (ya Muhammad). Dan sekiranya engkau seorang yang kasar laku dan kasar hati, nescaya larilah mereka dari sisimu. Oleh sebab itu maafkanlah kesalahan mereka, minta ampunkanlah dosa mereka, dan ber- mesyuaratlah engkau dengan mereka dalam urusan itu. Maka apabila engkau telah berazam (melaksanakan cita-cita) berserah dirilah kepada Allah. Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang beserah diri kepada-Nya.”
                Jika keputusan telah dibuat di dalam hati untuk melakukan sesuatu racangan atau kerja, yang sama juga dengan keputusan-keputusan yang telah diambil di dalam sesuatu  persidangan atau mesyuarat, maka tawakallah kepada Allah, berserah dirilah kepada-Nya iaitu sesudah bersiap dengan segala persediaan dan keperluan untuk mencapai apa yang dicita-citakannya itu – apa yang dikatakan hendaklah dikotakan. Janganlah berserah hanya bersandar dengan kekuatan sendiri sahaja dengan tidak pula mengharapkan bantuan dan pertolongan Allah, sebab kalau  gagal akan timbul penyesalan yang tidak  terhingga kerana telah kehilangan pendirian.
                Allah menyeru supaya meminta tolong kepada-Nya dan bersandar kepada-Nya – jangan kepada yang lain – kerana Allah telah menyatakan di akhir ayat, “Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berserah diri kepada-Nya.”
                Dari Umar bin al-Khattab, katanya, berkat Rasulullah s.a.w. maksudnya: Sekiranya kamu bertawakal kepada Allah dengan sebenar-benar tawakal, nescaya diberikan-Nya kamu rezeki seperti memberi rezeki burung, pergi pagi berperut kosong dan kembali petang berperut kenyang. 
                Nabi Muhammad s.a.w. bersabda, “Seandainya kamu berserah diri kepada Allah dengan sebetul-betul berserah diri kepada-Nya, tentu dia berankat  pagi dalam keadaan kempis perut nya dan pulang pada petang hari dalam keadaan penuh perutnya.”
                Nabi Muhammad s.a.w., bersabda, “Sesiapa yang selalu menghadap kepada Allah azza wa jalla, maka Allah s.w.t. mencukupinya dalam segala perongkosannya dan memberinya rezeki dari tempat yang tidak dia sangka-sangka dan sesiapa yang selalu menghadap kepada dunia, maka Allah akan menyerahkannya kepada dunia itu.”
                Dan diriwayatkan, sesungguhnya ketika Jibril berkata kepada Nabi Ibrahim a.s. pada saat dilempar dengan menjaniq (alat pelempar), “Adakah suatu hajat bagimu?” Ibrahim menjawab, “Adapun kepada mu tidak.” Kerana memenuhi  pada ucapannya, “Yang mencukupiku adalah Allah dan sebaik-baik bertawakal adalah kepada Allah.” Sebab Ibrahim memang mengatakan hal itu ketika ditangkap untuk dilempar. Maka Allah menurunkan firman-Nya:
                “Dan juga  (lembaran-lembaran) Ibrahim yang selalu meyempurnakan janji.”   (An-Najm: 37
                Dalam segala usaha membuat perubahan pada kehidupan itu kejayaan pasti dapat
dipeolehi jika usaha itu berserah atau bertawakal kepada Allah s.w.t. yang Maha pemberi dan Maha mengasihani itu. Maka itu berusaha dan bertawakal kepada Allah wajib untuk membuat perubahan pada kehidupan seiring dengan pebangunan tamadun kehidupan.
                Allah berfirman surah  Al-Maaidah ayat 5:3 yang bermaksud (terjemahan) “……..Pada hari ini telah Ku sempurnakan untuk kamu agama mu, dan telah Ku cukupkan kepada mu nikmat Ku dan telah Ku redai Islam itu jadi agama bagimu.”
                Dengan sempurnanya Islam, menjadilah ia suatu nikmat dari Allah. Islam adalah addin atau cara hidup di alam dunia. Nikmat Allah di mana-mana di permukaan bumi sama ada di lautan, di perut bumi mahupun  di angkasa. Untuk mendapatkan nikmat Allah itu kita kena usaha serta berserah dan bertawakal kepada Allah s.w.t., kerana Dia sahaja mempunyai prerogatif untuk memberi kejayaan.
                Kejayaan tidak akan menjelma tanpa usaha dan usaha itu tidak akan bermanfaat  tanpa tawakal. Oleh itu usaha dan tawakal akan membuahkan hasil yang diredai Allah berupa kejayaan dalam melaksanakan sesuatu ibadah kerana Allah. Dalam erti kata lain kejayaan adalah hasil usaha dari tawakal kepada Allah dalam menangani peradaban kehidupan.
                Semua yang bebentuk hidup mempunyai usaha tersendiri demi kebuntuhan kehidupan masing-masing. Pergerakan dan tawakal merupakan usaha untuk mengubah keadaan hidup daripada yang biasa kepada yang lebih menyerlah. Maka itu akal memainkan peranan dalam menentukan perubahan atau pembangunan.
                Hidup ini adalah satu perjuangan dan perjuangan itu merupakan pengorbanan. Berkorban kerana Allah demi keutuhan pembangunan jasmani dan juga rohani. Usaha manusia adalah berserah kepada Allah berupa tawakal untuk melaksanakan berbagai-bagai tugas dan tanggung jawab sama ada kepada diri sendiri, keluarga, orang lain, mahupun kepada makhluk haiwan serta tumbuh-tumbuhan.
                Manusia dengan segala fasiliti yang dibekalkan Allah seperti akal fikiran, iman dan takwa, semangat juang, kasih sayang, ukhuwah kemanusiaan, dan sebagainya telah Allah melantiknya sebagai pemamurkan alam kehidupan atau sebagai khalifah Allah s.w.t.. Maka itu dengan menggunakan faliti tersebut manusia melaksanakan tugas  atau beribadah berserah kepada Tuhan atau untuk tawakal kepada Allah demi mendapatkan keredaan-Nya.
                Dalam melaksanakan ibadah kerana Allah pasti manusia mengalami berbagai-bagai ranjau dalam perjalanan hidup yang perlu ditangai bersama dan bertawakal kepada Zat yang Maha Berkuasa untuk mendapakan kesempurnaan dalam ibadahnya demi kemanfaatan makhluk lainnya yang hidup bersama di alam ini.   
                Kita merasa berjaya dalam hidup ini dan masyarakat sekelilingnya pun mengesahkan kejayaan itu tetapi jiwa kita tidak dapat mengesahkannya kerana hasil usaha kita itu tidak berupa tawakal. Setiap penghasilan dari usaha yang dilaksanakan harus dilihat dari sudut usaha bertawakal agar ia dapat melahirkan satu perasaan kesyukuran kepada kejayaan.            

Wednesday, April 3, 2013

KEKAYAAN DUNIA DAN AKHIRAT


 (Disiarkan pada 30. 3. 2013)
“Iman dan takwa kepada Allah s.w.t. kesempurnaan hidup akhirat”; telah mentarbiahkan kita bahawa antara kehidupan dunia dengan kehidupan akhirat mempunyai prinsip dan ciri-ciri yang tersendiri, yang memaksa setiap insan yang lahir di dunia wajar mempelajari dan menterjemah kan dalam kehidupannya mengenai disiplin pembangunan yang ditarbiahkan oleh dokumen wahyu dari Allah s.w.t. yang disampaikan melalui malaikat Jibril yang diterima oleh baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w..
                Al-Quran adalah mukzizat Allah yang dipertanggugjawabkan kepada manusia (Muhammad) untuk dijadikan sebagai panduan hidup atau cara hidup masyarakat mukmin. Al-Quran merupakan asas untuk mendapat kekayaan dunia dan akhirat, kerana orang yang berilmu tidak sama dengan orang tidak berilmu. Islam adalah agama ilmu yang sumbernya ialah dokumen wahyu Illahi berkenaan.
                Baginda Rasil Nabi Muhammad s.a.w. diutus ke dunia untuk memperbaiki akhlak manusia dengan berpandukan al-Quranul Karim. Islam adalah agama Allah yang telah disempurnakan-Nya untuk manusia. Allah berfirman yang bermaksud: “…….Pada hari ini telah Ku sempurnakan untuk kamu agama mu, dan telah Ku cukupkan kepada mu nikmat-Ku dan telah-Ku redai Islam itu jadi agama bagi mu.” (Al-Maaidah:5:3)
                Antara kekayaan dunia dan kekayaan akhirat kita perlukan kekuatan iman untuk menyelami kedua fenomena tersebut terutama sekali dalam melahirkan pembangunan kehidupan di dunia demi merealisasikan kekayaannya sebagi dana pahala di akhirat nanti. Sebelum kita menjalajai fenomena kakayaan dunia terlebih dahulu kita perlu memahami apa dia itu “kekayaan” dalam kontek akidah.
                Apakah hakikat kekayaan, dan apa hakikat kemiskinan? Para ulamak memutuskan bahwa “Orang yang kaya ialah orang yang sedikit keperluannya,”Jadi jangka  turun naik kekayaan dan kemiskinan, ialah hajat dan keperluan. Siapa yang paling sedikit keperluannya, itulah orang paling kaya dan siapa yang amat banyak keperluan itulah orang yang miskin. Sebab itu yang maha kaya hanya Allah, sebab Allah tidak berkehendak keperluan atau hajat.
                Orang yang banyak keperluan dalam hidup adalah orang yang paling miskin disebabkan kemahuan itu tidak ada penyudahnya. Ahli ekonomi mengatakan bahawa “There is no end in wants,” yang bermaksud tidak ada penyudahnya kepada kemahuan seseorang yang banyak harta atau kaya raya. Semakin banyak hartanya semakin banyak rancangan untuk mendapakan kemahuannya. Kegagalan untuk memenuhi kemahuan itulah menjadikan jiwanya miskin.
                Felosofi pemikiran orang yang kaya raya serupa dengan perasaan dan pemikiran orang yang ilmuan atau menuntut ilmu. Menuntut ilmu membuat kita merasakan bahawa semakin banyak ilmu yang kita tahu semakin banyak  lagi ilmu yang kita belum mengatahui! Apalah erti setitis air yang membasahi jari kita jika kita culupkan kedalam laut dan tarik, itulah ilmu manusia di alam ini berbanding dengan ilmunya  Allah bagikan air lautan yang tidak bertepi itu.
                Jika air lautan itu dijadikan tinta atau dawat untuk mencatat ilmunya Allah, sehingga kering air lautan pun tidak dapat menghabiskan mencatat ilmu Allah. Dan jika dilipat gandakan air lautan itu pun tidak akan dapat menghabiskan mencatat ilmu Allah.
Walaubagaimanapun menuntut ilmu; semakin banyak ilmu yang kita kuasai akan semakin waras pemikiran kita dibuatnya maka itu menjadi pemangkin kepada jiwa untuk terus mencari ilmu dan bukan kita menjadi bodoh kerana banyak ilmu! Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. menyarankan kepada umat manusia bahawa menuntut ilmu adalah dari buaian hingga ke liang lahad atau “long life leaning. 
                Raja-raja adalah orang yang paling miskin, kerana keperluannya  sangat banyak. Di dunia
seorang raja diikat oleh bermacam-macam aturan dan keperluan dan di akhirat  akan dibuka pula perkaranya yang besar-besar, sebagaimana yang diterangkan oleh Sayidina Abu Bakar.
                Dasar segala yang tersebut itu, pergantungnnya ialah diri sendiri. Kalau orang hendak kaya, cukuplah apa yang ada jangan bernafsu hendak memiliki kepunyaan orang lain, hadapkan saja muka di dalam taat kepada Allah, tenteramkan jiwa di dalam menghadapi alhayat. Kalau dengan harta yang ada dalam tangan, kita ingin kata, dalam sebentar waktu keinginan itu boleh tercapai, iaitu takaran hidup berdiri di atas kesederhanaan, sudah menafkahkan harta pada barang yang berfaedah apa lagi di zaman kini, yang membanyakkan belanja orang sehari-hari itu bukanlah keperluan yang penting. Yang membesarkan belanja kerapkali barang yang tak perlu, perhiasan yang berlebih-lebihan.
                Kekayaan hakiki ialah mencukupkan apa yang ada, sudah menerima walaupun berlipat ganda beratus ribu billion, sebab dia nikmat Tuhan. Dan tidak pula kecewa jika jumlahnya berkurang, sebab dia datang dari sana dan akan kembali ke sana. Jika kekayaan melimpah ialah untuk menyokong amal dan ibadat, iman dan untuk membina keteguhan hati menyebabkan Tuhan. Harta tidak dicintai kerana dia harta. Harta hanya dicintai sebab  dia pemberian Tuhan. Pergunakan kepada yang berfaedah.
                Kekayaan majazi, menurut kebiasaan aturan hidup di zaman sekarang ini, ialah menumpahkan cinta kepada harta benda semata-mata, yang menyebabkan buta dari pertim- bangan, sehingga hilang cinta kepada yang lain, kepada bangsa dan tanahair, agama, Tuhan, bahkan Tuhan itu tidak dipercayai lagi.
                Hilang cinta kepada segala yang patut dicintai, bahkan kadang-kadang  diri sendiri sudah lupa mencintainya, sebab telah ditumpah kepada harta. Orang yang kaya begini, akan mengalami dua bahaya mengancamnya, pertama penyakit  bakhil, kedua penyakit  boros dan royal (meng- hamburkan harta), sombong dan takbur, lupa bahawa manusia sentiasa diancam bahaya yang mengerikan.
Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. telah bertanya kepada Ali, mengenai pilihannya antara kekayaan dengan ilmu?  “Ali dengan jelas memilih ilmu. Baginda kemudian bertanya lagi “mengapa Ali pilih ilmu?” Ali menjelaskan bahawa jika kekayaan itu didermakan kepada orang lain, ia berkurangan, tetapi jika ilmu itu diberi atau diajarkan kepada orang lain, orang itu bertambah ilmunya dan pada diri anda juga ilmu anda semakin mantap bertambah kuat pula.
Ilmu itu membina manusia lebih bertamadun dan ia mendekatkan diri kepada Allah. Ilmu itu adalah kedatangan sesuatu makna kepada diri seseorang(Al Attas). Dengan ilmu, ia membolehkan seseorang itu lebih tawadhu kerana ia tahu bahawa segala sesuatu itu adalah kepunyaan Allah s.w.t.. Ilmu merupakan hak gunapakai semata kepada manusia tetapi ilmu itu adalah hak mutlak kepada Allah.
Ilmu yang diamal semasa hidup di dunia menemani kita ke dunia akhirat dan Allah akan menempatkan kita di syurga-Nya bersama-sama orang yang menjadi kekasih Allah. Minikmati  kebahagian di dunia harus dengan ilmu; inginkan kebahagian di akhirat wajar dengan ilmu dan jika kita inginkan kebahagian di kedua-duanya, dunia dan akhirat juga harus dengan ilmu. 
Ilmu itu mengimbangi kekayaan dunia dan kekayaan akhirat dengan syarat akal dan iman memandu manusia ke jalan yang diredai Allah s.w.t.. Akal dan iman yang dipimpin oleh ilmu akidah akan memurnikan muamalat hidup sebagai khalifah Allah. Tetapi jika teka teki pembangunan kehidupan di dunia dimanipulasikan oleh hawa nafsu manusia maka agenda pembangunan lebih mengutamakan kepentingan diri yang akan mengheret manusia menjadi  paling miskin di sisi Allah s.w.t.. 
Orang yang kaya raya itu perlu penjagaan, keperluannya kepada penjagaan menyebabkan
dia miskin. Dia kaya raya perlu berubat kalau sakit. Keperluannya kepada ubat, satu dari tanda kemiskinannya. Dia takut mati, keperluannya menangis kematian, adalah tanda dari kemiskinan. Sebab itu, orang yang kaya yang majazi, ialah orang miskin yang hakiki. Sebaliknya orang miskin majazi adalah kaya yang hakiki.
Orang yang kaya raya diperhambakan oleh kekayaannya sebab dia bertungkus lumus menjaga kekayaannya takut jatuh menjadi miskin.  Maka itu ikhtiar menjaga kekayaannya menjadikannya sebagai seorang yang miskin.Tetapi orang yang berilmu, ia tidak perlu jaga ilmunya malah ilmunyalah menjaganya agar kekayaannya menjadi hakiki dalam hidup di dunia sampai ke dunia akhirat.
Apakah perbezaan antara orang yang banyak harta dengan orang hanya berbaju yang lekat  di tubuhnya itu saja? Adakah berbeza demam yang mereka hidapkan? Tidak….Walaupun orang kaya tidur di tilam tebal dan berselimut  mahal, dan orang miskin tidur beratapkan langit saja. Kedua-duanya tidak dapat mengurangi penyakit.
Kematian boleh datang menyerang seorang kaya yang sedang berada di atas singgahsana keemasan, dijaga oleh dayang-dayang yang ramai, beratus-ratus pengawal yang berdiri di muka pintu. Kematian pun boleh datang kepada  seorang peminta-minta sehingga dia tersungkur di tepi jalan. Si kaya dikafani orang  dengan kain sutera, si miskin dikafani  dengan pakaian yang lekat di badannya.
Si kaya dihantar ke kubur oleh beribu-ribu orang. Si papa dihantar oleh kuli Kotapraja yang memungut mayatnya. Keduanya sampai ke kuburan, di perhentian besar yang tidak membezakan darjat orang. Setelah sepuluh atau dua puluh  hari di belakang, hancurlah kafan sutera sebagaimana hancurnya pakaian yang lekat di badan di papa tadi.
Kalau nyata bahawa harta ta’ dapat menangkis, menolak demam, ta’dapat menghindarkan maut, nyatalah bahawa kesusahan yang menimpa orang kaya, serupa juga dengan yang menimpa orang miskin. Memang mahal pakaian yang dipakai oleh orang-orang yang banyak harta tetapi sungguhpun mahal, yang dipakinya tidak lebih daripada penutup tubuhnya, sebagaimana yang dipakai oleh si papa tadi.
Orang kaya terkenal dengan kekayaannya tetapi orang miskin boleh terkenal dengan usahanya. Kerapkali sejarah mengatakan bahawa orang masyur, yang telah mendapatkan kedudukan mulia, orang popular dan mengagumkan atau ahli-ahli ilmu yang besar, ataupun pengarang-pengarang ternama, ahli syair, ahli seni, timbul dari kalangan orang-orang fakir dan melarat.
Muhammad s.a.w mengubah dunia yang besar itu, ketika dua bulan dalam kandungan ibunya, ayahnya  meninggal dunia. Ketika dia berumur enam tahun ibunya meninggal, umur lapan tahun nenek yang mengasuhnya meninggal pula. Pusaka ayahnya hanya  lima ekor unta saja. Demikian juga daripada nabi-nabi yang sebelumnya. Orang-orang yang besar datang kemudian pun demikian pula.
Abdul Rahman Dakhil (Fatih) yang mendirikan Kerajaan Bani Umaiyah di Spanyol, hanya seorang pelarian politik. Salahuddin al-Ayyubi pembela Paletin, hanya seorang anak seldadu. Ibnu Saad hanya seorang anak raja terbuang ke rumah Syeikh Mubarak As Sabah di kueit, Reza Sah Pahlavi, Raja Persia (Iran) dalam usia 30 tahun barulah pandai menulis dan membaca.
Imam Shafie yang terkenal adalah seorang anak yatim yang kuat hati hendak menuntut ilmu. Imam Malik, barulah di hari tuanya mengecap keenakan harta benda, setelah mendapat hadiah banyak dari raja-raja Bani Abbas. 
Abdul Ula Alma’ry, seorang miskin di negeri Ma’arrah, yang buta sejak kecil yang
terkenal dengan gelar Abdul Ula(ayah ketinggian) sebab falsafah dan syairnya yang indah. Kurang senang dengan gelaran Abul Ula, dan lebih suka diberi gelar “Rahainul Mahbasain” (seorang yang terkurung  dalam dua penjara, penjara kebutaannya dan penjarakemelaratannya.)
                Orang-orag besar yang demikian sedikit sekali tumbuh dari kalangan orang kaya-raya. Meskipun ahli falsafah mengakui juga  bahawa orang-orang yang banyak harta sanggup menambah ilmu pengetahuan sampai tinggi.