Saturday, October 24, 2015

KONSEP JUJUR DAN IKHLAS AKHLAK YANG MULIA MENURUT ISALAM

 (Diarkan pada 24. 10 2015)
Jujur maknanya lurus hati; tulus; ikhlas. Orang yang jujur akan selalu menerima kebaikan sebagai balasan baik daripada Allah. Kejujuran  bermakna kelurusan hati; keikhla- san. Kejujuran Samin membuat guru besarnya sungguh bangga dan memujinya.
               Ikhlas bermaksud perasaan hati yang bersih dan jujur; suci hati. Beramallah dengan ikhlas semoga diberi ganjaran oleh Allah. Ikhlas tidak boleh dipisah dengan siddiq (benar) tulus. Ikhlas dan jujur itu berpangkal dalam hati.
Dalam bahasa Melayu, ikhlas itu tidak dipisahkan dengan jujur yang dalam bahasa halusnya ‘tulus’,  sebab itu selalu orang berkata ‘tulus ikhlas’, dan ketulusan itu bukan di lidah saja, kerana lidah mudah berputar, mudah mungkir. Kerana lidah berkata atas kehendak hati. Yang penting ialah ketulusan hati.
Dalam menempuh jalan ke arah yang dicita-citakan, hendaklah seseorang itu berlaku jujur dan ikhlas. Allah pernah berfirman dalam hadith Qudsi ertinaya: “ Ikhlas itu  merupakan sebuah rahsia daripada rahsia-rahsia-Ku yang Aku berikan kepada hamba-Ku yang ku kasihi.”
Allah tidak menerimaa amalan kita, jika amalan itu tidak dikerjakan secara ikhlas semata-mata kerana Allah. Ibrahim bin Adham menjelaskan bahawa ikhlas itu  ialah niat yang benar terhadap Allah SWT.
Pengertian jujur dan ikhlas itu terdiri dari enam macam pada perkataan, niat, cita-cita, janji, perbuatan, maqam dan kedudukan.  Kesemanya itu  harus ditujukan kepada Allah SWT dan kepada segala kebajikan yang dilakukan.
Orang yang ikhlas adalah yang tidak memiliki pendorong kecuali mendekatkan diri kepada Allah. Oleh yang demikian apa yang disebut ikhlas adalah memurnikan amal dari segala dosa ini, sedikit mahupun banyak, sehingga amal itu semata-mata bertujuan untuk taqarrub. Jadi, tidak  ada pendorong yang lain. Jadi penyelesaian ikhlas adalah dengan mengetepikan pertimbangan-pertimbangan peribadi, memotong kerakusan terhadap dunia, memurnikan tujuan akhirat, yang semua ini harus lebih dominen di dalam hati.
Al-Ghazali dalam kitab niat dan ikhlas di dalam bukunya Al-Ihya, terdapat huraian mengenai hukum amal yang bercampur sebahagian noda-noda dunia atau pertimbangan-pertimbangan peribadi, semua tidak ikhlas kerana Allah dan semua juga tidak ikhlas kerana riyak. Apakah orang muslim berhak mendapatkan sebahagian pahala dari amal itu atau tidak?
Orang yang mengerjakannya semata kerana riyak, maka sudah pasti amalnya itu merupakan sebab kebencian dan seksa dari Allah. Sedang orang yang melakukannya secara ikhlas kerana Allah, maka amal itu merupakan datangnya pahala dari Allah. Allah tidak menerima amal kecuali amal itu ikhlas dan untuk mencari keredaan-Nya semata.
Keikhlasan manusia dalam beramal biasanya bersama dengan adanya keimanan kepada Allah SWT. Iman itu adalah kekuatan naluri diri untuk meyakini sesuatu itu ada walaupun kita tidak dapat melihat dengan mata kepala mahupun mati hati kita sendiri.
Iman itu tidak dapat diperolehi dari sesiapa pun, tidak dengan keturunan mahupun dipelajari dari sesiapa sahaja. Ia datang dengan sendirinya membawa kita bagaimana mema- hami kehidupan ini di sisi Allah SWT yang Maha Pengasih,  Maha Penyayang, Maha Bijak sana dan Maha sempurna.
Pada suatu ketika penulis bicara minda berjumpa dengan adik saudaranya  yang juga seorang mualaf,  lalu ia bertanya mengenai amalan sembahyang tahajud. Secara ikhlas penulis tidak pernah mengamalnya kerana tidak tahu apa itu sembahyang tahajud. Maka adik saudaranya pun menasihatinya bahawa amalan sembahyang tahajud dilaksanakan pada waktu malam selepas tidur dan bangun dalam keheningan malam. Ia dilaksanakan dengan niat solat sunat tahajud dua rakaat kerana Allah Ta Allah.
Adik saudaranya menambah kata dengan hati yang jujur, menasihat abang saudaranya
supaya setelah selesai solat tahajud baca surah Al-Fatihah sebanyak tiga kali kemudian hadiahkan kepada saudara-saudara yang telah pulang ke rahmatullah.
Columnist (penulis ruang) amat berterima kasih yang tidak terhingga kepada adik saudaranya kerana mendapat satu ilmu darinya untuk diamal dalam bulan Ramadan yang menjelang tiba. Dengan hati yang ikhlas, columnist (penulis ruang) tidak sabar-sabar lagi  menungguh kedatangan bulan yang mulia itu.
Ibadat puasa tibalah masanya maka abang saudaranya dengan khyusuk dan tawadhu melaksanakan amalan-amalan wajib seperti ibadah puasa, sembahyang lima waktu dan diikuti dengan sembahyang sunat tahajud pada pukul dua pagi selepas tidur kerana keletihan melaksanakan ibadah puasa. Surah Al-Fatihah dibacanya sebanyak tiga kali selepas solat tahajud kemudian dihadiahkannya kepada arwah saudara kaum muslimin tanpa menyebut nama-nama mereka.
Amalan seperti itu diteruskan dengan niat ikhlas kerana Allah. Hari demi hari  minggu bertukar minggu dengan hati yang jujur mengamalkan ibadah puasa bersama keluarga. Pada lima belas hari bulan Ramadan columnist atau penulis ruang bermimpi kepada ipar saudarnya yang sudah pulang ke rahmatullah sekian lama sebelum columnis bicara minda memeluk Islam. Ipar saudara berkenaan juga adalah saudara baru dan telah mengerjakan ibadah haji sebelum meninggal dunia.   
Dalam mimpi penulis, ipar saudara tersebut menziarahinya ke rumah lalu  masuk langsung ke bilik tidur dan berjumpa persis di pintu bilik berkenaan. Sambil berpelukan seraya berkata satu sama lain bahawa mereka amat merindui kerana lama tidak berjumpa! Dalam keadaan berpelukan penulis sedar dalam hati bahawa ipar saudaranya itu telah mening gal dunia!
Dalam keadaan berpelukan, tersedar dari tidur langsung melihat jam dalam tangan
menunjukkan pukul empat pagi. Penulis ruang menunggu masa solat subuh, setelah melaksanakan- nya langsung bergagas pergi berjumpa dengan adik saudaranya yang tinggal lebih kurang tiga suku kilometer jauhnya dari rumah.
Beliau juga baru selesai mengerjakan solat subuh. Penulis mengetuk pintu lalu mengucapkan salam. Pintu dibuka sambil menyambut salamnya lalu adik saudaranya mempersilakan masuk. Tanpa melengahkan masa penulis lalu menceritakan mimpinya semalam dan meminta  adik saudaranya untuk mentafsirkan mimpi itu. Setelah mendengar dengan khusyuk dan tawadhu, lalu dia bertanya mengenai amalan yang diajarnya sebelum bulan Ramadan. Penulis mensahkan bahawa amalan itulah yang dijaganya setiap malam.
Adik saudarannya lalu memeluk penulis sambil menangis. Penulis merasa hairan dan terperanjat lalu bertanya: Kenapa? Dengan air mata berlinangan membasahi pipinya, diikuti dengan ucapan “Syukur Alhamdulillah, doa mu sayang telah diperkenankan Allah SWT!” Penulis lalu terpegun, hatinya langsung bersama Allah SWT! Mulai saat itu tumbuh IMAN yang kukuh dalam dadanya.
Beliau  lalu  berfikir sejenak, dengan perasaan ikhlas dan jujur, sambil mengeluarkan air mata, lalu berkata dalam hati: “Syukur Alhamdulillah, sehina-hina amalanku selama ini, setelah mengucap  Dua Kalimah Syahadat tujuh tahun dahulu, lalu melaksanakan ibadah yang belum pasti kebenarannya berada di landasan akidah Islam, Allah perkenankan juga doaku”!
Mulai dari saat itu juga penulis ruang dengan hati yang yakin dan tabah menguatkan iltizamnya untuk menimba ilmu akidah dengan apa cara jua pun untuk memantapkan imannya kepada Allah yang benar-benar Maha Pengasih dan Maha Penyayang itu.
Sejak dari itu penulis ruang, dibimbing oleh hati yang ikhlas dan jujur, mencari sumber ilmu di merata tempat yang beliau boleh bersandar demi memperkukuhkan iman yang baru menginap di hatinya. Penulis bermula dengan amalan zikir yang ditujukajar oleh adik saudaranya.
Ia melaksanakan  zikirAllah mulai jam 12.00 tengah malam hingga jam lima pagi
tanpa henti dan mengamalkannya secara istiqamah selama 41 hari. Perlaksanaannya ialah selepas zikir ayat kursi sebanyak 141 kali, kemudian zikir: Ya Kafi; Ya Ghany: Al-Fattah; Ar-Razzaq sebanyak 3,000 kali. Penulis telah mengamalkannya sebanyak dua kali selepas silang empat tahun.
Kemudian diikuti dengan mendengar ceramah agama melalui kessette oleh ustaz M.Z. Zainudin, kyai muda dari Indonesia, sehingga beliau mempunyai sebanyak 32  buah ceramah kesemuanya yang menitik beratkan kepada pembangunan kehidupan khusus kepada keluarga dan uhhuwah kemanusiaan dalam perspektif Islam. Penulis mendengar semua kassette secara
bergilir setiap hari sehingga beliau khatam apa yang diceramahkan dalam kesemua 32 kessette.
Selain mendengar kessette beliau juga mengambil kesempatan mendengar ceramah agama secara langsung di mana sahaja yang ada mengadakan acara ceramah keagamaan. Tanpa menghiraukan apa saja halangan, penulis pasti menghadirkan diri bersama buku catatan di tangannya. Setiap kali menghadirkan ceramah agama yang disampaikan oleh ustaz yang bertauliah pasti penulis mengambil peluang untuk bertanya jikalau sesi soal jawab dibuka.
Ustaz Abu Hurairah graduan dari univesiti Al-Azhar dari Phillipine yang berkhidmat dengan USIA buat seketika dahulu, banyak membantu penulis dalam ceramanya setiap hari Sabtu selepas solat subuh di masjid negeri Kota Kinabalu.
Dengan usaha dan amalan yang dilaksanakan dengan jujur dan ikhlas kerana Allah, serta dilakukannya secara istikamah, maka beliau dikurniakan oleh Allah satu rahmat sebagai columnist atau penulis ruang Bicara Minda dalam surat khabar tempatan “The News Sabah Times” sejak 2002 hingga sekarang.
Setiap rencana yang disiarkan di ruang bicara minda, beliau susun semula sambil membuat edisi mana-mana perlu  kemudian dibukukan dengan menggunakan tajuk yang melambangkan pembangunan kehidupan dalam perseptif Islam. Setakat ini beliau telah siap menulis 13 buah buku dan 5 buah daripadanya telah diterbitkan. Ada 8 buah lagi yang sedang diedit oleh JHEAINS dan akan diterbit oleh kerajaan negeri Sabah di bawah pimpinan Yang Amat Berhormat Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Haji Aman dengan kerjasama Yang Berhormat Datuk Haji Mohd. Arifin bin Mohd. Arif, Pegawai Penerbitan selaku Pembantu Menteri kepada Ketua Menteri Sabah dan Wakil Rakyat Membakut .
Buku yang bertajuk “Dimensi Iman Lambang Keunggulan Islam” telah diterbitkan oleh kerajaan negeri Sabah dan telah dilancarkan di Sandakan, sempena menyambut  perayaan Maal Hijrah pada tahun 1436H yang lalu. Penulis menghadiahkan buku ini khusus kepada Ustaz Abu Hurairah kerana beliaulah yang meminta columnist (penulis ruang), supaya melahirkan sebuah buku mengenai keunggulan Islam sebagai agama Allah.
Beliau amat memerlukan sebuah buku seperti ini untuk memboktikan kepada rakyat jelata yang bukan beragama Islam kerana beliau sering diperlikan oleh mereka bahawa Islam tidak unggul berbanding agama lain seperti Keristian, semasa beliau mengadakah ceramah untuk memperkenalkan Islam kepada mereka. Ustaz Abu Hurarah mencabar kepada penganut agama tertentu  untuk memboktikan keunggulan agama mereka dengan menghasilkan sebuah buku.
Penulis bicara minda mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan setinggi terima kasih kepada kerajaan negeri khasnya kepada  Yang Amat Berhormat Datuk Seri Musa  Haji Aman kerana sudi menolong penulis menerbitkan semua buku-bukunya yang telah siap ditulis.
Demikianlah satu ibadat yang dilaksanakan dengan jujur dan ikhlas akan membuahkan satu hikmah dari Allah SWT, kerana Dialah satu-satunya Zat yang wajib setiap umat Islam mendekatinya dan menyayanginya kerana hidup ini wujud kerana Allah. Ibadah ku, hidupku dan matiku hanya kerana Allah!    
Kelahiran sains dan teknologi masa kini telah mengkufuri manusia mukmin terutama sekali golongan belia dan beliawanis kepada nikmat hidup yang dihidangkan oleh Allah SWT. Akibat daripada itu keikhlasan serta kejujuran manusia memelihara akidah dan kesucian Islam serta memupuk suasana ukhuwah kemanusiaan, dan kasih sayang demi kesejahteraan ummah sudah terumbang-ambing ditiup oleh buaian keseronokan dunia!
Agama Islam yang diterima oleh baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. dari Allah SWT dalam perantaraan malaikat Jibril membetulkan persepsi manusia terhadap falsafah pembangunan kehidupan yang diredai Allah SWT. Islam menekankan keunggulan dalam berbagai sudut kehidupan. Keunggulan Islam itu sebagai satu agama benar (deen al-haq) yang meliputi Islam sebagai agama Allah SWT dan tanggungjawab setiap individu terhadap agama tersebut.
Kebersihan hati secara mutlak tidak akan dapat dicapai kecuali telah bersih dari lima perkara: iaitu bersih dari syirik yang dapat menodai iman tauhid; kedua, bersih dari bid’ah yang berakibat ingat sunah; ketiga, bersih dari syahwat yang dapat mengingkari perintah; keempat, bersih dari kealpaan yang dapat menghalangi zikir; dan kelima, bersih dari riyak yang dapat menghalangi tajrid dan ikhlas. Kelima perkara itu dapat menghalangi manusia dari rahmat Allah SWT.
Oleh kerana itu, manusia memohon kepada Allah SWT agar ditunjukkan ke jalan yang lurus. Tidak ada sesuatu permohonan yang sangat diperlukan oleh seseorang dan lebih bermanfaat kepadanya,  kecuali doa semacam ini. Jalan yang lurus itu meliputi beberapa ilmu, keinginan, amal dan meninggalkan kemaksiatan zahir mahu pun batin setiap saat.

Allah sentiasa akan memberikan petunjuk ke jalan yang lurus kepada sesiapa saja yang dikehendakiNya berkat kurnia dan rahmatNya. Allah akan senentiasa memberi petunjukNya yang sesuai dengan watak tiap-tiap orang. Allah jua memalingkan siapa saja yang dikehendaki dari jalan yang benar kerana keadilan dan kebijaksanaan-Nya. 

Saturday, October 10, 2015

BUDAYA MENOLONG MERUPAKAN IBADAT KERANA ALLAH SWT.

 (Disiarkan pada 10. 10. 2015)
Agama Islam menyedarkan kepada manusia supaya bertolong-tolongan dalam hal kebajikan dan jangan bertolong-tolongan dalam perkara-perkara yang merusak atau mengun- dang kemukaan Allah SWT. Perkara-perkara yang mengundang kemuderat kepada pembangu nan kehidupan atau kemaksiatan  akan hanya memperbanyakkan kodosaan kepada Allah SWT kelak akan membuka pintu neraka sebagai distinasi mutlak kepada manusia yang mengkufuri kenikmatan hidup yang diredai Allah. Ibadat yang akan mendekatkan kita kepada Allah ialah keikhlasan hati kita dalam melaksanakan Ibadat atau menolong orang yang berwajib.
Allah berfirman surah Al-Kahfi ayat 18:110 yang bermaksud:
“Katakanlah: Hanyasanya aku adalah manusia seperti kamu juga. Diwahyukan kepada ku bahawa Tuhan kamu adalah Tuhan yang satu. Maka barang siapa mengharap-harapkan menemui Tuhannya, hendaklah dia mengerjakan amalan yang baik, dan janganlah menyekutukan dalam menyembah Tuhannya dengan sesiapa pun.”
Allah menyuruh rasul-Nya mengatakan pula: Bahawasanya aku hanyalah manusia biasa seperti kamu juga. Aku tidak mengaku bahawa pengetahuanku meliputi perkataan-perkatan Tuhanku, bahkan tak ada langsung pengetahuanku kecuali apa yang diajarkan-Nya kepada ku. Dan sesungguhnya Allah telah mewayukan kepadaku supaya  kamu menyembah Allah sebagai Tuhan yang satu, sebab Tuhan yang sebenar tak ada duanya dan tak ada yang menyekutui-Nya.
Sesiapa yang menginginkan pahala daripada Allah hendaklah beribadat kepada-Nya dengan seikhlas-ikhlasnya, jangan menyekutukan-Nya dengan yang lain seperti yang dilaku kan oleh orang-orang yang tidak percaya kepada keterangan-keterangan Allah dan kepada pertemuan dengan-Nya.
Dalam hubungan ini Imam Ahmad dan Muslim telah meriwayatkan dari Abu Hurairah (r.a) dari Nabi (s.a.w.) bahawa Allah telah berkata:
“Akulah sebaik-baik sekutu, maka barang siapa berbuat amal yang mengandungi syirik (menyekutukan Aku) dengan yang lain, aku terlepas daripadanya (tidak ada kena mengena) dan orang itu menjadi hamba kepada yang disekutukannya).”
Moga-moga Allah jadikan amalan kita ikhlas semata-mata kerana-Nya tidak ada sedikit pun hendak mencari keredhaan yang lain. Muda-mudaan Allah memberi kita taufik dan hidayat-Nya untuk beramal dengan suruhan-Nya sesuai dengan yang diriwayatkan-Nya. Tuhanlah sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong.
Allah berfirman lagi dalam surah Ali-Imran ayat 3:145 yang bermaksud:
“...... Sesiapa menghendaki balasan di dunia nescaya Kami (Allah) datangkan ianya kepadanya, dan sesiapa menghendaki balasan di akhirat nescaya Kami(Allah) datangkan juga ianya kepadanya, dan Kami beri balasan orang-orang yang bersyukur.”
Tiap-tiap amalan yang dicita-citakan untuk kepentingan dunia semata-mata, Allah akan kurniakan upahnya sekadar yang dicita-citakan iaitu upah semasa berada di dunia. Begitu pula amalan yang dicita-citakan untuk kepentingan akhirat, upah akhiratlah yang akan diterima. Ia sesuai dengan hadis yang berbunyi:
“Hanyasanya amalan-amalan itu hendaklah disertakan niat, dan tiap-tiap seorang memiliki kadar yang diniatkan.”
Ayat yang diperkatakan ini ditujukan oleh Allah kepada pasukan-pasukan yang telah terpengaruh oleh harta rampasan dalam perang  Uhud sehingga tergamak mereka meninggal kan kedudukan mereka. Jadi seolah-olahnya Allah menyatakan: Sekiranya kamu mengejar upah didunia, tiadalah Allah menghalang-halangnya-terserahlah kepada kamu untuk merebut nya. Tetapi bukanlah ini yang menjadi dasar seruan pemimpin besar kamu Muhammad (s.a.w.). Malah kamu diserunya ke arah kebahagian di dunia dan juga di akhirat.
Mereka itu ialah orang-orang mukmin yang taat tidak terpesong pun arahnya dari berjihad, dan tidak   beramal kecuali kerana Allah dan hari kemudian.  
               Ibadah atau amalan yang bersifat ikhlas berpangkal dari hati. Ia adalah tiang terbesar daripada perbuatan hati. Kepadanya berpuncak seluruh ibadah. Ikhlas bermaksud ketaatan dan amal perbuatan itu, manusia hanya mendekatkan diri (bertaqarrub) kepada Allah dan menghendaki kedekatan dan keredaan-Nya, bukan tujuan-tujuan lain, seperti ingin terpandang manusia atau mencari pujian mereka atau tamak terhadap apa yang mereka miliki.
               Orang-orang cerdas melihat erti ikhlas hanya kiblatkan segala gerak dan diam, baik dalam keadaan menyendiri mahupun di halayak ramai, hanya untuk Allah tidak dicampuri apa pun, tidak dengan nafsu keinginan dan dunia. Hatinya membenam alam dunia, tidak sedarkan diri dan hanya melihat cakerawala keikhlasannya itu untuk mendekati Allah SWT. 
               Syaikh Muhammad Nawawi mengutib pendapat Al-Ghazali bahawa falsafah ikhlas ialah membeningkan atau menjernihkan amal daripada unsur-unsur berbangga diri (ujub) terhadapnya. Sesungguhnya melirik dan memandang amal adalah perbuatan ujub. Ujub termasuk sejumlah penyakit hati.  
               Syaikh Muhammad Nawawi sendiri mendefinasikan bahawa ikhlas ialah engkau hanya beribadah kepada Allah dan istiqamah padanya. Selanjutnya beliau mengutip  Hadith Nabi s.a.w. yang merupakan isyarat tentang erti ikhlas. Nabi menjawab, “Engkau berkata Tuhanku adalah Allah, lalu kamu istiqamah sebagaimana diperintahkan.”
               Hal ini, kata Syaikh Muhammad Nawawi merupakan isyarat tentang pemutusan segala sesuatu selain Allah daripada tempat mengalir pandangan. Inilah ikhlas yang sebenarnya. Al-Junaid  juga mendefinasikan bahawa ikhlas adalah membersikan amal daripada berbagai kotoran. 
               Peranan utama manusia dalam hidupnya ialah mengabdikan diri dan memberi sepenuh ketaatan terhadap perintah Allah dalam segala aspek kehidupan. Peranan ini disebut sebagai ibadah, Konsep ibadah bukan hanya bermakna solat, puasa, mengeluarkan zakat, dan menunaikan haji sahaja, tetapi ia juga meliputi segala usaha, dan aktiviti yang dilakukan oleh manusia. Malah, sebarang tindakan dan operasi yang dijalankan oleh manusia dianggap sebagai ibadah selagi ianya bertujuan mendapatkan keredaan Allah. Jadi tanggungjawab asas manusia ialah mematuhi segala suruhan Allah dan menjauhi segala larangan-Nya.
               Menurut Islam, manusia mempunyai dua tugas yang berbeza, tetapi saling berkait antara satu sama lain, iaitu tugas 
sebagai hamba Allah dan tugas sebagai khalifah-Nya di dunia. Dengan penyempurnaan kedua-dua tugas ini, manusia dianggap beribadah kepada Allah. Firman Allah dalam al-Qur’an surah Az-Dzariyat 51:56 – 58 yang bermaksud:
               “Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku. Aku tidak  menghendaki rezeki daripada  mereka dan tidak pula menghendaki supaya mereka memberi Aku makan. Sesungguhnya Allah pemberi rezeki lagi mempunyai kekuasaan yang sangat kukuh.”  
               Secara khusus pengabdian diri kepada Allah membabitkan perlaksanaan empat baha- gian asas, iaitu satu hubungan mencancang dengan Allah dalam konteks tanggungjawab manusia sebagai hamba Allah (ubudiyah), dua hubungan mengufuk dengan manusia dalam konteks tanggugjawab manusia sebagai makhluk bermasyarakat, tiga hubungan mengufuk dengan alam dalam konteks tanggungjawab manusia sebagai pengguna atau pentadbir sumber alam yang bijaksana, dan empat hubungan dalaman dengan diri sendiri dalam konteks tanggungjawab manusia sebagai khalifah Allah di dunia (rububiayya).       
               Misi untuk menjadi khalifah Allah di dunia merupakan misi yang dipertangungjawab kan kepada semua manusia. Misalnya, setiap individu bertanggungjawab terhadap manusia dan makhluk lain yang ada dalam persekitarannya. Oleh itu tugas sebagai khalifah Allah meliputi tiga tanggungjawab asas, iaitu tanggungjawab kepada manusia, tanggungjawab kepada alam, dan tanggungjawab kepada diri sendiri.                                                                                                         
              Dalam menjalani kehidupan duniawi, al-Qur’an memberi peringatan kepada manusia bahawa mereka tidak dijadikan
dengan sia-sia. Allah berfirman surah Al-Mu’minun ayat  23:115 yang bermaksud:
               “Adakah kamu menyangka bahawa Kami menciptakan kamu secara main-main (sia-sia) sahaja, dan  bahawasanya kamu tidak dikembalikan kepada Kami.”
               Adakah kamu menyangka wahai orang-orang yang celaka bahawa Kami telah menjadi kan kamu hanya untuk menjadi pemainan dan sia-sia belaka? Bukan! Sebaliknya Kami telah jadikan kamu untuk membimbing kamu dan mengajar kamu, supaya kamu dapat meningkat ke taraf yang lebih tinggi dari kedudukan kamu yang ada sekarang. Dan bukanlah seperti yang kamu sangkakan bahawa kamu tidak akan kembali kepada Kami untuk diperkirakan amalan kamu dan diberi pembalasan.
               Ayat ini menghisyaratkan tentang adanya hikmat atau rahsia mengapa mereka dibeba- ni dengan hukum-hukum syarak dan supaya mereka beramal dengan hukum-hukum tersebut dan mereka dibangkitkan pula pada hari akhirat untuk diberikan pembalasan di atas amalan yang telah mereka kerjakan, begitu pula dari apa yang mereka usahakan selama hidup di dunia.
               Firman Allah lagi dalam surah Al-Qiyamah ayat 75:36 yang bernaksud:
               “Adakah manusia mengira, bahawa dia akan dibiarkan begitu sahaja (tanpa bertanggungjwab).”
               Apakah manusia menyangka bahawa mereka dibiarkan saja lepas bebas hidup dalam dunia ini dengan tidak ada peraturan? Lepas dan bebas tidak ada pengembala, laksana binatang liar lepas di rimba? Menurut tafsiran dari Mujahid dan imam asy-Syafi’i : “Apakah manusia menyangka mereka akan dibiarkan saja dengan tiada ada perintah dan tiada ada larangan?” As-Suddi mentafsirkan: “Apakah manusia menyangka bahawa mereka dibiarkan saja hidup di dunia ini  dengan tidak ada perintah berbuat yang baik dan menjauhi yang buruk, dan kalau mati habis begitu saja, tidak ada hari kebangkitan lagi dari kubur?”
               Kehidupan yang paling baik ialah kehidupan yang bersifat sederhana. Firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 2:143 yang bermaksud:
               “Begitulah pula Kami jadikan kamu  umat yang wasatan (pertengahan), supaya kamu menjadi saksi, dan Rasul pula menjadi saksi di atas kamu........”.
               Allah menjadikan pula umat Islam ini suatu umat yang terbaik dan mulia dengan gelaran “Umat yang pertengahan.” Umat yang pertengahan itu umat yang sederhana dan biasa sahaja. Pertengahan itu pada hakikatnya, sesungguhnyalah akan nampak kelebihannya dan nyata kebaikannya.
               Gambaran kehidupan yang sederhana adalah seperti firman Allah surah al-Qasas ayat 28:77 yang bermaksud:
                    “Dan carilah dengan perantaraan (kekayaan) yang dikurniakan Allah kepadamu akan (kebahagiaan) kampung akhirat dan jangan engkau lupakan bahagian engkau di dunia ini, dan buatlah kebaikan sebagaimana Allah telah berbuat kebaikan kepadamu, dan janganlah engkau membuat bencana di muka bumi. Sesungguhnya Allah tiada menyukai orang-orang yang berbuat bencana.”
               Ayat ini ada kaitannya dengan kisah Qarun dari bangsa kaum Bani Israil yang men- yombongkan diri dengan kekayaannya yang banyak. Lantaran itu ia ditegur dan dinasihati oleh kaumnya, supaya ia jangan leka dengan bersenang- senang sahaja.
               Seterusnya ia diingatkan dengan nasihat-nasihat yang baik seperti yang tersebut dalam ayat ini. Tentunya yang menjiwai nasihat-nasihat itu ialah Allah sendiri. Walaupun pada lahirnya kepada Qarun, namun tujuan nasihat-nasihat itu  untuk umum. Supaya dijadikan panduan oleh sesiapa dahaja.
                    Hendaklah engkau tuntut keselamatan di kampung akhirat dengan kekayaan yang dianugerahkan Allah kepada engkau. Hendaklah engkau cari pahala yang ada disisi Allah di akhirat dengan membelajakan harta yang dikurniakan Allah kepadamu pada jalan yang mendatangkan keredaan Allah. Hendaklah engkau rebut kebahagiaan hidup di kampung  akhirat itu lebih baik dan lebih kekal dari bersenang-senang dengan kemewahan dan kelezatan dunia.
                    Caranya adalah banyak, misalnya: Dengan memberi sedekah atau derma kepada fakir miskin, untuk mendirikan masjid, surau, sekolah, madrasah, kelas-kelas bimbingan agama, taman didikan kanak-kanak dan perpustakaan. Untuk membangunkan rumah sakit, klinik, rumah-rumah kebajikan, pemulihan akhlak, musafir-khana dan lain-lain. Amalan-amalan tersebut kadang-kadang dipanggil sebagai amal jariah.
                    Membelanjakan harta, menggunakan kekayaan yang melimpah-limpah, kenikmatan, kemewahan dan kemudahan moden yang ada, untuk perkara-perkara yang disebutkan tadi adalah merupakan jalan ke arah mendampingkan diri kepada Allah, dengan mendapat galasan di dunia dan pahala serta kebahagiaan hidup di akhirat.
                    “Dan jangan engkau lupa bahagian engkau di dunia ini”

                    Jangan engkau meninggalkan penghidupan di dunia yang menjadi bahagian engkau seperti bekerja mencari wang, dan berusaha mencari rezeki serta menikmati kelazatan dunia seperti makan, minum, berpakaian, berhibur dan sebagainya – dengan mengutamakan kampung akhirat semata-mata seperti sembahyang, puasa, iktikaf di masjid dan berwirid sepanjang masa.

Saturday, October 3, 2015

CUBIT PAHA KIRI PAHA KANAN TERASA SAKIT

 (Disirkan pada  3. 10. 2015)
Manusia adalah makhluk bersosial. Hidupnya diserasikan Allah SWT dengan hidup bermasyarakat. Ia sukar menjalani kehidupan tanpa bantuan orang lain kerana ilmu pembangunan dalam hidup tidak semua dapat diperolehi oleh seorang diri. Maka itu Allah memerintakan Nabi Musa (a.s.) untuk belajar dengan Nabi Khidir demi menyedarkan Nabi Musa (a.s.) yang merasa bangga kerana mempunyai ilmu yang dapat menjatuhkan empire Firaun, raja yang paling zalim di muka bumi ini.
               Nabi Khidir dikurniakan oleh Allah dengan ilmu yang boleh melihat kejadian pemba- ngunan manusia masa depan. Setelah Nabi Musa (a.s.) mengikuti Nabi Khidir buat beberapa ketika, Nabi Musa dapati dirinya bahawa banyak ilmu yang dia belum mengetahui terutama sekali kejadian-kejadian yang akan berlaku di masa akan datang.
Maka itu manusia dikategorikan sebagai makhluk yang lemah. Sejak Nabi Adam (a.s.) sebagai orang pertama Allah wujudkan di alam dunia dan bapa pertama kepada manusia, sudah dilengkapi dengan kelemahan demi kelemahan. Adam gagal mematuhi perintah Allah untuk menjauhi diri supaya jangan menyentuh pohon khuldi yang terlarang itu.
Begitu juga berlakunya kelemahan kepada zuriatnya  bernama Khabil telah melanggar perintah Allah SWT supaya jangan mengawini Iklimah, adik kembarnya sendiri. Akibat dari kegagalan menuruti perintah Allah itu, maka berlakulah amalan pembunuhan manusia pertama apabila Khabil membunuh adiknya Habil yang mengawini Iklimah adik kembar kepada Khabil yang berwajah ayu berbanding dengan Labudah, adik kembar Habil yang diperintakan menjadi pasangan hidup kepada Khabil.
Kelemahan manusia menangani kehidupan dipengaruhi oleh perasaannya yang meng- hendaki sesuatu demi memenuhi kehendak nafsunya. Perasaan adalah garam hidup mengikut pendapat Prof. Dr. HAMKA. Dengan perasaan manusia merenung, mencari ketenangan dalam pergolakan. Menampakkan bahagia dalam sengsara. Menampakan jernih masa depan dalam keruhnya yang sekarang, Itulah muzik dari kehidupan.             
Dalam menangani kehidupan di alam dunia, makhluk manusia mempunyai perasaan amat sensitif terhadap kebajikan orang lain. Keadaan demikian berlaku disebabkan kewujudan semulajadi manusia semuanya sama iaitu mempunyai dua unsur yang sama. Unsur-unsur pembentukan manusia terdiri daripada dua unsur penting iaitu unsur kebendaan (material) dan unsur kejiwaan (spiritual) dari satu sudut.
Jasmani dari tanah dan roh dari ciptaan Allah SWT. Setiap individu dibekalkan Allah dengan berbagai fitrah yang serupa. Maka fenomena kejadian demikian melahirkan satu perasaan yang sama berlaku pada setiap individu. Ungkapan seperti cubit paha kiri paha kanan terasa sakit, satu bidalan bahasa untuk melambangkan pembangunan solidaritas sosial.
Cubit paha kiri, paha kanan terasa sakit merupakan sebuah tamsil atau bidalan bahasa kepada kehidupan manusia yang bersifat sensitif terhadap kebajikan orang lain. Budaya bermasyarakat melahirkan perasaan kekitaan di kalangan antara sesama mukmin. Perasaan itulah yang wujud pada setiap individu yang melahirkan ukhuwah kemanusiaan kelak merasai kebajikan orang lain menjadi tanggungjawab seperti mana juga berlaku kepada diri sendiri.
Hubungan manusia yang se akidah lebih rapat dan kukuh berbanding dengan hubung- an pertalian darah. Sepertimana berlaku kepada Nabi Nuh dengan putranya sendiri bernama Kan’aan yang tidak sama sekali mahu bersama dengan ayahnya masuk ke dalam bahtera yang dibinanya untuk menyelamatkan diri dari bahaya air bah yang menenggalamkan manusai yang kufur kepada ajaran Nabi Nuh supaya beriman dan menyembah Allah.
Agama Islam adalah agama persaudaraan. Firman Allah surah Al-Hujerat ayat 49:13 yang bermaksud:
“Hai manusia sesungguhnya Kami menjadikan kamu dari laki-laki dan perempuan (ibu dan bapa) dan Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa (bermacam-macam umat) dan
bersuku-suku, supaya kamu berkenal kenalan. Sesungguhnya orang yang termulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih bertakwa. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Amat Mengetahui.”
Allah memberitahukan, bahawasanya sekalian manusia itu asalnya telah dijadikan daripada seorang lelaki, iaitu Nabi Adam (a.s.) dan seorang perempuan iaitu isterinya Siti Hawa. Kemudian dari kedua-duanya Allah telah menjadikan pula berbagai-bagai bangsa dan suku.
Maka tiadalah seyogia manusia itu bermegah-megah antara satu sama lain, dengan
menyombongkan keturunannya, kebangsaannya atau pangkatnya. Jangan menghinakan orang lain, atau mengejek-ejek, mencela, mentetawakan dan sebagainya. Sedangkan  mereka semua nya berasal dari satu keturunan, walaupun berlain-lainan bangsa, bahasa, warna kulit dan bentuk roman mukanya. Apalah yang hendak dimegah-megahkan, walhal semuanya berasal dari air dan tanah.
               Allah menjadikan manusia berbangsa-bangsa dan bersuku-suku, untuk berkenal-kenalan di antara satu sama lain. Dan untuk mendekatkan pengertian, persefahaman dan perbaikan, agar tercipta di dalam dunia ini ketenteraman dan kerukunan.      
               Sesungguhnya manusia yang hidup di dunia ini sentiasa berlumba-lumba di antara satu dengan yang lain, untuk mencari kemuliaan. Dalam hubungan ini, Ibnu Abbas (r.a.) ada mengatakan: Bahawa kemuliaan di dunia ialah kekayaan, sedangkan kemuliaan di akhirat pula ialah takwa (kebaktian kepada Allah)
               Allah mencela manusai yang  membangga-banggakan keturunannya, atau apa sahaja yang dengannya dia menganggap lebih mulia. Maka bagi Allah, orang yang paling mulia disi-Nya ialah yang banyak kebaktiannya kepada Allah, atau  yang paling berbakti kepada-Nya. Dan caranya berbakti kepada Allah itu hendaklah menjalankan segala apa yang diperintahkan-Nya, dan meninggalkan semua yang ditegah-Nya.
               Allah tahu akan apa yang dilahirkan oleh seseorang dan juga tahu tentang susur-galur keturunannya. Mengerti tentang apa yang disembunyikan atau rahsia sesesorang.    
Manusia diwujudkan Allah SWT lengkap dengan fitrah kehidupan yang serupa. Antara fitrah yang Allah bekalkan kepada manusia ialah suka berkenalan dan suka tolong-menolong di antara satu sama lain. Dengan kedua-dua fitrah inilah manusia dapat berkenal di antara satu sama lain sekali pun berlainan bangsa dan negara serta berjauhan tempat tinggal dan berlainan cara hidup.
Di dalam al-Qur’an banyak ayat-ayat yang menyatakan tentang hidup bermasyarakat, antaranya firman Allah SWT surah Al-Maidah ayat 5:2 yang bermaksud:
“.....Dan bertolong-tolonglah kamu dalam perkara kebajikan dan kebaktian tetap janganlah bertolong-tolongan  dalam perkara dosa dan melanggar peraturan. Takutlah kamu kepada Allah. Sesungguhna Allah itu bersangatan keras seksanya.”
Allah menyeruh sekalian umat Islam itu hendaklah antara satu sama lain bertolong-tolongan dalam perkara kebajikan, iaitu segala kerja yang baik dan membawa faedah kepada masyarakat, dan bertolong-tolongan dalam kebaktian, iaitu beramal yang baik yang mengan- dungi jasa – sesuai  yang diperintahkan oleh Allah dan jauh dari yang ditegah-Nya.
Dan Allah melarang bertolong-tolongan dalam perkara maksiat yang mendatangkan dosa, demikian pula dalam perkara permusuhan dan melanggar hukum. Jika seruan ini di pegang teguh, dan dilaksaanakan sepenuhnya dalam hubungan masyarakat, maka akan tercip- talah kesucian, kebahagian dan pedamaian dalam perhubungan umat manusia.
Keamanan hidup adalah di antara kelebihan manusia dari makhluk lain, ianya lahir dari keluhuran budi, dan keutamaan pekerti dan perangai yang baik dan menghasilkan rasa suka dan kasih di antara mereka serta rasa suka dan menghormati terhadap hak milik orang lain.
Terjadinya keamanan di kalangan manusia adalah hasil daripada didikan agama, di
mana manusia disuruh bermaaf-maafan di antara satu sama lain, andainya terdapat kesalahan dan kesilapan dalam pergaulan harian. Adalah wajar menghargai jasa dan kebolehan orang lain, dianjurkan supaya mengorbankan sebahagian hak miliknya untuk kepentinan umum, digesa supaya sentiasa mengamalkan sikap bantu membantu, tolong menolong, pesan-memesan ke arah bersifat sabar dan berlaku adil terhadap dirinya sendiri dan kepada orang lain.
               Cubit paha kiri paha kanan terasa sakit, sebenarnya merupakan satu tamsilan kepada kehidupan yang sentiasa berkerja sama, bertimbang rasa dan merasakan kebajikan orang lain merupakan kebajikan pada diri sendiri juga. Rasa kekitaan harus hidup dalam bermasyarakat dan menjadi kewajiban dan tanggungjawab untuk menjaga keperibadian orang lain terutama sekali dalam ukhuwah kemanusian kerana Allah SWT.
               Kedatangan Nabi Muhammad s.a.w. adalah membuntuk akhlaq manusia seirama dengan kehendak Al-Qur’an yang diredhai Allah SWT. Seperti sabdanya:
               “Diutus aku ini adalah untuk menyempurnakan akhlaq yang mulia.”
               Tujuan utama Nabi Muhammad s.a.w. diutus menjadi rasul ialah untuk mengembali kan manusia supaya tetap berada di atas keperibadiannya yang asal iaitu tetap di dalam keutamaan budi pekertinya.
               Oleh kerana itulah Al-Qur’an sering kali menyarankan kepada manusia tentang ketinggian akhlak itu. Firman Allah surah Al-Baqarah ayat 2:109 yang bermaksud:
               “.......maka maafkanlah mereka dan tinggalkan! Sehingga Allah menurunkan perintah Nya. Sesungguhnya Allah berkuasa di atas segala sesuatu.”
               Orang-orang yang menganjurkan kufur sesudah iman, membuat dusta terhadap Nabi, mencerca agama dan lain-lain perkara yang sudah-sudah. Maafkanlah mereka dan lepaskan lah, disebabkan kejahilan mereka, sehingga tiba masanya Allah memerintahkan apa yang patut dilakukan. Keampunan ini adalah amaran kepada orang-orang Ahli Kitab(orang Yahudi pada masa itu), kerana Tuhan belum memerintahkan orang-orang Islam memerangi mereka.
               Firman Allah lagi dalam surah Al-Baqarah ayat 2:237 yang bermaksud:
               “....Hendaknya kamu melupakankanlah (kerana maaf itu) lebih hampir kepada takwa. Janganlah kamu melupakan kurnia (pemberian) sesama kamu. Sesungguhnya Allah Maha melihat akan apa-apa yang kamu kerjakan.”
         Firman ini ditunjukan kepada kedua suami dan isteri, iaitu suatu “suruhan”, hendaklah masing-masing itu saling bertolak ansur tentang hak dan tuntutannya dalam perkara mahar. Kemudian Allah mengingatkan lagi kepada kedua suami isteri yang bercerai atau berpisah itu dengan anjuran agar masing-masing menjadi orang yang bersifat pemurah, berhati mulia dan berbudi pekerti yang tinggi iaitu; kalau dia sebagai suami, berikanlah mahar isterinya itu dengan cukup. Dan dia sebagai isteri berikanlah bahagian yang telah menjadi miliknya (maharnya) sebagai pemberian kepada suaminya.
               Allah Maha mengetahui tentang kemaafan yang kamu berikan sesama kamu, di dalam perkara menuntut hak yang menjadi tanggungan masing-masing. Tiadalah hal yang  sedemi- kian itu tersembunyi di sisi Allah, dan pasti akan mendapat balasannya yang baik.                                                                                                                                                                                             
               Dalam menangani kehidupan bermasyarakat, bidalan bahasa  cubit paha kiri paha kanan terasa sakit sering ditamsil kepada maruah individu dalam hubungan antara sesama manusia  terutama sekali masyarakat yang seakidah. Masyarakat muslim mementingkan perasaan kekitaan dalam urusan pembangunan kehidupan serta tingkah laku dalam hubungan kemanusiaan.
               Allah menamakan dirinya Al-Rahman dan Al-Rahim, ertinya Yang Maha  Pengasih dan Yang Maha Penyayang. Tuhan adalah zat yang penuh dengan kasih dan sayang terhadap
makhluk-Nya. Segala yang kelihatan dan didengar tanpa kecualinya adalah rahmat Allah. Bumi dengan segala isinya, matahari  dengan cahayanya yang memancar dan berpindah, bulan dengan sinarnya yang lunak, bintang dengan sinarnya yang berkedip-kedip, semua ini adalah rahmat atau kasih sayang Allah. Itulah rahmat  Allah yang jelas dan kelihatan.
               Ada rahmat  Allah yang ta’ dapat kita lihat, tetapi dapat rasakan. Perasaan enak dan nyaman ketika kita makan dan minum. Perasaan enak atau nyaman ketika kita melihat pemandangan yang indah adalah rahmat Allah yang jauh lebih tinggi dari benda yang kelihatan.  
Apa lagi rahmat Tuhan yang berupa cinta dan kasih sayang terhadap keluarga kita atau  terhadap  manusia umum khususnya kepada masyarakat mukmin, adalah rahmat Tuhan yang jauh  lebih tinggi lagi dari rahmat pertama dan kedua tadi. Cuba bayangkan apa rasanya dan apa ertinya hidup kalau tidak ada rasa cinta dan kasih terhadap anak dan  isteri, terhadap manusia dan keluarga.
Dalam banyak hadiths dari Rasulullah saw. menegaskan bahawa seluruh macam rahmat dan nikmat Allah yang kita lihat dan dengar di dunia ini, segala macam kesenangan dan kemewahan yang diperolehi manusia di dunia ini, baru merupakan 1% dari rahmat dan nikmat Allah yang sebenarnya. 99% dari rahmat dan nikmat Allah itu disediakan Allah di alam akhirat nanti.

Sabda Rasulullah saw. : “Bahawa Allah SWT  menjadikan 100 rahmat. Satu rhmat di berikan untuk seluruh makhluk yang hidup di atas dunia ini. Dengan rahmat yang satu itulah berkasih sayang semua manusia, binatang dan jin. Sedang 99 rahmat disediakan Allah untuk di alam Akhirat nanti.”