(Disiarkan pada 26
. 8. 2015)
Rasulullah SAW, bersabda, “Tidak akan masuk syurga kecuali orang
penyayang.” Baginda juga bersabda, “Orang
yang penyayang itu bukan orang yang hanya menyayangi dirinya sendiri, tetapi
orang yang menyayangi dirinya dan orang lain.” Erti sayang kepada dirinya
sendiri ialah menyayanginya agar terhindar dari seksa Allah.
Dengan meninggalkan maksiat kepada
Tuhan, taubat dari maksiat itu dan mengerjakan taat dengan ikhlas. Sedang erti
sayang kepada orang lain ialah tidak menyakiti muslim lain.* (*Dipetik dari
kitab Mukashafah Qulub yang ditulis oleh Imam Al-Ghazali yang bertajuk
“Penenang Jiwa Pengubatan dan Rawatan)
Orang yang mempunyai sifat kasih sayang
dalam hatinya terhadap sesuatu, bermakna hidupnya sentiasa dekat dengan Allah,
kerana kewujudan sesuatu itu adalah kerana Allah yang Maha Berkuasa maka
semestinya ada kemanfaatnya dalam hidup. Dalam kontek bermasyarakat sewajarnya
yang membina kesatuan masyarakat itu ialah perasaan kasih sayang dari ahli-ahli
yang membentuk masyarakat tersebut.
Membentuk masyarakat lewat budaya
ukhuwah kemanusiaannya merupakan hasil kesatuan dan persatuan pada setiap jiwa
manusia. Hubungan antara sesama insan diwajibkan oleh Islam dalam fenomena
bermasyarakat kerana nadi pembangunannya ialah kerana Allah yang Maha Pengasih
dan Maha Penyayang. Orang yang menyantuni perasaan penyayang terhadap orang
lain berupakan ibadah kerana Allah.
Kasih sayang Allah s.w.t.
menjadikan mereka sebagai saudara yang saling mencintai, bersatu dan saling
menolong, saling berhubungan dan saling berbalas kasihan. Maka Allah s.w.t.
berfirman dalam surah Al-Hujurat ayat 49:10 yang bermaksud:
“Sesungguhnya orang Mukmin besaudara.”
Orang Mukmin hanya bersaudara
dengan orang mukmin, dan persaudaraan yang hakiki adalah pesaudaraan atas dasar
kesamaan iman. Maka tidak ada persaudaraan yang benar tanpa iman dan tidak ada
iman yang benar tanpa rasa persaudaraan terhadap orang-orang beriman dan
melaksanakan hak-hak terhadap mereka. Maka persaudaraan dan keimanan adalah dua
hal yang tidak dapat dipisahkan, dan
menyayangi orang-orang mukmin adalah tanda benarnya keimanan. Hal ini
merupakan pengukuh kecintaan Allah s.w.t. berfirman dalam surah Al-Maidah ayat
5:55-56 yang bermaksud:
“Sesungguhnya penolong kamu hanylah Allah, Rasul-Nya dan orang-orang
yang beriman yang mendirikan solat dan menunaikan zakat seraya mereka tunduk
kepada Allah. Dan barang siapa mengambil Allah, Rasul-Nya dan orang-orang
beriman sebagai penolong nya maka sesunghnya pengikut agama Allah itulah yang
pasti menang.”
Kerjasama adalah suatu faktor
untuk meningkatkan kehidupan bermasyarakat ditingkat yang tinggi atau ke
tingkat kemewahan bersama. Tamadun moden mendapati kerjasama ini sangat
penting. Oleh demikian diadakan berbagai-bagai institusi kerjasama pada setiap
bandar. Dan ini jelas menunjukkan betapa penting wujud kerjasama itu untuk
kebahagian individu dan untuk kebahagian masyarakat.
Asas kerjasama ini disebut dalam
al-Quran surah Al-Ma’idah ayat 5:2 yang bermaksud:
“Bertolonglah kamu kepada kebaikan dan takwa dan janganlah kamu
bertolong-tolongan pada perkara dosa dan
permusuhan.”
Allah menyeru umat Islam itu
hendaklah antara satu sama lain bertolong-tolongan dalam perkara kebajikan, iaitu segala kerja yang
baik dan membawa faedah kepada masya rakat, dan bertolong-tolongan dalam kebaktian,
iaitu beramal yang baik yang menghubungi jasa – sesuai dengan yang diperintahkan oleh Allah dan jauh dari
apa yang ditegah-Nya.
Dan Allah melarang
bertolong-tolongan dalam perkara maksiat yang mendatangkan dosa, demikian pula
dalam perkara permusuhan dan melanggar hukum. Jika seruan ini dipegang, dan
dilaksanakan sepenuhnya dalam hubungan bermasyarakat, maka akan tercipta
lah
kusucian, kebahagian dan perdamaian dalam perhubungan umat manusia.
Al-Qur’an menyuruh umat Islam
supaya berkerjasama dalam membuat kebaikan dan takwa. Kebaikan atau Al-Birru daripada segi bahasa boleh
membawa pengertian: “pemberian, taat, benar dan membuat damai”. Jadi al-Birru merupakan suatu kalimah yang
banyak mengandungi sifat-sifat baik. Sedangkan takwa itu pula ialah takutkan Allah dan beramal dengan patuh
kepada-Nya.
Jadi al-Birru dan at-Taqwa ialah
kerjasama kepada setiap perkara yang dapat menghasilkan kebaikan sama ada ianya
berkerjasama untuk mendapatkan kebahagiaan di akhirat atau kerjasama bagi
kemajuan umat seperti membina sekolah, hospital, tempat-tempat perlindungan
atau kerja-kerja amal yang lain.
Dalam bahagian kedua dari ayat di
atas, ditegah berkerja sama dalam perkara-perkara dosa dan permusuhan. Ithmun dari segi bahasa ialah kerja-kerja
yang hina. Sedang permusuhan (‘udwan) ialah
kezaliman. Temasuk dalam dosa dan permusuhan ialah setiap kerja yang
mendatangkan keburukan kepada individu atau masyarakat.
Sesiapa yang mengamati ayat
al-Qur’an akan dapat melihat bahawa ayat al-Qur’an bukan sahaja menyeruh
manusia supaya berkerjasama dalam hal al-biru
dan takwa, malah al-Qur’an juga
memberi amaran jangan berkerjasama untuk melakukan maksiat dan perkara-perkara
kemuderatan.
Jadi kerjasama yang sebenar yang
diturunkan oleh Islam ialah kerjasama untuk kebahagian individu dan masyarakat
dan kerjasama yang apabila dilakukan oleh masyarakat akan menimbulkan perdamain
di kalangan mereka.
Antara sifat mulia yang patut ada
pada manusia ialah sifat ithar, yang
banyak mem- bawa kebaikan kepada manusia. Ianya sentiasa menjadi lambang kepada
orang-orang yang berjiwa besar yang berusaha untuk kebajikan umat manusia.
Pengorbanan atau ithar mempunyai
kesan besar dalam memperkukuhkan kaih sayang di kalangan anggota masyarakat.
Menjadikan mereka berperasaan tolong menolong. Inilah kebahagian yang dibawa
oleh ithar kepada tuannya. Salah satu penemuan yang penting yang ditemui oleh
ilmu jiwa moden ialah “kebahagian tidak akan diperolehi tanpa pengorbanan oleh
seorang untuk kebaikan.”
Al-Quran menyeru kepada ithar
serta memuji orang-orang yang bersifat demikian. Fiman Allah dalam surah Al-Hasyr
ayat 59:9 yang bermaksud:
“Dan mereka mengutamakan (orang Muhajirin), atas diri mereka sendiri,
sekalipun mereka dalam kesusahan. Dan
siapa yang
dipelihara dari kekirian dirinya, maka itulah orang-orang yang beruntung.”
Allah memuji
orang-orang Ansor serta menerangkan kelebihan dan kemuliaan mereka. Mereka itu
ialah orang-orang yang telah sedia mendiami kota Medinah dan menetap di sana
serta telah beriman dengan Allah dan
rasul-Nya sebelum kedatangan Nabi Muhammad saw. dan kaum Muhajirin ke Medinah
dengan mempunyai keimanan yang tulus ikhlas. Mereka mencintai saudara-saudara mereka daripada kaum
Muhajirin dan menggembirakan hati kaum Muhajirin itu dengan memberi sebahagaian
hartanya kepada mereka serta mengajak mereka tinggal serumah
bersama-sama.
Dan kaum Ansor itu sedikit pun
tidak menaruh keinginan di dalam hati ataupun sifat dengki terhadap apa yang
dikurniakan daripada harta Ghanimah kepada kaum Muhajirin. Mereka adalah
golongan kaum Mukminin yang kedua
Kata para Mufasirin: Bahawasanya
Rasulullah (s.a.w.) telah membahagikan harta rampasan perang kaum Bani Nadhir
kepada kaum Muhajirin sedangkan kaum Ansor sedikit pun dari harta tersebut tidak
yang diberikan kepada mereka, kecuali 3 orang daripada kalangan mereka, sedang
hati orang-orang Ansor itu merasa senang dengan pembahagian Rasulullah (s.a.w.)
tersebut.
Malahan kaum Ansor lebih megutamakan
orang lain dengan pemberian harta tersebut
daripada
diri mereka sendiri, serta di dalam hati mereka tidak ada perasaan
mengingininya sekalipun mereka sebenarnya sangat berhajat kepadanya. Sikap mengutamakan
orang lain itu bukanlah menunjukkan mereka tidak berhajatkan kepada harta tapi
sebenarnya mereka adalah juga orang yang berhajat. Hal ini menunjukkan besarnya
pengorbanan mereka dengan mendahulukan orang lain daripada kepentingan diri
sendiri.
Dan barang siapa yang dipelihara lokek
dan kikir disebabkan rakus dan tamak yang merupakan suatu naluri dan sifat
semulajadi pada diri seseorang – maka siapa yang dipelihara oleh Allah daripada sifat-sifat yang tercela itu – kata Tuhan, maka mereka itulah
orang-orang yang beruntung.
Kata Ibnu Umar: Bukanlah yang dikatakan
lokek itu orang yag menahan hartanya, hanyasanya lokek itu ialah orang yang
tamak matanya memendang kepada apa yang tidak dimilikinya. Dalam hadis disebut:
“Takutlah
oleh kamu sifat kikir. Kerana sesunguhnya dia telah membinasakan orang-
orang yang ada
sebelum kamu. Didorongnya mereka supaya menumpahkan darah mereka
(berbunuh-bunuhan)
dan supaya menghalalkan apa yang haram atas mereka.
Jika anda ikuti masalah-masalah yang
timbul disekitar keluarga dan masyarakat, anda
pasti akan melihat bahawa dalam
banyak keadaan ianya perpunca dari
percakapan yang buruk yang dikeluarkan oleh seseorang tanpa berfikir. Percakapan seperti ini sering membawa kepada
pergaduhan.
Percakapan yang baik menjadi
punca besar untuk mencapai kejayaan dan untuk mencapai suatu masyarakat yang
maju. Dengan sebab itulah kita lihat sifat itu mendapat perhatian para
pendidik. Mereka menyeru seorang supaya sentiasa bercakap baik. Penggunaan
percakapan yang baik serta penggunaan dailek bahasa yang betul akan menjadikan
seseorang itu dikasihi oleh masyarakatnya. Ini memberi peluang kepadanya untuk
mendapat kawan yang lebih ramai yang akan bersedia memberi pertolongan
kepadanya, dan juga memberi kemungkinan
kepada orang-orang itu untuk mencapai kejayaan dalam pekerjaannya.
Al-Quran menyeruh orang-orang
mukmin supaya menggunakan percakapan yang baik. Firman Allah dalam surah
Al-Isra’ ayat 17:53 yang bermaksud:
“Dan katakanlah kepada hamba-hamba-Ku (supaya) mereka mengucapkan kata-kata yang lebih baik.
Sesungguhnya syaitan itu merosakkan hubungan di antara mereka, sesung guhnya
syaitan itu bagi manusia adalah musuh
yang nyata.”
Allah mengajurkan kepada orang-orang
Mukmin apabila menghujah orang-orang yang menentang mereka dan yang mendebat mereka, hendaklah diajak berhujah
dengan cara yang lemah lembut. Jangan mengelurkan kata-kata yang kasar, atau
mencaci atau memaki. Dengan mengucap kata-kata yang baik, tetaplah akan menarik
dan menawan hati orang hingga dapat dimenangi, kerana mereka akan berpuas hati.
Lebih-lebih lagi dengan orang yang musrik
Bandingan ayat ini samalah dengan
ayat dalam surah an-Nahl ayat 18:125
yang bermaksud:
“Serulah (manusia) ke jalan Tuhanmu (agama Islam)dengan kebajiksanaan
dan pengajaran yang baik, dan ajaklah mereka bermujahadah (berbahas) dengan
cara yang lebih baik.”
Adalah diriwayatkan bahawa ayat
53 ini telah diturunkan untuk ditunjukkan kepada Sayidina Umar Ibnul Khattab,
manakala dia dimaki oleh seorang laki-laki maka Sayidina Umar pun memakinya
pula lalu hendak membunuhnya. Perbuatan
itu hampir menimbulkan fitnah, maka Allah turunkan ayat ini.
Kemudian Allah menyatakan: Sesungguhnya syaitan itu merosakkan hubungan
di antara mereka.
Syaitan kerjanya
merosakkan hubungan di antara orang-orang Mukmin dengan orang-orang musyrik,
dan membangkitkan permusuhan di kalangan mereka.
Itulah sebabnya Nabi (saw)
menegah manakala dilihatnya seorang lelaki mengacu-
acukan
sebatang besi kepada saudaranya sesama Muslim, diingatkannya bahawa syaitan itu
akan menikam menerusi tangan orang itu, dan boleh jadi akan mengeniayanya.
Hal tersebut telah dijelaskan
dalam sebuah hadis riwayat Ahmad daripada Abu Hurairah. Ia mengatakan bahawa
Rasulullah (s.a.w.) telah bersabda:
“Janganlah seseorang kama mengacu-acukan sebuah senjata kepada saudara
saudaranya, kerana dia tidak tahu boleh
jadi syaitan akan menikamkan dengan tangannya, yang menyebabkan dia termasuk ke
dalam lobang neraka.”
Jasa yang baik dan budi yang
tinggi, kita harus beroleh kehormatan dari sesama manusia. Kehormatan dan
pandangan orang kepada kita dapatlah menimbulkan kegiatan hati berusaha membuat
yang lebih indah dan bagus. Tetapi kita melangkah dan berhasil, akan ada sahaja
orang yang dengki. Maka timbulah yang sangat sayang dan sangat benci. Orang
yang benci, makanya benci lantaran diakuinya lebih dahulu kemuliaan dan
kehormatan kita. Kepercayaannya bukan kerana kita tidak patut dihormati. Kebenciannya
ialah hendak memungkiri kehormatan kita itu.
Sebab itu hendaklah selalu
diusahakan supaya budi bertamah tinggi.
Kehalusan dan kertinggian budi akan menambah jumlah yang sangat sayang dan yang
sangat benci tadi. Lantaran menjaga kehormatan dan lantaran menjaga serangan
yang bertubi-tubi timbullah perjuangan yang
sengit, mempertahankan kehormatan sambil menjaga budi pekerti.