(Disiarkan pada 28. 10. 2016)
Fitrah adalah sifat semulajadi
manusia yang dijadikan oleh Allah dalam diri setiap insan. Salah satu fitrah
manusia itu ialah inginkan hidup
berpasang-pasangan. Memang fitrah manusia untuk berkasih sayang antara satu
sama lain terutamanya pada ahli keluarga sendiri. Kasih sayang adalah fitrah
dari Allah s.w.t. yang mewujudkan manusia. Sifat Allah Maha pengasih dan Maha
Penyayang, maka makhluk manusia, ciptaanNya dibekalkan fitrah Kasih
sayang.
Kasih sayang adalah fitrah dari
Allah s.w.t. kepada manusia untuk melahirkan ukhuwah kemanusiaan sebagai landasan dalam
membudayakan hidup bermasyarakat.
Manusia adalah makhluk bersosial. Ia inginkan teman dalam hidup, tanpanya hidup
ini kurang menyeronokkan. Perasaan menyeronokkanlah satu elemen yang membentuk pembangunan
manusia atau yang biasa diunggkapkan: Kasih sayang nadi
transfomasi pembangunan.
Kita membangun kerana kehadiran
orang lain. Jika kita hidup seorangan di
dunia sukar hendak mewujudkan pembangunan maka itu adanya orang lain maka
naluri atau fitrah ingin membangun sentiasa ada. Kasih sayang merupakan
pemangkin manusia untuk mewujudkan pembangunan, kerana perubahan pada kehidupan
itu sebenar adalah pemba- ngunan.
Untuk melahirkankan kasih sayang
kita perlukan sesuatu elemen dalam diri setiap individu sebagai pemangkin untuk
mendapatkan sesuatu yang menyerikan atau membahagia kan. Elemen itu dikenali
sebagai ilmu pada kehidupan seseorang. Dengan adanya ilmu, pembangunan akan
wujud dalam kehidupan bertamadun.
Ilmu adalah kedatangan sesuatu makna
mengikut pandangan Mohammad Naqib
Al-Attas. Ilmu berasal dari Allah datangnya makna sesuatu ke dalam jiwa pencari
ilmu. Gedung ilmu adalah dalam sistem pendidikan. Sistem Pendidikan Malaysia
berasalkan penyataan matlamat dalam Penyata Razak (1956), yang dikembangkan
dalam Penyata Rahman Talib (1960), dan diperluaskan dalam Penyata Mahathir (1979).
Falsafah tersebut kini diungkapkan seperti berikut;
“Pendidikan
di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah mengembangkan potensi
individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang
dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi, dan jasmani berdasarkan
kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat
Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia,
bertanggungjawab, dan berkeupayaan
mencapai kesejahteraan diri serta memberikan sumbangan terhadap keharmonian dan
kemakmuran masyarakat dan negara.” (1988)
Nadi falsafah tersebut berlandaskan
kasih sayang setiap insan berdasarkan keper- cayaan kepada Tuhan yang
melengkapkan manusia ciri-ciri yang seimbang dan harmonis demi melahirkan
rakyat yang berilmu pengetahuan,
berketerampilan dan berakhlak mulia untuk mencapai kesejahteraan hidup. Ilmu
itu adalah datang dari Allah maka kasih sayang kepada Allah menjadi agenda
utama dalam hidup setiap insan menuju kecemerlangan pemba- ngunan.
Ilmu
yang diperolehi dari Allah dijadikan agen pembangunan tamadun kehidupan.
Manusia yang mengembangkan potensinya secara menyeluruh dan bersepadu dari segi
intrelek, rohani, emosi, dan jasmani yang dibalut dengan kasih sayang kepada
Allah kelak melahirkan insan yang bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai
kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap pembangunan negara.
Sumber ilmu adalah al-Quran maka itu setiap
insan yang telah hafiz al-Quran, kasih sayang Allah sentiasa bertemankan hidup
mereka terutama sekali dalam usaha menuntut ilmu pengetahuan. Mereka yang hafiz
al-Quran menjadi jaminan untuknya masuk syurga. Seorang jemaah masjid At-Taqwa
Keningau Pedalaman atas Sabah, yang berkhidmat sebagai Pegawai Kraf Tangan
Sabah di Keningau berkata, bahawa anak-anak pelajar yang menuntut di sekolah
pondok di negeri Kelantan rata-rata
semuanya hafiz al-Quran maka prestasi
mereka dalam keputusan Sijil Pelajaran Malaysia semuanya mencapai kecemerlangan
dengan mendapat 9A.
Mengikut beliau, apabila ditanya
pemimpin sekolah Pondok berkenaan, mengenai pembelajaran mereka khusus dalam
menyediakan diri untuk menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM),
mereka tidaklah begitu gigih belajar tetapi hanya membaca sekali sahaja dengan
panduan guru yang mengajar memadailah kerana jiwa mereka jelas dan bersih sentiasa
kasihkan Allah. Ilmu Allah dalam al-Quran menyucikan jiwa mereka dan membina
mereka sebagai insan yang sentiasa disayangi Allah. Hidup orang yang hafiz al-Quran sentiasa dimudahkan Allah maka
menuntut ilmu menjadi mudah bagi mereka memahaminya.
Menghafal al-Quran adalah satu usaha
yang sempurna dan Allah sentiasa kasihkan mukmin berkenaan. Allah membersihkan
hatinya dan menerangkan fikirannya, sehingga tidak ada yang kita takut kecuali Allah dan segala
puji itu bagi-Nya semata. Firman Allah dalam surah Al-Bayyinah ayat 98:8 yang
bemaksud (terjemahan)
“Balasan
mereka di sisi Tuhan mereka ialah syurga ‘Adn yang mengalir di bawahnya
sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanay. Allah reda terhadap
mereka dan mereka pun reda kepada-Nya. Yang demikian itu adalah (balasan) bagi
orang yang takut kepada Tuhannya.”
Takut kepada Allah akan melahirkan
semangat keberanian kepada manusia iaitu salah satu sifat yang baik yang patut
mereka miliki. Seseorang yang takutkan Allah akan menyata kan pendapatnya
secara terus terang dan benar, walaupun dimarahi oleh pemerintah. Ia juga enggan
mengerjakan sesuatu yang ia berpendapat pekerjaan itu tidak betul walaupun
keengganannya itu tidak menyenangkan ramai orang. Al-Quran membimbing
orang-orang mukmin supaya bersifat seperti ini. Firman Allah dalam surah Ali
Imran ayat 3:175 yang bermaksud: (terjemahan)
“Yang
demikian itu hanyalah Syaitan yang mempertakutkan kamu dengan anak-anak
buahnya. Oleh sebab itu janganlah kamu takut kepada mereka, dan takutlah
kepada-Ku sekiranya kamu orang-orang yang beriman.”
Janganlah kamu takut kepada syaitan dan
janganlah hiraukan kata-kata mereka, bahkan yang selayaknya kamu takut ialah
Allah jua, kerana Allah itu pemimpin kamu. Hanya dengan sebab kamu takutkan
Allah – tiada berani menyalahi-Nya – itulah tandanya kamu beriman.
Sesungguhnya takut kepada Allah yang
disertakan dengan harapan memberi kesan yang paling kuat ke atas perbuatan
manusia. Ia mendidik hati manusia dan menjadikannya individu yang baik dalam
masyarakat manusia. Takut kepada Allah akan timbul perasaan kasih sayang kepada
Allah kerana kita tahu bahawa dengan Allah bersama kita tidak ada kemoderatan
dalam perjalanan hidup di dunia.
Ukhuwah dan kasih sayang melahirkan
tamadun. Allah wujudkan manusia di dunia ini untuk beribadat dan melaksanakan perjuangan hidup kerana
Allah. Perjuangan sebenarnya ialah menuju
kepada ke pangkuan Allah s.w.t. iaitu ke mercu perjumpaannya dengan membawa
bermaca-macam wadah perjuangan untuk dipersembahkan kepadanya. Firman Allah
dalam surah Al-Insyiqaq ayat 84:6 yang bermaksud: (terjemahan)
“Wahai
manusia sesungguhnya engkau berkerja keras menuju kepada Tuhanmu, maka pasti
engkau akan menemui-Nya.”
Ayat ini menceritakan bahawa manusia di
dunia ini baik disedari atau tidak adalah dalam rangka perjalanan menuju kepada
Tuhan dan walau bagaimanapun dia pasti akan menemui Tuhannya, untuk menerima
pembalasan dari perbuatannya sama ada baik atau sebaliknya.
Allah s.w.t. dengan jelas telah
menegaskan kepada manusia bahawa hidup di dunia ini pasti menghadapi berbagai
rintangan, cubaan dan dugaan yang hebat sebelum manusia dapat berjumpa dengan-Nya
demi menilai perjuangan manusia tersebut. Ini selaras dengan saranan Tuhan yang
menjelaskan dunia ini adalah medan perjuangan hidup manusia bagi mencari
kurniaan Allah s.w.t. sebelum manusia ditemukan denganTuhannya.
Dalam menempuhi gelombang perjuangan
hidup ini manusia menghadapi keadaan iaitu berjaya atau gagal. Kejayaan itu
adalah rahmat dari Allah tetapi kegagalan merupakan usaha syaitan memesongkan usaha manusia.
Setiap kejayaan itu pula melahirkan dua fenomena di mana membuatkan dia
bersyukur kepada Allah s.w.t. atas limpah kurnianya atau sebaliknya menimbulkan
perasaan takbur dan lupa daratan.
Begitu juga dengan kegagalan yang
dihadapi oleh manusia akan mencetuskan dua keadaan (sekuansi) pula iaitu sama
ada dia putus asa atau frustasi terhadap perjuangannya atau sebaliknya, dia
lebih meningkatkan lagi usahanya untuk melancarkan perjuangan baru berdasarkan
pengalaman-pengalaman mereka dari perjuangan yang telah lalu.
Masa yang diizinkan kepadanya dipenuhi
dengan berbuat bakti kepada Allah s.w.t. dan berjasa kepada masyarakat yang
diharapkan ialah untuk cepat-cepat bertemu
dan melaporkan perjuangan itu kepada Tuhan.
Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: “ Barang siapa yang suka bertemu dengan
Tuhan, Tuhan pun suka berjumpa dengannya dan sebaliknya barang siapa yang tidak
mahu bertemu dengan Tuhan (benci), Tuhan pun benci untuk bertemu muka
denganya.”
Allah s.w.t. berfirman dalam surah
Al-Insyiqaq ayat 19 yang bermaksud: (terjemahan)
“
Sesungguhnya kamu melalui tingkat (dalam kehidupan ini.”
Manusia akan menempuhi proses kehidupan
ini melalui beberapa peringkat dari, setitis mani hingga dilahirkan kemudian
melalui masa kanak-kanak, remaja hingga dewasa dari hidup menjadi mati kemudian
dibangkitkan kembali.
Dalam menangani perjuangan hidup pasti
kita berhadapan dengan dua keadaan. Setiap manusia dibekalkan Allah dengan
iman, semangat (tawakkal) dan hati di mana letaknya perasaan kasih sayang
terhadap ibadah yang kita hendak laksanakan. Ibadat yang sedang kita laksanakan sepatutnya kita
mempunyai perasaan untuk berjaya maka itu pemikiran kita wajar ada bersama
Allah maka timbullah kepastian bahawa bertawakal kepada Allah sentiasa mendapat
keredaan-Nya.
Namun jika kita alpa tidak mengingati
Allah dan memfokoskan ibadat itu semata-mata
kerana kesoronakan dunia maka di situlah peranan iblis dan syaitan
datang mengganggu usaha kita yang akan menempuhi kegagalan. Iblis dan syaitan
telah berjaya mengangkat benderanya mengikhtiarkan kejayaannya memporak
porandakan manusia.
Proses perubahan inilah yang dinamakan
oleh Allah s.w.t. sebagai tingkatan atau peringkat hidup. Perubahan ini adalah
wajar dan terjadi di mana-mana. Namun tidak ramai orang yang menyedarinya
bahkan ada yang seolah-olah bertahan pada satu tingkat perubahan itu terutama
bagi mereka yang sedang mengalami dan menghadapi kelemahan atau sudah beransur
tua, tubuh badan ataupun pemikiran dan kerohanian serta kemampuan dalam sesuatu
bidang.
Allah s.w.t. menggambarkan peringkat
atau proses yang mesti ditempuhi atau dilalui oleh setiap seorang manusia
seperti firman Allah dalam surah
Al-Mukminun ayat 23:12 – 16 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan
sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari suatu saripati (berasal) dari
tanah. Kemudian Kami jadikan saripati air mani (yang tersimpan) dalam tempat
yang kukuh (rahim) kemudian air mani itu Kami jadikan segumpal darah lalu
segumpal darah itu Kami jadikan segumpal daging dan segumpal daging itu Kami
jadikan tulang belulang lalu tulang belulang itu Kami bungkuskan dengan daging.
Kemudian Kami jadikan dia makhluk yang (berbentuk lain) maka Maha suci Allah
pencipta yang paling baik. Kemudian sesudah
itu sesungguhnya kamu sekalian pasti mati. Kemudian sesungguhnya kamu
sekalian akan dibangkitkan (dari kubur)
di hari kiamat.”
Mengikut ilmu psikologi peringkat umur
yang dilalui oelh manusia bolehlah dibahagikan kepada beberapa peingkat:
(a) Peringkat sebelum dilahirkan. Lama
mas peringkat ini ialah kira-kira 9 bulan.
(b) Peringkat
umur buaian – masa bayi itu lahir ke dunia – masa menyusu hingga
tahun kedua.
(c) Peringkat
kanak-kanak – peringkat kesuburan
(d) Peringkat
remaja mula dari umur 12 – 8 tahun
(e) Peringkat
muda belia dri umu 18 – 24 tahun
(f) Peringkat
keibu-bapaan iaitu perinkat bersuami atau beristeri dan beranak pinak.
(g) Peringkat tua
biasanya antara umur 56 – 70 tahun.
Dalam semua peringkat tersebut kasih
sayang sentiasa bersama hidup mereka dan fitrah inilah menjadikan manusia
membangun dalam kehidupannya. Kasih sayanglah yang menjadikan manusia sentiasa
bersatu padu dalam melahirkan pembangunan dalam hidupnya.