(Disiarkan pada 27. 1. 2017)
Makhluk manusia diwujudkan Allah
dengan segala fitrah-Nya guna untuk kesempur- naan hidup sebagai hamba Allah
swt. Antara fitrah yang terpenting untuk membentuk kehidu pan manusia ialah hati. Hati memimpin
manusia sama ada di landasan yang
diredhaan Allah atau sebaliknya mengikut
fenomena pembangunan yang didasarkan kepada tanggung jawab sebagai
khalifah Allah atau pemakmur alam kehidupan yang diredhai Allah s.w.t..
Ibadat hati yang bertentangan
dengan keredhaan Allah hukumnya berdosa dan
ganja- rannya api neraka. Ibadat hati yang di atas landasan yang
diredhai Allah hukumnya mendapat pahala
dan ganjarannya ialah Syurga. Hati merupakan rasul dalam diri manusia. Ia memim- pin manusia ke jalan yang
lurus dan diredhai Allah s.w.t.
Hati akan menjadi lemah dan tidak
dapat melaksanakan ibadat yang mendapat keredhaan Allah s.w.t. jika ia
bertemankan dengan nafsu serta iman yang lemah dan ilmu pengetahuan yang cetik kepada
pembangunan kehidupan.
Ketahuilah, sesungguhnya dalam
tubuh manusia ada segumpal daging, jika segumpal daging itu baik, maka akan
baik seluruh tubuh manusia, dan jika segumpal daging itu buruk, maka buruklah
seluruh tubuh manusia. Ketahuilah bahawa
segumpal daging itu adalah hati manusia. (Hadits riwayat Bukhari dan Muslim).
Suka dan duka garam hidup manusia
membawa maksud bahawa segala pentadbiran kehidupan manusia berpangkal daripada
hati. Hati yang baik itu akan mengalami hidup yang suka dan bahagia kerana
pentadbiran kehidupannya berpaksi kepada keredhaan Allah s.w.t.. Ia memelihara
semangat ukhuwah kemanusiaan yang dimurnikan dengan suasana kasih sayang antara
sesama.
Hubungan kemanusiaan merupakan
faktor utama dalam memurnikan pembangunan tamadun. Dalam hubungan kemanusiaan,
kita memerlukan media untuk berkomunikasi. Media yang amat sempurna dan mudah
dilaksanakan ialah dengan menggunakan kod bahasa untuk menghantar mesej atau
maklumat kepada orang lain. Maka itu untuk berkomunikasi serta berinteraksi
dalam melaksanakan pembangunan kita memerlukan ilmu pengetahuan.
Merapatkan siraturrahim antara
sesama manusia adalah antara faktor yang digalakkan oleh agama Islam demi
kesejahteraan hidup bermasyarakat. Dengan adanya hubungan kemanusiaan maka
dapat melahirkan perasaan kasih sayang antara satu sama lain. Kasih sayang itu adalah satu
ukhuwah Islamiyah yang mengekalkan tali persaudaraan manusia sejagat. Ia
merupakan tali yang paling kuat, benar, kekal dan lebih sempurna dari semua
ikatan dan hubugan lainnya termasukalah ikatan kekeluargaan sekalipun.
Imannya kepada Allah memimpin
manusia ke jalan yang menggamit kebahagiaan hidup. Iman dan ketakwaannya kepada
Allah menjadikan hidupnya sentiasa dipimpin Allah kelak dimudahkan segala
urusan dalam pembangunan kehidupan. Hidupnya sentiasa dilandasan kebahagian
sama ada di dunia lebih-
lebih
lagi di akhirat kelak.
Hati
manusia terbahagi kepada tiga macam
iaitu; Hati yang hidup sihat, hati yang
mati dan hati yang sakit. Pembahagian ini berdasarkan fungsi dan kepekaan
hati tersebut terhadap peranan dan kaitannya dengan kehidupan seharian.
Pembahagian itu berdasarkan
firman
Allah dalam surah Al-Haj ayat 22: 52 – 54 yang bermaksud: (terjemahan)
“Tiadalah Kami utus sebelum engkau seorang Rasul dan tidak pula Nabi,
melainkan apabila bercita-cita (dalam hatinya), maka syaitan menghalangi
cita-citanya itu, lalu Allah menghapuskan halangan syaitan itu, kemudian Allah
menetapkan ayat-ayat-Nya. Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. Supaya Dia
menjadikan halangan syaitan itu, sebagai cubaan bagi orang-orang yang dalam
hatinya ada penyakit dan orang-orang yang kasar hatinya. Sesunguhnya orang yang
aniaya itu dalam perselisihan yang jauh dan supaya mengatahui orang-orang yang
diberi pengetahuan, bahawa al-Qur’an sebenarnya daripada Tuhanmu, lalu
mereka beriman kepadanya dan tenteram
hatinya, sesungguhnya Allah menun
juki orang-orang
yang beriman ke jalan yang lurus.”
Hati yang sihat adalah hati yang akan berjaya menemukan pemiliknya
dengan Allah s.w.t. di hari kiamat nanti
dengan
penuh kebahagian dan kegembirangan. Sebagaimana yang di khabarkan Allah s.w.t.
dalam firman-Nya dalam surah
As-Syu’ara
ayat 26:88 – 89 yang bermaksud: (terjemahan)
“Pada hari yang tidak bermanfaat semua harta dan anak-anak, kecuali
orang yang datang menghadap Allah dengan hati yang selamat (sihat).
Hati yang selamat
bermaksud hati yang sihat. Hati yang selamat daripada segala bentuk nafsu dan
syahwat yang sentiasa menentang perintah Allah, ia juga hati yang selamat
daripada berbagai bahaya syubhat,
selamat dari pada penyembahan dan pengabdian kepada selain Allah, selamat daripada
mencipta dan membuat undang-undang yang bukan ditetapkan
oleh
Rasul-Nya.
Hati yang sihat itu hanya
sentiasa berada dalam kecintaan dan pengabdian kepada Allah. Ia takut
kepada-Nya, mengharapkan (rahmat-Nya), hanya bertawakal kepada-Nya mengembalikan
semua perkara kepada kekuasaanNya, hanya mengamalkan hukum-hukum sesuai dengan
ketetapan-Nya, dan selalu merendahkan diri dan tidak bersikap sombong
tehadap-Nya.
Hati yang sihat juga mesti
terlepas daripada segala jenis dan bentuk syirik yakni menduakan Allah s.w.t.
Hal ini merangkumi semua kehidupan sama ada yang berhubung terus dengan Allah
s.w.t. atau yang ada interaksinya dengan manusia dan alam sekitar. Konsep
ikhlas menjadi teras dan dasar daripada semua amal perbuatan bagi individu
yang memiliki hati yang sihat.
Maka itu jika ia suka atau cinta,
maka hanya kerana Allah s.w.t. Kalau ia
benci dan marah kerana atas dasar Allah. Ia memberi dan mengambil (sesuatu hak)
semata-mata demi Allah. Semua itu tidak akan terlaksana sehingga ia hanya
tunduk dan patuh terhadap undang-undang yang telah ditetapkan oleh Allah dan
RasulNya.
Hati yang sihat adalah hati yang
boleh dan mampu mengendalikan semua
umgkapan ini berdasarkan hukum dan ketetapan yang telah diputuskan oleh Allah s.w.t. dan RasulNya.
Hati yang sihat tidak akan mengungkapkan suatu perkara sama ada yang berbentuk
akidah (pemikiran), ucapan dan perbuatan sehinggalah datang perintah Allah s.w.t. tentang hal-hal
tersebut.
Firman Allah dalam surah Al-Hujurat ayat 49:1 yang bermaksud: (terjemahan)
“Wahai orang-orang yang beriman janganlah kamu mendahului (untuk
menetapkan sesuatu hukum dengan perkataan dan perbuatan) sebelum (datang
keputusan) Allah dan RasulNya akan hal-hal tersebut.”
Dalam huraian
terhadap ayat tersebut, segolongan daripada ahli salaf ada berkata: “Tiada
satu perbuatan yang patut sekalipun
remeh dan kecil melainkan ianya tidak
terlepas daripada dua soalan iaitu: “Kerana apa dan mengapa
perbuatau itu dilakukan? Soalan yang pertama mempunyai natijah adakah anda
melakukan sesuatu perkara itu semata-mata kerana Tuhan anda atau hanya sekadar
mempunyai harapan lain dan kerana nafsu belaka? Soalan yang ke dua juga
mempunyai natijah: “ Adakah amal yang anda lakukan berdasarkan perintah
(syarak) yang telah ditetapkan oleh Allah dan Rasul-Nya atau sebaliknya? Dua
soalan tersebut
berkesimpulan:
“ Yang pertama tentang penting ikhlas dan yang kedua perlunya ittiba’
(mengikut
apa yang dicontohkan Rasulullah s.a.w.).” Hendaklah diketahui bahawa Allah
s.w.t. tidak menerima sebarang amal kecuali dengan dua syarat tersebut, iaitu
Ikhlas dan ittiba’ (terhadap syarak).
Maka itu dua soalan tersebut
hanya boleh diselesaikan dengan cara menenamkan keikhlasan yang sebenar dan
hanya beramal atas dasar ittiba’ (berdaarkan
hukum yang telah diputuskan oleh Allah). Di sinilah pentingnya peranan hati
yang ikhlas, iaitu hati yang mampu mengatasi cabaran yang menghalang daripada
keikhlasan dan unsur-unsur yang menjadi punca melakunya amal perbuatan tanpa ittiba’. Demikianlah hakikat sebenar hati yang sihat,
yakni
di dalamnya terkandung kejayaan dan keselamatan.
Hati yang mati adalah sama sekali tidak mempunyai jiwa dan roh. Ia
tidak mengetahui siapa Tuhannya apa lagi menyembahnya, bahawa sekiranya ia
mengetahui nescaya tidak menyukai-Nya dan tidak redha terhadap Allah sebagai
Tuhan. Sebaliknya hati yang mati hanya tenggelam bersama syahatnya di dalam
satu kemaksiatan dan keseronokan.
Sekalipun
ia mengetahui yang sebenarnya bahawa Allah s.w.t. murkah dan marah kepadanya.
Bagaimanapun ia tetap tidak kisah dan berdegil sama ada Allah s.w.t.
meredhai atau memurkai, baginya apa yang penting adalah berseronok menurut hawa
nafsunya dan sudah merasa cukup puas hati dengan segala perintah
yang
diarahkan
oleh nafsu.
Kategori hati yang mati juga adalah
hati para penyembah dan pemuja selain Allah s.w.t. Ia mengabdikan diri
kepada sesuatu termasuk kepada nafsunya
dalam keadaan sungguh cinta kerana rasa keseronokan, sangat takut jika berpisah
dengannya, penuh pengharapan agar sentiasa berdampingan dengannya, serta selalu
redha dan mengangungkannya.
Dengan demikian seseorang yang mati
hatinya kalau ia cinta atau suka terhadap sesuatu hanya atas dasar kerana
nafsu, ia membencinya kerana didorong oleh nafsu semata-mat, jika memberi
sesuatu juga belandaskan nafsu, pendik kata yang dilakukan hanya kerana
menuruti hawa nafsunya.
Orang yang dijangkiti penyakit hati selalu cenderung menjadikan nafsu
sebagai imam nya, syahwat sebagai pemandunya, kejahilan sebagai pengarahnya,
sehingga akibatnya kelalaian dan kealpaan merupakan hasil daripada semua aktiviti
kehidupannya. Ia hanya berfikir tentang cara memperolehi kenikmatan dunia,
mencintai dunia di atas segala-galanya sehingga seakan-akan ia telah mabuk,
lupa daratan kerana terpedaya oleh gemerlapan dunia.
Ia terlalu jauh daripada Allah s.w.t.
dan hari akhirat sehingga tidak mendengar seruan-seruan dakwah, sebaliknya hanya
mengikut dan tunduk tehadap arahan syaitan yang terkutuk. Baginya apa yang
terpenting ada dunia dan segala kenikmatannya telah memihak dan meredhainya. Ini semua kerana nafsu telah membuat ia menjadi buta dan tuli
terhadap kebai kan dan erti kehidupan.
Hendaklah dimaklumkan bahawa bercampur
gaul dengan orang yang mati hatinya akan boleh menjangkiti dan mempengaruhi
kehidupan seseorang itu menjadi buta dan duduk berdampingan dengannya akan
membawa kerosakan dan kebinasaan.
Hati
yang sakit,
didalamnya terkandung jiwa dan roh, namun padanya terdapat penyakit. Di dalamnya memiliki dua
potensi yang saling bertelingkah bagi mendapatkan tempat dalam mendominasi hati
berkenaan.
Pada masa iman, ikhlas, tawakkal dan
rasa mahabba (cinta) kepada Allah
mampu memainkan peranan serta menguasainya, maka waktu itulah hati tersebut
menjadi sihat, hidup dan mempunyai roh. Sebaliknya ia akan menderita sakit
bahkan menjadi mati sebaik sahaja sifat mahabbah
pada syawat dan nafsu serta sifat-sifat mazmumah
(tercela) seperti hasad, sombong, ujub (bangga diri) dan lain-lain
perbuatan jahat mengatasi perkara-perkara baik dan seterusnya lebih berperanan
ke atas hati tersebut. Dan pada masa itu ia telah berada diambang kerosakan dan
kebinasaan.
Hati yang sakit sentiasa menghadapi dua
ujian dan cabaran. Pertama tarikan-tarikan
Mahabba yang membawa
kepada sifat cinta terhadap Allah s.w.t. dan Rasul-Nya, dan yang kedua;
unsur-unsur yang memperdayakan ke arah kehidupan dunia belaka sehingga bertuhan
kan nafsu dan mengabdikan diri kepada karta benda. Firman Allah dalam surah
Al—Jasiyah ayat 45:23 yang bermaksud: (terjemahan)
“Tiadakah engkau lihat orang yang menjadikan hawa nafsunya itu sebagai
Tuhan-nya? Dan Allah membiarkannya sesat dalam keadaan berpengetahuan. Dan telah
dicap (ditutup) telinga dan hatinya. Dan menjadikan matanya tertutup. Maka
siapa lagi selepas Allah yang dapat memimpinnya? Tiadakah kamu beringat?”
Syaitan dengan berbagai cara
melalui sayuan-rayuan yang dinyatakan dengan perka-
taan,
pendengaran dan pancaindera yang lain sentiasa berusaha menyesatkan manusia
sehingga ia mematuhi arahan dan tunduk terhadap perintahnya. Ia juga menanamkan
perasaan syak wasangka terhadap kebaikan di dalam hati manusia sebagai mana firman
Allah s.w.t. dalam surah An-Naas ayat 114:5 yang bermaksdu: (terjemahan)
“ (Syaitan) yang membisikan (kejahatan) ke dalam dada manusia.”
Bagaimanapun syaitan hanya
boleh mempengaruhi hati yang mati dan sakit. Hati yang hidup sihat tidak akan
mampu disesatkannya. Ini berdasarkan pengakuannya sendiri di hadapan Allah
s.w.t. sebaik sahaja memohon agar Allah mengembalikan permintaannya untuk
menyesatkan sekalaian manusia.
Firman Allah salam
surah Al-Hijr ayat 15:39-40 yang
bermaksud: (terjemahan)
“Iblis berkata. “Wahai Tuhanku! Kerana Engkau telah menjadikan daku
sesat,
(maka) demi
sesungguhnya akan memperelokkan segala jenis maksiat kepada Adam dan zuriatnya
di dunia ini dan akau menyesatkan mereka semuanya, kecuali di antara
zuriat-zuriat Adam itu hamba-hamba-Mu yang diberisihkan daripada
sebarang syirik.”