(Disiarkan pada 24. 2. 2017)
Beriman dan bertakwa kepada Allah
s.w.t. mempunyai satu ciri kehidupan manusia yang sentiasa berpegang teguh
kepada falsafah bahawa tiada wujudnya sesuatu makhluk di alam dunia mahu pun di
alam akhirat tanpa kekuasaan Allah sebagai Zat yang Maha pencipta serta maha
penyayang dan Maha pengasih itu.
Manusia diamanatkan sebagai khalifah
Allah mempunyai tanggungjawab yang berat serta mulia untuk memakmurkan alam
kehidupan dengan kefahaman bahawa iman yang ada padanya membentuk akhlaknya
yang sempurna kerana Allah. Kekuasaan Allah dalam mewujukan kenikmatan hidup di
dunia tidak ada tolak bandingnya. Kehidupan dunia dipenga ruhi oleh adanya
matahari, bulan dan bintang serta planet lainnya.
Manusia serta makhluk-makhluk lainnya
yang bersifat hidup merasa selesa hidup
di dunia atas kehadiran segala isi bumi yang diselimuti oleh gas seperti udara
yang bersih dengan gas oksijen untuk penafasan, karbon dioxida untuk kegunaan
tumbuhan dalam memprose makanannya. Satu keadaan yang amat selesa ialah dengan
adanya tarikan bumi atau gravitional
force maka segala makhluk terutama sekali manusia dapat mengimbangi
badannya kelak dapat berjalan dan melaksanakan ibadat denang sempurna.
Dengan kehadiran semua makhluk tersebut
kita diamanatkan untuk memimpin dan memakmurkan alam kehidupan itu dengan
sesempurnanya yang wajar. Perlaksanaan
ibadat dengan iringan perasaan kasih sayang kerana Allah akan Allah
hadiahkan kita kesempurnaan hidup di syurga.
Kehidupan di dunia semestinya bersifat
sempurna jika khidmat sebagai khalifah Allah disifatkan sebagai amanat. Untuk
kehidupan di akhirat juga berpadu kepada bagaimana kehidupan di dunia yang
telah kita laksanakan sebagai pemain. Untuk mendapatkan kehidu pan yang
sempurna di akhirat wajar berbekalkan dengan segala dana pahala dari Allah semasa menangani pembangunan kehidupan di
dunia. Allah berfirman dalam al-Qur’an surah Al-Taubah ayat 9:71 yang
bermaksud:(terjemahan )
“Dan orang-orang
mukmin lelaki atau perempuan, sebahagian mereka menjadi pemimpin kepada
sebahagian yang lain. Mereka menyuruh memperbuat kebaikan dan melarang daripada
kejahatan. Mereka mendirikan sembahyang, mengeluarkan zakat dan mentaati Allah
dan rasul-Nya. Itulah orang-orang yang akan dirahmati Allah. Sesungguhnya Allah
itu Maha Perlasa lagi Bijaksana.”
Begitulah
gambaran sifat dan sikap Mukmin yang
disukai Allah. Kepada mereka Allah menjanjikan rahmat yang akan dikurniakan di
dunia dan akhirat sepanjang masa. Hidup di dunia sebenar adalah berupa jihad
kerana segala keseronokan dan kemewahan yang ada di dunia tidak sewenangnya
dapat diperolehi tetapi kita mesti berusaha dan berkorban mengeluar kan peluh
dan tenaga demi mengharapkan kurniaan Allah s.w.t..
Amanat ialah segala hak yang
dipertanggung jawabkan kepada kita, yakni amanat harus kita pelihara, kita
laksanakan serta kita layani, baik berupa harta, kehormatan, mahupun sesuatu
hak yang lain. Bahkan amanat melengkapi undang-undang yang Tuhan telah pertaruh
kan dalam tangan kita dengan maksud supaya kita menjaganya dan menyampaikannya
kepada manusia umumnya.
Amanat dalam pandangan Islam cukup luas
pengertiannya, melambangkan erti yang bermacam-macam. Tetapi semuanya bergantung
kepada perasaan manusia yang dipercayakan amanat kepadanya. Maka itu Islam
mengajarkan kepada para mukminin dan mukminat agar memiliki hati kecil yang
mampu melihat, mampu menjaga dan memelihara hak-hak Allah dan amal manusia dari
yang berlebihan. Maka Islam mewajibkan kaum muslimin dan muslimat agar berlaku
jujur dan dapat dipercaya. Mengerti kewajibannya dengan jelas dan bertanggung
jawab kepada Tuhannya.
Sabda
Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: (terjemahan)
“Kamu sekalian
pemimpin dan kamu sekalian akan diminta pertanggung jawabnya tentang apa yang
kamu pimpinnya, imam (pejabat apa saja) adalah pemimpin dan dia akan diminta
pertanggungan jawabnya tentang apa yang dipimpinnya, orang laki-laki (suami)
adalah pemimpin dalam lingkungan keluarganya, dan ia akan ditanya tentang apa
yang ia pimpinnya. Orang perempuan (isteri) juga pemimpin, dalam mengedalikan
rumah tangga suaminya, dan pembantu rumah tangga juga pemimpin dalam mengawasi
harta benda majikannya, dan dia jua akan ditanya tentang apa yang pimpinnya. (H.R. Bukhari)
Dengan demikian terpenuhlah
tanggugjawab, sebagaimana sabda Nabi Muhammad saw. yang bermaksud: “Laki-laki adalah penanggung jawab harta
benda ayahnya, dan ia akan diminta pertangung jawabnya.” (Muttafaq ‘alih.)
Dari hadis ini lebih nyata lagi bahawa
tiap-tiap orang tidak dapat melepaskan diri dari tanggung jawab, tiap orang tak
dapat melepaskan tugasnya terhadap masyarakat. Kita semua adalah penanggung
jawab yang kelak di hari akhirat akan ditanyai oleh Allah apakah tang- gungjawab
kita itu dapat dilaksanakan dengan baik sebagaimana mestinya atau tidak. Jika
tugas yang diberikan Tuhan itu dapat kita laksanakan sebagaimana mestinya, maka
tergolonglah kita sebagai hamba-Nya yang terpuji, sebaliknya jika tugas kita
tidak dapat dilaksanakan sebagaimana mestinya, maka akan celakalah kita di
dunia maupun di akhirat.
Lalu timbullah pertanyaan amanat apakah
yang dibebankan kepada seorang pemimpin rumah tangga? Jawapan yang cukup jelas
ialah bahawa amanat yang diberikan Allah kepada
nya
ialah isteri, anak keturunan dan hartanya.
Isteri adalah amanat yang harus
kita pelihara, yakni dengan membimbingnya menjadi seorang isteri yang taat
kepada Allah dan Rasul-Nya, juga taat kepada suami serta ikut bertanggungjawab terhadap
kewajiban-kewajiban rumah tangga. Tegasnya kita harus dapat menjadikan isteri
sebagai lambang kebaikan dan kehormatan rumah tangga.
Anak keturunan juga merupakan
amanat Allah yang harus kita perhatikan,
baik keperluan jasmani maupun rohaninya; keperluan jasmani iaitu keperluan
hidup sehari-hari dari makanan, pakaian dan lain-lainnya, keperluan rohani
ialah agama dan pendidikan.
Keperluan jasmani merupakan usaha
mempertahankan hidup hubungan dengan sesamanya, sedangkan keperluan rohani
adalah usaha membentuk manusia-manusia berperibadi, luhur budi pekerti, berguna
bagi masa dan bangsa. Di sinilah nampak kepentingan manusia terhadap Agama dan
pendidikan.
Sungguh besar peranan akhlak
dalam menentukan kejayaan suatu bangsa. Hal in pernah digambarkan oleh seorang
Pejuang Islam yang kenamaan Syauki Bey yang mengata kan: “Sesungguhnya bangsa itu tergantung moralnya; bila rusak moral maka
rosaklah bangsa itu.”
Jelaslah bahawa kehidupan
anak-cucu kita sebagai generasi penerus sejerah sangat memerlukan pembinaan
budi pekerti,
Kisah
Saidina Umar r.a.
Abdullah Ibnu Dinar menerangkan:
“Pada suatu hari, saya berjalan bersama Khalifah Umar r.a. di dekat Kota Mekah,
Waktu itu saya bertemu dengan seorang budak pengembala kambing yang sedang
mengiring kambing. Kemudian Sayidina Umar berkata kepada budak pengembala
kambing itu: “Juallah kambing itu kepadaku.” Budak itu menjawab: “Kambing ini
bukan kambingku, tetapi kepunyaan majikan.” Kemudian Sayidina Umar sekali lagi
mencoba menawarkannya. “Bukankah engkau
dapat berkata kepada majikanmu, bahawa satu di antaranya dimakan serigala, dan
pasti majikan tidak akan mengetahuinya.” “Tidak, saya tidak mau.” Kata budak
itu dan bahawa Allah berbuat menurut kehendak-Nya. Kemudian setelah mendengar
itu menangislah Sayidina Umar r.a. dan berkata kepada pengiring itu agar supaya
memanggil majikan si budak itu, kemudian dibelinya budak itu dan dibebaskan
oleh beliau, berkatalah beliau: “Sejak hari ini engkau bebas merdeka di dunia
dan engkau pun akan lapang di hari akhirat.”
Kita sebagai manusia yang
dinyatakan sebagai khalifah Allah di muka bumi ini, banyak sekali mengemban
amanat Allah dalam hubungannya dengan apa yang disebut hablun minallah dan hablun
minannaas.” Firman Allah dalam Al-Qur’an surah An-Nisaa ayat 4:56 yang
bermaksud: (terjemahan)
“Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanat kepada yang berhak
menerimanya, dan (menyuruh kamu) apabila menetapkan hukum di antara manusia
supaya kamu menetapkan dengan adil.”
Dalam ayat ini
bahawa memelihara dan memenuhi serta melaksanakan amanat Allah adalah suatu
kewajiban.
Kebanyakan orang awam suka
menyempitkan pengertian amanat hanya kepada urusan menjaga titipan saja, pada
hal sebenarnya pengertian amanat di dalam Islam cukup luas dan berat
pertanggungan jawabnya. Kerana amanat merupakan kewajiban kaum muslim agar suka
saling berpesan dalam soal saling berpesan dalam soal pemeliharaannya dan mereka
meminta pertolongan Allah untuk boleh memeliharanya, sehingga apabila salah
seorang di antara mereka bersiap-siap hendak berperigian, maka oleh saudaranya
suka dikatakan: “Saya titipkan agamamu, amanatmu dan penutup amalmu kepada
Allah.”
Iman dan takwa diibaratkan sebagai garam dan gulainya.
Garam sendiri tidak banyak kemanfaatan kepada kehidupan. Begitu juga gulai
sendirian tidak menjadi makanan yang menyelerahkan. Tetapi apabila garam dan
gulai itu disatukan dengan mengikut nisba yang sesuai maka kita mendapat satu
lauk yang amat menyelerakan serta mengundang nafsu demi mengekalkan kesihatan
badan untuk menimbulkan semangat melaksanakan ibadat kepada Allah s.w.t.
Begitu juga halnya iman dan
takwa. Orang yang beriman semestinya ia amat takut kepada Allah. maka itu
ibadatnya kepada Allah sentiasa menjadi agenda utama dalam pembangunan
kehidupan. Allah berfirman surah Al-Hujurat ayat 49:13 yang bermaksud:
(terjemahan)
“Sesungguhnya orang yang paling mulia di sisi Tuhan ialah orang yang
paling bertakwa.”
Bertakwa bererti pecaya sepenuhnya,
beribadat sepnuhnya, cinta, harap dan takut bulat kepada Tuhn semata-mata. Dia
tidak takut kepada apa-apa pun dan tidak mengharapkan kepada sesiapa pun
kecuali hanya kerana Allah s.w.t
semata-mata.
Bertakwa kepada Allah mempunyai tiga
ciri-ciri yang membentuk manusia untuk merendah diri sebagai hamba Allah.
Perasaan tawadhuk adalah sesuatu yang membentuk manusia untuk
merendahkan diri sebagai hamba Allah. Tidak ada ciptaan Allah di bumi ini yang
berhak untuk merasa sombong melainkan Allah sendiri kerana Dialah mewujudkan
segala-galanya untuk kemanfaatan segala bentuk kehidupan dalam alam ini.
Manusia dalam mendisiplinkan diri mengerjakan ibadah
sembahyang. Dalam sembah yang, bahagian badan kita yang amat bermutu dan berguna
kepada diri manusia ialah bahagian kepala. Tetapi apabila kita sujud kepada
Allah kepala kita diletakkan sama rendah dengan telapak kaki dengan mengucap “Allahuakbar” menunjukkan bahawa manusia
sujud merendahkan diri di hadapan Allah s.w.t..
Dalam mengolah aktiviti kehidupan, umat
Islam wajib memimpin dirinya supaya sentiasa menjaga diri jangan sampai hilang
pedoman dan membelakangi kekuasaan Tuhan. Harus kita sentiasa berfikiran waras
bahawa tiada kewujudan sesuatu dalam kehidupan tanpa kekuasaan Allah s.w.t.
Ciri kedua dalam ketakwaan kepada Allah
ialah merasakan cukup dengan apa yang ada. Kanaah memberi satu kefahaman bahawa
umat Islam tidak tamak dan haloba. Apa
yang ada seharusnya bersyukur terhadap pemberian Allah. Walaubagaimana pun
Islam juga menggalakkan mencari harta seberapa banyak yang boleh dengan syarat ia mesti membayar
zakat
harta.
Setiap tahap pencapaiannya dalam hidup,
umat Islam harus mengucapkan syukur ke atas kejayaannya kerana segala-galanya
itu merupakan pemberian dari Allah s.w.t. Manusia
bertawakal
dan berikhtiar, tetapi haruslah dijadikan kejayaan itu sebagai pemangkin untuk
membantu orang lain berbuat demikian sebagai satu perubahan pada dirinya
sendiri. Segala kemampuan manusia untuk memperbaiki taraf kehidupannya bukan
manusia yang menentukan. Maka itu tidaklah wajar bagi seseorang itu mengatakan bahawa apa yang ada
pada dirinya adalah hak mutlaknya dan tidak mensyukuri pemberian Tuhan yang
Maha Esa lagi Maha Pnayayang.
Tidak lengkap dan kukuh ketakwaan
seseorang itu jika ia tidak menjauhi diri dari pekerjaan yang subahat yang
membawa manusia ke lembah hina. Amalan-amalan hidup yang sentiasa memelihara
kesucian Islam itu akan membawa manusia bertemankan iman. Iman merupakan
benteng segala kekufuran dan kebatilan. Iman itu adalah jaminan Allah untuk
memasuki Syurga-Nya.
Orang yang beriman melihat
segala amalannya itu dengan mata hatinya dan berkeyakinan bahawa Allah sentiasa
melihat apa yang dilakukan. Iman dan amal merupakan landasan hidup yang membawa
kemurnian dunia dan akhirat. Kehidupan seseorang yang mempunyai iman tertanam
dalam dadanya, tidak mudah digoda oleh iblis dan syaitan. Kekuatan iman
menjamin kehidupan manusia itu lebih sempurna dan terbela. Kenikmatan mempunyai
keimanan kepada Allah s.w.t. akan mendorong kita lebih bertawakal dan
mensyukuri segala apa yang ada pada diri kita.