Sunday, November 8, 2020

ILMU DAN AMAL MENDEKATKAN KITA KEPADA ALLAH SWT.

 

ILMU DAN AMAL MENDEKATKAN KITA KEPADA  ALLAH SWT.

((Disiarkan pada 07. 11. 2020)

Manusia hidup semestinya dengan ilmu. Ilmu merupakan kermartabatan manusia sebagai hamba Allah dan Khalifah-Nya. Sekiranya ilmu itu hilang dalam dirinya  maka manusia hilang kemartabatannya sebagai manusia. Oleh itu manusia yang berilmu sahaja yang dipanggil sebagai manusia tulin.

Wahyu Allah yang pertama diterima oleh Baginda Rasul Nabi Muhammad SAW  adalah mengenai ilmu; iaitu “Iqra” yang bermaksud “Baca”. Ibadah membaca merupakan pintu  untuk masuk ke dalam arena ilmu pengetahuan. Apabila kita sudah di dalamnya maka kita mempunyai kekuatan untuk memahami  sesuatu ilmu. Kadangkala kita mendengar kono- tasi yang berbunyi; Ilmu adalah zat memanusiakan manusia. Orang yang berilmu sahaja yang wajar dipanggil sebagai manusia tulin.

Masyarakat Jahiliah dikategorikan sebagai masyarakat yang tidak berilmu atau masyarakat yang jahil. Mereka tidak memahami  makna kemanusiaan. Sebagai contoh masya- rakatnya menganggap Jahil kerana tidak memahami apa dia itu ciri-ciri kemansiaan. Akibat kejahilan mereka untuk memahami dirinya sebagai manusia, maka mereka tidak mendekati budaya kasih sayang antara sesama insan. Malah anak perempuan yang baru lahir dianggap mereka sebagai pembawa kesialan dan keruntuhan kepada pembangunan keluarga. Makhluk manusia memegang ciri-ciri kemanusiaannya kerana ia mumpunyai naluru berkasih sayang.  

Baginda Rasul Nabi Muhammad SAW dilahirkan sebagai anak yatim dan setelah Baginda  berusia enam tahun ia menjadi anak yatim piatu pula kerana ibunya balik ke rahmatullah. Allah bina beliau sejak kecil lagi kerana kita setiasa melihat awan yang tebal melindunginya di mana  sahaja ia pergi. Apabila cahaya mata hari memancar ke bumi begitu panas kadang-kadang Allah jatuhkan titisan air ke atas bagina untuk menyejukkan keadaan.

Maka Allah SWT  pilih beliau sebagai manusia yang menerima wahyu-Nya dalam perantaraan Malaikat Jibril. Allah S.W.T. perintahkannya melalui Malaikat Jibril supaya membaca, tetapi Baginda menolaknya kerana beliau tidak pandai membaca. Perintah berkenaan disampaikan Allah kepada Baginda kerana memberi kefahaman bahawa melalui pembacaan akan terbuka ufuk pemikirannya tentang kewujudan Allah S.W.T. melalui fitrah ilmu yang diterimanya dari Wahyu Allah S.W.T..

Seringkali kita mendengar ungkapan orang-orang berilmu mengatakan bahawa dengan ilmu ia memanusiakan manusia. Baginda Rasul Nabi Muhammad SAW mengalami kemuskilan yang amat para sekali apabila baginda menyampaikan ilmu yang diterimanya dari Al-Quran kepada masyarakat Quraisy, kerana tidak memahami ilmu berkenaan mendekatkan mereka kepada kebaikan kelak akan mengenali diri mereka sebagai hamba Allah S.W.T..

Hati masyarakat quraisy berdegil tidak menerima ilmu yang Baginda sampaikan kepada mereka  atas dasar bahawa beliau difahami sebagai umi, tidak pandai membaca dan menulis maka apa saja ilmu datang dari pemikiran Baginda menjadi duri dalam jiwa mereka maka mereka berkeras hati untuk menentang menerima ibadah Baginda.

Manusia yang berilmu dan menggunakan ilmu untuk kepentingan pembangunan manusia adalah insan yang dikategorikan sebagai orang yang hidup dan membangunan. Cintanya kepada ilmu membentuk dirinya sebagai manusia yang bertanggungjawab untuk membuat perubahan kepada masyarakat agar lebih peka untuk memahami peranannya sebagai ahli masyarakat yang membudayakan kemuafakatan demi  kestabilan ukhuwah kemanusiaan.

Kita hidup harus berpegang kepada satu ideologi bahawa dengan kehadiran ilmu dalam seorang insan memberikan satu tanggungjawab untuk membudayakan pemikiran yang proaktif. Dengan amalan demikian kehadiran ilmu dalam diri kita dapat dimanfaatkan untuk membangunkan manusia.

Tetapi apabila manusia tidak mempunyai ilmu dan tidak pula membuat sebarang amalan, dikategorikan sebagai bangkai bernyawa. Kumpulan manusia ini adalah sampah masyarakat atau dalam erti kata lain manusia yang tidak melihat pembangunan itu sebagai satu ketamadunan hidup. Manusia sedemikian rupa dengan segala kecantikan bentuk dan sifatnya tetapi tidak mensyukurinya kerana tidak memahami siapa yang memberi kemanfaatan hidup demikian canggihnya.

Memperolehi ilmu pengetahuan mempunyai banyak kelebihan dan ini dapat dibukti kan oleh Al-Ghazali memetik ayat Al-Qur’an seperti berikut:

1                     Allah menyatakan bahawasanya tiada Tuhan melainkan Dia yang menegakkan keadilan. Malaikat dan orang-orang yang berilmu (juga yang menyatakan yang demikian itu) tiada Tuhan melainkan Dia, Yang Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana. Surah Ali Imran ayat 3:18.

2                     Dan perumpamaan-perumpamaan ini kami buatkan untuk manusia dan tiada yang memahami kecuali orang yang berilmu. Surah Al-Ankabut ayat 29:43.

Kelebihan ilmu telah meletakkan manusia pada martabat yang ketiga selepas Allah SWT.

ini menunukkan ilmu mempunyai suatu daya untuk mengamati alam ini, hakikat dan permasalahan. Ilmu diiberatkan pakaian yang menutup tubuh badan. Oleh itu manusia yang tidak berilmu laksana seorang manusia yang berbogel. Allah berfirman surah Al-A’raaf ayat 7:26, yang bermaksud: (terjemahan)

                Kata  Ibnu Abbas: Pakaian takwa itu ialah, beriman dan beramal salih. Kerana kedua nya merupakan sebaik-baik perhiasan dan sebaik-baik pakaian.

                Beberapa hadis Rasulullah menyentuh tentang kelebihan ilmu pengetahuan. Antaranya ialah:

1         Apa yang terdapat dilangit dan dibumi disediakan untuk manusia yang berilmu.

2         Manusia yang terbaik ialah seorang yang beriman dan bijaksana, Jika dia dikehendaki, dia akan menjadi seorang yang berguna. Jika sekiaranya dia tidak dikehendaki dia boleh berdikari.

3         Manusia yang hampir kepada kenabian adalah mereka yang berilmu pengatahuan dan berjuang ke jalan Allah (jihad). Orang yang berilmu akan memimpin manusia ke jalan yang disuruh oleh para Nabi dan Allah.

4         Kematian seluruh anggota masyarakat untuk sesuatu kaum atau suku kaum dapat diterima tetapi kematian seorang yang berilmu adalah sukar dicari ganti.

5         Manusia yang berpengetahuan merupakan pemegang amanah Allah di muka bumi ini.

6         Martabat yang tertinggi iaitu orang yang berilmu  menguasai orang yang rajin beribadat adalah sama dengan kelebihan bulan dengan menguasai bintang-bintang lain apabila bulan itu menjadi penuh,

7         Orang yang berilmu dan berpengetahuan berada 70 darjah lebih tinggi dari orang yang beriman biasa.

         Kupulan hadis tersebut menghuraikan keistemewaan orang yang berilmu. Al-Ghazali berpendapat bahawa ilmu pengetahuan membentuk manusia. Manusia yang berilmu sahajalah dapat dianggap manusia sejati kerana manusia dijadikan mempunyai potensi untuk mengeta- hui. Menurut beliau sajian hati ialah ilmu dan hikmah sebagaimana makanan untuk keperluan jasad.

                Oleh itu hati akan kelaparan sekiranya tidak disajikan dengan ilmu pengetahuan dan hikmah selama tiga hari. Hati yang kekurangan ilmu pengetahuan akan merana dan akibatnya kematian merupakan sesuatu pasti walaupun ia mungkin tidak menyedari.

                Penggunaan ilmu yang sempurna akan melahirkan akal  kemalaikatan. Ia akan mengua sai keinginan manusia melayani nafsu dan kiblatkan fikiran kepada kebaikan dan kemuafakatan dalam hidup. Selain daripada menguasai ilmu pengetahuan yang dipusakai dari ahli-ahli fikir yang lain atau wahyu Allah yang diturunkan kepada Rasulullah s.a.w., para ilmuan atau ahli fikir dapat mempunyai hikmahnya kepada manusia.

                Allah telah menaburkan hikmah-hikmahnya diseluruh alam, di langit, di angkasa

lepas, bintang-bintang, bulan dan mata hari, di lautan, di perut bumi di alam kehidupan manusia samada di duniawi mahupun ukhrowi dalam alam rohani semuanya mempunyai Hikmah Allah SWT. Manusia tidak akan dapat menemukan hikmah-hikmah itu jika penguasaan ilmu pengetahuan tidak dijadikan budaya kehidupan manusia.

                Kewajipan hidup ialah mendekati Allah dan ini dapat dimanfaatkan melalui amalan yang sentiasa ditemani dengan kesyukuran terhadap kurniaan Allah sama ada hidayah mahupun musibah atau teguran, Ilmu pengetahuan memberi pelita kepada kesempurnaan  kehidupan mansia dan memahami diri bahawa segala apa yang diperolehi adalah hidangan Allah kepada hamba-Nya yang membudaya kesyukuran. Hati yang bersih dengan sajian ilmu pengetahuan yang tinggi dapat melandaskan segala amalan manusia jauh dari kekufuran kepada nikmat-nikmat Allah.

Wahyu pertama Allah sampaikan kepada kekasihnya Muhammad ialah “Iqra” iaitu baca. Melalui ibadah pembacaan manusia dapat mendewasakan pemikiran dan dapat mengolah ilmu yang baru diperolehi. Ibadah demikian merupakan satu amalan untuk mencapai pembangunan kehidupan kelak akan mendekatkan kita kepada Zat yang Maha Pengasih dan Penyayang.

Segala kewujudan makhluk di alam ini sama ada yang bersifat nyata mahupun yang ghaib adalah kerana Allah dan Allah tidak wujudkan sesuatu  tanpa kemanfaatannya. Menerima ilmu melalui pembacaan, manusia diberi satu fitrah dalam diri setiap insan yang dikenali sebagai kemahiran berfikir. Baginda Rasul Nabi Muhammad S.A.W menerima wahyu dari Allah dalam perantaraan Malaikat Jibril, masih bersifat original dan kebanyakannya merupakan tamsilan bahasa. Setelah Baginda menerima  satu ilmu atau wahyu dari Allah yang masih memerlukan satu kekuatan intelek untuk mendapatkan makna sebenar wahyu berkenaan dalam erti kata pembangunan kehidupan. Baginda mempunyai kekuatan intelek dari Allah s.w.t. maka baginda dapat mentafsirkan makna ilmu atau wahyu yang diterimannya apabila baginda mentarbiahkannya kepada umat Baginda.

Nabi Muhammad s.a.w. langsung sampaikan ilmu yang baru diterimanya dari Allah melalui Malaikat Jibril kepada sahabat-sahabat Baginda dan seterusnya kepada umat manusia dalam bentuk tafsirannya untuk memudahkan umat manusia apa sebenar yang Allah maksud kan dalam wahyunya sebenar. Walaupun  Baginda tidak pernah memasuki institusi pendidi kan yang formal untuk mengilmukan dirinya tetapi Allah bekalkan Baginda  satu kekuatan dalam jiwanya potensi tulin itu terletak dalam unsur ketuhanan, iaitu satu daripada empat unsur semula jadi manusia yang boleh dikembangkan menjadi daya intelek yang tertentu. Ringkasnya, daya intelek yang dipunyai oleh individu adalah saling berkait dengan sifat-difat Allah yang diberi kepada manusia dalam bentuk yang amat terbatas.

Dari sudut perkembangan daya intelek boleh dibahagikan kepada tiga tahap, iaitu potensi intelek, skim ilmu dan amal yang salih. Setiap manusia mempunyai potensi semula jadi (fitrah) untuk tumbuh dan berkembang menjadi insan yang baik. Pada hakikatnya, daya intelek bukanlah hak milik individu secara mutlak, tetapi ia adalah hak milik Allah. Setiap individu diamanahkan dengan daya intelek sebagai ujian daripada Allah. Oleh itu, individu yang berjaya menggunakan daya tersebut mengikut peraturan yang ditetapkan oleh Allah akan mendapat kebahagian, manakala individu yang gagal pula akan mendapat penderitaan.

Ilmu itu terletak dalam roh dan  ia memainkan peranan yang penting dalam menentu kan sifat kemanusiaan. Ilmu dan hikmah merupakan santapan kalbu. Ilmu yang paling utama ialah pengetahuan tentang kewujudan Allah dan segala kehendak Allah. Darjah kemanfaatan ilmu berganung pada sejauh mana ilmu itu di oriantasikan kepada peghampiran diri manusia kepada Allah dalam urusan keduniaan dan keakhiratan

Istilah hikmah (bijaksana) bermaksud keadaan jiwa yang berkeupayaan mengetahui dan membezakan antara kebenaran dengan kebatilan dalam segala  perbuatan yang termasuk dalam lingkungan ikhtiar manusia. Hikmah merupakan ilmu kurniaan Allah yang memboleh

kan seseorang untuk mengetahui tentang kedudukan atau tempat yang sebenar bagai sesuatu perkara dalam urutan dan fitrah kejadian. Hikmah yang bertapak dalam kalbu akan mengha- lang seseorang daripada bergelimang dalam kelakuan yang jahat. Jadi, hikmah merupakan puncak segala perbuatan yang baik dan segala budi pekerti yang terpuji.

                Potensi ilmu dapat menempatkan manusia di istana kemuliaan jika digunakan berlandaskan kepada kesyukuran terhadap yang Maha Pencipta. Tetapi mengkufuri nikmat Allah itu menampatkan manusia yang berilmu lebih hina daripada haiwan. Maka muliakan hidupmu bersendikan  ilmu yang bersifat ukhrowi.

No comments:

Post a Comment