ILMU TANPA AGAMA MENJADI
BUTA
(Disiarkan pada 31. 10. 2020)
Ilmu pengetahuan yang tinggi
jika tidak disajikan dengan keyakinan beragama akan gagal memberikan kebahagian
kepada orang yang memilikinya. Dalam kehidupan sehari-hari dapat kita saksikan
bahawa ramai di antara para ilmuan tidak mampu memanfaatkan pengetahuan
tersebut untuk membuat dirinya menjadi bahagia
Ahli-ahli pengetahuan yang tidak
percaya kepada Tuhan atau yang telah meninggalkan ajaran agamanya, akan
menggunakan pengetahuan yang dimilikinya itu untuk memenuhi keperluan-keperluan
saja, kadangkala berlawanan dengan dasar-dasar moral dan hukum agama. Bahkan
mungkin membahayakan masyarakat.
Hakikat dari kegunaan ilmu yang
sebenarnya kadangkala tidak dimiliki oleh mereka yang berpengetahuan, sehingga mereka
menyalahgunakan ilmu tersebut. Kita lihat para
ahli pendidik yang tidak memiliki keimanan yang kukuh, daripada hasil
yang diberikannya, seakan-akan tidak memberi bekas terhadap anak didik. Kadang
kala moral remaja menjadi semakin buruk. Ilmu fardu ‘ain ialah ilmu yang
menjadi asas bagi individu Muslim untuk terus hidup sebagai Muslim seperti ilmu
pendidikan agama, etika sosial, akhlak, dan perunda- ngan asas.
Ilmu adalah satu alat penting
bagi pembangunan diri dan masyarakat. Ilmu yang mengandungi kebenaran dan
keyakian membawa manusia mengenali Allah dan membolehkan manusia mentafsir
ciptaan Allah dengan betul. Dari sudut keilmuan, Islam hanya mengiktiraf dua
gologan manusia sebagai golongan yang produktif, iaitu orang pintar cergas yang
berfungsi sebagai pengajar dan orang kurang pintar cerdas yang berfungsi
sebagai pelajar.
Manusia akan menjadi jahil dan
mundur sekiranya mereka mengabaikan poses keilmuan serta memandang rendah
kepada proses pembudayaan dan
pengislaman ilmu. Ilmu merupakan faktor utama bagi perlaksanaan amal (kerja, tugas,
tindakan, gerak balas, atau usaha) yang salih. Manakala amal salih bukanlah
sebarang perbuatan, tetapi merupakan sejenis perbuatan diredai Allah yang batasnya
ditentukan oleh iman dan ilmu. Perbuatan tersebut membabitkan penyempurnaan dua
tugas insan, iaitu tugas sebagai hamba Allah dan tugas sebagai khalifah Allah
di muka bumi.
Terkandung dalam pengertian hamba Allah semua perkara yang terdapat
pada diri manusia adalah menjadi hak milik Allah dan seharusnya digunakan
mengikut kehendak Allah yang
menciptakannya, Jadi tanggngjawab asas setiap hamba Allah ialah melakukan sujud
dan menyerah diri kepada Allah dengan mematuhi suruhan dan larangan-Nya.
Al-Qur’an menjelaskan hal ini dalam surah an-Nisa’ ayat 4:125 yang bermaksud:
(terjemahan)
“Dan tiadakah orang yang lebih baik agamanya daripada orang yang menyerahkan
dirinya kepada Allah.”
Seterusnya, terkandung dalam
pengertian khalifah Allah pula ialah menguasai dan mentadbir, ataupun sifat
ketuanan. Sebagai khalifah atau pewaris Allah di muka bumi, manusia diberi
mandat dalam bentuk amanah untuk menjadi “tuan” ke atas segala ciptaan Allah di
dunia. Bagaimanapun sifat ketuanan hanya terpakai dalam konteks pelaksanaan
tugas khalifah mengikut petunjuk Allah. Untuk menjadi khalifah Allah di muka
bumi, seseorang wajib mengabdikan diri kepada Allah semoga tugas tersebut dapat
dilaksankan dengan sebaik mungkin.
Sesiapa yang gagal berbuat
demikian, dan semata-mata menurut kehendak hawa nafsu akan hilang sifat
ketuanan yang dianugerahkan Allah secara automatik. Sebagai khalifah Allah di
dunia, manusia perlu hidup menurut peraturan dan adab yang ditetapkan oleh
Allah demi kebahagian diri dan kesejahteraan makhluk lain dibumi.
Tugas sebagai hamba dan khalifah
Allah membabitkan empat tanggungjawab asas, iaitu tanggunjawab kepada Allah,
tanggungjawab kepada manusia tanggungjawab kepada alam, tanggungjawab kepada
diri sendiri. Tanggungjawab kepada Allah merupakan kewajipan
yang
utama. Manusia yang melaksanakan keempat-empat tanggungjawab ini dengan sempur-
na
dianggap manusia yang bertakwa kepada Allah. Al-Qur’an menjelaskan hal ini
dalam surah Al-Hujurat ayat 49:13 yang bermaksud: (terjemahan)
:Sesungguhnya orang yang termulia di antara kamu di sisi Allah ialah
orang yang paling bertakwa di antara kamu.”
Sesungguhnya manusia yang hidup
di dunia ini sentiasa berlumba-lumba di
antara satu dengan yang lain, untuk
mencari kemuliaan. Dalam hubungan ini Ibnu Abbas (r.a.) ada mengatakan bahawa
kemuliaan di dunia ialah kekayaan, sedangkan kemuliaan di akhirat pula ialah
takwa (kebaktian kepada Allah).
Allah mencela manusia yang
membangga-banggakan keturunannya, atau apa sahaja yang dengan dia menganggap
lebih mulia. Maka bagi Allah, orang yang paling mulia di sisi-Nya ialah yang banyak kebaktiannya kepada Allah.
atau yang paling berbakti kepada-Nya. Dan caranya berbakti kepada Allah itu
hendaklah menjalankan segala yang diperintahkan-Nya , dan meninggalkan semua
yang ditegah-Nya.
Manusia yang pintar cerdas ialah
manusia yang berjaya melaksanakan tugas keinsanan sebagai hamba dan khalifah
Allah di muka bumi. Perlaksanaan kedua-dua tugas itu adalah berlandaskan
kekuatan iman dan kekuatan ilmu. Apabila kalbu dihidupkan dengan cahaya
keimanan, akal disuburkan dengan cahaya keilmuan, dan daya syahwat serta daya
marah dikawal oleh kekuatan keadilan,
maka barulah segala perbuatan manusia dianggap sebagai amal Salih.
Keistemewaan manusia terletak
pada ilmu yang dipunyainya. Seandainya ilmu itu hilang, maka jatuhlah martabat
manusia. Ilmu pula terletak dalam roh dan ia memainkan peranan yang penting
dalam menentukan sifat kemanusiaan. Misalnya, manusia berilmu sahaja yang layak
dipanggil manusia tulin kerana manusia dicipta oleh Allah dengan potensi
intelek untuk mengetahui, di samping ilmu serta hikmah yang merupakan santapan
kalbu. Sekiranya kalbu tidak disajikan dengan ilmu dan hikmah untuk beberapa
ketika, maka ia akan merana akibat kelaparan hidayah Illahi dan akhirnya
mengalami kematian walaupun tuan punya kalbu itu mungkin tidak menyedari apa
yang berlaku dalam rohnya.
Ilmu yang paling utama ialah
pengetahuan tentang kewujudan Allah dan segala kehendak Allah. Darjah
kemanfaatan ilmu pula bergantung pada sejauh mana ilmu itu dioriantasikan
kepada penghampiran diri manusia kepada Allah dalam urusan keduniaan dan ke
akhiratan. Melalui kekuatan ilmu, manusia dapat mengetahui dan memahami
perbezaan antara maklumat yang benar dengan maklumat yang palsu dalam
komunikasi, antara iman dengan syirik dalam kepercayaan, dan antara baik dengan
buruk dalam perbuatan.
Sekiranya kekuatan ilmu dibentuk
secara seimbang, sepadu, dan menyeluruh, maka terpancarlah hikmah dalam jiwa
manusia. Istilah hikmah (bijaksana) bermaksud keadaan jiwa yang berkeupayaan
mengetahui dan membezakan antara kebenaran dengan kebatilan dalam segala
perbuatan yang termasuk dalam lingkungan ikhtiar manusia. Hikmah merupakan ilmu
kurniaan Allah yang membolehkan seseorang untuk mengetahui tentang kedudukan
atau tempat yang sebenar bagi sesuatu perkara dalam urutan dan fitrah
kejadiaan.
Hikmah yang bertapak dalam kalbu akan
menghalang seseorang daripada bergelu- mang
dalam kelakuan yang jahat. Jadi hikmah merupakan puncak segala perbutan yang
baik dan segala budi pekerti yang terpuji. Keadilan kemudiannya akan turut
menjelma pada diri seseorang hasil perjalanan hidup di dunia yang berlandaskan
hikmah.(1)
Setiap ciptaan Allah SWT mempunyai
fitrahnya sendiri. Jika jasmani diciptakan Allah dari tanah, maka segala
makanan yang diperlukan oleh fisikal itu berasal dari zat tanah begitu juga jiwa
yang datangnya dari Allah selalu merindukan sesuatu daripada-Nya untuk memenuhi
keperluannya. Agama Islam merupakan makanan jiwa yang paling sesuai;
kerana Islam itu sesuai dengan fitrah
manusia. Sebagaimana firman Allah SWT surah Yunus ayat 10:57 yang bermaksud:
(terjemahan)
“Hai
sekalian manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu pengajaran dari
Tuhanmu, Ubat bagi hatimu, pimpinan dan rahmat
bagi orang yang beriman.”
Setelah menyebutkan tiga macam keterangan atau bukti yang menjadi
dasar agama, iaitu tentang keesaan Allah, perutusan rasul-Nya dan hari
kebangkitan. Maka disini Allah menyebutkan pula tentang pengaruh yang terdapat
di dalam kitab suci al-Quran.
Allah menyatakan kepada golongan kaum Quraisy
Makkah yang pada masa itu mendapat perhatian Allah secara khusus dan kepada
sekalian umat manusia secara umum: Bahawasanya kamu telah didatangi sebuah
kitab al-Quran yang lengkap dengan pelbagai perkara yang kamu hajati, kerana ia
mempuyai empat macam pengaruh untuk menjamin kebahagiaan hidup di dunia dan
akhirat, iaitu:
(i)Merupakan
pengajaran yang baik. Semua pengajarannya mengandungi pengaruh yang
menggemarkan orang untuk berbuat kebajikan serta kebaikan, dan mengandungi
pengaruh yang menakutkan orang untuk berbuat dosa atau maksiat. Pengajaran yang
dapat melunakkan hati untuk membuat atau meninggalkanya, kalau baik segera
dibuatnya kalau jahat segera pula ditinggalkannya. Demikianlah pengajara yang
ada di dalam al-Quran.
(ii) Sebagai ubat atau penyembuh bagi penyakit
hati. Al-Quran boleh menjadi penawar dan penyembuh hati manusia yang dihinggapi
berbagai penyakit seperti, syirik terhadap Allah dan kufur terhadap nikmat-Nya
sikapnya yang nifak dan riyak, sombong dan takbur, iktikadnya yang sesat dan salah.
(iii) Merupakan
pimpinan ke jalan yang hak, memudahkan seseorang menjadi yakin dan menjauhi
daripada kesesatan di dalam iktikad dan amalan.
(iv) Menjadi rahmat bagi orang yang beriman.
Kerana orang yang beriman sahaja yang akan mendapat faedah daripada pengajaran
al-Quran itu, sedang yang lain tidak
Firman Allah SWT dalam surah Ar-Rum ayat
30:30 yang bermaksud: Iterjemahan)
“Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama Allah tetaplah atas fitrah Allah yang
telah mencpta manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah
Allah. Itulah agama yang lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.”
Jiwa manusia perlu diisi dengan
nilai kebenaram atau agama, supaya ia tetap sihat dan memperolehi limpahan
kurnia dari Allah SWT. Jika ianya tidak diberi makanan atau bimbi- ngan rohani
maka akan timbullah berbagai masalah dan
gangguan kejiwaan.
Islam membimbing umat ke arah
kebenaran dan menjanjikan kebahagian jika manusia meninggalkan segala
kemaksiatan dan taat kepada ajaran-Nya. Sifat-sifat yang tercela yang dilakukan
oleh manusia itu membuat jiwanya menjadi resah dan rohaninya menjadi lapar.
Mereka menderita kelaparan akan ketenangan dan kesihatan jiwa.
Maksud dan tujuan agama itu ada dua
macam. Pertama meninggalkan
yang dilarang dan kedua, menyeruh
melakukan yang dianjurkan. Perkerjaan menjauhkan diri dari larangan lebih sukar
bagi manusia daripada mengerjakan sesuatu ketaatan. Nabi SAW pernah bersabda,
“Bahhwa orang yang dapat disebut muhajirin ialah orang yang dapat berperang atau
menentang hawa nafsu.”
Setiap perbuatan manusia akan ditanya
kelak oleh Allah di hari kiamat dan setiap anggota badan menjadi saksi atas
perbuatan yang dilakukan oleh manusia tersebut. Allah berfirman dalam surah Yaa Siin ayat 36:65 yang
bermaksud: (terjemahan)
“Pada
hari ini Kami tutup mulut mereka; dan berkatalah kepada Kami tangan mereka dan
memberi kesaksianlah kaki mereka terhadap apa yang dahulu mereka usahakan.”
Prof Mahmud Yunus menambahkan tafsiran
tentang ayat ini,, bahawa pada hari kiamat Allah menutup mulut orang-orang yang
kafir, dan melarang mereka bercakap-cakap, untuk membela dirinya. Waktu itu
bercakaplah tangan mereka menjadi saksi atas apa-apa yang telah diusahakannya
di dunia.
Jika jiwa lapar daripada bimbingan agama
maka akan menjadi orang yang tidak
penyayang.
Akhirnya akan timbul dari jiwa yang tidak penyayang itu tadi berbagai
kemaksiatan
lahirlah seperti, mencuri, merompak, menyiksa, menganiaya, membunuh penyiksaan
terhadap seks dan sebagainya. Kecelaruan tingkah laku masyarakat terutama para
remaja itu. Tinbul disebabkan oleh jiwa mereka tidak diisi dengan ilmu agama
secara mendalam.
Di samping itu kurang kefahaman
ilmu agama juga akan menyebabkan berbagai kemaksiatan yang disebabkan oleh jiwa
manusia. Maksiat yang bersumber dari jiwa ini lebih merbahaya, ia lebih sukar
untuk menghilangkannya. Selama maksiat yang disebabkan oleh jiwa ini belum
dihilangkan, maka maksiatyang bersifat
lahiriah sukar dihindarkan(2). Maka itu ilmu tanpa agama menjadi
buta; iaitu buta hati kerana hidup diselubungi dengan kekafiran terhadap
kewujudan Allah SWT yang menciptakan manusia sebagai hamba dan khalifah-Nya di
alam dunia ini.
(1)Nik Azis Nik Pa
: POTENSI INTELEK. Dewan Bahasa dan Pustaka
Kuala Lumpur 1999.
(2)Muhammad Isa
Selamat: PENAWAR JIWA Psikologi Ketenangan Minda. Darul Nu’man. Wisma Yakin
Kuala Lumpur1998.
No comments:
Post a Comment