KITA DENGAN ALAM
(Disiarkan pada 22. 12. 2012)
Fenomena alam mempunyai keserasiahan
hidup antara satu alam dengan alam yang lain. Alam terbahagi kepada dua
kategori iaitu alam yang hidup dan alam yang mati atau tidak aktif. Segala
kewujudan sesuatu fenomena dalam cakerewala alam ini sama ada yang nyata
mahupun yang ghaib dipanggil alam kecuali Allah swt. Allah bukan alam tetapi
Zat Allahlah yang mewujudkan segala alam yang ada di dunia mahupun di akhirat.
Sejarah menyatkan bahawa makhluk
manusia dipertanggungjawabkan untuk memegang amanah Allah iaitu sebagai
khalifah-Nya. Amanah ini telah diberi kepada makhluk malaikat tetapi
menolaknya, tidak sanggup menanggung tugas yang berat itu. Manusia sebagai
hamba Allah yang dibekalkan dengan berbagai fasiliti pembangunan hidup seperti
kemahiran berfikir, akal, kasih sayang, nafsu dan sebagainya menerima tugas
sebagai khalifah Allah s.w.t.
Tugas sebagai khalifah Allah
adalah memakmurkan alam kehidupan seperti manusia, haiwan, alam tumbuh-tumbuhan
dan makhluk-makhluk lain yang tidak hidup atau
bernyawa. Semua alam yang ada di bumi Allah ini atau di alam nyata
mahupun di alam ghaib mempunyai keserasian hidup antara satu alam dengan alam
yang lain.
Manusia adalah makhluk Allah
yang termasuk dalam kumpulan haiwan yang dipanggil sebagai omnivorous atau omnivore yang memakan semua jenis makanan seperti
tumbuh-tumbuhan, ikan dan daging. Kumpulan haiwan yang hanya memakan
tubuh-tumbuhan sahaja dikategorikan sebagai herbivorous,
seperti sapi, kambing, arnab dan sebagainya. dan kumpulan haiwan yang
memakan daging sahaja ialah carnivorous atau
maging.
Maka itu fenomena alam mempunyai
kesarasihan hidup antara makhluk dengan makhluk yang hidup di bumi Allah ini. Disiplin kehidupannya mempunyai
matarantai antara satu dengan yang lain. Sebagai contoh ikan di laut memakan
lumut-lumut iaitu sejenis tumbuhan dalam laut. Ikan dimakan oleh ikan besar dan
ikan besar dimakan oleh manusia dan sebagainya. Kewujudan berbagai makhluk ada
kemanfaatannya kepada kehidupan lain.
Kita dengan alam mempunyai
tanggungjawab untuk menjaga kehidupan dan kebajikan alam terutama sekali
kebersihan udara, air, dan keselamatan haiwan khususnya haiwan ternakan. Alam
tumbuh-tumbuhan mempunyai banyak kemanfaatannya kepada kehidupan manusia. Dengan
bantuan cahaya mata hari dan kehadiran gas oksigen dan air, tumbuh-tumbuhan
dapat memproses makanannya sendiri untuk
membesar dan mengelurkan buah demi kemanfaatan haiwan yang bebas hidup di alam ini termasuklah juga makhluk
manusia untuk menseimbang kan makanan sebagai faktor kesihatan kehidupannya.
Kebersihan air serta udara adalah
keutamaan dalam segala-galanya sebab tanpanya segala makhluk yang bernama hidup
tidak mampu membiak dan akan pupus ditelan zaman. Manusia sendiri dalam
komposisi badannya, kehadiran air dalam badan amat sangat penting demi
memelihara kebahagiaan dan kesihatan hidup. Badan mempunyai tiga suku air untuk
memboleh kan jasmaninya berfungsi dalam hal memecakan makanan yang dikenali
sebagai metabolis atau metabolisme.
Proses metabolisme dalam badan
samada manusia mahupun haiwan amat penting dalam kehidupan kerana makanan
pepejal yang dimasukkan melalui mulut akan dihancurkah oleh gigi sebelum
makanan itu disalurkan ke dalam perut di mana pemprosesan itu berlaku untuk
menjadi zat makanan. Zat makanan ini digunakan untuk membentuk sel-sel
pembangunan seperti membesar dan menggerakkan berbagai organ dalam badan untuk
melaksanakan fungsinya.
Dalam hal fenomena manusia,
proses pembangunan itu amat kompleks sekali sebab segala pergerakan badan
adalah arahan dari otak untuk melaksanakan. Fungsinya otak akan menerima arahan
dari roh kepunyaan Allah s.w.t. Roh adalah bahagian dalam badan manusia yang
mempunai daya berfikir (berperasaan, dan berkemahuan); roh adalah satu kekuatan
di sebalik sesuatu yang seni.
Kepincangan umat Islam pada hari ini adalah disebabkan oleh ketiadaan
roh Islam, di dalam kehidupan dan amalan sehari-hari. Roh merupakan benda yang
hidup tidak berjasad yang berfikiran dan berperasaan. Unsur kejadiannya tidak
sama dengan manusia (malaikat), jin, syaitan dan lain-lain.
Manusia dipilih Allah sebagai
khalifah-Nya untuk memakmurkan alam kehidupan. Maka itu ia dibekalkan berbagai
fasiliti seperti akal dan fikiran serta perasaan kasih sayang dalam hubungannya
dengan makluk Allah yang lain. Di samping itu juga manusia mempunyi nafsu untuk
membangunkan diri dan alam kehidupan dengan syarat nafsunya bertemankan dengan
akal sebagai rasul dalam diri seorang mukmin.
Memakmurkan alam kehidupan
bermuara dengan felosofi kehidupan manusia sebagai makhluk yang berfikir atau thinking animal. Manusia merupakan makhluk
yang mempunyai system kehidupan yang amat komplek berbanding dengan kehidupan
makhluk yang lain. Kehidupannya ditadbir oleh perundangan serta disiplin
pembangunan yang amat seni dan komplek.
Kewujudan makhluk manusia adalah
disebabkan adanya roh yang Allah ciptakan. Maka itu philosophy atau falsafah pembangunan kehidupannya terbahagi kepada
dua kategori iaitu pembangunan jasmani dan pembangunan rohani. Oleh sebab
pembangunan kehidupan manusia adalah dalam dua unsur maka disiplin atau system
kehidupan yang bermanfaat yang dijamin mendapat keredhaan Allah s.w.t. demi
mencapai kebahagian hidupnya sama ada di dunia
mahupun di akhirat kelak wajar diberi keutamaan kepada pembangunan
rohani.
Analogi alam yang biasa kita
gunakan ialah: “Kalau kita menanam padi
tanpa diundang rumput turut sama tubuh subur; tetapi jika kita tanam rumput
jangan mimpi padi akan turut tumbuh.” Ia
membawa pengertian bahawa rumput itu dianalogikan sebagai alam dunia dan padi
itu dianalogikan sebagai alam akhirat.
Mengutamakan kebajikan alam
akhirat seperti mentarbiahkan diri mengenai ilmu tauhaid lebih diutamakan
daripada memelihara alam dunia semata, sebab dengan memurnikan system pendidikan
ilmu akhirat iaitu yang dikenali sebagai pembangunan rohani maka dengan sendiri
nya alam dunia akan turut sama terbela. Tetapi, jika keutamaan diberi kepada
pembangunan dunia (jasmani)semata, maka
pembangunan akhirat akan terbengkalai.
Seperti yang telah disaksikan
kebelakangan ini. Kesan kemajuan global telah banyak berubah cara hidup lama. Orang
mulai membaca akhbar dan mengirim berita pantas melalui e-mail, malah ramai
yang berurus niaga melalui internet. Hiburan, berita dan maklumat, yang
kebanyakannya disajikan oleh media Barat
sampai terus ke bilik tidur dengan nisbah yang lebih ketara daripada
yang disajikan secara tempatan.
Alat-alat canggih pengguna
terpasar luas lalu menggantikan peralatan lama; bahasa Melayu dituturkan
separuh melayu separuh Inggeris seolah-olah sekerat ular sekerat belut. Dan
secara ketara, pendidikan negara mulai disalut dengan kaedah-kaedah baru dengan
perantaraan media baru. Dunia siber sudah
bertapak dalam hidup kita.
Imarah (memakmurkan bumi) merupakan amanah Allah s.w.t. kepada
manusia sebagai khalifah-Nya, sebagaimana firman Allah s.w.t. yang bermaksud
(terjemahan) “Dialah (Allah) yang
menciptakan kamu dari tanah dan
menjadikan kamu pemakmurnya….” (Hud: 61)
Memakmurkan bumi adalah sebahagian
daripada ibadat serta melaksanakan tugas sebagai khalifah. Sementara ibadat
menurut pengertian yang luas adalah meliputi khalifah dan memakmurkan bumi. Tidak dinamakan khalifah tanpa
ibadat dan memakmurkan bumi. Amal yang dikehendaki oleh Islam ialah “amal soleh”. Soleh adalah ungkapan
al-Quran yang luas pengertiannya. Pengertiannya merangkumi semua amal yang
membawa kebaikan kepada agama dan dunia
serta kepada individu dan masyarakat. Ia merangkumi ibadat dan muamalat atau
amal kehidupan dan kematian sepertimana yang diunggkapkan oleh para ulama Rahimahumullah.
Al-Quran al-Karim telah
dijelaskan bahawa Allah s.w.t. telah menciptakan langit dan bumi, kematian dan
kehidupan serta menjadikan di atas bumi sebagai perhiasan kepadanya untuk
matlamat yang jelas. Matlamat tersebut disimpulkan di dalam firman-Nya yang
bermaksud (terjemahan) “Untuk dia menguji
kamu, siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya.” (al-Mulk: 2).
Serta firman Allah yang lain
yang bermaksud (terjemahan): “Untuk kamu
menguji mereka siapakah di antara mereka yang paling baik amalannya.”
(al-Kahfi: 7)
Allah s.w.t. tidak mahukan
amal-amal biasa dari manusia atau sekadar amal baik dari manusia, sebaliknya
Allah mahukan “amal yang terbaik” dari manusia. Persaingan antara manusia
bukanlah antara amal jahat dan amal baik sebaliknya antara amal baik dengan
amal yang terbaik.
Setiap Muslim hendaklah sentiasa
beramal dan produktif sehingga sampai ke
detik terakhir kehidupannya. Amal adalah ibadat dan satu kerja yang mendekatkan
diri kepada Allah, sama ada manusia dapat menikmati hasilnya ataupun tidak.
Jikalau umat Islam memahami ini, nescahaya Allah akan bukakan pintu rezeki
kepada mereka sama ada di langit maupun
di bumi.
Memakmurkan kehidupan, Islam
mendidik seorang mukmin melaksanaka syura di dalam kehidupan individu. Apabila
hendak melakukan sesuatu perkara penting, yang terdapat pelbagai kecendrungan,
pandangan keinginan serta menjadikan seseorang itu teragak-agak melakukannya,
agar mengambil dua jalan bagi membantunya membuat keputusan yang tepat.
Pertama, bersifat Rabbani (kerohanian) iaitu beristikharah
(memohon ketentuan) dari Allah s.w.t. dengan bersolat dua rakaat yang disusuli
dengan doa yang mengandungi permintaan dari Allah agar memberi pilihan
kepadanya antara dua perkara sama ada berkenaan dengan urusan agama atau dunia.
Kedua ialah yang bersifat
kemanusiaan iaitu bermesyuarat degan orang dipercayai pandangan, pengalaman,
nasihat dan keikhlasan. Dengan melakukan kedua perkara ini bermakna seseorang
itu telah menggabungkan antara istikhara kepada
Allah dan bermesyuarat sesama makhluk. Umat Islam amat mengingati tentang
warisan Islam yang telah mengungkapkan: “Tiada kerugian bagi orang yang beristikharah dan tiada penyeselan bagi
orang yang bermesyuara.”
Para sahabat Radhiyallahu’anhum telah meminta pandangan Rasulullah s.a.w. di
dalam banyak urusan peribadi mereka. Lantaran Baginda s.a.w. memberi pandangan
yang dianggapnya sebagai tepat, paling tepat
atau paling baik.
Al-Quran telah menjadi syura sebagai an tara
elemen pembentuk yang penting bagi sesebuah masyarakat Islam. Perkara ini boleh
dilihat di dalam ayat-ayat al-Quran yang diturun kan di Makkah yang
membangunkan tiang-tiang serta meletakkan asas-ass kehidupan Islam.
Permesyuaratan telah dijadikan sebagai salah satu sifat orang-orang yang beriman serta digandingkan
dengan sifat-sifat orang-orang yang beriman serta digandingkan dengan
sifat-sifat utama yang lain yang mana keislaman tidak akan sempurna tanpanya.
Firman Allah surah yang bernama “al-syura”yang bermaksud (terjemaan): Maka sesuatu apapun yang diberikan kepadamu,
itu adalah kenikmatan hidup di dunia; dan apa yang ada disisi Allah lebih baik
dan lebih kekal bagi orang yang beriman, dan hanya kepada Tuhan mereka, mereka
bertawakkal. Dan (bagi) orang-orang yang menjauhi dosa-dosa besar dan perkara-perkara
keji, dan apabila mereka marah mereka memberi seruan Tuhannya dan
mendirikan
solat, sedang urusan mereka (diputuskan) dengan mesyuarat antara mereka; dan
mereka menafkahkan sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka.”
(al-Syura: 36-38)
No comments:
Post a Comment