(Disiarkan pada
19. 1. 2013)
Allah
s.w.t. berfiman yang bermaksud (terjemahan): “Dan tiadalah Aku (Allah) menjadikan jin dan manusia melainkan supaya
mereka menyembah kepadaku.” (Adz-Dzariat ayat (51:56).
Allah menjelaskan bahawa
tujuan-Nya menjadikan makhluk dari
bangsa jin dan manusia tidak ada maksud yang lain, kecuali untuk memberi tugas
kepada mereka supaya menyembah Allah dengan mengabdikan diri kepada-Nya dan mengesakan-Nya – bukan supaya mereka mencari kepentingan hidup di dunia dan
bertungkus-lumus untuknya. Kerana mereka tidak memiliki manfaat atau muderat
bagi diri mereka, bahkan tunduk kepada
kadak-Nya.
Disitulah Tuhan menjuruskan
hidup kita, kepada mengarah arahtuju hidup ini yang diredai-Nya. Allah
menciptakan kita, jin dan manusia tidak untuk yang lain, hanya untuk satu macam tugas saja iaitu mengabdi,
beribadat. Beribadat iaitu mengakui
bahwa kita ini hambah-Nya, tunduk kepada kemahuan-Nya.
Ibadat itu dimulai dengan IMAN, iaitu
percaya bahawa ada Tuhan yang menjamin kita. Percaya akan adanya Allah itu
sahaja, sudah jadi dasar pertama dari hidup itu sendiri. Maka iman yang telah
tumbuh itu wajib dibuktikan dengan amal yang salih. Iaitu perbuatan yang baik,
iman dan amal salih inilah pokok ibadat
Bila kita telah mengaku beriman
kepada Allah, nescaya kita pun percaya kepada Rasul-Nya. Maka pesan Allah yang
disampaikan oleh Rasul itu kita perhatikan. PerintahNya kita kerjakan, larangan-Nya
kita hentikan.
Maka dapatlah kita jadikan seluruh
hidup kita ini ibadat kepada Allah. Sembahyang lima waktu, puasa bulan
Ramadhan, berzakat kepada fakir miskin adalah bahagian, sebagai pematri dari seluruh ibadat yang umum itu. Semuanya
itu kita kerjakan kerana kita iman kepada-Nya, dan kita pun beramal yang salih,
untuk faedah sesama kita manusia. Kalau tidak ini yang kita kerjakan, tidaklah ada ertinya
hidup kita yang terbatas di dalam dunia ini.
Mengadakan dakwa kepada jalan
Allah tidaklah boleh berhenti, meskipun akan dituduh orang tukang sihir atau
orang gila, namun dakwah yang baik akan diterima orang yang beriman. Malakukan
dakwah kepada jalan yang baik adalah tugas utama dalam hidup. Umur di dunia ia
terlalu pendek maka itu mestilah diisi dengan berbagai ibadat, sehingga setelah
ajal menjemput nyawa sekalipun, namun iman dan amal sekalinya masih hidup dan
tetap hidup.
Dia Maha Kuasa memberi kita
makan. Tetapi misalnya kita kaya raya, lebih dari cukup sedia harta buat
persediaan makanan, namun makanan itu tidak akan boleh dimasukkan ke dalam
rongga perut kita kalau misalnya kita sakit. Maka yang empunya kekuatan dan
keteguhan atas diri kita itu jelaslah Tuhan jua adanya.
Maka tersebutlah dalam sebuah
Hadis Qudsi:
“Dari Abu
Hurairah r.a. berkata dia: Rasulullah s.a.w. bersabda bahawa Allah berfirman:
“Wahai anak Adam! Penuhilah hidupmu dengan beribadat kepadaKu, nescaya akan Aku
penuhi dada engkau dengan kekayaan dan Aku tutup pintun fakir (miskin) dari
engkau. Tetapi jika tidak engkau berbuat begitu, nescaya dadamu engkau penuhi
dengan rasa bimbang dan tidaklah akan Daku tutup pintu kemiskinan engkau.”
(Riwayat al-Imam Ahmad, termidzi dan Ibnu Majah)
Berdasarkan
kepada Hadis ini dapatlah kita mengambil keimpulan bahawasanya kesetiaan
beribadat kepada Tuhan adalah menjadi kekayaan sejati bagi seorang mukmin. Hati
yang lapang dan fikiran yang tidak pernah merasa bimbang dan ragu akan
pertolongan Tuhan melebihi dari segala kekayaan harta benda.
Firman Allah kepada surah yang
sama ayat 59 yang bermaksud (terjemahan): “
Maka sesungguhnya bagi orang-orang yang aniaya itu sudah ada ketentuan azab
sebagaimana ketentuan kawan-kawan mereka juga…..”
Allah memberi
peringatan kepada manusia bahawasanya suatu kesalahan, suatu dosa akhirnya
sudah sedia bagian azab yang akan
diterimanya. Manusia mungkin dapat bersembunyi
dari mata manusia lain, namun dia tidak dapat bersembunyi dari mata
Tuhan. Bahkan dari mata manusia sendiri pun akhirnya tidak dapat juga
bersembunyi.(HAMKA 1982)
Tanggungjawab utama manusia
dalam membangunkan kehidupan ialah memurnikan hubungannya dengan Allah s.w.t..
Peranan utama manusia ialah mengabdikan diri dan memberi sepenuh ketaatan
terhadap perintah Allah dalam segala aspek kehidupan. Peranan ini disebut
sebagai Ibadah.
Konsep ibadah bukan hanya
bermakna solat, puasa, mengeluarkan zakat, dan menunai kan haji sahaja, tetapi
ia juga meliputi segala usaha dan aktiviti yang dilakukan oleh manusia. Malah
sebarang tindakan dan asperasi yang dijalankan oleh manusia dianggap sebagai ibadah selagi ianya
bertujuan mendapatkan keredaan Allah.
Oleh itu tanggungjawab asas manusia ialah mematuhi segala suruhan Allah dan
menjauhi segala larangan-Nya.
Menurut Islam, manusia mempunyai
dua tugas yang berbeza, tetapi saling berkait antara satu sama lain, iaitu
tugas sebagai hamba Allah dan tugas sebagai khalifah-Nya di dunia. Dengan
penyempurnaan kedua-dua tugas ini, manusia dianggap beribadah kepada Allah.
Secara khusus, pengabdian diri
kepada Allah membabitkan perlaksanaan empat hubungan asas, iaitu mencancang
dengan Allah dalam konteks tanggungjawab manusia sebagai hamba Allah
(ubudiyah), hubungan mengufuk dengan
manusia dalam konteks tanggungjawab manusia sebagai makhluk bermasyarakat,
hubungan mengufuk dengan alam dalam konteks tanggungjawab manusia sebagai pengguna atau pentadbir sumberi alam
yang bijaksana, dan hubungan dalaman dengan diri sendiri dalam konteks
tanggungjawab manusia sebagai khalifah Allah di dunia (rububiyyah).
Pada amnya, tanggungjawab kepada
Allah yang menjadi paksi kepada ketiga-tiga tanggungjawab yang lain dilaksanakan
dalam bentuk ibadah khusus, manakala tiga tanggungjawab yang lain dilaksanakan
dalam bentuk ibadah umum (Nik Aziz 1986).
Misi untuk menjadi khalifah di
dunia merupakan misi yang dipertanggungjawabkan terhadap manusia dan makhluk
lain yang ada dalam persekitarannya. Oleh itu tugas sebagai khalifah Allah
meliputi tiga tanggungjawab asas, iaitu tanggungjawab kepada manusia, tanggung
jawap kepada alam dan tanggungjawab kepada diri sendiri.
Dalam menjalani kehidupan
duniawi, al-Qur’an memberi peringatan kepada manusia bahawa mereka tidak dijadikan dengan sia-sia.
Allah berfirman yang bermaksud (terjemahan): “Adakah kamu menyangka bahawa Kami menciptakan kamu secara main-main
(sia-sia) sahaja, dan bahawasanya kamu tidak dikembalikan kepada Kami?” (Surah al-mu’minun
23:115.
Adakah
kamu menyangka wahai orang-orang yang celaka bahawa Kami telah menjadikan kamu
hanya untuk menjadi permainan dan sia-sia belaka? Bukan! Sebaliknya Kami telah
jadikan kamu untuk membimbing kamu dan mengajar kamu, supaya kamu dapat
meningkat ke taraf yang lebih tinggi dari kedudukan kamu yang ada sekarang. Dan
bukanlah seperti yang kamu sangkakan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada
Kami untuk diperkirakan amalan kamu dan
diberi pembalasan.
Dalam ayat ini Allah telah mengisyaratkan
tentang adanya hikmat atau rahsia mengapa mereka dibebani dengan hukum syarak
dan supaya mereka beramal dengan hukum-hukum tersebut dan mereka dibangkitkan
pula pada hari akhirat untuk diberi pembalasan di atas amalan yang telah mereka
kerjakan, begitu pula dari apa yang mereka usahakan selama hidup di dunia.
Allah befirman lagi yang bermaksud
(terjemahan): “Apakah manusia mengira
bahawa ia akan dibiarkan begitu saja tanpa pertanggung jawaban?) (Surah
al-Qiyamah 75:36). Malah, setiap perbutan manusia, walaupun sebesar zarah
(atom) sekalipun akan dinilai dan diberi balasan yang sewajarnya.(Surah
al-Zalzalah 99:7-8). Kehidupan yang paling baik ialah kehidupan yang bersifat
sederhana.(Surah al-Baqarah 2:143). Gambaran kehidupan yang sederhana adalah seperti
yang berikut:
“Dan carilah daripada apa yang telah dianugerahkan oleh Allah kepadamu
(kebahagian) negeri akhirat dan janganlah kamu melupakan bahagianmu daripada
(kenikmatan) duniawi dan berbuat baiklah (kepada orang lain) bagaimana Allah
telah berbuat baik kepadamu, dan janganlah kamu berbuat kerosakan di muka bumi.
Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berbuat kerosakan.” (Surah
al-Qasas: 28:77).
Firman Allah ini
ada kaitan dengan kisah Qarun dari bangsa kaum Bani Israel yang menyombongkan
diri dengan kekayaannya yang banyak. Lantaran itu ditegur dan dinasihati oleh
kaumnya, supaya ia jangan leka dengan
bersenang-lenang sahaja.
Ia diingatkan dengan
nasihat-nasihat yang baik seperti yang tersebut dalam ayat ini. Tentunya yang
menjiwai nasihat-nasihat itu ialah Allah sendiri. Walaupun pada
lahirnya kepada Qarun, namun tujuan naihat-nasihat itu untuk umum, supaya
dijadikan panduan oleh siapa sahaja, iaitu seperti berikut:
Dan carilah dengan perantaraan (kekayaan) yang dikurniakan Allah kepada
mu akan (kebahagiaan) kampung akhirat.
Hendaklah engkau tuntut
keselamatan di kampung akhirat dengan kekayaan yang dianugerahkan Allah kepada
Engkau. Hendaklah engkau cari pahala yang ada di sisi Allah di akhirat dengan
membelanjakan harta yang dikurniakan Allah kepadamu pada jalan yang
mendatangkan keredaan Allah. Hendaklah engkau rebut kebahagian hidup di kampung
akhirat itu dengan membelanjakan kemewahan yang sedang engkau nikmati, kerana
kebahagiaan hidup di kampung akhirat itu lebih baik dan lebih kekal dari
bersenang-lenang dengan kemewahan dan kelezatan dunia.
Caranya adalah seperti memberi
sedekah atau derma kepada fakir miskin, untuk mendirikan masjid, surau,
sekolah, madrasah, kelas-kelas bimbingan agama, taman didikan kanak-kanak, klinik,
rumah-rumah kebajikan, pemulihan akhlak, musafir-khanah dan lain-lain.
Membelanjakan harta, menggunakan kekayaan yang melimpah-limpah, kenikmatan,
kemewahan dan kemudahan moden yang ada, untuk perkara-perkara yang disebutkan
tadi adalah merupakan jalan ke arah mendampingkan diri kepada Allah, dengan
mendapat balasan di dunia dan pahala serta kebahagiaan hidup di akhirat.
Beribadat menurut
perspektif Islam, ialah bukan sekadar
memuaskan keperluan yang sesuai dengan tabiat jasmani atau tabiat rohani sahaja,
sebaliknya, manusia perlu hidup secara sederhana dan realistik dengan
menggabungkan keperluan rohani dan jasmani. Untuk mengawal kedua-dua keperluan
tersebut daripada menjadi keterlaluan,
manusia memerlukan perantaraan yang kekal dan suci, seperti yang terkandung
dalam Syariah Islam.
Dari sudut pembangunan manusia
hari ini tidak banyak berbeza dari manusia pada masa dahulu, melainkan manusia
di zaman ini lebih beruntung dari segi kemajuan sains dan teknologi.
Bagaimanapun kemajuan sains dan teknologi bukan merupakan kriteria utama untuk mengukur pembangunan
manusia. Sebaliknya, pembangunan manusia bergantung pada darjah ketakwaan.
Istilah ketakwaan bermaksud
penyerahan diri kepada Allah, kesedaran tentang keesahan-Nta., kepatuhan kepada
suruhan-Nya, dan keinginan untuk mendapat keredaan-Nya. Manusia yang paling
membangun ialah manusia yang berjaya mengabdikan diri secara menyeluruh kepada Allah, manakala suruhan
manusia yang paling mundur ialah manusia
yang gagal mematuhi suruhan dan larangan Allah.(Nik Aziz Nik Pa 1999)
Menurut Naquib (1992), konsep
pembangunan yang diuruskan oleh Islam merujuk usaha manusia untuk kembali
kepada ajaran Islam yang sebenar seperti yang disarankan dan diamalkan oleh
Nabi Muhammad, para sahabat baginda dan para mukmin yang sejati. Dalam konsep
ini, konsep pembangunan berhubung rapat dengan konsep lain seperti adab
keadilan, dan hikmah. Mala, pembangunan manusia menurut Islam merupakan
pembangunan yang bertumpu kepada usaha
memaksimumkan penghayatan adab, keadilan, dan hikmah dalam seluruh aspek
kehidupan manusia.
Pembangunan yang dimaksudkan di
sini ialah apa yang difahami sebagai ibadat kerana Allah. Segala muamalah dalam
hidup demi kemanfaatan pada kehidupan manusia disifatkan sebagai ibadat kerana
Allah kerana segala usaha memerlukan keredaan Allah s.w.t.
No comments:
Post a Comment