(Disiarkan pada 5. 1. 2013)
Faktor
jelmaan fenomena fatamorgana alam mendidik manusia untuk memahami kewujudannya
di sebalik sesuatu yang nyata. Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w. sering berdoa: “ Ya Allah berilah aku kekuatan untuk
melihat yang putih itu adalah putih dan yang hitam itu adalah hitam”. Ini
bermakna dalam menelusuri kehidupan dunia banyak elemen serta permasalahan yang
mengganggu penglihatan serta pemikiran manusia menjadikan sesuatu yang nyata
itu diselubungi oleh fatamorgana alam.
Perkara kedua ialah Rasul berdoa
untuk meminta perlindungan Allah agar ia
tidak tertipu dengan keadaan sesuatu fenomena. Baginda juga mengelakkan diri
dari tertipu oleh fatamorgana alam yang akan menghayalkan beliau dari kebenaran
kelak mengabaikan tanggungjawab sebagai Rasul untuk memelihara akidah Islam.
Mengambil satu kejadian alam, apabila
kita sedang memandu kereta di atas jalan raya yang berturap, semasa mata hari
sedang memancarkan cahayanya yang panas pada masa pukul dua belas tengah hari,
kelihatan nun di hadapan di atas jalan raya, seolah-olah ada sebuah kolam air
yang sedang bergerak bagikan gelombang air yang ditiup sang bayu yang
sepoi-sepoi. Kejadian demikian sebenar adalah disebabkan wap yang panas
dipantul dari bumi yang berturap ke udara memukau pada mata memandang maka otak
memempunyai kefahaman bahawa kehadiran air ada di situ.
Keadaan alam demikian adalah
kekuasaan Allah s.w.t. sebagai satu tamsil kepada manusia untuk mengambil
iktibar bahawa segala hidangan Allah di alam kehidupan mempunyai maknanya yang
tersendiri. Terpulanglah kepada setiap insan mentafsirkan dan menterjemahkan
nya dalam membangunkan tamadun kehidupan.
Allah telah menurunkan wahyu-Nya
yang pertama kepada manusia(Muhammad) supaya membaca alam ini serta memahami
fenomena kejadiannya sebagai satu teka teki kehidupan kelak mendekatkan kita
kepada Zat yang Maha Pencipta alam iaitu Allah s.w.t.. Kalam Allah terbahagi
kepada dua fenomena, iaitu kalam yang terucap oleh Allah iaitu al-Quran al-Karim
dan kedua ialah kalam yang tercipta oleh-Nya
iaitu alam ini dengan berbagai jenis makhluk yang ada di dalamnya.
Kedua-dua kalam Allah tersebut mempunyai
tamsil kepada kehidupan manusia di dunia yang fana ini. Tamsil atau kias bahasa
pada kalam Allah itu mendidik kita untuk memahami kekuasaan Allah s.w.t. dan
mengambil iktibar darinya untuk memurnikan pembangunan kehidupan di alam dunia
demi kemanfaatan hidup di akhirat kelak.
Jelmaan fatamorgana alam menguji
kita untuk jangan mudah terpedaya dengan sesuatu yang belum ada kepastian
kewujudannya. Mengambil satu contoh lagi yang mudah saja seperti pepatah Melayu
yang mengatakan “Mendengar guruh di langit air di tempayan dicurahkan!” Membawa
maksud, apabila kedengaran bunyi guruh di langit, hati memberi tahu bahawa
hujan akan turun, maka itu air yang ada ditempayan dibuang untuk
membersihkannya sebagai persediaan menanti hujan turun. Apabila hujan tidak
jadi turun maka kita telah melakukan sesuatu yang merugikan. Air di tempayan
yang sedikit itu mugkin boleh digunakan untuk mencuci alat pinggan mangkuk sementara
menanti hujan turun.
Fenomena demikian berlaku kepada
kehidupan masyarakat kampung masa dahulu yang serbah serbih kekurangan, tidak
mempunyai kemudahan hidup seperti masa kini. Tidak punya air paip dan bekalan
air hanya didapati dari sungai, perigi atau air hujan sahaja. Maka itu segala
kegunaan air hanya mengharapkan dari
punca air tesebut.
Faktor fatamorgana alam juga menjelma
dalam pemikiran manusia yang tidak disusuli dengan amal ibadatnya. Pepatah
Melayu mengatakan “Indah berita dari rupa” yang membawa maksud keindahan
pembangunan yang disebarkan melalui berbagai media masa mahupun dalam ucapan pemimpin
tertentu di khalayak ramai amat hebat dan mengkagum pada telinga mendengar.
Tetapi daya perlaksanaannya jauh panggang dari api. Kenyataan pada perancangan nya
tidak disusuli dengan kenyataan.
Fatamorgana dalam diri manusai
sering berlaku yang tanpa berhati-hati tentang kehadiran nya akan merosakkan
iman dan ketakwaan kita kepada Allah s.w.t. Faktor fatamorgana yang sentiasa
mengganggu perlaksanaan ibadat manusia sebenar ialah kefasikan iblis dan
syaitan menggelincirkan manusia di jalan yang diredai Allah s.w.t.. Tanpa
mematuhi ajaran Allah dan hanya mementingkan diri sendiri akan melahirkan
kekufuran kepada Allah yang kelak mengudang kedosan
Iblis merupakan musuh ketat
manusia dalam hidup sebagai membalas dendam kerana gara-gara manusialah (Adam)
iblis dikeluarkan oleh Allah dari syurga-Nya. Faktor ini telah diberikan Allah kebenaran
kepada iblis untuk menuntut bela dengan peringatan bahawa iblis hanya dapat
melakukan rancangannya kepada manusia
yang jauh dari akidah Islam atau jauh dari Allah s.w.t.
Manusia yang jauh dari
Allah ialah mereka yang tidak mempunyai
ilmu tauhid, kerana amal adalah hasil dari ilmu. Lantaran itu pepatah pernah
mengatakan: Ilmu tanpa amal umpama pohon
tanpa buah atau ilmu tanpa amal
umpama awan tanpa hujan. Ilmu juga merupakan hasil dari keimanan yang benar
kerana tidak dapat menggambarkan wujudnya keimanan tanpa amal.
Al-Quran al-Karim telah
mengaitkan antara iman dan amal di dalam puluhan ayat. Sebab itulah generasi
Salaf telah berkata: “Keimanan ialah apa yang
telah diakui di dalam hati serta dibenarkan oleh amal.” Amal yang dituntut
ialah; mengerahkan keupayaan yang rasional untuk melaksanakan matlamat syarak
terhadap manusia di atas permukaan bumi.
Iman sering dilemahkan oleh
fantasi mencari kekayaan dunia. Setiap masyarakat mempunyai system ekonomi yang
khusus yang menjadi falsafah, akidah, teladan dan pandangannya terhadap
individu, masyarakat, harta, tugasnya serta ideanya terhadap agama, dunia,
kekayaan dan kemiskinan. Semua ini mempengaruhi manusia dalam hubunganya
terhadap penghasilan kekayaan, cara memperolehi serta terbentuknya sistem
ekonomi sesebuah masyarakat.
Kekayaan menjadi agenda setiap
individu dalam menelusuri kehidupan bertamadun. Tetapi kekayaan itu kadangkala
menjadi pemangkin kepada individu tertentu untuk membentuk hidupnya lebih mulia
dan meremehkan perjuangan orang lain. Maka kefahamannya untuk memperolehi
kebahagian yang diberi oleh kekayaan
pasti mengeretnya untuk melihat di dalam fantasi hidangan-hidangan fatamorgana
alam.
Di alam fantasi tersebut iman
dan akal tidak lagi memimpin diri untuk membina tamadun kehidupan yang diredai
Allah s.w.t.. Maka timbullah budaya-budaya yang tidak sihat serta membelakangi
faktor ibadat kerana Allah. Pencarian kekayaan cara demikian telah memimpin
diri untuk melihat benda yang haram menjadi halal baginya.
Manusia mempunyai adab yang akan
mewarnai kehidupannya di landasan yang diterimapakai oleh msyarakat dan mendapat
jaminan keredaan Allah s.w.t.. Akal dan nafsu adalah dua fakulti dalaman manusia
yang sentiasa bertelingkah dalam memurnikan kehidupan. Tetapi dengan kehadiran
iman dan takwa akan wujud jiwa yang
bersih dan akal yang sentiasa memandu manusia ke arena kehidupan yang
mementingkan dana pahala dari Allah s.w.t.. Manusia diwujudkan Allah di alam
ini dengan satu tujuan iaitu beribadat
kepada Allah. yang timpuannya ialah memurnikan suasana kehidupan masyarakat dan
melahirkan ukhuawah kemanusiaan.
Menjadi khalifah Allah
disarankan mencari kekayaan sebagai faktor memurnikan alam kehidupan. Mempunyai
anak yang salih merupakan satu kekayaan dalam hidup manusia di dunia ini yang
akan menempah syurga di akhirat nanti. Anak yang berakhlak mulia dan beriman
kepada Allah akan menjadi nadi pembangunan umat kelak menjadi kunci kepada
kemuliaan bermasyarakat. Model insan yang ingin dibentuk oleh kerajaan Malaysia
ialah individu yang mempunai ciri-ciri keperibadian mulia yang dipengaruhi oleh
kehadiran iman dan takwa serta mempunyai “towering
personality”.
Kekayaan kedua yang wajar
dikejar oleh setiap individu mukmin ialah mempunyai ilmu yang dimanfaatkan dan
diterjemahkan dalam hidup agar ia menjadi kemanfaatan kepada orang lain. Kaya
dengan ilmu yang diguna untuk kemanfaatan pembangunan manusia sejagat terutama
sekali pembangunan rohani adalah merupakan satu pusaka yang menyelamatkan umat
manusia di dunia dan juga di akhirat. Kekayaan material atau kekayaan dunia
yang dimanfaatkan untuk kebahagian orang lain merupakan kekayaan yang sentiasa
menempah dana pahala dari Allah s.w.t.
Kekayaan material di pentas
dunia tanpa dimanfaatkan sebagai landasan beribadat, dikategorikan sebagai
Fatamorgana semata kerana harta dunia yang berupa sementara itu tidak akan
menjamin kebahagiaan hidup di akhirat kelak kerana ia tidak bersama kita ke alam
barzakh setelah ajal menjemput nyawa. Jika kekayaan itu menjadikan manusia
takabur dan menganggap orang lain lebih rendah dan hina dari pandangan mata
kepala anda maka kekayaan material yang disalah gnakan akan mengheret kita ke lembah
kehinaan kelak akan mengundang kepada kekufuran yang matlamatnya ialah neraka
jahanam.
Pembangunan sosial yang
dimuatkan dalam perfiliman yang ditayangkan di kaca televisyen sering
menghayalkan hati para remaja dan juga masyarakat emas mengakibatkan agenda
pembangunan yang telah dimuatkan dalam takwim kehidupan menjadi keutamaan
kedua. Kadangkala penonton lupa diri bahawa apa yang disaksikan itu
hanyalah fatamorgana alam kehidupan yang
sukar dijadikan sebagai iktibar dalam pembangunan tamadun. Agama memberi jalan
yang benar yang boleh dilaksanakan oleh setiap individu dalam membangunkan umat
dan bukan sesuatu yang berupa khayalan di dunia fantasi.
Begitu jugalah perlakuan orang yang inginkan sesuatu dari
kita yang tersirat sentiasa menghidangkan perlakuan yang baik yang dipandang
manis. Kalau kita tidak berhati-hati akan mengheretkan kita ke lembah
kemaksiatan. Di mana-mana di alam ini ada sahaja perkara yang tidak kena pada
tempatnya dan kita perlu berhati-hati agar fenomena fatamorgana demikian tidak
menimpa kepada kita.
Kemolekan pada seorang gadis itu
tidak semestinya mempunyai akhlak yang luhur kerana hati manusia boleh berubah
menjadi kehaiwanan apabila keadaan di sekelilingnya mempengaruhi akhlak yang
cantik itu. Maka itu dunia yang cantik itu bersifat fatamorgana yang tidak
menjamin kestabilan kehidupan tanpa
berlandaskan kepada ketakwaan kepada Allah s.w.t..
Hanya
kepada Allah sahaja kiblat pemikiran itu mendapat jaminan kebahagian di dunia
dan di akhirat. Masalahnya ialah sifat
kecantikan itu pada kelazimannya tidak dihiasi dengan kesyukuran kepada
Allah. Di sebaliknya ia dijadikan sebagai satu kebanggaan yang sering mempersembahkan akhlak yang mengundang
kekufuran.
Mereka yang berwajah cantik dan
molek merasakan dirinya bahawa dia adalah lebih mulia dan memandang sinis terhadap
orang lain yang urat wajahnya agak
kurang menyerlah. Sepatutnya penampilan orang yang berwajah cantik adalah lebih
merendahkan diri sebagai tanda syukur kepada Allah s.w.t. Kecantikan itu
diibaratkan seorang yang mempunyai ilmu yang tinggi. Semakin luas ilmu
seseorang itu semakin merendahkan diri terhadap orang lain barulah ia hidup serasi
dengan pembangunan masyarakat.
No comments:
Post a Comment