(Disiarkan pada 16. 3. 2013)
Konotasi
“hidup” adalah satu fenomena yang mengalami berbagai perubahan pada diri
sendiri. Manusia dan binatang atau haiwan dianggap hidup apabila dia bernyawa
dan bernafas. Tumbuh-tumbuhan ialah hidup apabila ia tumbuh dan membesar. Api
di anggap hidup jika ia menyala memakan kayu dan sebagainya. Dalam semua
fenomena alam tersebut memerlukan sesuatu yang mengakibatkannya hidup. Setiap
makhluk alam mempunyai sifat-sifat tertentu atau aktiviti-aktiviti mahupun
disiplin hidup masing-masing.
Dalam semua makhluk yang hidup Allah
bekalkan dengan ‘instinct’ yang
membolehkan ia bergerak. Manusia merupakan makhluk Allah yang sangat kompleks
disiplin kehidupannya. Ia mempunyai fitrah berfikir yang dibantu oleh akal
untuk mentafsir dan memahami sesuatu alam khidupan demi kemanfaatannya dalam
pembangunan kehidupan mahupun membina satu disiplin hidup melandaskan budaya “give and take”, atau tolong menolong
antara sesama makhluk.
Dalam semua fenomena kehidupan makhluk
Allah ia mempunyai satu disiplin atau perjuangan dalam hidup yang tersendiri
untuk kemanfaatan diri dan juga kepada makhluk lain. Manusia hidup di alam
dunia semestinya mempunyai perjuangan yang amat kompleks sekali disebabkan
kehadiran unsur roh pada kehidupannya.
Perjuangan hidup makhluk binatang atau
haiwan adalah terdorong untuk kemanfaatan
perutnya. Tetapi manusia hidup untuk berjuang dalam tiga fenomena iaitu
untuk jasmaninya; untuk rohaninya dan kerana Allah s.w.t. Perjuangannya ialah
berupa ibadat kerana Allah. Manusia mempunyai tiga tugas yang amat berat dalam
membangunkan tamadun kehidupan. Tugas pertama ialah demi kebajikan kehidupan
alam nyata atau biasa dikenali sebagai jasmani,
yang kedua ialah kehidupan di alam ghaib iaitu kebajikan rohaninya dan
ketiga ialah kerana Allah untuk kemanfaatan hidup di akhirat nanti setelah
selesai agenda di dunia.
Allah mengutuskan manusia ke bumi ini
untuk melaksanakan ibadat menyembah dan beribadat kerana Allah: (Az-Zariyat 51:
56. Tugas utama atau amanat yang dipertanggugjawab kan kepada manusia ialah
menjaga dan memakmurkan alam kehidupan di dunia. Muamalat sebagai khalifah di
muka bumi ini ialah melaksanakan perintah Allah dan menjauhi segala larangannya serta meningkatkan keimanan dan ketakwaan
kepada Allah s.w.t. (Al-Hujerat 13)
Kebajikan kehidupan di alam nyata merupakan perjuangan
yang amat rumit sekali untuk dilaksanakan kerana manusia berhadapan dengan dua
masalah dalam membina tamadun kehidupan. Pertama ialah manusia berhadapan
dengan musuh ketatnya iaitu iblis laknatallah yang telah mendapat kebenaran
dari Allah sendiri untuk membalas dendam kepada manusia kerana gara-gara
manusialah (Adam) maka iblis tidak dapat menikmati hidup yang Allah redai.
Masalah kedua ialah pada diri manusia
itu sebagai hamba Allah kerana manusia sememangnya dijadikan sebagai makhluk
yang lemah;(Al-Adiyat: 6 – 8). Pada diri manusia itu ia mempunyai
keinginan atau hawa nafsu yang sering
melemahankan martabat kemanusiaannya. Tetapi Allah bekalkan satu fitrah
kekuatan untuk mengawal nafsu dari
kebebasannya memandu manusia agar tindakannya di atas landasan keredaan Allah,
iaitu “akal”. Akal berfungsi sebagai ‘rasul’ dalam diri seorang insan. Jikalau
tindakan manusia itu dikuasai oleh akal maka selamatlah manusia tetapi jikalau
amalannya bersandarkan kepada kehendak nafsu maka rugilah ia dari dunia hingga
akhirat.
Tugas kedua ialah memelihara kebajikan
rohani kita sejajar dengan kebajikan jasmani. Adalah sangat dianjurkan oleh
Islam supaya memberi keutamaan kepada pejagaan kebajikan rohani kerana
kebajikan jasmaninya akan dengan sendirinya terbela. Tetapi jika jasmani
diutamakan maka rohaninya akan meranah. Sebagai analogi mengenai muamalat alam
kehidupan, jika kita menanam padi tanpa diundang rumput tumbuh subur bersama.
Tetapi jikakita
tanam rumput jangan mimpi padi akan tumbuh!
Tanggungjawab ke tiga ialah
melaksanakan amanat Allah iaitu sebagai hamba
dan khalifah-Nya. Tanggungjawab kepada Allah membabitkan empat perkara asas iaitu tanggung jawab kepada Allah; tanggungjawab
kepada manusia; tanggungjawab kepada alam; dan tanggungjawab kepada diri
sendiri.
Tanggungjawab kepada Allah
merupakan kewajipan yang utama. Manusia melaksanakan semua keempat-empat
tanggungjawab ini yang merupakan perintah Allah, dengan sempurna dianggap
manusia yang bertakwa kepada Allah s.w.t.(Surah al-Hujuratayat 49 : 13).
Tanggugjawab kepada manusia
berkiblat kepada permurnian disiplin ukhuwah kemanu- siaan yang memelihara
keharmonian hidup bermasyarakat. Hidup tanpa sajian dengan kehadiran orang lain
ta’ mendatangkan kemanfaatan kepada sesiapa pun. Kehadiran orang lain akan
melahirkan perasaan kasih sayang kelak
membentuk fenomena bermasyarakat yang wajar ada pada kehidupan manusia
sebagai hamba Allah. Manusia sukar hidup seorangan tanpa orang lain kerana
semua ibadah dalam kelangsungan hidup memerlukan kehadiran orang lain.
Dalam semua bentuk muamalah
hidup manusia tidak dapat melakukan sendirian. Ambil misalan seperti
mendapatkan sehelai kain baju. Pada mulanya untuk mendapatkan kain kita kena
tanam kepas terlebih dahulu yang kepasnya boleh diputar untuk dibuat sebagai
benang. Benang itu kita perlukan kepakaran orang lain untuk menenunnya menjadi sehelai kain.
Sesudah ada kain kita memerlukan
kepakaran orang lain untuk membuatnya sehelai kain baju. Apabila kainbaju itu
telah siap maka kita memelukan orang lain lagi untuk memasarkannya di pasar
umum untuk orang awam. Maka matarantai
perlaksana membuat sehelai kain baju kita memerlukan kepakaran berbagai pihak
sebelum kita dapat sehelai baju untuk menutup aurat kita.
Walaupun kemampuan kita dari segi
ekonomi ada tetapi tidak ada manfaatnya jika tidak dapat membeli kain baju
kerana tidak ada dijual di pasaran umum. Maka itu menempuhi hidup bahagia di
alam ini, kehadiran orang lain adalah amat diperlukan. Inilah system hidup yang
dkenali sebagai disiplin “give and take”,
atau tolong menolong antara satu sama lain demi kebuntuhan berbagai
keperluan hiup masing-masing.
Ukhuwah kemanusian ibarat
hubungan tangan kiri dengan tangan kanan. Kesempurnaan perlaksanaan agenda
pembangunan terletak kepada kerjasama yang baik antara kedua anggota badan
tersebut. Walaupun tangan kanan itu tugasnya lebih mulia berbanding dengan
tangan kiri yang hanya tertumpu kepada bidang pembersihan. Kedua-dua anggota
badan itu adalah bermanfaat dalam semua urusan.
Tangan kanan itu tugasnya mulia
belaka seperti bersalaman, lelaki atau perempuan, menerima wang dan sebagainya
tetapi tangan kiri juga tidak sehina yang difikirkan kerana tangan kiri sentiasa dihiasi dengan
memakai jam tangan yang berjenama tinggi untuk menjaga masa bagi manusia
menunaikan solat wajib kerana kerana Allah s.w.t.. Begitu juga
perhiasan-perhiasan badan terutama sekali wanita, dengan menghiasi jejari
tangan kiri dengan kilauan emas dan intan belian.
Tanggungjawab terhadap diri
sendiri terletak kepada pemurnian
ilmu sebagai nadi pembangunan umat. Ilmu
wajar diperolehi sejak dari buaian hingga ke liang lahad atau yang biasa diunggkapkan
sebagai menuntut ilmu seumur hidup (long
life learning). Mengilmukan manusia tanggungjawab setiap individu kerana
dengan usaha demikian maka kekhalifhan
kita di alam dunia dapat disempurnakan. Dengan kesempurnaan perlaksanaan tanggungjawab tersebut maka
Allah akan membekalkan dana pahala yang menjadi teman hidup kita di alam
akhirat nanti. Insyallah!
Tanggungjawab kepada alam
merupakan urutan rangking ketiga dalam sinario kehidu-
pan
manusia. Tidak ada makna dalam kehidupan ini tanpa kemurnian serta kebersihan
alam. Sudah menjadi fitrah manusia menjaga kebersihan alam kerana kegagalan
berbuat demikian mengakibatkan pembangunan kehidupan sukar mematuhi disiplin
kesihatan.
Menjaga kebersihan alam menjadi
keutamaan tamadun kehidupan manusia di mana sahaja ia berada. Mengikut kajian
pihak Amerika dalam tahun 1979, mengkategorikan keber- sihan alam adalah dalam
rangking ketiga selepas khidmat para pakar medik yang mendapat pertama dan pendidikan tempat
yang kedua.
Alam kehidupan boleh
dikategorikan kepada empat: iaitu alam manusia ; alam haiwan; alam
tumbuh-tumbuhan; dan alam kerohanian. Manusia diberi tugas sebagai khalifah
Allah mempunyai tanggungjawab mengenai keselamatan serta kebersihan pada
keempat-empat alam tersebut. Kegagalan manusia memahami tugas sebagai pemakmur
alam, mengakibatkan alam berkenaan tidak sesuai untuk wujud di alam dunia.
Sebelum kita meninjau ciri-ciri
keselamatan alam yang lain adalah amat mustahak kita memahami tentang
keselamatan dan kebersihan alam manusia sendiri terlebih dahulu. Menjadi
Penghulu kepada alam-alam yang lain wajar keadaan alam manusia dalam keadaan
yang murni, selamat dan sempurna.
Ibadah sebenarnya adalah
landasan kehidupan yang diredai Allah s.w.t. maka itu harus dipelihara daripada
amalan subahat dan koropsi yang akan menghasilkan produk-produk yang berunsur
haram. Kehidupan itu harus dijaga dari sebarang kepincangan agar ia bebas dari segala kerenah berokrasi
yang berkiblat kepada kepentingan diri yang diwarnai oleh budaya tamak dan
haloba
Falsafah pengurusan kehidupan harus
berpaksi kepada kefahaman bahawa apa yang kita laksanakan Allah reda atau
tidak? Manusia wajar mencorakkan disiplin pengerusan dan harus dalam suasana
system menang-menang. Agenda yang dilaksanakan mempunyai impak kepada
pembangunan masyarakat dan negara agar kerajaan wajar mendapat pulangan serupa
dengan apa yang kita perolehi sebagai pemain.
Membelakangi kesucian beragama akan
memesongkan manusia dari dunia keadilan. Manusia hidup bermasyarakat dan setiap
individu mempunyai peranannya dalam memurnikan kehidupan. Kita perlukan
keadilan kepada diri kita sendiri sejajar dengan manusia yang mem- bentuk
masyarakat.
Adil pada diri sendiri wajar menjauhi
amalan-amalan songsang yang akan mengakibatkan keruntuhan moral serta
merosakkan martabat kemanusiaan sebagai hamba Allah. Pembangunan sosial wajar dalam suasan
berhemah agar tidak sampai kepada kemuncak mempertaruhkan maruah diri hingga
hilang perkiraan kelak mengakibatkan tergadainya kesucian beragama.
Akibatnya martabat kemanusiaan
sudah dipinggir dunai kehaiwanan. Pembuangan anak yang tidak berdosa berlaku
berleluasa. Anak yang terselamat dari keganasan manusia datang mendaftar ke
sekolah ingin menuntut ilmu, memberi tahu pendaftar sekolah bahawa dia tidak
tahu kepada siapa ia memanggil bapa!
Kehidupan di dunia haruslah dihiasi
dengan ketakwaan kepada Allah s.w.t. agar dapat membetulkan halatuju
pembangunan yang dimainkan oleh setiap individu. Untuk mencapai kesempurnaan
dalam perlaksanaan pembangunan, harus
berlandaskan kepada keikhlasan dan kejujuran bagi memurnikan satu-satu
agenda dalam takwim kehidupan. Walaubagaimanapun untuk memelihara disiplin
pengurusan diri harus kita kenal dengan disiplin tujuh belas rakaat
yang akan membimbing manusia ke arah kesempurnaan hidup yang diredai Allah
s.w.t.
Tanggungjawab kepada alam tidak
kurang pentingnya kerana segalanya apa yang kita perlukan dalam hidup, alam
setia membekalnya. Kehadiran tumbuh-tumbuhan di satu-satu
tempat
memberikan berbagai kemanfaatan kepada manusia. Kekuasaan Allah dalam mewujud
kan tumbuh-tumbuhan amat luar biasa
sehingga pokok-pokok boleh mewujudan sungai untuk membangunan kehidupan
manusia.
Maka kita mempunyai tanggungjawab untuk
menjaga alam ini agar ia bebas dari pencemaran udara. Kebersihan alam sekitar
menjadi tanggungjawab kita bersama. Jagalah keberihan termasuk kebersihan diri,
alam tumbuh-tumbuhan serta alam haiwan yang hidup bersama di alam ini. Segala
amalan mengenai penjagaannya merupakan ibadat kerana Allah.
No comments:
Post a Comment