(Disiarkanpada 23. 2. 2013)
Membangunkan
negara perlu bermuara dari membina masyarakatnya. Dalam erti kata lain
membangun merupakan muamalah atau amal ibadat manakala membina ialah
mentarbiakan atau mengilmukan manusia supaya menjadi pemain yang mempunyai
peribadi yang unggul atau towering
personality. Kedatangan agama Islam adalah untuk membina tamadun manusia agar
dapat menjadi agen perubahan kepada
pembangunan kehidupan di alam nyata mahupun di alam akhirat.
Mantan Ketua Pengarah
Pendidikan, Datuk Dr. Wira Abdul Rahman
mengatakan bahawa dalam usaha mendidik
atau mentarbaihkan manusia
bermula dengan peringkat rendah, setelah itu beralih kepada peringkat menengah
dan seterusnya ke institusi pengajian tinggi di universiti. Disiplin
mengilmukan diri megikut peningkatan usianya. Dalam erti kata lain beliau
mengungkapkan, system mengilmukan insan pada dasarnya ialah:“Primary is to prepare and secondary is to
repair.”
Sekolah rendah merupakan membina insan
dengan ilmu sebagai persediaannya ke peringkat menengah di mana anak itu diajar
menelusuri pembangunan kehidupan. Pembangunan di situ membawa makna mengenali tentang
disiplin kehidupan berlandaskan wahyu Illahi iaitu al-Quranal Karim serta
Hadith Rasulullah, Nabi Muhammad s.a.w.
Membina insan wajar bermuara dari ilmu
tauhid sebagai mukadimah dalam mengenali dunia kerohanian di samping mengenal
diri sebagai hamba Allah s.w.t. Mentarbiahkan anak untuk mengenali dirinya
sebagai hamba Allah akan terbina iman dan takwa dalam hatinya yang akan memupuk
diri tentang makna kasih sayang kepada Allah s.w.t..
Ilmu kerohanian menjadi kemestian kepada
setiap insan mengetahuinya kerana ia
menjadi pemangkin jiwa mengenali pembangunan dunia seiring dengan
pembangunan ukhrowi di samping mengenali unsur-unsur kejadian manusia sebagai
hamba Allah. Dengan ilmu kerohanian dapatlah manusia memahami wawasan kehidupan
dan membawanya ke dimensi keimanan mengenai matlamat hidup ini.
Membangunkan kerohanian akan dengan
sendirinya membawa pembangunan jasmani atau dunia. Tetapi sebaliknya jika
keutamaan pembangunan itu kiblatnya kepada keduniaan semata maka manusia akan
mengalami kerugian sebab pembangunan rohani tidak akan turut sama terbela.
Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud
(terjemahan): “Dan tidak adalah kehidupan
dunia ini kecuali medan permainan dan gurau senda berlaka dan sesungguhnya
kampung akhirat itu kehidupan yang
sebenarnya jika mereka mengetahui.” (Al-Ankabut: 64)
Oleh yang demikian, Allah s.w.t.
sentiasa memberi peringatan
kepada manusia supaya selalu berwaspada dan berhati-hati agar tidak termasuk ke
dalam golongan orang-orang yang berpengaruh oleh kehidupan dunia di mana mereka
sudah tergoda dengan syaitan dan
menjadikannya penasihat yang paling karib dalam segala urusan hidup.
Firman Allah s.w.t. yang bermaksud
(terjemahan): “Wahai manusia sesungguhnya
janji Allah itu benar dan janganlah sekali-kali kamu terpedaya dengan kehidupan dunia ini.”
(Fathir: 5)
Bagi mereka yang terpesona
dengan dunia dan terjebak dalam perangkap syaitan, menganggap dunia ini tempat
berlakunya sesuatu, dia hidup, dia mati hanya di dunialah yang menentukannya
bahkan matlamat hidup dan matinya adalah
dunia, akhirat tiada langsung dalam
perhitungannya seperti firman Allah yang bermaksud (terjemahan):
“Bahawa
kehidupan ini tidak lain hanya kehidupan kita di dunia ini, kita mati dan kita
hidup dan
sekali-kali kita tidak akan
dibangkitkan.” (Al-Mukminun: 37).
Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud
(terjemahan): “Orang yang lebih menyukai
kehidupan dunia dari akhirat dan menhalang manusia dari jalan Allah sukakan
supaya jalan Allah itu bengkok, mereka itu telah jauh berada di dalam
kesesatan.” (Ibrahim: 3)
Allah s.w.t. berfiman yang bermakna
(terjemahan): “Sesungguhnya orang yang
tidak mengharapkan pertemuan dengan Kami dan merasa puas dengan dunia serta
tenteram (selesa) dengannya dan orang yang melalaikan ayat-ayat Kami, mereka
itu tempatnya di dalam neraka disebabkan apa yang selalu mereka kerjakan.”
(Yunus: 7 – 8).
Dari ayat-ayat di atas jelaslah kepada
kita bahawa dunia ini adalah suatu pentas sandiwara yang menayangkan
gambar-gambar hiburan, bersukaria, berfoya-foya, bermain-main dan hanya
sebentar sahaja akan berakhir. Segala keindahan dunia yang mempesonakan ini adalah palsu dan orang yang
terpesona dan tergoda dengan godaan tersebut adalah orang-orang yang rugi baik
di dunia mahupun di akhirat.
Pengampu-pengampu dunia mengikut apa
yang dijelaskan oleh al-Quran itu adalah mempunyai sifat-sifat antara
lainnya seperti membelanjakan harta
benda atau sanggup mengorbankan jiwa demi untuk kemegahan dunia dan kepentingan
diri di samping memper- mainkan agama atau mempersendakannya dengan tujuan-tujuan tertentu serta juga sentiasa berusaha untuk
melenyapkan agamaAllah s.w.t. dari muka bumi ini.
Mereka yang semacam ini ditemankan oleh
Allah s.w.t. dengan syaitan yang akan menjadi kawan karib dan penasihatnya
dalam segala urusan dan tanggungjawab mengindahkan jenayah-jenayah, kejahatan
dan kekufuran yang mereka lakukan hingga mana mereka bukan sahaja merasa
seronok dan bangga dengan kejahatan tersebut
bahkan juga menganggap bahawa merekalah
orang yang benar dan mendapat hidayah dari Allah s.w.t.. ((Mohd. Ali bin
Abu Bakar 2007).
Terbinanya insan yang soleh lalu
menelusuri pembangunan kerohanian untuk kemurnian pembangunan kehidupan di alam
dunia, merupakan insan cemerlang yang telah membangunkan martabat kemanusiaan.
Amanat Allah sebagai khalifah di alam nyata menjadi perjuangan utamanya dalam
membangunkan kerukunan beragama.
Hidup secara Islam adalah mempunyai
syarat-syarat tertentu yang sentiasa menghubung kan manusia dengan khaliqnya di
samping berwaspada dalam melaksanakan rencana. Syrata-syarat tesebut antaranya
ialah takwa kepada Tuhan. Di dalam al-Quran kalimat takwa seringkali disebut
(lebih kurang 238 – 523 kali).
Firman Allah s.w.t. dalam surah
al-Hujurat ayat 13 yang bermaksud (terjemahan): “Sesungguhnya orang yang paling
mulia di sisi Tuhan ialah orang
yang paling bertakwa.”
Bertakwa bererti percaya sepenuhnya,
beribadat sepenuhnya, cinta, harap dan
takut bulat kepada Tuhan semata-mata. Dengan demikian
bermakna kerana Tuhan untuk Tuhan. Dia
tidak takut kepada apa pun dan tidak mengharapkan kepada sesiapa pun kecuali hanya kerana Allah
s.w.t. semata-mata.
Takwa adalah di antara asas Islam untuk
menjamin seseorang itu bagi mencapai
keselamatan dan kebahagian hidup di dunia dan akhirat kerana ianya
sebagai tenaga yang dapat membimbing seseorang itu untuk mengenali baik atau
buruknya dan manfaat atau mudaratnya sesuatu perkara itu, semuanya adalah
dinilai dan diukur dengan pengukuran takwa.
Syarat kedua yang sentiasa menghubungkan
manusia dengan Allah s.w.t. ialah merencana hari esok. Allah s.w.t. menyarankan
kepada kita supaya membuat perencanaan dalam hidup ini baik perencanaan untuk
menghayati di dunia ini mahupun bagi menghadapi hari akhirat
nanti.
Seorang mukmin itu tidak cukup dengan
beramal dan berfikir untuk hari ini sahaja
tetapi dia harus merencanakan hidupnya terhadap usaha dan amal yang akan dilakukannya dengan ikhlas, hari esok dalam pengertian
jangka pendek ialah terhadap dunia dan dalam jangka panjang ialah hari akhirat.
Firman Allah yang bermaksud
(terjemahan): “Wahai orang yang beriman
hendaklah bertakwa kepada Allah dan hendaklah setiap orang itu memerhatikan apa yang telah dilakukan nya
untuk hari esok (akhirat). Dan bertakwalah
kepada Allah sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu lakukan.”
(Al-Hasyr: 18)
Allah menyeruh kepada orang-orang yang
beriman supaya mereka sentiasa bertakwa kepada Allah, yakni takutkan Allah
jangan sampai diseksa iaitu dengan
mematuhi perintah-Nya dan menjauhi tegahan-Nya.
Dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang hendak
dibuatnya untuk hari esok. Yakni hendaklah beramal di dunia dengan
amalan-amalan yang baik yang akan mendatangkan keuntungan di akhirat kelak. Kerana setiap amalan itu akan dipamerkan di hadapan Allah s.w.t. untuk diperkirakan
dan diberi pembalasan. Hari esok yang dimaksudkan di sini ialah hari akhirat
atau kiamat , kerana terlalu cepat dan
dekat kedatangannya, seolah-olahnya keesokan hari ia akan muncul.
Syrat ketiga ialah bertakwa menjalankan
perancangan. Dalam menjalankan rencana kita tetap bertakwa kepada Tuhan, dengan
erti kata lain, kita harus waspada terhadap segala sesuatu yang menghalang atau
menyelewing daripada rencana ini. Hidup
di dunia diibaratkan suatu jalan yang belum berturap, banyak onak
dan duri, banyak batu-batu tajam dan runcing, maka hendaklah berhati-hati dan berwaspada dalam perjalanan agar kaki tidak akan luka
serta rencana perlaksanaanya tidak terkandas. Kewaspadaan ini ialah dengan memakai
takwa iaitu tetap hati kepada Tuhan dengan menjauhkan segala larangannya dan
melakukan segala suruhannya.
Membina diri dengan ilmu untuk
membangunkan tamadun kehidupan merupakan agenda utama dalam kehidupan di dunia
dan juga akhirat. Ia merupakan amanat Allah s.w.t. untuk manusia sebagai
khalifah-Nya. Memakmurkan alam kehidupan dengan segala makhluk Allah hidup di dalamnya merupakan satu
tanggungjawab yang amat berat. Maka itu setiap insan wajar lengkapkan diri
dengan iman dan takwa kepada Allah s.w.t. sebagai perisai dalam menangani hidup
demi keredaan Allah s.w.t. kelak dapat mengumpul dana pahala sebagai bekalan
hidup seterusnya di akhirat nanti.
Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w.
bersabda: “Buatlah perhitungan ke atas dirimu
sebelum kamu dihitung (di akhiratt).
Begitu juga ucapan Saidina Omar bin
Al-Khatab: “Buatlah perhitungan terhadap dirimu tentang amal kamu kerjakan dan
lakukanlah nilai (timbangan) sebelum
kamu dinilai nanti (di akhirat).” Kedua-dua perancangan ini hendaklah dilakukan
oleh setiap muslim iaitu perancangan
hidup di dunia dan perancangan untuk hidup di akhirat.
Berdasarkan kenyataan di atas jelaslah
kepada kita bahawa hidup di dunia ini manusia sentiasa diuji dan di cuba, makin
besar pangkat dan lebih besar darjat kian besar pula ujian yang terpaksa
ditempuhinya. Ini kerana Tuhan ingin meyakinkan amalan seseorang dan kebenaran tauhid kepadanya sejak dari
kecil hingga sampai akhir hayat adalah penuh dengan percubaan.
Kita seharusnya menghadapi alunan hidup
yang bergolombang ini dengan perlahan-lahan, program dan rencana-rencana
tertentu agar hidup ini akan melahirkan
kebahagiaan hidup
di
dunia dan di akhirat. Pembangunan manusia itu merupakan teka teki kehidupan.
Manusia harus mencari jawapannya; kegagalan mendapatkannya mengakibatkan
perjalanan menuju akhirat akan menempuhi berbagai masalah.
No comments:
Post a Comment