(Disiarkan pada 18. 01. 2014)
Pemimpin
adalah orang yang memimpin. Pemimpin harus
membudayakan keadilan dan memikirkan mereka yang dipimpin lebih
diutamakan daripada segala-galanya. Pemimpin yang baik, unggul dan berkaliber
dapat melahirkan kumpulan mutu kerja yang dinamik dan berwawasan dalam
satu-satu sektor kerana setiap individu dalam sektor dapat memimpin diri mereka
masing-masing untuk melaksankan agenda pembangunan demi mencapai wawasan
tamadun kehidupan yang diredhai Allah subhanahu wa Ta’ala.
Memimpin
adalah menunjuk arah atau melaksanakan sesuatu amal demi kemanfaatan
orang lain. Sebagai contoh memimpin orang buta berjalan; memimpin bala tentera
di medan peperangan; memimpin pancaragam dan sebagainya. Memimpin merupakan
ibadah yang wajar pemimpin turun ke lapangan untuk melaksanakan agenda bersama.
Memimpin orang buta berjalan merupakan
amalan yang mulia kerana orang yang melaksanakan ibadah tersebut mempunyai
naluri perasaan kasih sayang terhadap sesama. Di samping itu ia bersyukur
kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala kerana diberi nikmat dapat melihat alam
kehidupan. Rasa syukur memotivasikannya untuk mengeratkan hubungan siraturahim
kepada semua lapisan masyarakat terutama sekali kepada mereka yang kurang
upaya.
Memimpin orang kurang upaya merupakan
ibadah yang digalakkan dalam Islam kerana amalan itu adalah satu tingkahlaku
yang melahirkan kasih sayang kerana Allah di samping mendekatkannya kepada
Allah Subhanahu wa Ta’ala. Insan yang kurang upaya harus difahami bahawa Allah
yang Maha Kuasa menjadikan ia sedemikian keadaan. Allah juga menguji manusia
sejauh mana keimanannya kepada Allah Suhanahu wa Ta’ala.
Membantu orang kurang upaya adalah
merupakan perjuangan setiap individu dalam memakmurkan kehidupan. Usaha
itu adalah antara amanah yang
dipertanggungjawabkan Allah kepada manuia sebagai khalifah-Nya di muka bumi
ini. Memakmurkan alam kehidupan termasuklah manusia, haiwan dan segala makhluk yang tidak bernyawa
menjadi ibadah dan tanggungjawab setiap individu mukmin.
Kelahiran manusia di alam dunia
sememangnya ditemani dengan berbagai kelemahan untuk memimpin dirinya sebagai
pemain dalam pembangunan kehidupan. Maka itu kelahiran seorang insan
sewajarnyalah dilengkapi dengan ilmu pengetahuan sebagai kekuatannya untuk
membina diri sebagai pemain yang berwibawa.
Kelemahan manusia sering tertumpu kepada
tingkah laku atau akhlak peribadi
manusia maka Allah turunkan para nabi dan rasul untuk membetulkan akhlak
manusia. Baginda Rasul Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam berfirman: “Sesungguhnya aku diutus untuk
menyempurnakan akhlak manusia.” (HR. Ahmad dan Al-Bazzar)
Nabi Muhammad sahllallahu ‘alaihi wasallam diturunkan ke bumi untuk
memimpin umat manusia hidup di atas
landasan agama Islam. Islam adalah agama
yang mengesakan Tuhan dan memberi sifat-sifat kesempurnaan. Mengesakan Tuhan
dalam Islam termasuklah salah satu rukun Iman. Islam mengajak seluruh umat
manusia kepada ajaran tauhid dan menegakkan keesaan Allah tanpa ada Tuhan yang
lain.
Firman Allah Ta’ala yang bermaksud
(terjemahan): “Katakanlah: Dialah Allah
Yang Maha Esa. Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu.
Dia tidak beranak dan tidak pula diperanakkan. Dan tiada ada seorangpun yang
setara dengan Dia.” (Surah Al-Ikhlas: 1 – 4)
Allah Subhanahu wa Ta’ala turunkan
Al-Qur’an ke bumi untuk memimpin umat manusia ke jalan yang benar. Melalui khidmat seorang Rasul yang
dituliahkan Allah maka Al-Qur’an dapat dimanfaatkan dengan sempurna serta
mengikut kehendak Allah Suhanahu wa Ta.ala. Siti Aisyah berkata, apabila
ditanya orang mengenai akhlak Baginda
Rasul Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasalam, bahawa akhlak Baginda ialah
Al-Qur’an. Bermakna di situ kepimpinan Baginda kepada umatnya berisikan al-Qur’an yang telah diterjemahkan
dalam diri Baginda.
Baginda Rasul Nabi Muhammad shallallahu
‘alaihi wasallam bersabda: “semua umatku
aka masuk syurga kecuali orang yang enggan.” Mereka bertanya, “Siapa yang
enggan itu?” Baginda bersabda, “Sesiapa yang taat padaku dia akan masuk syurga
dan sesiapa yang derhaka pada ku dia benar-benar telah enggan, setiap perbuatan
yang tidak berdasarkan pada sunahku, maka itu adalah perbuatan derhaka.” (Dipetik
dari kitab Syir’atil Islam).
Sesungguhnya rasul-rasul itu terdiri dari manusia biasa, terdapat di
kalangan mereka yang diberikan kelebihan-kelebihan tertentu oleh Allah
Subhanahu wa Ta’ala kepada mereka. Kelebihan itulah yang membizakan mereka dari
segi kepimpinan kepada umatnya dan menjadi pengaruh kepada keimanan kepada
Allah.
Umpamanya Nabi Musa diberi mukjizat
tongkat yang boleh menjadi ular dan mengalahkan
ular-ular yang dicipta oleh ahli-ahli sihir Firaun. Begitu juga
peristiwa semasa umat Nabi Musa dikejar oleh tentera Firaun tersekat di tepi
lautan merah. Dengan menggunakan tongkat Nabi Musa untuk memukul air laut tersebut maka terjadilah satu jalanan untuk
umat Nabi Musa melarikan diri.
Apabila tentera Firaun mengikuti jalanan
tersebut untuk melintasi lautan itu maka tongkat Nabi Musa juga menyelamatkan
umatnya dengan Nabi Musa memukul air laut
yang kemudiannya jalanan yang ada menjadi lautan semula dan
menenggalamkan Firaun berseta tentera-tenteranya.
Nabi Isa boleh menyembuhkan penyakit kusta dan menghidupkan orang mati.
Nabi Ibrahim tidak terbakar walaupun di campak ke dalam unggun api yang sedang
menyala. Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam dapat mengeluarkan air dari
jari-jarinya apabila umatnya dalam keadaan genting memerlukan air untuk
diminum.
Mukjizat ialah perkara luar biasa yang
berlaku kepada rasul-rasul sebagai
penyokong dan membenarkan dakwaan
rasul-rasul tersebut dalam dakwaanya sebagai utusan (rasul) Allah Subhanahu wa
Ta’ala. Perkara luar biasa yang berlaku
itu tidak mampu dan tidak boleh dipelajari oleh sesiapa.
Kebijaksanaan Nabi Muhammad Shallallahu
‘alaihi wasallam menangani masalah masyarakat Mekkah merupakan satu bentuk
kepimpinan yang sangat unggul. Pergaulan Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi
wasalam dalam kehidupan masyarakat sehari-hari tidak pernah terputus. Pada saat
itu masyarakat sedang sibuk kerana bencana banjir besar yang turun dan gunung,
menimpa dan merata dinding-dinding Kaabah yang memang sudah rapuh, kerana
umurnya sudah tua, hampir mencapai 6,000 tahun, dibangun oleh Nabi Ibrahim a.s.
semasa hidupnya.
Secara gotong royong pembaikan Kaabah
itu dilaksanakan. Dengan suka rela setiap penduduk Makkah membantu pekerjaan
itu. Tetapi pada saat yang terakhir, ketika pekerjaan tinggal mengangkat dan
meletakkan Hajar Aswad atau batu hitam di tempatnya semula, dengan tidak
disangka tibullah perselisihan. Setiap orang berkeinginan untuk dapat
mengangkat dan meletakkan pada tempatnya semula, setiap orang berkeinginan
untuk dapat memindahkannya dengan tangannya sendiri.
Masalah demikian diserahkan kepada
Baginda Rasul Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam. Baginda setuju untuk
menyelesaikan perselesian itu. Baginda meminta
kepada setiap kepala suku agar ikut serta merasakan mengangkat dan
memindakan Hajar Aswad pada tempat dahulu.
Baginda hamparkan serbannya dan
diletakkan Hajar Aswad itu di tengah-tengah
serbannya seraya berkata: “Saya minta setiap kepala suku memegang tepi kain ini dan
mengangkatnya
secara bersama-sama.”
Mereka semua menerima dan menyambut
ajakan Muhammad itu, dengan perasaan yang amat senang. Maka mereka bersama-sama
mengangkat hujung serbannya dan mereka kemudian bersama-sama mengangkatnya
sampai ke tempat asalnya. Demikianlah selesainya masalah memindah kembali Hajar
Aswad ke tempat asalnya.
Baginda Rasul Nabi Muhammad shallallahuu
‘alaihi wasallam memimpin umatnya agar hidup dalam keadaan sempurna dan tidak
mendekati perbuatan-perbuatan yang keji.yang
nyata
mahupun yang tersembunyi.
Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala dalam
surah Al-An’am ayat 151 yang bermaksud (terjemahan): “.........dan janganlah kamu mendekati perbuatan yang keji baik yang
nampak di antaranya mahupun yang tersembunyi...”
Allah subhanahu wa Ta’ala melalui
Rasululah Shallallahu ‘alaihi wasallam, telah melarang seluruh umat manusia mendekati perbuatan keji yang
nyata mahupun tersembunyi, kerana perbuatan keji itu hanya akan menimbulkan
kerugian dan kehancuran bagi umat manusia itu sendiri.
Perbuatan keji ialah perbuatan dosa
yang hanya akan menimbulkan kerugian
bagi manusia. Sedangkan lawan dari perbuatan keji ialah perbuatan baik.
Perbuatan keji yang tersembunyi, sengaja disembunyaikan atau dilakukan secara
sembunyi-sembunyi ialah perbuatan dosa batin yang tidak nampak dengan jelas
oleh orang lain, kerana berhubungan dengan jiwa dan hati dari pelakunya
sendiri.
Sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam yang bermaksud: “Perbuatan baik
ialah suatu perbuatan yang membuat jiwa tenteram dan hati menjadi tenang dan
perbuatan dosa (keji) ialah perbuatan
yang menjadikan jiwa goncang dan hati
gusar, sekalipun kamu mendapatkan petua dari ahli fatwa (mufti). (HR. Imam
Ahmad)
Yang
dinamakan dosa ialah, sesuatu yang terasa menggelisahkan jiwa, dan kamu tidak
mahu menampakkannya kepada orang lain. (HR. Imam Ahmad)
Untuk mendapatkan gambaran lebih jelas
dari jenis perbuatan keji yang biasa dilakukan umat manusia dapat kita semak
beberapa ayat suci Al-Qur’an. Firman Allah Ta’ala surah Al-Ma’idah ayat 90 –
91) yang bermaksud (terjemahan):
“Hai
orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) khamar, berjudi, (berkorban
untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah, adalah pebuatan keji termasuk
perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu
mendapat keberun- tungan. Sesungguhnya
syaitan itu bermaksud hendak menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara
kamu lantaran (meminum) khamar dan berjudi itu, dan menghalangi kamu dari
mengingati Allah dan sembahyang; maka berhentilah kamu (dari mengerjakan
pekerjaan itu).
Allah melarang orang-orang Islam meminum
arak, kerana arak itu menghilangkan akal orang yang meminumnya tatkala ia
mabuk. Banyak orang yang akan rosak
binasa akal fikirannya dan menjadi rendah budi pekertinya disebabkan
meminumnya.
Begitu pula Allah mengharamkan judi.
Dengan berjudi orang dapat memperolehi harta dengan mudah, tidak dengan
bersusah payah. Maka perolehan ini didapati secara batil, dan memakan hasil
judi itu adalah haram.
Allah juga melarang membuat patung yang
akan dijadikan berhala. Allah telah melarang
menjadikan berhala dan mengharamkan makan binatang yang disembelih atas nama berhala itu. Perbuatan
mengundi nasib dilarang oleh Allah. Haram hukumnya melihat nasib atau mengundi
nasib. Ta’ ada orang yang ingin melihat nasibnya kecuali yang kurang sihat
pemikirannya.
Ke empat-empat jenis, iaitu arak, judi,
berhala dan mengundi nasib dengan anak panah itu adalah sesuatu yang kotor
serta buruk benar akibatnya. Allah memerintahkan orang-orang Islam supaya
menjauhkan diri dari pekara yang kotor itu, kerana sesungguhnya arak judi,
berhala dan mengundi nasib itu sangat kuat penarikannya.
Dalam memimpin melaksanakan satu-satu
ibadah setiap orang dibawah kepimpinannya harus dianggap sebagai keluarga
sendiri sebab dalam Islam orang yang beriman adalah bersaudara. Maka itu wajar
seorang pemimpin memohon kapada Allah agar dimudahkan urusan mereka dengan
melembutkan hati untuk khusyuk melaksanakan ibadah kerana Allah. Maka itu
kerjasama yang padu dapat dijelmakan demi penyelesaian masalah yang dihadapi.
No comments:
Post a Comment