(Disiarkan pada 25. 01. 2014)
Antara perkara-perkara penting yang patut selalu
menjadi ingatan bagi seorang insan adalah berusaha untuk memelihara dan
mempastikan kemuliaan dan harkat manusia; menghormati dan menjaga fitrah kemanusiaan
dan mengembangkan sumber-sumber kekuatan dan keistemewaan yang ada dalam diri
insan.
Para pemikir yang
insaf dan pakar-pakar Barat di berbagai disiplin ilmu pengetahuan telah
melemparkan kritikan tajam dan teguran yang sangat keras terhadap peradaban dan
kebudayaan mereka sendiri, kerana ianya sangat mengutamakan kebendaan dan
mengenepi kan nilai-nilai kemanusiaan.
Penilain dan
kretika seperti ini patut mendapat perhatian dan sokongan, oleh itu kita patut
berusaha menjadikan kebudayaan dan peradaban kita sebagai satu peradaban yang
mengambil berat nilai-nilai kemuliaan manusia dalam realiti kehidupan yang
sebenar dalam masyarakat dan negara kita. Usaha yang bersungguh-sungguh harus
diterapkan untuk mem- berikan tempat dan
laluan yang wajar kepadanya dalam kehidupan rohani dan pemikiran, sehingga ia dapat melakukan tugasnya dengan selesa
dalam rangka membina dan memba- ngun manusia Muslim yang berkualiti.
Kemodenan
bermaksud: Seorang manusia mesti hidup pada masa dan zamannya dari segi
pemikiran, sikap, nilai-nilai, perilaku dan pandangan hidup; dalam segi
kemenangan dan kekalahan di medan persaingan. Ia mesti ikut berkecimpung dalam
aktiviti masyarakat. Bergerak, melangkah dan berfikir seperti mereka. Ia tidak
boleh hidup di dalam keterasingan dengan kenangan, pemikiran, gambaran, adat
kebiasaaan, nilai-nlai, syi’ar-syi’ar, berkeya- kinan dan kepercayaan di masa
lampau yang boleh jadi sesuai ketika di masa dahulu dan tidak sesuai lagi di masa kini.
Jadi, intipati
pengertian kemodenan adalah: “Menjalani kehidupan sesuai dengan tuntutan
keadaan manusia yang hidup di masa kini, bukan dengan manusia yang telah lama
meninggal dunia”. Hidup sesuai dengan situasi dan kondisi semasa, bukan dengan kenangan di masa silam.
Unsur pertama
yang terpenting bagi mencapai makna kemodenan yang sebenar adalah: Kita wajib memahami keadaan “zaman” yang sedang kita tempuhi sekarang ini secara terperinci,
benar dan mendalam. Kerana, jika kita tidak mengerti dan tidak mengenal “wajah
zaman” kini dengan sebenar dan mendalam, maka akan mengakibatkan terjadinya
perkara yang sangat buruk.
Sebagai contoh,
seorang pakar perubatan yang
mencadangkan ubat yang mahal untuk seorang pesakit, namun dia tidak melakukan
pemeriksaan dan ‘diagnoses’ yang teliti
yang benar kepada pesakitnya terlebih dahulu. Boleh jadi ubat tersebut akan
menambah buruk keadaan si pesakit atau
juga menyebabkan kematiannya.
Di antara salah
satu ciri-ciri zaman moden ini ialah “zaman pemeliharaan dan penjagaan hak-hak
manusia.” Kita tidak akan diiktiraf sebagai manusia moden jika kita tidak
menjaga dan mengakui hak-hak insan dalam perlembagaan dan undang-undang sama
ada di institusi-institusi kerajaan ataupun swasta. Kita wajib menghormati dan menjaga hak-hak orang lain dan menanamkan
sikap seperti ini kepada para generasi
muda, bangsa dan para pemimpin kerajaan, khususnya hak-hak kaum mustad’afin dan
orang-orang miskin.
Hak-hak manusia
yang mesti kita jaga dan pelihara adalah: Hak-hak seorang individu terhadap
masyrakat; hak rakyat terhadap para pemimpin kerajaan; hak orang-orang miskin
terhadap orang-orang kaya; hak kaum buruh terhadap para majikan; hak kaum
wanita terhadap kaum lelaki; dan hak-hak anak-anak terhadap orang tua.
Hak-hak lainnya
ialah menjaga dan memelihara harkat dan maruah diri dalam hubungan dengan
sesama insan dari berbagai kelompok dan golongan, supaya harga diri, maruah dan
harta benda yang menjadi miliknya terjaga dan terpelihara daripada gangguan
pihak lain yang tidak bertanggungjawab baik daripada golongan yang lebih kuat
dan lebih berkuasa.
Apakah harta yang
paling mahal dan penting di alam kehidupan ini? Adakah ia intan berlian, emas
dan jamrut? Adakah ia terletak kepada
keadaan hidup serba mewah yang mempunyai rumah banglo yang besar dan
beberapa buah kereta. Kekayaan dunia penting tetapi dengan syarat iman itu harus dibentingi oleh
ketakwaan kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala.
Harta yang paling
mahal ialah harga diri atau maruah diri yang wajar manusia memeliharanya lebih
utama daripada agenda-agenda dunia yang akan mengkufurkan manusia dari kesucian
beragama. Orang yang mempunyai harga diri jika ditempatkan berkerja di mana
sahaja akan menunjukkan kejujuran dalam melaksanakan tugasnya. Budaya rasuah
tidak akan mempengaruhi jiwanya kerana mempunyai harga diri dan maruah yang
tinggi.
Kemuliaan hidup
seseorang itu tidak bersandarkan kepada kekayaan materialnya tetapi kekayaan
budi perkertinyalah yang dipandang lebih mulia. Antara sebabnya ialah untuk memperolehi
harta yang banyak memerlukan model yang tinggi berbanding dengan mempunyai
harga diri serta maruah yang tinggi dan keperibadian yang mulia tidak memerlu kan
model untuk memperolehinya.
Kemiskinan dalam
hidup bukannya satu barometer yang merendahkan maruah diri seorang insan dalam
hidup ini. Budi perkerti yang unggul
serta gigih berkerja untuk menseimbangkan ekonomi dan arus pembanguna semasa
adalah faktor yang setiap manusia wajar menciburkan diri. Kerana rajin
beribadah akan sentiasa mendapat keedhaan dari Allahs.w.t.
Manusia yang
mempunyai harga diri yang tinggi lagi mulia dalam segenap muamalat- nya ialah
Baginda Rasul Nabi Muhammad Shalallahu ‘alaihi wasallam. Baginda digelar oleh
setiap lapisan masyarakat termasuk musuh beliau sendiri sebagai al-amin kerana
kejujuran dan keikhlasan-nya dalam melaksanakan segala aktiviti kehidupan amat
sangat dikagumi.
Beliau mempunyai harga
diri yang amat tinggi walaupun hidupnya serba sederhana. Imannya yang
menguatkan ketakwaan kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala tidak ada tolak
bandingnya.
Akhlak Baginda
Rasul Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam merupakan contoh yang unggul
bagi seluruh umat manusia di alam kehidupan ini. Baginda diutus Allah ke dunia
untuk memperbaiki akhlak manusia serta membetulkan ufuk pemikiran setiap insan
dilandasan yang digarisbawahkan oleh Islam sebagai agama yang diredhai Allah
s.w.t..
Fakulti akal
dalam diri manusia mempunyai dua fungsi iaitu dari sudut jasmani fungsi akal
merujuk fungsi yang dijalankan oleh otak dan sudut rohani pula, akal
bertanggungjawab terhadap proses persepsi, pemahaman, penakulan, pemikiran dan
pembinaan skim ilmu.
Dengan akal,
manusia dapat berfikir tentang baik buruknya sesuatu perkara, mengatasi konflik kognitif, dan
meneliti perubahan dalam persekitaran sehingga dapat mengambil manfaat darinya.
Pada asasnya akal terdiri daripada bahan kerohanian yang membolehkan roh
rasional mengenali dan membezakan kebenaran daripada kebatilan.
Dalam fakulti
akal, terdapat satu proses penting yang dikenali sebagai fikir. Konsep fikir merujuk aktiviti
renungan (refleksi) atau penyoalan
dalaman yang rasional dan kritis. Melalui fikir, roh manusia bergerak ke arah
memperoleh makna tentang sesuatu objek pengetahuan. Perolehan makna atau
ketibaan roh kepada makna tentang sesuatu itu pula adalah melalui proses intuisi yang berlaku dalam kalbu.
Dalam konteks
ini, perkaitan antara akal dengan kalbu dapat dilihat dengan jelas. Akal
berfungsi membina skim melalui tiga proses asas, iaitu penglibatan aktif, fikir
(refleks) dan pengabstarakan, manakala kalbu pula berfungsi mengembangkan skim
ilmu menjadi ilmu melalui proses intuisi
atau ilham.
Antara akal
dengan berfikir, akal adalah salah satu tabi’at semulajadi dalam kejadian manusia, yang merupakan salah
satu gejala daripada haqiqat kemanusiaan. Gejala ini membuktikan adanya suatu
alat anggota yang dapat melahirkan
tugas berakal dan berfikir, seperti juga
anggota lain yang terdapat dalam diri
manusia.
Akal dianalogikan
sebagai rasul dalam diri individu. Kehadiran akal dan iman kepada Allah dalam
jiwa manusia menjadikannya insan yang berqualiti. Dalam sistem pengurusan
pendidikan, kecemerlangan dalam pengurusan yang terletak bukan sahaja kepada
ilmu pengetahuan, kemahiran dan teknologi yang terkini dan canggih tetapi juga
kepada kualiti manusia yang telah diamanahkan dan dipertanggungjawabkan dengan
sesuatu tugas.
Islam mengingkari
sikap orang-orang yang jumud, vakum dan
tidak memiliki inisiatif dan daya inovatif di dalam kehidupan ini. Bahkan
Al-Qurannul Karim menegur dan menging
kari sikap ‘pak
turut’ ummat terdahulu yang hanya mampu ‘mengikut’ dan ‘mengekor’ cara kerja dan berfikir nenek moyang. Firman
Allah Ta’ala, bermaksud:
“Dan apabila dikatakan kepada mereka: “ikutlah apa
yang telah diturunkan Allah,” mereka
menjawab “(tidak), tetapi kami hanya mengikut
apa yang telah kami dapati dari (perbuatan) nenek moyang kami”. (Apakah
mereka akan mengikut juga), walaupun nenek moyang itu tidak mengetahui suatu apapun, dan tidak
mendapat petunjuk”. (Surah
Al-Baqarah: 170)
Baginda Nabi
Muhammad shalallahu ‘alaihi wasallam menasihatkan umatnya untuk sentiasa berkerja,
berjuang dan berusaha dengan penuh semangat demi menyinarkan maruah diri dalam
arus perubahan pembangunan semasa.
Sabda Baginda
yang bermaksud: “Carilah akan apa-apa
yang bermanfaat untukmu, mintalah pertolongan kepada Allah dan jangan lemah semangat.
Jangan pernah berkata: “Jikalau aku berbuat begitu pasti akan dapat begini,
tetapi ucapkanlah “Semuanya yang terjadi sudah ketentuan Allah; Dia berbuat apa
yang dikehendaki-Nya, kerana sesungguhnya kalimat “Jikalau”itu membuka
pintu-pintu perbuatan syaitan”. (Haditah riwayat Imam Muslim dalam Kitab “ al-Qadr
dan Abu Hurairah r.a.)
Seorang Mukmin
yang kuat dituntut untuk hidup sesuai dengan keperluan zaman dan sentiasa
mempersiapkan diri dengan bekalan yang cukup menyahut cabaran masa hadapan.
Sebahagian ulama salaf berkata yang bermaksud: “Allah Ta’ala menyayangi
seseorang yang mengenali keadaan zamannya dan berpegang teguh dengan prinsipnya
diperjalanan hidup ini”. (Diriwayakan oleh Imam al-Suyuti di dalam kitabnya
“Al-Jami’al- Sanghir” dari Ibn Abbas r.a)
Peliharalah
maruah diri sebagai martabat kemanusiaan. Islam adalah agama ilmu. Al-Qur’an
adalah kitab ilmu dan ayat pertama diturunkan kepada Rasulullah shallallahu
‘alahi wasalam ialah berkenaan dengan ilmu. Firman Allah yang bermaksud
(terjemahan): “Bacalah dengan nama
Tuhanmu yang telah menciptakan.” (Al-Alaq: 1)
Al-Qur’an telah
menjadikan ilmu sebagai asas perbezaan antara manusia. Memelihara maruah diri
wajar berlandaskan ilmu. Selain itu, Al-Qur’an juga menjadikan orang-orang yang
berilmu sebagai orang-orang yang bersaksi kepada Allah dengan ketauhidan
bersama para malaikat. Allah berfirman surah Ali-Imran ayat18 yang bermaksud
(terjemahan):
“Allah menyatakan bahawasanya tiada Tuhan
melainkan-Nya, yang menegakkan keadilan, Para Malaikat dan orang-orang yang
berilmu (juga menyatakan yang demikian itu). Tiada Tuhan melainkanNya, Yang
Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. (Ali Imran: 18)
Orang yang
berilmu adalah orang-orang yang paling takut kepada Allah serta bertakwa
kepadaNya. Firman Allah dalam Al-Qur’an surah Fathir: 28 yang bermaksud
(terjemahan): “Sesungguhnya yang takut
kepada Allah di kalangan hamba-hamba-Nya
hanyalah orang-orang yang berilmu.”
Tidak ada orang
yang takut kepada Allah kecuali orang
yang mengenali Allah. Allah
s.w.t. hanya dapat
dikenali berdasarkan kepada kesan-kesan kekuasaan dan rahmatNya terhadap
makhluk. Lantaran itu, kenyataan bahawa manusia berilmu sahajalah yang takut
kepada Allah telah dibuktikan di dalam
konteks ayat dalam al-Qur’an surah Fathir: 27-28 yang membicarakan tentang kekuasaan Allah terhadap alam
semesta.
No comments:
Post a Comment