(Disiarka pda 10. 5. 2014)
Mata
hati membawa maksud pemikiran atau melihat dalam hati mengenai pengalaman yang
telah dilalui atau dialami. Untuk memetahkan pembangunan seharusnya menggunakan
mata hati atau kemahiran berfikir apa yang hendak dibangunkan. Satu agenda biasa
dilaksanakan oleh setiap badan-badan kerajaan ialah mengadakan lawatan sambil
belajar di negara-negara yang telah membangun.
Tujuannya ialah memberi satu incentive atau perangsang kepada
perajurit pelaksana pembangunan satu-satu negara serta melihat bentuk apa
pembangunan yang sesuai dilaksana kan demi memertabatkan pembangunan satu-satu
sektor.
Walau bagaimana pun terdapat individu
tertentu yang mempunyai visi serta wawasan pembangunan yang tersendiri tidak
memerlukan agenda tersebut dilaksanakan. Dalam kontek ini manusia seharusnya
membudayakan tolong menolong dalam mewujudkan pembangunan tamadun kehidupan
kerana ilmu itu amat luas dan tidak dapat dikuasai oleh seorang.
Allah berfirman kepada Nabi Musa a.s.
bahawa ilmu itu amat luas dan tidak dapat dikuasai oleh seorang. Firman Allah
demikian yang ditujukan kepada Nabi Musa a.s. apabila beliau merasa meggah
dalam hatinya dan mengisytiharkan diri bahawa dialah mempunyai ilmu yang tinggi
di alam ini kerana ia berjaya menjatuhkan kerajaan Firaun, dan membelah lautan
dengan menggunakan tongkatnya. Ia juga dapat berkomunikasi secara langsung
dengan Allah.
Oleh Allah, diperintahkan Nabi Musa
untuk mengikuti Nabi Khidjir buat seketika. Nabi Musa mengikuti Nabi Khidjir ke
mana ia pergi dan menyaksikan perlakuan Nabi Khidjir yang mengikut Nabi Musa,
tidak bermanfaat sekali. Nabi Khidjir mempunyai keilmuan yang jauh lebih luas
daripada Nabi Musa. Nabi Khidjir boleh melihat kejadian-kejadian sesuatu
fenomena di masa akan datang.
Manusia sebagai makhluk berakal selalu
berfikir, menyelidik dan menetapkan kesimpulan-kesimpulan dari apa saja yang
difikirkan dan diselidiki itu. Dan berdasarkan atas kesimpulan dari
pemikirannya itulah dia bertindak, berbuat dan berlaku dan baiklah segala laku
dan perbuatan yang dihasilkan manusia itu. Tetapi bila jalan pemikirannya
salah, maka akan salah, akan buruk dan akan jahatlah segala laku dan perbuatan
yang keluar dari manusia itu.
Orang-orang yang jalan pemikirannya
benar, sehingga tindakan perbuatannya benar dan baik, orang itu dikatakan
mendapat hidayah atau petunjuk dari
Allah. Sedang orang yang jalan pemikirannya salah sehingga tindakan dan
perbuatannya salah dan jahat, bererti tidak mendapat petunjuk dari Allah, tetapi mendapat petunjuk atau
pengaruh dari syaitan atau iblis.
Dengan keterangan yang ringkas ini, kita
mengetahui betapa tinggi petunjuk atau hidayah dari Allah itu. Nikmat pemberian
Allah yang paling penting, yang paling tinggi nilainya, yang diberikan Allah
kepada kita manusia, harta kekayaan atau pangkat yang tinggi, tetapi adalah
nikmat atau pemberian yang berupa hidayah dan petunjuk.
Maka itu hidayah dan petunjuk dari Allah
yang harus selalu kita cari dalam hidup di dunia ini, di samping kita mencari
harta kekayaan atau pangkat. Apalah erti kekayaan atau pangkat kalau hidup kita
tersesat, bergelumang dengan kejahatan. Sebab itu Rasulullah Shallallahu Alaihi Wassalam dan
orang yang beriman setiap dari kehidupan mereka selalu bermunajat dan memohon
kepada Allah agar Allah memberikan petunjuk-petunjuk-Nya, dan agar jangan membelokkan hati-hati mereka dari
petunjuk-petunjuk Allah itu. Mereka tidak takut kehilangan harta dan jiwa,
tetapi takut bila kehilangan hidayah
Allah.
Doa mereka ialah: “Rabbana la tuzigh qulubana ba’da izh hadaitana, wa hablana min ladunka
rahmatan innaka antal wahhab.”
Yang bermaksud: “Ya Tuhan kami, janganlah Engkau belokkan hati kami sesudah
Engkau beri
petunjuk dan berilah kami rahmat dari sisi-Mu, kerana hanya Engkau yang suka
memberi.”
Doa tersebut menunjukkan, bahawa apabila
kita mendapat petunjuk dari Allah, kita harus selalu berdoa agar hati kita
jangan sampai membelok dari petunjuk Allah itu, kerana tidak sedikit manusia
yang sebenarnya sudah mendapat petunjuk dari Allah, tetapi hatinya lalu
membelok dari hidayah itu.
Setiap orang Islam diwajibkan
oleh Allah untuk bermohon minta petunjuk 17 kali dalam sehari, iaitu dalam
tiap-tiap rakaat solat yang berbunyi:
“Ihdina sh shirathal mustakim, shirathal la zhina an’am ta ‘alaikim
gahiril magdhuubi ‘alaihim, wa la dh dhallin. Ertinya:
“Ya Allah, tunjukilah kami jalan
yang benar, iaitu jalan yang sudah ditempuh oleh orang-orang yang Engkau beri
nikmat atas mereka, jangan jalan orang-orang yang dimarahi, tidak pula jalan
orang-orang yang sesat.”
Gunakanlah akal fikiran yang
Allah S.W.T. bekalkan kepada kita manusia tapi jangan akal fikiran itu
menggunakan kita. Janganlah pula kita kufur kepada akal fikiran kerana takut
menggunakannya kelak mengakibatkan manusia menjadi bodoh.
Ahli falsafah Perancis yang
terkenal, Gassendi (1592 – 1655) terbaring di tikar kema- tiannya telah
mengucapkan kata-kata terakhir:
“Saya telah dilahirkan ke dunia, namun saya tidak juga tahu apa sebab
saya dilahirkan. Saya pun telah hidup, namun saya juga tidak tahu apa erti
hidup ini. Sekarang saya akan mati, namun saya juga tidak tahu mengapa saya mesti mati dan apakah
ertinya mati.”
Dunia Islam, di
bawah pimpinan ulama-ulama agama, pernah menutup rapat pintu mempelajari
falsafah, sehingga mendengar nama falsafah pun bencilah yang tumbuh. Ini kerana
mereka takut kalau-kalau orang akan tersesat dari agama. Tetapi bahaya yang
ditimbulkan dari menutup pintu ini ialah kelesuan berfikir dan hilang kemampuan
menghadapi peredaran zaman.
Pada hal Al-Qur’an ini sendiri selalu
menasihati dengan positif supaya menggunakan fikiran. Ayat Al-Qur’an dengan
tegas mengatakan bahawa orang yang tidak menggunakan fikirannya lebih sangsi
hidupnya daripada binatang peliharaan.
Sayid Jamaluddin Al-Afghani, menyimpul
pendapat beliau tentang ahli falsafah dan kedudukan Nabi-nabi. “Berfikir yang
mendalam, tidak dapat tidak akhirnya akan membawa kita ke dalam alam falsafah.”
Memang berfalsafah adalah puncak kesempurnaan berfikir, dengan belajar dan
menyelidik. Kenabian dan kerasulan adalah anugerah Illahi yang limpah
kurnian-Nya kepada hamba-Nya yang
dipilih-Nya.
Nabi maksum dan dituntun oleh wahyu
Illahi. Adapun ahli hikmat dan ahli falsafah ada pejuang mencari hakikat, yang kadang-kadang bertemu,
kadang-kadang tidak. Kadang-kadang tersalah, kadang-kadang benar. Kadang-kadang
berjaya kadang-kadang gagal.
Demikianlah Jamaluddin membawa kembali
falsafah yang telah di “talak” ke dalam rumah tangga Islam. Berfalsafahlah,
tetapi jangan ditinggalkan pangkalan. Laksana memburu mengharungi rimba mencari kijang. Sebelum
berangkat berilah tanda kepada permulaan jalan, sehingga tidak akan tersesat
bagimana jua pun jauh jalan yang telah dilalui.
Allah S.W.T. berfiman dalam wahyu-Nya
yang pertama yang berbunyi “Iqra” yang bermaksud “Baca”. Allah seolah-olah
mengatakan kepada seluruh umat manusia: “Hai manusia janganlah hidup menjadi
bodoh.”
Kemurnian manusia dalam percaturan
hidup, disebabkan kehadiran ilmu dan akal pada dirinya. Jika akal itu tempat
menyimpan segala hikmah dan hidayah dari Allah ia berfungsi sebagai rasul dalam
diri manusia. Akal memainkan peranan yang cukup besar dalam tamadun kebendaan
dan juga tamadun kerohanian. Cukup kita mengatakan bahawa tamadun barat,
seluruhnya
daripada sebatang jarum sehingga ke rocket, daripada dapur arang ke tong gas
sehingga
alat-alat elektronik kesemuanya adalah daripada usaha akal.
Hati yang membangun sentiasa
berlandaskan pekerjaan termulia. Manusia hidup di dunia ini dapat melakukan
beratus bahkan beribu macam pekerjaan yang baik, dan dapat pula melakukan
sebanyak itu pekerjaan-pekerjaan yang tidak mendatangan kebaikan atau yang
buruk. Antara pekerjaan yang termulia manusia lakukan ialah untuk beriman
kepada Allah serta melakukan amal-amal kebajikan atau amal salih.
Menyeru manusia untuk beriman dan
beramal salih bererti mencabut dan menghindar kan manusia dari jurang
kesengsaraan dunia dan jurang kesengsaraan akhirat. Kerana itu para Rasul dan
para sahabat seluruh menumpukan seluruh tenaga, fikiran dan harta mereka untuk
menyeru manusia beramal salih kepada Allah; sekalipun diancam dengan beraneka
ragam ancaman.
Sesudah 5 tahun menjadi Rasul,
Nabi Muhammad Shallallahu Alaihi Wassalam hanya berhasil mendapatkan pengikut
kira-kira 50 orang sahaja yang kebanyakan terdiri darpada orang-orang yang
lemah dan miskin. Tetapi halangan dan rintangan serta hinaan sudah hebat
sekali. Namun semuanya itu ta’ berkesan. Mereka lakukan pekerjaan suci siang
dan malam, pagi dan petang, di waktu senang dan di waktu susah, mereka dalam
keadaan lapar sekali pun, mereka lakukan pekerjaan itu tanpa mengharapkan upah dari
siapa pun, kecuali ganjaran pahala dari Allah semata.
Pemimpin-pemimpin bangsa quraisy
mulai memikirkan jalan lain dari ancaman untuk menghentikan Rasulullah
Shallallahu Alaihi Wassalam terus berdakwa itu. Kemudian dipilihlah Utbah bin
Rabi’ah yang paling pandai berkata-kata untuk menemui Nabi Muhammad Shallallahu
Alaihi Wassalam dan mengemukakan 3 tawaran kepada Baginda.
Pertama, menawarkan kekayaan
sehingga menjadi orang yang terkaya di kalangan
bangsa Quraisy. Kedua memilih 10 orang di antara wanita-wanita Quraisy
yang cantik menjadi isteri Baginda; dan ketiga ialah menjadi raja bangsa
Quraisy yang dihormati dan disegani.
Setelah mendengar ke tiga macam
tawaran Quraisy itu, Rasulullah Shallallahu Alaihi Wassalam menjawab dengan
membaca Surah Sejadah mulai ayat 1 hingga ayat 13:
Setelah Rasul selesai membaca
Surah tersebut, Utbah menjadi terpukau mendengar ayat-ayatnya, kerana kata-kata
dan susunannya yang indah dan pengertinya yang amat mendalam, yang berisi
seruan untuk beriman dengan Allah agar mendapatkan kebahagian, dan mengancam
jangan mengabaikan apa yang diturunkan Allah agar jangan ditimpa siksa..., seperti siksa yang pernah menimpa
kaum ‘Aad dan Tsamuud. Utbah tidak berkata apa-apa lagi lalu meminta untuk kembali pulang.
Beberapa bulan kemudian,
pemuka-pemuka Quraisy kembali berkumpul membincang strategi baru bagaimana
hendak menghentikan Muhammad meneruskan
dakwanya. Mereka memutus akan datang bersama-sama menemui Abu Thalib paman
Rasulullah Shallallahu Alaihi Wassalam untuk menyampaikan ultimatum. Mereka
datang 5 orang, terdiri atas pemuka yang paling terkemuka di kalangan
bangsa Quraisy, iaitu Abu Jahl bin
Hisyaam, Umayyah bin Khalaf, Abu sofyan bin Harab, dan Utbah bin Rabi’ah.
Setelah bertemu dengan Abu
Thalib, mereka memberi tahu bahawa mereka khawtir akan terjadinya apa-apa
antara mereka dengan beliau (Abu Thalib) akibat perbuatan kemanakannya,
Muhammad itu. Mereka suruh dia menghentikan atau mereka sendiri menghentikan
usahanya menyebarkan dakwanya.
Abu Thalib memanggil kemanakannya
kemudian menyerunya untuk menghentikan dakwanya. Nabi Muhammad berkeras hati
tidak setuju untuk menghentikan dakwanya dan mengatakan kepada pamannya: “Hai panmanku, sekiranya matahari diletakkan
di tangan kananku dan bulan di tangan kiriku, tidaklah aku akan berhenti dari
pekerjaan ini, sehingga Allah memenengkan apa yang aku akan ajarkan itu atau
aku binasa dalam memperjuang kannya.”
Sehabisnya mengucapkan kata-kata
itu, Rasulullah lalu menangis. Demikianlah tinggi nya nilai pekerjaan yang
bernama dakwah, iaitu menyeru manusia untuk beriman dan beramal salih, sehingga
pekerjaan itu tidak dapat ditukar dengan harta benda yang bagai mana jua
banyaknya; tidak dapat diganti dengan wanita-wanita yang bagaimana jua
cantiknya; dan ta’ dapat ditukar dengan pangkat atau kedudukan yang bagaimana
jua tingginya. Bahkan ta’ dapat ditukar dengan bulan ditambah matahari
sekalipun.
Mata hati yang membangun menyeruh
manusia beriman dan beramal salih merupakan satu pekerjaan yang amat mulia di
sisi Allah S.W.T. Sudahkan saudara turut berdakwa menyeruh manusia beriman
kepada Allah dan beramal salih? Syukurlah kalau sudah. Tetapi kalau belum,
bilakan saudara akan menjadi pengikut Nabi Muhammad Shallallahu Alaihi Wassalam
yang setia?
No comments:
Post a Comment