T(Disiarkan pada 17. 5. 2014)
Kehidupan
dunia adalah buat sementara waktu sahaja maka akhiratlah yang kekal abadi. Oleh
sebab perjalanan hidup itu dari dunia menuju ke akhirat maka semestinya setiap
amal ibadah menangani kehidupan dunia
sewajarnya serasi dengan khidupan akhirat nanti. Tanpa kesera- siannya akan
mengundang kecelakaan diri yang akan membuka pintu neraka menanti kedata- ngan kita.
Hidup di dunia merupakan ibadah
kerana Allah. Segala amal perbuatan atau aktiviti dalam memurnikan kehidupan
dikategorikan sebagai ibadah dalam menangani hidup di dunia. Walau bagaimanapun
usaha demikian merupakan tawakal kepada Allah demi mendapatkan redha serta
pahala sebagai tikit untuk hidup ke dunia akhirat (syurga).
Pahala dari Allah s.w.t. amat
penting dalam kehidupan ini demi kebajikan rohani kita. Ibadah adalah dalam dua
kategori iaitu kemanfaatan kepada kebajikan jasmani dan kemanfa- atan kepada
kebajikan rohani kita. Jasmani dalam kehidupan akan berubah menjadi tua dan
akan mengalami mati apabila ia berpisah dengan roh, manakala rohani tidak
mengalami keadaan demikian. Rohani kita kekal hingga bertemu semula dengan
jasad setelah berlakunya hari kiamat besar-besaran kelak akan menemui Allah,
azzawajallah selaku penciptanya.
Jasmani asalnya dari tanah dan
akan kembali kepada asalnya setelah selesai agenda kehidupan dunia tetapi unsur
rohani adalah asalnya kepunyaan Allah dan akan kekal sehingga bertemu dengan
Zat yang Maha Pencipta di akhirat nanti. Maka itu adalah wajar ibadah dunia ada
kesarasiannya dengan kehidupan akhirat demi kemanfaatan rohani untuk bertemu
dengan Allah.
Segala aktiviti dunia yang dikategorikan sebagai ibadah tidak
semudanya difikirkan perlaksanaannya tanpa keredaan Allah s.w.t. kerana makhluk
syaitan dan iblis sentiasa menanti peluang untuk memporak-poadakan ibadah kita.
Iman seseorang juga tidak ada jaminan boleh bertahan lama apabila iblis sudah
menjalankan usahanya hendak menyesatkan atau mengelincirkan manusia dari
landasan yang diredhai Allah.
Kelemahan makhluk manusia dalam
menangani pembangunan kehidupan sering berpunca lepada kelemahan manusia
sendiri sebagai pemain dalam mengolah ibadah. Tabiat melupkan Allah menjadi
penghalang kepada kemanfaatan hidup beriman. Apabila ibadah itu telah melupakan
Allah maka tidak ada arah tuju usaha kita selain dari melayani peranan iblis
dan syaitan. Maka ibadah dunia tidak ada kesarasian dengan dunia akhirat.
Keutamaan amal ibadah dalam
aktiviti pembangunan di dunia ialah hubungan manusia dengan Tuhan. Kelupaan
manusia terhadap Tuhan telah menjadikan wang dan harta bukan menjadi sumber
kebahagian, tetapi akan menjadikan sumber berbagai kesengsaraan dan kecelakaan.
Segala amal ibadah atau activiti
kehidupan dunia sewajarnyalah dimurnikan dengan kalimah
“Bisimillahirahmanirahim”; untuk mendapat berkat atau izin dari Allah agar kita
dibekalkan dengan hidayah dan petujuk serta dijauhi dari godaan syaitan dan
iblis. Dengan cara demikian hubungan manusia dengan Tuhan sentiasa terpelihara.
Dalam eri kata lain ibadah yang kita laksanakan diserasikan dengan akhirat
(Tuhan).
Amal Ibadah yang telah berjaya
dilaksanakan menuntut kita untuk mengucapkan “Alhamdulillah” kerana segala puji
Allah sewajarnya ada kerana tidak ada kewujudan sesuatu tanpa kekuasaan Allah
s.w.t. Kita mohon restu dari Allah dan kita imbali dengan rasa syukur sebagai
ucapan terima kasih kepada pemberianNya.
Manusia berfikir dalam menterjemahkan
amalan kepada pembangunan kehidupan, kita gunakan otak sebagai fitrah Allah
berikan kepada kita. Ilmu yang disajikan dalam melaksanakan ibadah kita rasa
terhutang budi kepada Allah kerana ilmu itu Allah yang punya dan kita hanya
sebagai alat dengan menggunakan segala fitrah Allah yang ada dalam diri manusia
itu. Maka itu wajarkah kita mengucap “Bismillahirahmanirahim” kepada setiap
kali melaksanakan ibadah kita dan mengimbali dengan kalimah “Alhamdulillah”
apabila kita selesai melaksanakan ibadah berkenaan.
Ini wajar kerana jika menjadi amalan
dalam hidup akan Allah sentiasa merestui ibadah kita kelak akan menghadiahkan
pahala yang merupakan makanan kepada rohani kita. Maka itu hubungan manusia
dengan Allah sentiasa terpelihara maka itu Allah sentiasa tidak melupai
hambah-Nya yang sentiasa mengingati-Nya.
Kelupaan manusia terhadap Tuhan,
meskipun akan menjadikan pangkat, kedudukan yang tinggi dan kaya raya, tetapi
itu kesemuanya bukan menjadi sumber
kebahagian dan kesenangan, sebaliknya menjadi sebab berbagai kegelisahan dan
kesangsaraan batin. Manusia wajar sedar bahawa segala kejayaan yang diperolehi
adalah pemberian Tuhan kerana tidak ada yang datang dengan sendirinya.
Bila di antara pembaca yang kaya
dan berpangkat tinggi terasa kegelisahan, itu adalah disebabkan kerana saudara
ta’ berhubung baik dengan Allah. Kalau kita biarkan semua manusia lupa kepada
Tuhan, akhirnya seluruh rahmat dan nikmat akan diganti Tuhan dengan laknat dan
bahaya yang menakutkan. Begitulah Sunnah Allah yang berlaku dalam kehidupan
manusia.
Nikmat mempunyai mata sebagai
contoh, manusia tidak tahu betapa pentingnya mempunyai mata dan dapat melihat
alam ini. Hidup dengan nikmat mata atau penglihatan merupakan punca segala
kebuasan, kemaksiatan, keganasan dan kelupaan manusia kepada Allah.
Melihat keindahan alam serta dengan
segala isinya tidak tergerk hati untuk mensyukurinya jauh dari merasa syukur
kepada Allah yang Maha pencipta alam itu. Indah dan cantiknya sekuntum bunga
ros dengan semerbak bau wanginya, tetapi lebih indah lagi yang pencipta bunga
ros. Secantik rupa seorang gadis dengan senyuman yang menyerikan si lesung
pipitnya tetapi jangan terpegun kerana penciptanya adalah lebih cantik dan
lebih mulia berbanding dengan makhluk yang dicipta-Nya.
Tetapi jika Allah tarik balik nikmat
mempunyai mata maka dengan sendirinya segala amal perbuatan yang menyongsangkan
kemurnian hidup akan dapat ditinggalkan dengan sendirinya. Mereka yang hidup tanpa mata akan sentiasa mengingatkan
Allah malah sentiasa memuji-Nya atas segala ciptaan-Nya yang tidak terkira
banyaknya.
Semua harta kekayaan, ilmu
pengetahuan, alat dan teknik akan dijadikan manusia sumber kecelakaan dan
kesengsaraan dalam hidup. Manusia perlu selalu diingatkan terhadap Tuhan agar
mereka takut berbuat kejahatan. Kalau manusia tidak diingatkan kepada Tuhan,
bererti tidak ada yang mereka takut dalam hidup ini. Itulah sebabnya mereka
berbuat sekehendak hatinya di muka bumi ini.
Dunia yang kita diami ini pernah
mengalami penuh kebahagian dan kesenangan, iaitu dikala manusianya sama insaf
dan sedar, sama ingat kepada Allah. Tetapi dunia yang kita diami ini pernah
mengalami penuh dengan kacau bilau, berbagai kerusuhan dan ketidak-amanan, iaitu dikala manusianya sudah sama lupa kepada
Tuhan, sudah sama tidak takut dan gentar terhadap-Nya.
Di zaman moden ini manusia
disibukkan dengan berbagai kesibukan dunia meng- akibatkan manusia yang berakal
pun turut sama menghadapi kekuwatiran dalam hidup seperti ekonomi, rumah
tangga, di peringkat nasional dan intenasional. Soal bagai manapunpun modennya
janganlah manusia dibiarkan lupa terhadap Tuhan. Dengan lain perkataan, manusia
harus selalu berhubungan dengan Tuhan.
Firman Allah Surah Ali Imran ayat
112 yang bermaksud (terjemahan): “Ditimpa
kepada mereka kehinaan (kesengsaraan kekhawatiran) di mana saja mereka berada,
kecuali
kalau mereka
berpegang (berhubungan) dengan tali Allah
dan (hubungan) manusia.”
Ayat ini menjelaskan bahawa
penghinaan tersebut tidak akan lenyap
selagi mereka belum berpegang dengan tali Allah iaitu janji-Nya yang juga janji
mereka dahulu dengan Allah untuk memasuki Islam, dan berpegang pula dengan tali
perdamaian di antara mereka dengan manusia iaitu menjadi Ahli Zimmah (orang
yang dilindungi dengan pembayaran jizyah). Jizyah adalah ufti yang dibayar
oleh orang (negara) yang bukan Islam
kepada raja (negara) Islam yang menakluknya.
Firman Allah Surah Al-Hasyar ayat
19 yang bermaksud (terjemahan): “Jangan
kamu seperti orang yang lupa terhadap
Allah, lalu Allah menjadikan mereka lupa akan diri mereka, sehingga mereka
menjadi orang Fasiq (jahat).”
Kelupaan kepada
Allah menyebabkan manusia menjadi hina, rendah melarat dan menjadi jahat.
Mengingatkan manusia terhadap Tuhan, bererti melenyapkan kehinaan, kemalaratan
dan kejahatan.
Menurut tafsir dari Ibnu Katsir: “Janganlah kamu lupa mengingat kepada Allah, atau zikir. Kerana bila kamu telah lupa mengingat Allah, Allah pun akan
membuat lupa apa-apa yang patut dikerjakan untuk kepentingan dirimu sendiri,
yang akan membawa bagimu di akhir kelak kemudian hari.
Ibnu Qayyim menulis tentang
tafsir ayat ini dalam kitabnya “Darus
Sa’ada” (Negeri Bahagia) mentafsirkan bahawa barang siapa yang lupa kepada
Tuhannya, Tuhan akan mem- buatnya lupa kepada dirinya sendiri, sehingga dia tidak mengenal lagi siapa sebenarnya
dirinya dan apa yang perlu untuk kebahagaian dirinya. Bahkan dia pun akan
dibuat lupa apa jalan hidup yang akan
ditempuhinya untuk kebahagian dirinya sendiri baik untuk kehidupan dunia
sekarang atau kehidupan akhirat kelak, sehingga dia hidup dalam kekosongan dan hampa, sama saja dengan binatang ternak yang dihalau-halau.
Ibadah dunia wajar diserasikan
dengan akhirat membawa maksud menyeruh manusia ke jalan Allah dan mengerjakan
kebajikan. Menyeru manusia ke jalan Allah itu lebih baik, lebih penting dan
lebih mulia berbanding memberi makan dan pakian fakir miskin yang hidup melarat
dan terlantar.
Sebabnya ialah kerana menurut
ajaran Allah dan kepercayaan serta keyakinan para Nabi dan Rasul bahawa
kehidupan di dunia sekarang ini adalah satu kehidupan yang amat pendek waktunya
dan amat kecil nilai dan ertinya. Satu kehidupan yang berjangka waktu kira-kira
60 atau 70 tahun, atau lebih atau kurang.
Sesudah kehidupan di dunia yang
amat terbatas, akan ada kehidupan akhirat yang ta’ terbatas jangka waktunya,
satu kehidupan yang maha luas, maha besar dan maha penting, dan maha hebat
sekali.
Bila kita menolong manusia yang
fakir dan miskin dengan makanan dan pakaian, atau kita menyelamatkan jiwa
mereka dari bahaya banjir atau tenggelam, atau lain-lain pertolongan dan
pekerjaan, itu semua bererti menolong mereka atau menyelamatkan mereka dalam
kehidupan yang amat kecil ini, bererti satu pekerjaan atau pertolongan yang
kecil pula.
Tetapi bila menyeru mereka untuk
beriman dengan Allah dan melakukan perbuatan yang baik di dalam hidup di dunia
ini, itu bererti yang kita menyelamatkan mereka dalam kehidupan akhirat yang
ta’ terbatas jangka waktu dan maha luas sekali.
Allah dan para Rasul, begitu juga
orang-orang yang beriman yang yakin tanpa ragu-raguan tentang khidupan di
akhirat itu, merasa beruntung sekali bila berhasil dapat membawa seorang
manusia sehingga beriman kepada Allah
dan melakukan kebajikan. Bererti
yang sudah berhasil dapat membebaskan orang itu dari azab siksa akhirat yang ta’ terbatas jangka waktunya.
Berdasarkan hal-hal yang
tersebut, Rasulullah Shallallahu Alaihi Wasallam dengan tegas berkata kepada
Ali bin Abi Thalib: “Jika Allah dapat memasukkan petunjuk pada seseorang dengan
perantaraan engkau, maka itu adalah lebih baik dan lebih berharga daripada
seluruh harta kekayaan yang ada di atas
dunia ini.”
Dengan harta kekayaan berapa saja
banyaknya, kita hanya dapat menolong dan menyelamatkan seorang dalam kebuntuhan
hidup di dunia ini saja.
Beberapa banyaknya orang-orang beriman yang beribadat dan salih,
tetapi isteri dan anak-anaknya sendiri tetap liar ta’ kenal Tuhan, agama,
bahkan mengejek dan menentang terhadap
Allah dan agama-Nya.
Kerana itu, kepada semua
Rasul-rasul dan orang-orang yang akan bekerja menyeru mansia ke jalan Allah,
Allah memberikan pedoman-pedoman (cara) bekerja tertentu, yang kalau cara-cara
itu kita penuhi dan jalankan dalam menyeru manusia kepada Allah, insya Allah
akan berhasillah apa yang kita cita tuju itu.
No comments:
Post a Comment