(Disiarkan pada 3. 5. 2014)
Setiap
kewujudan makhluk Allah sewajarnya mempunyai naluri hendak berubah dari segi
keadaan fisikalnya mahupun pembangunan dalamannya (rohaninya) terutama sekali
makhluk manusia yang telah diamanahkan oleh Allah sebagai pemakmur alam
kehidupan. Manusia merupakan makhluk bersosial dan suka hidup bermasyarakat
maka itu mewujudkan pembangunan memerlukan kehadiran orang lain kerana adalah
sukar bagi manusia hidup sendirian. Hidup ini semestinya di atas
disiplin tolong menolong dan kasih mengasihi antara satu sama lain.
Allah mewujudkan makhluk manusia
antara ciptaan-Nya yang amat sempurna berbanding makhluk-makhluk lainnya yang
ada di alam ini. Allah bekalkan berbagai nikmat dan rahmat kehidupan demi
kemanfaatannya dalam membangunkan kehidupan. Manusia dibekalkan dengan fitrah
kemahiran berfikir yang membolehkannya memahami dan mentafsir ciri-ciri
pembangunan mengikut disiplin keadaan semasa.
Firman Allah surah Al-Tin ayat 4 yang
bermaksud (terjemahan): “Sesungguhnya
Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya”.
Manusia diciptakan dalam bentuk yang
sebaik-baiknya. Manusia dihiasi dengan ilmu pengetahuan, fahaman, akal fikiran
dan daya membezakan serta dapat pula bercakap-cakap, selain mempunyai adab dan
kesopanan.
Manusia adalah makhluk termoden,
mempunyai susunan tubuh yang lebih sempurna, mempunyai akal dan fikiran
sehingga dengan akal fikiran itu, manusia hidup mempunyai kebudayaan dan
peradaban, semakin maju dan maju tidak tetap. Manusia yang hidup 20 abad yang
silam akan lain sekali dengan kehidupan manusia dalam abad ke 21 sekarang ini.
Dan pasti lebih lain lagi manusia yang hidup 21 abad yang akan datang.
Manusia selalu maju dan berubah.
Manusia sentiasa inginkan
pembaharuan dalam hidupnya. Ia tidak suka melihat keadaan yang statik atau
keadaan yang tidak berubah maka itu suka membandingkan antara keadaan yang lama
dengan sesuatu yang baru. Nalurinya sentiasa ingin melihat sesuatu yang indah
pada mata memandang.
Para pengkaji dan peneliti
Al-Qur’anul Karim semenjak zaman Mekkah mendapat bahawa Al-Qur’anul Karim
sentiasa mengarahkan pandangan kaum Muslimin ke masa hadapan yang penuh dengan
cita-cita dan harapan. Al-Qur’anul Karim menjelaskan bahawa alam raya ini terus
berputar, dunia sentiasa berubah dan keadaan manusia selalu berganti-ganti.
Pihak yang tadinya kalah,
boleh kemudian menjadi pemenang, dan
yang pada mulanya menang berubah menjadi
‘kecundang’; yang lemah menjadi kuat, dan yang kuat pula beransur-ansur menjadi lemah. Pendek
kata, seluruh gugusan alam raya ini terus mengalami perubahan, perputaran dan
pergantian.
Oleh sebab itu, kaum Muslimin
diperintahkan untuk sentiasa berjaga-jaga dan mempersiapkan diri bagi
menghadapi setiap kemungkinan yang akan datang di hari esok. Mereka tidak boleh
bergantung kepada keadaan semasa dan leka daripada mengambil setiap sebab dan
perbuatan yang menambah kekuatan, kebaikan dan kemajuan di masa-masa mendatang.
Perubahan pada itu juga bukan
hanya tertumpu kepada keadaan fisikal tetapi juga kepada keadaan ilmu yang
dikuasai pada setiap individu. Menuntut ilmu tidak ada titik penghujungnya.
Selagi nyawa dikandung badan selagi itu kita memerlukan ilmu yang baru kerana
semakin banyak ilmu yang kita perolehi semakin banyak lagi ilmu yang belum kita
ketahui. Kata-kata pujangga berbunyi: “semakin saya tahu semakin saya tidak
tahu”.
Baginda Rasul Nabi Muhammad
Shallallahu Alaihi Wasallam menasihatkan bahawa
“menuntut
ilmu adalah seumur hidup”, atau menuntut ilmu mulai dari buaian hingga ke liang
lahad. Tidak ada kata pencen dalam menuntut ilmu. Ilmu itu mengikut kesesuaian
pada usia individu berkenaan, kerana semakin usia tinggi semakin tinggi nilai
ilmu yang wajar diperolehi.
Memandang kepada keadaan manusia
itu sebagai makhluk Tuhan setiap detik masa keadaan hidupnya juga berubah.
Usianya, jasmaninya, kemampuannya mengolah ibadah kepada Allah dan sebagainya
semuanya berubah mengikut peredaran masa. Begitu juga mengenai keinginannya
hendak berubah sesuatu untuk kehidupannya.
Manusia dibekalkan dengan
berbagai nikmat yang tidak terkira
banyaknya untuk meninggikan darjat dan martabat manusia di sisi Allah. Jikalau
manusia buta hatinya dan tidak menggunakan akal fikiran maka segala nikmat
yang Allah curahkan kepada manusia menjadi
sia-sia dan akan mengalami kerugian yang besar di akhirat nanti. Allah
berfirman Surah Al-Isra’ ayat 72 yang bermaksudu (terjemahan): “Barang siapa buta (hati) di (dunia) ini, nescaya ia buta di
akhirat nanti dan lebih sesat jalannya”.
Nikmat Allah yang
besar kepada manusia ialah nikmat datangnya Islam sebagai agama yang benar,
menunjukkan kepada manusia cara hidup yang diredai Allah s.w.t. Islam sebagai
agama yang sebenar telah dilengkapi dengan pengajaran-pengajaran dan panduan kepada
Jalan yang lurus dan jauh dari kesesatan.
Baginda Rasul Nabi Muhammad
s.a.w. bersabda yang bermaksud (terjemahan): “Telah ku tinggalkan kepada kamu dua perkara jika kamu berpegang teguh
kepada kedua-duanya, kamu tidak akan sesat selama-lamanya; iaitu Al-Qur’an dan
Sunnah Rasul .
(riwayat
kebanyakan ahli Sunah)
Di dalam Al-Qur’an kita
difahamkan juga bahawa Allah telah membekalkan satu petunjuk hidup yang wajib
manusia amalkan dalam hidupnya. Jika manusia kufur kepada-Nya maka manusia akan
kufur kepada segala nikmat Allah yang
ditaburkan ke atas hidup manusia. Firman Allah Surah Al-An’am (6) ayat 153 yang
bermaksud (terjemahan):
“Dan sesungguhnya inilah jalan-Ku (agama-Ku) yang lurus, maka hendaklah
kamu ikutnya dan janganlah kamu mengikut
jalan yang lain, kelak akan memporak peranda kamu (menyesatkan kamu) dari
jalan-Nya (Allah).
Manusia
diperintahkan memilih jalan yang telah dibentangkan oleh Allah di hadapan
mereka melalui pesuruh-Nya Nabi Muhammad
Shalalahu Alaihi Wasallam memerintahkan manusia supaya mereka menerima Islam
itu sepenuhnya; iaitu mereka hendaklah menjadikan diri mereka Islam
segala-galanya.
Firman Allah dalam Surah Al-Baqarah ayat
208 yang bermaksud (terjemahan): “Wahai
orang-orang yang beriman masuklah kamu ke dalam Islam (perdamaian) selurunya
dan
janganlah turut langkah-langkah syaitan.
Sesunggunya syaitan itu musuh musuh kamu yang nyata”.
Al-Qur’an
menganjurkan umat Islam supaya sentiasa peka terhadap perubahan dan mengambil
ikibar dari situ untuk membudayakan pembaharuan tersebut agar kita tidak hanya
menjadi penonton tetapi bersemangat mara ke hadapan sebagai pemain.
Manusia wajar kembali kepada sumber asal
dan pangkal ajaran Islam baik dari sudut Aqidah, Pemikiran dan Akhlaq yang
wajib kita jadikan sebagai pegangan hidup dan penyuluh jalan.
Konsep-konsep tersebut akan
menjadi kurang bernilai jika tidak dilahirkan dalam kenyataan kerja-kerja
amali. Perasaan berbangga dan berbesar hati dengan konsep-konsep besar ini akan
menjadi satu fenomena ‘penyakit’ jika ianya hanya dijadikan sebagai bahan
percakapan dan perbincangan sahaja.
Islam mempunyai banyak tokoh yang boleh
diambil sebagai idola dan mencontohi kejayaan-kejayaan mereka, seperti Ali Ibn
Talib r.a., jika kita berusaha memiliki keberanian dan keluasan ilmu seperti
yang dicapainya. Mencontohi Umar al-Faruq r.a., mengenai
keupayaannya
memiliki sifat kematangannya. Tokoh-tokoh yang telah menunjukkan kemata- ngan mereka berfikir
telah memberi satu budaya fikir kepada
generasi Islam di abad ini dan ketokohan mereka telah membuka era pembangunan
untuk dicontohi dan diamalkan.
Dalam fenomena pembangunan
keluarga fokusnya melihat jejak langkah seorang ayah. Seorang anak harus
melihat pencapai ayahnya terlebih dahulu. Jika pencapain seorang ayah menjadi
idola kepada seorang anak menjadinya “a
stepping stone” bagi si anak untuk mengorak langkah membudayakan perubahan
pembangunannya.
Adalah bermanfaat kepada
pembangunan anak jika perubahan hidupnya dapat dilaksanakan lebih baik
berbanding pencapai dari seorang ayah. Walau bagaimana pun jika pencapaian anak
dalam membina kehidupan agak lebih rendah berbanding kejayaan seorang ayah maka
suasana perubahan pada pembangunan seorang anak tidak tercapai.
Membuat perubahan pada
pembangunan kehidupan itu semestinya dilengkapi dengan ilmu. Baginda Rasul Nabi
Muhammad Shallallau Alaihi Wasallam menyarankan bahawa memperolehi kebahagian
dunia semestinya dengan ilmu dan jika kita inginkan kebahagian di akhirat juga
dengan ilmu. Dan jika ingin kebahagian di kedua-duanya dunia dan akhirat
semestinya dengan ilmu (Hadith Shaih).
Ilmu dan amal semestinya berjalan
sama kerana ilmu tanpa amal kurang bermanfaat kepada manusia. Ilmu yang tidak
diamal diibarat manusia yang lumpuh. Ia mempunyai segala idea untuk pembangunan
manusia tetapi ia tidak ada keupayaan untuk bergerak, oleh itu ilmu yang ada
padanya tidak memberi kemanfaatan kepadanya.
Untuk menyalurkan ilmunya kepada orang
lain juga sukar kerana kemampuan untuk berkomunikasi amat terhad; begitu juga
dengan usaha mencatat segala pandangannya amat sukar kerana anggota tangannya
tidak mempunyai keupayaan berbuat demikian.
Orang yang tidak berilmu tetapi
beramal juga tidak mendatangkan sebarang keman- faatan hidup kerana manusia
sepertinya dianggap sebagai orang buta. Apabila manusia tidak diberi kenikmatan
untuk melihat maka keadaan alam ini sentiasa gelap gelita. Kemuskilan utama
yang dialaminya ialah kemampuan berjalan. Dia tidak dapat menentukan arah
tujunya dan ia hanya berpandukan kepada pendengaran dan perasaannya
semata-mata.
Orang sedemikian mempunyai kesulitan
untuk memahami alam dan lebih sukar lagi untuk mengajar orang lain mengenai
hubungan kita dengan alam. Begitulah keadaan orang yang tidak mempunyai ilmu
tetapi cuba mendidik orang lain. Panduannya
akan lebih menyesatkan daripada memberi kemanfaatan kepada orang yang dipimpinnya.
Manusia yang berilmu dan menggunkan ilmu
kepentingan pembangunan manusia adalah insan yang dikategorikan sebagai orang
yang hidup. Cintanya kepada ilmu membentuk dirinya sebagai manusia yang bertanggungjawab
untuk membuat perubahan kepada masyarakat agar lebih peka untuk memahami
peranannya sebagai ahli masyarakat yang membudayakan kemuafakatan demi
kestabilan ukhuwah kemanusiaan.
Kita hidup harus berpegang kepada satu
idologi bahawa dengan kehadiran ilmu dalam diri insan memberikan satu
tanggungjawab untuk membudayakan pemikiran yang proaktif. Dengan amalan
demikian kehadiran ilmu dalam diri kita dapat dimanfaatkan untuk membangunkan
manusia.
Tetapi manusia tidak mempunyai ilmu dan
tidak pula membuat sebarang amalan, dikategorikan sebagai bangkai bernyawa.
Kumpulan manusia ini adalah sampah masyarakat atau dalam erti kata lain manusia
yang tidak melihat pembangunan itu
sebagai satu ketamadunan hidup. Apa yang penting baginya ialah untuk mendapatkan
makanan apabila lapar, soal apakah perancangan masa depannya tidak menjadi
agenda dalam hidupnya. Dia lebih suka menjadi penonton daripada pemain.
Menurut Al-Ghazali dalam bukunya yang
bertajuk: “Ayyuh al-Wallad” katanya:
“Sekiranya tujuan anda mencari ilmu
adalah untuk mendapat tempat, untuk merasa sombong
kepada
rakan-rakan anda, rugilah anda. Tetapi sekiranya tujuan anda mencari ilmu itu
adalah untuk mendalami syariat yang diturunkan melalui Nabi dan untuk
pembersihan diri (nafs amarah), anda akan dirahmati.”
Dalam suatu tulisan-tulisan yang
lain pula, Al-Ghazali beranggapan tujuan mencari ilmu ialah sebagai
pengembaraan untuk melengkapkan diri bagi kehidupan yang akan datang dan bukan
bertujuan untuk mendapatkan kuasa, pengaruh dan kemewahan. Ilmu diibaratkan
pakaian yang menuntup tubuh badan. Oleh itu manusia yang tidak berilmu laksana
seorang manusia yang berbogel.
Penggunaan
ilmu yang sempurna akan melahirkan akal kemalaikatan. Ia akan menguasai
keinginan manusia melayani nafsu dan kiblatkan fikiran kepada kebaikan dan
kemanfaatan dalam hidup. Selain daripada menguasai ilmu pengetahuan yang
dipusakai dari ahli-ahli fikir yang lain atau wahyu Allah yang diturunkan
kepada Rasulullah Shallalahu Alaihi Wasallam, para ilmuan atau ahli fikir dapat
mempunyai hikmahnya kepada manusia.
No comments:
Post a Comment