(Disiarkan pada 9. 8. 2014)
Takwa
ialah menjalankan semua yang diperintahkan oleh Allah dan menjauhi segala yang
dilarang oleh Allah. Falsafah takwa ialah menyesuaikan diri dalam hidup ini
dengan kehendak dan kereadaan Allah Subhanahu wa Ta’ala. Takwa bererti
berhati-hati dalam segala geak-gerik, tidak hanya semuanya saja, tetapi
disesuaikan dengan ajaran Allah dan rasulnya.
Kalau ada manusia yang sudah
yakin dan iman terhadap Allah tetapi berlaku semau-maunya di dalam hidup, tidak
perduli perintah perintah dan larangan Allah, tidak kenal halal dan haram, maka
itulah manusia yang terpedaya, atau tertipu di dalam hidup ini, tertipu atau terpedaya oleh kehidupan dunia.
Firman Allah Surah Luqman ayat 33
yan bermaksud:
“Hai sekalian manusia! Bertakwalah kamu kepada Tuhan kamu dan takutlah
(kedatangan) hari di mana seorang bapa tidak dapat menolong anaknya dan tidak
juga seorang anak dapat menolong bapanya sedikit pun. Sesungguhnya janji Allah
adalah benar, maka jangan sekali-kali kamu tertipu oleh kehidupan dunia, dan
jangan pula – dengan sebab Allah kasihan – kamu tertipu oleh syaitan yang amat
penipu.”
Setelah Allah
membentangkan dahlil keesaan-Nya dengan berbagai-bagai contoh dan misalan, maka
diseru-Nya pula manusia itu supaya bertakwa kepada-Nya sebagai nasihat dan
mengingatkan mereka tentang kedatangan hari kiamat, di mana Allah akan
mengadakan pengadilan untuk menghukum hamba-hamba-Nya. Lebih-lebih lagi
peringatan itu ditujukan kepada orang-orang kafir Quraisy daripada kaum Nabi
Shallallahu alaihi wasallam dan juga lainnya.
Allah menyuruh supaya takut
kepada kemurkaan Allah dan jangan sampai ditimpa kemurkaan-Nya, kerana pada hari
kiamat nanti tidak seorang pun dapat menolong orang lain semasa dijatui hukum
dan diseksa. Umpamanya bapa, dia tidak dapat lagi menolong anaknya, begitu pula
si anak juga tidak dapat menolong bapanya. Kerana urusan menghukum di tangan
Allah, dan tidak berguna di sisi Allah apa jua jenis pertolongan yang biasanya
diberikan di dunia dahulu.
Sebaliknya tidak ada yang dapat
menolong hanyalah satu sahaja, iaitu amalan yang salih yang telah
dipersembahkan oleh seseorang di dalam kehidupan di dunia dahulu. Kemudian
Allah menguatkan suruhannya dengan menyebutkan Sesungguhnya janji Allah adalah
benar.
Kedatangan hari akhirat atau
kiamat itu benar, kerana Allah telah menjanjikannya. Allah tidak sekali-kali memungkiri
janji.
Setelah itu Allah mengingatkan
supaya awas dan berhati-hati, jangan sampai terpengaruh oleh dua perkara iaitu
(1) kehidupan dunia dan (2) Dan jangan pula – dengan sebab Allah kasihan – kamu
tertipu oleh syaitan yang amat penipu.
Kalau penduduk negeri semuanya beriman
dengan Allah dan rasulnya serta mentaati apa-apa yang diperintahkan kepada
mereka, dan bertakwa yakni menjauhi apa-apa yang dilarang-Nya, tidak
berbuat syirik dan berbuat bencana di
muka bumi ini, Allah akan buka pintu keberakatan dari langit dan bumi.
Mendapat Berakat dan Rizqi dari
Allah adalah sesuatu yang setiap mukmin mengingini dalam hidupnya. Firman Allah
Surah Al-A’raaf ayat 96 yang bererti:
“Kalau penduduk negeri itu beriman dan bertakwa kepada Allah, nescaya
Kami (Allah) bukakan pintu keberakatan dari langit dan bumi. Tetapi mereka mendustakan
juga , lalu Kami seksa mereka disebabkan perbuatan yang mereka usahakan”.
Yang dimaksudkan
keberakatan dari langit ialah turunnya hujan, dan keberakatan dari bumi ialah
tumbuhnya tanam-tanaman dan buah-buahan. Termasuklah keberakatan tersebut
segala macam nikmat dan rezeki,
begitu pula segala perkara yang
menyebabkan wujudnya kesejahteraan dan keamanan di atas bumi. Dan erti berkat ialah adanya kebaikan yang
ditetapkan Tuhan di dalam sesuatu.
Kesimpulannya ialah kalau mereka
beriman dan bertakwa, nescaya Allah mewahkan hidup mereka dan memudahkan dengan
segala macam keberkatan, sebagai ganti dari
azab dan melapetaka yang setengahnya diturunkan dari langit dan
setengahnya pula ditimbulkan dari bumi.
Adalah menjadi dasar yang diakui
oleh Al-Qur’an, bahawa adanya keimanan yang sejati dan adanya agama yang benar,
akan menyebabkan pula adanya kebahagiaan di dunia. Kebahagian di dunia itulah
yang dinikmati oleh orang-orang yang mahu
beriman. Dan di antara yang turut sama menikmati kebahagiaan dalam segi
kebendaan sahaja ialah orang-orang yang mahu beriman.
Di antara yang turut sama menikmati
kebahagian dalam tiga segi kebendaan sahaja ialah orang-orang kufur,
sebagaimana yang difirmankan Allah dalam surah al-An’am ayat 44 berbunyi:
“Setelah
mereka melupakan peringatan yang diberikan kepada mereka, Kami bukakan kepada
mereka pintu segala sesuatu.
Sebenarnya pintu segala sesuatu
(peluang-peluang) yang dibukakan kepada orang-orang yang kufur itu tak lain hanyalah merupakan ujian Tuhan dalam kehidupan mereka. Kesan
ujian tersebut, kiranya tidak menambahkan
syukur, malahan derhaka kepada
Tuhan, akibatnya nikmat yang mereka terima bertukar menjadi musibah dan
keberakatan bertukar menjadi malapetaka.
Lain halnya dengan orang-orang
yang beriman, maka pintu segala sesuatu atau peluang-peluang yang baik kalau dibukakan kepada mereka kesannya adalah
baik, kerana akan menambahkan pula
kesyukuran mereka kepada Allah. Dan ini
akan mereka terima di dunia dan pahala di akhirat.
“Tetapi mereka mendustakan juga, lalu Kami seksa disebabkan perbuatan
yang mereka lakukan”.
Yakni, Allah membukan pintu
keberakatan dari langit dan bumi, serta memberikan peluang yang baik kepada mereka,
tujuannya supaya mereka itu beriman. Akan tetapi mereka tidak juga mahu
beriman, malahan mereka mendustakan para rasul. Itulah sebabanya mereka ditimpa
malapetaka disebabkan kejahatan dan kezaliman yang mereka lakukan.
Rezeki dan jalan keluar bagi orang-orang
yang iman dan taqwa dapat juga disaksikan dalam firmanAllah surah At-Thalaaq
ayat 2 dan 3, yang bererti:
“Sesiapa yang takwa (Taat) terhadap Allah, nescaya Allah tunjukkan
kepadanya jalan keluar (dari kesulitan) dan Allah akan beri ia rezeki dengan
jalan yang tidak disangka-sangka.”
Allah sentiasa
menunjuk kan jalan keluar dari berbagai
kesulitan dan bahaya dari hamba-Nya yang bernama manusia yang benar-benar beriman
dan bertakwa, patuh menjalankan segala perintah Allah dan menjauhi larangan Allah
dalam hidupnya. Dalam erti kata lain barang siapa yang takutkan Allah dengan
memelihara hukum-hukum-Nya nescaya Allah akan memberi kepadanya jalan keluar
dan susah menjadi senang, dan kesempatan hidup menjadi lapang dan dikurniakan
rezeki dari arah yang tidak terlintas dalam hatinya. Sedikitpun dia tidak
mengetahui dari mana datangnya.
Para mufassirin: Ayat-ayat ini
ditujukan kepada umum. Pernah diturunkan untuk di tujukan kepada “Auf bin
Malik al-Asyja’i yang anaknya telah ditawan oleh kaum musyrikin, lalu
mendatangi Rasulullah shallallahu alaihi
wasalam dan mengadukan kepadanya akan kesusahan dan berkata: Sesungguhnya musuh
telah menawan anak saya, menyebabkan ibunya berkeluh kesah. Maka apakah yang
patut tuan hamba perintahkan kepada saya?
Nabi shallallahu alaihi wasalam
menjawab:
“Bertakwalah engkau kepada Allah
dan bersabarlah, saya perintahkan kepadamu dan juga iserimu supaya
memperbanyakkan bacaan “Lahaula wala quataillabillah” (tiada daya dan tiada
kekuatan melainkan dengan pertolongan Allah).
Maka ‘Auf bersama
isterinya mengamalkan bacaan itu. Pada suatu hari sedang dia
berada
di dalam rumahnya tiba-tiba pintu rumahnya diketuk oleh anaknya, ia membawa 100
ekor unta kepunyaan musuh ketika musuh telah terlalai tentang kehilangannya,
lalu unta-unta pun dibawanya pulang.
Beberapa kejadian-kejadian di
mana Tuhan menunjukkan jalan keluar dari berbagai kesulitan dan bahaya dari
manusia yang benar-benar beriman dan bertakwa. Di antara kejadian yang
tercantum dalam Al-Qur’an ialah kejadian atas Maryam, Nabi Isa Al-Masih dan Nabi
Musa alaihi salam.
Diterangkan dalam al-Qur’an
bahawa Mariam sejak dikandung ibunya, sudah dinazar kan oleh ibunya untuk jadi
abdi Tuhan. Sejak masih kecil ketika Maryam di bawah asuhan Nabi Zakaria,
Maryam benar-benar menjadi sorang manusia yang istemewa berbeza sekali dengan
manusia lain yang hidup di zaman itu.
Orang yang hidup ketika itu seakan-akan
serigala lapar, yang hari-hari berebut benda, tetapi Maryam tak sedikit pun
perhatiannya terhadap benda itu. Dia mengurung dirinya saban hari untuk
semata-mata beribadat menyembah Allah. Makan dan minum pun seakan-akan
dilupakannya, tidak dihiraukan sedikit juga.
Kerana manusia itu hidup harus minum dan makan, sedang Maryam tak menghirau
kan minum dan makan, maka Allah mengirimkan makanan buat Maryam saban hari
dengan perantaraan Malaikat. Saban hari, dengan tak diketahui dari mana
datangnya dan siapa yang membawanya, makanan itu tersedia di hadapan Maryam.
Bukan hanya sekali dua kali, tetapi
terus menerus selama Maryam iktikaf di tempat peribadatannya. Dan makanan yang
dikirimkan Tuhan itu bukan saja satu makanan, tetapi bermacam-macam. Kadang-kadang
berupa buah-buahan, kadang berupa daging dan lain sebagainya. Bahkan menurut
satu hadis pernah didatangkan kepada Maryam buah-buahan musim dingin di ketika
musim panas dan sebaliknya.
Tiap kali Nabi Zakariah masuk
mendapatkan Maryam, Nabi Zakaria melihat sendiri makanan tersebut. Nabi Zakaria
bertanya kepada Maryam:
“Hai
Maryam, dari mana makanan itu
datangnya?” Maryam menjawab: Makanan itu dari Allah kerana memberi
rezeki terhadap siapa yang Ia kehendaki dengan
tak disangka-sangka.”Al-Quran Al-Imran (keluarga Imran) ayat 37: yang
bererti:
“Tiap
hari tatkala Zakaria datang menjumpai
Maryam dimihrab, dia dapati ada makanan di dekat Maryam, maka ia bertanya: Hai
Maryam dari manakah engkau dapati itu?
Maryam menjawab: Itu (makanan) adalah dari Allah, sesungguhnya Allah memberi
rezeki kepada sesiapa yang Ia kehendaki dengan tidak terkira.”
Lama kemudian, tatkala Maryam menjadi hamil
sekalipun tak pernah disentuh oleh laki-laki, dan mengasingkan diri jauh kerana
malu. Akhirnya dia melahirkan kandungannya itu di satu tempat yang amat
terpencil, di mana tak ada manusia yang dapat
menolong, tidak ada air untuk diminum dan tidak ada makanan untuk
dimakannya.
Dalam keadaan lelah payah setelah
bersalin, ditambah perasaan khawatir akan diketahui orang ramai, ditambah dengan perasaan lapar dan dahaga yang memuncak itu,
Maryam berserah diri bulat-bulat kepada Allah. Dan berserah diri kepada Allah
ini adalah satu petanda Iman yang sempurna.
Di saat yang amat kritis itu, tiba-tiba
Maryam mendengar suara dari dekat yang
amat terang sekali: “Janganlah engkau
sedih, didekatmu sudah dijadikan Tuhan sebuah anak sungai yang kecil dengan
airnya yang jernih. Dan gocangkanlah batang kurma tempat engkau bersandar itu,
nescaya akan berjatuhan buahnya yang masak. Makanlah dan minumlah, dan
senangkan hati dan tenangkanlah jiwamu.”Al-Qur’an
Surah Maryam ayat 24, 25, dan 26.
Begitulah caranya Tuhan telah memberi minuman dan
makanan kepada Maryam di tempat di mana tidak ada minuman dan makanan. Hati
maryam ditenangkan Tuhan, dikala dia susah dan sedih memuncak akibat dia
melahirkan bayi tanpa bapa, iaitu bayi yang bernama Isa Al-Masihi. Beginilah
caranya Tuhan memberi jalan keluar bagi hamba-Nya yang iman dari kesulitan dan
begini Tuhan memberi rezeki yang tidak tersangka-sangka itu.
No comments:
Post a Comment