(Disiarkan
pada 23. 5. 2015)
Setiap yang hidup itu memerlukan
pergerakan untuk kelangsungan hidup di bumi ini. Itulah yang dikenali sebagai
sunatullah. Allah sediakan alam ini dengan segala makhluk ciptaan-Nya demi memanfaatkan masa yang Allah wujudkan di alam
maya ini. Dalam menangani masa terbentuk satu naluri pada diri setiap makhluk
yang berupa disiplin hubungan antara sesama makhluk yang tersendiri.
Menangani
masa sebaik mungkin merupakan strategi pembangunan yang diredhai Allah S.W.T.
Orang yang mengenali masa bergerak adalah mereka yang sentiasa mengingati Allah
kerana tanpa pertolong Allah tidak ada manusia boleh laksanakan. Segala ibadah yang kita laksanakan merupakan tawakal
dan manusia hanya mengharapkan keredaan Allah S.W.T. untuk memberikan
prerogatif-Nya.
Menangani
masa secara istiqamah adalah satu konsep pembangunan yang akan membuahkan
kejayaan dalam kehidupan. Pergerakan masa seharusnya seirama dengan arus pemikiran
kita kerana tidak ada yang lebih penting dalam hidup ini selain daripada
mengingati masa beredar selari dengan peningkatan usia setiap individu.
Kewajipan
setiap insan dalam menelusuri kehidupan adalah membuat perubahan pada diri sendiri.
Usaha kita secara istiqamah merupan agen kepada perubahan pemabangunan kendiri.
Tidak ada yang lebih mudah dilaksanakan selain dari budaya istiqamah kerana
kerja atau ibadah yang berat pada mata memandang jika dilaksanakan secara
istiqamah akan menjadi mudah dan dalam keadaan yang sempurna.
Tangani
masa secara istiqamah mengakibatkan kelancaran ibadah kerana budaya menanguhkan
kerja tidak akan mendekati kita. Pepatah bahasa Inggeris mengatakan: “Stich in time save nine”, yang membawa
maksud jahitlah kain baju yang robek atau koyak serta merta untuk menyelamatkan
dari sembilan jahitan jika ditangguhkan sehingga robek atau koyaknya menjadi
besar.
Begitu
juga halnya kepada muamalah hidup jika ditangani serta merta maka masalah itu
akan selesai dengan serta merta tetapi jika tidak menggunakan masa secara
istiqamah maka semangat hendak membereskan masalah berkenaan akan tertangguh
dan menjadi sulit hendak dilaksanakan apabila sudah tergumpul dengan masalah
yang baru datang.
Pepatah
lain mengatakan: “Strike the iron while
it is red hot.”, yang maksudnya lebih kurang ketuklah besi itu apabila ia
merah panas demi memudahkan untuk membentuk apa sahaja kita suka. Bidalan
bahasa serupa ini amat penting diterjemahkan kepada amalan hidup kerana kerja
yang sukar menjadi senang.
Menangani
masa secara istiqamah juga membuahkan kejayaan kepada kerja-kerja ibadah.
Semangat istiqamah seharusnya menjadi sebahagian daripada diri kita kerana
hidup ini berterusan dan wajar dihidangkan dengan ibadah kerana Allah. Mengamalkan
solat lima waktu sehari semalam sebagai contoh amat penting dalam kehidupan
kerana sembahyang itu adalah tiang agama. Amalan yang bermusim tidak sama sekali
sesusai bagi seorang mukmin kerana hidup ini sentiasa dijaga dan dipelihara oleh
setiap saat.
Pepatah
Melayu mengatakan; “Hangat-hangat tahi ayam!” yang membawa maksud melakasan ibadah bersungguh-sunggu tetapi
hanya buat sekejap masa sahaja. Masa rajinnya datang, muamalahnya pasti beres
tetapi hanya bermusim. Apabila semangat sudah sejuk maka ditinggalkan ibadah
berkenaan.
Orang
yang menangani masa secara istiqamah akan melahirkan satu semangat yang unggul sentiasa
mendapat keredhaan dari Allah S.W.T. serta mendapat sanjungan dari orang yang
menyaksikan kita. Allah amat cita kepada hamba-Nya yang sentiasa istiqamah
menggunakan masa dalam semua agenda pembangunan.
Jangan
biarkan hidup ini kosong dan seharusnya di isi dengan aktiviti pembangunan sama
ada pembangunan jasmani mahu pun pembangunan rohani. Tumpuan pembangunan rohani adalah menjadi keutamaan kerana
hubungan kita dengan Allah S.W.T. sentiasa terpelihara. Ini penting kerana
agenda kehidupan akhirat harus kita bina sebagai persediaan kehidupan di
akhirat nanti.
Apabila
hubungan dengan Allah sentiasa terpelihara maka pembangunan jasmani akan dengan
sendirinya terbela. Orang yang meyuburkan kasih sayang dengan Allah S.W.T. akan
dimudahkan urusan hidup di dunia yang fana ini. Setiap usaha atau ibadah yang
kita lakukan merupakan tawakal dan jika budaya intiqamah mengiringi ibadah kita
maka Allah pasti memberi keredhaan-Nya.
Menyuburkan
kasih sayang dengan Allah berpangkal daripada hati. Maka itu untuk menghidupkan
hati, beberapa amalan yang wajar disempurnakan, antaranya ialah berzikir. Zikir
adalah merupakan ibadah batiniah, tetapi hakikat zikir adalah adanya perasaan
salam jiwa yang tetap mengingati Allah, sebagai Tuhan Yang Maha Kuasa, Yang
Maka Besar, Maha Agung, Maha Bijaksana dan juga Maha belas kasihan kepada
Hamba-Nya.
Zikir
berasal dari bahasa Arab ZHIKR, mempunyai 3 erti iaitu ingat, sebut dan ajaran. Yang dimaksud dengan kata-kata zikir di
kalangan umat Islam ialah ZHIKRULLAH, iaitu mengingati akan Allah, menyebut
akan Nama Allah, mempelajari dan membaca firman-firman Allah (Kitab Suci
Al-Qut’an).
Ingat
adalah pekerjaan hati (akal) semata, sedangkan sebut ialah mengingatkan dengan
hati atau akal saja adalah baik. Tetapi dengan menurut-sertakan lidah (sebutan)
adalah lebih baik; kerana mengingat
Allah dengan jiwa dan raga bersama-sama.
Dengan
demikian zikir adalah termasuk ibadah. Para ahli sufi meletakkan zikir sebagai
jalan rohaniah untuk menuju Allah. Di dalam Al-Quran terdapat banyak perintah
tentang zikir kepada Allah: Berikut ini beberapa hikmah dari zikir, iaitu:
“Seseorang yang berzikir kepada Allah, maka
mereka akan mendapat ketenangan batin. Sebagaimana firman Allah yang bermaksud:
“Orang-orang yang beriman hati mereka menjadi tenteram, kerana mengingati Allah
ingatlah, hanya dengan zikir (mengingati Allah) hati menjadi tenang.” (Surah
Al-Ra’d ayat 13:38)
Apabila
seseorang itu berzikir kepada Allah, maka mereka akan merasakan ketenangan
dalam jiwanya. Ini adalah rahsia yang boleh disahkan bagi mereka yang berzikir.
Hal ini disebabkan kerana orang yang berzikir, maka mereka akan melalikan
persoalan dunia, mereka akan hanya ingat kepada Allah S.W.T. saja.
Dengan
hilangnya beban persoalan dunia, maka disitulah akan lahir perasaan yang
tenang, aman, damai dan tenteram. Sebaliknya jika manusia itu melupakan Allah
S.W.T., maka mereka akan merasa hidup sempit dan seterusnya akan gelisah,
sebagaimana firman Allah S.W.T.: “Barangsiapa yang berpaling dari-Ku (tidak
mengingati Allah S.W.T.), maka mereka akan hidup dalam kesempitan.”
Nabi
Muhammad S.A.W. bersabda maksudnya: “Di
dalam diri manusia itu ada segumpal darah, jika ia baik, maka baiklah seluruh
anggota badan dan jika ia rosak, maka rosaklah semua anggota badan manusia,
iaitu adalah hati.”
Hati
mempunyai peranan yang sangat penting dalam kehidupan manusia, dari penjelasan
hadis tersebut juga menunjukkan hati manusia itu kadangkala bersih dan juga
kadang-kadang kotor.
Agar
hati kita tetap bersih, maka ia mesti dibiasakan untuk berzikir, sebagaimana
sabda Rasulullah S.A.W. yang maksidnya:
“Ubat penyakit hati itu ada lima perkara:
“Membaca Al-Qur’an, kedua solat malam
(solat tahajjud),
ketiga berterusan zikir atau istiqamah, keempat membiasakan berpuasa, dan yang
kelima bergaul dengan orang-orang saleh.”
Apabila manusia
hatinya bersih dari sifat-sifat tercela seperti hasad dan sebagainya,
maka orang tersebut akan mencapai
hakikat kebahagian. Sebab kebahagian adalah terkandung
pada keadaan hati manusia, jika hatinya
baik dan bersih, maka otomatik akan mencapai
kebahagian.
Bagi
orang yang berzikir, maka Allah akan mengangkat darjatnya sebagaimana sabda
Rasulullah S.A.W.:
Apakah kamu mahu aku ceritakan kepada mu
berkenaan amal perbuatanmu yang terbaik dan paling bersih dalam pandangan Allah
S.W.T., serta orang yang tertinggi darjatnya di antara kamu, yang lebih baik
dari bersedekah emas dan perak serta lebih baik dari memerangi musuh-musuh kamu
semua dan memotong leher kamu, dan mereka juga memotong lehermu?” kemudian para
sahabat bertanya; “Apakah itu wahai Rasul/” Beliau menjawab: “Zikir kepada
Allah SWT.” (HR. Baihaqi)
Kita
sering melihat manusia yang merasa senang dan bahagia apabila dinaikkan
pangkatnya, padahal yang menaikkan dan mengangkat adalah sesama manusia, dan
sungguh akan lebih berbahagia dan gembira jika yang mengangkat itu Zat yang
Maha Tinggi, Maha Mulia dan Maha Kuasa. Dan inilah hakikat kebahagian dan hanya
Allahlah yang mempunyai kekuatan dan kekuasaan mengangkat dan menghentikan darjat
dan pangkat seseorang.
Tiada
orang yang paling merasa aman dan tenteram dalam hidup ini kecuali mereka yang
selalu diawasi dan perhatikan oleh Allah SWT. Di antara manusia yang selalu
diingat oleh Allah SWT ialah yang berzikir kepada Allah SWT.
Sebagaimana
firman Allah dalam al-Quran surah Al-Baqarah ayat 2:152, yang bermaksud:
“Ingatlah (zikirlah) kepada-Ku, nescaya Aku
zikir (ingat) kepadamu.”
Doa
termasuk ibadah bahtiniah, sebab dalam berdoa yang paling berperanan adalah
hati manusia. Doa adalah termasuk ibadah yang diperintahkan oleh Allah SWT.
sebagaiman firman-Nya dalam al-Quran surah Al-Anbiya ayat 21:90 yang bermaksud:
“Kemudian Kami perkenankan permintaannya dan Kami kurniakan
(seorang anak bernama) Yahya dan perbaiki
isterinya (boleh mengandung). Sesungguhnya mereka berlumba-lumba
memperbuat kebajikan, seraya meminta
kepada Kami dengan harapan yang besar dan ketakutan. Adalah mereka orang-orang
yang khusyuk (tunduk hatinya) kepada Kami.”
Allah
telah memperkenankan doa Nabi Zakaria, dan dikurniakanlah kepadanya seorang
anak laki-laki yang bernama Yahya, kerana isterinya telah ditakdirkan boleh
mengandung, sebab semua halangan yang merintang dan menyekat pertumbuhan benih
di dalam rahimnya, telah dihalang oleh Allah dan dapat berjalan dengan baik,
sehingga keadaannya yang tadinya dia mandul kemudian telah dapat mengandung
serta melahirkan anak.
Sabda
Rasaululah SAW:
“Doa adalah inti dari ibadah.”
Firman Allah SWT dalam Al-Quran surah
Al-Isra’ayt 17:110 yang bermaksud:
“Katakanlah: Serulah Allah atau serulah
ar-Rahman! Apa sahaja yang kamu seru, Dia mempunyai nama-nama yang baik. Dan
janganlah sembahyang dengan suara yang nyaring dan jangan pula dengan suara
yang perlahan. Dan carilah jalan pertengahan antara kedua-duanya.
Mengikut kata
Ibnu Abbas: Bahawasanya Rasulullah SAW. Pada suatu malam telah sujud seraya
membaca dalam sujudnya itu: “Ya Allah ya Rahman!” Lalu berkata Abu Jahal:
“Sesungguhnya Muhammad telah melarang kami daripada menyembah Tuhan kami
sedangkan dia sendiri ada menyeru nama dua Tuhan. Kemudian Allah pun menurunkan
ayat ini – yang maksudnya – Tuhan itu mempunyai dua nama: Pertama, Tuhan itu
bernama Allah, dan kedua, Tuhan itu
bernama ar-Rahman.”
Dengan
apa sahaja Tuhan yang kamu seru – sama ada dengan Allah atau dengan nama
as-Rahman – kedua-duanya sama sahaja, bahkan Allah itu mempunyai beberapa nama
yang
baik-baik – nama yang suci, mulia dan
terpuji (al-Asmaul Husna).
Firman
Allah SWT yang bermaksud:
“Berdoa kepada
Tuhanmu dengan merendahkan diri dan dengan suara yang lembut. Sesungguhnya
Allah SWT tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas.”Al-A’raaf ayat
7:55.
Allah
perintahkan manusia supaya mengesahkan-Nya, iaitu dengan beribadat kepada-Nya saja
– sedang ibadat itu pula hendak dijiwai dengan doa atau permohonan.
Berdoa
atau bermohon kepada Allah, adalah merupakan salah satu ibadat yang amat
penting. Kalaupun bukan merupakan perintah yang wajib, tetapi berdoa it sudah
pasti adalah sunat. Biasanya seseorang hamba tidak akan memohon melainkan bila
ia perlu kepada sesuatu yang dihajatinya, sedang ia tidak berdaya untuk
memperolehnya lalu bermohonlah kepada
Tuhannya.
Orang
yang berdoa adalah mereka yang merasa dirinya lemah dan sekaligus ia merupakan
pengakuan bahawa Allah adalah Zat Yang Maha Besar, Zat Yang Agung dan Zat Yang
Maha perkasa.” Doa juga melambangkan kepasrahan seorang hamba kepada Tuhannya,
kepasrahan inilah hakikat dari ibadah, sebab jika manusia tidak merasakan
dirinya lemah, maka ia akan melahirkan sifat sombong dan angkuh, sedangkan kesombongan
akan melahirkan keingkaran dan kemaksiatan.
No comments:
Post a Comment