(Disiarkan pada 30. 5. 2015)
Iman dan takwa kepada Allah swt.
merupakan teras kepada ibadah dalam kelangsungan hidup di dunia yang fana ini.
Kelahiran iman dan takwa dalam diri seseorang terhadap Allah swt adalah
disebabkan kehadiran ilmu yang memandunya ke jalan yang benar. Orang yang
paling bertakwa kepada Allah swt ialah Baginda Rasululullah Nabi Muhammad saw
kerana ilmunya Baginda adalah Al-Quran yang diterjemahkan beliau dalam dirinya.
Dalam kata lain Baginda Rasul merupakan “A
walking Al-Quran”.
Setiap
kalimat yang diturunkan Allah kepada beliau melalui malaikat Jibril diterjemahkannya
dalam diri baginda sebelum ditarbiahkan kepada umat Baginda. Maka Baginda
dikatakan oleh isterinya Siti Aisyah ra apabila ditanya oleh sahabat mengenai
akhlak Baginda ialah “Al-Quran.”
Allah
swt menyuruh setiap Rasul-Nya supaya berilmu serta mengesakan-Nya terlebih
dahulu. Suruhan itu disusuli dengan beristigfar. Itu adalah perbuatan yang
perlu dilakukan bagi meraih keampunan Allah swt. Amalan serta ucapan Rasulullah
saw adalah amalan dan ucapan yang mudah untuk difahami oleh umat. Allah swt
menerangkan dalam surah Fatir, ayat 35:28 yang bermaksud:
‘....Sebenarnya yang takut kepada Allah
daripada kalangan hamba-Nya hanya orang yang berilmu.”
Hanya dengan ilmu
menjadikan seseorang itu takut kepada Pencipta. Ilmu juga menghalang
hamba-hamba-Nya daripada melakukan kemungkaran. Ini kerana, apabila seorang memahami
perbuatan yang dilakukan, pasti mereka melakukan perbuatan itu dengan baik.
Pernah
berlaku pada zaman Rasulullah s.a.w. menyebarkan agama Islam yang penuh dengan
rintangan dan cemuhan malah sampai peringkat membahayakan keselamatan Baginda.
Walaubagaimana pun semua itu diterima Baginda dengan hati yang sabar serta
memohon Allah agar mereka memahami apa yang dilakukan itu.
Pada
suatu ketika apabila Baginda berjalan bersama Ali bin Abi Talip di sebuah
perkampungan Quraisy, Nabi dilimparkan dengan batu sampai berdarah di mukanya!
Lalu sahabatnya meminta izin kepada
Rasul untuk membalas mereka dengan mengangkat bukit Uhud untuk ditimpa kepada
mereka, biarlah mereka mampus semua!
Baginda
tidak mengizinkan Ali malah beliau berkata, “Mereka tidak tahu apa yang mereka
buat. Jika mereka faham perbuatannya itu salah di sisi Allah S.W.T. maka mereka
tidak akan melakukannya.
Kita
perlu mendahulukan kegiatan manuntut ilmu sebelum sesuatu amalan dilakukan. Ini
berdasarkan surah terawal yang diturunkan dalam Al-Quran, iaitu iqra yang bermaksud bacalah. Membaca adalah
kunci ilmu pengetahun. Kemudian, Allah swt menurnikan perintah yang menuntut
kepada perbuatan dalam surah Al-Mudatthir,
ayat 1 hingga ayat 4.
“Wahai orang yang berselimut! Bangunlah
serta berilah peringatan dan amaran (kepada umat manusia). Dan Tuhan mu, maka
ucapkanlah dan ingatlah kebesaran-Nya! Dan pakaianmu, maka hendaklah kamu
bersihkan.”
Setiap
perkara yang kita lakukan memerlukan ilmu. Ilmu perlu diutamakan. Ini kerana,
hanya dengan ilmu kita dapat membezakan antara perkara yang betul dan salah
dalam sesuatu kepercayaan. Ilmu juga mampu membetulkan setiap kesilapan dalsm
percakapan, menjelaskan segala salah faham dalam urusan ibadat seharian.
Dengan
ilmu juga kita dapat membezakan perkara halal dan haram yang berlaku dalam
urusan pelaburan, kebaikan dan keburukan daripada segi akhlak, perkara yang
diterima dan ditolak dalam urusan timbangan, serta ketepatan dalam ucapan dan
perbuatan.
Jestru,
kita dapati banyak hasil penulisan golongan ulama terdahulu bermula dengan bab
ilmu. Antaranya hasil karya Imam Al-Ghazali, iaitu Ihya’ Ulumuddin dan Manhaj
Al-‘Abidin. Al-Mundziri, melakukan
perkara yang sama dengan kitab At-Taghrib
wa At- Tarhib. Selepas disebutkan beberapa hadith mengenai niat, ikhlas,
dan mengikut Al-Quran dan sunnah, kitab ilmu pun dimulakan.
Fiqh
aulawiyyat adalah ilmu yang
membincangkan berkenaan struktur serta bab dalam setiap ilmu. Melalui
fiqh aulawiyyat, kita dapat mengenal pasti apa yang sepatutnya didahulukan
serta urusan apa yang perlu ditunaikan selepas itu. Tanpa mempelajari ilmu
sebegini, sesuatu perbuatan itu pasti dilakukan secara membuta tuli.
Umar
bin Abdul Aziz berkata, “Sesiapa yang melakukkan sesuatu perbuatan tanpa
berlandaskan ilmu pengetahuan, amalannya itu
ternyata lebih memberi keburukan berbanding dengan kebaikan.”
Perkara
serupa ini jelas berlaku terhadap sebahagian daripada golongan Muslim yang
bertakwa tinggi, ikhlas, dan
bersemangat. Tetapi, mereka kekurangan ilmu serta pemahaman tujuan syariat serta
hakikat sebenar agama Islam.
Itu
yang berlaku kepada puak Khawarij. Mereka membunuh Saidina Ali bin Abi Talib
r.a. kerana kelebihan serta kedudukan beliau dalam menyumbang kepada kemenangan
agama Islam. Saidina Ali bin Abi Talib r.a. adalah juga orang yang paling dekat
dengan Rasulullah s.a.w. kerana keturunan beliau. Di samping itu, beliau adalah
menantu dan insan kesayangan Baginda.
Orang
yang berilmu akan mendapat kefahaman tentang objek-objek selaras dengan
faedah-faedahnya dan kefahaman objek terebut yang memandu ke arah perilaku yang
baik dan mulia. Manurut Al-Ghazali dalam tulisannya yang bertajuk “Ayyuh al-Wallad” katanya “Sekiranya
tujuan anda mencari ilmu adalah untuk mendapat tempat, untuk merasa sombong
kepada rakan-rakan anda, rugilah anda. Tatapi sekiranya tujuan anda mencari
ilmu itu adalah untuk medalamai syariat yang diturunkan melalui Nabi dan untuk
pembersihan diri (nafs ammata), anda akan dirahmati.”
Memperolehi
ilmu pengetahuan mempunyai banyak kelebihan dan ini dapat dibuktikan dalam
beberapa firman Allah dalam Al-Quran. Antaranya ialah surah Ali Imran ayat 3:18
yang bermaksud:
“Allah telah menyatakan bahawa tidak ada
Tuhan melainkan Dia, dan malaikat-malaikat serta orang yang berpengetahuan pun
naik saksi (bahawa Allah keadaanNya) berdiri dengan adil, dan tidak ada Tuhan
melainkan Dia, yang Maha Perkasa lagi Bijaksana.”
Allah menerangkan
keesaan-Nya, dan Malaikat serta orang-orang yang berilmu pengetahuan naik saksi
– berikrar dengan lisan dan membenarkan
di dalam hati – bahawa Allah itu berdiri dengan adil.
Maksud
berdiri dengan adil disini iaitu; berkuasa mentadbir semua makhluk-Nya dengan
adil, yakni melalui jalan tengah di dalam iktikad, beribadat, akhlak dan
amanah. Adil atau jalan tengah di dalam iktikad itu ialah, mentauhidkan Allah
atau mengesakan-Nya. Maka tauhid atau
pengesaan itu adalah terletak di
tengah-tengah pengingkaran dan penyekutuan.
Firman
Allah dalam surah Al-Ankabut ayat 29:43 yang bermaksud:
“Dan perumpamaan- perumpamaan yang demikian
itu Kami buatkan untuk manusia. Dan tiada yang memikirkan melainkan orang-orang
yang berilmu pengetahuan.”
Perumpamaan
seperti ini dibuatkan oleh Allah dalam Quran, gunanya ialah untuk memberikan
pendekatan kepada manusia, yang mempunyai fahaman sangat jauh dari kebenaran.
Perumpamaan-perumpumaan yang serupa ini jugalah yang akan menghuraikan apa jua
masalah yang mereka hadapi, dan menerangkan kepada orang-orang yang kurang
memahami kesimpulan dan pengajarannya serta memperlihatkan pengajaran tersebut
hanyalah orang-orang yang mempunyai ilmu pengetahuan dan suka merenungkan
kesudahan sesuatu perkara.
Kelebihan
ilmu telah meletakkan manusia pada martabat yang ketiga selepas Allah
S.W.T. ini menunjukkan ilmu mempunyai
suatu daya untuk mengamati alam ini, hakikat dan permasalahan. Ilmu diibaratkan
pakaian yang menutup tubuh badan. Oleh manusia yang tidak berilmu laksana
seorang manusia yang berbogel. Allah berfirman dalam al-Quran surah al-A’raaf
ayat 7:26 yang bermaksud:
“.....dan pakaian yang berupa taqwa itulah
yang sebaik-baiknya.....”
Yang
dimaksudkan dengan pakaian takwa itu ialah, pakaian yang maknawi (dalam
pengertian sahaja)- bukan pakaian yang hissi (jenis yang dapat dilihat).
Pakaian yang dipakai dengan didasarkan atas rasa takwa kepada Allah, itulah
yang lebih baik.
`Beberapa
hadis Rasulullah menyentuh tentang kelebihan ilmu pengetahuan. Antaranya ialah:
Apa yang terdapat di langit dan di bumi disediakan untuk orang yang berilmu;
Manusia yang terbaik ialah seorang yang
beriman dan bijaksana. Jika dia dikehendaki dia akan menjadi orang yang
berguna. Jika sekiranya dia tidak dikehendaki dia boleh berdirikari;
Manusia
yang hampir kepada kenabian adalah
mereka yang berilmu pengetahuan dan berjuang ke jalan Allah (jihad). Orang yang
berilmu akan memimpin manusia ke jalan yang disuruh oleh para Nabi. Orang yang
berjihad pula ialah mereka yang memegang pedang di atas jalan Nabi dan Allah;
Kematian
seluruh anggota masyarakat untuk sesuatu kaum atau suku kaum dapat diterima
tetapi kematian seorang yang berilmu adalah sukar dicari ganti;
Manusia
yang berpengatahuan merupakan pemegang amanah Allah di muka bumi ini;
Martabat
yang tertinggi iaitu orang yang berilmu menguasai orang yang rajin beribadat
adalah sama dengan kelebihan bulan dengan menguasai bintang-bintang lain
apabila bulan itu menjadi penuh;
Orang
yang berriman dan berpengetahuan berada 70 darjah lebih tinggi dari orang yang
beriman biasa.
Kumpulan
hadis yang tersebut di atas menghuraikan keistimewaan orang yang berilmu.
Al-Ghazali berpendapat bahawa manusia yang berilmu sahajalah dapat dianggap
manusia sejati kerana manusia dijadikan mempunyai potensi untuk mengetahui.
Menurut beliau sajian ahti ialah ilmu dan hikmah sebagaimana makanan untuk
keperluan jasad.
Oleh
itu hati akan kelaparan sekiranya tidak disajikan dengan ilmu. Hati yang
kekurangan ilmu pengetahuan akan merana dan akibatnya kematian merupakan
sesuatu yang pasti walaupun ia mungkin tidak menyedari.
Pengunaan
ilmu yang sempurna akan melahirkan akal kemalaikatan. Ia akan menguasai
keinginan manusia melayan nafsu dan kiblatkan fikiran kepada kebaikan dan
kemanfaatan dalam hidup. Selain daripada menguasai ilmu pengetahuan yang
dipusakai dari ahli-ahli fikir yang lain atau wahyu Allah yang diturunkan
kepada Rasulullah s.a.w., para ilmuan atau ahli fikir dapat mempunyai hikmahnya
kepada manusia.
Allah
telah menaburkan hikmah-hikmah-Nya di seluruh alam, di langit, di angkasa
lepas, bintang-bintang, bulan dan matahari, di lautan, di pertut bumi di alam
kehidupan manusia samada di duniawi mahu pun ukhrowi dalam alam rohani semuanya
mempunyai hikmah Allah S.W.T. Manusia tidak akan dapat menemukan hikmah-hikmah
itu jika penguasaan ilmu pengetahuan tidak dijadikan budaya kehidupan manusia.
Ilmu
pengetahuan memberi pelita kepada
kesempurnaan kehidupan manusia dan memahami diri bahawa segala apa yang
diperolehi adalah hidangan Allah kepada kepada hamba-Nya yang membudayakan
kesyukuran. Hati yang bersih dengan sajian ilmu pengetahuan yang tinggi dapat
melandaskan segala amalan manusia jauh dari kekufuran kepada nikmat-nimat
Allah.
Cintalah
ilmu kerana ilmu itu semakin kita tahu semakin kita tidak tahu. Ilmu itu tidak
boleh dikuasai semuanya oleh seorang maka eratkanlah hubungan kita antara
sesama terutama sekali kepada orang yang berilmu pengetahuan atau orang yang
alim kerana dengan cara demikian pergaulan itu membuahkan banyak manfaatnya
dalam kehidupan.
Jangan
biarkan usia itu berlalu tanpa di isi dengan ilmu terutama sekali ilmu akidah yang
mendekatkan kita kepada Zat yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Ingat, Allah
pengasih kepada semua hamba-Nya yang bernama manusia tetapi Allah hanya sayang
kepada hamba-Nya yang bergelar mukmin. Dengan
ilmu Allah pemudahkan hidup ini apabila dada kita disajikan dengan ilmu.
Jangan persulitkan urusan hidup tanpa sajian dengan
ilmu kerana segala ibadat yang kita laksanakan merupakan tawakal. Orang yang
bertawakal memahami agenda pembangunan kerana tanpa keredhaan Allah S.W.T.
tidak ada yang dapat kita jayakan maka perkayakan diri dengan keutamaan ilmu kerana
suasana demikian mendekatkan kita kepada Allah kelak membuahkan ibadat tawakal kita
kepada Allah S.W.T. Insya-Allah.
No comments:
Post a Comment