(Disiarkan pada 20. 6. 2015)
Kita
manusia hidup di dunia ini dapat melakukan beratus bahkan beribu pekerjaan yang
baik dan dapat pula melakukan beratus bahkan beribu macam pekerjaan-pekerjaan
yang buruk. Di antara pekerjaan-pekerjaan yang baik yang dapat kita lakukan
itu, yang paling mulia atau yang paling tinggi nilainya pada sisi Allah ialah
menyeru manusia untuk beriman dengan Allah serta malakukan pekerjaan-pekerjaan
yang baik (amal salih).
Kita menganggap diri kita
sebahagian daripada orang lain maka inginkan orang lain juga beramal seperti
mana yang kita inginkan kepada diri kita sendiri. Dalam perkataan lain, apa
yang baik bagi diri kita maka baik jugalah kepada orang lain. Semangat kekitaan
itu sentiasa menghiasi jiwa kita demi melahirkana semangat ukhuwah kemanusiaan
dan membina tamadun.
Menyeruh manusia kepada Allah
(untuk beriman dengan Allah) dan beramal Salih itu dikatakan pekerjaan
termulia, pekerjaan yang paling baik di antara segala pekerjaan-pekerjaan yang
baik, dan pekerjaan yang paling suci di atas dunia ini, adalah kerana pekerjaan
itu paling besar faedah dan kegunannya bagi manusia, sebab dengan iman dan amal
salih itu, manusia dapat mencapai keselamatan dan kebahagiaan dunia dan pula
keselamatan dan kebahagiaan di akhirat nanti.
Menyeruh manusia untuk beriman
dan beramal salih bererti mencabut dan menghindar kan manusia dari jurang
kesengsaraan dunia dan juga kesengsaraan akhirat. Para Rasul seluruhnya dan
para sahabat menumpahkan semua tenaga, fikiran dan harta mereka untuk menyeru
manusia kepada Allah dan beramal salih.
Sekalipun diancam dengan beraneka
ragam ancaman, mereka takkan mundur selang kah pun dari pekerjaan yang paling
mulia itu. Mereka lakukan pekerjaan suci siang dan malam, pagi dan petang,
dikala susah dan dikala senang, di waktu perang dan diwaktu damai, diwaktu
mereka dalam keadaan lapar selapar-laparnya sekalipun. Mereka lakukan pekerjaan
itu tanpa mengharapkan upah dari siapa pun, kecuali ganjaran pahala dari Allah
semata.
Baginda Rasul Nabi Muhammad SAW
telah mengharungi keperitan serta kesusahan hidup berbagai peringkat dalam
usaha mentarbiahkan dakwa Islamiah beliau kepada umatnya untuk menerima Islam
sebagai cara hidup. Kesusahan dan kesukaran dalam perjuangan belaiu tidak
melemahkan usahanya untuk terus melaksanakan dakwahnya.
Sesudah lima tahun menjadi Rasul,
Nabi Muhammad SAW baru berhasil mendapat pengikut kira-kira 50 orang yang
kebanyakan terdiri atas orang-orang yang lemah, tetapi halangan dan rintangan
yang merupakan ancaman dan hinaan sudah
hebat sekali. Semua halangan dan ancaman itu tampaknya tak berkesan sedikit
juga atas diri Nabi Muhammad SAW bahkan
terus saja berda’wah dan menyeruh manusia kepada Allah.
Pemimpin-pemimpin bangsa Quraisy mulai memikirkan jalan lain dari ancaman untuk
menghentikan Rasulullah SAW berda’wah itu.
Pemuka-pemuka Quraisy berkumpul
untuk mencari jalan lain yang bagaimana dapat dihentikan Nabi Muhammad SAW.
Akhirnya yang paling berwibawa dan terhormat di kalangan bangsa Quraisy, yang
paling pandai berkata-kata, iaitu Utbah
bin Rabi’ah. Utbah diutus untuk menemui Nabi Muhammad SAW, mengemukakan 3
tawaran kepada Nabi Muhammad SAW.
Pertama Utbah berkata kepada Nabi
Muhammad SAW bahawa: “Jika engkau ingin kaya, akan kami kumpulkan kekayaan
bagimu sehingga engkau menjadi orang terkaya di kalangan bangsa Quraisy; Kedua
kalau engkau punya kekuatan dan keinginan, pilihlah sepuluh orang-orang di
antara wanita-wanita Quraisy untuk menjadi isterimu, dan ketiga kalau engkau ingin
dijadikan raja kami, kami angkat engkau menjadi raja kami, dan ikut segala
perintahmu.”
Setelah mendengar ketiga macam
tawaran itu, Rasulullah SAW menjawab dengan berkata (membaca) Surah As-Sajdah
ayat 1 hingga ayat ke 13. Yang bermaksd:
“Alif Lam Mim.”
“Turunnya
Kitab (al-Quiran) tiada diragukan lagi adalah daripada Tuhan semesta alam.”
“Mengapakah
mereka katakan: Al-Quran ini diada-adakan oleh Muhammad? Sebaliknya dia kitab yang benar datangnya
dari Tuhanmu, untuk engkau peringatkan kepada kaum yang belum didatangai oleh
orang yang memberi peringtan sebelum engkau. Mudah-mudahan mereka mendapat
petunjuk.”
“Allah
itulah yang menciptakan beberapa langit
dan bumi serta apa yang ada di antara keduanya dalam enam hari. Kemudian Dia
(Allah)telah bersemayanm di atas singgasana. Tidak ada bagi kamu pemimpin dan
penolong selain daripada-Nya,mengapakah kamu tidak beringat?”
“Dia
(Allah) yang mengatur urusan (pemerimtahan) dari langit ke bumi, kemudian
urusan itu naik kepada-Nya pada hari yang anggarannya seribu tahun mengikut
perhitungan kamu.”
“Begitulah,
Allah itu Maha Tahu akan perkara yang tersembunyi dan yang terang, lagi perkasa
lagi pula penyayang”.
“Iaitu
yang menjadikan segala sesuatu dengan sebaik-baiknya. Dan memulai menciptakan
manusia itu daripada tanah.”
“Kemudian
dijadikanNya keturunan manusia itu daripada pati air yang hina.”
“Kemudian
dibentuk-Nya dan ditiupkan ke dalamnya sebahagian dari rohnya (Allah), dan
dijadikan bagi kamu pendengaran, penglihatan dan hati, sedikit sekali kamu bersyukur.”
“Berkata
orang-orang (yang kufur) itu; Apabila badan kita telah hancur-luluh di dalam
tanah adakah kejadian kita akan dibaharukan (hidupkan kembali)? Sebaliknya
mereka menyangkal mengenai pertemuan dengan Tuhan mereka.”
“Katakanlah:
Kamu dimatikan oleh Malaikat Maut (Israil) yang telah diwakilkan kepadanya
untuk memastikan kamu, kemudian kepada Tuhan kamu di kembalikan.”
“Kalau
sekiranya engkau lihat (engkau akan hairan), ketika orang-orang yang berdosa
itu menundukkan kepala kepada Tuhan mereka (seraya berkata): Wahai Tuhan
Kami!Kami telah melihat dan telah mendengar (seruan rasul), sebab itu
kembalikanlah kami kedalam dunai supaya kami kerjakan amalan yang Salih,
sesungguhnya kami sekarang sudah yakin.”
“Kalau
Kami mahu, Kami dapat memberikan petunjuk kepada setiap orang tetapi ketetapan
kata dari-Ku iaitu, Aku pasti akan penuhkan neraka Jahanam itu dengan bangsa
jin dan manusia semuanya.”
Utbah menjadi terpukau mendengar
ayat-ayat tersebut, kerana kata-kata dan susunannya yang indah dan pengertiannya
yang amat mendalam, yang berisi seruan untuk beriman dengan Allah agar
mendapatkan kebahagian dan mengancam jangan mengabaikan apa yang diturunkan
Allah agar jangan ditimpa siksa......seperti siksa yang pernah menimpa kaum
‘Aad dan Tsamud.
Utbah tidak berkata apa-apa lagi, lalu
memohon diri untuk kembali pulang. Rasulullah pun tidak berkata apa-apa lagi
selain membaca ayat-ayat tersebut.
Beberapa bulan kemudian, pemuka-pemuka
Quraisy kembali berkumpul dan berunding apa tindakan seterusnya. Akhirnya mereka
putuskan akan datang bersama-sama Abu Thalib paman Rasululah SAW untuk
menyampaikan hajat mereka. Mereka datang 5 orang, terdiri daripada yang
terkemuka di kalangan bangsa Quraisy, iaitu Abu Jahl bin Hisyaam, Umayyah bin Khalaf, Abu
Sofyan bin Harab, Uybah bin Rabi’ah dan Syaibah bin
Rabia’ah.
Setelah bertemu dengan Abu Thalib,
mereka berkata: “Hai Abu Thalib, kedudukanmu di tengah-tengah kami sudah sama
engkau ketahui sendiri, dan engkau pun tahu siapa-siapa kami yang datang ini. (kami tahu akan kedudukan
dan keberanianmu, engkau pun tahu akan kedudukan dan keberanian kamu). Kami
khawatir akan terjadi apa-apa antara kami dan engkau kerana kemanakanmu yang
bernama Muhammad itu. Suruhlah dia henti menyeru apa yang dia serukan itu, atau
kami yang menyeruhnya.”
Mendengar kata-kata yang pendek dan amat
tajam itu, Abu Thalib amat khuatir akan keselamatan kemanakannya yang bernama
Muhammad. Dia utus seorang untuk memanggil Nabi Muhammad SAW.
Setelah Nabi Muhammad SAW datang dan
berdiri di tengah-tengah pemuka-pemuka Qurqisy itu, Abu Thalib berkata dengan
beliau:
“Hai anak saudaraku, mereka yang datang ini semuanya adalah
orang-orang yang besar di kalangan kaumku (Quraisy), mereka datang bersama-sama
mengenai dirimu. Janganlah engkau bebani aku dengan beban yang tak sanggup aku
memikulnya. Berhentilah dari menyeru apa-apa yang mereka tidak senangi dari
perkataanmu.”
Dengan kata-kata yang demikian bunyinya
itu, Rasulullah SAW berfikir bahawa pamannya yang selama ini melidunginya sudah
merasa tidak sanggup lagi melindungginya. Dengan perkiraan yang demikian itu,
Rasulullah SAW dengan air mata yang berlinang-linang di mata beliau, lalu berkata kepada pamannya di
hadapan pemuka-pemuka Quraisy.
“Hai
pamanku, sekiranya matahari diletakkan di tangan kananku dan bulan di tangan
kiriku, tidaklah aku akan berhenti dari pekerjaan ini, sehingga Allah
memenangkan apa yang aku ajarkan itu atau aku binasa dalam memperjuangkannya.”
Setelah, mengucapkan kata-kata itu
Rasulullah lalu menangis. Demikianlah tingginya nilai pekerjaan yang bernama
dakwah, iaitu menyeru manusia untuk
beriman dan beramal salih, sehingga pekerjaan itu tidak dapat ditukar dengan
harta benda yang bagaimana juga
banyaknya, dan tidak dapat diganti dengan wanita-wanita yang bagaimana juga cantiknya,
dan tidak dapat ditukar dengan pangkat atau kedudukan yang bagaimana juga
tingginya. Bahkan tak dapat ditukar dengan bulan ditambah matahari sekalipun.
Harta, wanita, tahta, bulan dan mata
hari ta’ dapat dijadikan ganti atau tukaran bagi dakwah atau menyeru manusia ke
jalan Allah. Menyeru manusia untuk
beriman dan beramal saleh jauh lebih tinggi nilainya dari pada harta, wanita,
tahta, bulan dan matahari itu.
Semangat kekitaan yang Rasulullah SAW hendak
bina, iaitu semua umat manusia bersama dengan
Rasulullah SAW membina kehidupan dengan beramal saleh serta bertakwa kepada
Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang itu. Nilai iman dan takwa kepada
Allah jauh lehih berharga dan bermanfaat kepada kehidupan daripada kebendaan
yang ada dalam alam kehidupan ini.
Cobalah anda renungkan pula, sudahkah anda
turut berda’wah menyeru manusia beriman kepada Allah dan beramal saleh?
Syukurlah kalau sudah. Tetapi kalau belum bilakah anda akan menjadi Pengikut
Nabi Muhammad SAW yang setia?
Kejadian lain yang menunjukkan bagaimana
mulianya pekerjaan da’wah itu ialah dalam peperangan Khaibar, perang berat di
mana Rasulullah sendiri turut di dalamnya. Kerana beratnya perang tersebut,
Rasulullah SAW menggunakan taktik menggilirkan Panglima perang di antara
sahabat-sahabat yang ahli perang itu.
Pada hari kelima Rasulullah SAW serahkan
kepimpinan perang kepada Ali bin Abi Thalib. Mengikut Rasulullah SAW beliaulah
orang terbaik dan akan memenangkan perang itu dibawah pimpinannya.
Setelah menerima pimpinan perang, Ali bin
Abi Thalib berkata kepada Rasulullah SAW: “Insya Allah hari ini perang dapat
kita menangkan, dan seluruh tentera musuh akan dapat kita tundukan.”
Mendengar keyakinan Ali yang demikian
itu Rasulullah SAW terdiam seketika lalu berkata kepada Ali: “Teruskanlah rencana mu itu, dudukilah
daerah yang mereka kuasai, dan seruhlah mereka ke dalam agama Islam, terangkan
kepada mereka akan kewajiban mereka itu dari hak Allah, tetapi....Demi Allah,
jika Allah dapat memasukkan petujuk kepada satu orang laki-laki dari mereka itu
dengan perantaraan engaku (hai Ali), maka itu lebih baik bagimu dari seluruh
harta kekayaan.”
Menarik seorang
musuh masuk agama Islam nilainya pada pandangan Allah dan Rasul-Nya jauh lebih
tinggi daripada mengalahkan atau menewaskan seluruh musuh, Sebab menewaskan
musuh adalah kemenangan yang negatif, tetapi memasukkan seorang musuh ke dalam
agama Islam adalah kemenangan yang positif.
Musuh yang dapat ditewaskan
ta’ mempunyai faedah apa-apa tetapi musuh yang dapat ditarik menjadi teman,
memberi kesan, pengaruh dari faedah yang terus menjadi teman ini dapat menarik
orang-orang lain masuk agama Islam, dapat membantu dalam perang, dapat
dipergunakan tenaga baru dan kecekapannya dalam berbagai bidang.
Menyeru manusia termasuk
musuh, kepada Allah untuk beriman dan
taqwa terhadap Allah, inilah tugas hidup Rasulullah SAW dan para sahabat r.a.
Beliau membina satu kekitaan dalam hidup beragama Islam, membina satu perjuangan
yang sama iaitu beriman dan bertakwa kepada Allah SWT.
No comments:
Post a Comment