(Disiarkan pada 11. 07. 2015)
Konsep pembangunan yang positif mengarah
kepada sifat kemodenan yang seimbang dari segi infrastrutur pembangunan dalam
kedua-dua alam iaitu jasmani dan rohani. Kepen- tingan pembangunan dalam
kedua-dua alam memberi keutamaan kepada pembangunan spiritual atau rohani kerana misi kehidupan manusia di alam dunia
ialah membuat persediaan kepada kehidupan di akhirat kelak setelah agenda di
dunia selesai nanti.
Hidup di dunia hanya buat sementara
sahaja dan setiap insan tertakluk kepada usianya yang ditetapkan Allah SWT. Ada
diberi usia panjang dan ada yang diberi umur yang sederhana panjang, orang lain
hanya beri hidup buat seketika sahaja dan ada juga tidak ada kesempatan hidup
di dunia terutama bayi yang masih di dalam rahim ibu dan Allah tarik balik
jiwanya sebelum lahir ke dunia. Semua keadaan tersebut adalah kekuasaan Allah
SWT menentukannya.
Pembangunan manusia bermula dari alam
rahim hinggalah ke dunia di mana insan itu menjadi pemain dalam pembangunan
diri(rohani), dan pembangunan jasmani (alam kehidu- pan). Kehidupan manusia amat komplek berbanding kehidupan
haiwan di dunia ini kerana Allah bentukkan manusia dalam dua unsur iaitu unsur
rohani yang bersifat ghaib dan unsur jasmani yang bersifat jelas atau nyata.
Unsur rohani bersifat zat, asalnya dari
roh Allah yang ditiupkan-Nya ke dalam janin semasa usia bayi mencapai 120 hari
atau empat bulan dalam rahim ibu maka jadilah makhluk bernama manusia. Manakala
unsur jasmani yang sifatnya nyata berasal dari tanah iaitu segala makanan yang
kita ambil yang asalnya tumbuhan di atas tanah menjadi zat melalu proses metabolism (metabolisme) atau pemecahan
makanan.
Daging juga yang kita makan asalnya dari
tanah iaitu haiwan berkenaan memakan rumput yang tumbuh di atas tanah dan
rumput itu akan menjadi zat makanan haiwan seperti menjadi daging dan
sebagainya. Serupalah juga dengan haiwan ternakan seperti ayam, itik dan
sebagainya memakan padi yang asalnya tumbuh daripada tanah kemudian menjadi zat
dalam badannya seperti daging.
Pembangunan yang positif menekankan
kepada pembangunan dua alam iaitu alam rohani dan alam jasmani (dunia). Oleh
sebab kehidupan manusia bermula dalam alam rahim, kemudian berpindah ke alam
dunia dan ke distinasi mutlaknya ke alam akhirat di mana ia bertemu dengan zat
yang Maha Pencipta, Allah SWT.
Kesedaran manusia mengenai unsur rohani
yang ada pada dirinya menandakan keimanan kepada Allah maka tanggungjawab
sebagai khalifah-Nya menjadi agenda utama dalam pembangunan kehidupan. Beriman
kepada yang ghaib merupakan ciri utama seseorang yang beriman kepada Allah SWT.
Tiada yang lebih selamat sebagai pemain
dalam pembangunan di dunia selain
mengutamakan pembangunan rohani. Nadi ibadahnya ialah ketakwaan kepada
Allah di samping memelihara ukhuwah dan kasih sayang sesama insan. Ukhuwah
kemanusiaan menjadi agenda terpenting dalam pembangunan kehidupan di dunia.
Pembangunan rohani perpaksi kepada amal
ibadah semasa hidup di dunia. Setelah selesai agenda di dunia (mati) maka tidak
ada pembangunan di akhirat lagi. Semua bekalan di akhirat nanti adalah hasil
usaha ibadah kita semasa di dunia. Maka itu setelah kita meninggal dunia maka tidak ada hubungan kita lagi kepada
dunia dikecuali tiga perkara.
Pertama mempunyai anak yang salih. Dalam
memilih pasangan hidup satu daripada ciri-ciri yang ada pada wanita yang
dijadikan teman hidup atau isteri ialah mempunyai ilmu keagamaan. Rasulullah
SAW telah mengingatkan umatnya terutama pihak lelaki ialah apabila mendirikan rumah tangga pilihlah wanita
yang cintakan agama atau mempunyai ilmu keagamaan.
Anak dapat didikan bermula dari rahim
ibu maka itu seorang ibu wajar hidup berlan-
daskan
Islam. Sebagai contoh seorang ibu yang
sedang mengandung wajar mendekati ibadah-ibadah keagamaan. Ibu yang sentiasa
mengidam dengan suka mengaji akan melahirkan anak yang patuh agama. Didikan
agama sudah bermula sejak dalam rahim ibunya maka itu apabila ia lahir jiwanya
setiasan berpaut kepada agama.
Mempunyai ilmu keagamaan adalah penting
kerana zuriat yang bakal kita lahirkan wajar ada didikan agama. Ia kenal dirinya dan kenal Tuhan apabila ia membesar.
Ilmu agama yang ada pada dirinya diamal
dan dipraktikkan dalam hidup. Anak yang mulia mempunyai falsafah hidup
berlandaskan kepada ilmu dan amal. Ilmu yang diperolehinya dari didikan seorang
guru di sekolah diamal dan diterjemahkan dalam kehidupan. Ilmu dan amal akan
melahirkan iman dan ketakwaan kepada Allah SWT yang menjadikannya sebagai anak
yang salih.
Anak yang salih akan membawa imej
ibubapa dalam pergaulan dengan masyarakat. Anak yang salih menjadi idola kepada
masyarakat untuk dicontohi akhlaknya oleh masyarakat remaja. Jiwanya sentiasa
dengan agama demi melahirkan ukhuwah dan kasih sayang antara sesama. Maka itu
walaupun orang tuanya sudah balik ke rahmatullah, namanya masih disebut-sebut
orang kerana hakisan akhlaq serta ibadah yang anaknya telah lakukan.
Perkara kedua yang nama orang yang telah
meninggal dunia masih berada di dunia ialah amal jariah. Dalam hidupnya di
dunia dia menyumbangkan kebajikan kepada masya- rakat seperti mendirikan masjid
atau rumah-rumah ibadah. Mendirikan sekolah madrasa terutama sekali kepada
anak-anak yang kurang mampu, amat penting dalam membina sekolah agama.
Orang yang menghantar anaknya ke sekolah
tersebut akan mengenang jasa orang yang membina sekolah berkenaan. Maka namanya
sentiasa dikenang dalam pembangunan kehidu- pan. Rumah-rumah ibadah seperti
masjid, surau dan sebagainya adalah antara bangunan yang memaparkan nama orang
yang membina walaupun orangnya telah balik ke rahmatullah. Maka itu namanya
masih mekar dalam ingatan orang yang hidup bila-bila masa pun.
Perkara ketiga di mana nama orang yang
telah meninggal dunia masih berada di dunia ialah ilmu yang dimanfaatkan dalam
hidup. Satu daripadanya ialah orang yang berdakwa melalui penulisan. Buku-buku
yang dihasilkan itu menjadi kegunaan orang yang hidup di dunia. Buku yang
berbentuk ilmiah juga adalah banyak manfaatnya kepada pembangunan manusia di
dunia.
Buku-buku karya kita yang ada dalam
pasaran sentiasa di tangan orang; dibaca dan diterjemahkan ilmu yang ada kepada
pembangunan diri keluarga dan masyarakat. Buku yang penulisannya berbentuk
dakwa Islamiah sentiasa menjadi agenda dalam perbincangan mengenai pembangunan
sosial. Maka itu ilmu yang kita sebarkan melalui penulisan akan namanya mekar dalam
ingatan orang terutama sekali mereka yang cintakan agama Islam.
Persepsi pemangunan yang positif
berlandaskan kapada keimanan mengenai rahmat-rahmat Allah yang luar biasa.
Persepsi ini akan mengukuhkan keimanan kita kepada Tuhan bahawa segala
pembangunan (ibadah) yang kita laksanakan sandarannya ialah kepada kekuasaan
Allah untuk meredhainya. Usaha yang kita laksanakan hanya berupa tawakal kepada
Allah semata.
Berbagai-bagai rahmat yang luar biasa
telah terjadi dalam sejarah sebagai bukti kecintaan Allah atas sebahagian dari
hamba-bamba-Nya. Sebagai bukti kenyataan dari apa yang difirmankan Allah dalam
ayat-ayat dan hadis-hadis yang tersebut seperti berikut di bawah ini.
Nabi Ibrahim a.s. tidak menjadi hangus,
meskipun dibakar musuh-musuhnya dalam gejolakan api sebesar bukit. Mala api itu
memberikan perasaan dingin dan lega kepada Nabi Ibahim a.s. seakan-akan
ditempat sejuk atau di kamar yang mempunyai
air-conditioning. Firman allah surah Al-Anbiya’ ayat 21:69 yang
bermaksud:
“Kami
(Allah) bertitah: “Hai api! Hendaklah engkau menjadi dingin dan selamat atas
Ibrahim!”
Apakala mereka
telah menyalakan api, dan melemparan Nabi Ibrahim ke dalamnya, lalu Allah
bertitah dengan memerintahkan supaya api itu berkeadaan dingin, iaitu sejuk.
Tetapi tidak pula sejuknya itu mendatangkan muderat kepadanya, bahkan
mendatangkan kesejahteraan.
Nabi Musa a.s. bersama para
pengikutnya dikirimkan makanan yang bernama Manna dan salwa dari langit kerana
kehabisan makanan di daerah di mana mereka berada. Firman Allah dalam al-Qur’an
surah Al-Baqarah ayat 2:57 yang bermaksud:
“Dan Kami lindungi kamu dengan awan, dan Kami turunkan makanan yang
bernama “manna” dan burung yang bernama “salwa” (seraya Kami berkata): Makanlah
oleh kamu dari rezeki yang baik-baik yang telah Kami anugerahkan kepada kamu,
dan tiadalah mereka menganiaya Kami tetapi mereka menganiaya diri mereka sendiri.”
Maka kaum Bani Israel yang hidup di padang pasir
At-tih itu dalam kesukaran hidup dan dalam kepanasan yang amat sangat. Oleh
Allah mereka ini telah dilindungi dengan awan untuk mereka berteduh dari panas
matahari yang terik. Di samping itu diturunkan penganan atau manisan. Manisan
itu diturunkan dengan cara berterbangan seperti embun pagi atau salji yang
putih ke atas pohon-pohon kayu pada waktu fajar menyinsing hingga terbit
matahari – lalu dipungut oleh mereka, segantang sorang untuk dibuat pencuci
mulut.
Diturunkan juga ke atas mereka
sejenis makanan yang bernama salwa, sejenis burung puyuh. Tiap-tiap seorang
dibenarkan menangkap secukupnya sahaja untuk disembelih dan dijadikan makanan
hari itu. Kecuali hari Jumaat dibenarkan menangkapnya – kadar makanan untuk dua
hari – kerana hari Sabtu burung itu tiada diturunkan Tuhan kepada mereka.
Tetapi mereka masih juga aniaya. Bukannya siapa yang mereka aniaya, melainkan diri mereka sendiri
seperti dinyatakan Tuhan.
Mereka dilarang menyimpan makanan
yang melebihi dari kadar yang dihajati dalam sehari. Tetapi larangan itu telah
mereka langgar, hingga makanan-makanan itu menjadi busuk. Ini adalah perbuatan
mereka yang aniaya.
Dipancarkan air dari celah-celah
batu seperti pipa di zaman kita sekarang ini, ketika Musa a.s. dan pengikut
beliau tiba di daerah kering. Firman Allah dalam Al-Qur’an surah Al-Baqarah
ayat 2:60 yang bermaksud:
“Ingatlah ketika Musa minta air untuk kaumnya, maka berkata Kami:
“Pukulah batu itu dengan tongkat engkau!” Maka terpancarlah (keluar) dua belas
mata air dari padanya. Sesungguhnya telah mengetahui tiap-tiap manusia akan
tempat minumnya masing-masing. Berkata Kami: “Makanlah kamu dan minumlah
daripada rezeki Allah, dan janganlah kamu berbuat bencana di atas bumi.”
Allah memberi
ingatan ketika kaum Bani Israel sedang menderita kehausan dipadang pasir At-Tih
yang tidak berair, maka Nabi Musa a.s.
memohon kepada Allah agar dapat kiranya mengurniakan air kepada kaumnya. Oleh
Allah permohonannya itu diperkeanankan, dengan mewahyukan kepada Musa,
supaya memukul akan batu dengan
tongkatnya.
Apabila dipukul sahaja batu itu
dengan tongkatnya, memancarlah dua belas mata air daripadanya – mengikut bilangan dua belas asbat yakni dua belas suku
keturunan kaum Bani Israel yang berpangkal dari dua belas orang anak Nabi Yakub
a.s.
Lautan Merah belah sehingga
terbentang jalan raya untuk ditempuh Musa a.s. berserta pengikut-pengikutnya
menghindar diri dari pengejaran tentera Firaun yang ganas. Firman Allah dalam
al-Qur’an surah Al-Baqarah ayat 2:50 yang bermaksud:
“Ingatlah ketika Kami belah air laut (untuk meneruskan perjalanan kamu)
maka Kami lepaskan kamu dengan selamat dan Kami tenggelamkan Firaun sedang kamu
melihat mereka.”
Allah
mengingatkan suatu nikmat atau rahmat yang kedua kepada kaum Bani Israel iaitu
apabila Allah memerintahkan Nabi Musa besama-sama kaum Bani Israel yang
berjumlah lebih dari 60,000 orang meninggalkan negeri Mesir, mereka telah
dikejar oleh Firaun dan tenteranya untuk membinasakan mereka, sampai ke tepi
Laut Merah. Mereka telah terperangkap, di hadapan laut terbentang tidak dapat
disebarangi, sedang di belakang musuh makin dekat menyerang, tidak ada lagi
tempat lari. Dengan kurnia Allah Nabi
Musa a.s. telah diwahyukan, supaya memukul laut itu dengan tongkatnya – iaitu
mukjizat yang dibekal Allah kepada Rasul-Nya. Nabi Musa pun memukul laut itu
dengan tingkatnya, seketika itu juga laut terbelah menjadi dua belas lorong
yang dapat dilalui.
Dengan melalui lorong itulah kamu
Bani Israel menyebarang laut Merah hingga sampai ke pantai semananjung Sinai
dengan selamat. Firaun pula bila melihat kaum Bani Isrel melarikan diri melalui
lorong-lorong itu, lalu diukutinya bersama bala tenteranya. Maka dengan takdir
Allah bila Firaun dan bala tenteranya berada di tengah-tengah lorong itu, Allah
balikkan semula air laut yang terbela itu seperti sediakala, sehingga mereka
tenggelam dan binasa semuanya. (bersambung)
No comments:
Post a Comment