(Disiarkan pada
10. 10. 2015)
Agama Islam menyedarkan kepada manusia
supaya bertolong-tolongan dalam hal kebajikan dan jangan bertolong-tolongan
dalam perkara-perkara yang merusak atau mengun- dang kemukaan Allah SWT.
Perkara-perkara yang mengundang kemuderat kepada pembangu nan kehidupan atau kemaksiatan akan hanya memperbanyakkan kodosaan kepada
Allah SWT kelak akan membuka pintu neraka sebagai distinasi mutlak kepada
manusia yang mengkufuri kenikmatan hidup yang diredai Allah. Ibadat yang akan
mendekatkan kita kepada Allah ialah keikhlasan hati kita dalam melaksanakan
Ibadat atau menolong orang yang berwajib.
Allah berfirman surah Al-Kahfi ayat
18:110 yang bermaksud:
“Katakanlah:
Hanyasanya aku adalah manusia seperti kamu juga. Diwahyukan kepada ku bahawa
Tuhan kamu adalah Tuhan yang satu. Maka barang siapa mengharap-harapkan menemui
Tuhannya, hendaklah dia mengerjakan amalan yang baik, dan janganlah
menyekutukan dalam menyembah Tuhannya dengan sesiapa pun.”
Allah menyuruh rasul-Nya mengatakan
pula: Bahawasanya aku hanyalah manusia biasa seperti kamu juga. Aku tidak
mengaku bahawa pengetahuanku meliputi perkataan-perkatan Tuhanku, bahkan tak
ada langsung pengetahuanku kecuali apa yang diajarkan-Nya kepada ku. Dan
sesungguhnya Allah telah mewayukan kepadaku supaya kamu menyembah Allah sebagai Tuhan yang satu,
sebab Tuhan yang sebenar tak ada duanya dan tak ada yang menyekutui-Nya.
Sesiapa yang menginginkan pahala
daripada Allah hendaklah beribadat kepada-Nya dengan seikhlas-ikhlasnya, jangan
menyekutukan-Nya dengan yang lain seperti yang dilaku kan oleh orang-orang yang
tidak percaya kepada keterangan-keterangan Allah dan kepada pertemuan
dengan-Nya.
Dalam hubungan ini Imam Ahmad dan Muslim
telah meriwayatkan dari Abu Hurairah (r.a) dari Nabi (s.a.w.) bahawa Allah
telah berkata:
“Akulah
sebaik-baik sekutu, maka barang siapa berbuat amal yang mengandungi syirik (menyekutukan
Aku) dengan yang lain, aku terlepas daripadanya (tidak ada kena mengena) dan
orang itu menjadi hamba kepada yang disekutukannya).”
Moga-moga Allah jadikan amalan kita
ikhlas semata-mata kerana-Nya tidak ada sedikit pun hendak mencari keredhaan
yang lain. Muda-mudaan Allah memberi kita taufik dan hidayat-Nya untuk beramal
dengan suruhan-Nya sesuai dengan yang diriwayatkan-Nya. Tuhanlah sebaik-baik
pelindung dan sebaik-baik penolong.
Allah berfirman lagi dalam surah
Ali-Imran ayat 3:145 yang bermaksud:
“......
Sesiapa menghendaki balasan di dunia nescaya Kami (Allah) datangkan ianya
kepadanya, dan sesiapa menghendaki balasan di akhirat nescaya Kami(Allah)
datangkan juga ianya kepadanya, dan Kami beri balasan orang-orang yang
bersyukur.”
Tiap-tiap amalan yang dicita-citakan
untuk kepentingan dunia semata-mata, Allah akan kurniakan upahnya sekadar yang
dicita-citakan iaitu upah semasa berada di dunia. Begitu pula amalan yang
dicita-citakan untuk kepentingan akhirat, upah akhiratlah yang akan diterima.
Ia sesuai dengan hadis yang berbunyi:
“Hanyasanya
amalan-amalan itu hendaklah disertakan niat, dan tiap-tiap seorang memiliki
kadar yang diniatkan.”
Ayat yang diperkatakan ini ditujukan
oleh Allah kepada pasukan-pasukan yang telah terpengaruh oleh harta rampasan
dalam perang Uhud sehingga tergamak
mereka meninggal kan kedudukan mereka. Jadi seolah-olahnya Allah menyatakan:
Sekiranya kamu mengejar upah didunia, tiadalah Allah menghalang-halangnya-terserahlah
kepada kamu untuk merebut nya. Tetapi bukanlah ini yang menjadi dasar seruan
pemimpin besar kamu Muhammad (s.a.w.). Malah kamu diserunya ke arah kebahagian
di dunia dan juga di akhirat.
Mereka itu ialah orang-orang mukmin yang
taat tidak terpesong pun arahnya dari berjihad, dan tidak beramal
kecuali kerana Allah dan hari kemudian.
Ibadah atau amalan yang bersifat
ikhlas berpangkal dari hati. Ia adalah tiang terbesar daripada perbuatan hati.
Kepadanya berpuncak seluruh ibadah. Ikhlas bermaksud ketaatan dan amal
perbuatan itu, manusia hanya mendekatkan diri (bertaqarrub) kepada Allah dan
menghendaki kedekatan dan keredaan-Nya, bukan tujuan-tujuan lain, seperti ingin
terpandang manusia atau mencari pujian mereka atau tamak terhadap apa yang
mereka miliki.
Orang-orang cerdas melihat erti
ikhlas hanya kiblatkan segala gerak dan diam, baik dalam keadaan menyendiri mahupun
di halayak ramai, hanya untuk Allah tidak dicampuri apa pun, tidak dengan nafsu
keinginan dan dunia. Hatinya membenam alam dunia, tidak sedarkan diri dan hanya
melihat cakerawala keikhlasannya itu untuk mendekati Allah SWT.
Syaikh Muhammad Nawawi mengutib
pendapat Al-Ghazali bahawa falsafah ikhlas ialah membeningkan atau menjernihkan
amal daripada unsur-unsur berbangga diri (ujub) terhadapnya. Sesungguhnya
melirik dan memandang amal adalah perbuatan ujub. Ujub termasuk sejumlah
penyakit hati.
Syaikh Muhammad Nawawi sendiri
mendefinasikan bahawa ikhlas ialah engkau hanya beribadah kepada Allah dan
istiqamah padanya. Selanjutnya beliau mengutip
Hadith Nabi s.a.w. yang merupakan isyarat tentang erti ikhlas. Nabi
menjawab, “Engkau berkata Tuhanku adalah Allah, lalu kamu istiqamah sebagaimana
diperintahkan.”
Hal ini, kata Syaikh Muhammad
Nawawi merupakan isyarat tentang pemutusan segala sesuatu selain Allah daripada
tempat mengalir pandangan. Inilah ikhlas yang sebenarnya. Al-Junaid juga mendefinasikan bahawa ikhlas adalah
membersikan amal daripada berbagai kotoran.
Peranan utama manusia dalam
hidupnya ialah mengabdikan diri dan memberi sepenuh ketaatan terhadap perintah
Allah dalam segala aspek kehidupan. Peranan ini disebut sebagai ibadah, Konsep
ibadah bukan hanya bermakna solat, puasa, mengeluarkan zakat, dan menunaikan
haji sahaja, tetapi ia juga meliputi segala usaha, dan aktiviti yang dilakukan
oleh manusia. Malah, sebarang tindakan dan operasi yang dijalankan oleh manusia
dianggap sebagai ibadah selagi ianya bertujuan mendapatkan keredaan Allah. Jadi
tanggungjawab asas manusia ialah mematuhi segala suruhan Allah dan menjauhi
segala larangan-Nya.
Menurut Islam, manusia mempunyai
dua tugas yang berbeza, tetapi saling berkait antara satu sama lain, iaitu
tugas
sebagai
hamba Allah dan tugas sebagai khalifah-Nya di dunia. Dengan penyempurnaan
kedua-dua tugas ini, manusia dianggap beribadah kepada Allah. Firman Allah dalam
al-Qur’an surah Az-Dzariyat 51:56 – 58 yang bermaksud:
“Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka
menyembah-Ku. Aku tidak menghendaki
rezeki daripada mereka dan tidak pula
menghendaki supaya mereka memberi Aku makan. Sesungguhnya Allah pemberi rezeki
lagi mempunyai kekuasaan yang sangat kukuh.”
Secara khusus pengabdian diri
kepada Allah membabitkan perlaksanaan empat baha- gian asas, iaitu satu hubungan
mencancang dengan Allah dalam konteks tanggungjawab manusia sebagai hamba Allah
(ubudiyah), dua hubungan mengufuk dengan manusia dalam konteks tanggugjawab manusia
sebagai makhluk bermasyarakat, tiga hubungan mengufuk dengan alam dalam konteks
tanggungjawab manusia sebagai pengguna atau pentadbir sumber alam yang
bijaksana, dan empat hubungan dalaman dengan diri sendiri dalam konteks
tanggungjawab manusia sebagai khalifah Allah di dunia (rububiayya).
Misi untuk menjadi khalifah Allah
di dunia merupakan misi yang dipertangungjawab kan kepada semua manusia.
Misalnya, setiap individu bertanggungjawab terhadap manusia dan makhluk lain
yang ada dalam persekitarannya. Oleh itu tugas sebagai khalifah Allah meliputi
tiga tanggungjawab asas, iaitu tanggungjawab kepada manusia, tanggungjawab
kepada alam, dan tanggungjawab kepada diri sendiri.
Dalam menjalani kehidupan
duniawi, al-Qur’an memberi peringatan kepada manusia bahawa mereka tidak
dijadikan
dengan sia-sia. Allah berfirman surah
Al-Mu’minun ayat 23:115 yang bermaksud:
“Adakah kamu menyangka bahawa Kami menciptakan kamu secara main-main
(sia-sia) sahaja, dan bahawasanya kamu
tidak dikembalikan kepada Kami.”
Adakah kamu
menyangka wahai orang-orang yang celaka bahawa Kami telah menjadi kan kamu
hanya untuk menjadi pemainan dan sia-sia belaka? Bukan! Sebaliknya Kami telah jadikan
kamu untuk membimbing kamu dan mengajar kamu, supaya kamu dapat meningkat ke
taraf yang lebih tinggi dari kedudukan kamu yang ada sekarang. Dan bukanlah
seperti yang kamu sangkakan bahawa kamu tidak akan kembali kepada Kami untuk
diperkirakan amalan kamu dan diberi pembalasan.
Ayat ini menghisyaratkan tentang
adanya hikmat atau rahsia mengapa mereka dibeba- ni dengan hukum-hukum syarak
dan supaya mereka beramal dengan hukum-hukum tersebut dan mereka dibangkitkan
pula pada hari akhirat untuk diberikan pembalasan di atas amalan yang telah
mereka kerjakan, begitu pula dari apa yang mereka usahakan selama hidup di
dunia.
Firman Allah lagi dalam surah Al-Qiyamah
ayat 75:36 yang bernaksud:
“Adakah manusia mengira, bahawa dia akan dibiarkan begitu sahaja (tanpa
bertanggungjwab).”
Apakah manusia
menyangka bahawa mereka dibiarkan saja lepas bebas hidup dalam dunia ini dengan
tidak ada peraturan? Lepas dan bebas tidak ada pengembala, laksana binatang
liar lepas di rimba? Menurut tafsiran dari Mujahid dan imam asy-Syafi’i :
“Apakah manusia menyangka mereka akan dibiarkan saja dengan tiada ada perintah
dan tiada ada larangan?” As-Suddi mentafsirkan: “Apakah manusia menyangka
bahawa mereka dibiarkan saja hidup di dunia ini
dengan tidak ada perintah berbuat yang baik dan menjauhi yang buruk, dan
kalau mati habis begitu saja, tidak ada hari kebangkitan lagi dari kubur?”
Kehidupan yang paling baik ialah
kehidupan yang bersifat sederhana. Firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat
2:143 yang bermaksud:
“Begitulah pula Kami jadikan kamu
umat yang wasatan (pertengahan), supaya kamu menjadi saksi, dan Rasul
pula menjadi saksi di atas kamu........”.
Allah menjadikan pula umat Islam ini
suatu umat yang terbaik dan mulia dengan gelaran “Umat yang pertengahan.” Umat
yang pertengahan itu umat yang sederhana dan biasa sahaja. Pertengahan itu pada
hakikatnya, sesungguhnyalah akan nampak kelebihannya dan nyata kebaikannya.
Gambaran kehidupan yang sederhana
adalah seperti firman Allah surah al-Qasas ayat 28:77 yang bermaksud:
“Dan
carilah dengan perantaraan (kekayaan) yang dikurniakan Allah kepadamu akan
(kebahagiaan) kampung akhirat dan jangan engkau lupakan bahagian engkau di
dunia ini, dan buatlah kebaikan sebagaimana Allah telah berbuat kebaikan
kepadamu, dan janganlah engkau membuat bencana di muka bumi. Sesungguhnya Allah
tiada menyukai orang-orang yang berbuat bencana.”
Ayat ini ada kaitannya dengan
kisah Qarun dari bangsa kaum Bani Israil yang men- yombongkan diri dengan
kekayaannya yang banyak. Lantaran itu ia ditegur dan dinasihati oleh kaumnya,
supaya ia jangan leka dengan bersenang- senang sahaja.
Seterusnya ia diingatkan dengan
nasihat-nasihat yang baik seperti yang tersebut dalam ayat ini. Tentunya yang
menjiwai nasihat-nasihat itu ialah Allah sendiri. Walaupun pada lahirnya kepada
Qarun, namun tujuan nasihat-nasihat itu
untuk umum. Supaya dijadikan panduan oleh sesiapa dahaja.
Hendaklah engkau tuntut keselamatan
di kampung akhirat dengan kekayaan yang dianugerahkan Allah kepada engkau.
Hendaklah engkau cari pahala yang ada disisi Allah di akhirat dengan
membelajakan harta yang dikurniakan Allah kepadamu pada jalan yang mendatangkan
keredaan Allah. Hendaklah engkau rebut kebahagiaan hidup di kampung akhirat itu lebih baik dan lebih kekal dari
bersenang-senang dengan kemewahan dan kelezatan dunia.
Caranya adalah banyak,
misalnya: Dengan memberi sedekah atau derma kepada fakir miskin, untuk
mendirikan masjid, surau, sekolah, madrasah, kelas-kelas bimbingan agama, taman
didikan kanak-kanak dan perpustakaan. Untuk membangunkan rumah sakit, klinik,
rumah-rumah kebajikan, pemulihan akhlak, musafir-khana dan lain-lain. Amalan-amalan
tersebut kadang-kadang dipanggil sebagai amal jariah.
Membelanjakan harta,
menggunakan kekayaan yang melimpah-limpah, kenikmatan, kemewahan dan kemudahan
moden yang ada, untuk perkara-perkara yang disebutkan tadi adalah merupakan
jalan ke arah mendampingkan diri kepada Allah, dengan mendapat galasan di dunia
dan pahala serta kebahagiaan hidup di akhirat.
“Dan jangan engkau lupa bahagian engkau di dunia ini”
Jangan engkau meninggalkan
penghidupan di dunia yang menjadi bahagian engkau seperti bekerja mencari wang,
dan berusaha mencari rezeki serta menikmati kelazatan dunia seperti makan,
minum, berpakaian, berhibur dan sebagainya – dengan mengutamakan kampung
akhirat semata-mata seperti sembahyang, puasa, iktikaf di masjid dan berwirid
sepanjang masa.
No comments:
Post a Comment