(Disirkan pada
3. 10. 2015)
Manusia
adalah makhluk bersosial. Hidupnya diserasikan Allah SWT dengan hidup
bermasyarakat. Ia sukar menjalani kehidupan tanpa bantuan orang lain kerana
ilmu pembangunan dalam hidup tidak semua dapat diperolehi oleh seorang diri.
Maka itu Allah memerintakan Nabi Musa (a.s.) untuk belajar dengan Nabi Khidir
demi menyedarkan Nabi Musa (a.s.) yang merasa bangga kerana mempunyai ilmu yang
dapat menjatuhkan empire Firaun, raja yang paling zalim di muka bumi ini.
Nabi Khidir dikurniakan oleh
Allah dengan ilmu yang boleh melihat kejadian pemba- ngunan manusia masa depan.
Setelah Nabi Musa (a.s.) mengikuti Nabi Khidir buat beberapa ketika, Nabi Musa
dapati dirinya bahawa banyak ilmu yang dia belum mengetahui terutama sekali
kejadian-kejadian yang akan berlaku di masa akan datang.
Maka itu manusia dikategorikan sebagai
makhluk yang lemah. Sejak Nabi Adam (a.s.) sebagai orang pertama Allah wujudkan
di alam dunia dan bapa pertama kepada manusia, sudah dilengkapi dengan
kelemahan demi kelemahan. Adam gagal mematuhi perintah Allah untuk menjauhi
diri supaya jangan menyentuh pohon khuldi yang terlarang itu.
Begitu juga berlakunya kelemahan kepada
zuriatnya bernama Khabil telah melanggar
perintah Allah SWT supaya jangan mengawini Iklimah, adik kembarnya sendiri.
Akibat dari kegagalan menuruti perintah Allah itu, maka berlakulah amalan
pembunuhan manusia pertama apabila Khabil membunuh adiknya Habil yang mengawini
Iklimah adik kembar kepada Khabil yang berwajah ayu berbanding dengan Labudah,
adik kembar Habil yang diperintakan menjadi pasangan hidup kepada Khabil.
Kelemahan manusia menangani kehidupan
dipengaruhi oleh perasaannya yang meng- hendaki sesuatu demi memenuhi kehendak nafsunya.
Perasaan adalah garam hidup mengikut pendapat Prof. Dr. HAMKA. Dengan perasaan
manusia merenung, mencari ketenangan dalam pergolakan. Menampakkan bahagia
dalam sengsara. Menampakan jernih masa depan dalam keruhnya yang sekarang,
Itulah muzik dari kehidupan.
Dalam menangani kehidupan di alam dunia,
makhluk manusia mempunyai perasaan amat sensitif terhadap kebajikan orang lain.
Keadaan demikian berlaku disebabkan kewujudan semulajadi manusia semuanya sama
iaitu mempunyai dua unsur yang sama. Unsur-unsur pembentukan manusia terdiri
daripada dua unsur penting iaitu unsur kebendaan (material) dan unsur kejiwaan
(spiritual) dari satu sudut.
Jasmani dari tanah dan roh dari ciptaan
Allah SWT. Setiap individu dibekalkan Allah dengan berbagai fitrah yang serupa.
Maka fenomena kejadian demikian melahirkan satu perasaan yang sama berlaku pada
setiap individu. Ungkapan seperti cubit paha kiri paha kanan terasa sakit, satu
bidalan bahasa untuk melambangkan pembangunan solidaritas sosial.
Cubit paha kiri, paha kanan terasa sakit
merupakan sebuah tamsil atau bidalan bahasa kepada kehidupan manusia yang
bersifat sensitif terhadap kebajikan orang lain. Budaya bermasyarakat
melahirkan perasaan kekitaan di kalangan antara sesama mukmin. Perasaan itulah
yang wujud pada setiap individu yang melahirkan ukhuwah kemanusiaan kelak
merasai kebajikan orang lain menjadi tanggungjawab seperti mana juga berlaku
kepada diri sendiri.
Hubungan manusia yang se akidah lebih
rapat dan kukuh berbanding dengan hubung- an pertalian darah. Sepertimana
berlaku kepada Nabi Nuh dengan putranya sendiri bernama Kan’aan yang tidak sama
sekali mahu bersama dengan ayahnya masuk ke dalam bahtera yang dibinanya untuk
menyelamatkan diri dari bahaya air bah yang menenggalamkan manusai yang kufur
kepada ajaran Nabi Nuh supaya beriman dan menyembah Allah.
Agama Islam adalah agama persaudaraan.
Firman Allah surah Al-Hujerat ayat 49:13 yang bermaksud:
“Hai
manusia sesungguhnya Kami menjadikan kamu dari laki-laki dan perempuan (ibu dan
bapa) dan Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa (bermacam-macam umat) dan
bersuku-suku,
supaya kamu berkenal kenalan. Sesungguhnya orang yang termulia di antara kamu
di sisi Allah ialah orang yang lebih bertakwa. Sesungguhnya Allah Maha
Mengetahui lagi Maha Amat Mengetahui.”
Allah memberitahukan, bahawasanya
sekalian manusia itu asalnya telah dijadikan daripada seorang lelaki, iaitu
Nabi Adam (a.s.) dan seorang perempuan iaitu isterinya Siti Hawa. Kemudian dari
kedua-duanya Allah telah menjadikan pula berbagai-bagai bangsa dan suku.
Maka tiadalah seyogia manusia itu
bermegah-megah antara satu sama lain, dengan
menyombongkan
keturunannya, kebangsaannya atau pangkatnya. Jangan menghinakan orang lain,
atau mengejek-ejek, mencela, mentetawakan dan sebagainya. Sedangkan mereka semua nya berasal dari satu keturunan,
walaupun berlain-lainan bangsa, bahasa, warna kulit dan bentuk roman mukanya.
Apalah yang hendak dimegah-megahkan, walhal semuanya berasal dari air dan
tanah.
Allah menjadikan manusia
berbangsa-bangsa dan bersuku-suku, untuk berkenal-kenalan di antara satu sama
lain. Dan untuk mendekatkan pengertian, persefahaman dan perbaikan, agar
tercipta di dalam dunia ini ketenteraman dan kerukunan.
Sesungguhnya manusia yang hidup
di dunia ini sentiasa berlumba-lumba di antara satu dengan yang lain, untuk
mencari kemuliaan. Dalam hubungan ini, Ibnu Abbas (r.a.) ada mengatakan: Bahawa
kemuliaan di dunia ialah kekayaan, sedangkan kemuliaan di akhirat pula ialah
takwa (kebaktian kepada Allah)
Allah mencela manusai yang membangga-banggakan keturunannya, atau apa
sahaja yang dengannya dia menganggap lebih mulia. Maka bagi Allah, orang yang
paling mulia disi-Nya ialah yang banyak kebaktiannya kepada Allah, atau yang paling berbakti kepada-Nya. Dan caranya
berbakti kepada Allah itu hendaklah menjalankan segala apa yang
diperintahkan-Nya, dan meninggalkan semua yang ditegah-Nya.
Allah tahu akan apa yang
dilahirkan oleh seseorang dan juga tahu tentang susur-galur keturunannya.
Mengerti tentang apa yang disembunyikan atau rahsia sesesorang.
Manusia diwujudkan Allah SWT lengkap
dengan fitrah kehidupan yang serupa. Antara fitrah yang Allah bekalkan kepada
manusia ialah suka berkenalan dan suka tolong-menolong di antara satu sama
lain. Dengan kedua-dua fitrah inilah manusia dapat berkenal di antara satu sama
lain sekali pun berlainan bangsa dan negara serta berjauhan tempat tinggal dan
berlainan cara hidup.
Di dalam al-Qur’an banyak ayat-ayat yang
menyatakan tentang hidup bermasyarakat, antaranya firman Allah SWT surah Al-Maidah ayat 5:2 yang bermaksud:
“.....Dan
bertolong-tolonglah kamu dalam perkara kebajikan dan kebaktian tetap janganlah
bertolong-tolongan dalam perkara dosa
dan melanggar peraturan. Takutlah kamu kepada Allah. Sesungguhna Allah itu
bersangatan keras seksanya.”
Allah menyeruh sekalian umat Islam itu
hendaklah antara satu sama lain bertolong-tolongan dalam perkara kebajikan,
iaitu segala kerja yang baik dan membawa faedah kepada masyarakat, dan
bertolong-tolongan dalam kebaktian, iaitu beramal yang baik yang mengan- dungi
jasa – sesuai yang diperintahkan oleh
Allah dan jauh dari yang ditegah-Nya.
Dan Allah melarang bertolong-tolongan
dalam perkara maksiat yang mendatangkan dosa, demikian pula dalam perkara
permusuhan dan melanggar hukum. Jika seruan ini di pegang teguh, dan
dilaksaanakan sepenuhnya dalam hubungan masyarakat, maka akan tercip- talah
kesucian, kebahagian dan pedamaian dalam perhubungan umat manusia.
Keamanan hidup adalah di antara
kelebihan manusia dari makhluk lain, ianya lahir dari keluhuran budi, dan
keutamaan pekerti dan perangai yang baik dan menghasilkan rasa suka dan kasih
di antara mereka serta rasa suka dan menghormati terhadap hak milik orang lain.
Terjadinya keamanan di kalangan manusia
adalah hasil daripada didikan agama, di
mana
manusia disuruh bermaaf-maafan di antara satu sama lain, andainya terdapat
kesalahan dan kesilapan dalam pergaulan harian. Adalah wajar menghargai jasa
dan kebolehan orang lain, dianjurkan supaya mengorbankan sebahagian hak
miliknya untuk kepentinan umum, digesa supaya sentiasa mengamalkan sikap bantu
membantu, tolong menolong, pesan-memesan ke arah bersifat sabar dan berlaku
adil terhadap dirinya sendiri dan kepada orang lain.
Cubit paha kiri paha kanan terasa
sakit, sebenarnya merupakan satu tamsilan kepada kehidupan yang sentiasa
berkerja sama, bertimbang rasa dan merasakan kebajikan orang lain merupakan
kebajikan pada diri sendiri juga. Rasa kekitaan harus hidup dalam bermasyarakat
dan menjadi kewajiban dan tanggungjawab untuk menjaga keperibadian orang lain
terutama sekali dalam ukhuwah kemanusian kerana Allah SWT.
Kedatangan Nabi Muhammad s.a.w.
adalah membuntuk akhlaq manusia seirama dengan kehendak Al-Qur’an yang diredhai
Allah SWT. Seperti sabdanya:
“Diutus aku ini adalah untuk menyempurnakan akhlaq yang mulia.”
Tujuan utama Nabi Muhammad s.a.w.
diutus menjadi rasul ialah untuk mengembali kan manusia supaya tetap berada di
atas keperibadiannya yang asal iaitu tetap di dalam keutamaan budi pekertinya.
Oleh kerana itulah Al-Qur’an
sering kali menyarankan kepada manusia tentang ketinggian akhlak itu. Firman
Allah surah Al-Baqarah ayat 2:109 yang bermaksud:
“.......maka maafkanlah mereka dan tinggalkan! Sehingga Allah
menurunkan perintah Nya. Sesungguhnya Allah berkuasa di atas segala sesuatu.”
Orang-orang yang
menganjurkan kufur sesudah iman, membuat dusta terhadap Nabi, mencerca agama
dan lain-lain perkara yang sudah-sudah. Maafkanlah mereka dan lepaskan lah,
disebabkan kejahilan mereka, sehingga tiba masanya Allah memerintahkan apa yang
patut dilakukan. Keampunan ini adalah amaran kepada orang-orang Ahli
Kitab(orang Yahudi pada masa itu), kerana Tuhan belum memerintahkan orang-orang
Islam memerangi mereka.
Firman Allah lagi dalam surah
Al-Baqarah ayat 2:237 yang bermaksud:
“....Hendaknya kamu melupakankanlah (kerana maaf itu) lebih hampir
kepada takwa. Janganlah kamu melupakan kurnia (pemberian) sesama kamu.
Sesungguhnya Allah Maha melihat akan apa-apa yang kamu kerjakan.”
Firman ini ditunjukan kepada kedua
suami dan isteri, iaitu suatu “suruhan”, hendaklah masing-masing itu saling
bertolak ansur tentang hak dan tuntutannya dalam perkara mahar. Kemudian Allah
mengingatkan lagi kepada kedua suami isteri yang bercerai atau berpisah itu
dengan anjuran agar masing-masing menjadi orang yang bersifat pemurah, berhati
mulia dan berbudi pekerti yang tinggi iaitu; kalau dia sebagai suami,
berikanlah mahar isterinya itu dengan cukup. Dan dia sebagai isteri berikanlah
bahagian yang telah menjadi miliknya (maharnya) sebagai pemberian kepada
suaminya.
Allah Maha mengetahui tentang
kemaafan yang kamu berikan sesama kamu, di dalam perkara menuntut hak yang
menjadi tanggungan masing-masing. Tiadalah hal yang sedemi- kian itu tersembunyi di sisi Allah,
dan pasti akan mendapat balasannya yang baik.
Dalam menangani kehidupan
bermasyarakat, bidalan bahasa cubit paha
kiri paha kanan terasa sakit sering ditamsil kepada maruah individu dalam
hubungan antara sesama manusia terutama
sekali masyarakat yang seakidah. Masyarakat muslim mementingkan perasaan kekitaan
dalam urusan pembangunan kehidupan serta tingkah laku dalam hubungan
kemanusiaan.
Allah menamakan dirinya Al-Rahman
dan Al-Rahim, ertinya Yang Maha Pengasih
dan Yang Maha Penyayang. Tuhan adalah zat yang penuh dengan kasih dan sayang
terhadap
makhluk-Nya.
Segala yang kelihatan dan didengar tanpa kecualinya adalah rahmat Allah. Bumi
dengan segala isinya, matahari dengan
cahayanya yang memancar dan berpindah, bulan dengan sinarnya yang lunak,
bintang dengan sinarnya yang berkedip-kedip, semua ini adalah rahmat atau kasih
sayang Allah. Itulah rahmat Allah yang jelas
dan kelihatan.
Ada rahmat Allah yang ta’ dapat kita lihat, tetapi dapat
rasakan. Perasaan enak dan nyaman ketika kita makan dan minum. Perasaan enak
atau nyaman ketika kita melihat pemandangan yang indah adalah rahmat Allah yang
jauh lebih tinggi dari benda yang kelihatan.
Apa lagi rahmat Tuhan yang berupa cinta
dan kasih sayang terhadap keluarga kita atau
terhadap manusia umum khususnya
kepada masyarakat mukmin, adalah rahmat Tuhan yang jauh lebih tinggi lagi dari rahmat pertama dan
kedua tadi. Cuba bayangkan apa rasanya dan apa ertinya hidup kalau tidak ada
rasa cinta dan kasih terhadap anak dan
isteri, terhadap manusia dan keluarga.
Dalam banyak hadiths dari Rasulullah
saw. menegaskan bahawa seluruh macam rahmat dan nikmat Allah yang kita lihat
dan dengar di dunia ini, segala macam kesenangan dan kemewahan yang diperolehi
manusia di dunia ini, baru merupakan 1% dari rahmat dan nikmat Allah yang
sebenarnya. 99% dari rahmat dan nikmat Allah itu disediakan Allah di alam
akhirat nanti.
Sabda Rasulullah saw. : “Bahawa Allah SWT menjadikan 100 rahmat. Satu rhmat di berikan
untuk seluruh makhluk yang hidup di atas dunia ini. Dengan rahmat yang satu
itulah berkasih sayang semua manusia, binatang dan jin. Sedang 99 rahmat
disediakan Allah untuk di alam Akhirat nanti.”
No comments:
Post a Comment