(Disiarkan pada
26. 09. 2015)
Hidup
yang lezat ditamsilkan kepada kehidupan yang bahagia. Kebahagiaan hidup di dunia berpangkal kepada kehadiran iman dan
ketakwaan kepada Allah SWT. Ia akan melahirkan suasana ukhuwah kemanusiaan serta kasih sayang
dalam bermasyarakat di samping keluarga yang saleh dan salihin, kelak mewujudkan
fenomen pembangunan keluarga yang berkiblat kepada rumahku adalah syurgaku.
Rumahku syurgaku, merupakan satu konotasi mulia yang
melambangkan kebahagian hidup beragama. Institusi kekeluargaan bermula sejak
kewujudan manusia di alam dunia ini. Keluarga terbentuk dari sepasang suami
isteri yang diikat dengan satu perundangan yang dipanggil nikah melalui ijab
kabul yang diselenggarakan oleh seorang hakim (imam) dan di hadiri oleh dua
orang saksi.
Rumah tempat tinggal merupakan
satu kediaman yang melahirkan keseronokan dan kegembiraan bersama keluarga di
bawah pimpinan seorang suami yang taat
kapada agama. Sebuah keluarga yang dibangunkan dalam sebuah rumah tangga sewajarnya
dihiasi dengan suasana perasaan kasih sayang antara suami isteri bersama
anak-anak bahagia.
Kasih sayang yang lahir dalam
membina keluarga bahagia berpangkal dari pengurusan seorang isteri dibawah
bimbingan seorang suami yang dimuliakan dengan iman dan ketakwaan kepada Allah
SWT. Cinta kepada agama Allah SWT akan melahirkan kelezatan hidup yang mulia
yang sentiasa dihiasi dengan suasana tujuh belas rakaan sehari semalam yang
menjadi tiang lahirnya keluarga
tercinta.
Membina keluiarga bahagian
semestinya berlandaskan kepada disiplin serta akhlak yang mulia terutama sekali
kepada seorang suami sebagai pemimpin dalam pembinaan keluraga mithali. Seorang
suami harus menangani kesabaran dalam urusan beribadat sama ada secara zahir
atau secara batin kerana segala amalannya akan terpancara kepada pembangunan
akhlak generasi pelapis dalam keluarganya.
Dalam surah Ali Imran atau
kelurga Imran iaitu surah ke tiga
mengandungi 200 ayat, kesemuanya diturunkan di Medina selepas turunnya surah
Al-Anfal. Perkataan Ali Imran yang menjadi nama surat ini, terambil dari firman
Allah dalam ayat 33 yang berbunyi:
“Sesungguhnya Allah telah memilih Adam, Nuh, keluarga Ibrahim dan
keluarga Imran di antara segala orang-orang yang di dalam alam.”
Allah telah pilih
mereka sebagai pati dari segala penduduk alam, kerana merekalah orang-orang
yang menyandang pangkat Nabi dengan tugas seruan (risalah), yang dimuliakan
dengan Nabi Adam (a.s.) iaitu bapa segala manusia, yang dari keturunannyalah
terbit para Nabi dan Rasul-Nya.
Kedua Nabi Nuh (a.s.) iaitu bapa
manusia yang kedua, kerana pada zamannya telah berlaku taufan yang kencang dan
bah yang besar yang memusnahkan semua keturunan manusia, hanya dia dan
ahli-ahlinya yang taat terselamat berada di atas bahterah yang besar. Dari anak
cucunya pula terbit para Nabi dan Rasul. Kemudian anak cucu mereka berselerak
di permukaan bumi, dan selang beberapa lama kemudian telah meresap pengaruh
dari adat menyembah berhala di kalangan mereka.
Kemudian Allah bangkitkan pula
Nabi Ibrahim (a.s.) sebagai Nabi dan Rasul. Sesudah itu berturutan anak cucunya
dilantik menjadi Nabi ataupun Rasul, seorang demi seorang dan semasa ke semasa
seperti Ismail, Ishaq, Yaakub dan Asbaat (campuran keturunan Yaakub). Dan di
antara keturunannya yang mempunyai sebutan tinggi dan ternama ialah keluarga
Imran iaitu Nabi Isa dan ibunya Maryam, anak perempuan Imran Dan keturunan Ibrahim itu telah di akhiri
dengan Nabi Muhammad (s.a.w.) dari keturunan Ismail (a.s.).
Adapun surah “Ali Imran” sebagai
mana yang disebut dalam berita-berita yang diriwayatkan oleh para Sahabat Nabi
(s.a.w.) di antara kelebihannya ialah perbendaharaan bagi orang yang fakir dan
menjadi penghujah di akhirat bagi yang membacanya.
Barang siapa membaca ayat-ayat
yang akhir dari surah Ali Imran pada malam hari, akan dtuliskan pahalanya
seperti pahala beribadah sepanjang malam. Firman Allah surat Ali Imran ayat 3:
200 yang bermaksud:
“Hai orang-orang yang beriman! Sabarlah kamu (dalam ketaatan), bersabarlah
(menghadapi musuh) bersedia-sedialah (menentang mereka) dan takutlah kamu
kepada Allah, semoga kamu mendapat kemenangan.”
Menegakkan iman kepada Allah bukanlah
mudah rupanya. Bertambah suci tujuan, bertambah banyaklah kesulitan yang
dihadapi. Musuh ada dari luar, iaitu kaum kafir yang selalu menentang. Tetapi
ada lagi musuh yang lebih berbahaya dari itu, iaitu lawan yang mengakui dirinya
jadi kawan, iaitu kaum munafik. Dan lalu menipudaya kamu. Dan ada lagi musuh
yang berbahaya dari itu, iaitu hawa nafsumu, kalau tidak terkendali.
Tetapi kamu ada mempunyai modal
yang tidak akan habis, iaitu IMAN. Bahkan iman itulah yang mereka musuhi. Maka
supaya imanmu terpelihara dan citamu berhasil, iaitu kalimah Allah tertegak
tinggi dari kalimat kafir runtuh ke bawah, hendaklah kamu pegang empat perkara: 1. Sabar: Tahan hati, teguh, sabar menahan
nafsu, sabar mengedalikan diri, baik waktu bertahan, atau waktu menyerang,
sabar sedang cubaan menimpa, dan sabar melakukan perintah Allah. 2. Menangkis
atau melawan sabar; Sabar yang setingkat lagi kerana orang yang lebih lama
tahan, itulah yang menang. 3. Hendaklah bersiap terus. Perkuat penjagaan.
Kokohkan kewaspadaan. 4. Hendaklah takwa kepada Allah. Disinilah terletak
kunci sebenarnya daripada yang tigadi atas.
Perkahwinan dalam Islam merupakan
satu perjanjian antara suami isteri. Allah berfirman dalam surah An-Nisa ayat 4:21 yang bermaksud:
“Dan mereka (isteri-isteri mu)
telah mengambil dari kamu perjanjian yang kuat.”
Ia merupakan
perjanjian antara lelaki dengan perempuan yang setiap pihak bertang- gungjawab
ke atas pihak lain. Ia memberi ta’bir atau saranan supaya memelihara kebajikan
dan berkasih sayang. Ia bukan sahaja setakat ‘aqad untuk memiliki tetapi
hubungan antara lelaki dengan wanita dalam perkahwinan ialah hubungan kedamaian
yang sama kedua pihak, mendapat ketenangan jiwa, berkongsi keseksaan dan saling
kasih mengasihi.
Apa tujuan hidup ini sebenar?
Kelahirah manusia di dunia ini adalah lanjutan daripada kewujudannya di alam arwah
dahulu sebagai tempat ujian kepada manusia akan sejauh mana keimanannya kepada
Allah SWT dan sumpah setia, sebelumnya. Allah SWT tidak menjadikan manusia dan
jin melainkan untuk berbakti dan beribadat kepadanya.
Firman Allah surah Adz-Dzariyat
ayat 51: 56-58 yang bermaksud:
“Dan Aku tidak jadikan jin dan manusia melainkan supaya menyembah Aku,
Aku tidak sekali-kali menghendaki rezeki
sedikitpun dari mereka dan Aku tidak kehendaki mereka memberi makan kepada-Ku,
sesungguhnya Allah SWT Dialah pemberi rezeki yang mem- punyai kekuasaan yang
sangat teguh.”
Menyembah Allah
SWT. bererti memusatkan penyembahan kepadanya semata-mata dengan cara menjalani
dan mengatur seluruh aspek kehidupan dunia secara zahir dan batin adalah sesuai
dengan kehendak llahi, baik secara perseorangan dalam hubungan dengan khaliknya
atau pun sebagai anggota masyarakat dalam hubungannya terhadap sesama manusia.
Dengan maksud lain bahawa semua
kegiatan seseorang hamba Allah sama ada yang berupa ibadat terhadapi llahi atau
pun yang berupa muamalat terhadap sesama manusia, semuanya itu hendaklah
dilakukan dalam rangka persembahannya kepada Allah SWT. dengan niat hendak mencapai
keredhaan Allah semata-mata.
Inilah tujuan hakiki dari hidup ini
iaitu keredhaan Allah SWT. keredhaan Ilahi yang memungkinkan tercapainya hidup
yang sebenar-benarnya. Hidup yang lebih tinggi mutunya dari hidup yang duniawi,
hidup yang bukan bermaksud kebendaan
sebagai kelanjutan hidup material ini iaitu
hidup di alam akhirat yang puncak kebahagiannya terletak dalam pertemuan
dengan
Khalik. Inilah ertinya menyembah Allah SWT. sebagai tujuan hidup.
Di samping itu manusia semuanya telah
bersumpah dan berjanji kepada Allah SWT. serta mengakui bahawa Allah adalah
Tuhan yang perlu disembah dan Dialah yang mengatur seluruh makhluk ini.
Allah SWT. menyatakan bahawa manusia
telah mengakui keesaan-Nya dan berjanji untuk berbakti dan beribadat kepada-Nya
di alam arwah. Maka setiap perjanjian itu perlu menempuhi neraca ujian, apakah
iman itu benar dan kuat, sadurankah atau sejati (waja). Para rasul dalam
melaksanakan ibadat untuk menyemerakkan akidah Islam sentiasa melalui berbagai
kesulitan dan ujian. Sehingga ujian itu meragukan keselamatan para rasul.
Dalam menjalankan ibadat untuk
mengembangkan akidah Islam kekuatan iman diperlukan sebagai benting yang teguh.
Iman yang tidak goyah walaupun dia diuji dengan berbagai kesengsaraan dan
malapetaka iman yang teguh tetap berdiri di sisi Allah SWT. Konotasi iman
belandaskan kepada naluri individu terhadap keyakinannya kepada adanya kewujudan Zat dan kekuasaan
Allah SWT dalam cakerewa kehidupan di alam dunia mahupun di alam akhirat.
Iman yang disertakan dengan taat dan
perjanjian yang disertakan dengan pengor- banan adalah dikira iman yang teguh.
Oleh itu taat dalam menjunjung perintah Allah SWT. serta diboktikan dengan
pengorbanan suci untuk menampakkan kalimah Allah SWT. dikira sebagai tanda
bahawa seorang itu telah pun benar-benar beriman dan percaya kepada Allah SWT.
Dunia yang kita diami sekarang ini
bukanlah merupakan syurga yang aman dan bahagia. Bahkan sebaliknya merupakan
tempat ujian, tempat percubaan, tempat persaingan, pentas drama untuk manusia
berlakon dan memainkan peranan penting sekali dalam menentukan nasib hidupnya
di masa akan datang iaitu alam akhirat. Seandainya manusia dapat menghadapi
segala cubaan-cubaan hidupnya dan dapatlah dia mempertahankan keperibadian sebagai
manusia yang sebenar-benarnya.
Untuk memberi kemampuan diri kepada
manusia dalam menghadapi perjuangan ini, maka manusia dilengkapkan dengan
keistmewaan dan keutamaan-keutamaan tertentu. Manusia dilengkapi dengan lima
perkara di antaranya: Agama, Ilmu, Akal, Jiwa, harta dan keturunan.
Barang siapa yang dapat menjaga
kelima-lima perkra ini, maka bahagialah hidupnya dan terjaminlah
keperibadiannya sebagai manusia, tetapi jika menempuihi kegagalan maka hinalah
hidup mereka dan akan merana sepanjang masa serta sia-sialah sifat-sifat
keisteme- waan dan keutamaan yang diberikan kepada mereka.
Kehidupan berumah tangga tidak boleh
dipisahkan dengan kehidupan masyarakat seluruhnya. Kebahagian manusia secara
umum diukur mengikut kebahagiaan kehidupan rumahtangga.. Kerukunan rumahtangga
adalah asas kepada keteguhan dan kemajuan masyarakat.
Kebanyakan bangsa menganggapkan bahawa
perkahwinan adalah salah satu jenis perhambahaan wanita kepad alelaki. Tetapi
Al-Qur’an telah menyamakan kedudukan wanita dan laki-laki menerusi pembahagian
tugas dan hak-hak, di samping menjadikan ketua perkongsian rumah tangga kepada
lelaki. Allah berfirman dalam Surah Al-Baqarah ayat 2:228 yang bermaksud:
“”Dan
para wanita mempunyai hak yang seimbang dengan kewajibannya menurut cara yang
Ma’ruf. Akan tetapi para suami, mempunyai satu tingkat lebih daripada
isterinya.”
Kerukunan berumah tangga dituntut oleh
Islam kerana masyarakat yang bertamadun terbentuk dari keluarga bahagia. Kasih sayang yang terbentuk dalam jiwa
anak-anak akan membina masyarakat yang sentiasa memelihara ukhuwah kemanusiaan.
Terbinanya budaya demikian akan melahirkan masyarakat yang cintakan keamanan
dan kedamaian yang diredai oleh Allah s.w.t..
Bagaimana pun membentuk akhlak anak-anak
yang mulia supaya sentiasa mempu- nyai
penampilan yang seirama dengan pembangunan sosial yang berlandaskan kemurnian
beragama. Ketahuilah bahawa pembangunan sosial bermula sejak pertemuan jodoh
kedua suami isteri. Jika si suami mempunyai hati yang jauh dari amalan hidup
beragama maka adalah amat sukar
menjinakkan hati anak-anak kepada amalan-amalan yang berunsurkan
ketamadunan beragama.
Begitu juga keadaan sebaliknya, jika si
isteri adalah wanita yang keji maka akhlak tersebut akan dipusakai oleh zuriatnya. Apabila bahan yang membentuk anak
dalam rahim ibu adalah bahan yang kotor (haram) maka bagaimana acuan
pembangunan yang disedia kepada anak itu apabila lahir kelak sukar membentuknya
sebagai insan yang bermoral. Dan jika akhlaq suami isteri kelak sukar
berkompromi dengan peraturan pembangunan sosial maka pembentukan akhlaq
anak-anak mereka akan menemui jalan
buntu.
Melahirkan keluarga bahagia asasnya
adalah zuriat yang terbentuk dan terpimpin dengan ilmu agama. Kasih sayang
antara suami isteri merupakan pemurni kepada pembangunan akhlak anak-anak yang
kelak akan menjadi ahli masyarakat yang akan membentuk pembangunan kehidupan
yang bertamadu. Anak yang baru lahir
dianggap sebagai kain putih yang bersih. Maka ibubapalah yang menentukan
coraknya. Corak yang paling ampuh dan sempurna ialah didikan agama yang
sempurna iaitu agama Islam.
No comments:
Post a Comment