(Disiarkan pada
5. Sept. 2015)
Islam
memelihara budaya kekitaan dalam hidup demi menghidupkan rasa ukhuwah dalam
bermasyarakat. Unsur manusia ada dua, jasmani dan rohani, maka kedua-duanya
wajar dipelihara untuk mewujudkan perasaan bertimbang rasa terhadap
makhluk-makhluk Allah SWT.
Bertibang rasa itu merupakan
naluri manusia yang berunsur ghaib tetapi kehadirannya dalam jiwa setiap
individu amat diperlukan. Bertimbang rasa terhadap diri sendiri merupakan satu
kehormatan dan rasa kasih sayang terhadap diri kerana Allah. Bertimbang rasa
terhadap orang lain akan memupuk perasaan kasih sayang dan memelihara disiplin hormat
menghormati kepada sesama insan kerana Allah.
Naluri ini sebenar merupakan pendirian
hidup manusia demi melahirkan budaya
hormat menghormati dengan orang lain kelak akan mewujudkan perasaan kasih
sayang dalam bermasyarakat. Semangat demikian menjadi nadi demi melahirkan
ukhuwah kemanusiaan serta memurnikan perasaan kekitaan yang menjadikan teras
kespaduan ummah.
Hidup di dunia semestinya membudayakan
perasaan bertimbang rasa terhadap orang lain kerana budaya demikian akan
melahirkan ukhuwah dan kasih sayang yang wajar ada dalam pembangunan
masyarakat. Manusia hidup bermasyarakat membentuk nilai-nilai murni dalam
hubungan kemanusiaan sebagai teras pembangunan sosial.
Setiap individu harus memelihara
kesetiaan sosial yang disulami dengan
perasaan bertimbang rasa sebagai
pemangkin untuk membudayakan benih-benih kasih sayang sesama insan. Hidup seorang insan wajar
memelihara jasmani dan rohaninya kerana kedua-duanya mewujudkan perasaan
timbamg rasa terhadap makhlu-makhluk Allah SWT.
Timbang rasa sebenar adalah gerak
geri individu yang menjadi perhiasan dalam hidup kepada setiap manusia. Orang yang bertimbang rasa terhadap
sesuatu sama ada kepada dirinya sendiri, kepada orang lain atau kepada makhluk
lain seperti haiwan, dan tumuh-tumbuhan, adalah satu perhiasan terhadap akhlak
manusia di hadapan Allah SWT.
Islam memandang sifat semulajadi
manusia, yang mencerminkan fenomena percantu- man entiti yang terbentuk
daripada tanahliat yang menggambarkan
kecenderungan manusia ke arah kejahatan, manakala entiti manusia yang
terbentuk daripada roh suci menggambarkan kecenderungannya ke arah kebaikan.
Manusia mempunyai kebolehan yang
terpendam untuk menjadi jahat atau menjadi baik disamping memiliki potensi
intelek yang boleh menerima petunjuk
Allah SWT. Ia mempunyai entiti yang unik. Manusia bukanlah malaikat dan jua
bukan syaitan.
Manusia yang mempunyai akhlak yang mulia
dan tingkahlaku yang memupuk persau- daraan dalam peradaban bermasyarkat
mencerminkan kemalaikatan dalam hidup.
Walaubagaiman pun ada manusia yang sukar
menerima nilai-nilai kebaikan serta pembangunan hidup di alam dunia. Falsafah
kehidupannya tertumpu kepada kepentingan diri semata dan sentiasa mengkufuri
nikmat Allah SWT.. Manusia seperti ini dilebelkan sebagai akhlak
kesyaitanan.
Allah berfirman surah Ar-Ra’d
ayat 13:11 yang bermaksud:
“..........Setiap manusia bertanggungjawab terhadap nasibnya sendiri.”
Hidup dalam suasana sentiasa bertimbang
rasa terhadap orang lain serta makhluk Allah yang ada dalam alam kehidupan,
dituntut oleh agama Islam. Manusia yang merasa asing terhadap budaya tersebut
dikategorikan sebagai makhluk yang amat zalim. Ia sukar berkompromi terhadap
sebarang keputusan dan tidak kenal kasih sayang dalam bermasya rakat.
Sudah dikenal oleh setiap orang,
bahawa raja Fir’aun (Ramses 11) yang sezaman dengan Nabi Musa a.s. adalah sejahat-jahat
dan seganas-ganas raja atau manusia yang
pernah hidup dipermukaan bumi ini. Dengan kekuasaan yang amat besar, dan
menindas manusia,
menebarkan
kejahatan dan penindasan terhadap rakyatnya sendiri. Inilah manusia yang tidak
punya
timbang rasa sama sekali terhadap rakyatnya.
Raja Firaun sebagai binatang
buas, tidak pernah merasa puas dengan kekejaman yang sudah dilaksanakannya itu.
Ketidakpuasanna itu meletus dengan menganggap dirinya sebagai Tuhan, semua
manusia harus berlutut, bersimpuh dan menyembah kepadanya.
Tuhan, lalu mengutuskan Nabi Musa
dan adiknya Nabi Harun untuk menentang dan melenyapkan kekejaman dan kecongkaan
yang telah melebihi puncak mikanismumnya itu. Sungguh tidak ringan tugas dan
kewajipan yang diletakkan di atas bahu kedua Nabi dan Rasul yang mulia itu.
Allah berfirman kepada Musa dalam surah
Thaha ayat 20:42 dan 43. Yang bermaksud:
“Pergilah engkau bersama saudaramu dengan ayat-ayat (Mujizat-mujizat)-Ku
dan
Jangan lengah
lupa mengingati-Ku. Pergilah engkau berdua berjumpa Firaun, sesungguhnya dia
telah bermaharajarela.”
Taat dan patuh menjalankan perintah
Allah, Musa dan Harun langsung menuju istana Fir’aun, masuk bertemu dengan
Fir’aun, lalu berkata kepadanya: Firman Allah surah Thaha ayat 20:47 yang
beremaksud:
“Hadapilah
dia dan katakanlah: Sesungguhnya kami berdua adalah utusan Tuhan engkau, dan
bebaskanlah anak-anak Israil bersama kami, dan janganlah engkau seksa mereka.
Sesungguhnya kami telah datang kepadamu membawa keterangan dari Tuhan engkau,
dan kesejahteraan itu di atas orang-orang mengikuti petunjuk.”.
Ketika ditanya oleh Fir’aun siapakah
Tuhanmu, Nabi Musa dengan tegas menyatakan bahawa Tuhan kami dan Tuhan kamu
adalah Allah yang mencipta segala sesuatu, dan ta’ ada Tuhan yang wajib
disembah selain Allah itu.
Dapatlah kita bayangkan bagaimana
marahnya Fir’aun dan orang-orang yang menjadi kakitangannya mendengar ucapan
Nabi Musa itu, sehingga tidaklah heran antara Nabi Musa dan Fir’aun terjadi
perang dingin dan perang panas.
Tetapi sangat menghairankan bahawa Asiah,
isteri Fir’aun seorang yang paling dekat kepada Fir’aun sendiri, dapat menerima
ajaran Nabi Musa dan Nai Harun ini.
Begitu ajaib jalannya hidayat Allah itu,
dia tidak dapat menembusi dada Fir’aun, tetapi dapat menembus tembuk istananya
sehingga isterinya yang tinggal di dalam istana itu dapat melihat dan menangkap
sinar hidayat Allah ini dengan mudah sekali.
Setelah Far’aun mengetahui bahawa
isterinya sendiri sudah beriman dengan ajaran Nabi Musa dan Nabi Harun yang
menjadi musuhnya sendiri, bukan main marahnya Raja Fir’aun terhadap isterinya
itu.
Isterinya dipanggil dan ditanya sendiri.
Isterinya dengan terus terang menyatakan kepada Fir’aun, bahaws ia tidak dapat
mengakui Fir’aun sebagai Tuhan, tetapi mengakuinys sebagai suami. Bahawa ia
percaya dan yakin tidak ada Tuhan yang wajib disembah selain Allah, sebagai yang
diajarkan oleh Nabi Musa dan Nabi Haru.
Fir’aun mencoba membujuk-bujuk isterinya
sendiri, agar kembali dari ajaran Nabi Musa itu. Bagaimana pun bentuknya
bujukan itu, isteri Fir’aun yang bernama Asiah itu tetap atas ajaran Nabi Musa.
Kegagalan Fir’aun membujuk-bujuk
isterinya, dan gagal atas usahanya menundukkan isterinya sendiri, Fir’aun
akhirnya menjadi marah kerana merasa terhina. Isterinya mula-mula diancam
dengan berbagai-bagai ancaman. Kerana ancaman ini pun tidak berbekas sedikit
pun, isterinya itu lalu diseksanya berbagai-bagai seksaan yang jauh melampaui
perikemanusiaan.
Dari seorang yang bernama Ratu Besar,
First Lady, isteri fir’aun berubah menjadi mangsa kekejaman dan keganasan yang jauh
meliwati batas.
Dengan seksaan yang bagaimana juga
hebatnya namun isterinya Fir’aun tetap atas keimanannya, tidak goyah dan tidak
berubah sedikit jua. Pernah dia berhari-hari dijemur di padang pasir di bawah
terik matahari. Dimasukkan di kandang harimau dan singa yang di-
laparkan
tetapi singa dan harimau itu ta’ mahu menerakamnya. Di masukan ke dalam kandang
ular berbisa, tetapi ular pun ta’ sudi membinasakannya.
Kerana semua itu ta’ berbekas sedikit
pun terhadap keimaannya, Fir’aun menjadi lebih marah dan lebih berang .
Akhirnya diputuskannya sendiri, bahawa isterinya itu harus dibunuh dengan mempergunakan mata pedang...!
Segala sesuatu sudah dipersiapkan. Kaki
dan tangannya diikat. Seorang algoja yang ta’ kenal kasihan diserahi tugas
untuk memisahkan batang lehernya dengan badannya dengan menmyempurnakan mata
pedang. Raja Fir’aun sendiri turut menyaksikan apa yang dilakukan itu.
Di saat algoja itu mencabut mata pedang
dari sarungnya, isteri Fir’aun berdoa kepada Allah yang bermaksud:
“Ya
Tuhanku, dirikanlah untukku sebuah rumah di dalam syurga di sisi-Mu, dan
bebaskan aku dari Fir’aun dan perbuatannya, dan bebaskan aku dari kaum yang
zalim.” (Surah Al-Tahrin ayat 66:11).
Sesudah mengucapkan do’a itu, kepada isteri
Fir’aun diperlihatkan Allah akan rumah yang sudah tersedia untuknya di dalam syurga
di samping Arasy Tuhan sendiri. Melihat rumahnya yang sudah tersedia itu,
isteri Fir’aun tersenyum manis.
Melihat isterinya tersenyum manis di
hadapan algoja yang sudah siap untuk menghayunkan mata pedang ke lehernya,
Fir’aun berteriak kepada orang ramai yang menyak- sikannya: “ Coba lihat, dia
sudah menjadi gila,masakan dia tersenyum manis dikala mata pedang akan
dihayunkan ke batang lehernya.”
Akhirnya tangan algoja menghayunkan mata
pedangnya tepat mengenai leher Aisiah. Istri Fir’aun meninggal dalam keadaan tersenyu manis, dan
rohnya langsung masuk ke dalam syurga menempati rumah yang sudah tesedia
baginya.
Kejadian ini tercantum dalam kitab Suci Al-Qur’an
surah At-Tahrin ayat 11 yang bermaksud:
Allah
telah mengadakan satu contoh (keimanan) bagi orang-orang yang beriman,
iaitu Isteri Fir’aun,, tatkala ia
berdo’a: Ya Tuhan, dirikanlah untukku
sebuah rumah di Syurga di samping Mu dan bebaskanlah aku dari Fir’aun dan
perbuatannya, dan bebaskan aku dari kaum
yang zalim itu.”
Perumpamaan Allah ini mengingatkan
bahawa di akhirat nanti hubungan kerabat anak atau isteri tidak mendatangkan
sebarang faedah lantaran ada perbezaan agama di antara mereka, sebagaimana Nabi
Nuh (a.s.) dan Nabi Lut (a.s.) yang mempunyai kemuliaan di sisi Allah tidak
dapat mempertahankan isteri masing-masing dari seksa Allah lantaran keduannya
telah derhaka kepada Allah.
Bertimbang rasa terhadap diri sendiri
memfokoskan kepada kesihatan tubuh badan. Kesihatan yang dijaga sejak dari muda
akan mengalami kesihatan yang utuh apabila meningkat usia emas. Segalanya
bermula dari kegagalan diri menjaga kesihatn badan sejak di zaman masa muda
lagi.
Mengkufuri kesihatan diri yang
dibekalkan Allah kepada setiap insan akan mengakhiri hidupnya terlanta di katil
hospital menanggung kesihatan yang sudah meningalkan kita. Allah telah
berfirman dalam al-Quran surah Al-Raa’d ayat 13:11 yang bermaksud:
“Sesungguhnya
Allah tidak akan mengubah keadaan (apa yang ada pada bangsa) selagi mereka
tidak mengubah keadaan (sesuatu) yang ada pada diri mereka .”
Pada mulanya Allah bekalkan kita dengan
kesihatan badan tetapi manusia mengkufuri nikmat sihat tersebut dengan tidak
menjaganya, maka Allah tarik balik nikmat sihat itu menjadi hidup ini sentiasa
ditemani oleh berbagai penyakit yang amat menyusahkan kita dari segi ekonomi
dan pembangunan sosial.
Dilihat dari segi punca penyakit
menginap dalam hidup kita bermura dari amalan
pemakanan
yang berlebihan serta juga makanan yang kurang bermanfaat kepada kesihatan.
Semua
jenis makanan yang ada dalam kehidupan ini adalah bekalan dari Allah kepada manusia.
Maka itu kita harus menggunakan akal (ilmu) serta iman kepada Allah SWT. untuk
memahami khasiat setiap jenis makanan. Mengambil sebarang jenis makanan harus
dengan adabnya. Setiap makanan ia baik sekali pun jika diambil secara
berlebihan badan kita tidak mampu menerimanya maka akan berlakulah berbagai
penyakit yang kita alami.
Baginda Rasul Nabi Muhammad saw
bersabda apabila kita makan hendaklah kita bertimbang rasa terhadap perut kita.
Makanan yang dimasukkan ke mulut kita haruslah dalam rasio sepertiganya
makanan, sepertihanya air,
sepertiganya lagi adalah udara untuk
bernafas.
Mantan Perdana Menteri Malaysia
Tun Doktor Mahathir Muhammad juga turut sama menasihatkan rakyat Malaysia
supaya memelihara kesihatan jasmani dengan mengamalkan budaya hidup semasa makan untuk berhenti apabila
merasa kesedapan dengan makanan yang dihidang itu. Tetapi malangnya tabiat
manusia apabila merasa kesedapan maka disitulah ia hilang perkiraan sama ada
sepertiga makanan yang wajar diambil atau berhenti makan apabila merasa
kesedapan, kedu-dua nasihat tersebut diketepikan.
Budaya tidak bertimbang rasa inilah
sebenar kelemahan manusia menangani pembangunan kehidupan sehingga apa yang
dimuatkan dalam agenda pembangunan sukar dilaksanakan kerana kesihatan tidak
mengizinkannya lagi. Bertimbang rasa adalah terletak kepada kekuatan iman dan
ketakwaan kepada Allah SWT yang Maha Pengasih dan Maha penyayang itu.
No comments:
Post a Comment