(Disiarkan pada
12. 9. 2015)
Manusia hidup di dunia semestinya bermasyarakat
kerana segala bahan keperluan hidup kita tidak dapat sediakan sendiri tanpa
bantuan orang lain. Maka itu hidup ini wajar diserikan dengan budaya saling
bantu membantu. Allah berfirman kepada Nabi Musa bahawa segala ilmu yang ada di
alam ini tidak dapat dikuasai oleh seorang diri. Maka itu Allah perintahkan
Nabi Musa hendak berilmu dengan Nabi Khidir.
Mengikut falsafah ekonomi
mengatakan bahawa: “There is no end in wants,” yang membawa maksud tidak ada
penghujung kepada kemahuan. Keadaan ini bertambah serius apabila lahirnya sains dan teknologi yang
memudahkan urusan pentadbiran melalui berbagai sistem teknologi. Dunia sains dan teknologi semakin cepat dan
bertambah canggih memapar kan keadaan hidup yang lebih sofistikated.
Walaupun kewujudan sains dan
teknologi yang memudahkan serba serbih permasala- han pembangunan kehidupan
namun sebagai umat manusia banyak lagi keperluan-keperluan hidup yang
memerlukan kehadiran orang lain untuk meringankan bebanan permasalahan tersebut.
Allah telah memberi analogi hidup
yang ada pada sifat manusia yang membudayakan tolong menolong demi kemanfaatan
hidup bersama. Sebagai contoh, tangan kiri dan tangan kanan pada dasarnya
sentiasa membantu antara sesama sendiri.
Hidup mempunyai dua tangan akan memudahkan segala urusan hidup. Walaupun
kedua-dua tangan tidak sama kekuatannya dalam mengolah aktiviti kehidupan
tetapi kehadirannya berdua sangat memu- dahkan dalam urusan pembangunan.
Semasa berjalan, kehadiran kedua
tangan amat diperlukan untuk menseimbangkan pergerakan badan. Malah apabila
kita berjalan, ada masanya berlaku kegagalan
otak untuk menseimbangkan berat badan terutama sekali semasa melintasi titian yang
sempit seperti jambatan untuk melintasi sebuah parit atau sungai kecil, kedua
tangan kanan dan tangan kiri sentiasa bersedia membantu menseimbangkan badan
supaya kita tidak jatuh ke bawah.
Dalam sukan gymnasik kita ada satu
acara yang menggunakan batang titian atau balancing
beam di mana kedua belah tangan memainkan peranan yang amat penting untuk
menseimbangkan pergerakan badan di atas titian agar tidak terjatuh ke bawah.
Keserasian pergerakan kedua belah tangan amat membantu ahli gimnastik yang
mempersembahkan pergerakan badan yang beranika di atas titian.
Acara ini dinilai markah dari segi
pergerakan badan yang beranika dengan sempurna, tidak terjatuh semasa
pesembahannya. Nilaian kedua ialah pergerakan badan yang serasih dengan
pergerakan tangan. Nilaian yang ke tiga ialah cara menutup acara ini dengan pergerakan
badan yang beranika di udara sebelum turun ke bawah dalam posisi berdiri tegak diatas
tanah dengan tangan yang lurus ke atas.
Kedua belah tangan kiri dengan tangan
kanan membantu pergerakan badan yang beranika memudahkan ahli gimnastik menunjukkan
satu persembahan yang amat menarik pada pandangan para juri serta masyarakat
yang menonton.
Dalam erti kata lain tarikan bumi
atau gravitional force yang menarik
badan kita jatuh ke tanah dapat dielakkan dengan bantuan kedua belah tangan
kiri dan tangan kanan untuk menstabilkan pergerakan badan. Memudahkan
pergerakan badan semasa berjalan, dibantu oleh kedua belah tangan dengan
menghayunkannya ke depan dan kebelakang silih berganti demi menimbulkan satu
pergerakan badan yang cergas yang mencerminkan kesihatan jasmani yang utuh.
Manusia berjalan menghiasai
pergerakannya dengan tangan kiri bersama kaki kanan maju ke hadapan kemudian diselangkan pergerakannya dengan
tangan kanan bersama kaki kiri maju ke hadapan begitu berterusan sehingga dapat
bergerak dari satu tempat ke tempat lain.
Pergerakan tangan bersama kaki sedemikian rupa dalam kadar yang cepat membantu
manusia untuk berlari begitu pantas terutama sekali semasa pertandingan acara
sukan lumba lari seratus meter.
Analogi ini dapat ditamsilkan
bahawa budaya membantu orang lain mengatasi masalah yang mereka sedang alami
dalam hidup, Allah akan memudahkan perjalanan hidup orang yang membantu. Allah
itu Maha Melihat dan Maha Mengetahui serta Mendengar segala sesuatu. Tidak ada
satu bahagian kecil pun dari alam ini yang ta’ diketahui dan tidak didengar dan
tidak dilihat oleh Allah.
Jangankan alam manusia dan benda,
seluruh malaikat, jin dan iblis yang ghaib bagi kita, masing-masingnya diketahui, masing-masingnya
dilihat dan di dengar oleh Allah. Tidak satu pun jua di antara makhluk Allah
bernama manusia, malaikat, jin dan iblis yang dapat menyembunyikan diri dari
pengetahuan Allah. Tidak sedikit jumlahnya ayat-ayat dalam kitab Suci Al-Qur’an
yang berbunyi:
“Innallaha Samii’un Aliim
“Innaallaha Samii’un Basir”
Ertinya:
“Sesungguhnya Allah Maha Mendengar dan Maha Mengetahui.”
“Sesungguhnya Allah Mendengar dan
Maha Melihat.”
Tuhan yang mengadakan segala
bentuk dan rupa. Tuhanlah yang mengadakan semua
Warna,
mengadakan tinggi dan rendah, panjang dan pendek. Semuanya Allah yang mengada kan,
tentu sahaja Allah yang mengadakan semua itu melihat sendiri akan segala yang
diadakan-Nya itu.
Ringan tangan menolong orang lain
merupakan akhlak yang paling sabar kelak melahirkan perasaan kasih sayang dalam
menangani hidup. Kebahagian hidup bukan terletak kepada kekayaan kebendaan,
ketinggian pangkat, kekuasaan yang besar. Begitulah akan selalu dalam kegelisahan
dan kepanikan. Dapat isteri yang ayu, masih ingin isteri yang lebih ayu.
Begitulah seterusnya, nafsu dan keinginan selalu menggoda ketenangan jiwanya.
Nikmat atau pemberian Allah yang
terbesar, pemberian yang paling berharga bukan harta kekayaan, tetapi
kesabaran. Orang yang sabar lebih berbahagia dari orang yang kaya, orang yang
miskin yang sabar lebih bahagia daripada orang yang kaya yang selalu gelisah,
panik dan diresahkan nafsu-nafsu. Kecuali orang yang kaya yang kekayaannya di
dapati secara halal, tidak bertentangan dengan rasa susila, dan lain-lain.
Firman Allah Surah Al-Qasos
ayat 28:79 dan 80 yang bermaksud:
“Kemudian Qarun keluar kepada
kaumnya dengan memakai perhiasannya. Kata orang-orang yang mengingini
kesenangan hidup
di dunia. “Alangkah baiknya jika kami
mendapat (kekayaan) seperti yang
didapat oleh Qarun itu.
Sesungguhnya dia memang bernasib baik beruntung besar.” Berkata orang-orang
yang berilmu pengetahuan: “Celaka kamu! Pahala Allah itu terlebih baik bagi orang-orang yang beriman
dan beramal salih. Tetapi tiada yang sanggup menerimanya melainkan orang-orang
yang berhati teguh (sabar).”
Pada suatu hari Qarun keluar
bersiar-siar, untuk memperhatikan kepada kaumnya di negerinya tentang
ketinggian martabatnya dan kebesaran dirinya di kalangan masyarakat. Dia
memakai pakaian seindah-indahnya yang dipenuhi dengan bermacam-macam perhiasan,
yang diiringi oleh para khadam dan pengiring-pengirinnya,
semata-mata untuk bermegah di hadapan khalayak ramai dan ingin diagung-agungkan
oleh mereka.
Pada hal sikapnya yang angkuh itu sangat dikeji dan dicela oleh orang-orang
yang berakal, kerana perangainya itu boleh menyinggung perasaan, menimbulkan
iri hati kepada yang miskin sehingga dipandang rendah, dan merosakkan perpaduan
disebabkan adanya perbezaan darjat yang diperlihatkan. Hal ini boleh membawa
perpecahan di kalangan umat, dan akhirnya musuh akan dapat pula menguasai
mereka.
Dan satu pihak lagi golongan orang-orang
yang mempunyai pengetahuan dalam
agama,
lagi percaya kepada Allah dan kepada janji-Nya yang menyediakan pahala kepada
hamba-hamba-Nya di akhirat –
sebagai pembalas ucapan orang-orang yang teringin itu – dengan berkata celaka
kamu! Dan alangkah ruginya! Betapa kamu mengidam-idamkan kemewahan hidup di
dunia, sedangkan di sisi Allah ada pahala yang terlebih baik. Pahala itu
disediakan bagi orang-orang yang percaya lagi beriman serta mengerjakan amalan yang baik. Pahala itulah
yang akan kekal, sedangkan apa yang kamu ingini pula lambat-laun akan hilang
dan lenyap.
Nasihat yang mereka berikan itu tidak
mudah diterima orang, kecuali yang mahu menerimanya ialah orang sabar, iaitu
berhati teguh, kerana teguh pendiriannya dalam menger- jakan ketaatan dan
menjauhi yang haram atau larangan, demikian pula dia reda menerima qada’ dan
takdir Allah yang mengandungi manfaat atau muderat, reda membelanjakan harta
kekayaannya kepada perkara-perkara yang mendatangkan kebahagiaan bagi dirinya
dan kesejahteraan kepada masyarakat, sehingga menjadi contoh yang baik bagi
umat dan bangsanya, maka begitulah sifat orang yang sabar.
Bersabda Rasulullah saw. sebagai
berikut: “Tidak ada yang pernah diberikan (Allah) kepada
seseorang manusia yang lebih baik dan lebih besar daripada kesabaran.”
Besabda
pula Rasulullah saw sebagai berikut:
“Bahawa
kesabaran itu adalah sinar atau cahaya.”
Dengan beberapa ayat al-Qur’an dan
beberapa Hadis yang tersebut di atas itu, dinyatakan dengan tegas, bahawa orang
yang beruntung dan berbahagia di dunia ini, bukanlah orang yang kaya raya
seperti Qaruun tetapi yang paling beruntung itu ialah orang yang diberi Allah sifat sabar atau kesabaran.
Dan pemberian yang terbaik dan paling berharga yang pernah diberikan Allah terhadap seseorang,
bukanlah harta benda yang banyak tetapi adalah kesabaran.
Dengan harta benda yang banyak,
seseorang belum tentu dapat merasakan kebaha-
giaan
dan keberuntungan dalam hidup, tetapi dengan kesabaran, seorang dapat merasakan
keberuntungan
dan kebahagian itu.
Lihatlah beberapa banyaknya orang-orang
yang hidupnya sederhana tapi kaya, malah tidak sedikit jumlahnya orang-orang yang
hidup dan melarat, tetapi mereka selalu dalam keadaan bahagia dan gembira,
malah sering terdengar galak ketawa. Mereka senang terhadap rumah dan tempat
tinggal mereka sekalipun merupakan
pondok saja. Ya mereka senang terhadap apa saja yang terdapat disekeliling
mereka senang terhadap sawah ladang dan tanam-tanaman. Mereka tidak mempunyai
musuh dalam hidup.
Berbeza sekali dengan orang-orang
yang kaya raya dengan kekayaan yang tidak halal. Mereka selalu khawatir kalau
harta kekayaan itu hilang atau berkurang. Khawatir terhadap semua orang yang
mereka kenal dan yang tidak mereka kenal, takut kalau ada yang mengetahui akan
rahasia mereka. Lebih khawatir lagi terhadap alat-alat negara yang selalu
mengintai mereka. Di dalam hati mereka selalu ada kekhawatiran dan ketakutan.
Di hadapan mereka terbayang selalu polis
yang akan datang mengeledah rumah mereka, Kemurkaan Allah dan kemarahan para
Malaikat.
Dalam beribadah kita dianjurkan
untuk menyembah kepada Allah SWT dan kepada Allah jualah kita meminta
pertolongan: “Iyyakana’ budu waiyyaka
nastain.” Jika nakbudu kita beres, maka nastainnya pasti ada.
Jika ibadah kita sentiasa ada pasti
pertolongan Allah SWT sentiasa diberi. Ini bermakna apabila kita beribadah
kerana Allah SWT sebenarnya kita mengamalkan budaya memberi pujian kepada Allah
dan mengesakan-Nya bahawa tiada Tuhan selain Allah dan Dialah yang berkuasa di
atas segala-galanya yang ada di antara langit dan bumi, di akhirat dan juga di
alam ghaib.
Dalam
hidup ini manusia sentiasa diporak-porandakan oleh kerenah-karenah
pemba- ngunan sosial di mana manusia sebagai pemainnya, terpaksa bertungkus
lumus menggunakan
tenaga
dan kepekaan berfikir untuk mengurus dan memperbaiki keadaan.
Jika daya juang manusia tidak dapat
menyelesaikan masalah yang melanda kepada agenda yang dirangka untuk memurnikan
kehidupan maka terpaksa kita merujuk kepada pihak yang mempunyai kemampuan
menolong menyelesaikan masalah tersebut.
Inilah yang dikatakan sebagai
bermasyarakat. Ada orang yang menolong dan ada orang yang menerima pertolo- ngan.
Dalam bahasa Inggerisnya “give and
take”. Jika suasana demikian hidup
dalam bermasyarakat majmuk, maka pembangunan ummah dapat direalisasi kan.
Banyak ayat-ayat Al-Qur’an yang
menceritakan tentang kehidupan di dunia ini dengan tujuan untuk mengingatkan
oang-orang mukmin agar dapat menghayatinya dengan mengikut apa yang diperintah
oleh Allah SWT dan Rasul saw di samping selalu berwaspada terhadap keindahan dunia yang memposanakan
dan tidak terjerumus ke lembah kehinaan dunia, sehingga mengabaikan segala perintah
Allah SWT dan Rasul saw. Di antara ayat ayat itu ialah:
“Kehidupan
dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang mempersonakan (memperdayakan). (Surah Ali Imran
ayat 3:185)
“Tidak
ada kehidupan dunia ini melainkan main-main dan senda guru belaka sedangkan
akhirat lebih baik dari itu bagi orang yang bertakwa, tidakkah kamu memahami nya.”
(Surah
An-An’am ayat 6:32)
No comments:
Post a Comment