(Disiarkah pada 16.01.2016)
Istilah Tamadun menurut kamus
Dewan Edisi Baru (1989) mengatakan bahawa tamadun itu adalah suatu keadaan
masyarakat manusia yang dicirikan atau didasarkan pada taraf kemajuan kebendaan
serta perkembangan pemikiran, sosial, budaya, politik, dan yang tinggi peradabannya.
Pengajaran dalam al-Qur’an adalah
merupakan perlembagaan bagi seluruh ummah dan Islam sebagai ad-din yang
memainkan peranan besar dalam kecemerlangan Tamadun Islam. Ianya jelas dibentuk
oleh ajaran Al-Qur’an itu sendiri
melalui akidah, syariah dan akhlak. Semua ajaran di dalamnya sebagai panduan
yang lengkap dan sempurna, tidak dapat dibantah walau pun satu ayat.
Ia juga merupakan petunjuk yang
konkrit sepanjang zaman serta sesuai dengan sesiapa sahaja kerana Al-Qur’an itu
sebagai manusia kepada makhluk manusia. Di mana pendidikan Islam amat memainkan
peranan terpenting sebagai panduan untuk mencapai kecemerlangan tamadun Islam
Semua aspek dalam tamadun Islam
adalah penting dalam ajaran Islam itu sendiri. Di antara satu aspek dengan
aspek lain saling berhubung kait dan saling bantu membantu kerana ia merupakan
satu keseluruhan untuk mempertingkatkan kecemerlangan hidup ummah di dunia dan
di akhirat.
Aspek spiritual perlu kepada
aspek material dan begitu juga sebaliknya. Yang mana kedua-dua aspek tersebut
bertujuan sama-sama untuk melahirkan ummah yang berkeperi- badian tinggi dan
berwibawa.
Aspek individu perlu kepada aspek
masyarakat dan sebaliknya kerana tiap-tiap manusia tidak boleh menyelesaikan sesuatu perkara
tanpa bantuan masyarakat lain, begitu juga ianya disebut sebuah masyarakat
kerana adanya individu. Sebagai contoh
untuk mendapat sebiji beras sahaja memerlukan penglibatan masyarakat,
seperti orang yang mena- nam, dan seumpamanya.
Aspek dunia perlu kepada aspek
akhirat dan sebaliknya. Jika manusia berjuang untuk kesenangan hidup di dunia
semata-mata adalah tidak logis kerana setiap orang akan mati dan bermula hidup
di akhirat pula. Sebaliknya manusia berjuang hanya untuk kesenangan hidup di akhirat semata-mata, dan
ini juga tidak mungkin kerana sekarang kita berada di alam dunia. Oleh itu
mengimbangi hidup kehidupan di dunia dan di akhirat adalah suruhan Illahi SWT. sebagaimana
firmanNya dalam surah Al-Baqarah ayat 2:201 yang bermaksud:
“...Ya Tuhan kami!
berilah kepada kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, dan lindungi
kami dari azab neraka.”
Kita sudah maklum bahawa Al-Qur’an adalah
merupakan Perlembagaan bagi seluruh ummah dan Islam sebagai ad-din yang
memainkan peranan besar dalam kecemerlangan Tamadun Islam. Ianya jelas dibentuk
oleh ajaran Al-Qur’an itu sendiri melalui akidah, syariah dan akhlak. Semua
ajaran di dalamnya sebagai panduan yang lengkap dan sempurna, tidak dapat
dibantah walau pun satu ayat. Ia juga merupakan petunjuk yang konkrit sepanjang
zaman serta sesuai dengan sesiapa sahaja kerana Al-Qur’an itu sebagai manual
kepada makhluk manusia. Di mana pendidikan Islam amat memainkan peranan sebagai
panduan untuk mencapai kecemerangan tamadun Islam.
Islam amat menggalakkan umatnya menimba
ilmu pengetahuan sebanyak mungkin sepanjang hayat, sebagaimana sabda Rasulullah
s.a.w. sebagai berikut:
“Tuntutilah
ilmu sejak dari buaian sehingga ke liang lahad.”
Tujuan menuntut ilmu pengetahuan ialah
untuk melahirkan masyarakat yang berilmu dan beriman kepada Allah SWT dengan
sebenar-benarnya, di samping memakmurkan alam dalam semua aspek. Hal ini adalah
sesuai dengan fitrah kejadian manusia itu sendiri. Negara yang bertamadun
adalah mempunyai kaitan rapat dengan perkembangan ilmu pengetahuan.
Sebagai contoh, kebangkitan
kecemerlangan tamadun Islam negara Sepanyol pada abad yang ke 8 kerana pemimpin
Islam pada ketika itu cinta kepada ilmu
pengetahuan, walau
pun
keseluruhan negara Barat lain masih dalam “dark ages” atau zaman kegelapan.
Mempunyai
senibina tersendiri.
Senibina dalam tamadun Islam mempunyai
kaitan rapat dengan perkembangan bandar-bandar. Menurut Prof. Dr. J.A. Toynbee
mengatakan bahawa tamadun Islam adalah tamadun bandar. Ianya sebagai senibina
yang terbaik dan sempurna kerana lahirnya di bandar-bandar yang dibina oleh
Islam. Walaupun demikian, seni bina Islam ini tidak pula mengabaikan
aspek-aspek keTuhanan. Dalam kategori ini termasuk juga kesenian halus seperti
khat dan seni awan larat. Kedua-dua jenis ini digunakan untuk menghiasi
kulit-kulit kitab. Bangunan-bangunan, dewan-dewan dan seumpamanya.
Kemunculan bandar-bandar baru
Pada peringkat permulaan Islam hanya
bandar Mekah dan Medinah sahaja yang ditadbir dan dibangunkan. Berkat keredhaan
Allah SWT yang dikurniaNya kepada pentadbir-pentadbir pada ketika itu, hanya selang beberapa tahun kemudian,
Islam telah mengembang kan sayapnya secara meluas ke negara-negara lain, seperti di Afrika
Utara, Afrika Tengah, di Barat iaitu
sepanyol, dan Pulau Sicily.
Sebahagian besar
penduduk-penduduk di negara tersebut telah memeluk Islam dan saling
berkerjasama dalam pembangunan tamadun Islam. Akhirnya muncullah bandar-bandar
baru yang membangun di sana-sini yang amat mengkagumkan dunia., tanpa
mengabaikan ciri-ciri ke Islaman seperti bangunan Masjid, Perpustakaan, Istana
dan seumpamanya.
Kesepaduan Ummah.
Walaupun masyarakat alam pelbagai negara
yang berada di bawah naungan Islam merupakan masyarakat majmuk yang berlainan
bangsa, bahasa dan budaya, tetapi mereka saling membantu dan bertamadun ke
peringkat yang lebih dinamik dalam semua aspek, baik dari segi rohani mahu pun
jasmanai. Kesepaduan demikian, akhirnya membawa kecemerla- ngan tamadun Islam
secara keseluruhannya. Sebagaimana pepatah Melayu berkata: “Bersatu
teguh-berpecah roboh”. *
Tamadun Islam mempunyai keunikan
dan keistemewaan yang tersendiri kerana ciri-ciri dan sumber tamadun Islam
adalah berbeza daripada tamadun-tamadun lain yang wujud sepanjang sejarah
ketamadunan manusia.
Ciri-ciri Tamadun
Islam
Pada asasnya tamadun Islam mempunyai
ciri-ciri universal yang dimiliki oleh tamadun lain di dunia. Namun begitu
tamadun
Islam
turut memiliki ciri-ciri khusus yang memberikan warnanya yang tersendiri dan
membezakannya daripada tamadun-tamadun lain.
1 Ciri-ciri universal
tamadun Islam
Tamadun
Islam juga turut berkongsi beberapa aspek persamaan dengan tamadun lain. Antara
ciri-ciri universal tamadun Islam adalah seperti berikut:
(a)
Pebandaran (d)
Perkembangan Perdagangan
(b)
Revolusi Pertanian (e)
Sistem Tulisan
(c)
Sistem pemerintahan dan Pentadbiran
Ciri-ciri yang dinyatakan di atas adalah
universal yang ada pada semua tamadun di dunia. Walaupun tamadun Islam telah
mencapai kemajuan yang amat pesat dalam pelbagai bidang termasuk sains dan
teknologi, bahasa, seni, geografi, sejarah, politik, ekonomi, pendidikan,
sastera dan lain-lain lagi, namun kemajuan ini adalah hasil tamadun Islam menerima
pakai pencapain tamadun lain-lain serta turut berkongsi pencapainnya dengan
tamadun lain. Sungguhpun begitu, tamadun Islam juga ada ciri-ciri khusus yang
membezakan daripada tamadun lain.
2. Ciri-ciri
khusus tamadun Islam
Ciri-ciri
khusus tamadun Islam adalah seperti berikut:
a. TamadunIslam bersifat
kewahyuan.
b. Al-Qur’an dan Al-Sunnah
menjadi rujukan utama tamadun Islam.
c. Tamadun Islam mengimbangi antara
kehidupan di dunia dan di akhirat.
d. Tamadun Islam mempunyai
kesepaduan antara jasmani dan rohani
Dengan
memiliki ciri-ciri khusus ini, tamadun Islam boleh dianggap sebagai tamadun
yang tersendiri. Ia begitu berbeza dari satu sifat, sumber, scop dan scala masa
dengan tamadun lain walaupun terdapat persamaan dari segi ciri-ciri
universalnya.
Sumber tamadun
Islam
Setiap tamadun ada sumber rujukannya
yang dijadikan panduan dalam usaha membina tamadun itu. Begitu juga dengan
tamadun Islam yang dibina dan dicorakkan berdasarkan sumber rujukan yang
tertentu. Terdapat dua sumber yang penting dalam pembinaan tamadun Islam iaitu
al-Qur’an dan Sunnah.
Al-Qur’an dan
Al-Sunnah
Tamadun Islam bersifat
kewahyuan. Sumber tamadun Islam berpaksikan wahyu yang terdapat dalam Qur’an
dan al-Sunnah. Kedua-dua sumber naqli ini
sangat penting kerana berfungsi sebagai pencetus asas-asas binaan tamadun Islam
iaitu akidah, syariah dan akhlak.
Tamadun Islam adalah unik
dan istimewa kerana ia bukan lahir serta berkembang mekar daripada cetusan
idea, budaya dan dorongan hawa nafsu manusia tetapi tamadun Islam dinaungi dan
disuluhi bahawa petunjuk dan pedoman
al-Qur’an dan al-Sunnah yang merupa kan wahyu Allah SWT.
Al-Qur’an dan al-Sunnah
juga tidak dapat dipisahkan daripada
tamadun Islam kerana kedua-dua sumber ini sering menekankan hubungan antara
tiga dimensi iaitu Allah, manusia dan alam. Namun begitu tamadun Islam tidak
menolak sumber yang berpandukan akal dan inisiatif manusia yang dikenali
sebagai sumber aqli.
Dalam konteks ini, tamadun Islam sangat
unik dan istemewa kerana ia adalah satu-satunya tamadun di muka bumi yang
berjaya mengharmonikan sumber meterial dan spiritual secara seimbang dan
bersepadu sesuai dengan ajaran Islam yang menekankan kehidupan material dan
spiritual, dunia dan akhirat. Pendek kata, sumber tamadun Islam yang asasi
iaitu al-Qur’an dan al-Sunnah menjadikan
tamadun Islam mempunyai makna, ciri-ciri serta keis- timewaan yang tersendiri.
Faktor-faktor
kejayaan tamadun Islam
Tamadun Islam
mencapai kejayaan yang cemerlang dalam pelbagai bidang kerana banyak faktor
pendorong yang terdapat dalam ajaran Islam dan sumber-sumber asasnya. Antara
faktor-faktor tersebut ialah seperti berikut:
1. Dorongan
daripada semangat Iqra’ (membaca)
Wahyu pertama
daripada Allah SWT kepada Nabi Muhammad saw adalah titik tolak kepada kelahiran
tamadun Islam. Tamadun Islam tidak bertitiktolak dari kawasan yang berde- katan
dengan sungai sebagai asas kehidupn material seperti tamadun-tamadun lain.
Sebalik nya, pencetus kemunculan tamadun Islam adalah atas kewajiban agama dalam
menuntut ilmu.
Firman Allah SWT surah
al-‘Alaq ayat 96:1-5 yang bermaksud:
“Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan. Yang mencipta manusia
daripada segumpal darah yang beku. Bacalah dengan nama Tuhan yang memiliki segala
kekuasaan. Yang mengajar (manusia) menggunakan kalam (pena). Yang mengajar
manusia apa yang tidak diketahui.”
Menurut Harun (1992) dalam
bukunya, “Daripada Sains Yunani Kepada Sains Islam”, kesan aktiviti ilmiah yang
berlaku sepanjang kegemilangan tamadun intelektual Islam adalah cetusan dan
dorongan yang bersumberkan perintah al-Iqara dalam al-Qur’an.
Surah al-Alaq menjadi
pendorong dan pembakar semangat umat Islam dalam mencari
Ilmu.
Disinilah kemungkinan terletaknya rahsia sumbangan umat Islam kepada perkembang-
an
ilmu amanya dan perkembangan sains. Surah al-Alaq itu adalah pencetus dan
dorongan
yang
jitu kepada kepentingan menuntut ilmu.
2. Ilmu
berasaskan tauhid
Ilmu
tauhid adalah membahaskan tentang Allah SWT., sifat-sifat yang wajib pada-Nya,
sifat-sifat
yang boleh disifatkan kepada-nya, dan sifat-sifat yang sama sekali
harus ditiada kan daripada-Nya. Ilmu tauhid iaitu ilmu yang menegaskan
hakikat keesaan Allah SWT. Tauhid berasas daripada bahasa Arab yang bererti
mengesakan dan meyakini bahawa Allah SWT itu Esa dan tidak ada sekutunya.
Ilmu tauhid bertujuan memantapkan
keyakinan dan kepercayaan agama melalui akal fikiran dan kemantapan hati yang
dilandaskan wahyu. Ilmu tauhid juga bermatalamatkan untuk menjaga kepercayaan
dan mengukuhkan keimanan supaya tidak wujud sebarang keraguan dalam jiwa
manusia.
3. Panduan
al-Qur’an dan al-Sunnah
Al-Qur’an dan
al-Sunnah banyak memberi dorongan ke arah melahirkan insan yang bertamadun.
Kedua-dua sumber tersebut sentiasa menyeru umat Islam untuk mencapai kece- merlangan hidup di dunia dan di akhirat
dengan menimba ilmu, berusaha gigih dan mengha- yati nilai-nilai positif.
Firman Allah surah al-Qashash ayat 28:77 yang bermaksud:
“Dan
Pergunakanlah kesempatan dan kurniaan yang dianugerahkan Allah kepadamu itu
untuk keselematan di akhirat, namun janganlah
kamu abaikan bahagian kamu dari kehidupan dunia.Berbuat baiklah sebagaimana
Allah telah berbuat kebaikan kepadamu. Lagi pula, janganlah kamu berbuat
kerosakan di bumi kerana Allah tidak menyenangi orang yang berbuat kerosakan.”
Pendek kata Al-Qur’an dan Al-Sunnah
adalah pencetus dan pendorong yang sangat berkesan dalam membina tamadun Islam
yang unggul. Hakikat ini terbukti dalam sejarah tamadun manusia khususnya pada
abad ke 6 kerana seluruh tamadun manusia mendapat satu inspirasi yang baru
dengan kemunculan tamadun Islam yang bersumberkan al-Qur’an danal-Sunnah.**
*Ustaz Abdul Aziz bin Harjin. Pensyarah UiTM
Perlis, Malaysia
**
http//pengajianislam. Presbooks.com/chapter/keunikan-dan- keistemewaan-tamadun-Islam/
No comments:
Post a Comment