(Disiarkan pada 23. 1. 2016)
Qul
inna sholaatii wanusukii wa-mahyaaya wa-mamaatii lillaahil robbil al aalamiin.
Katakan
lah
(Muhammad) sesungguhnya shalatku dan semua ibadahku dan hidupku dan matiku
untuk Allah, Tuhan pemelihara semesta alam.
Ayat ini dapat difahami sebagai
perjalanan tentang agama Nabi Ibrahim alaihis-salam yang disinggung di atas
sekaligus merupakan gambaran tentang sikap Nabi Muhammad saw mengajak kaumnya
untuk beriman.
Ayat ini memerintahkan: Ketakanlah Wahai
Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasal lam bahawa, “Sesungguhnya shalatku, dan
semua ibadahku termasuk korban dan penyem belihan binatang yang ku lakukan dan,
hidupku bersama segala yang terkait dengannya, baik tempat, waktu, mahupun
aktiviti dan matiku, yakni iman dan amal shaleh yang akan ku bawa mati,
kesemuanya ku lakukan secara ikhlas dan murni hanyalah semata-mata untuk Allah,
Tuhan Pemelihara semesta Alam.
Tiada sekutu bagiNya; dalam zat, sifat
dan perbuatanNya, antara lain dalam pencip- taan alam raya dan kewajaran untuk
disembah. Demikian itulah tuntunan yang sangat tinggi kedudukannya lagi luhur
yang diperintahkan kepadaku oleh Allah swt dan aku adalah orang yang pertama
dalam kelompok orang-orang Muslim, yakni orang-orang Muslim yang paling
sempurna kepatuhannya dan penyerahan
dirinya kepada Allah swt.
Kata mamaati (matiku) mempunyai makna
dalam doa-doa yang dilakukan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam setelah
kematian beliau. Seperti diketahui, pada
beberapa ayat al-Qur’an Allah Subhanahu Wa Talla telah berfirman yang
maksudnya: Janganlah kalian katakan syuhada itu mati, salah satu ayat yang
semisal dalam al-Qur’an Surah al-Baqarah ayat 2:154 yang bermaksud:
“Janganlah
kalian mengatakan terhadap orang-orang yang gugur dijalan Allah, bahawa mereka
itu mati; bahkan (sebenarnya) mereka itu hidup, tetapi kamu tidak menyedarinya”
Ayat ini diturunkan, kerana orang yang
terkorban di dalam peperangan Badar dari kaum Muslimin telah dikatakan orang: “Mereka
itu mati meninggalkan segala kenikmatan di dunia.”
Ada pula orang-orang kafir dan Munafik
mengatakan: “Mereka telah membunuh diri mereka sendiri secara aniaya,
semata-mata memenuhi kemahuan Nabi (saw) sahaja dengan tidak ada faedahnya.” Maka Allah menurunkan ayat
ini, yang ditujukan kepada orang-orang
yang berkata demikian.
Adapun orang-orang Mukmin yang telah
terkorban di dalam peperangan Badar itu sebanyak 14 orang. 6 orang di antara
mereka dari kaum Muhajirin dan 8 orang yang lain dari kaum Ansar. Allah
menyatakan bahawa mereka yang terbunuh itu hidup, untuk menerima pahala
mereka dari-Nya. Al-Hasan meriwayatkan,
orang-orang yang mati syahid itu hidup di sisi Allah. Roh mereka akan dapat
merasakan rezeki-rezeki, bau-bauan syurga dan kegem- biraan. Sebaliknya
roh keluarga Firaun akan merasakan
pedihnya neraka – pagi dan petang – menderita dan kesakitan.
Ini adalah bukti bahawa orang-orang yang
taat kepada Allah akan menerima pahala mereka di dalam kubur atau alam barzakh.
Begitu pula halnya dengan orang-orang ahli maksiat (derhaka kepada Allah), sebaik sahaja mereka itu dikuburkan, akan
langsung menerima seksaannya.
Apa lagi para Waliyullah, para Rasul, bahkan Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam hidup di alam yang tidak kita ketahui hakikatnya. Di sana, beliau
melihat dan mendoakan umatnya, bahkan dalam beberapa hadits dinyatakan bahawa
siapa yang mengucapkan salam kepada Rasul shallallahu ‘alaihi wasallam, beliau
akan menjawab salam itu.
“Allah akan mengembalikan ruhku supaya aku
menjawab salamnya”. Demikian sabda beliau. Nah apa yang beliau lakukan itu juga
merupakan Lillaahi Ta’ala, tidak mengharapkan imbalan dari manusia.
Seluruh gerakan salat mula dari berdiri,
ruku’ dan sujud merupakan simbol dari perjalanan hidup dunia, pada suatu saat
kita mampu berdiri tegak, di saat lain kita tertunduk dalam ruku’ dan pada yang
lain lagi kita tersungkur dalam sujud. Itulah dinamika hidup manusia yang
selalu berputar menangani keadaan hidup antara baik-buruk, bahagia –sengsara,
sukses-gagal dan lain-lain.
Maha Suci Allah yang telah memerintahkan
kita untuk mendirikan salat, penuh dengan makna dengan hikmah yang besar bagi
siapa yang mampu mendidikan dan mengistiqamahkan solat. Marilah kita berusaha terus
untuk mengeksplore perintah mendidikan salat. Semoga Allah memberi pengetahuan
dan hikmah kepada kita untuk menjadi hamba Allah yang sukses dunia akhirat.
Salatku, ibadahku, hidupku dan matiku
semata-mata kerana Allah. Kalimah ini merupakan satu jaringan kehidupan yang
setiap manusia mukmin wajar terjemahkan dalam hidupnya agar dapat mendekati
diri kepada Allah dan melaksanakan ibadah sebagai hamba Allah. Perjalanan hidup
itu harus dilihat dalam jaringan kehidupan yang mengeratkan hubungan yang amat
kuat kepada Zat Yang Maha Pencipta, Pengasih, Penyayang, dan yang amat
Bijaksana itu.
Adapun hidup dan mati, keadaannya lebih
jelas lagi kerana memang sejak semula kita telah menyedari – bahawa keduanya
adalah milik Allah dan berada dalam genggangman-Nya. Ini adalah penyerahan diri
secara total kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala dengan segenap detak di hati dan
segenap gerak dalam kehidupan. Dengan melaksanakan salat dan i’tikaf. Ketika
hidup dan mati. Dengan menjalankan
ritus-ritus ibadah, dengan kehidupan yang
realitas, dan dengan kematian setelahnya.
Ini adalah tasbih “tauhid” mutlak dan
penghambaan yang sempurna yang
menyatukan salat, ibadat, kehidupan dan kematian, untuk kemudian memberikannya semata kepada Allah
Manusia hidup dengan satu tujuan iaitu
beribadah kepada Allah. Firman Allah dalam al-Qur’an surah Az-Zaariyat ayat
51:56 yang bermaksud:
“Aku
tidak jadikan jin dan manusia melainkan supaya menyembah kepadaKu.”
Menyembah Allah merupakan tanggungjawab
setiap manusia mukmin. Manusia diper tanggungjawabkan untuk memelihara amanah Allah iaitu melaksanakan kekhalifahannya sebagai pemakmur
alam kehidupan di atas bumi ini agar ianya conducive
atau membantu kepada kehidupan berbagai makhluk Allah sesuai bagi berbagai makhluk tersebut hidup
di atas muka bumi ini.
Penyebutan kata salat sebelum penyebutan
kata ibadah meskipun salat adalah satu bahagian ibadah, dimaksudkan
untuk
menunjukkan penting rukun Islam yang kedua ini. Salat adalah satu-satunya
kewajipan yang tidak dapat ditinggalkan
sebanyak
lima kali sehari semalam. Apapun alasannya berbeza dengan kewajiban-kewajiban
lain.
Islam agama yang sesuai dengan logik dan
akal. Ia tidak menyuruh penganutnya mempercayai sesuatu kecuali setelah
ditunjukkan kebenaran yang dapat diterima oleh akal. Ia juga tidak menentang
akidah yang lain kecuali setelah dinayatkan yang akidah itu salah.
Mempunyai berbilang-bilang Tuhan umpamanya, menjadikan manusia sebagai
hamba kepada Tuhan-tuhan itu. Jadi dengan demikian manusia bertanggungjawab
untuk mendapat keredhaan dari Tuhan-tuahan tersebut. Bagi mencapai tujuan ini
mereka hendaklah mengadakan persedian-persediaan seperti memberi
handiah-hadiah, nazar-nazar dan korban-korban untuk Tuhan-tuhan itu. Dalam
hubungan itu Al-Qur’an mengatakan kepada orang-orang musrikin seperti itu dengan
firman Allah dalam surah Yunus ayat 10:39-40 yang bermaksud:
“Manakan
yang lebih baik, Tuhan-tuhan yang bermacam-macam itu ataukah Allah yang Maha
Esa lagi Maha Berkuasa? Kamu tidak menyembah selain Allah kecuali hanya
(menyembah) nama-nama yang kamu dan nenek muyang kamu membuat itu. Allah tidak
menurunkan sesuatu keterangan pun tentang nama-nama itu. Keputusan itu hanyalah
kepunyan Allah.
Dia telah memerintahkan agar kamu tidak menyembah selain dia.”
Jadi Al-Qur’an menyatakan perbezaan
besar antara menyembah Tuhan yang satu yang
semua perkara tunduk kepada hukumnya; di samping menyatakan ringannya
pengorbanan manusia, di samping menghapuskan yang berlaku akibat perbezaan
akidah. Kemudian Al-Qur’an berpindah kepada hujah dengan orang-orang yang
musrikin dengan katanya (yang bermaksud) bagaimana
kamu boleh menyembah tuhan-tuhan yang kamu sendiri buat dan kamu atau bapa-bapa
kamu yang memberi tuhan-tuhan itu?
(Yakni
Allah tidak menjadikan berhala-berhala
itu hujah dan dalil yang dapat menyakini penyembahan-penyembahan berhala itu).
Sesiapa yang meneliti rahsia alam,
mengetahui peraturan, ciptaan yang halus dan kesatuan peraturan, ciptaan yang
halus dan kesatuan maksud bagi semua alam, maka tidak dapat tidak ia akan beriman dengan keEsahan Allah dan akan jelas baginya
ketinggian ayat Al-Qur’an yang mengakui hakikat ini:
Firman Allah surah Al-Anbiya ayat
21:21-22 yang bermaksud:
“Apakah
mereka mengambil Tuhan-tuhan dari bumi yang dapat menghidupkan (orang-orang
mati)? Sekiranya ada di langit dan di
bumi Tuhan selain Allah, tentulah
kedua-duanya itu telah rosak binasa.”
Allah mencela perbuatan orang-orang
musrik yang mengambil beberapa banyak Tuhan di muka bumi ini, untuk dijadikan Tuhan yang disembah, itu dengan
mengambil bermacam-macam berhala dan patung daripada batu, emas , perak dan
lain-lain benda lagi untuk dipujahnya.
Apakah berhala dan patung yang mereka jadikan Tuhan itu dapat meng hidupkan
orang yang sudah mati?
Jawabnya, berhala yang begitu hina
keadaannya masakan dapat menghidupkan orang yang sudah mati dan membangkitkan
mereka dari kubur masing-masing. Sifat ketuhanan mestilah dapat menghidupkan
orang yang sudah mati. Kalau tidak dapat menghidupkan orang
yang
sudah mati, maka tidak layak untuk
menjadi Tuhan.
Dalam ayat 22 surah yang sama, Allah telah membuat dalil
yang bersandarkan dengan hukum akal mengenai keesahan Tuhan, dan menolak tetang adanya Tuhan selain Allah. Iaitu, sekiranya dilangit dan
di bumi itu ada Tuhan yang lain
lagi yang memerintah selain Allah, nescaya
kedua-duanya akan binasa berserta dengan
penduduk langit dan bumi tersebut. Kerana sekiranya ada dua
Tuhan yang memerintah di langit dan di bumi, pasti akan berlaku dua
kemungkinan:
1 Mungkin ke dua-duanya
berselisih
2 Mungkin pula kedua-duanya
sepakat.
Kalau
ada dua Tuhan yang memerintah di
langit dan di bumi sedangkan kedua-duanya pula berselisih pendapat dan masing-masing
hendak melakukan yang berlain-lainan, bererti kedua-duanya saling bertentengan
dan akan berlawan.
Sebab, kalau yang satu hendak
mengadakan sesuatu benda sedangkan yang lain tidak mahu mengadakannya lalu kedua-duanya berselisih, maka benda
yang hendak diadakan itu tidak
akan wujud. Akibatnya kedua-dua Tuhan itu akan merosakkan perjalanan
alam. Hal ini tidak dapat diterima oleh akal yang sihat. Kerana alam sudah pun wujud dan berjalan dengan teratur
serta dalam keadaan yang baik.
Dan kalau kedua-dua Tuhan itu pula
sependapat dan sepakat, hal ini juga tidak diterima oleh akal. Kerana kalau
kedua-duanya hendak mengadakan sesuatu benda, bererti makhluk yang dijadikan
itu lahir daripada kerjasama mereka. Adapun hasil kerjasama dari dua orang yang
sepakat dan bersatu, adalah dianggap sebagai suatu kelemahan andainya mereka
nanti berpisah. Sebab kalau mereka berpisah, masing-masing saling berhajat
kepada yang lain. Bukanlah layaknya Tuhan
itu bersifat lemah dan berhajat pula yang lain.
Oleh kerana bukti tentang
pengatur langit dan bumi itu tak dapat tidak mestilah satu, maka nyatalah yang bersifat esa dan satu
itu hanyalah Allah. Maka Suci Allah, Tuhan yang kekuasaanNya meliputi seluruh
alam, termasuklah Arasy pusat tempat mentadbirkan perjalanan alam ini, dan Maha Suci Allah
daripada disifatkan oleh orang-orang
musyrik bahawa Dia mempunyai anak atau
isteri, iaitu sifat yang sama sekali tidak layak bagiNya.
Perjalanan hidup manusia
bersama makhluk-makhluk Allah yang ada di alam kehidupan, Allah yang mengatur
dan menentunya yang dikenali sebagai ibadat. Beriman kepada kitab Allah
merupakan satu rukun daripada rukun-rukun Islam. Kitab-kitab tersebut
mengandungi apa yang disampaikan oleh para nabi kepada umatnya iaitu,
seruhan-seruhan Allah kepada mereka. Dengan sebab itu setiap orang Islam wajib beriman dengan
al-Qur’an dan juga kitab-kitab lain yang diturunkan ke atas nabi-nabi
terdahulu.
Terdapat beberapa ayat yang
menyatakan wajib beriman dengan kitab-kitab yang diturunkan ke atas nabi-nabi
terdahulu: Firman Allah surah Al-Baqarah ayat 2:285 yang bermaksud:
“Rasul itu telah beriman dengan apa yang telah diturunkan oleh
Tuhannya, begitu pula orang-orang mukmin. Semuanya beriman dengan Allah,
malaikat-malaikat-Nya, kitab-kita-Nya dan
Rasul-Rasul-Nya. (Seraya mereka berkata): “Tiadalah kami beza-bezakan
antara seseorang jua pun daripada Rasul-Rasul-Nya.” Dan mereka itu berkata:
“Kami dengar dan kami taati, keampunan Engkau (kami pohonkan) Ya Tuhan Kami,
dan kepada Engkau tempat kembali.”
Allah memulakan surah Al-Baqarah ini dengan
menyebutkan, bahawa Qur’an itu jangan diragukan, kerana ada mengandungi petunjuk
bagi orang-orang yang takwa. Lalu Allah menjelaskan sifat-sifat mereka dengan
pokok keimanan yang mereka pegangi. Allah mengakhiri surah al-Baqarah ini
dengan menyebutkan, bahawa pesuruh-Nya, iaitu Nabi Kita Muhammad (saw), telah
beriman dengan apa yang yang telah diturunkan-Nya, begitu pula orang-orang
Mukmin.
No comments:
Post a Comment