(Disiarkan pada 6. 02. 2016)
Semangat
bersepadu merupakan adab kesopanan dan budaya pembangunan Islam.
Fungsi masyarakat Islam di sini ialah
menyebarkan adab kesopanan ini, mendidik anggota nya serta mengeluarkan para
siswa-siswi berdasarkannya di semua peringkat dan orentasi pendidikan, bermula
dari taman asuhan kanak-kanak sehingga ke tahap universiti.
Masyarakat Islam juga berfungsi
mempermosikan adab kesopanan dan budaya Islam kepada semua bangsa dengan pelbagai mikanisma sama ada melalui makalah,
syair, drama, penerbitan, buku, majalah, akhbar, humor, lakonan dan sama ada
melalui media bercerak maupun elektronik. Dalam hal ini semua hal institusi
sama ada keagamaan seperti masjid,
kesenian seperti teater, pendidkan seperti sekolah atau media seperti
televisyen, mestilah memberi kerjasama.
Tidak wajar jikalau di dalam sebuah
masyarakat hanya terdapat satu pihak sahaja yang berusaha membangunkan nya
sementara di sana terdapat banyak pihak pula yang meruntuhkan nya sepertimana
yang diungkapkan oleh seorang penyair.
“Bilakah
akan tertegaknya sebuah bangunan dengan sempurna, jika kamu membina nya
sementara orang lain meruntuhkannya?”.
Kata penyair yang lain pula:
“Seandainya
terdapat seribu orang yang membina yang disusuli dengan seorang meruntuh, itu
sudah cukup (untuk meruntuhkannya).
Bagaimana
pula jika hanya terdapat seorang yang
membina tetapi terdapat seribu orang yang meruntuhkannya.”
Apatah lagi jika cara meruntuhkan di zaman kita ini
menggunakan dinamit bukan lagi cangkul.
Perkara ini sesuai untuk semua bangunan material dan maknawi.
Kewajipan masyarakat Islam masa kini
ialah menafikan segala bentuk kesopanan serta budaya masyarakat yang dimasukkan ke dalamnya perkara yang
bertentangan dengan tabiat yang seimbang
dan normal, tidak kira sama ada ia berasal dari zaman-zaman kelemahan pemikiran
atau kemunduran ketamadunan yang telah menimpa dunia Islam sejak beberapa kurun
yang lampau.
Begitu juga dengan budaya yang diseludup masuk kepada kita melalui tamadun
moden Barat, seperti ciptaan-ciptaan
fesyen terbaru, perabot rumah, makan-makanan, adat perkawinan, pelbagai jenis
perayaan dan hubungan antara lelaki dan wanita...dan selainnya.
Akibat daripada itu, kita dapati
masyarakat Islam sekarang mengandungi dua kelompok manusia yang hidup dalam dua
bentuk yang berbeza.
Jika kita meneliti permasalahan keluarga
sebagai contoh, di sana kita dapati terhadap orang yang tidak membenarkan
lelaki yang bertunang dengan anak
perempuannya melihat nya anaknya walau sekilas pandang sekalipun perkara
tersebut bertentangan dengan hadith-hadith yang sahih. Bahkan di setengan
tempat bakal suami tidak dibenarkan melihat bakal isterinya walau selepas
diangkat nikah secara Syarak, sebaliknya ia hanya boleh melihatnya pada malam
pertama.
Bertentangan dengan kumpulan tersebut,
di sana terdapat mereka yang membenarkan anak gadisnya yang sudah dipinang
untuk keluar berdua-duaan, saling berpegangan tangan, ketika berangkat atau
pulang, menuju ke tempat rekreasi dan juga panggung wayang pada waktu siang
atan pertengahan malam. Alasannya ialah agar dapat mengenali jiwa pasangan nya
dengan lebih dekat melalui pergaulan dan percampuran tersebut.
Masyarakat berfungsi untuk membela adab
kesopanan serta budaya-budaya ini melalui undang-undang dan sistem perundangan.
Mereka tidak boleh membiarkan orang lain memusnahkan adab kesopanan umat Islam, memadamkan profil keperibadiannya
serta meng hancurkan budayanya yang telah diambil dari wahyu Allah yang telah
diwajibkan ke atas masyarakat melalui Syarak.
Jika masyarakat memandang mudah terhadap
adab kesopanan dan budaya-budayanya serta membiarkan para perosak melakukan apa
yang mereka suka bermakna masyarakat tersebut telah mengabaikan risalah masyarakat
Islam yang sebenar.
Bukanlah namanya masyarakat Islam yang
benar, jika ia membuang segala budayanya yang tulin untuk menerima
budaya-budaya asing dan adab kesopanan yang berbeza dengan nya. Jestru itu, keperibadiannya
akan pudar, jatidirinya akan terpadam dan ia menjadi pak turut kepada yang
lain, padahal Allah telah menjadikannya orang yang dituruti.
Lantaran itu. anda akan dapat melihat
anggota masyarakatnya makan dan minum dengan tangan kiri, para lelakinya
memakai cincin emas, sementara para wanitanya
meniru wanita-wanita kafir seperti mendedahkan rambutnya, dadanya serta
memperlihatkan perut serta belakangnya.
Ramai wanita Islam mengamalkan adab dan kesopanan
itu sebagai fesyen. Contohnya Islam menutup aurat tidak memikirkan arahan itu
sebagai kesopanan masyarakat Islam. Dan di sana wanita Islam lebih suka memakai
tudung dengan sepenggal bahagian kepada
tertutup manakala bahagian dahinya berurai rambut ditiup angin. Tidak kurang
pula bahagain menutup badan yang kelihatan lebih menggiurkan pada mata
memandang terutama sekali kepada
individu yang potongan badangnya
gemuk, apabila ianya dibungkus seperti membungkus buah nangka.
Ada yang kelihatan menjijikan apabila
badan yang Allah berikan dalam keadaan kurus
dan
kecil ditutupkan dengan kain seperti membungkus buah nagka. Sekilas pandang
seolah-olah individu berkenaan bagikan seorang yang berjalan dalam keadaan
berbogel. Apakah makna menutup aurat sehingga mahasiswi dari universiti
tertentu selepas selesai pengajian mengubah fesyen pakainnya kepada yang lebih
mendedahkan auratnya. Peliharalah adab dan kesopanan sebagai lambang keunggulan
masyarakat Islam.
Semangat bersepadu dalam Islam lebih
manis dipandang jika adab dan kesopanan Islam itu dijadikan tunjang pembangunan
ummah. Falsafah pembangunan kehidupan masyarakat Islam adalah wahyu dari Allah
S.W.T. Maka itu menjadi amanah Allah untuk menjaganya dan bukan mengiklankan
cara berpakaian yang kurang sopan.
Bukanlah namanya masyarakat Islam jika kaum
mudanya bercampur antara lelaki dan perempuan dengan saling bersentuhan,
bersenggolan dan berpegangan sama di kolej atau universiti, di perkemahan atau
di perkelahan atau di dalam kendraan.
Bukanlah namanya masyuarakat Islam jika
ia membiarkan mana-mana institusi yang mencurigakan sama ada akhbar, wayang
atau media massa meruntuhkan struktur binaan umat serta menghembuskan kepadanya
angin beracun yang membawa bencana yang menyakitkan, memusnahkan segala-galanya
dengan arahan tuan mereka yang terdiri dari Zionis, para penjajah, dan Komunis
melalui tulisan-tulisan yang menyesatkan, berita-berita palsu, cerita-cerita
luca, gambar-gambar prono, nyanyian-nyanyian cabul, drama-drama luca, filem-filem yang
menyentuhkan akhlak serta siri-siri yang penuh dengan kebatilan.
Masyarakat Islam yang sebenar ialah
masyarakat yang memelihara adab kesopanannya yang tulen dan budayanya yang
sejati sebagaimana ia melindungi tanahnya dari dijajah, kehormatannya dari
dicabul, kekayaannya dari dirompak dan harga diri dihina.
Masyarakat Islam tertegak di atas
dasar “akidah” yang menentukan
falsafahnya secara menyeluruh sama ada berkenaan dengan tempat bermula, tempat
kembali dan matlamat hidup. Ia juga menjawab beberapa persoalan sama ada lama
atau baru seperti: “Dari mana, hendak ke mana dan kenapa?...Dengan falsafah
yang menyeluruh tersebut akan membentuk “masyarakat bertauhid” serta tidak
menyekutuhkan Allah swt dengan sesuatu.
Masyarakat Islam juga tertegak di atas
syiar-syiar yang mengukuhkan lagi hubungannya dengan Allah swt. melalui
amalan-amalan lahiriah. Jestru itu , maka wujudlah “masyarakat yang beribadah”
yang mana tugas utamanya ialah beribadat kepada Allah swt.
Masyarata Islam terbina di atas pemikiran dan pemahaman yang jelas yang
menjadi
kan
ia mampu menilai amalan, pendirian, individu dan ideologi. Berdasarkan
pertimbangan yang khusus yang tidak cendrung ke arah kanan atau kiri. Ia adalah
“masyarakat intelektual” yang unik.
Masyarakat Islam terbina di atas
akhlak dan nilai-nilai luhur yang diyakini keimanan nya kepada agamanya serta
Syariatnya. Akhlak adalah sebahagian dari agama memandangkan ia adalah perintah
atau larangan yang datang dari Allah swt. Lantaran itu ia adalah “masya- rakat berakhlak”.
Masyarakat Islam terbina di atas
adab kesopanan dan budaya tertentu yang menjadikan nya unik, yang bukan diciplak dari masyarakat
lain sama ada yang jauh atau yang lama.
Selain dari terbinanya masyarakat
Islam di atas dasar-dasar tersebut keseluruhannya, ia juga terbina di atas
dasar perikemanusiaan (humanity) yang
tinggi sebagaimana yang sentiasa dicari-cari oleh manusia yang
bertamadun.
Ilmu adalah antara nilai yang
tertinggi yang dibawa oleh Islam serta dibangunkan kehidupan manusia di atasnya
sama ada kehidupan maknawi atau kebendaan, kehidupan akhirat atau dunia,
menjadikannya sebagai jalan keimanan dan perangsang kepada amalan. Ia juga
merupakan faktor pertama yang menjadikan manusia sebagai khalifah; kerana
mereka dijangka (oleh Malaikat) akan melakukan kemusnahan dan menumpahkan darah
di atas permukaan bumi. Lalu Allah telah menolak sangkaan para Malaikat dengan
firmanNya:
“Sungguhnya aku Maha Mengetahui apa yang kamu tidak ketahui dan Allah
menga- jarkan Adam nama-nama keselruhannya.” (al-Baqarah: 2:30-33)
Islam adalah agama ilmu,
al-Qur’an al-Karim adalah kitab ilmu dan ayat yang pertama diturnkan kepada
Rasulullah s.a.w. ialah berkenaan dengan ilmu itu iaitu:
Firman Allah surah al-Alaq
ayat 96:1 yang bermaksud:
“Bacalah dngan nama Tuhanmu yang telah menciptakan.”
Membaca
adalah pintu keilmuan sementara al-Qur’an merupakan:
“Kitab yang diperjelaskan ayat-ayatnya, iaitu bacaan di dalam bahasa
Arab, untuk kaum yang berilmu.” Surah Fussilat ayat 41:3.
Al-Qur’an telah menjadikan
ilmu sebagai asas perbezaan antara manusia. Firman Allah surah az-Zumar ayat 39:9, yang bermaksud:
“Katakanlah: Adakah sama orang-orang yang berilmu dengan orang-orang
yang tidak berilmu.”
Selain itu, al-Qur’an juga
telah menjadikan orang-orang yang berilmu sebagai orang-orang yang besaksi
kepada Allah dengan ketauhidan bersama para Malaikat. Firman Allah dalam surah
Ali Imran ayata 7:18 yang bermaksud:
“Allah menyatakan bahawasanya tiada Tuhan melainkanNya, yang
meneggakkan keadilan. Para Malaikat dan orang-orang yang beriman (juga
menyatakan yang demikian itu) Tiada Tuhan
melainkanNya., Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana,”
Orang-orang yang berilmu
adalah orang-orang yang paling takut kepada Allah serta bertakwa kepadaNya,
Firman Allah swt dalam al-Qur’an surah
Fathir ayat 35:28 yang bermakksud:
“Sesungguhnya yang takut kepada Allah di kalangan hanba-hambaNya hanyalah orang –orang yang beriman.”
Tidak ada orang yang takut
kepada Allah kecuali orang yang mengenali Allah. Allah s.w.t. hanya dapat
dikenali berdasarkan kepada kesan-kesan
kekuasaanNya dan rahmatNya terhadap makhluk. Lantaran itu kenyataan bahawa
manusia berilmu sahajalah yang takut kepada Allah telah disebutkan di dalam
konteks ayat yang membicarakan tentang tanda-tanda kekuasaan Allah terhadap
alam semesta.
Firman Allah dalam al-Qur’an
surah Fathir ayat 35:27-28 yang bermaksud:
“Tidakkah kamu melihat Allah menurunkan hujan dari langit lalu Kami
hasilkan dari hujan tersebut buah-buahan yang beraneka macam jenis. Dan di
antara gunung-gunung itu
ada garis putih
dan merah yang beraneka macam waranya dan
ada yang hitam pekat. Dan demikian di antara manusia, binatang-binatamg yang
melata dan binatang-binatang ternak ada yang bermacam-macam warnanya (serta
jenisnya). Sesungguhnya yang takut kepada Allah di kalangan hamba-hambaNya
hanyalah orang-orang yang beriman.”
Al-Qur’an
al-Karim adalah kitab teragung yang membangunkan “mentaliti ilmiah”. Al-Qur’an
menolak segala perkara khurafat, menentang segala bentuk taqlid buta kepada
nenek muyang, para tokoh dan orang-orang yang ternama lebih-lebih lagi kalau orang
awam atau orang bodoh. Ia juga menolak keraguam dan hawa nafsu dalam konteks
perbahasan hakikat yang berdasarkan kepada keyakinan, serta tidak menerima
sebarang kenyataan melainkan jika disertakan bukti yang kuat seperti
fakta-fakta yang boleh dilihat dalam persoalan yang bersifat fisikal atau logika
yang benar dalam persoalan yang bersifat rasional ataupun dokumen dokumen yang
dipercayai di dalam perkara-perkara yang didokumenkan.
Al-Qur’an menganggap analisa itu
sebagai ibadah, mencari hakikat itu sebagai amalan yang mendekatkan kita kepada
Allah, menggunakan pelbagai perkakasan pengetahuan sebagai kesyukuran terhadap
nikmat Allah dan mengabaikan nya sebagai menempah jalan ke neraka.*
*Sumber
– Prof Dr. Yusof Al-Qardhawi: “Ciri-Ciri Unggul Masyarakat Islam Yang Kita Idamkan.
Peneribatan Sribu Dinar. 2000”.
No comments:
Post a Comment