(disiarkan pada 16. 2. 2016)
Manusia
sememangnya diwujudkan Allah swt dalam kedaaan lemah. Allah wujudkan segala
makhluk di alam kehidupan ini semestinya dalam keadaan berpasangan. Maka begitu
jugalah keadaan sifat manusia dalam menangani pembangunan kehidupan. Mudah dan
susah, berat dan ringan, gembira dan sedih, pintar dan bodoh, luas dan sempit, besar
dan kecil, berdosa dan beriman merupakan garam hidup di alam dunia.
Soal ibadat sememangnya manusia
sentiasa lemah melaksanakan disebabkan ibadat nya pemberatan kepada soal
kepentingan dunia. Walaubagaimana pun Allah itu Maha Pengasih dan Maha
Penyayang. Umat mukmin sentiasa mendapat kasih sayang dari Allah swt. dengan
syarat ia sentiasa memohon ampun terhadap kelemahannya. Bertaubat merupakan
ibadat yang amat diperlukan oleh setiap mukmin hidup di alam dunia.
Tidak ada bengkok tidak boleh
diluruskan dan tidak ada kusut tidak boleh diratakan, merupakan tamsilan bahasa
mengenai salah laku serta kelemahan manusia dalam menelusuri kehidupan kerana
Allah. Keadaan demikian merupakan garam hidup dalam kelangsungan pembangunan
sebagai hamba Allah.
Allah swt mengetahui kelemahan
manusia sesuai dengan kudratnya, tidaklah dibebani dengan kewajiban-kewajiban
yang berat yang melampaui kekuatan fizik mahupun mentalnya. Hanya ia
diperintahkan agar kembali kepada Allah jika ia sekali-kali lupa dan segera
menyuci kan dirinya dengan bertaubat, jika ia sekali-sekali tergelincir
dalam dosa dan perbuatan maksiat.
Allah swt berfirman dalam Al-Qur’an
surah al-Baqarah ayat 2:286 yang bermaksud:
“Allah
tidak membebani seseorang melainkan
sesuai dengan kesanggupannya.”
Allah
tidak membebankan hamba-hamba-Nya dengan bebanan-bebanan yang berat melainkan
sekadar yang terdaya olehnya. Ini sama dengan firman Tuhan pada ayat 185 surat
al-Baqarah yang bermaksud:
“....Barang siapa di antara kamu
yang berada pada bulan Ramadan maka
hendaklah ia berpuasa. Barang siapa sakit atau berjalan, maka gantilah dihitung
di hari yang lain. Allah menghendaki kamu supaya mudah dan tiada menghendaki kamu supaya susah.”
Puasa yang
diwajibkan itu ialah pada bulan Ramadan. Dikhaskan puasa pada bulan tersebut,
kerana pada bulan inilah Al-Qur’an diturunkan. Al-Qur’an adalah kitab suci yang
mulia, maka bulan di mana diturunkan
adalah mulia, dan ibadat puasa pun dengan sendirinya merupakan ibadat yang
mulia.
Kata Abdullah bin Abbas (r.a.): “Al-Qur’an
itu diturunkan sekaligus dari Lauh Mahfuz pada lailatulqadar dalam bulan
Ramadan. Allah telah taruhkan di Baitul ‘Izah dalam langit dunia, kemudian
dibawa turun oleh malaikat Jibril kepada Nabi kita Muhammad (saw) beransur-ansur selama 23
tahun.”
Al-Qur’an itu mengandungi petujuk, supaya manusia
tidak sesat, juga mengandungi keterangan
yang nyata dari petunjuk untuk membezakan antara yang benar dengan yang salah.
Islam selalu mengajak kita
berpegang teguh kepada hak dan kebenaran, sehingga ia tidak tersesat, dari
jalan yang benar dan berpaling dari tujuan hidup yang utama. Allah swt berfirman
surah Az-Zukhruf ayat 43:44 yang bermaksud:
“Maka berpegang teguhlah kamu kepada agama yang benar yang telah
diwahyukan kepadamu. Sesungguhnya kamu berada di atas jalan yang lurus. Dan
sesungguhnya Al-Qur’an itu benar-benar adalah sesuatu kemuliaan besar bagimu
dan bagi kaummu dan kelak kamu akan dimintai pertamggungan jawab”.
Manusia sebagai makhluk Tuhan
yang lemah, tidak bebas dari kekeliruan dan kesala- han yang dihadapkan kepada
dua kekuatan yang masing-masing hendak menariknya ke pihaknya; kekuatan yang
baik dan kekuatan yang jahat. Manusia, berbeza dengan malaikat yang memang
disucikan oleh Allah dan dilindunginya dari perbuatan dosa dan maksiat,
diturunkan ke bumi oleh Allah untuk menghadapi gangguan dan cobaan. Maka Allah
swt yang Maha Rahman dan Rahim tidak
menutup kemungkinan hamba-Nya, manusia yang lemah itu melakukan kesalahan, penyelewangan dan
pelanggaran dengan memberinya kesem patan, di saat ia tergelincir dan
tersandung untuk memperbaiki kesalahannya dan mengubati
penyakit-penyakaitnya.
Kemudian memperbaharui langkahnya di jalan yang lurus menurut hati nurani dan
fitrahnya. Bersabdalah Rasulullah saw:
“Tiap anak Adam adalah pembuat kesalahan, dan sebaik-baik orang yang
membuat kesalahan ialah mereka yang
segera bertaubat.” (HR. At-Tirmidzi dan Ibnu Majah)
Dan Allah swt yang mengetahui
kelemahan manusia sesuai dengan kudratnya, tidak lah dibebani dengan
kewajiban-kewajiban yang berat yang melampui kekuatan fizik mahupun mentalnya.
Hanya ia diperintahkan agar kembali kepada Allah jika ia sekali-kali lupa dan
segera menyucikan dirinya dengan bertaubat, jika ia sekali-sekali tergelincir dalam dosa dan
perbuatan maksiat.
Allah berfirman surah Thaha ayat
20:122 yang bermaksud:
“Dan Adam
melanggar larangan Tuhannya dan sesatlah ia. Kemudian Tuhannya memilih nya,
maka Dia menerima taubatnya dan memimpinnya.”
Nabi Adam telah
menyalahi Tuhan lalu tersesat. Dalam hubungan ini ada hadis yang sepakati
sahihnya oleh Imam al-Bukhari dan Muslim – yang diriwatakan daripada Abu
Hurairah dan Muslim – yang diriwayat daripada Abu Hurairah (r.a) katanya:
Bersabdalah Rasulullah (s.a.w.) – yang maksudnya:
Adam dan Musa telah bertengkar, lalu kata Musa kepada Adam: “Engkau
adalah bapa kami, engkaulah yang telah mengeluarkan kami dari dalam syurga.” Jawab
Adam: “Engkau hai Musa telah dipilih oleh Allah dengan percakapannya-Nya dan
dituliskan untukmu kitab Taurat dengan tangan-Nya (kudrat-Nya). Adakah patut
engkau mencaci aku mengenai perkara yang telah ditakdirkan oleh Allah Taala
kepadaku sebelum 40 tahun aku diciptakan?” Maka Adam telah menolak (mendebat)
Musa.
Dari keterangan
hadis ini, bermakna Adam yang telah menyalahi perintah Tuhannya lalu tersesat
itu sebenarnya adalah suatu perkara yang telah
ditakdirkan oleh Allah. Dia tidak dapat menolak ilmu Allah (pengetahuan)
yang telah lebih dahulu Allah mengetahui
dirinya (Adam) bakal memakan buah syurga – hal mana telah ditakdirkan sebelum
40 tahun Adam diciptakan.
Kebanyakan ulama mengatakan
kesalahan Adam itu berlaku sebelum dia dilantik menjadi Nabi. Ini terbukti
dengan firman Allah kemudiannya yang berbunyi: “Kemudian dia dipilih oleh Tuhannya. Yakni Allah telah memilihnya
setelah dia menyalahi-Nya. – Lalu dia pun bertaubat kepada Tuhannya – Yakni
kembali menjadi baik, lalu Allah terima taubatnya – Dan dipimpinnya – Yakni, ditunjukkan-Nya bagaimana caranya beramal
mengikut yang diredai-Nya iaitu dengan melazimkan diri kedua orang suami isteri
itu terus bertaubat seperti yang diajarkan oleh Allah dan diucapkan oleh Adam
dan Hawa.
Wahai Tuhan kami! Kami telah menganiayanya diri kami sendiri, dan
sekiranya Engkau tidak mengampunkan kami dan kesihankan kami nescaya jadilah
kami orang-orang yang rugi. (Surah al-A’rsaf ayat 27:23).
Maka Allah swt. berfirman dalam
surahTaha ayat 20:123 yang bermaksdu:
“Berkata
Allah: Berangkatlah kamu dari dalam syurga semuanya, di antara kamu
dengan yang
lain menjadi musuh. Jika datang
petunjuk daripada-Ku maka sesiapa mengikut
petunjuk-Ku
tiadalah dia tersesat dan tidak celaka.”
Allah swt telah bertitah –
setelah perintah-Nya dilanggar – dengan kata-Nya: Turunlah kamu berdua dari
dalam syurga ke muka bumi. Engkau Adam, Hawa dan anak cucu yang menjadi
keturunanmu adalah musuh kepada Iblis dan keturunannya – masing-masing
keturunan mereka menjadi musuh kepada keturunan kamu.
Kemudian kata Tuhan lagi: Jika
datang kepada mu petunjuk yang Ku-pilih untuk hamba-hanba-Ku – yang berupa
agama, perutusan para rasul dan kita-kitab – maka sesiapa mengikut perintah-Ku
dan beramal dengannya serta tidak menyeleweng daripadanya, sesungguhnya di
dunia dia akan Ku pandu ke jalan yang benar dan di akhirat pula dia tidak akan celaka.
Dalam hubungan ini Ibnu Abbas
telah meriwayatkan katanya: Allah akan menyelamat kan orang yang mengikuti Al-Qur’an
daripada tersesat di dunia atau daripada celaka di akhirat. Dan di dalam hadis
Marfus’, dia juga meriwayatkan seperti berikut:
“Sesiap mengikuti kitab Allah (Qur’an) nescaya diberi petunjuk oleh
Allah Taala daripada tersesat di dunia, dan diselamatkan daripada perkiraan
(hisab) yang buruk pada hari kiamat.”
Allah berfirman surah Taha ayat
20:124 yang bermaksud:
“Dan sesiapa yang berpaling
daripada mengingati Aku mereka sesunguhnya dia akan mengalami hidup yang sempit,
dan Kami akan menghimpunkannya pada hari kiamat berke- adaan buta.”
Di sini Allah
mengancam iaitu, sesiapa berpaling daripada mengingati Allah pada hal telah
diperintahkan supaya mengenang-Nya malahan berterus-terusan menyalahi-Nya
nescaya dia akan mengalami hidup yang sempit. Hidup yang sempit yang dirasainya
itu iaitu: hatinya selalu gelisah dan bimbang, kerana apa yang dipentingkannya
hanyalah kehidupan dunia sahaja dengan bertungkus-lumus untuk menambah
penghasilannya dan takut sahaja kekura- ngan, sehingga perasaan lokek dan
bakhil itu sentiasa mempengaruhi jiwanya.
Ataupun dalam hidupnya itu sudah
tidak ada lagi pada dirinya sifat qanaah (memadai dengan yang ada) sehingga dia tidak
pernah merasa puas. Atau dimaksudkan di sini, dia hidup dalam maksiat walaupun keadaannya mewah dan
senang.
Kata Ibnu Masud, Abu Hurairah dan
Abu Sa’id Al-Khuri. Hidup yang sempit dimak- sudkan di sini ialah di dalam
kubur. Kerana orang semasa dalam kubur tulang rusuknya akan dihempit oleh tanah
sebagai seksaan yang berterusan sehingga datang hari kebangkitan.
Dalam hadis Marfu’ yang
diriwayatkan daripada Abu Hurairah mengatakan bahawa Rasulullah (saw) telah
bersabda (yang bermaksud): Orang mukmin di dalam kuburnya seperti di dalam
taman yang hijau. Kuburnya itu akan diluaskan selebar 70 hasta dan bercahaya
terang laksana terangnya pada malam bulan purnama. Dan tahukah kamu mengenai
ayat yang diturunkan? Jawab orang ramai: “Allah dan rasul-Nya sahaja yang lebih
tahu.”
Maka kata Baginda: Itulah seksaan dalam kubur untuk orang kafir. Orang
kafir itu menjadi mangsa kepada 99 natin. Tahukan kamu apa itu natin? Dialah 99 ekor ular, tiap seekornya
mempunyai 7 kepala yang akan menggigit, memagut dan menyembar tubuh badan nya,
sehinggalah datang hari mereka dibangkitkan.
Dan Kami akan menghimpunkannya pada hari kiamat berkeadaan buta.”
Matanya
buta semasa dihimpunkan di padang
mahsyar, tetapi apabila masuk neraka hilanglah butanya agar dia dapat melihat
tempat tinggalnya.
Firman Allah swt surah Taha ayat 20: 125 yang bermaksud:
“Dia bertanya: Ya Tuhan! Mengapa
Engkau himpunkan aku menjadi orang yang buta pada hal akau dahulu celik?”
Dia bertamya
kepada Tuhannya, mengapa dia dijadikan berkeadaan buta tidak dapat melihat apa
yang ada di sekelilingnya pada hal di dunia dahulu dia dapat melihat?
Bandingan ayat ini samalah dengan
ayat 97 surah al-Isra’ yang berbunyi:
Dan
Kami (Allah) akan himpunkan mereka itu pada hari kiamat dengan mukanya
telungkup, berkeadaan buta, bisu dan pekak.
Firman Allah surah yang sama ayat 126
yang bermaksud:
“Jawab
Tuhan: “Begitulah halnya, engkau telah didatangi keterangan-keterangan Kami
(Allah) tetapi engkau melupakannya, dan begitulah pada hari ini engkau
dilupakan.”
Cukuplah ayat Allah datang. Cukuplah
petunjuk diberikan. Cukup Rasul-rasul diutus membawa petunjuk kepada jalan yang
benar, untuk keselamatan engkau dunia dan akhirat. Kepada Rasul-rasul itu
diturunkan wahyu, dan isi wahyu itu tidak ada yang mereka sembunyi kan.
Semuanya disampaikan kepada kamu. Tetapi semuanya itu kamu lupakan. Maka itu
tiadalah ada alasan buat kamu mengatakan bahawa petunjuk itu tidak sampai
kepada kamu. Semuanya sampai. Semuanya itu kamu lupakan.
Seketika
engkau berbuat maksiat itu misalnya terdengar oleh mu suara azan dalam
radio, nescaya radio itu akan segera engkau matikan, kerana engkau pandang
mengganggu kesenanganmu. Jika ada orang menyampaikan pengajaran kepadamu,
nescaya orang itu akan segera engkau usir. Sebab itu maka tidaklah masuk
pengajaran ke dalam hatimu. Dan itu menjadi butalah hatimu. Walaupun mata melihat, kalau hati
yang buta, apalah ertinya mata? Dan demikian pulalah di hari ini, engkau pun
dilupakan.
Kalau semasa didunia engkau menjadi
pusat perhatian orang kerana kedudukan mu yang tinggi di mata orang yang jahil,
di sini engkau termasuk orang yang dilupakan. Orang yang tidak ada harga diri
sepersen pun.
No comments:
Post a Comment