(Disiarkan 27. 2.
2016)
Manusia di dunia ini baik disedari atau
tidak adalah dalam rangka perjalanan
menuju kepada Tuhan. Walau bagaimanapun dia pasti akan menemui Tuhannya, untuk
menerima pem balasana dari perbuatannya sama ada baik atau buruk. Firman Allah
dalam surah Al-Insyiqaq ayat 84:6 yang bermaksud:
“Hai
Manusia, sesungguhnya engkau telah berkerja keras sampai menemui Tuhanmu, maka
pasti kamu akan menemuiNya.”
Allah tujukan firman-Nya kepada manusia
seluruhnya iaitu: “Hai anak Adam, berkerja keraslah dengan rajin. Samada
pekerjaanmu baik mahupun buruk sepanjang hidupmu, sampai engkau mati, kelak
menemui Tuhanmu dan menemui hasil dari pekerjaan yang engkau usahakan dengan
sungguh-sungguh.”
Allah s.w.t. dengan jelas telah
menegaskan kepada manusia bahawa hidup di dunia ini pasti menghadapi berbagai rintangan,
ujian dan dugaan sebelum manusia dapat berjumpa dengan-Nya demi menilai
perjuangan manusia tersebut. Ini selaras dengan saranan Tuhan yang menjelaskan
dunia ini adalah medan perjuangan hidup bagi mencari kurniaan Allah s.w.t.
sebelum manusia ditemukan dengan Tuhannya.
Ujian dalam hidup merupakan tapak
pembangunan manusia. Sebagai contoh dalam bidang pendidikan di mana setiap
individu menyerah diri kepada sistem memanusiakan manusia atau mengilmukan
insan sejak dari peringkat rebung iaitu zaman kanak-kanak ia melibatkan diri
dalam sistem pendidikan yang dipanggil “TADIKA” atau taman didikan kanak-kanak
dalam usia empat tahun hingga ke lima tahun.
Sistem peralihan pendidikan berpindah ke
Sekolah Rendah dalam umur enam tahun hingga umur dua belas tahun. Peringkat
sekolah menengah bermula tingkatan satu apabila umur murid mencapai dua belas tahun hingga ke peringkat
pra-Universiti atau Tingkatan enam atas. Selesai para-universiti ia beralih
kepada pengajian tertinggi di universiti.
Dalam semua sistem pendidikan tersebut
anak itu diuji setiap tahun untuk melintasi tahap pembelajaran yang ia telah dilaluinya
selama setahun untuk membolehkan ia ditempatkan ke tahap yang lebih tinggi.
Pada kebiasaannya mengilukan seorang insan, masa memakan lebih kurang 17 tahun
termasuk Tadika dan tiga tahun di
peringkat universiti. Tempat-tempat ia menuntut ilmu tersebut ialah merupakan
tapak-tapak pembangunan manusia. Dan inilah juga yang dikenali sebagai tahap perjuangan
hidup setiap individu.
Setelah selesai sistem pembelajaran
memanusiakan manusia selesai, setiap individu masuk sebagai ahli masyarakat
yang dikenali sebagai pemain. Dalam arena pembangunan di mana setiap invividu
menjadi pemain, ia mesti melalui gelombang karenah-karenah pemba- ngunan yang
bersifat ujian Allah SWT. sejauh mana iman seseorang itu dapat bertahan untuk
mencapai puncak kejayaan dalam hidup.
Dalam menumpuh gelombang perjuangan
hidup ini manusia menghadapi dua keadaan iaitu berjaya atau gagal. Setiap
kejayaan itu pula melahirkan dua suasana di mana membuat kan dia bersyukur
kepada Allah s.w.t. di atas limpah kurnianya atau sebaliknya menimbulkan
perasaan takbur dan lupa daratan.
Begitu juga dengan kegagalan yang dihadapi
oleh manusia akan mencetus dua keadaan pula iaitu sama ada dia putus asa atau
frustasi terhadap pejuangannya atau sebaliknya dia lebih meningkatkan lagi
usahanya untuk melancarkan perjuangan baru berdasarkan pengalaman-pengalaman
mereka dari perjuangan yang telah lalu.
Mengikut pendapat almarhum ustaz Zainuddin
M.Z. pendakwa bebas dari Indonesia, mentafsirkan bahawa kegagalan itu bagikan
satu kejayaan yang tertunda. Semangat
juang yang kental tidak mengenali kebosanan pada perjuangannya kerana ia
memikirkan bahawa setiap amal yang dilaksanakan merupakan ibadat. Dia meyakini
diri bahawa ibadat adalah berbentuk tawakal kepada Allah swt. satu amal yang
sentiasa menginginkan keredhaan Allah
s.w.t..
Begitu juga dengan perjuangan manusia
dalam menempuhi alunan gelombang hidup ini, kiranya dia orang beriman nescahaya
dia tidak akan mengenal gagal dalam erti kata menghadapi perjuangan hidup. Masa
diizinkan kepadanya dipenuhi dengan
berbuat bakti kepada Allah s.w.t. dan berjasa kepada masyarakat. Apa
yang diharapkan ialah untuk cepat-cepat bertemu dan melaporkan perjuangan itu
kepada Tuhan.
Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
“Barang
siapa yang suka bertemu dengan Tuhan, Tuhan pun suka berjumpa dengannya dan
sebaliknya barang siapa yang tidak mahu
bertemu dengan Tuhan (benci), Tuhan pun benci untuk bertemu muka dengannya.
Firman Allah surah Al-Asr ayat 103:1-3
yang bermaksud:
“Demi
masa. Sesungguhnya manusia itu sememangnya dalam kerugian. Melainkan
orang-orang yang beriman dan beramal salih (baik), dan berpesan-pesan dengan
yang hak (benar) dan berpesan-pesan dengan sabar (teguh hati).
Allah bersumpah dengan nama masa. Kerana
di dalam masa itu ada mengandungi teladan yang pelik-pelik dan pengajaran yang
ajaib-ajaib. Adapun masa atau waktu itu selalu bertukar-tukar. Ada masa yang
telah lalu, sekarang dan akan datang. Ada masa kaya atau miskin. Ada masa
senang atau susah. Dan begitulah seterusnya masa itu selalu berubah-ubah.
Perubahan tersebut menjadi bukti, bahawa
alam ini ada yang mentadbirkannya, iaitu Allah. Maka kepada-Nya sajalah semua
makhluk mesti menyembah, memohon
keredaannya dalam segala amal ibadat yang kita laksanakan.
Tujuan Allah bersumpah, kerana hendak
menguatkan firman-Nya; bahawa manusia itu
sentiasa
di dalam kerugian. Sebabnya dikatakan rugi, kerana manusia itu setiap masa
telah menghabiskan umurnya. Lebih-lebih lagi rugi apa bila umurnya dihabiskan
untuk berbuat maksiat dan derhaka kepada Allah, bukan untuk mentaati-Nya. Maka
janganlah menyalahkan masa, tetapi hendaklah menyalahkah dirinya sendiri yang
telah berdosa dan menyebabkan celaka.
Bagi menilai sejauh mana kesanggupannya untuk menempuh hidup yang
penuh bergelora ini, berana mati demi mempertahankan keyakinan akidah, sanggup
berkorban apa sahaja asalkan dirinya dan peribadinya tetap sebagai seorang
muslim. Ini kerana orang-orang Islam tidak pernah gentar menghadapi perjuangan
ini. Mereka tidak mengenal putus asa, penatjerih dan sebagainya mahupun mereka
tetap di dalam tahap perjuangannya untuk berbakti kepada Allah s.w.t.. Sikap
keunggulan orang-orang mukmin ini dinyatakan oleh Allah s.w.t. seperti
firman-Nya surah Fushilat ayat 41:30 yang bermaksud:
“Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan “Tuhan kami ialah Allah”
kemudian mereka berpendirian tetap, para malaikat akan turun kepada mereka
(seraya berkata): Janganlah kamu takut dan jangan berdukacita. Dan sambutlah
berita gembira mengenai syurga yang dijanjikan kepada kamu.”
Suatu sikap yang
tidak luntur di kalangan orang-orang beriman ialah istiqamah atau teguh
pendiriannya, tetap dengan perjuangan dan matlamat hidupnya, tidak mudah
terpesona dan hidupnya tidak terumbang ambing oleh arus hidup yang penuh tipu
hela ini.
Segala ujian hidup baik berupa
perhiasan dunia, kenikmatan hidup godaan syaitan, tuntutan hawa nafsu, baik dan
buruk, lapar dan dahaga, harta dan anak atau pangkat dan pingat dihadapinya
dengan tabah dan waspada agar dia tidak
tersasul di persimpangan jalan. Semua itu sebagai ujian Tuhan keadaanya,
untuk menyelami dan menyelidik tahap-tahap keimanannya kepada Allah s.w.t.
Demikianlah perjuangan hidup yang
mesti dilalui oleh setiap manusia. Perjuangan itu tetap berjalan setiap saat
dan setiap detik meski pun manusia tidak mengetahuinya. Proses perjuangan ini
bermula dari lahirnya manusia ke dunia ini dan berakhir dengan kematian. Dengan
kematian itu bukan bererti manusia sudah berakhir tetapi manusia tetap hidup
dalam
ertikata
lain sudah selesai daripada perjuangannya dan manusia akan menerima hasil
perjuangan tersebut.
Di saat kematian itulah manusia
akan melihat sendiri terhadap perjuangan hidupnya di dunia ini sama ada baik
berakhir dengan kematian yang indah atau buruk dengan ditutupi oleh kematian
yang menakutkan. Di sini manusia akan menerima ganjaran yang wajar dari perjua-
ngan itu sama ada menuju ke neraka atau
pun ke syurga.
Maka itu setiap manusia haruslah
menyedari akan hakikat perjuangan hidupnya. Aktiviti pembangunan memerlukan dua
faktor dalam diri seseorang, iaitu iman dan takwa kepada Allah s.w.t. dan ilmu
dalam dirinya untuk memandunya ke jalan yang benar. Ilmu itu akan membawa
manusia ke jalan yang diredhai Allah, kerana orang yang berilmu adalah mereka yang
dekat dengan Allah dan paling takut kepada Allah.
Manusia adalah lebih tinggi
darjatnya dari Malaikat dan binatang. Manusia diberi akal untuk menimbang yang
mana yang benar dan yang mana salah atau yang mana suruhan Allah s.w.t. dan
yang mana larangan-Nya serta yang mana ajakan syaitan. Tetapi yang mendukacita
kan ialah ramai orang yang melakukan perbuatan yang boleh menghumban diri
mereka ke dalam azab dan jurang kemusnahan.
Al-Quran mengambarkan penilaian
yang rendah terhadap kehidupan dunia ini. Ianya sebagai permainan, perhiasan
dan sebagainya.
Firman Allah s.w.t. surah
Al-Hadid ayat 57:20 yang bermaksud:
“Ketahuilah, hanyasanya kehidupan dunia itu ialah permainan dan senda
gurauan (yang melalaikan) perhiasan dan bermegah-megah di antara kamu dan
(berbangga-bangga dengan) banyaknya harta dan anak dimisalkan seperti hujan
yang tanam-tanamannya menga gumkan para petani, kemudian (tanaman itu) menjadi
kering dan engkau lihat warnanya kuning
kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat kelak ada seksa yang keras dan ada pula
pengampunan dari Allah serta keredaan-Nya. Dan tidak lain kehidupan di dunia
itu hanyalah kesenangan yang memperdayakan.”
Ayat ini jelas
menunjukkan bahawa kehidupan dunia ini adalah sebagai permainan dan hiburan,
tetapi bukan bererti untuk meremehkan kehidupan dunia ini, Cuma adalah sebagai
suatu ingatan kepada manusia agar jangan sampai manusia terpesona atau tergoda
dengan kenikmatan dunia yang sebentar dan menipu ini.
Di samping itu dinyatakan bahawa
kehidupan di akhirat itu adalah sebenar-benar hidup dan matlamat serta tempat
tujuan seluruh manusia. Ianya digambarkan sebagai kehidu- pan Ilahi.
Allah memaklumkan dengan
perempumaannya mengenai hal-ehwal kehidupan dunia yang cepat menghilang iaitu:
Wahai sekalian manusia, ketahuilah oleh kamu! Sesungguhnya kehidupan di dunia
ini, tidak lain yang diagung-agungkan
oleh manusia hanyalah mengada kan permainan demi permainan yang akan memenatkan
orang seperti kanak-kanak yang dipenatkan oleh permainannya.
Dan senda gurawan, yang melalaikan daripada mentaati Allah dan
daripada mengingat akhirat – hanya untuk
bersuka-suka sahaja.
Dan merupakan perhiasan, yang dengannyalah orang-orang yang jahil itu menjadi kannya bermacam-macam model pakaian
yang cantik-cantik, dipakai untuk menghiasi kein- draan yang bagus-bagus dan
melengkapkan rumah-rumah besar yang mewah dengan beraneka rekreasi yang
menarik.
Dan bermegah-megah di antara
kamu.
Memegahkan
keturunan, kebangsawanan, nama dan pangkatnya yang tinggi serta kekuasaan nya
yang besar terhadap golongan yang lain yang kurang dan lebih rendah daipadanya.
Dan berbangga-bangga dengan adanya harta dan anak.
Inilah
gambaran kehidupan dunia laksana bunga-bunga indah yang akan layu dan fana dan
merupakan
nikmat-nikmat menyenangkan yang cepat menghilang, telah digambarkan oleh
Allah
seperti air hujan yang turun dengan lebatnya menimpa bumi, akan menyuburkan
tanam-tanaman menyebabkan petani-petani
merasa kagum melihatnya dan bergembira untuk mendapatkan hasilnya. Tetapi
sayang! Kemudian para petani itu keadaannya bertukar menjadi panik apabila
melihat tanam-tanaman tersebut berubah menjadi
kering, warnanya kuning, kemudian hancur
dan diterbangnya angin.
Lafaz al-Kufar di sini, di
maksudkan ialah para petani yang menanam
benih. Dan di akhirat kelak ada seksa yang keras, sebagai balasan kepada orang-orang yang kufur dan jahat. Dan ada
pula pengapunan daripada Allah serta keredaan-Nya yang diberikan kepada orang-orang
yang baik-baik.
Dan tidak lain kehidupan di dunia
itu, hanyalah kesenangan yang memperdayakan, yakni banyak orang yang terpedaya
oleh pelbagai kesenangan, keindahan dan kemewahan dunia, sehingga mereka
menyangka tidak ada lagi dunia
yang lain yang kekal dan abadi, iaitu akhirat, setelah dunia ini binasa.
Maka itu manfaatakan segala ujian
yang kita lalui dalam hidup kerana disitulah tapak kebahagian hidup dunia dan
akhirat. Kita mesti tahu bahawa Allah tidak menyusahkan kita dalam hidup tetapi
apa halangan yang kita tempuhi adalah satu ujian kepada kita sejauh mana cinta
kita kepada Allah s.w.t. serta keinginan kita hidup bahagia yang kekal dan
abadi di akhirat nanti setelah selesai agenda dunia berakhir.
No comments:
Post a Comment