(Disiarkan pada
5. 3. 2016)
Falsafah pembangunan mendasari ciri-ciri
kehidupan manusia sebagai pemain dalam arena pembangunan kehidupan di dunia.
Manusia pada pandangan Islam adalah makhluk Allah s.w.t. yang mulia (makhluk
yang mempunyai tanggungjawab) dijadikan oleh Allah s.w.t. dengan sebaik-baik
kejadian, dielokkan rupa paras manusia dan ditiupkan padanya roh. Para Malaikat
telah sujud hormat kepada manusia kerana manusia lebih tinggi darjatnya
daripada Malaikat.
Falsafah pembangunan manusia disediakan
sedemikian rupa dengan memberi keuta- maan kepada pembangunan akhirat daripada dunia; kerana kehidupan dunia
digambarkan Allah s.w.t. dalam al-Qur’an sebagai permainan dan senda gurauan yang
melalaikan. Sifat kehidupan dunia hanya
semantara sahaja tetapi kesenangan yang memperdayakan.
Firman
Allah s.w.t. surah Al-Hadid ayat 57:20 yang bermaksud:
“Ketahuilah, bahawa sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan
dan suatu yang melalaikan.”
Alam tumbuh-tumbuhan diwujudkan
oleh Allah bukan dengan sia-sia tetapi memberi manfaat kepada kehidupan. Ia memberi
tamsil kepada manusia bahawa: “Jika mereka tanam padi rumput tumbuh sama tetapi
jika mereka tanam rumput padi tidak ikut
tumbuh.” Maksud nya ialah tanam padi memberi manfaat kepada kehidupan demi
memelihara kepada kebajikan akhirat yang
mana juga dunia turut terbela, kerana
kita hidup di dalamnya.
Tetapi tanam rumput manfaatnya amat
minimal kepada manusia dan padi tidak ikut tumbuh kerana rumput hanya untuk
dunia semata dan kebajikan akhirat tidak turut sama terbela. Padi adalah
kehidupan atau makanan asas manusia di dunia maka kepentingannya hingga ke
akhirat.
Falsafah di sebalik kewujudan makhluk
padi dan rumput menitik beratkan kepada pembangunan dunia dan akhirat. Makhluk
padi adalah keutamaan manusia hidup di dunia dan seterusnya sebagai persediaan
hidup di akhirat kelak, manakala makhluk rumput hanya keperluan pembangunan
kehidupan di dunia semata.
Manusia mengikut kaca mata Islam,
adalah makhluk yang mempunyai tanggung jawab, mempunyai kemampuan untuk
meningkatkan ke arah ketinggian dengan persediaan yang telah diberikan oleh
Tuhan dan membolehkan manusia menerima taklif dari Allah s.w.t. dan menjadi
insan kamil, manusia juga boleh turun ke bawah, ke darjat yang lebih rendah
daripada binatang,
Maka itulah manusia lebih tinggi
daripada malaikat jika digunakan persediaan yang telah dibekalkan oleh Tuhan
itu untuk bertakwa dan berkeyakinan kepada Allah s.w.t. sebagai manusia yang
mukallaf. Begitu juga dia akan turun ke bawah apabila tidak menggunakan
persediaan asas itu sesuai pada tempatnya.
Firman Allah s.w.t. dalam surah
al-Isra’ ayat 17:70 yang bermaksud:
“Sesungguhnya Kami (Allah) telah memuliakan anak-anak Adam. Dan Kami
angkat mereka di darat dan di laut, dan Kami beri mereka rezeki daripada jenis yang baik-baik, serta
Kami lebihkan mereka daripada kebanyakan yang telah Kami ciptakan
berbanyak-banyak kelebihan.”
Allah menerangkan
tentang kemuliaan yang dikurniakan kepada manusia, iaitu kata Ibnu Abbas:
Mereka makan menggunakan tangan, sedangkan
makhluk yang lain makan dengan mulut yang ditonyohkannya ke tanah.
Atau manusia itu dimuliakan dengan sebab mereka dibekal: Akal,
dipandaikan ber- tutur kata, tahu memilih di antara yang baik dengan yang
buruk, tahu menulis dan melukis, seterusnya dikurniakan kefahaman.
Ataupun kemuliaan itu dengan
menjadikannya berupa yang cantik dan bentuk
badannya
yang molek. Atau kerana dapat menguasai apa yang ada dimuka bumi dan meng- gunakannya untuk
maslahat hidup manusia itu sendiri, atau dengan memberikan kepandaian untuk
mentadbirkan urusan mereka dengan baik.
“Dan Kami angkat mereka di darat
dan di laut.”
Allah kurniakan kepada mereka
bermacm-macam kenderaan yang boleh mengangkut mereka di darat dan di laut
dan di udara seperti: unta, kuda, keldai
dan lain-lain daripada jenis binatang. Juga daripada berjenis kendraan yang
berjentera seperti: kereta, kapal laut dan kapal
terbang.
“Dan Kami beri mereka rezeki daripada jenis yang baik-baik.”
Makanan dan munuman yang sedap
lagi lezat sama ada daripada tumbuh-tumbuhan mahupun haiwan. Di antara yang
baik lagi sedap rasanya, ialah yang sudah dimasak dan dirempahi pula, atau yang
masak dipokoknya boleh dimakan begitu sahaja.
“Serta Kami lebihkan mereka
daripada kebanyakan makhluk yang telah Kami cipta kan berbanyak-banyak
kelebihan.”
Manusia itu Allah
jadikan melebihi daripada makhluk yang lain tentang kemuliaan nya. Oleh sebab
itu hendaklah mereka menyembah Allah – jangan menyekutukan-Nya dengan menyembah
yang lain.
Dipermulaan ayat ini Allah
menyebutkan tentang kemuliaan dan di akhir ayat tentang kelebihan yang
dikurniakan kepada manusia. Maksud kemuliaan di sini, iaitu Allah menjadi kan
manusia lebih mulia daripada haiwan kerana dibekal akal, boleh bertutur kata,
pandai menulis dan melukis serta bagus pula rupa dan bentuk tumbuh badannya.
Dan maksud kelebihan pula, iaitu Allah
menjadikan manusia berkelebihan kerana dengan akal dan kefahamannya
dapatlah dia memperbaiki kepercayaan
atau iktikadnya dengan betul serta memperbaiki budi pekertinya menjadi mulia.
Dan Allah melebihkan manusia itu daripada
lain-lain makhluk, adalah terbatas kepada yang bukan malaikat. Setengah ulama
pula mengatakan: Bahawasanya anak-anak Adam (manusia) yang kenamaan seperti
para nabi, mereka lebih mulia daripada para malaikat yang kenamaan seperti:
Jibril Mikail, Israfil, ‘Israil dan seumpama mereka. Dan golongan malaikat yang kebanyakan lebih
mulia daripada golongan manusia yang kebanyakan (awam). Kelebi- han ini
hanyalah dikira daripada kalangan orang-orang Mukmin sedang orang kafir
tidak ada kemuliaannya langsung.
Allah berfirman lagi dalam surah
At-Tin ayat 95:4-5 yang bermaksud:
“Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang
sebaik-baiknya. Kemudian Kami (Allah) kembalikan dia ke tempat serendahnya
(neraka).”
Allah bersumpah dengan benda-benda
tersebut, untuk menguatkan kata-kata-Nya bahawa manusia itu benar-benar telah
diciptakan dalam bentuk yang sebaik-baiknya, tidak seperti haiwan dengan
bersusah payah menunyuhkan muka ketika makan dengan mulutnya. Tetapi manusia
diciptakan bertubuh tinggi dan lampai, perawakannya cantik. Kalau makan dengan
menggunakan tangan. Ia juga dihiasi dengan ilmu pengetahuan, fahaman, akal
fikiran dan daya membezakan serta dapat pula bercakap-cakap, selain mempunyai
adab dan kesopanan.
Kemudian Allah telah
mengembalikan manusia itu ke tempat yang serendah-rendahnya di dalam neraka.
Mula-mula dikembalikan menjadi tua, lemah tubuh badannya dan berkurangan daya
berfikirnya. Atau juga dikembalikan
menjadi lemah, menghidap sakit tua, sehingga
tidak sanggup dia membuat sebarang helah, tak dapat hendak berbuat
apa-apa, sebab badannya lemah, pendengarannya lemah, penglihatannya lemah dan
akalnya pun lemah. Yang dimaksudkan dengan neraka yang bertingkat-tingkat,
semakin ke bawah semakin rendah. Ke situlah manusia nanti dikemlaikan.
Kehadiran akal pada diri manusia
membuatnya sentiasa memikirkan apa aktiviti kehidupan yang diisikan pada
kehidupan itu. Manusia sentiasa merancang perjalanan hidupnya samada hari ini,
hari esok dan hari-hari seterusnya. Ahli
falsafah Islam Ibnu Sina dalam bukunya:“Al-siasah”
menyebutkan bahawa perbezaan manusai dengan segala binatang lain ialah
manusia berfikir untuk hari esoknya. Pemikiran manusia tentang kehidupan
sentiasa berubah dari semasa ke semasa, dan tidak statik.
Selain daripada keperluan hidupnya
untuk hari ini, dia juga memikirkan untuk hari esoknya dan hari-hari selanjutnya
di samping memerlukan rumah-rumah kediaman dan juga memerlukan bangunan
perniagaannya.
Keperluan memikirkan bahawa apa yang
telah berlaku pada hari ini seharusnya lebih baik berbanding dengan apa yang
telah berlaku pada hari kelmarin dan
sentiasa merancang keperluan pada hari
esok adalah lebih baik berbanding hari
ini dan seterusnya demi masa ada sahaja yang berubah dari masa ke semasa.
Demikianlah falsafah pembangunan manusia untuk memurniakan kehidupannya sebagai
khalifah Allah s.w.t. di bumi yang penuh dengan cabaran ini.
Setiap mukmin tidak akan melepaskan
berlalunya sesuatu masa itu kecuali sentiasa dalam beribadat kepada Allah
s.w.t. kerana masa adalah penting kepada manusia bagi menentukan atau pun untuk
kesenangan hidup di dunia seperti menumpukan sepenuh masa bagi menyelesaikan
sesuatu ibadat di samping berusaha dan tekun dalam bidang-bidang tertentu atau
pun untuk kesenangan di akhirat dengan menentukan masa dalam zikir dan sentiasa
mengingati Allah s.w.t. di mana mereka berada.
Tuhan telah bersumpah dengan masa dalam
firman-Nya surah ayat 103:1-3 yang bermaksud:
“Demi
masa sesungguhnya manusia berada dalam kerugian, kecuali bagi mereka yang
beriman dan beramal soleh serta orang-orang yang sentiasa menasihati suadara
dengan kebenaran dan kesabaran.”
Kecuali yang tidak rugi, ialah orang
yang mempunyai empat seperti berikut:
1. Orang yang beriman (percaya) dengan
mengikrarkan lidahnya dan membenarkan hatinya; bahawa semua pengajaran Islam
yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w.
adalah betul.
2. Beramal salih (baik). Selain beriman,
dia mengejakan apa yang diimankannya, dan mengerjakan amal kebajikan yang
baik-baik dan mendatangkan manfaat
kepada umum, serta membawa orang yang beramal itu kepada mentaati Allah s.w.t.
3. Berpesan-pesan dengan yang baik
(benar), iaitu ingat mengingatkan sesama orang mukmin, supaya berpegang dengan
pengajaran Al-Qur’an, keimanan dan
Tauhid, kerana semuanya itu benar tidak dapat diingkari.
4. Berpesan-pesan dengan bersabar (teguh
hati), iaitu jangan mudah tergoda oleh pujukan syaitan untuk berbuat maksiat.
Bahkan mestilah tabah dan tahan menghadapi segala macam ujian, penderitaan dan
kesusahan. Jika ditakdirkan juga mendapat kesusahan, terima lah dengan hati
yang rela dan bersyukur kepada Tuhan.
Adapun perbuatan ingat-mengingat itu tidak
akan berkesan atau memberi faedah, kecuali orang yang mengingatkan itu ada
mengerjakannya.
Maka orang-orang yang disebut
sifat-sifatnya di atas akan mendapat keuntungan, iaitu hidupnya akan berbahagia
di dunia dan akhirat, sedang orang yang menghabiskan masa dan umurnya dengan
sia-sia dan di dalam maksiat akan rugi,
iaitu hidupnya akan celaka dan menyesal dibelakang hari.
Allah s.w.t menyedarkan manusia betapa
penting masa dalam hidup ini, berjaya atau gagalnya seseorang itu adalah beruntung
kepada setakat mana mereka telah laksanakan dari masa-masa itu. Bagi orang yang
menghargai masa, dia dapat menghayati hidup ini dengan penuh erti dan bahagia, seribu perkara boleh dilakukan.
Setiap satu dipenuhi dengan kerja-kerja amal, hatinya tidak pernah lupa terhadap anugerahan yang maha
besar itu.
Lantas dari itu dia sentiasa meluahkan rasa syukur kepada
Allah s.w.t. di atas
anugerah
tersebut. Tetapi bagi orang yang tidak pandai menghargai masa hidupnya bukan
sahaja sengsara dan susah bahkan juga dikutuk oleh Allah s.w.t..
Malam dan siang adalah tanda
adanya Tuhan. Siang manusia boleh bekerja mencari rezeki dan kehidupan di bumi
Allah s.w.t.. Dari pertukatan malam dan
siang ini manusia dapat mengetahui akan hitungan hari, bulan dan tahun.
Selain dari itu patut diingat bahawa penciptaan malam dan
siang tersebut bukan sahaja untuk memberi kemudahan kepada manusia bekerja di
siang hari dan tidur di malam hari, bahkan juga dengan berlakunya malam dan
siang itu dapat menentukan umur kita dari hari
yang silih berganti menjadi minggu, bulan dan tahun dan seterusnya akan
sampai masa yang ditentukan Tuhan kita dipanggil menemui-Nya, seperti firman
Allah s.w.t. Surah Al-An’am ayat 6:60 yang bermaksud:
“Dan Dia (Allah) mematikan kamu pada waktu malam (menidurkan) dan
mengetahui apa yang kamu kerjakan pada wakti siang, kemudian pada waktu siang
ini kamu dibangkitkan-Nya (dibanguankan) semula untuk menghabiskan tempoh yang
ditetapkan (umur yang masih tinggal), sesudah itu kamu dikembalikan kepada-Nya
kemudian diberitahukan-Nya kepada kamu apa yang kamu kerjakan.”
Maksudnya kamu ditidurkan di
malam hari dan dibangunkan di siang hari
supaya dengan perputaran waktu itu cukuplah (habislah) umur yang telah
ditentukan. Misalnya seseorang itu sudah
ditentukan oleh Tuhan umurnya 70 tahun
atau 60 tahun, maka dengan berlalunya
malam dan siang itu bererti umurnya semakin berkurang dan saat kematian semakin
dekat.
Tetapi malangnya jika kita mengira
bahawa perputaran malam dan siang itu hanya untuk memberi peluang kita tidur
dan bekerja semata-mata tanpa menyedari umur kita susut dan tiba-tiba ajal
datang, pergilah kita menemui Tuhan dengan penuh penyesalan.
No comments:
Post a Comment