(Disiarkan pada 19. 3. 2016)
Kesungguhan dalam semua ibadat akan
melahirkan kemuliaan hidup dunia dan akhirat.
Pepatah Melayu mengatakan: “Alah Bisa
Tangal biasa” yang membawa maksud setiap amal ibadat walau serumit mana sekali
pun jika dilaksanakan secara istiqamah
akan memudahkan dalam mengerjakan berbanding dengan orang yang belum pernah
membuatnya.
Saya dengar saya tahu; saya lihat saya
ingat; saya buat saya faham. Konotasi ini melambangkan satu falsafah hidup bahawa
setiap amal ibadat itu lebih bermanfaat berbanding dengan hanya mengetahuinya
sahaja. Maka ilmu dan amal semestinya berjalan sama kerana setiap ilmu yang
diamal telah mengukuhkan fondasi
kefahaman kepada setiap pelakunnya.
Kesungguhan merupakan satu akhlak kerja
yang dilaksanakan secara istiqamah. Kesungguhan hati dalam memahami sesuatu
ilmu adalah melaksanakan amal ibadat secara berterusan dan akan menghasilkan satu
kejayaan yang sungguh luar biasa. Kesungguhan melaksanakan sesuatu ibadat tidak
mengenal kebosanan kerana nadi perjuangannya ialah mendapatkan kejayaan yang
cemerlang.
Rasulullah s.a.w. pada mula
perjuangannya dalam hidup ialah ingin benar mencari sesuatu kebenaran. Beliau
melihat perbuatan masyarakat Quraisy yang menyembah patung yang direka mereka
sendiri, baginda tidak sama sekali medekati amalan itu. Dia berkata dalam
hatinya bahawa: “There must be a truth in
understanding this life!” Semestinya ada sesuatu yang bersifat benar dalam
hidup ini!
Maka itu beliau sentiasa suka
bersendirian di tempat-tempat yang sunyi dan aman yang tidak ada mengganggu
alam pemikirannya seperti di gua dan seumpama. Dia sentiasa memikirkan bahawa
di alam yang luas ini semestinya ada sesuatu yang bersifat benar. Kesungguhannya
hendak mencari sesuatu yang bersifat benar akhirnya menemuinya.
Nabi Muhammad telah menerima wahyu
Illahi melalui Malaikat Jibril di Gua Hira. Wahyu pertama diterima Nabi
Muhammad ialah perintah dari Allah s.w.t. untuk membaca. Membaca adalah satu
cara mencari ilmu pengetahuan dan membawa kita ke suatu sudut untuk memahaminya.
Membaca yang dimaksudkan dalam wahyu pertama tersebut ialah membaca wahyu
Illahi, ilmu yang terucap oleh Allah s.w.t. iaitu Al-Qur’anul Karim dan seterusnya
membaca ilmu yang tercipta oleh Allah iaitu alam ini dan segala isinya.
Baginda Rasul Nabi Muhammad s.a.w.
menerima wahyu dari Allah melalui malaikat Jibril selama 22 tahun 2 bulan 22
hari atau 23 tahun. Wahyu diturunkan secara bertahap, sedikit demi sedikit.
Biasanya wahyu turun sehubungan dengan
berbagai peristiwa. Maka itu Nabi Muhammad mempunyai cukup masa serta memudahkan
beliau menghafalnya dan menterjemahkan
dalam dirinya apa yang dibawa oleh wahyu berkenaan.
Sebagai contoh surah Ar-Rahman ayat
55:46 yang bermaksud:
“Dan
orang yang takut akan keadaan dirinya di mahkamah Tuhannya (untuk dihitung
amalnya) disediakan baginya dua syurga.”
Terdapat suatu riwayat yang mengemukan
bahawa pada suatu hari Abu Bakar menerangkan tentang kiamat, timbangan, syurga
dan neraka. Di samping itu juga, beliau menambah bahawa dirinya ingin menjadi
seperti tumbuh-tumbuhan yang dapat dimakan oleh bintang sehingga tidak
dijadikan oleh Allah seperti keadaannya sekarang.
Maka ayat di atas turun sebagai petunjuk
kepada orang yang takut menghadapai pengadilan dari Allah dengan menyiapkan diri
melaksanakan perintahnya.
(Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim dan
Abu Syaikh di dalam kitabul Idhamah
dari Atha)
Mereka yang telah meninggalkan maksiat,
memperolehi dua syurga: Yang satu menjadi tempat kediamannya dan yang satu lagi
menjadi tempat isteri-isteri dan khadam-khadamnya seperti halnya raja yang ada
di dunia mempunyai istana yang khas untuknya dan istana yang lain untuk para
permaisurinya. Tujuannya supaya penduduk syurga dapat bersenang-lenang dari
sebuah syurga ke sebuah syurga yang lain.
Dalam dua Surah Ibrahim Allah
berfirman yang bermaksud:
“Tidakkah
engkau melihat (dan merasa ajaib) terhadap orang kafir yang telah menukar
kesyukuran nikmat Allah dengan kekufuran, dan yang telah menempatkan kaum
mereka dalam kebinasaan?” (Surah Ibrahim ayat 14:28)
“Iaitu:
Neraka Jahanam yang mereka akan menderita bakarannya; dan (ingatlah),
seburuk-buruk
tempat tetap ialah Neraka Jahanam.” (Surah Ibrahim ayat 14:219)
Dalam suatu riwayat ada dikemukakan bahawa
kedua ayat di atas turun berkenaan dengan pembesar-pembesar Quraisy yang
terbunuh dalam peperangan Badar. Ayat ini menjelaskan bahawa pengorbanan mereka
demi kekufuran mereka telah membinasakan diri, kaum dan negara mereka sendiri
dan tempat mereka di akhirat adalah neraka jahanam. (Diriwayatkan oleh Ibnu
Jarir dari Atha bin Yasin)
Para pelajar yang menuntut ilmu di
institusi pendidikan sewajarnya bertemankan dengan budaya kesungguhan dalam
melaksanakan ibadat mengilmukan diri. Pelajar yang mementingkan budaya istiqamah
dalam semua amal perbuatan menuntut ilmu akan menem- puhi kejayaan. Kejayaan
dalam mengilmukan diri akan memperolehi kemuliaan hidup di sisi Allah s.w.t.
kerana Allah lebih suka manusia yang berilmu daripada yang tidak berilmu.
“Orang yang berilmu adalah jauh lebih mulia
daripada orang yang tidak berilmu”.
Kesungguhan ada kaitan dengan akhlak
individu berkenaan. Akhlak adalah tentang pengertian baik buruk, serta
menerangkan apa yang patut manusia lakukan dalam hubungan sesama mereka. Ia
juga menerangkan tujuan yang perlu dicapai oleh mereka dalam tingkah laku
mereka di samping menunjuk jalan tentang apa yang perlu untuk sesuatu
pekerjaan.
Akhlak ialah asas utama untuk memelihara
hakikat kewujudan bangsa-bangsa. Dengan sebab itu kita lihat para penyelidik
dan ahli-ahli falsafah bersetuju bahawa akhlak itu wajib ada pada seseorang
demi untuk kebajikan dirinya sendiri dan masyarakat seluruhnya. Kalaulah
individu dapat dirosakkan oleh perbuatan yang dusta, dengki, jahat dan tipu,
maka demikian juga masyarakat menjadi rosak dengan merebaknya salah satu dari
sifat-sifat itu dalam masyarakat.
Dengan sebab itulah ahli-ahli falsafah
dan ahli-ahli perundangan dalam memajukan masyarakat manusia, pertama sekali
menyeru kepada akhlak yang mulia sebab akhlak mulia itu menjadi tiang pertama
dalam pembinaan masyarakat yang sejahtera.
Ahato Brayn tidak boleh dikatakan apabila ia mengatakan:
“Akhlak ialah asas bagi setiap masyarakat”. Dengan sebab itulah agama-agama yang dibawa oleh nabi-nabi mengga-
lakkan manusia supaya, berakhlak mulia. Al-Qur’an juga sentiasa menyeruh umat
Islam supaya berakhlak dengan akhlak yang mulia kerana tingkah laku demikian
akan menjaminkan kejayaan di akhirat.
Kesungguhan Rasulullah saw dalam usaha
dakwahnya sudah menjadi darah, daging dalam
diri beliau. Akhlak baginda sudah dipenuhi dengan iman dan takwa kepada Allah
s.w.t. Kesungguhannya untuk menyeru manusia beriman dan beramal salih bererti
mencabut dan menghindarkan manusia dari jurang kesengsaraan dunia dan jurang
kesengsaraan akhirat.
Dengan pada itu Rasulullah s.a.w.
menumpahkan semua tenaga, fikiran, harta hingga lah kepada jiwanya sendiri
untuk menyeru manusia kepada Allah dan beramal salih. Sekalipun diancam dengan
beraneka ragam ancaman, beliau takkan
mundur selangkah pun dari pekerjaan yang paling mulia itu.
Baginda lakukan pekerjaan suci siang dan
malam, pagi dan petang, dikala susah dan dikala senang, di waktu perang dan di
waktu damai, di waktu dalam keadaan lapar selapar-laparnya sekalipun. Beliau
lakukan pekerjaan itu tanpa mengharapkan upah dari siapa pun, kecuali ganjaran
pahala dari Allah semata.
Sesudah 5 tahun menjadi Rasul, Nabi
Muhammad saw. baru berhasil mendapatkan pengikut kira-kira 50 orang yang
kebanyakan terdiri atas orang-orang yang lemah, tetapi halangan dan rintangan
yang merupakan ancaman dan hinaan sudah hebat sekali. Semua halangan dan
ancaman itu tampaknya tak berkesan sedikit jua atas diri Nabi Muhammad saw.
bahkan terus saja berda’wah dan menyeru manusia kepada Allah; pemimpin-pemimpin
bangsa Quraisy mulai memikirkan jalan lain dari ancaman untuk menghentikan
Rasulullah saw. berdakwah itu.
Pemuka-pemuka Quraisy berkumpul untuk
mencari cara (jalan) lain yang bagaimana
dapat
dihentikan Nabi Muhammad saw. Akhirnya diutus seorang yang paling berwibawa dan
terhormat di kalangan bangsa Quraisy, yang paling pandai berkata-kata, iaitu
Utbah bin Rabi’ah. Utbah diutus menemui
Muhammad saw. mengemukan 3 tawaran kepada baginda.
Tiga tawaran tersebut ialah pertama:
menjadi orang yang terkaya di kalangan
bangsa Quraisy; kedua diberi peluang memilih sepuluh orang wanita-wanita
Quraisy yang cantik-cantik menjadi isteri; dan ketiga ialah menjadi raja bagi bangsa
Quraisy.
Setelah mendengar ketiga-tiga tawaran
tersebut Rasulullah lalu berkata dengan membaca Surah Hamim Sajadah ayat 1
hingga ayat 13, yang bermaksud:
(1)“Alif Lam Mim Allah mengetahui akan
maksudnya.
(2) Turunnya Kitab (al-Qur’an) tidak diragukan lagi adalah daripada Tuhan semesta alam.
(3)Mengapakah
mereka katakan: Al-Qur’an ini diada-adakan oleh Muhammad? Sebaliknya dia kitab yang benar datangnya dari Tuhan-Mu,
untuk engkau peringatkan kepada kaum yang belum didatangi oleh orang yang
memberi peringatan sebelum engkau. Mudah-mudahan mereka mendapat pertunjuk.
(4)Allah itulah
yang menciptakan beberapa langit dan bumi serta apa yang ada di antara keduanya
dalam enam hari. Kemudian Dia(Allah)telah bersemayam di atas singgah sana. Tidak
ada bagi kamu pemimpin dan penolong selain daripada-Nya, mengapakah kamu tidak beringat?
(5) Dia (Allah)
yang mengatur urusan (pemerintahan) dari langit ke bumi, kemudian urusan itu
naik kepada-Nya pada hari yang anggarannya seribu tahun mengikut perhitungan
kamu.
(6) Begitulah,
Allah itu Maha Tahu akan perkara yang tersebunyi dan yang terang lagi Perkasa
lagi pula Penyayang.
(7) Iaitu yang
menjadikan sesuatu dengan sebaik-baiknya. Dan memula menciptakan manusia itu
daripada tanah.
(8) Kemudian
dijadikan-Nya keturunan manusia itu daripada pati air yang hina.
(9) Kemudian
dibentuk-Nya dan ditiupkan ke dalamnya sebahagian dari rohnya (Allah), dan
dijadikan bagi kamu pendengaran, penglihtan dan hati, sedikit sekali kamu bersyukur.
(10) Berkata
orang-orang (yang kufur) itu; Apabila badan kita telah hancur-luluh di dalam
tanah adakah kejadian kita akan dibaharukan (hidupkan kembali)? Sebaliknya
mereka menyangka mengenai pertemuan dengan Tuhan mereka.
(11) Katakanlah:
Kami dimatikan oleh Malakul maut(Izrail) yang telah diwakilkan kepadanya untuk mematikan kamu,
kemudian kepada Tuhan kamu dikembalikan.
(12) Kalau
sekiranya engkau lihat (engkau akan hairan), ketika orang-orang yang
berdosa itu menundukkan kepala kepada
Tuhan mereka (seraya berkata): Wahai Tuhan kami! Kami telah melihat dan telah
mendengar (seruan rasul), sebab itu kembalikanlah kami ke dalam dunia supaya
kami kerjakan amalan yang salih, sesungguhnya kami sekarang sudah yakin.
(13) Kalau Kami mahu, Kami dapat memberikan pertunjuk kepada setiap
orang tetapi ketetapan kata dari-Ku iaitu, Aku pasti akan penuhkan neraka
Jahanam itu dengan bangsa jin dan manusia semuanya.
Uthbah
menjadi terpukau mendengar: ayat-ayat tersebut, kerana kata-kata dan susunan
yang indah dan pengertiannya yang amat mendalam, yang berisi seruan untuk
beriman dengan Allah agar mendapatkan kebahagian, dan mengancam jangan
mengabaikan apa yang pernah menimpa kaum ‘Aad dan Tsamuud.
Utbah
tidak berkata apa-apa lagi, lalu meminta
untuk kembali pulang. Rasulullah pun tidak berkata apa-apa lagi selain
membaca ayat tersebut.
Beberapa bulan kemudian, pemuka –pemuka
Quraisy kembali berkumpul berunding
sesuatu
stratigi lagi untuk menghentikan
Muhammad untuk terus berdakwah. 5 orang yang paling terkemuka di
kalangan bangsa Quraisy iaitu Abu Jahl
bin Hisyaam, Umayyah bin Khalaf, Abu Sofyan bin Harab, Utbah bin Rabi’ah dan
Syaibah bin Rabi’ah. Mereka diutus hendak bertemu dengan Abu Thalib.
Di hadapan 5 orang utusan Quraisy, Abu
Thalib sebagai pelindung Rasulullah, berkata kepada Rasulullah untuk
menghentikan dakwahnya kerana beliau (paman) tidak sanggup melindungi
keselamatannya. Dengan perkiraan yang demikian itu, Rasulullah saw dengan air
mata yang berlinang-linang di permukaan Quraisy atau musuh-musuhnya, beliau
berkata kepada paman Abu Thalib:
“Hai
pamanku, sekiranya mata hari diletakkan di tagan kananku dan bulan di tangan
kiriku, tidaklah aku akan berhenti dari pekerjaan ini, sehingga Allah
memenangkan apa yang akau ajarkan itu atau aku binasa dalam memperjuangkannya.”
Selepas mengucapkan kata-kata itu, Rasulullah
lalu menangis. Demikianlah tingginya nilai pekerjaan yang bernama dakwah, iaitu
menyeru manusia untuk beriman dan beramal salih sehingga pekerjaan itu tidak
dapat ditukar dengan harta benda yang bagaimana juga banyaknya, sehingga tidak
dapat diganti dengan bulan dan ditambah matahari sekali pun.
Kesungguhan baginda Rasul Nabi Muhammad
saw. dalam dakwahnya menemui kejayaan sehingga seluruh dunia dapat ditarbiahan.
Mereka yang menggunakan akal fikiran
yang sihat menerima Islam sebagai agama yang benar atau cara hidup yang diredai
Allah s.w.t..
No comments:
Post a Comment