(Disiarkan
pada 20. 02. 2016)
Hidup ini sentiasa tidak sunyi dengan
cabaran kerana hidup merupakan ibadat kerana Allah. Nabi Adam a.s. setelah dimurkai
Allah di syurga akibat kegagalannya memelihara amanat Allah yang
dipertanggungjawabkan kepadanya, terpaksa mengharungi kehidupan di alam dunia yang
amat mencabar tidak seperti mana semasa ia masih tinggal di syurga yang semua keperluan
hidupnya disediakan.
Allah swt bekalkan manusia dengan
berbagai macam fitrah tujuan untuk memahami teka teki pembangunan kehidupan.
Manusia adalah makhluk Allah yang amat banyak fitrah Allah bekalkan.
Antara fitrah yang tertinggi berbanding
dengan fitrah-fitrah lainnya ialah mempunyai akal dan kemahiran berfikir.
Dengan fakulti fitrah tersebuat manusia
diberi tanggungjawab yang amat berat dan mencabar sebagai khalifah Allah di
alam dunia. Memakmurkan alam kehidupan berbagai makhluk Allah merupakan
tanggungjawab yang paling mencabar kerana untuk melaksanakan amanat tersebut
setiap individu mukmin wajar mempunyai iman serta ketakwaan kepada Allah swt.
yang amat tinggi yang membolehkan amanat itu dapat dipelihara.
Iman dan ketakwaan kepada Allah swt. sahaja
belum menjaminkan kesempurnaan perlaksana kekhalifahnya. Setiap individu mukmin
wajar mengisikankan jiwanya dengan ilmu pengetahuan dunia dan ukhrowi. Ilmu
itu, mengikut Baginda Rasul Nabi Muhammad saw. merupakan satu ketinggian nilai
manusia di sisi Allah s.w.t. Malah menuntut ilmu merupakan sepanjang hayat
iaitu mulai dari buaian hingga ke liang lahad.
Orang yang berilmu adalah jauh lebih
mulia berbanding dengan orang yang tidak punya ilmu. Orang yang berilmu
mengenali dirinya maka ia mengenali Tuhannya. Orang yang berilmu adalah orang
yang paling takut kepada Allah. Allah berfirman dalam surah az-Zumar ayat 39:9
yang bermaksud:
“Katakanlah.
Adakah sama orang-orang yang berilmu dengan orang-orang yang tidak berilmu.“
Penganugerahan akal oleh Allah kepada
manusia adalah suatu hadiah yang paling berharga sekali dan tidak dapat dinilai;
tanpa akal manusia tidak dapat menjalankan
tugas sebagai khalifah Allah swt. dan manusia adalah sama dengan
binatang. Dengan akal manusia dapat berfikir dan bertindak sesuai dengan tugasnya
sebagai hamba Allah swt.
Akal juga merupakan alat bagi seseorang manusia untuk
dapat menilai sesuatu dan menggunakannya untuk manfaat umum. Segala rahsia
yang selama ini terpendam dan
tersembunyi dapat dibongkar oleh manusia. Untuk mengetahuinya manusia perlulah
mengkaji dan menyelidik, akan tersingkaplah rahsia-rahsia tersebut. Itulah dia
peranan akal yang menemukan sesuatu itu dengan hakikat kejadianya, manusia akan
kagum terhadap hikmah dan kebijaksanaan ciptaan Allah swt.
Hidup di dunia sentiasa Allah hidangkan
berbagai cabaran dalam pembangunan. Maka peranan akal untuk mengatasi cabaran
yang diselimutkan kepada agenda pembangunan menjadi keutamaan. Dengan
penggunaan akal untuk menyelesaikan permasalahan hidup, kita tidak merasakan
cabaran itu amat berat kerana Allah tidak memberatkan manusia lebih dari
kemampuannya.
Para utusan Allah swt iaitu Rasul dan Nabi
adalah manusia yang amat berat cabarannya dalam usaha menyebarkan dan
mentarbiahkan ilmu agama kepada masyarakat musrikin. Kerap kali mereka
ditertawakan malah hingga diancam di bunuh
supaya mereka berhenti menjalankan ibadatnya.
Baginda Rasul Nabi Muhammad saw telah
mengharungi satu keadaan hidup yang amat getir sekali yang dirancang oleh
kaumnya, masyarakat Quraisy yang
berikhtiar untuk menghentikan usaha Baginda untuk menyebarkan agama Islam
kepada mereka. Baginda telah dicabar dengan hadiah yang amat tinggi sekali
seperti menjadi pemerintah masyarakat
Quraisy
dan diberi peluang untuk memilih wanita
yang paling cantik dan kaya di antara
kaumnya
sebagai isteri, namun semua itu ditolak oleh Baginda sambil berkata:
“Sekiranya Allah berikan matahari di
tangan kananku dan bulan di tangan kiriku
untuk supaya saya menghentikan diri menyebarkan dakwahku, namun saya
tidak akan menerima hadiah tersebut dan memilih untuk meneruskan ibadat
memperkenalkan Islam ke seluruh manusia sebagai cara hidup.”
Satu cabaran yang amat membahayakan
keselamatan Baginda dalam menyebarkan Islam kepada kaum Quraisy ialah semasa
Baginda diperintahkan Allah untuk berhijrah ke Medina al Mukaramah ialah diutus
para pejuang Quraisy untuk menangkap nabi, hidup atau mati dan akan dihadiakan
100 ekor untah. Perjuangan Rasul mentarbiahkan Islam mendapat bimbingan dari
Allah swt. maka segala ancaman musuh Islam untuk keselamatannya dapat
diatasinya.
Firman Allah surah an-Nahl ayat 16:78
yang bermaksud:
“Allah
telah mengeluarkan kamu dari perut ibumu sedangkan kamu tidak mengetahui
sesuatu. Lalu Allah jadikan bagimu pendengaran, penglihatan dan hati (akal)
supaya kamu bersyukur.”
Seringkali Allah swt menggesa supaya
manusia menggunakan akalnya demi manfaat
kepada dirinya, keluarganya dan
masyarakat umum. Setiap individu yang tidak menggunakan akal yang diberikan
itu adalah suatu kesalahan yang besar
dan dapat menjatuhkan dirinya ke jurang kebinasaan. Akal haruslah diarahkan untuk mengkaji dan menilai
kekuasaan Allah swt. bagi menguatkan lagi
akidah dan keimanan kepadanya. Firman Allah swt. surah Ar-Rum ayat 30:8
yang bermaksud:
“Tidakkah
mereka memikirkan apa yang ada pada diri mereka sendiri. Allah tiada menjadikan
langit, bumi dan apa-apa yang ada di antara keduanya melainkan dengan
sebenarnya (bukan sia-sia), dan mengikut waktu yang ditetapkan-Nya. Tetapi
kebanyakan manusia ingkar (tidak percaya) menemui
Tuhan mereka.”
Setelah Allah menerangkan bahawa manusia
itu kebanyakannya kufur, tidak mengetahui hanyalah perkara-perkara yang lahir
sahaja dari kehidupan di dunia dan mereka pula cuai dari memikirkan tentang
akhirat, maka Allah telah mencela
kecuaian mereka terhadap akhirat itu, padahal kedatangannya tidak diragukan
lagi, dan siapa yang menging- karinya
telah digesa, supaya menggunakan akal fikiran mereka untuk memperhatikan dan merenung apa yang ada pada
diri sendiri, kerana diri seseorang itulah yang paling dekat dari lain-lain makhluk.
Jelasnya hendaklah mengajak diri sendiri
supaya berfikir mengenai ciptaan Allah yang berupa langit dan bumi serta segala
isinya. Tidaklah semuanya itu dijadikan dengan sia-sia bahkan dijadikan dengan kebenaran. Siapa yang
menganggap bahawa ciptaan Allah itu dijadi kan sebagai sia-sia atau permainan,
pasti diancam dengan api neraka – sesuai dengan firman-
Nya
pada surah Saad ayat 38:27 yang
berbunyi:
“Dan
tiadalah Kami (Allah) menjadikan langit dan bumi serta barang yang di antara keduanya berkeadaan
sia-sia. Yang demikian itu persangkaan orang-orang yang kufur. Maka celakalah bagi orang-orang
yang kufur itu kerana mendapat neraka
Wail.”
Setelah Allah menyebutkan seksaan bagi
orang-orang yang tersesat dari jalan Allah lantaran merlupakan hari Hisab dengan
menyangkakan tidak ada apa-apa yang
dipekirakan di kemudian hari, maka
disebutlkanlah pula di sini pernyataan-Nya yang lain:
“Tiadalah
Kami (Allah) menjadikan langit dan bumi serta barang yang di antara keduanya
sia-sia.”
Kejadian langit yang mengandungi
bintang-bintang, bulan dan matahari hingga kelihatan indah dan menakjubkan bagi
orang-orang yang mahu memikirkannya dan ingin mengetahui rahsia dan faedahnya,
begitu pula kejadian bumi dengan segala isinya, yang sangat berguna bagi
kehidupan manusia, haiwan dan tumbuh-tumbuhan – yang merupakan ciptaan yang ada
tujuannya – bukan diciptakan oleh Allah
dengan sia-sia, secara main-main
atau
sia-sia, bukanlah demikian! Malah Allah menciptakan alam tersebut mengandungi
hikmah
yang besar, rahsia yang halus dan faedah yang banyak.
Dan diciptakan untuk kegunaan makhluk di
dalam mentaati Allah dengan mengikuti perintah dan meninggalkan apa yang
ditegah. Hal tersebut samalah juga dengan manusia dan jin, keduanya telah
diciptakan bukanlah untuk dibiarkan
berkeadaan sia-sia, bahkan mereka akan dibangkitkan semula selepas matinya,
kemudian akan diperkirakan segala amalannya dari yang sekecil-kecilnya hingga
yang sebesar-besarnya, sama ada banyak mahupun sedikit, dan akhirnya akan
diberi balasan, kalau baik dibalas baik, kalau
jahat balasannya setimpal dengan kejahatan yang dilakukannya.
Bandingan ayat ini samalah dengan ayat
51:56 surah adz-Dzariat yang
berbunyi:
“Tidaklah
Aku jadikan jin dan manusia melainkan supaya mengabdikan kepada Aku (Allah). Yang demikian itu pesangkaan
orang-orang yang kufur.”
Orang yang kafir Makkah yang ingkar
terhadap Allah dan terhadap keterangan-keterangan-Nya yang terdapat pada diri
mereka dan pada kejadian alam -
menyangkakan terjadinya langit
dan bumi dengan segala isinya itu tidak ada hikmahnya. Pada hal ia
dijadikan untuk membuktikan wujudnya Allah sebagai penciptanya.
Seterusnya Allah menyebutkan akibat dari
keburukan perangai mereka dengan ancaman-Nya iaitu:
“Maka
celakalah bagi orang-orang yang kufur itu kerana mendapat neraka Wail.”
Nasib malang yang bakal menimpa mereka
ialah neraka Wail iaitu sebuah lembah di dalam neraka, yang disediakan menjadi
tempat kediaman mereka.
Allah tidak menciptakan makhluk-Nya
melainkan dengan kebenaran, dan mereka setelah mati akan dibangkitkan semula,
tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui hal itu kerana telah cuai dan lali
dari memikirkan akhirat, bahkan tidak percaya bahawa mereka akan bertemu dengan
Tuhan mereka, untuk diberi pembalasan di atas amalan mereka, yang baik dibalas
dengan baik dan yang jahat dibalas dengan kejahatan, kerana Allah tidak
menganiaya walau seorang makhluk pun dengan menyeksa tanpa dosa atau
menyia-nyiakan pahala bagi orang yang
yang beramal saleh.
Semuanya itu dilakukan dengan kebenaran
atau keadilan. Lantaran itulah dijadikan langit dan bumi serta isinya dengan
adil, untuk menegakkan kebenaran
berterusan sampai kedatangan hari kiamat yang telah ditetapkan. Maka apabila
kiamat telah datang, semua makhluk akan dimusnahkan-Nya pula, dan ditukarkan
bumi yang ada ini dengan bumi yang lain pula, kemudian diadakan hisab atau
perkiraan kepada semua makhluk dengan
tidak ada siapa-siapa yang dikecualikan-Nya
Kemudian Allah menyebutkan pula, bahawa
kebanyakan manusia mencuaikan akhirat kerana tidak percaya bahawa mereka bakal menemui Tuhan.
Kalaulah mereka mahu mengajak dirinya berfikir dan merenungkan serta
mengenangkan kejadian ciptaan Allah, nescaya mereka akan mempecayainya dan
pecaya bahawa mereka disediakan tempat
tinggal setelah mereka dimatikan.
Manusia ditakdirkan hidup berjuang.
Berdasarkan dari hakikat ini, manusia haruslah menginsafi bahawa hidupnya di
dunia ini penuh dengan cabaran maka hidup adalah untuk perjuangan, pertarungan
dan pesaingan. Setiap orang tidak
terlepas dari hakikat perjuangan ini, kerana hidup ini sendiri sudah
mempunyai erti berjuang, bergerak.
Dengan pergerakan dan perjuangan ini menyebabkan wujudnya cita-cita hasrat
kepada manusia.
Tanpa cita-cita manusia diibaratkan
bangkai; tanpa berjuang manusia tidak bererti hidup. Hidup, cita-cita dan berjuang adalah hakikat
manusia. Oleh itu kalimat manusia adalah mencakupi hidup yang mempunyai
cita-cita dan perjuangan.
Firman Allah surah Al-Balad ayat 90:4 yang bermaksud:
“Sesungguhnya
Kami telah menciptakan manusia itu dalam kehidupan bersusah payah.”
Allah bersumpah dengan nama kota Makkah
yang berada di tanah haram, (Ayat 1 surah Al-Balad), yang dimuliakan-Nya,
kerana di sana ada bangunan tertua di dunia iaitu Kaabah, menjadi kiblat
penduduk dunia dan dijadikan tempat turunnya
sekalian rahmat . iaitulah tanah suci yang aman tenteram dan disucikan
oleh Allah semenjak terciptanya langit dan bumi. Lantaran kelebihannya yang
sangat intemewa inilah, Allah bersumpah dengan menyebut namanya, untuk
menerangkan bahawa manusia diciptakan oleh Allah berada di dalam kehidupan yang
perit.
Begitu pula Allah bersumpah dengan
mengaitkan nama Muhammad saw (ayat 2 surah yang sama) yang tinggal di sana
sebagai penduduknya, menambahkan mulia kota tersebut kerana dia didiami oleh
Nabi yang mulia.
Juga bersumpah dengan nama bapa (ayat 3
surah yang sama) maksudnya Nabi Adam bersama anak atau zuriatnya, bukan
keturunan yang kafir. Oleh sebab itu orang kafir walaupun keturunan Nabi Adam,
tidak mendapat kehormatan untuk
dibenarkan tinggal di kota Makkah.
Allah
bersumpah dengan nama-nama yang disebutkan itu, untuk menguatkan penyataan-Nya,
bahawasanya manusia telah diciptakan Tuhan untuk menghadapi kehidupan yang serba sukar, mestilah bersusuah-payah, bukan
untuk bersenang-lenang, iaitu dari semen
jak ditiupkan roh ke dalam jasadnya,
sampailah roh itu dicabut dan akan berpisah dengan jasadnya.
Dia dilahirkan dengan bersusah-payah;
mula-mula dikandung kemudian diperanakan, kemudian disusukan, setelah disapih
(diceraikan susu), berkerja mencari sara hidup dan meneruskan hidup, akhirnya
ketika datang ajalnya dia berjuang dengan maut. Memanglah seluruh hidupnya
menempuh kesukaran dan kepayaan. Menerima cabaran akan mendidik kita
memantapkan iman kepada Allah kelak akan memimbing kita ke jalan yang diredai
Allah s.w.t.
No comments:
Post a Comment