(Disiarkan pada 9. 4. 2016)
Alam tumbuh-tumbuhan merupakan makhluk yang kehidupannya
ada sedikit kebersamaan dengan falsafah kehidupan makhluk manusia. Tumbuh-tumbuhan
adalah makhluk yang hidup memerlukan air, udara dan cahaya mata hari serta
makanan berbentuk uria atau organik dari tanah. Tumbuh-tumbuhan juga membiak
dengan cara tumbuh dari benihnya sendiri. Tumbuh-tumbuhan memproses makanannya
sendiri dengan bantuan cahaya mata hari dan gas karbon dioksida yang dipanggil
proses fotosintesis.
Manusia juga hidup memerlukan
elemen-eleman yang digunakan oleh tumbuh-tiumbu han kecuali makanan di mana
manusia memakan makanan yang telah dimasak selain dari makanan yang berbentuk
buah-buahan. Manusia memproses makan dengan cara penghada man dalam perutnya
sebelum zat-zatnya dapat diguna untuk pembangunan fisikal.
Manusia untuk hidup bahagian dan
bermanfaat kepada pembangunan alam kehidupan termasuklah tumbuh-tumbuhan, semestinya
mempuyai ilmu kerana dengan ilmu akan mem bina akal serta kemahiran
berfikir dalam mengolah kemahiran hidup
bersepadu.
Allah s.w.t. memerintahkan manusia supaya
membaca demi memperolehi ilmu penge tahuan kerana Allah tidak akan mengubah pada
kehidupan itu jika tidak ada usaha kita untuk mengubahkan keadaannya. Allah
berfirman dalam surah ar-Rad ayat 13:11 yang bermaksud:
“......Sesungguhnya
Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri.”
Allah tidak sekali-kali akan mengubah
apa yang dipunyai oleh sesuatu kaum, sama ada berupa nikmat, kesenangan dan
kesejahteraan dengan menghilangkan dari sisinya atau melenyapkannya sama
sekali, sehingga kaum itu sendiri yang mengubah apa yang dimilikinya itu dengan
perbuatan-perbuatan yang zalim, membuat
permusuhan, melakukan kejahatan dan perkara-perkara yang merosakkan peraturan
yang akibatnya segala nikmat dan kesenangan hilang dari sisinya.
Begitu pula Allah s.w.t. tidak mengubah
keadaan kaum yang menderita kesusahan dan kesengsaraan, sehingga kaum itu
sendiri berusaha mengubah nasibnya kepada kesenangan dan kesejahteraan barulah
Allah s.w.t. mengubahnya pula selaras dengan usaha kaum tersebut. Sebagai
manusia, usaha untuk mengubah keadaan hidup adalah semata-mata tawakal kepada Allah
s.w.t. Allahlah yang berhak memberi ganjaran kepada usaha kita itu.
Walaubagaimana pun konotasi ini, iaitu
benih yang baik akan mengeluarkan buah yang baik, merupakan tamsilan bahasa
mengkiaskan kepada pembangunan manusia
sebagai pemain dalam arena pembangunan tamadun. Naluri manusia sentiasa
mempunyai fitrah menghendaki sesuatu yang baru. Manusia mempunyai keinginan dan
keupayaan bertindak untuk menghasilkan sesuatu yang baik bagi pembangunan dirinya. Kesungguhannya
adalah fitrah ketekunan melaksanakan aktiviti pembangunan.
Fitrah ini adalah kekuatan dalaman
individu untuk memenuhi kehendak diri demi melahirkan sesuatu perubahan dalam
hidup. Hidup yang sentiasa diinginkan dalam mereali sasikan pembangunan ialah
membuat perubahan pada kehidupan itu agar ia tidak menjadi statik atau
membosankan.
Setiap yang baik itu tidak datang dengan
sendirinya jika tidak ada usaha dicurahkan iaitu kesungguhan diri berbuat
sesuatu untuk merealisasikannya apa yang diinginkan. Kejayaan itu adalah satu produk atau penghasilan dari kesungguhan
individu melaksanakan sesuatu agenda pembangunan. Kesungguhan merupakan tawakal
kepada Allah s.w.t.. Keredaan Allah s.w.t. terhadap usaha yang kita curahkan
akan membuahkan pembangunan dalam hidup ini.
Kewajipan menuntut ilmu adalah untuk
melahirkan kemuliaan akal. Kemuliaan akal itu adalah dari segi ia menjadi sumbur keluarnya ilmu dan
hikmah, serta sebagai alat untuk
memperolehi ilmu dan hikmah. Akan
tetapi jiwa (roh) manusia merupakan
sumber bagi ilmu
dan
hikmah, dan keduanya telah tertanama di dalamnya dengan pasti sejak awal mula
ia dicip
takan;
sebagaimana adanya api di dalam batu,
air di dalam bumi dan bibit pohon kurma dalam biji kurma. Namun begitu untuk
mencapai keduanya tadi, harus berusaha secara nyata sebagaimana harus berusaha
menggali perigi intuk mengeluarkan sumber air.
Sebagaimana air itu ada juga yang
mengalir tanpa dikerjakan oleh manusia,
ada yang tersimpan dalam tanpa memerlukan untuk digali dan hanya
diusahakan dengan sedikit kepayahan, maka begitu pula ilmu dalam jiwa manusia.
Ilmu, ada yang dicapai tanpa melalui pelajaran manusia sebagai mana berlaku ke
atas para Nabi Alaimussalam, kerana ilmu-ilmu mereka itu lahir dan datang dari
golongan Malaikat yang luhur tanpa perantaraan manusia.
Pada kebiasaannya memperolihi
ilmu memerlukan masa yang lama sebagaimana keadaan orang awam, apatah lagi orang-orang yang bodoh, yang usia mereka telah tua, mereka tetap berada
dalam kelalian dan kebodohan, kerana sewaktu kecilnya mereka tidak belajar.
Ada yang memperolehi ilmu cukup
dengan usaha sedikit dan masa relatif
pendek seperti keadaan anak-anak yang cergas akalnya. Tentang adanya ilmu yang
telah tertanam di dalam jiwa manusia. Firman Allah dalam surah al-A’raf ayat: 7:172
yang bermaksud:
“Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak Adam dari
sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka (seraya
berfirman);”Bukankah Aku ini Tuhanmu?” mereka menjawab:”Betul (Engkau Tuhan
kami), kami menjadi saksi.”
Allah memberi
tahukan Rasul-Nya Muhammad s.a.w. tentang persetiaan anak-anak Adam seluruhnya
terhadap keesaan Allah. Iaitu suatu ikrar yang semula jadi semenjak mereka
diciptakan Tuhan (dalam punggung atau tulang sulbi) bahawa mereka adalah dijadikan mengikut fitrah Islam, berikrar
mengakui adanya Tuhan yang menciptakan mereka serta beriman dengan-Nya dan
hanya kepada Allah sahajalah mereka mengabdikan diri.
Persetiaan itu berbunyi “Bukankah Aku Tuhan kamu?” Mereka
menjawab: “Betul (Engkau Tuhan kami), kami menjadi saksi.”
Allah berfirman
dalam surah Al-Zukhruf ayat 43:9 yang maksudnya:
“Dan kalau engkau tanyakan kepada mereka:Siapakah yang menciptakan
langit dan bumi?” Pasti mereka katakan:”Yang menciptakannya ialah Tuhan yang
Maha Perkasa lagi Maha mengetahui.”
Setelah Allah
menyebutkan keadaan orang-orang musrik yang berterusan hidup di dalam kekufuran
lantaran mengingkari pengajaran al-Qur’an, tidak mentauhidkan Allah, bahkan
tidak pula percaya dengan adanya hari kebangkitan, maka di sini Allah
menerangkan pula akan adanya perbuatan mereka yang bertentangan dengan apa
mereka katakan, iaitu kalaulah engkau tanyakan wahai rasul kepada kaummu yang
syirik:
“Siapakah yang menciptakan langit dan
bumi?” Pasti mereka jawab: Yang menciptakannya ialah Tuhan yang Maha Perkasa di
dalam kekuasaannya, lagi bijaksana mengetahui
segala sesuatu sehingga tak ada yang terlepas dari pengetahuan-Nya,
Orang-orang yang musyrik itu sedia
mengakui bahawa tidak ada pencipta yang dapat menciptakan langit dan bumi kecuali Allah, namun demikian
terus menerus di samping menyembah Allah mereka sembah patung dan berhala.
Seluruh umat manusia adalah diciptakan
atas dasar iman. Semua Nabi-Nabi yang diturunkan adalah membawa tauhid, oleh
kerana itu mereka menyeru dengan seruan:
“Katakanlah,
bahawa tiada Tuhan yang berhak disembah selain Allah s.w.t.”
Sesungguhnya manusia itu tentu
mempercayai adanya Tuhan, hanya sahaja mereka keliru dalam kenyataannya dan
dalam sifatnya.
Kemudian oleh kerana mempercayai adanya
Allah s.w.t. itu telah tertanam dalam jiwa manusia, maka mereka terbahagi
kepada dua iaitu:
1. Orang yang berpaling kemudian ia lupa
iaitu orang-orang yang kafir.
2. Orang yang
mahu memusingkan fikirannya kemudian ingat, orang itu adalah
laksana orang yang membawa surat akuan
kemudian tengah sebab lupa, lalu ia ingat
kembali.
Kelebihan manusia daripada makhluk Allah
lainnya ialah penganugerahan akal, suatu hadiah yang paling berharga sekali dan
tidak dapat dinilai. Tanpa akal manusia tidak
dapat menjalankan tugas sebagai khalifah Allah s.w.t.
Dengan akal manusia dapat berfikir
dan bertindak sesuai dengan tugasnya
sebagai hamba Allah s.w.t. Akal juga merupakan alat bagi seseorang manusia
untuk dapat menilai sesuatu dan menggunakannya untuk manfaat umum. Segala
rahsia yang selama ini terpendam dan tersembunyi dapat dibongkar oleh manusia.
Inilah dia hikmah Allah s.w.t. menjadikan seluruh makhluk ini tidak sia-sia.
Untuk mengetahuinya manusia perlulah
mengkaji dan menyelidik, akan tersingkaplah rahsia-rahsia tersebut. Itulah dia
peranan akal yang menemukan sesuatu itu dengan hakikat kejadiannya, manusia
akan kagum terhadap hikmah dan kebijaksanaan ciptaan Allah s.w.t.
Nilai akal kepada manusia adalah suatu
yang tidak dapat dihitung oleh manusia, oleh itu Allah s.w.t. menyarankan
kepada manusia supaya menggunakan akal ini mengikut landasan yang telah
digariskan olehnya. Allah berfirman dalam surah An-Nahl ayat 16:78 yang
bermaksud:
“Allah
telah mengelurkan kamu dari perut ibumu sedangkan kamu tidak mengetahui sesuatu.
Lalu Allah jadikan bagimu pendengaran, penglihatan dan hati (akal) supaya kamu
bersyukur.”
Oleh itu seringkali Allah s.w.t.
menggesa supaya manusia menggunkan akalnya demi manfaat kepada dirinya,
keluarganya dan masyarakat umum. Akal yang digunakan tidak mengikut aturan yang
sepatutnya atau tidak menggunakan akal yang diberikan itu adalah suatu
kesalahan yang besar dan dapat menjatuhkan dirinya ke jurang kebinasaan. Apa
yang sepatutunya, akal haruslah
diarahkan untuk mengkaji dan
menilai kekuasaan Allah s.w.t. bagi menguatkan lagi akidah tauhid dan keimanan
kepadanya.
Firman Allah s.w.t. dalam surah Ar- Rum
ayat 30:8 yang bermaksud:
“Tidakkah
mereka berfikir tentang diri mereka. Allah tidak menjadikan langit dan bumi dan
barang di antara keduannya melainkan dengan sebenar (tidak sia-sia)
Setelah Allah s.w.t. menerangkan bahawa
manusia itu kebanyakannya kufur, tidak mengetahui hanyalah perkara-perkara yang
nyata atau lahir dahaja dari kehidupan di dunia dan mereka pula cuai dari memikirkan
tentang akhirat itu, pada hal kedatangannya tidak diragukan lagi, dan siapa
yang mengingkarinya telah digesa, supaya menggunakan akal fikiran mereka untuk
memperhatikan dan merenung apa yang adapada diri mereka sendiri, kerana diri
seseorang itulah yang paling dekat dari lain-lain makhluk.
Jelasnya hendaklah mengajak diri sendiri
supaya berfikir mengenai ciptaan Allah yang berupa langit dan bumi serta segala
isinya. Tidaklah semuanya itu dijadikan dengan sia-sia bahkan dijadikan dengan
kebenaran. Sesiapa yang menganggap bahawa ciptaan Allah itu dijadikan sebagai
sia-sia atau permainan, pasti diancam dengan api neraka. Firman Allah s.w.t.
surah Saad ayat 38:27 yang bermaksud:
“
Kami tiada menjadikan langit dan bumi dan apa-apa yang di antara keduanya
dengan sia-sia. Itu adalah persangkaan orang-orang yang tidak beriman, maka celakalah bagi orang-orang yang
kufur itu dimasukkan dalam neraka.”
Ayat ini menjelaskan bahawa Allah tidak
menciptakan makhluk-Nya melainkan dengan kebenaran, tetapi kebanyakan manusia
tidak mengetahui hal itu kerana telah cuai dan lalai dari memikirkan akhirat,
bahkan tidak percaya bahawa mereka akan bertemu dengan Tuhan mereka, yang baik
dibalas dengan baik dan yang jahat dibalas dengan kejahatan, kerana Allah
s.w.t. tidak menganiaya walau seorang makhluk pun dengan menyiksa tanpa dosa
atau menyia-nyiakan pahala bagi bagi orang yang beramal salih.
Semunya itu dilakukan dengan kebenaran
atau keadilan. Lantaran itulah dijadikan
langit
dan bumi serta isinya dengan adil, untuk menegakkan kebenaran berterusan sampai
kedatangan
hari kiamat yang telah ditetapkan. Maka apabila kiamat telah datang, semua
makhluk akan dimusnahkan-Nya pula, dan ditukarlah bumi yang ada ini dengan bumi
yang lain pula, kemudian diadakan hisab atau perkiraan kepada semua makhluk
dengan tidak ada siapa-siapa yang dikecualikan-Nya.
Kemudian Allah s.w.t.
menyebut pula, bahawa kebanyakan manusia mencuaikan akhirat kerana tidak
percaya bahawa mereka bakal menemui
Tuhan. Kalaulah mereka mahu mengajak dirinya berfikir dan merenungkan
serta mengenangkan keajaiban ciptaan Allah s.w.t., nescaya mereka akan
mempercayainya dan percaya bahawa mereka disediakan tempat tinggal setelah
mereka dimatikan.
Demikianlah tamsilan bahasa:
“benih yang baik akan mengelurkan buah yang baik”, yang dikiaskan kepada
manusia yang beriman dan berilmu pengetahuan bahawa ufuk pemikirannya dari dunia hingga ke ahkirat. Di samping itu
juga menggunakan akal yang diberikan Allah s.w.t. dengan betul demi memelihara
ketauhidan kepada Zat yang Maha Berkuasa dan Maha Bijaksana itu.
No comments:
Post a Comment