Disiarkan pada 2.
4 2016)
Manusia dibekalkan Allah s.w.t.
dengan akal fikiran sebagai wadah memahami falsafah disiplin kehidupan yang
digarisbawahkan oleh Islam sebagai cara hidup. Setiap individu muslim wajar
memahami ciri-ciri pengurusan dalam kelangsungan hidup bertama- dun. Konsep
pengurusan berpaksi kepada dua disiplin iaitu pengurusan diri sebagai pemain
dalam pembangunan kehidupan dan kedua ialah pegurusan badan-badan di bawah
kelolaan anda sebagai pemain utama dalam kelangsungan hidup.
Seorang pengurus Islam perlu
menerapkan nilai-nilai Islam dalam praktis pengurusan nya. Dia mesti
bertindak dan berkelakuan sebagai
seorang Islam seperti yang dituntut dalam al-Qur’an dan as-Sunah. Setiap
perlakuan yang dilenggarakan, wawasan pemikirannya berpaksi kepada suasana
Allah reda atau tidak?
Islam meletakkan kejayaan
pengurusan yang berjaya di dunia dan di
akhirat. Jestru itu objektif pengurusan dan pekerja ke arah kejayaan di dunia
dan di akhirat dalam membentuk budaya organisasi yang unggul dan cemerlang yang
diredai Allah s.w.t.
Pengerusan tidak boleh wujud
sendiri. Praktis pengurusan tidak boleh wujud sendiri tanpa sokongan dan
pergantungan dengan sistem-sistem yang lain. Jika pengurusan diumpamakan
sebagai belon, yang dalam hal ini selagi belon itu tidak dipamkan angin ke dalamnya,
maka belon itu tidak mempunyai sebarang fungsi. Demikianlah juga dengan pengu rusan
yang tanpa diwujudkan sesebuah organisasi sudah tentu pengurusan tidak boleh berfungsi.
Dalam pengurusan Rasulullah
s.a.w. apabila baginda mentadbir pemerintahan sebuah negara Islam yang berpusat
di Medinah, baginda tidak menjalankan kesemua kerja seorang diri. Meskipun
baginda seorang nabi, namun baginda juga
manusia dan sebagai manusia baginda amat memerlukan orang lain bagi membantu
pengurusan pentadbiran kerajaan.
Dalam mengurus kakitangan
pentadbiran, baginda telah membahagikan kakitangan baginda kepada tiga golongan utama, iaitu al-wali (gabenor), al-‘amil (pemungut zakat) dan
al-qadi (hakim). Dengan erti
kata yang lain, baginda membentuk suatu struktur organisasi bagi membantu dan
melicinkan lagi urusan pentadbiran baginda.
Begitu juga halnya jika sekiranya
kita membelih sehelai baju di supermarket. Sebelum baju itu sampai ke tangan
kita, baju itu telah melalui berbagai tangan manusia dalam proses menjadikan ia
sebagai pakaian yang menutup aurat kita. Tanpa khidmat orang lain, kain yang
sudah selesai ditenun tidak akan menjadi baju maka itu tidak ada baju yang akan
sampai ke tangan kita.
Pertama kita memerlukan pekebun untuk
menanam kepas. Setelah kepas dituai ia
berali kepada pekerja di gedung memintal benang. Setelah benang itu
selesai dipintal ia berpindah kepada orang lain yang berkerja di industri
menenun kain. Setelah menjadi kain berpindah pula kepada orang yang menjahit
baju. Setelah baju itu siap ia berpindah kepada pemasaran di mana kita sebagai
pelenggan dapat sehelai kain baju untuk menutup aurat kita.
Takrifan pengurusan yang telah kita
sebutkan setakat ini tidak menjelaskan kepada kita tentang pandangan Islam
terhadap pengurusan. Apa yang kita ketahui ialah teori dan perbincangan dalam
pengurusan biasa tidak mengandungi langsung falsafah dan perinsip Islam. Dalam
Islam tidak wujud pengasingan sedemikian. Apa yang wujud ialah satu integrasi
harmoni disiplin pengurusan dalam Islam.
Islam sebagai ad-Din ialah satu budaya
dan cara hidup yang tesendiri, yang
membeza- kannya daripada ideologi, fahaman dan agama yang lain. Setelah satu
aspek kehidupan yang terdapat dalam Islam ialah pentadbiran organisasi dalam
sistem Islam yang tersendiri. Dalam pentadbiran organisasi, dengan
sendirinya terdapat pengurusan individu
seorang pengurus, pengerusan pekerja dan pengurusan pelbagai sumber sebuah organisasi.
Seorang
Islam tidak kira sama ada
pengurus atau pekerja wajiblah mempraktiskan
cara
hidup syumul yang telah diberi panduan melalui al-Qur’an dan Sunnah Rasulullah,
iaitu hadis yang bertujuan untuk memperhambakan diri semata-mata hanya kepada
Allah s.w.t.
Islam mengiktiraf agama sebagai
ad-Din, iaitu satu cara hidup yang lengkap dan menyeluruh. Dengan sendirinya
dalam Islam tidak wujud pemisahan antara pengurus daripada agama seperti yang
wujud dalam pengurusan moden. Apa yang jelas Islam mempunyai falsafah yang
tersendiri dalam pengurusan. Ajaran Islam di sini telah membekalkan panduan dan
prinsip berdasarkan sumber yang sahih dan nyata bagi menjadikan pengurusan
sebagai satu disiplin yang diredai Allah s.w.t.
Pengetahuan berkenaan falsafah
amat penting sekali kerana falsafah dianggap sebagai panduan pedoman bagi sesebuah
sistem yang daripada sistem tersebut
akan lahir pula konsep konsep yang akan mendorong sistem tersebut. Falsafah
pengurusan Islam amat berbeza sama sekali dengan falsafah pengurusan moden.
Falsafah pengurusan moden
berlandaskan konsep sekular yang mengasingkan perihala keduniaan dengan agama.
Bagi pengurusan moden, agama merupakan hal peribadi dan tidak berkait langsung
dengan pengurusan.
Falsafah pengurusan Islam menjadikan paradigma tauhid
sebagai tunjang kepada sikap dan perlakuan pengurus dalam mengurus pekerja dan
jabatannya Mengikut pandangan seorang
penulis buku perniagaan Islam, En. Sheikh Ghazali (1991), membicarakan falsafah
ekonomi Islam menegaskan tauhid sebagai “satu
ukuran dan landasan unggul bagi setiap keputusan dan perancangan yang dilaksanakan. Tauhid juga merupakan landasan
arah dan misi yang dibawa oleh sistem ini, yang setiap sesuatu yang berkaitan
dengan perjalanan sistem itu tidak lepas daripada mendahulu prinsip-prinsip
nilai-nilai dan segala pertimba ngan serta hukum-hukum yang menyertai tauhid”.
Pemahaman tentang tauhid akan
menjelaskan kandungan dan intipati pengurusan Islam. Mohd. Affandi Hassan
(1992) mentakrifkan paradigma tauhid sebagai
“satu kaedah ilmu berasaskan kewujudan Tuhan Yang Maha Esa dan Maha Berkuasa
serta Maha Adil dan Maha Pengampun serta
Maha Sempurna dan tiada satu pun yang menyerupaiNya, Pencipta segala makhluk”.
Pemahaman dan praktis berkenaan
diperkukuhkan melalui dua cabang asas tauhid, iaitu tauhid Uluhiyyah dan tauhid
rububiyyah.
Tauhid uluhiyyah ialah kepercayaan kepada keesaan Allah s.w.t. dan
bahawa setiap yang wujud di alam ini
adalah milik Allah s.w.t. Allah s.w.t. merupakan pemilik mutlak terhadap setiap
sesuatu, sementara manusia sekadar pemegang amanah dan tidak lebih dari itu.
Dalam tauhid uluhiyyah ini, pengurus sebagai manusia biasa bertindak sebagai
pemegang amanah. Oleh itu, dengan sendirinya amanah menjadi nilai dan juga
prinsip asas kepada pengurusan Islam.
Tauhid
Rububiyyah ialah kepercayaan
bahawa Allah s.w.t. sahajalah yang berhak dan boleh memberi rezeki,
menjaga dan menyuburkan ciptaanNya, termasuk manusia. Setiap sesuatu dan
perkara yang berlaku hanya berlaku dengan izinNya sama ada perkara itu baik ataupun tidak. Kepercayaan
kepada tauhid rububiyyah ini akan menjadikan pengurus seorang yang yakin bahawa
apa yang dilakukan olehnya akan mendapat ganjaran di dunia dan di akhirat
selagi amalan tersebut tidak bertentangan dengan Islam.
Implikasi daripada paradigma tauhid ini telah
eletakkan dua perhubungan yang yang penting dalam kehidupan seorang induvidu
Islam, iaitu pertama, perhubungan dengan Allah s.w.t. dan kedua perhubungannya
sesama manusia dan dengan makhluk yang lain. Daripada perhubungan tersebut akan
wujud dengan sendirinya dua peranan penting seorang manusia, iaitu peranan
sebagai hamba Allah dan sebagai khalifah dunia ini.
Pengurusan Islam mempunyai dua peranan
utama, iaitu sebagai hamba Allah dan khalifah Allah. Manakala dalam hal
perhubungan, seorang pengurus Islam dengan pekerja Islam dan satu lagi peranan
utama yang perlu ada ialah peranan sebagai saudara di dalam
Islam.
Pengurus sebagai hamba Allah meliputi
semua manusia. Profesor Dr. Haron Din,
seorang
profesor pengajian Islam dalam bukunya yang ditulis secara bersama, Manusia dan Islam ada membicarakan
hakikat hamba Allah yang menjelaskan manusia ialah hamba, hamba kepada Allah maha
penciptanya, kerana setiap yang dicipta itu pada hakikatnya ialah hamba kepada
yang mencipta.
Dengan sendirinya
dalam proses penciptaan, manusia menjadi
hamba kepada Allah s.w.t.. Sebagai hamba Allah manusia mestilah akur dan patuh
kepada semua perintah dan tuntutan Allah
s.w.t. Jestru itu, perlakuan manusia dalam seluruh kehidupannya mestilah untuk
Allah dan kerana Allah.
Jika seorang manusia itu ingkar atau
tidak patuh kepada suruhan Allah, maka
dengan sendirinya manusia itu tidak memperhambakan
dirinya kepada Allah s.w.t. Secara
jelasnya, manusia itu mengabdikan
dirinya kepada hawa nafsunya sendiri
yang dikuasai oleh syaitan.
Bagi seorang pengurus, peranan ini lebih
menjuruskan sikap dan kelakuan pengurus ke arah perhubungan secara langsung
dengan Allah s.w.t. untuk menjadikan dirinya seorang yang beriman dan beramal
saleh. Seorang pengurus Islam perlu yakin bahawa Allah amat Mengetahui terhadap
segala tindak tanduk dan kerlakuan dirinya kerana Allahlah yang mencipta
dirinya dan manusia yang lain.
Tugas utama pengurus Islam adalah untuk
beribadat dengan menyerah seluruh jiwaraganya kepada Allah s.w.t.. Bagi
menghubungkan ibadatnya dengan Allah s.w.t., seseorang pengurus seperti manusia yang lain wajiblah mengerjakan solat
fardu lima waktu sehari semalam. Solat dengan sendirinya menjadi tiang kepada
agama. Jesteru itu, tanpa solat tidak
akan ada ibadat.
Kesan daripada peranan ini menjadikan
pengurus insaf dan sedar bahawa jawatan yang diterima bukanlah sebagai tempat
untuk menonjolkan kuasa dan pengaruh bagi kepentingan peribadi. Dengan itu,
seorang pengurus tidak boleh bersikap
ego dalam mengurus dirinya dan mengurus para pekerjanya. Sebagai hamba Allah,
seorang pengurus akan sentiasa berhati-hati dalam menjalankan tugas pengurusan
supaya sifat mazmumah atau yang sifat
terhina dapat dielakkan dan tidak dilakukan sama sekali.
Pengurus sebagai khalifah Allah
merupakan hasil daripada pemberian
amanah oleh Allah s.w.t. kepada manusia dalam merealisasikan dirinya sebagai
hamba Allah. Oleh sebab peranan ini sebagai satu amanah, maka dengan sendirinya
menjadi tanggungjawab yang berat bagi pengurus.
Profesor Dr. Haron Din mentakrifkan
khalifah sebagai menguasai dan memerintah
ataupun mempunyai sifat ketuanan. Dengan sifat ini, seorang pengurus perlu
bertindak sebagai tuan dan menjadikannya sebagai satu jalan atau cara bagi
pengurus untuk melaksana kan tugas khalifah tersebut.
Hasil daripada sifat ketuanan ini,
seorang pengurus boleh membawa dirinya kepada salah satu jalan berikut,
iaitu sama ada ke arah kebenaran atau
penyelewengan. Dalam hal ini mana-mana pengurus yang mempunyai sifat ketuanan
yang menyeleweng daripada Islam tidak
boleh menggelarkankan dirinya
sebagai khalifah Allah.
Sebagai khalifah Allah seorang pengurus
diberi amanah untuk membahagikan pekerja dan memakmurkan organisasi. Selain itu
seorang pengurus semasa bekerja perlu meneggak kebenaran dan mencegah
kemungkaran supaya pekerja organisasi dan dirinya mempunyai al-falah atau kejayaan.
Prasyarat asas untuk menjadi khalifah
Allah ialah seorang pengurus itu
mestilah seorang yang berilmu. Ilmu yang utama bagi dirinya ialah ilmu makrifattullah, iaitu ilmu mengenal
Allah s.w.t. Ilmu ini termasuklah mengenal dan mengamalkan Islam sebagai
ad-Din. Ilmu yang kedua yang perlu dimiliki oleh seseorang pengurus sabagai
khalifah Allah ialah tentang bidang ataupun disiplin pengurusan.
Seorang pengurus perlulah tahu dan arif tentang ilmu pengurusan. Sekiranya
seorang pengurus itu tidak menguasai
ilmu pengurusan, maka akan berlaku banyak kepincangan dalam praktis
pengurusannya. Ilmu yang ketiga yang seharusnya dimiliki oleh pengurus Islam
ialah keupayaan dan kebolehannya mengetahui dan mempraktis ilmu pengurusan dari
perspektif Islam. Dengan melihat kepada pra syarat tersebut, kita akan dapati
bahawa menjadi satu tanggugjawab yang berat bagi pengurus Islam dalam merealisasikan
sebagi khalifah Allah.
Pengurus sebagai saudara sesama Islam
memperakukan pekerja sebagai saudara mereka sendiri. Peranan ini jelas disebut
dalam sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
“Orang yang berkerja dibawahmu
ialah saudaramu. Orang yang berkerja di
bawah anda sebenarnya diizinkan Allah mengikut perintahmu. Seorang yang
mengambil saudaranya sebagai pekerja wajib memberinya makanan daripada apa yang
ia makan dan memberi pakaian daripada apa yang
ia pakai. Dan para pekerja tidak boleh dibebankan dengan tugas-tugas di
luar daripada kemampuan mereka. Jika anda telah berikan mereka tugas berat,
maka anda hendklah menolong mereka” (Bukhari) *
*Sumber:
“Pengurusan di Malaysia dari Perspektif
Islam”, oleh Azman Che Omar. Dewan
Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur 2001.
“Manusia dan
Islam” oleh Dr. Haron Din. Dewan Bahasa dan Pustaka, Kementerian Pendidikan
Malaysia Kuala Lumpur 1990.
No comments:
Post a Comment