(Disiarkan pada 8. 9. 2017)
Setiap ibadah yang kita laksanakan semestnya ada
risiko dan risiko itu merupakan ujian Allah SWT. kepada kita. Ujian itu boleh
berbentuk suasana keadaan kesihatan pelaksana ibadah atau disiplin mengenai perlaksanaan
ibadah yang tidak menentu. Kerana dalam hidup ini manusia adalah yang membuat
sesuatu perubahan kepada keadaan alam kehidupan yang dikenali sebagai tawakal
dan yang menentukan perubahan itu adalah Allah SWT.
Walaubagaimana pun tawakal
manusia untuk melaksanakan perubahan itu merupakan usaha dalam hatinya semoga
Allah meredai mahupun sebaliknya. Tetapi harus kita faham bahawa orang yang
mempunyai usaha terhadap perubahan dalam kehidupan ini Allah sentiasa senang
dengannya kerana manusia mematuhi fitrah manusia diwujukan Allah di alam dunia
sebagai khalifah-Nya.
Mengikut kamus Dewan Bahasa dan
Pustaka edisi ke empat, menerangkan bahawa khalifah atau khalifah Allah ialah
setiap insan yang diamanahkan untuk mengurus
dan men- tadbir dunia ini mengikut syariat Allah. Manusia dibekalkan
berbagai fitrah sebagai kekuatan nya melaksanakan pentadbiran serta mengurus
amanah Allah.
Fitrah yang Allah bekalkan ialah
manusia mempunyai akal sebagai rasul dalam diri setiap insan, kemahiran
berfikir iaitu mempunyai ilmu samada
ilmu dunia mahupun ilmu ukhrowi, tenaga
mental dan spiritual, ikhtiar, nafsu untuk pembangunan dan semangat
juang demi membuat perubahan dalam pembangunan tamadun.
Dalam menyelesaikan masalah yang
timbul dari agenda pembangunan, kerap kali kita ditemukan dengan
karenah-keraneh yang bersangkutan dengan kepekaan kita memahami masalah yang
timbul. Maka itu wajar kita meminta petunjuk daripada Allah SWT bagaimana cara
mengatasi masalah tersebut. Masalah berkenaan merupakan ujian dari Allah agar
kita sentiasa dekat denganNya.
Ujian Allah itu boleh ditafsirkan
sebagai mengetuk hati kita supaya sentiasa meng- ingati Allah. Dengan cara
demikian kita sentiasa melaksanakan yang diperintahkan Allah dan menjauhi
segala laranganNya demi memertabatkan kerukunan beribadah kepada Allah dan
menjauhi segala amalan-amalan yang bersifat keduniaan.
Walaubagaimana pun intisari dalam
perjuangan seorang mukmin harus bersandar kepada ideologi bahawa “saya mesti
hidup untuk Islam.” Pengakuan beragama Islam bererti saya mesti hidup
berdasarkan Islam, baik dari segi keyakinan, ibadah mahupun akhlaq. Kalau
saya mengaku sebagai seorang muslim
ertinya diri saya, rumah tangga saya dan ahli keluarga saya mestilah menghayati
Islam.
Falsafah penghayatan hidup
sebagai muslim harus ada kejernihan dan keikhlasan hatinya dan tidak bercelaru
dengan fahaman-fahaman yang bersifat fatamorgana alam yang akan memesongkan
jiwa kelak membelakangi kebenaran dan
melayani pujukan nafsu yang akan mengundang kedosaan kepada Allah SWT. Islam
yang tulin seharusnya sentiasa merindui kebenaran kerana Allah. Allah itu maha
benar dan maha pemurah kepada umat manusia yang mempersiapkan diri menangani segala
kepimpinannya demi memakmurkan kehidupan sepertimana yang disyariatkan Allah
kepada khalifah-Nya di muka bumi.
Allah berfirman dalam surah Al-Baqarah
ayat 2:147 yang bermaksud: (terjemahan)
“Kebenaran itu adalah daripada
Tuhan engkau, oleh sebab itu janganlah engkau masuk golongan orang-orang yang
syak dan ragu-ragu.”
Ayat ini
menegaskan kepada orang-orang yang telah menerima kebenaran, janganlah
hendaknya merasa ragu-ragu lagi, yang juga dimaksudkan, tiap-tiap mengerjakan
pekerjaan yang hak, di atas dasar kebenaran dan mengikuti peraturan serta
undang-undang diredai oleh Allah hendaklah dilaksankan. Jangan was-was, takut,
ragu-ragu, bimbang dan sebagainya.
Seorang mualaf tentu sekali
mengalami berbagai masalah dalam menterjermahkan akidah Islam dalam
kehidupannya. Islam itu adalah addin atau cara hidup. Islam diturunkan Allah
kepada manusia yang diterima oleh baginda Rasul Nabi Muhammad SAW dalam
perantaraan Malaikat Jibril untuk membentuk akhlaq manusia.
Manusia harus sedar bahawa
membina manusia harus bermuara dengan membina akalnya untuk mengenali dirinya
dan seterusnya mengenali Zat yang mewujudkan manusia iaitu Allah SWT. Allah itu Maha Bijaksana dan
Berkuasa kepada segala sesuatu. Dialah yang mewujudkan segala makhluk yang ada
di alam kehidupan sama ada yang bersifat nyata mahu pun yang ghaib.
Inilah khidmat diri kepada Allah
SWT untuk memahami mengapa Allah wujudkan segala makhluk di alam maya ini.
Kemuliaan akhlaq adalah matlamat utama bagi ajaran Islam sebagaimana yang
ditegaskan oleh baginda Rasulullah s.a.w. tentang tujuan pengutusan baginda:
“Sesungghnya aku diutuskan untuk menyempurnakan kemuliaan akhlaq.”
Firman Allah dalam surahAl-Hajj
ayat 22:41 yang bermaksud: (Terjemahan)
“(Iaitu)
orang-orang yang apabila Kami teguhkan kekuasaannya di muka bumi,nescahaya
mereka mendirikan sembahyang serta mengeluarkan zakat, dan mereka menyuruh
berbuat kebaikan serta melarang melakukan kejahatan, dan kepada Allah jualah
kesudahan segala sesuatu.”
Mereka yang dimaksudkan ialah
sahabat-sahabat Nabi (SAW), atau sekalian umat Islam, khasnya kaum Muhajirin yang
diusir dari negeri mereka, Kota Mekkah, dengan men- dapat pertolongan Allah
dapat bertapak di negeri Medina kerana dapat mengalahkan musuh mereka, iaitu
orang-orang Musyrik. Apabila mereka telah dapat berkuasa di negeri mereka,
mereka berlaku taat kepada Allah dengan mendirikan sembahyang yang diwajibkan
dan mengeluarkan zakat harta mereka walaupun sangat disayanginya, serta menyeru orang supaya berbuat baik terutama
mentauhikan Allah, mentaati-Nya dan berpegang dengan syariat. Dan menegah
mereka daripada berbuat kejahatan seperti syirik dan melakukan maksiat.
Kesudahan segala urusan akan
kembali kepada Allah untuk memberikan pahala atau pun seksaan di akhirat kelak.
Kemuliaan akhlaq adalah tanda
keimanan seseorang kerana ia adalah buah dari keimanannya. Adalah tidak dikira
beriman seseorang yang tidak berakhlaq. Berhubung dengan hal inilah Rasulullah
meyatakan:
“Bukanlah iman itu hanya dengan cita-cita tetapi iman itu adalah
keyakinan yang tertanam di dalam hati dan dibuktikan dengan amalan.”(Hadith
Riwayat Al-Dailami)
Rasulullah SAW pernah ditanya
tentang apa itu agama. Baginda menjawab: Kemu- liaan akhlaq (Husnul-Khlaq).
Bila ditanya tentang apa itu kejahatan baginda menjawab “Akhlaq yang buruk
(Su’ul Khalaq)”
Akhlaq mulia yang dimiliki oleh
seseorang hamba merupakan amalan yang paling berat dalam timbangan di hari
kiamat nanti. Oleh itu sesiapa yang rosak akhlaqnya dan buruk amalan tidak akan
dipercepatkan hisabnya.
Dunia ini selain penuh dengan
rahmat dan nikmat Allah, juga penuh dengan berbagai malapetaka dan
kesengsaraan. Dunia ini bukan syurga, di mana hanya terdapat kebahagiaan, dan
bukan pula neraka, di mana hanya terdapat kesengsaraan dan penderitaan melulu.
Dengan akal dan fikiran serta
pancaindera yang lima, kita hidup berjuang mencapai kebahagiaan dan terjauh
dari berbagai penderitaan itu.
Tetapi sudah menjadi kenyataan
dalam hidup manusia di permukaan bumi ini, bahawa seorang yang paling pintar
sekalipun, seorang yang paling kuasa sekalipun, kadang-kadang tidak dapat
menghindarkan dirinya dari penderitaan dan kesengsaraan itu. Kesangsaraan dan
penderitaan mencerkam orang yang bodoh, lemah dan melarat, tetapi kadang-kadang
juga menimpa diri orang yang pintar, kuat dan kaya raya juga.
Kita yakin dan percaya, bahawa
keadaan hidup dan kehidupan kita di dunia ini bukan hanya ditentukan oleh kita.
Tetapi ada yang menentukannya yang lebih pintar, lebih kuat, dan lebih berkuasa
dari kita manusia, iaitu Allah SWT.
Sebab itu kita yakin dan percaya kepada qudrat dan iradat, percaya kepada kadha dan kadar Tuhan.
Ujian Allah kepada hambaNya tidak memilih kedudukan
atau darjat keturunannya. Alangkah hebatnya penderitaan yang dideritakan Nabi
Nuh a.s. 950 tahun lamanya selalu di bawah ancaman penghinaan dan sindiran
halus dan kasar dari bangsanya yang
sesat dan jahat. Tetapi kerana Nuh tahu yang dia dalam kebenaran, sedang
bangsanya jahat dan bodoh, maka Nabi Nuh a.s.
sanggup menghadapi segala ancaman dan hinaan itu. Inilah yang dinama kan
kesabaran yang indah. Bagaimana hebatnya ancaman dan kesengsaraan, hanya terasa
sebagai hiburan semata bagi orang yang punya kesabaran yang indah.
Kalau Nabi Nuh a.s. merasa sedih
dan pilu hatinya, itu bukanlah kerana penghinaan dan ancaman kaumnya, tetapi
adalah kerana memikirkan nasib bangsanya yang sesat itu. Di dunia tak
berbahagia, sedang di akhirat nanti kekal dalam api neraka. Hanya inilah pokok
pangkal kesedihan hati para Nabi dalam hidup dan perjuangan hidupnya di dunia fana
ini.
Nabi Ibrahim a.s. adalah Nabi
terbesar dan termulia. Bapa dan nenek moyang hampir semua Nabi dan Rasul. Nabi
Ibrahimlah yang pertama-tama membawa ajaran yang diajarkan oleh Nabi Musa, Nabi
Isa dan Nabi Muhammad saw. Seorang Nabi Mulia oleh Allah diberi pangkat
Khalilul Rahman, ertinya Teman Allah.
Sekalipun begitu, nasib
penderitaan yang dialami oleh Nabi Ibrahim tidak kalah dengan penderitaan Nabi
dan Rasul lainnya.
Beliau berhadapan dengan bangsa
yang bodoh di masa gelap. Beliau berhadapan dengan satu kekuasaan yang amat
perkasa. Kerana beliau tidak mahu disuruh menyembah berhala, bahkan beliau
menghancurkan sembahan manusia di kala itu, beliau dihukum mati dengan
pembakaran (api).
Beliau dicampakkan ke dalam
kejolak api yang menganas oleh umatnya sendiri atas perintah Raja Namrud.
Beliau masuk ke lautan api yang garang itu dengan senyum simpul, kerana di dada
beliau ada keimanan yang tebal. Keimanan yang memberikan kesabaran yang timbul
dari keinsyafan atas kebenaran ajaran yang dibawanya dan keyakinan akan Allah
yang mengutusnya
Ujian Allah terhadap Nabi Ibrahim
bertalu-talu namun Ibrahim semuanya laksanakan. Sesudah berpuluh-puluh tahun
ingin untuk beroleh seorang anak, akhirnya diberi Allah seorang anak, tempat
Ibrahim a.s. menumpahkan cinta kasihnya. Tiba-tiba Allah memerintah kannya
untuk menyembelih anak yang tercinta itu. Itupun dijalankan Nabi Ibrahim dengan
patuh, dengan tak memikirkan akibatnya, hanya semata-mata kerana tahu bahawa
itu adalah perintah Tuhan.
Ini adalah satu macam kesabaran yang
indah pula dan hasilnya bukan hilangnya si anak yang tercinta tetapi tak hilang
dan tak ada apa-apa.
Tetapi kita janganlah terlalu sedih
mengingat penderitaan mereka itu, sebab semua penderitaan itu buat mereka
tidaklah apa-apa sebab di alam batin mereka, mereka mempunyai satu kekuatan
yang jauh lebih hebat dari penderitaan yang mereka alami itu. Kekuatan itu
adalah Kesabaran Yang Indah.
Bagi orang-orang yang tak mempunyai
kesabaran, kekurangan air dan gula saja adalah penderitaan hebat, apa lagi
kekurangan makanan dan pakaian. Tetapi bagi orang yang sabar, semuanya itu
bukanlah penderitaan namanya, tetapi semata permainan zaman yang mereka terima
dengan senyum saja.
Sebab itu belum tentu berbahagia dan
beruntung orang yang dapat pangkat dan kekayaan yang berlimpah. Yang sudah
terang beruntung dan berbahagia ialah orang-orang yang dianugerahkan Allah
keimanan dan kesabaran.
Mereka bukan saja dapat menghadapi
segala penderitaan hidup di dunia fana ini, tetapi mereka nanti akan mengenyam
kebahagiaan abadi di dalam Tempat Bahagia yang bernama Syurga.
Mudah-mudahan kita sekalian
dianugerahi Allah keimanan dan kesabaran itu, sehingga kita sanggup menghadapi
segala cobaan hidup dan akhirnya kita berhasil dapat lulus sehingga dapat masuk
ke dalam Surga Jannatun Naim. Insyallah!
Kesabaran seseorang menangani
penderitaan akibat perbuatan orang lain yang tidak memikirkan keadaan masalah kehidupan
kita, kadang-kadang mengundang satu situasi yang akan menimbulkan perasaan
dendam dan berjanji semoga mendapat peluang pada suatu masa kelak di mana orang
yang menganiaya itu memohon pertolongan dari kita.
Allah itu maha adil. Dia sentiasa
menguji kita.Walaupun penderitaan yang kita alami itu berat bagi kita untuk
menerimanya, tetapi Allah pemudahkan urusan hidup kita sehingga kita dapat
berfikir dan berikhtiar berbagai cara untuk menangani masalah yang kita akan
hadapi.
Penderitaan dan kesenangan dalam hidup di dunia ini Allah yang mewujudnya
sebagai ujian Allah-Nya kepada kita. Orang yang tebal imannya sentiasa menerima
keadaan hidup yang membawa kepada penderitaan. Walabagaimana pun hidup dengan
kesenangan merupakan ujian Allah kepada hamba-Nya juga kerana manausia apabila
diuji dengan kesenangan dan kemewaan hidup di dunia ia akan hilang fikiran
bahawa semua keadaan hidup itu adalah hak mutlaknya. Ia tidak memikirkan bahawa
semua itu adalah bersifat sementara sahaja.
Semua yang ada pada kita dalam hidup di
dunia terutama sekali yang bersifat kesenangan, Allah pinjamkan kepada kita
sebagai hak guna pakai sahaja dan tidak ada yang menjadi hak mutlak kita.
Setelah selesai agenda dunia kita akan beralih ke alam berikutnya iaitu alam
barzakh dan semua apa yang kita perolehi semasa hidup tidak mengikuti kita ke
alam kubur.
No comments:
Post a Comment