Saturday, August 26, 2017

UKHUWAH DAN KASIH SAYANG GAMIT KELUARGA BAHAGIA

UKHUWAH DAN KASIH SAYANG GAMIT KELUARGA BAHAGIA
(Disiarkan pada 25. 8. 2017)
               Manusia (Adam) diciptakan olah Allah dari saripati tanah di dalam Syurga. Kemudian Allah memerintahkan kepada semua Malaikat supaya sujud kepada Adam, maka sujudlah para semua Malaikat kecuali yang sombong dan tergolong kafir, iaitu Iblis laknatullah.
Tinggallah Adam sendiri kesepian di dalam syurga. Namun Allah mengetahui bahawa Adam merasa kesepian. Setelah Adam tertidur lena kemudian Allah menciptakan seorang wanita bernama Hawa dari tulang rusuk Adam.
Setelah Adam sedar dari tidurnya ia kelihatan seorang perempuan duduk dekat dengan nya. Kehadirian Hawa disisinya, menimbulkan satu perasaan dalam hati Adam dan ingin menyentuhnya. Tetapi Allah mengharamkannya sebelum Adam menunaikan maharnya. Allah memerintahkan Adam supaya melafazkan kalimah salawat Nabi: “Allahuma salih Allah saidina Muhammad.” Sebagai maharnya untuk menghalalkan Adam menyentuk Hawa. Orangnya belum wujud tetapi namanya sudah dijadikan mas kahwin antara Adam dan hawa di syurga.
Allah berfirman surah Al-Baqarah ayat 2:35 yang bermaksud: (Terjemahan)
“Hai Adam diamilah oleh kamu dan isterimu syurga ini, dan makanlah makanan-makanannya yang banyak lagi baik di mana saja yang kamu sukai dan jangan kamu dekati pohon ini, yang menyebabkan kamu termasuk orang-orang yang zalim.”
 Sifat Allah ialah pengasih dan penyayang maka antara sifat yang ada pada manusia ialah pengasih dan penyayang. Allah tiupkan roh-Nya ke dalam jasad Adam maka jadilah Adam  dalam dua unsur iaitu Jasad daripada tanah dan rohnya  daripada Allah. Sifat inilah yang tumbuh dalam perasaan Adam yang dikenali sebagai rasa cinta terhadap Hawa. Sebenarnya sifat cinta itu wujud kerana hawa adalah asal dari sebahagian diri Adam iaitu tulang rusuknya. Dan Hawa pun rasa minat atau kasih pada Adam kerana asalnya Hawa dari Adam.  
Perasaan keinginan hendak bersatu itu yang dikenali sebagai cinta membolehkan manusia membiak dan mewujudkan satu disiplin kehidupan yang dikenali sebagai rumah tangga. Maka itu mewujudkan masyarakat manusia semestinya bermuara daripada keluarga yang dipimpin oleh kedua suami isteri yang telah melalu akad pernikahan.
Keluarga bahagia sememangnya lahir dari hubungan antara suami isteri yang diikat dengan kasih sayang. Maka suasana demikian akan menerunkan kepada zuriatnya kelak mem bina masyarakat yang mempunyai hubungan ukhuwah kemanusiaan. Memelihara hubungan baik dengan Allah wajar dengan menjaga ibadah kepadaNya untuk melaksanakan 17 rakaat atau solat lima waktu sehari semalam.
Keluarga bahagia akan mewujudkan keluarga penyayang yang sentiasa rindu kepada kebenaran, yang diselimuti dengan kerinduan kepada Allah s.w.t. atas rahmat dan nikmat hidup yang diberi-Nya kepada hamba-hamba yang sentiasa bertakwa kepada Allah. Keluarga bahagia sentiasa merindui kebenaran, antara ciri-ciri yang ada dalam ketakwaan kepada Allah s.w.t.
               Ukhuwah dan kasih sayang antara ciri-ciri yang melahirkan keluarga bahagia. Kasih sayang merupakan satu elemen dalam diri individu yang Allah telah bekalkan kepada naluri manusia yang akan mewujudkan suasana bahagia sesama umat. Islam menganjurkan pemeluknya mengatakan “keluargaku adalah syurgaku” yang membawa makna kebahagian dalam keluarga menggamit ukhuwah dan kasih sayang kerana Alla s.w.t.
               Kehidupan rumah tangga adalah sebuah tanggungjawab yang sangat besar dan cukup berat yang memerlukan kesabaran dan kerja keras. Keikhlasan dan kejujuran melaksanakan tanggungjawab bersama dalam mendidik anak-anak untuk mempersiapkan mereka dengan baik agar menjadi pemain yang berwibawa dalam pembangunan kehidupan kelak.
               Cinta, mawaddah, rahmah dan amanah Allah, itulah ikatan rohani pengikat perkah
winan, sehingga kalau cinta pupus dan mawaddah putus, masih ada rahmat, dan walaupun ini tidak ada lagi, masih ada amanah, dan selagi pasangan itu beragama, maka amanahnya sentiasa akan terjaga, kerana Allah memerintahkan dalam surah An-Nisa ayat 4:19 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Pergaulilah isteri-isterimu dengan baik dan apabila kamu tidaklagi menyukainya (mencintai) mereka (jangan putuskan tali perkahwinan), kerana boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, tetap Allah menjadikan kepadanya (disebalik itu) kebaikan yang banyak.”
               Mawaddah maknanya berkisar kepada kelapangan dan kokosongan. Mawaddah adalah kelapangan dada dan kosongan jiwa daripada kehendak buruk. Ianya adalah cinta yang tulus. Apabila bersemai dalam hati mawaddah, tidak lagi akan memutuskan hubungan, seperti yang boleh terjadi kepada orang yang bercinta.
               Allah berfirman surah Al-Baqarah ayat 2:167 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Isteri-isteri kamu (para suami) adalah pakaian untuk kamu, dan kamu adalah pakai an untuk mereka.”
               Ayat ini tidak hanya mengisyaratkan bahawa suami-isteri saling memerlukan manusia kepada pakaian, tetapi juga bererti bahawa suami isteri yang masing-masing sifat semulajadi memiliki kekurangan maka dengan demikian harus dapat berfungsi “menutup kekurangan- kekurangannya,” sebagaimana pakaian menutup aurat (kekurangan) pemakian.
               Pernikahan ini adalah amanah, hal ini dinyatakan oleh Rasulullah s.a.w. dalam sabdanya yang bermaksud:
               “Kamu sekalian menerima isteri berdasarkan amanah Allah.”
               Amanah adalah sesuatu yang diserahkan kepada pihak lain disertai dengan rasa aman daripada pemberinya kerana kepercayaannya bahawa apa yang  diamanahkannya itu, akan terpelihara dan terjaga dengan baik serta kewujudannya aman di tangan yang memberi amanah itu.
               Isteri adalah amanah kepada suami, suami pun amanah kepada isteri. Tidak mungkin orang tua dan keluarga masing-masing akan merestui perkahwinan tanpa adanya rasa percaya dan aman itu. Suami, demikian juga isteri tidak akan menjadi hubungan tanpa merasa aman dan percaya kepada pasangan.
               Keluarga atau  unit terpenting dalam satu institusi rumahtangga adalah suami. Isteri atau ibu dan anak-anak yang bernaung di bawah satu bumbung rumah tangga. Institusi ini memerlukan kepimpinan yang berwibawa  daripada seorang suami. Allah berfirman dalam surah An-Nisa ayat 4:34 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Kaum Lelaki (suami) adalah pemimpin bagi kaum perempuan (isteri).”
               Satu perkara yang sangat peting dan mesti disampaikan daripada peringkat awal adalah memberi pendidikan dan
pelajaran tauhid kepada anak-anak. Perkara-perkara yang berkait rapat dengan ketuhanan hendaklah dijelaskan dan didedahkan sebaik sahaja kanak-kanak itu mampu membezakan mana yang baik dan mana yang buruk. Bahkan Islam telah mengesyur untuk mengumandangkan azan dan iqamah kepada setiap bayi yang baru dilahirkan
               Hal ini sebenarnya bermaksud agar seorang bayi sebelum mendengar dan mengesan sesuatu terlebih dahaulu dapat mendengarkan kenyataan-kenyataan yang mentauhidkan Allah s.w.t. menerusi azan dan iqamah. Ajaran tauhid ini mengajar kita supaya tidak menduakan atau menyekutukan Allah s.w.t. Hal ini dijelaskan ketika seorang hamba Allah yang sangat soleh bernama Luqman menasihati anaknya di dalam firman allah s.w.t. surah Luqman ayat 31:13 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Dan ingatlah ketika Luqman berkata kepada anaknya seraya menasihatinya. “Wahai anakku janganlah engkau menyekutukan Allah, sesungguhnya menyekutukan Allah s.w.t. itu merupakan perbuatan zalim (dosa) yang besar.    
               Ayat ini menggambarkan betapa cinta dan kasihnya seorang bapa kepada anaknya, sehingga dia tidak rela sekiranya anak kesayangannya itu jatuh ke dalam perangkap perbuatan zalim iaitu syirik yang merupakan salah satu dosa besar yang tidak diampuni oleh Allah s.w.t.
               Ukhuwah dan kasih sayang berpangkal daripada hati. Qalbun shahih iaitu yang sihat, suci dan bersih daripada gangguan yang menentang perintah dan larangan Allah SWT. sehingga ia selamat daripada mengabdikan dan mempercayi selain daripada Allah. Hati yang suci ini juga terselamat daripada mengambil hukum yang bertentangan dengan ketentuan Allah dan Rasul-Nya. Kerana hati ini murni ubudiyahnya atau pengabdian kepada Allah SWT. Baik ubudiyah dalam iradat, cinta, tawakal bertaubat, tunduk dan patuh, mahupun mengharapkan kurnia daripada Allah swt.
               Orang yang mempunyai hati yang suci bersih ini menjadikan Rasulullah sebagai model atau contoh dalam kehidupannya. Dalam kehidupan sehari-hari ia berusaha untuk menuju ke arah kemuliaan hati Rasululah SAW. Pada dasarnya, setiap tingkah laku serta akhlaknya sesuai dengan sunnah Rasulullah SAW. Firman Allah SWT dalam surah Al-Hujurat ayat 49:1) yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mendahului Allah dan Rasul-Nya, dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Menge tahui.”
               Semua jenis kebaikan dan ketaatan merupakan makanan bagi hati. Makanan yang baik dan halal untuk hati iaitu zikrullah kepada Rasulullah SAW. Qiyamullail dan lain-lain.
               Menurut Imam Ibnu Qayyim “Sesungguhnya zikir adalah makanan bagi hati dan roh, apabila hamba Allah kering dari siraman zikir, maka jadilah baginya tubuh yang terhalang daripada memperolehi makanan.” Menurut Ibnu Taimiyah bahawa zikir itu begitu penting bagi kita, kerana ia bagikan perlunya ikan terhadap air.
               Di antara faedah zikrulah iaitu dapat mengusir dan menundukkan syaitan. Sehingga Allah SWT menghilangkan kesukaran dan kesedihan di dalam hati. Allah memberikan keutamaan bagi orang yang berzikir dengan cahaya yang bersinar dari wajah, serta memberi kan pakaian kemuliaan, dan sentiasa bertaubat dan bertakwa.
Kerana mereka sentiasa menghayati firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 2:152 yang bermaksud: (Terjemahan)
“Kerana itu, ingatlah kamu kepada Ku, nescaya Aku ingat kepadamu, dan bersyukur lah kepada Ku, dan janganlah kamu  mengingkari nikmat Ku”. (Al-Baqarah ayat 2:152)
Ayat ini menyuruh kita mengingati Tuhan, nescaya Tuhan kelak mengingati kita, dan menyuruh kita mensyukuri-Nya tetapi jangan sekali-kali kufur atau derhaka kepada-Nya. Suruhan zikir (mengingat Allah) di sini, oleh para mufassirin dibahagikannya kepada tiga bahagian:
1.  Mengingat Allah dengan lisan – bertasbih, tahmid dan tamjid – yakni mensucikan-Nya, memuji-Nya dan menyanjung-Nya - yang merupakan bacaan-bacaan yang diucapkan dengan lisan.
2.   Mengingat Allah dengan hati – memikirkan kebesaran dan kekuasaan Allah yang terdapat pada tanda-tanda ciptaan-Nya dan alam yang diciptakan-Nya – yang dapat difikirkan dengan mengambil contoh dan iktibar daripadanya.
3.  Mengingat Allah dengan anggota tubuh – dengan amalan dan kerja-kerja yang diperintahkan oleh-Nya – seperti; sembahyang, puasa, berbuat baik, berusaha dalam  segala rupa khidmat yang memerlukan kepada gerak anggota tubuh badan.
Maka tiap-tiap manusia yang mengingat Allah dengan cara yang disebutkan tadi, pasti Allah akan mengingat pula kepadanya.
Orang yang mengingat Allah dengan mentaati-Nya, Allah akan mengingatinya dengan bantuan-Nya. Orang yang mengingat Allah pada masa lapang hidupnya dan  sedang menikmati rezeki-Nya, Allah mengingatinya pada masa  kesusahan dan kemalangannya.
Orang yang mengingati Allah dengan beriman dan mentauhidkan-Nya, Allah akan mengingati
nya dengan menjanjikan syurga dan keredaan-Nya. Orang yang mengingati Allah dengan berhati ikhlas, Allah akan mengingatinya dengan melapangkannya pada waktu kesempitan. Seterusnya mengingati Allah dengan sepenuh hati, dosanya akan Allah ampuni, dan  mengingat Allah dengan berdoa, Allah kurniakan apa-apa yang dipinta.
               Ukhuwah, kasih sayang dan keluarga bahagia merupakan satu rangkaian dalam membina hidup yang bertamadun. Ciri-ciri yang ada pada falsafah kehidupan tersebut melandaskan satu pembangunan yang sentiasa kiblatnya kepada kerinduan kepada Allah SWT. Maka itu untuk mengukuhkan disiplin berkenaan wajar dimurnikan dengan sentiasa berdoa kepada Allah SWT. demi kesejahteraan, kebahagian, keselamatan dan kerukunan hidup kerana Alla SWT.
               Maha suci Allah, Zat Yang Maha Agung, yang memiliki kemurahan dan melimpahkan nikmat Nya. Dia menjadikan permohonan hamba-Nya untuk segala hajat dan keperluannya sebagai ibadah kepada-Nya. Allah SWT memerintahkan kepada umat manusia untuk berdoa kepada-Nya dan Allah akan mencela orang yang mengabaikan doa. Firman Allah SWT. dalam surah Al-Mukmin ayat 23:60 yang maksdunya: (Terjemahan)

               “Dan Tuhan mu berfirman: “Berdoalah kepada Ku, nescaya akan Aku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang  menyombongkan diri dari menyembah Ku akan masuk neraka Jahanam dalam keadaan hina.”  

No comments:

Post a Comment