(Disiarkan pada 4. 8. 2017)
Mengikut pandangan masyarakat
Cina, menyatakan bahawa hidup seorang manusia harus melalui tiga macam kebahagiaan.
Pertama ialah kebahagiaan semasa mendapat jodoh dan melangsungkan perkahwinan.
Kedua kebahagiaan dalam hidup ialah mendapat anak keturunannya pertama dan
ketiga ialah mendapat cucu pertama.
Mengikut pandangan keluarga Islam
pula kebahagiaan dalam hidup ialah apabila dapat melahirkan suasana kegembiraan
dalam jiwa keluarga Muslim yang diikat dengan ketakwaan kepada Allah S.W.T.
Ketakwaan kepada Allah akan membina keluarga bahagia. Semua ahli keluarga
sentiasa mengawasi pergerakan masa dan menjaga masa solat yang dijadikan
sebagai amalan secara istiqamah mengingatakan diri bahawa Allah S.W.T.sentiasa
mengetuk hati manusia supaya sentiasa bersama-Nya.
Orang yang sentiasa menjaga
ketakwaannya kepada Allah S.W.T.sebenar adalah mereka yang sangat takut kepada
Allah. Manusia wajib takut kepada Allah
kerana tidak ada dalam diri manusia itu menjadi hak mutlaknya. Semuanya
dipinjam daripada Allah dan Allah meredainya. Keredaan Allah terhadap hidup
inilah yang membuat manusia sentiasa takut kerana kita tidak tahu Allah akan bila-bila
masa, Dia mengambil balik nikmat tersebut.
Allah meredai hidup kita ini yang
dipinjamkan kepada kita dengan syarat kita melaksanakan ibadah kepada-Nya
sebagai satu bentuk kesyukuran. Kesyukuran kepada Allah atas segala
pemberiannya wajar diimbali dengan rasa cinta dan kasih sayang kepada Allah
s.w.t. Merasa kecintaan kepada Allah dengan cara sentiasa mengingati masa
berjalan dan melaksanakan ibadah tepat pada masanya.
Apabila kelezatan hidup dirasai
dengan sentiasa menangani masa bergerak maka kecintaan serta kasih sayang
kepada Allah S.W.T. menjadi pemangkin jiwa menyempurnakan ketakwaan diri kepada
Zat yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Allah berfirman dalam surah
Al-Hujurat ayat 49:13 yang bermaksud: (terjemahan)
“Sungguh orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah adalah
orang yang paling bertakwa di antara kamu.”
Manusia hidup di
dunia ini sentiasa berlumba-lumba di antara satu dengan yang lain, untuk
mencari kemuliaan. Dalam hubungan ini, Ibnu Abbas(r.a.) ada mengatakan: bahawa
kemuliaan di dunia ialah kekayaan, sedangkan kemuliaan di akhirat pula ialah
takwa (kebaktian kepada Allah.)
Allah mencela manusia yang
membangga-banggakan keturunannya, atau apa sahaja yang dengannya dia menganggap
lebih mullia. Maka Bagi Allah, orang yang paling mulia di sisi-Nya ialah yang
banyak kebaktiannya kepada Allah, atau yang paling berbakti kepada-Nya. Dan
caranya berbakti kepada Allah itu hendaklah menjalankan segala apa yang diperin-
tahkan-Nya dan meninggalkan semua yang ditegah-Nya.
Makna dan hakikat takwa mengikut
para ulama berbeza pendapat mengenai orang yang benar-benar bertakwa. Nabi
S.A.W. pernah bersabda bahawa seluruh
makna takwa tercakup dalam firman Allah dalam surah An-Nahl ayat 16:90 yang
bermaksud: (terjemahan)
“Sesungguhnynya Allah menyeruh kamu berlaku adil, berbuat kebaikan, dan
memberi kepada kaum kerabat. Dan Allah melarang keji, mungkar dan permusuhan.
Dia memberi pengajaran kepada kamu agar kamu dapat mengambil pengajaran.”
Ibnu ‘Abbas r.a.
berkata: Orang bertakwa adalah orang yang takut terjerumus dalam syirik, dosa
besar, perbuatan keji.”
Ibnu Umar r.a. mengemukakan
bahawa takwa adalah melihat diri sendiri tidak lebih baik daripada orang lain.
Dan Hassan mendefinasikan orang
yang bertakwa sebagai orang yang mengatakan kepada setiap orang yang dia lihat.
“Dia lebih baik dariku.”
Sedangkan Umar bin Khattab r.a.
pernah berkata kepada Ka’ab: “Beritahu kepadaku
tentang
takwa. “Dia berkata, apakah engkau melintasi jalan yang berduri? Jawab Umar
kemudian
apa yang engkau lakukan? Tanya Ka’ab, Umar menjawab: Aku menghindari dan
menjauhinya.” Ka’ab pun berkata. “Itulah
takwa.”
Ada orang yang mengungkapkan
takwa melalui syairnya:
“Tinggalkan seluruh dosa kecil,
Mahupun besar, dan itulah takwa,
Berbuatlah seperti orang yang
berjalan,
Atas tanah berduri,
Dia akan menghindari duri yang
dilihatnya,
Jangan menghina orang kecil,
kerana,
Sesungguhnya gunung terbuat dari
kerikil.
Umar
bin Abdul ‘Azzi mengemukakan: “Takwa bukanlah puasa di siang hari dan solat di
malam seperti perpaduaan keduanya. Tetapi Takwa adalah meninggalkan apa
yang diharam kan Allah dan mengerjakan apa yang
diperintahkan.”
Pernah dikatakan kepada Thalaq
bin Habib, terangkan makna takwa kepada kami. Dia menjawab: “Takwa adalah
mentaati Allah berdasarkan pancaran
cahaya dari Allah dengan mengharapkan pahala dari-Nya sekaligus merasa malu
kepada-Nya.”
Ada juga yang mengemukakan:
“Takwa adalah tidak berbuat maksiat kepada Allah berdasarkan pancaran cahaya
dari Allah kerana takut akan seksaan Allah.”
Bakar bin Ubaidillah berkata: “Seseorang
tidak disebut bertakwa sampai dia benar-benar Taqiyyah (bercakap hati-hati)
dalam makanan dan taqiyyah dalam kemarahan.”
Syahr bin Husyaib berkata:
Bertakwa adalah meninggalkan yang mubah agar terhindar dari terjerumus ke dalam
hal-hal haram.”
Muhammad Ali al-Tarmizi
mengatakan: “Orang yang bertakwa adalah orang yang tidak mempunyai musuh sama sekali.”
Sari-Saqati berkata: “Orang
bertakwa adalah orang yang membenci diri sendiri.” Dan al-Syibli mengemukakan:
“Orang bertakwa adalah orang yang tidak takut selain Allah, Rasulullah seorang
yang sangat jujur berkata, “ketahuilah,
sesuatu yang selain Allah adalah bathil.”
Muhammad bin Kafif berkata:
“Takwa adalah menghindari segala sesuatu yang dapat menjauhkan mu dari Allah.”
Al-Sauri mengatakan:
“Bertakwa adalah takut kepada dunia dan segala bahayanya.”
Abu Yazid berkata: Orang
yang bertakwa adalah orang yang menjauhi segala yang syubhat.”
Al-Fudhail bin Iyad berkata:
“Seseorang tidak disebut bertakwa sehingga musuhnya merasa aman darinya seperti temannya merasa aman darinya.”
Malik bercerita, Wahab
bin Munabih memberi tahuku bahawa
sebahagian ahli fiqh dari Medina mengirim surat kepada ‘Abdullah bin Zubair.
Isi surat ini mernyatakan bahawa orang yang bertakwa mempunyai beberapa tanda:
“Sabar ketika ditimpa musibah, redha pada takdir, syukur saat menerima nikmat,
dan tunduk kepada hukum-hukum al-Qur’an.”
Maimun bin Mahran berkata:
“Tidak seorang disebut bertakwa sehingga dia lebih bermuhasabah diri daripada
seorang sekutu yang kikir dan penguasa
zalim.”
Dari Abu Harmuz Nafi’ bin
Hamuz, dia bercerita, ada pernah mendengar Anas bin Malik berkata ada seorang
bertanya kepada Rasulullah, “Wahai Muhammad siapakah keluarga Muhammad itu?
Beliau menjawab, “Setiap orang yang bertakwa.” Dengan demikian
takwa
merupakan tempat berkumpul segala macam kebaikan. Dan takwa yang benar adalah
mempertahankan diri untuk mentaati Allah Yang Maha Perkasa lagi Maha Mulia.”
Dalam firman Allah,
“Bertakwalah kepada Allah dengan sebenar-benar takwa.” Ada yang mengatakan
bahawa ayat ini bererti Allah harus ditaati dan tidak boleh menderhakai’ Allah
harus diingat dan tidak dilupakan, dan Dia harus disyukuri dan tidak
diingkari.”
Sahal bin ‘Abdullah berkata:
“Tidak ada penolong selain Allah, tidak ada petunjuk
jalan
selain Rasulullah S.A.W. dan tidak ada bekal selain takwa.”
Selanjutnya dia berkata,
“Barangsiapa ingin takwanya benar, maka tinggalkanlah seluruh perbuatan dosa.”
An-Nasradhi mengemukan:
“Barang siapa yang benar-benar bertakwa, maka dia akan sangat rindu untuk
meninggal dunia, kerana Allah telah berfirman yang bermaksud:
“Dan alam akhirat lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa.”
Ibnu ‘Athiyyah berkata:
Orang yang bertakwa boleh diketahui dari keadaan zahiriah dan batiniyah.
Keadaan zahiriyah dengan selalu memelihara hukum-hukum Allah, dan batiniah
selalu berniat dan melakukan segala hal dengan tulus dan ikhlas.”
Ada yang mengemukakan bahawa
takwa terdiri dari beberapa macam: “Takwa umum, iaitu tidak berbuat syirik
kepada Si Pencipta. Takwa khusus, iaitu melawan hawa nafsu dengan meninggalkan
maksiat dan menahan hawa nafsu dalam segala keadaan. Kemudian takwa khusus,
iaitu meninggalkan maksiat dan menahan hawa nafsu dalam semua keadaan. Kemudian
takwa khusus, iaitu meninggalkan kehendak atas segala sesuatu dan memusatkan
diri hanya untuk menjalankan ibadah wajib dan sunat, serta menjalankan semua
perintah dengan berpegang teguh pada hukum yang berlaku.”
Ada beberapa jalan menuju
takwa:
1. Melepaskan diri dari tindakan zalim
kepada orang lain dan hak-hak mereka.
2. Menjauhi kemaksiatan dan segala dosa
besar mahupun kecil.
3. Menyibukkan dengan mengusir dosa-dosa
dalam hati yang merupakan induk dosa. Dari hati muncul dosa-dosa anggota badan, misalnya, munafiq, hasad,
sombong, tamak. Mencari kedudukan dan sebagainya.
4. Menyibukkan diri dengan meninggalkan
hasrat, sehingga dia tidak lagi memilih hal lain selain Allah. Dia menyerahkan
segala sesuatu kepada Allah S.W.T. tunduk dan patuh serta merendahkan di
hadapan-Nya. Di hadapan Allah S.W.T. seorang manusia hanyalah seorang anak bayi
dalam dukungan ibunya, atau seperti mayat di tangan orang memandikan nya.
Para ulama’ berbeza pendapat mengenai
pengertian selamat. Al-Junaidi mengatakan bahawa seseorang hanya boleh selamat
dengan kejujuran hati dan sentiasa berlindung kepada Allah Yang Maha perkasa
lagi Maha mengetahui. Firman Allah dalam surah At-Taubah ayat 9:118 yang
bermaksud: (terjemahan)
“Dan
terhadap tiga orang yang ditangguhkan (penerimaan taubat) mereka, hingga
apabila bumi telah menjadi sempit bagi mereka padahal bumi itu luas dan merasa jiwa merekapun sempit. Mereka
mengetahui bahawa tidak ada tempat lari dari seksa Allah melainkan hanya kepada-Nya.
Kemudian Allah menerima taubat mereka agar mereka tetap dalam taubatnya.
Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang.”
Selain Allah menerima taubat Nabi, kaum
Muhjirin dan Ansar, juga menerima taubat tiga orang yang dahulunya telah tertinggal
tidak mahu melaporkan diri kepada Nabi (s.a.w.) untuk bertaubkat. Mereka
bertiga yang disebut itu ialah: 1. Ka’ab bin Malik, 2. Halal bin Abi Umaiyah da
3. Mararah bin ar-Rabi’.
Rawaim berpendapat bahawa seseorang akan
selamat dengan kejujuran bertakwa. Firman Allah S.W.T. dalam surah Az-zumar
ayat 39:61 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan
Allah S.W.T. menyelamatkan orang-orang bertakwa kerana kemenangan mereka.
Mereka tiada disentuh oleh Azab neraka dan tidak pula mereka berdukacita.”
Orang-orang yang takwa kerana menjauhi
perbuatan syirik dan maksiat, mereka itu akan diselamatkan oleh Allah dari
seksaan neraka Jahanam, dan dikurniakan pula tempat kemenangan yang lebih dari
apa yang mereka harapkan. Mereka tidak akan disentuh oleh seksa neraka Jahanam,
dan tidak akan merasa dukacita
disebabkan luput dari memperolehi kesenangan di dalam dunia.
Hasan al-Bari mengemukakan bahawa
seseorang akan selamat dengan menghindari
Dunia dan penghuninya. Allah S.W.T.
telah berfirman dalam surah Al-An’am ayat 6:32 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dan
tidaklah kehidupan dunia ini selain permainan dan senda gurau. Dan sesungguhnya
negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa. Maka tidakkah
kamu memahaminya.”
Dan Nabi S.A.W. telah bersabda: “Sesungguhnya
kecintaan kepada dunia merupakan satu
kesalahan. Dan cara untuk medekatkan diri kepada Allah adalah dengan
melaksanakan apa yang Dia wajib.”
Sesuai dengan hal tersebut di atas,
Allah Yang Maha Perkasa lagi Maha Mulia menyuruh makhluk-Nya untuk sentiasa
mengesakan dan mentaati-Nya. Di bawah ini dikemu- kakan beberapa ayat yang
kerkenaan dengan hal itu.
Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat
2:223 yang bermaksud: (terjemahan)
“Ketahuilah
bahawa Allah, Maha mengetahui segala sesuatu. Dan bertakwalah kepada-Ku, hai
orang-orang yang berakal. Bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah bahawa kamu
kelak akan menemui-Nya. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang beriman.”
Firman Allah dalam surah Al-Hasyr ayat
59:18 yang bermaksud: (terjemahan)
“Hai
orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri
memperhatikan terhadap apa yang diperbuatnya untuk hari esok (akhirat). Dan
bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha mengetahui apa yan kamu
kerjakan.”
Firman Allah S.W.T. dlam surah At-Tahrin
ayat 66:6 yang bermaksud: (terjemahan)
“Hai
orang-orang beriman peliharalah diri dan keluarga kamu dari api neraka yang
bahan bakaranya adalah manusia dan batu, penjaganya malaikat-malaikat yang
kasar, keras tidak menderhaki Allah atas apa yang Dia perintahkan kepada mereka
dan selalu mengerja kan apa yang Dia perintah.”
Hawa nafsu yang akan menyebabkan dirimu dibakar api
neraka.Sesungguhnya azab neraka setiap hari terus menerus diganti dengan azab
yang baru yang lebih menyakitkan Engkau akan ditemani oleh Firaun, Haman, Qarun
dan syaita.
No comments:
Post a Comment