(Disiarkan pada 29. 9. 2017)
Tuhan
mempunyai Kekuasaan atau Qudrat, dan Tuhan mempunyai Kemauan atau Iradat. Kekuasaan
Allah adalah kekuasaan yang sempurna, tidak terbantas dan tidak ada kekuasaan
lain yang dapat menghalangi kekuasaan Tuhan. Alam ini serta segala isinya
adalah Qudrat dan Iradat Allah SWT.
Antara sifat-sifat Allah ialah Pengasih
dan Penyayang. Sifat-sifat tersebut dibekalkan kepada semua makhluk ciptaan-Nya
yang hidup. Sempurnanya sifat-sifat pengasih dan penya- yang yang ada pada
setiap makhluk yang hidup maka jadilah pembiakannya di alam kehidu- pan.
Kehadiran segala makhluk yang hidup di alam ini maka manusia sebagai khalifah
Allah dapat mewujudkan pembangunan lewat kehadiran akal serta iman dalam diri
setiap insan.
Setiap insan atau muslimin dan
muslimat, diwajibkan Islam menuntut ilmu sejak dari buaian sampai ke liang
lahad. Menuntut ilmu itu merupakan sebahagian daripada ujian Allah SWT. kerana
tanpa ilmu manusia sukar melaksanakan
amanah Allah sebagai khalifah-Nya dalam
kehidupan ini. Dengan ilmu akan merendahkan tahap kesukaran melaksanakan
ujian Allah.
Maka itu Allah sukakan hamba-Nya yang
berilmu berbanding dengan orang yang tidak
punya
ilmu. Ilmu mendewasa pemikian setiap hamba menangani pembangunan. Dengan ilmu
manusia dapat melaksanakan teka-teka pembangunan kelak dapat menjawab segala
kerenah-kerenah hidup yang sentiasa berlegar
dalam kehidupan kita sebagai khalifah Allah.
Islam agama ilmu dan agama akal. Sebelum
Islam membebankan pengikut-pengikut nya supaya menghasilkan maksud-maksud
keduniaan, lebih dahulu mewajibkan kepada pengi kut-pengikutnya menjadi orang
yang berilmu, berakal, sihat, faham,
cemerlang fikirannya, elok penglihatannya, berpandangan luas, dapat mendalami
segala urusan, sebelum mengerja- kannya.
Adalah menakjubkan bahawa Islam
sahaja dari agama-agama lain yang menggunakan akal dalam urusan agama,
khususnya tentang membuat dalil kewujudan Pencipta. Ayat-ayat Al-Quran yang
menyeru keimanan kepada Allah adalah
berpusatkan akal dan fitrah manusia.
Islam menjadikan kedua-duanya sebagai jalan bagi orang-orang yang beriman untuk
menegak kan keimanan mereka.
Dengan kemampuan, kecerdasan dan
keteguhan fitrah, manusia dapat meresapi ajaran Islam di dalam hatinya. Kerana
hanya orang-orang yang picik pandangan sajalah yang jauh sekali akan boleh maju
di dalam beragama. Allah berfirman surah Al ‘Alaq ayat 96:1-5 yang bermaksud:
(Terjemahan)
“Bacalah olehmu (Muhammad)
dengan nama Tuhanmu yang menjadikan alam, Dia yang menjadikan manusia
dari segumpal darah (beku). Bacakah! Dan Tuhan engkau sangat pemurah.Yang
mengajarkan(menulis) dengan kalam. Dia mengajar manusia perkara-perkara yang
tiada diketahuinya.”
Apabila kita
perhatikan ayat yang paling pertama turunnya dari Al-Qur’an, nyatalah bahawa
Tuhan memberikan perhatiannya kepada qalam dan tulis menulis, kepada ilmu dan
mempelajarinya.
Dengan memperhatikan ayat ini
saja, cukuplah sudah untuk menegaskan bahawa Islam itu agama ilmu dan agama
akal. Islam menghendaki supaya pemeluknya pandai memegang kalam dan otaknya
penuh dengan aneka rupa ilmu.
Allah menurunkan wahyu yang
pertama kepada Nabi Muhammad saw, merupakan pemberitahuan dan seruan yang
pertama dari Allah, yang juga menyatakan perang terhadap kebodohan dan
menetapkan membaca serta belajar merupakan landaan pertama dalam pembangunan
tiap-tiap orang besar. Yang memperkuat pendapat ini adalah Allah sendiri telah
bersumpah dengan qalam dan meninggikan peranannya, sebagaimana firman Allah
surah Al-Qalam, ayat 1 yang bermaksud: (Terjemahan)
“Nun, demi qalam dan apa yang mereka tulis.”
Oleh kerana itu
Allah memuliakan para ulama dan diberikanNya sifat yang cukup tinggi, yang oleh
manusia sifat itu dijadikan tujuan berlomba dan dengan mati-matian mereka
berebut mendapatkannya,
Allah berfirman dalam surah
al-Mujadilah ayat 58:11 yang bermaksud: (Terjemahan)
“....Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antara kamu dan
orang-orang yang berimu pengetahun itu beberapa darjat. Dan Allah Maha Mengetahui
apa yang kamu kejakan.”
Allah akan meninggikan darjat
orang-orang Mukmin lantaran mereka mematuhi perintah Allah dan perintah
rasul-Nya. Begitu pula orang-orang yang berilmu pengetahuan. Sebenarnya orang
yang berilmu pengetahuan itu tinggi benar darjatnya, bukan saja di kampung
akhirat, malahan juga di atas dunia ini dalam pandangan manusia orang yang
mempunyai pengetahuan dipandang tinggi. Dan biasanya pula pandangan itu
ditumpukan kepada ijazah-ijazah. Siapa yan memiliki ijazah pengajian, maka
mudahlah mendapat kedudukan dan senanglah mendapat pekerjaan.
Tentu saja bukan ilmu pengetahuan
yang berkaitan dengan ibadat semata-mata, malahan juga semua ilmu pengetahuan
yang berfaedah untuk kepentingan dunia dan juga akhirat. Sebab itu kaum
Muslimin digesa supaya kuat menuntut ilmu, biar di bumi mana saja ilmu itu
berada.
“Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan”
Allah tahu bagaimana mestinya
memberi pembalasan di atas apa yang kamu kerjakan. Sesiapa yang berbuat baik
dibalas baik dan berbuat jahat dibalas jahat ataupun diampunkan-Nya.
Beriman kepada Allah menenangkan
Jiwa. Kesempurnaan hidup semestinya dengan iman. Yang paling asas dalam Islam
adalah beriman kepada Allah SWT. Mempercayai adanya Allah SWT akan memperolehi kebahagiaan hidup di dunia dan di
akhirat.
Kebahagian hidup di dunia dan
akhirat inilah merupakan cita-cita semua umat manusia terutama umat Islam. Cita-cita
tersebut dikategorikan sebagai ujian Allah S.W.T. kepada setiap insan. Jawapan
itu nanti menjadi kebahagian hidup di dunia dan di akhirat. Maka itu yang dapat
menjawab dan memberikan bimbingan ke arah itu hanyalah Islam.
Beriman kepada Allah ialah
meyakini dengan sesunggunya melalui proses kejiwaan, yang meliputi perasaan, fikiran, sekaligus sikap dan perbuatan untuk membuktikan iman tersebut. Kehadiran iman dalam
diri setiap individu menggapai kesempurnaan hidup sebagai hamba Allah S.W.T.
Beriman kepada Allah, akan
menghasilkan jiwa yang tenang dan tenteram, sebab dalam meyakini adanya Allah
kita akan memahami akan sifat-safat Allah SWT yang Maha Agung. Akhirnya jiwa
kita akan merasa damai dan hidup dalam suasana yang dicita-citakan.
Islam tidak sukar diterima oleh
setiap manusia, kerana ianya sesuai dengan kemanu- siaan itu sendiri. Allah SWT
dalam Al-Qur’an telah menjelaskan bahawa Dialah yang mengatur dan memiliki
segala yang ada di alam ini. Firman Allah surah Al-Hasyr ayat 59:22 yang bermaksud:
(Terjemahan)
“Dia-lah Allah Yang tiada Tuhan selain Dia, Yang Mengetahui yang ghaib
dan yang nyata. Dia-lah Allah Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.”
Ayat di atas
menjelaskan bahawa Allah-lah yang menguasai dan
memiliki seluruh Alam ini. Hanya Dia-lah Tuhan, tiada Tuhan selain Dia,
kerana Dia mempunyai kekuasaan mutlak terhadap sesuatu. Semua yang ada di alam
ini ciptaan-Nya, lemah dan kecil dihada pan-Nya. Maka akan resahlah jiwa seseorang jika mencari kebenaran itu selain Dia.
Allah mengetahui segala yang
ghaib dan segala yang nyata, semua yang dilakukan-
Nya
sesuai dengan pengetahuan-Nya yang luas meliputi segala sesuatu. Dengan
sifat-Nya itu
membuktikan
bahawa segala sesuatu itu berada dalam pengawasan Allah SWT. Begitu juga
pimpinan
Allah terhadap alam semesta, berlaku menurut sunatullah dan dalam menempuhi
kehidupan, manusia harus menurut hukum sunatullah.
Sistem kehidupan yang diatur oleh
Allah SWT merupakan corak yang mutlak kebena- rannya. Bukan seperti sistem yang
dibuat oleh manusia yang selalu saja berubah, kerana diang gap tidak sesuai
dengan perkembangan zaman. Jika manusia masih memegang pemimpin selain daripada
Allah, maka akan bertambahlah keresahan jiwanya. Firman Allah SWT dalam surah
At-Taubahlah ayat 9:32-33 yang bermaksud: (Terjemahan)
“Mereka berkeinginan memadamkan cahaya agama Allah dengan mulut atau
ucapan-ucapan mereka, dan Allah tidak menghendaki selain menyempurnakan
cahaya-Nya walaupun orang-orang yang kafir tidak menyukai. Dia-lah yang telah
mengutus Rasul-Nya dengan membawa petunjuk Al-Qur’an dan agama yang benar untuk
menenangkan-Nya atas segala agama
walaupun orang-orang musyrik tidak menyukai.”
Ketua-ketua
orang-orang Yahudi dan Nasrani telah berusaha hendak menghapuskan agama Allah
yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. dengan cara mereka mendustakan Baginda.
Setengah kaul menyebutkan bahawa
yang dimaksudkan dengan an-nur (cahaya)
dalam ayat ini ialah bukti yang
menunjukan benarnya kenabian Muhammad s.a.w. yang berupa:
1. Bukti yang berupa mukjizat,
iaitu perkara-perkara luar biasa yang berlalu pada diri Nabi Muhammad (s.a.w.)
2. Bukti yang berupa al-Qur’an
iaitu kitab suci yang diturunkan oleh Allah ke atas Nabi Muhammad (s.a.w.) juga
sebagai mukjizat yang akan kekal selama-lamanya dan menunjukkan atas benarny kenabiannya.
3. Bahawa agama yang diserukan
oleh Nabi (S.A.W.) ialah agama Islam, iaitu agama yang di dalamnya tidak ada
sebarang perintah kecuali supaya menyanjung Allah serta tunduk kepada apa yang
diperintahkan dan yang ditengah-Nya, sama ada perkara seruhan supaya beribadat
hanya kepada Allah semata-mata mahupun surhan supaya membersihkan diri dari
beribadat kepada yang lainNya.
Semua perkara ini sudah cukup
terang dan jelas untuk membuktikan bahawa Muham mad (s.a.w.) adalah sebenarnaya
seorang nabi dan pesuruh Allah. Barang siap yang cuba menghapuskan kebenaran
itu atau mendustakannya pasti akan kecewa dan usahanya tetap gagal.
Demikianlah percubaan hendak
menghapuskan agama Islam semenjak kebangkitan Nabi Mhammad (s.a.w.) yang telah
dilakukan oleh orang-orang Ahli Kitab baik berupa peperangan mahupun berupa
fitnah dan sercaan untuk merosakkan iktikad dan kepercayaan kaum Muslimin, maka
tiap-tiap satu daripadanya adalah dimaksudkan untuk memadamkan cahaya Allah
dari terus bersinar. Tetapi apakah tindakan Allah? Jawabnya ialah firman-Nya
berbunyi:(Terjemahan)
“Tetapi Allah enggan melainkan hendak menyempurnakan cahaya-Nya itu
meskipun orang-orang kafir tidak menyukai.”
Allah berjanji
kepada Nabi Muhammad (s.a.w.) akan menambahkan kepadanya kemenangan demi
kemenangan dalam perjuanannya menyiarkan agama Islam dari semasa ke semasa
sehingga sempurnalah ketinggian kalimat-Nya dan keunggulan agama-Nya, yang
seolahnya bukan purnama sedang mengambang penuh untuk menyinarkan cahayanya ke
seluruh permukaan bumi, meskipun orang-orang kafir itu tidak menyukainya.
Menangani ujian Allah menjadi
keutamaan dalam menghadapi pembangunan kehidu pan kerana Allah bekalkan kita
berbagai fitrah demi membantu kita menyempurnakan ibadah dan muamalah hidup.
Kegagalan dan kejayaan dalam hidup harus difahami sebagai ujian Allah dan harus
difahami bahawa kegagalan itu merupadakan kejayaan yang tertunda; manakalah kejayaan itu pula merupakan
ujian Allah kepada individu berkenaan agar jangan bersifat megah dan angkoh kelak
menjemput perasaan sombong kerana
memikirkan kejayaan nya menempatkannya ketahap lebih tinggi berbanding orang
lain.
Ketahuilah bahawa segala usaha dan
ikhtiar yang kita laksanakan demi menemukan penyelesaian satu-satu masalah
wajar difahami sebagai tawakal. Tawakal ertinya menyerah kan diri kepada Allah
SWT. Menurut Al-Ghazali tawakal itu ialah berpegang kepada Allah, tetap dalam
hati menyerahkan diri kepada Allah, sedikitpun tidak berpaling daripada keyaki-
nan itu.
Ada tiga tingkatan tawakal
itu:
i. Percaya kepada Allah sebagai wakilnya yang
sebenarnya.
ii.
Percaya akan haknya terhadap Allah
seperti kepercayaan seorang anak kepada ibunya.
iii.
Menyerah diri dan segala pekerjaannya kepada Allah.
Semangat tawakal yang
sebenar mengimplikasikan bahawa kita sedar dan yakin bahawa penentuan terakhir
berada pada kekuasaan Allah. Sesungguhnya Allahlah yang menentukan kebaikan, kejayaan,
dan kebahagian hidup manusia. Bagaimanapun,
Allah mene tapkan sesuatu ketentuan di atas diri manusia dengan adil. Allah
berfirman surah Ali Imran ayat 3:18 yang bermaksud: (Terjemahan)
“Dan (ingatlah) sesungguhnyaAllah tdk sekali-kali berlaku zalim
terhadap hamba-hamba-Nya.”
Ringkasnya, tawakal bukan
merujuk perbutan menyerah untung nasib diri kepada Allah dengan tidak perlu
berusaha dan berikhtiar. Sebaliknya, tawakal membabitkan dua proses yang saling
berkait, iaitu menyerahkan nasib diri kepada Allah dari satu sudut, dan
penggunaan seluruh tenaga fizikal, mental, dan rohani untuk mengubah keadaan
diri sendiri dari sudut yang lain.
No comments:
Post a Comment