Friday, October 6, 2017

MENEMPUHI UJIAN ALLAH TANDA SAYANG KEPADANYA

 (Disiarkan pada 6. 10. 2017)
Hidup ini merupakan perjuangan, dan perjuangan itu adalah pengorbanan maka pegorbanan itu tanda kasih sayang kepada diri kerana Allah SWT. Allah sayangkan hambanya maka dibekalkan berbagai fitrah demi menyempurnakan pembangunan kehidupannya. Agen- da utama dalam hidup ialah  bersyukur kepada Allah kerana membekalkan berbagai ujian sebagai mengetuk jiwa kita demi menyedarkan kita tentang amanah yang  Allah pertanggung jawabkan  demi kesempurnaan hidup sebagai khalifah-Nya.  
Menempuhi ujian Allah, kita kena melengkapi diri dengan ilmu pengetahuan. Mengi- kut pendapat Dr. Yusuf Al-Qaradhawi dalam bukunya bertajuk Fiqh Kutamaan-keutamaan seorang Muslim, megatakan bahawa antara kepentingan yang diutamakan oleh syariat adalah keutamaan mendahulukan ilmu berbanding dengan amalan. Ilmu menjadi petunjuk dan panduan. Sebuah hadits daripada Mua’dz menyebut, “Ilmu adalah imam dan amalan adalah makmum.”
Jestru, imam Al-Bukhari meletakkan satu bab dalam kitab Ilmu daripada kitab Shahih beliau yang bertajuk, Ilmu Sebelum Ucapan dan Perbuatan. Beliau menerangkan, ilmu adalah syarat dalam ketetapan sesuatu percakapan dan perbuatan. Ini kerana, sesuatu ucapan dan perbuatan tidak dianggap sebagai betul tanpa berlandaskan ilmu pengetahuan. Ilmu perlu didahukan sebelum percakapan dan perbuatan. Ini kerana, ilmu membetulkan niat serta perbuatan yang dilakukan oleh setiap individu.
Allah s.w.t. menyuruh setiap Rasul-Nya supaya berilmu serta mengesahkan-Nya terlebih dahulu. Suruhan itu disusuli dengan beristigfar. Itu adalah perbuatan yang perlu dilakukan bagai meraih keampunan Allah s.w.t.. Amalan serta ucapan Rasulullah s.a.w. adalah amalan dan ucapan yang mudah untuk difahami oleh umat. Allah s.w.t. menerangkan dalam surah Fatir, ayat 35:28 yang bermaksud: (Terjemahan)
“.......Sebenarnya yang takut kepada Allah daripada kalangan hamba-Nya hanya orang yang berilmu..”
Hanya dengan ilmu menjadikan seorang itu takut kepada Pencipta. Ilmu juga menghalang hamba-hamba-Nya daripada melakukan kemungkaran.
Rasulullah s.a.w. berkata, “Sesiapa yang Allah menginginkan kebaikan untuk dirinya, Allah memberi kefahaman agama kepadanya.”
Ini kerana, apabila seseorang memahami perbuatan yang dilakukan pasti mereka melakukan perbuatan itu dengan baik.
Kita perlu mendahulukan kegiatan menuntut ilmu sebelum sesuatu amalan dilakukan. Ini berdasarkan surah terawal yang diturunkan dalam Al-Quran, iaitu iqra bermaksud bacalah. Membaca adalah kunci ilmu pengetahuan. Kemudian, Allah s.w.t. menurunkan perintah yang menuntut kepada amal perbuatan dalam surah Al-Mudatthir (orang yang berselimut) ayat 74:1 hingga ayat 4 yang bermaksud: (Terjemaan)
“Wahai orang orang yang berselimut! Bangunlah serta berilah peringatan dan amaran (kepada umat manusia). Dan Tuhanmu, maka ucaplah dan ingatlah kebesaran-Nya! Dan pakaianmu, maka hendaklah kamu bersih.”
Setiap perkara yang kita lakukan memerlukan ilmu. Ilmu perlu diutamakan. Ini kerana, hanya dengan ilmu kita dapat membezakan antara perkara yang betul dan salah dalam sesuatu kepercayaan. Ilmu juga mampu membetulkan setiap kesilapan dalam percakapan, menjelas kan segala salah faham dalam urusan ibadat seharian, dan membetulkan kesalahan yang berlaku dalam pergaulan seharian. Dengan ilmu juga kita dapat membezakan perkara halal dan haram yang berlaku dalam urusan pelaburan, kebaikan dan keburukan daripada segi akhlak, perkara yang diterima dan ditolak dalam urusan timbangan, serta ketepatan dalam ucapan dan perbuatan.
Umar bin Abdul Aziz berkata, “Sesiapa yang melakukan sesuatu perbuatan tanpa
berlandaskan ilmu pengetahuan amalannya itu ternyata lebih memberi keburukan bebanding dengan kebaikan.”
Perkara sebegini jelas berlaku terhadap sebahagian daripada golongan Muslim yang bertakwa tinggi, ikhlas, dan bersemangat. Tetapi, mereka kekurangan ilmu serta pemahaman dalam memahami tujuan syariat serta hakikat sebenar  agama Islam. 
Itu yang berlaku kepada puak Khawarij. Mereka  membunuh Saidina Ali bin Abi Talib r.a. kerana kelebihan serta kedudukan beliau dalam menyumbang kepada kemenangan agama Islam. Saidina Ali bin Abi Talib r.a. juga adalah orang yang paling dekat dengan Rasulullah s.a.w. kerana keturunan beliau. Di samping itu, beliau adalah menantu dan insan kesayangan Baginda.
Ada juga yang membantah pembahagian sebahagian daripada harta oleh Rasulullah s.a.w. Dengan biadab mereka berkata kepada Baginda “Kamu perlu berlaku adil.”
Baginda berkata, “Siapakah yang akan berlaku adil jikalau kamu tidak berlaku adil?”
Dalam laporan hadith lain, mereka yang biadab itu berkata kepada Rasulullah s.a.w., “Wahai Rasulullah, bertakwalah kepada Allah.”
Rasulullah s.a.w. menjawab, “Bukankah aku orang yang benar bertakwa kepada Allah?”          
Orang yang mengucapkan perkataan itu sama sekali tidak memahami politik Rasulullah s.a.w. dalam menundukkan hati orang-orang yang baru memeluk agama Islam. Mereka juga tidak memahami tindakan Rasulullah  s.a.w. itu mengandungi berbagai kemas- latan besar untuk umat. Allah s.w.t. mensyariatkan perkara itu dalam  Al-Quran dan memberi hak kepada Rasulullah s.a.w. bagi melakukan tindakan terhadap sedekah yang diberikan kepada kaum muslimin. Lalu, bagaimana pula halnya dengan harta rapasan perang?
               Sebahagian daripada sahabat memohon izin kepada Rasulullah s.a.w. bagi membunuh mereka yang bersikap biadab itu. Baginda melarang dan mengingatkan para sahabat tentang kemunculan kumpulan seperti itu. Baginda berkata, “Mereka memandang rendah terhadap solat kamu dengan solat mereka, ibadah puasa kamu dengan ibadah puasa mereka, dan amalan kamu dengan amalan mereka. Mereka membaca Al-Quran, tetapi lebih dari anak-anak tekak mereka. Mereka menyimpang daripada agama seperti terlepasnya anak panah dari busur.”
               Maksud ‘tidak lebih dari anak tekak mereka’ adalah hati mereka tidak memahami apa yang mereka baca. Akal mereka tidak disinari dengan ilmu. Apa yang mereka baca daripada Al-Quran itu tidak bermanfaat untuk diri mereka walaupun mereka sentiasa menunaikan solat dan berpuasa.
               Mereka juga disifat seperti itu kerana mereka membunuh umat Islam dan membiarkan golongan yang menyembah berhala.  
               Kesalahan yang berlaku itu bukan sahaja meresap dalam diri mereka dan niat mereka, bahkan ke dalam akal fikiran dan pemahaman mereka. Sebuah hadith menyifatkan golongan itu seperti. “Orang-orang muda yang memilih impian yang bodoh.”
               Imam Hasan Al-Basri mengingatkan umat supaya tidak berlebih-lebihan dalam melakukan ibadah dan amalan. Umat Islam perlu mengukuhkan diri dengan ilmu dan pema- haman yang mantap. Beliau menjelaskan, “Seorang yang beramal tanpa ilmu ibarat orang yang berjalan bukan di atas jalan yang betul. Seorang yang beramal tanpa ilmu hanya membawa lebih kerosakan berbanding dengan kebaikan. Tuntutilah ilmu selagi tidak memuderatkan pencarian ilmu. Kerana terdapat sebahagian  daripada  kaum yang melakukan ibadah, tetapi meninggalkan ilmu pengetahuan sehingga mereka keluar dengan pedang bagi membunuh umat Muhammad. Sekiranya mereka mencari ilmu pengetahuan, pasti mereka tidak melakukan apa yang mereka lakukan itu.
               Kita berada dalam zaman segala sesuatu diasaskan oleh ilmu pengetahuan. Kita tidak
menerima perkara yang tidak teratur dan membabi buta dalam hal-hal kehidupan.
               Maka apa sahaja amalan perlu disertakan dengan kajian sebelum amalan itu menjadi satu kebiasaan atau pun amalan. Kita mesti mempunyai keyakinan sebelum memulakan, peran cangan sebelum melaksanakan, dan menggunakan stastik sebelum mengambil apa jua tinda- kan.
Menempuhi ujian Allah perlu mempunyai ilmu pengetahuan kerana ujian Allah terse- but sememangnya mempunyai berbagai elemen yang perlu ditanganai. Ujian itu semestinya ada hikmah disebaliknya. Allah tidak wujudkan sesuatu tanpa tujuan. Tujuan tersebut mende wasakan pemikiran umat sebagai hamba Allah. Kita tidak membiarkan sesuatu perkara berlalu tanpa mengambil ukuran perkara yang menguntungkan dan merugikan dalam perja- lanan semalam dan hari ini.                                                                                                                                                                                                                                                
               Antara ukuran iman adalah  amalan yang sentiasa berterusan. Mereka yang melakukan amalan secara berterusan dan dengan penuh disiplin. Tahap dan peringkat sebegitu berbeza berbanding dengan amalan yang dilakukan sekali-sekali hanya pada waktu tertentu.
               Sebuah hadith shahih menyebut, Amalan yang paling dicintai oleh Allah adalah ama- lan yang berterusan walaupun sedikit.”
               Imam Al-Bukhari dan muslim merekodkan, daripada Masruq, beliau bertanya kepada saidatina Aisyah r.a., “Apakah amalan yang paling dicintai oleh Nabi?”
               Saidatina Aisyah r.a. menjawab, “Amalan yang berterusan.”
               Terdapat juga laporan daripada Saidatina Aisyah r.a., Nabi s.a.w. masuk ke dalam rumahnya. Pada ketika itu, beliau sedang bersama seorang wanita. Nabi s.a.w. bertanya, “Siapakah wanita itu?”
               Saidatina Aisyah r.a. menjawab, “Polanah yang terkenal dengan solat(banyak melaku kan solat)”
               Nabi s.a.w. berkata, “Aduh, lakukan sahaja perkara yang kamu mampu lakukan. Demi Allah, Allah tidak bosan sehingga kamu sendiri berasa bosan.”
               Saidatina Aisyah r.a. berkata. “Amalan yang paling dicintai oleh Allah adalah yang sentiasa dilakukan oleh pelakunya.”
               Perkataan ‘aduh’ dalam hadith menunjukkan perasaan Baginda mengenai beban berat dalam beribadah. Ia termasuk membebankan diri diluar batas kemampuan. Baginda mengi- nginkan amalan yang sedikit, tetapi dilakukan secara berterusan. Melakukan ketaatan secara berterusan sehingga banyak keberakatan diperolehi berbeza dengan amalam yang banyak, tetapi memberatkan. Amalan yang sedikit, tetapi berterusan pasti tumbuh mengalahkan amalan yang banyak dilakukan dalam satu waktu. Terdapat satu perbahasan terkenal, “Sesua- tu yang sedikit tetapi berterusan lebih baik daripada amalan yang banyak tetapi terputus.”
               Itu yang menyebabkan Nabi s.a.w. mengingatkan orang terlalu berlebihan dan keras dalam menjalankan agama. Baginda bimbang orang itu berasa bosan dan kekuatan bertukar menjadi lemah. Ini kelemahan yang terdapat pada diri manusia. Dia pasti terputus di tengah jalan. Menjadi orang yang tidak berjalan dan tidak juga berhenti. Rasulullah s.a.w. berkata, “Hendaklah kamu melakukan amalan yang mampu kamu lakukan.  Ini kerana, Allah tidak bosan sehingga kamu sendiri menjadi bosan”
                    Keutamaan amalan menggunakan hati berbanding dengan amalan menggunakan ang- gota badan. Agama menganjurkan amalan dalaman yang dilakukan oleh hati manusia. Ama- lan itu lebih  diutamakan berbanding dengan amalan lahiriah yang dilakukan oleh anggota badan. Terdapat beberapa sebab yang menjelaskan perkara ini.
                    Pertama, Allah tidak menerima amalan lahiriah jikalau amalan itu tidak disertai dengan amalan dalaman. Amalan dalaman atau hati adalah dasar untuk amalan lahiriah diterima. Amalan dalaman adalah niat. Nabi s.a.w. mengatakan, setiap amal perbuatan itu harus disertai dengan niat.
                    Apa yang dimaksudkan dengan niat adalah niat yang terlepas daripada cinta diri dan dunia. Niat yang ikhlas kerana Allah s.w.t. Allah s.w.t. hanya menerima amalan  seorang yang ikhlas. Allah s.a.w. menerangkan dalam surah Al-Baiyyinah ayat 98:5 yang bermaksud: (Terjemahan)
                    “Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepada –Nya lagi tetap teguh di atas tauhid.”
Rasulullah s.a.w. berkata. “Allah tidak menerima amalan kecuali yang ikhlas dilaku kan hanya untuk-Nya.
Sebab yang kedua, hati adalah hakikat manusia, sekaligus menjadi sumber kebaikan dan keburukan mereka. Dalam shahih Bukhari dan shahih Muslim menyebut. Nabi s.a.w. berkata, “Ketahuilah dalam tubuh manusia trdapat segumpal darah. Apabila segumpal darah itu baik, mak seluruh tubuh menjadi baik. Apabila segumpal darah itu rosak, maka seluruh tunuh menjadi rosak. Segumpal dara itu adalah hati.”
Nabi s.a.w. menjelaskan, hati adalah titik pusat pandangan Allah s.w.t. Dia menilai perbuatan yang dilakukan oleh hati. Allah s.w.t. hanya melihat hati seorang. Apabila niat seseorang hamba itu bersih, maka Allah s.w.t. menerima amalannya. Apabila hatinya kotor ataupun niatnya tidak benar, maka Allah s.w.t. menolak amalannya. Baginda berkata, “Allah tidak melihat kepada tubuh dan bentuk kamu, tetapi Allah melihat kepada hati kamu.”
Al-Quran menjelaskan, orang yang mempunyai hati yang bersih mendapat keselama- tan di akhirat dan balasan syurga. Hati yang
bersih daripada kemusyrikan, kemunafikan dan penyakit hati yang menghancurkan adalah orang yang hanya menggantukkan diri kepada

Allah s.w.t.

No comments:

Post a Comment