Sunday, November 19, 2017

ISLAM MENDASARKAN KESEMPURNAAN HIDUP MANUSIA

 (Disiarkan pada 17. 11. 2017)
Islam adalah agama Allah. Allah menyempurnakannya  untuk manusia sebagai addin atau cara hidup. Dalam Al-Quran  surah Al-Maidah ayat 5:3, Allah berfirman yang bermaksud: (terjemahan).
               “......... Pada hari ini telah Ku sempurnakan untuk kamu agama mu, dan telah Ku cukupkan kepada mu nikmat-Ku dan telah Ku redhai Islam itu jadi agama mu.”.
               Dengan turunnya ayat ini, nyatalah kepada kita bahawa agama Islam telah sempurna, berisikan perkara-perkara yang fardu dan sunat, ada batas-batas hukuman, diterangkan perkara-perkara yang halal dan harm, sehingga tidak ada satu hukum yang halal dan haram, lagi selepas itu. Syariatnya berkekalan hingga hari kiamat.
               Dengan sempurnanya Islam menjadilah ia suatu nikmat dari Allah, di antaranya orang-orang mumin dapat menger- jakan haji dengan aman, tidak ada orang-orang kafir atau musyrik yang mengganggu mereka, dan ada pula yang turut mengerjakan haji semenjak itu. Agama Islam telah diredai oleh Allah. Sehingga menghendaki agama lain dari Islam, tidaklah Allah terima agamanya, dan rugilah ia di akhirat.
               Baginda  Rasul Nabi Muhammad s.a.w. telah dipilih Allah sebagai Rasul-Nya untuk menerima dokumen wahyu dari-Nya iaitu Al-Quranul Karim dalam perantaraan malaikat Jibril selama 21 tahun yang mempunyai 6,666 ayat. Dokumen tersebut Allah bekalkan kepada manusia sebagai satu pegangan hidup untuk mencapai kesempurnaan hidup di alam  dunia dan sebagai bekalan hidup di alam akhirat kelak sebagai distinasi mutlak kehidupan manusia.  
               Allah telah berfirman dalam al-Quran surah Ali Imran ayat 3:103 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Dan berpegang teguhlah kamu semuanya kepada tali Allah (agama) Allah dan jangan kamu bercerai berai dan ingatlah akan nikmat Allah (yang diberikan-Nya kepada mu) ketika  kamu telah bermusuh-musuhan, lalu dipersatukan-Nya hati mu, sehingga kamu  menjadi bersaudara dengan nikmat-Nya dan adalah kamu di atas pinggir neraka lalu Allah melepaskan kamu daripadanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu, mudah-mudahan kamu menerima petunjuk.”
               Islam bukanlah merupakan ikatan yang hanya menghimpunkan jumlah manusia sahaja tetapi juga menghimpunkan segala kebenaran yang menetapkan berbagai hubungan yang baik antara manusia dengan Tuhan yang Maha Pencipta dan antara manusia dengan sesamanya.
               Mansia tidak dapat hidup berdikari tanpa tunjang menunjang antara satu sama lain. Oleh kerana itu terhindarlah rasa dan sikap yang hanya mementingkan diri untuk memperolehi keuntungan sendiri. Apabila manusia dihinggapi oleh perasaan ingin untung sendiri maka hilanglah sifat keutamaan manusia. Apabila sifat tersebut menguasai manusia maka hilanglah sifat kebaikan manusia dan tumbuhlah dengan suburnya kerakusan yang terkandung dalam hidupnya sehingga membuat manusia itu terkepung dalam ruang linkup yang sempit. Apabila perasaan demikian menguasai manusia maka dia tidak lagi dapat melihat orang lain kecuali dirinya sendiri.
               Islam mendasarkan kesempurnaan hidup manusia dengan kehadiran fitrah akal sebagai hikmah dan sarang ilmu pengetahuan. Semakin bannyak ilmu yang dikuasai semakin tinggi pula potensinya. Namun walaupun demikian ia tidak mungkin mampu menjangkau hakikat akal itu sendiri.
               Akal fikiran manusia merupakan sesuatu yang mengagumkan. Akal disimpulkan sebagai pusat analisa dan disiplin ilmu pengetahuan, tempat  bersarangnya hikmah yang membedakan antara kebajikan dan keburukan.
               Akal itu adalah sebagai pemimpin yang  harus ditaati, sarana berfikir dan perekam yang boleh mendeteksi segala sesuatu yang misterius. Apa yang terasa sempit oleh mata dan jiwa akan terasa luas bagi akal.
               Allah telah memuliakan dan membedakan manusia dari makhluk-makhluk yang lain. Di antara perbedaan dan kemuliaan yang sangat menonjol pada manusia adalah akal fikiran. Dengan akal fikiran ini manusia mencapai alam malaikat, mengenal Dzat yang Maha Pencipta, mengeban dan menjalankan amanah, beradaptasi dengan lingkungan, menguasai berbagai disiplin ilmu dan boleh membedakan antara kebajikan dan keburukan.
               Dengan akal manusia menganalisa dan mengadakan introspeksi diri, lalu dia mengenal Tuhannya. Akal manusia adalah salah satu bukti kebesaran Allah; Dzat yang Maha Pencipta.
               Sebagaimana halnya akal, kata Al-Qalbu dalam Al-Quran mempunyai berbagai demensi. Ada yang mengacu kepada fungsi akal, dan kebanyakan berkisar di seputar dimensi  instinktif. Akal itu sendiri berfungsi sebagai dasar dari instink dan naluri yang normal, baik itu ketika mencintai sesuatu atau membencinya. Akal juga sebagai tempat petunjuk, iman, pengertian, kemahuan dan keputusan.
               Firman Allah surah Al-Hujurat ayat 49:7 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “....Tetapi Allah menjadikan kamu cinta kepada keimanan dan menjadikan iman itu indah dalam hatimu dan menjadikan kamu benci kepada kekufuran, dan kefasiqan dan kederhakaan. Mereka itulah orang-orang yang mengikuti jalan yang lurus (terpandu)”
               Dengan kurnian Allah, disinarkan-Nya cahaya keimanan ke dalam hati kamu sehingga kamu amat mencantai iman tersebut.
               Dan menjadikan iman itu indah di dalam hati kamu.
               Serta diperindahkan dan dipercantik iman di dalam hati kamu, yang menyebabkan sangat besar harganya melebihi daripada segala barang yang berharga, menyebabkan kamu tidak mahu berpisah daripadanya.
               Dan menjadikan kamu benci kepada kekufuran, kefasiqan dan kederhakaan.
Sebaliknya Allah menimbulkan kebencian di dalam hati kamu terhadap segala macam kesesatan, yang berpunca dari perbuatan kufur, dosa-dosa besar dan maksiat, yakni perbuatan yang terkeluar dari mentaati Allah.                                                                                                                                                                                                                                                                                    
Allah menjadikan iman itu kurnia yang paling berharga, menyebabkan ia sangat-sangat dicintai. Dan lawan iman itu kekufuran, kefasikan,dan maksiat, yang merupakan gejala-gejala yang paling dibenci.
Sesungguhnya iman yang sempurna itu ialah, berikrar dengan lidah, percaya dalam hati dan beramal dengan rukun-rukunnya. Maka bencikan kekufuran lawannya cintakan iman, keindahan iman dalam hati ialah percaya dalam hati, dan kefasiqan, iaitu berdusta lawannya berikrar dengan lidah, dan seterusnya maksiat, iaitu derhaka lawannya beramal dengan rukun-rukunnya.
Mereka itulah orang-orang yang mengikuti jalan yang lurus.
Orang-orang yang mempunyai sifat tersebut akan ter pandu ke jalan yang selamat, dan tidak akan menyimpang dari jalan istiqoma, yakni yang lurus.
Allah berfirman dalam surah al-Hujurat ayat  49:8 yang bermaksud: (Terjemahan)
“Sebagai kurnia dari Allah dan nikmatnya. Dan Allah Maha mengetahui lagi bijaksana.”
Inilah  merupakan kurnia Allah dan juga nikmat-Nya ke atas kamu, sedangkan Allah lebih tahu siapa yang layak diberinya hidayat dan siapa yang patut dibiarkan-Nya sesat. Lagi bijaksana Allah mengatur urusan makhluk-Nya dengan mentakdirkan apa yang dikehendaki-Nya mengikut ketetapan-Nya.
Menurut perspektif bersepadu sejagat, akal merupakan satu fungsi roh manusia. Oleh itu, akal adalah satu entiti kerohanian. Dalam kehidupan duniawi, akal mempunyai dua aspek atau dimensi yang berbeza. Dari aspek fizikal, akal merujuk organ otak, manakala dari aspek kerohanian pula akal merujuk kebolehan manusia untuk memahami, membeza, membanding, menimbang, menakul, dan membina skim ilmu.
Otak (entiti fizikal) dan akal (entiti kerohanian) saling berinteraksi antara satu sama lain. Misalnya, akal memperolehi maklumat tentang benda-benda dalam persekitaran melalu pancaindera; keperluan asas tubuh ditafsirkan oleh akal; sementara akal pula mengkin mengarah tingkah laku yang tertentu. Melalui akal manusia berkemampuan membaca, memerhati, mengkaji, menganalisis, menterjemah, mentafsir dan memahami tanda-tanda kekuasaan Allah dalam alam semesta.
Al-Quran menjelaskan bahawa akal itu tidak selamanya berfungsi sebagai tempat kebenaran dan iman, bahkan terkadang sebagai wadah dosa dan kejahatan. Allah berfirman dalam surah Al-Hijir ayat 15:12 yang bermaksud: (Terjemahan)
‘ Demikianlah Kami memasukkan (rasa ingkar dan memperolok-olok itu) ke dalam hati orang-oramg yang berdosa (orang-orang yang kafir).”
Adapun sebabnya perasaan yang membawa kesesatan dan sikap kufur itu dapat tumbuh di dalam hati orang-orang yang bersalah itu dengan suburnya, kerana jiwa mereka sudah tidak lagi untuk beriman dan tidak bersedia untuk menerima perkara yang hak dan benar. Hati mereka tidak bersedia menerima pengajaran Al-Quran dan tidak dapat menerima sinaran pertujuk dan hidayat.
Di dalam akal manusia itu terdapat bermacam-macam perasaan. Jadi bukan saja ada dalam hatinya. Allah berfirman dalam surah  Al-Hadid ayat 57:27 yang bermaksud: (Terjemahan)
“Dan Kami jadikan dalam hati orang-orang yang mengikutinya rasa santun dan kasih sayang.
Dan Allah menjadikan hati orang-orang yang menjadi pengikut Nabi Isa (a.s.) itu, iaitu kaum Hawariyin rasa santun dan kasih sayang dalam hati mereka – sebagai isyarat tentang adanya perasaan kasih sayang yang seperti itu juga di dalam hati sahabat-sahabat Nabi  Muhammad (s.a.w.) yang mana mereka mempunyai rasa kasih sayang sesama  mereka.
Begitu pula Allah tidak menjadikan dalam hati pengikut-pengikut Nabi Isa (a.s.) mengada-adakan Rahbaniyah (bertapa dan anti kahwin) pada hal Kami (Allah) tidak mewajibkan Rahbaniyah ke atas mereka. Yakni perbuatan Rahbaniyah itu telah mengada-adakan oleh ketua-ketua  agama Nasrani dan paderi-paderi mereka  mengikut kemahuan nafsu mereka sendiri.
Allah tidak pernah mensyariatkan Rahbaniyah atau memerintahkan orang-orang Nasrani menjadi Rohban, iaitu menjadi paderi yang anti kahwin dan menyekat nafsu syahwat keduniaan dan tidak pula menjadi orang pertapaan. Melainkan mereka sendiri mengada-adakan Rahbaniyah, kononnya hendak mencari keredaan Allah – sebenarnya bukan cara demikian untuk mencari keredaan Allah. Dan mereka tidak memelihara perintahAllah dengan pemeliharaan yang selayaknya.
Dalam ayat ini terdapat dua celaan:
1. Mereka mengada-adakan sesuatu amalan yang tidak ada diperintahkan oleh Allah,  
    dan
2.Tidak menjalankan kewajipan yang dimestikan kepada mereka-dengan menyangka
   kan perbuatan mereka itu semata-mata untuk mencari keredaan Allah.
Dalam Hadis riwayat Ahmad disebut: (Terjemahan)
Tiap-tiap umat mempunyai Rahbaniyah,(jalan untuk bertapa) dan jalan pertapaan umatku ialah berjuang pada jalan Allah.
Maka Allah berikan kepada orang-orang yang beriman di antara pahalanya. Yakni orang-orang yang salih daripada para pengikut-pengikut Nabi Isa (a.s.) yang menepati dengan perjanjian Allah dan  percaya kepada Nabi Muhammad (s.a.w.) dengan mengimaninya itu, Allah berikan kepada mereka pahala yang berganda-ganda. Tetapi kebanyakan daripada mereka adalah fasiq. Yakni terkeluar daripada batas-batas ketaatan, dan berterusan melakukan perkara yang diharamkan oleh Allah. Ini, sebagaimana  Firman Allah dalam surah at-Tawbah ayat 9:34. Yang bermaksud: (Terjemahan)
               “...........Sesungguhnya kebanyakan dari pendita-pendita dan paderi-paderi itu memakan harta manusia dengan jalan yang tidak halal dan  menghalang (orang) dari jalan Allah.
               Allah memberitahukan kepada orang-orang Mukmin bahawa pendita-pendita dan paderi-paderi daripada orang-orang  Yahudi dan Nasrani itu kebanyakan mereka hatinya telah diresapi oleh cintakan harta dan kemegahan. Kedua-dua pengaruh ini, iaitu pertama  pengaruh  cinta kepada  menyebabkan mereka tergemak memakan harta orang dengan jalan yang salah atau haram, kedua, pengaruh cinta kepada kemegahan menyebabkan mereka bermati-matian untuk menyekat dan menghalang orang-orang yang hendak menganut agama Islam, kerana mereka tidak mengakui kenabian  Muhammad (s.a.w.) dan agama Islam yang  dibawanya.
               Allah berfirman dalam surah Ar-Rahman ayat 55:1-4 yang bermaksud: (Terjemahan)
                    “(Tuhan) Yang Maha Pemurah. Yang telah mengajarkan Al-Quran. Dan menciptakan manusia. Mengajarnya pandai berbicara,”

                    Berbicara adalah merupakan media berfikir logis di mana manusia boleh merealisasi keinginan dan  kehendaknya. Faktor inilah yang  membedakan  manusia dengan makhluk-makhluk yang lain. Dengan pembicaraan ini manusia boleh mengutarakan semua yang terdetik di hati dan di otaknya. Kemampuan berbicara dan ilmu yang dimiliki oleh manusia sebagai bukti kongkrit dari wujud Allah s.w.t.

No comments:

Post a Comment