Friday, September 14, 2018

KEWUJUDAN MANUSIA SEMESTINYA BERIBADAH KEPADA ALLAH S.W.T.


KEWUJUDAN MANUSIA SEMESTINYA BERIBADAH KEPADA ALLAH S. W.T.
(Disiarkan pada 15. 9. 2018)
               Antara faktor-faktor yang Allah meredhai kewujudan manusia di alam dunia ialah manusia  mempunyai akal dan kemahiran berfikir. Akal memandu manusia  melaksanakan ibadah kerana Allah. Firman Allah surah Az-Zariyat ayat 511:56 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Tiadalah aku jadikan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah Aku....manusia diwujudkan oleh Allah S.W.T. dengan satu tujuan iaitu beribadah kepada-Nya.”.
               Menurut Islam, manusia mempunyai dua tugas yang berbeza, tetapi saling berkaitan antara satu sama lain, iaitu tugas sebagai hamba Allah dan tugas sebagai khalifah Allah di dunia. Dengan mempunyai kedua-dua tugas, manusia dianggap sebagai beribadah kepada Allah S.W.T..
               Walaubagaimana pun fikiran manusia sentiasa lupa dengan tanggungjawabnya maka sentiasa mengabaikan amanah Allah S.W.T. Manusia sentiasa alpa tentang pemikiran mengenai kewujudannya di dunia. Kewujudannya sebagai hamba Allah dan wajib sujud menyembah dan memuji Allah serta memelihara hubungan manusia dengan Allah.
Manusia mempunyai dua tanggungjawab yang berat untuk menangani hidupnya di dunia kerana ia mesti memelihara kedua-dua alam, iaitu alam jasmani atau alam dunia dan alam rohani atau alam akhirat. Untuk hidup mulia di alam dunia wajar menjaga tatatertib dan disiplin pembangunan kehidupan dan untuk menempuhi kehidupan di akhirat nanti wajar muliakan ibadah kepada Allah S.W.T..
Sebagai pembangunan kehidupan yang mampan wajar beri pemberatan kepada ibadah yang menumpuhkan kepada pembangunan kerohanian kerana disiplin demikian dengan sendirinya pembangunan dunia  akan turut sama terbela sama. Dalam erti kata lain pembangu- nan kehidupan yang bersifat rohaniah lebih bermanfaat dan memberi jaminan keutuhan hidup di akhirat kelak.
Di tangan manusia terletak kekuasaan untuk mengatur dan mengendalikan segala isi alam ini. Firman Allah S.W.T. surah Al-Baqarah ayat 2:29 yang bermaksud: (Terjemahan)
“Inilah Tuhan yang menjadikan segala apa yang di bumi ini untuk kepentingan manusia.”
Oleh itu maju dan mundur, baik dan buruknya keadaan alam ini adalah bergantung kepada manusia. Manusialah yang layak memegang amanah ini yang tidak dapat ditanggung oleh makhluk-makhluk lain. Perkara ini ditegaskan oleh Allah S.W.T.. Allah berfirman dalam surah Al-Ahzab ayat 33:72 yang bermaksud: (Terjemahan)
“Sesungguhnya Kami telah menawarkan amanah ini kepada langit, bumi dan gunung, maka semuanya tidak sanggup memikulnya, mereka takut akan menghianatinya dan manusia lah yang layak memikul amanah ini, tetapi manusia ini amat zalim dan bodoh.”
Tanggungjawab manusia terhadap Tuhan tentang amanah ini bukanlah suatu perkara yang ringan malah ianya haruslah melaksanakannya dengan baik dan jujur. Perkara utama tentang kelayakan jawatan khalifah ialah bahawa manusia itu hendaklah mengenali Tuhannya dengan sebenar-benarnya dan beribadat kepadanya dengan sebenar-benar ibadat.
Firman Allah S.W.T. surah At-Thalaq ayat 65:12 yang bermaksud: (Terjemahan)
“Allah yang menjadikan tujuh petala langit dan begitu juga bilangannya dari bumi, yang mana segala perintah diturunkan di antara kedua-duanya supaya kamu mengetahui bahawa Allah amat berkuasa ke atas tiap-tiap sesuatu dan Allah ilmuNya telah meliputi tiap-tiap sesuatu.”
Dalam ayat ini ternyata bahawa mengenali Allah S.W.T. ialah tujuan bagi segala kejadian langit dan bumi.
Apabila manusia melalaikan tugas itu, nescaya Allah S.W.T. akan turunkan kepadanya
azab yang pedih. Tetapi apabila mereka dapat menjalankan segala tugas dan tanggungjawab nya itu dengan sempurna, nescahaya dia diberikan Allah S.W.T. penganugerahan yang utama dan mulia.
               Allah menjadikan manusia sebagai makhluk yang teristemewa dan mulia berbanding dengan segala makhluk yang lain. Firman Allah S.W.T. surah Al-Isra’ ayat 17:70 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Sesungguhnya kami telah memuliakan manusia dan Kami tempatkan mereka di daratan dan di lautan, serta Kami berikan mereka rezeki daripada arang yang baik-baik serta Kami lebihkan mereka daripada kebanyakan makhluk yang Kami ciptakan dengan sebenar-benar kelebihan.”
               Allah  S.W.T. menyatakan keutamaan manusia di mana manusia menjadi khalifah Allah S.W.T. di bumi ini; dan juga menyatakan bahawa manusia diberi kelebihan dan kemu- liaan. Maka itu manusia diberi tiga kurniaan dari Allah S.W.T. yang tidak pernah diberikan kepada makhluk-makhluk  lain, iaitu  khalifah, kelebihan dan kemuliaan.
Manusia adalah makhluk mulia, kemuliaan manusia kerana persediaan yang diberikan kepadanya, persediaan ini tidak lain daripada kesempurnaan dirinya zahir dan batin. Kesem- purnaan zahir dengan adanya anggota kerja dan kesempurnaan batin dengan adanya tenaga jiwa yang menjadi sumber kepercayaan (ketuhanan), perasaan dan kemahuan. Dari sumber ini timbullah perbuatan, muncullah amalan, dan wujudlah pembalasan.
Hakikat ini perlu diketahui oleh setiap orang yang mengakui dirinya sebagai seorang muslim dan beriman kepada Allah S.W.T. Islam telah menempatkan diri manusia ke tempat yang istemewa dan mulia sesuai dengan bentuk kejadian, keadaan dan keperibadian manusia.
Memang tidak wajar sekali bagi orang yang mengakui Islam tetapi tidak pernah meninjau dan tidak ingin mengetahui tentang ajaran-ajaran Islam serta mereka tidak pun mengetahui di manakan taraf dirinya sebagai manusia? Apakah tugas-tugasnya dan peranan nya di dalam dunia ini? Semua ini tidak ingin diketahuinya, rugilah mereka menjadi manusia yang tidak mengenang budi dan jasa, dan hiduplah mereka penuh bergelumang dengan dosa serta meranalah hidupnya sepanjang zaman.
Penganugerahan akal kepada manusia adalah hadiah yang paling berharga sekali dan tidak dapat dinilai, tanpa akal manusia tidak dapat menjalankan tugas sebagai khalifah Allah S.W.T. dan manusia adalah sama dengan binatang.
Dengan akal manusia dapat berfikir dan bertindak sesuai dengan tugasnya sebagai hamba Allah S.W.T. Akal juga merupakan alat bagi manusia untuk dapat menilai sesuatu dan menggunakannya untuk manfaat umum.
Segala rahsia yang selama ini terpendam dan tersembunyi dapat dibongkar oleh manusia. Inilah dia hikmah Allah
S.W.T. menjadikan seluruh  makhluk ini  tidak sia.sia. Inilah dia peranan akal yang menemukan sesuatu itu dengan hakikat kejadiannya, manusia akan kagum terhadap hikmah dan kebijaksanaa ciptaan Allah S.W.T.
Allah berfirman surah An-Nahl ayat 16:78 yang bermaksud: (Terjemahan)
“Allah telah mengeluarkan kamu dari perut ibumu sedangkan kamu tidak mengetahui sesuatu. Lalu Allah jadikan bagimu pendengaran, penglihatan dan hati supaya kamu bersyukur.”
Ketika kita mula keluar dari perut ibu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatu apa pun. Gelap dunia ini kita hadapi, hanya dengan tangis kita menghadapi dunia ketika  kita mulai keluar dari perut ibu. Tidak ada yang kita ketahui, selain dari anugerah Ilahi yang dinamai Gharizah atau naluri. Menangis  kalau terasa dingin, menangis kalau terasa lapar, menangis kalau terasa panas: “Dan dijadikan-Nya untuk kamu pendengaran dan penglihatan dan hati.”
Dengan beransur-ansur tumbuhlah pendengaran maka  terdengarlah suara-suara dari  yang dekat sampai kepada yang jauh; lalu sama ditimbulkan pula penglihatan, sehingga dapat memperbedakan berbagai warna, dan dapat memper hatikan wajah ibu yang sedang menyusu kan dan pendengaran serta penglihatan itu dituntun oleh perkembangan hati iaitu perasaan dan fikiran. Sampai beransur-ansur besar dan dewasa, bertambah lama bertambah matang sampai menjadi manusia yang berbudi bahasa, bersopan dan bersantun, sanggup memikul taklif iaitu tanggungjawab yang dipikulkan oleh Allah ke atas pundak, menjadi anggota penuh dan perikemanusiaan. “Supaya kamu bersyukur”
               Maka dilahirkan Allah ke  dunia, lalu diberi pendengaran, sehingga tidak pekak, dan diberi alat penglihatan sehingga tidak buta, di beri pula hati buat mempertimbangkan apa yang didengar dan apa yang dilihat, adalah nikmat paling besar yang dianugerhkan Allah dalam hidup ini. Sebab manusia itu adalah pemikul tugas berat iaitu menjadi Khalifatullah di bumi.
               Bersyukur itu ialah dengan mempergunakan nikmat-nikmat Allah itu di dunia ini dengan sebaik-baiknya, sehingga kita jadi mansia yang  bererti. Bersyukur ertinya berterima kasih dan lawan dari syukur ialah kufur, tidak mengenal budi.
               Allah berfirman surah Al-Mukmin ayat 40:64 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Allah membentuk rupa paras kamu dengan rupa yang indah dan cantik.”
               Allah berkuasa menciptakan manusia, dengan bentuk dan potongannya yang baik dan bagus serta rupanya yang cantik dan tampan, berjasad yang kukuh dan  lagi tegap, berkulit yang halus lagi lembut, beranggota yang kemas dengan organ-organnya yang sesuai lagi sepadan, sehingga mudah dipergunakan olehnya untuk membuat sebarang  pekerjaan bagi mendapatkan keperluan hidupnya.
               Selain daripada itu manusia dilenkapkan dengan akal dan jiwa. Dengan akal ini manusia dapat mengatur seluruh alam, dapat mengatur hidupnya, menyusun masyarakat dan memerintah sebuah negara. Dengan akal inilah juga manusia menjadi makhluk teristemewa daripada makhluk-makhluk yang lain. Ketinggian akal ini dapat dilihat pada kelakuan dan tindak tanduk manusia, sama ada sewaktu berjalan, duduk, tidur dan sebagainya. Akal yang berpusat di kepala itu, itulah yang ditinggikan.
               Allah S.W.T. menempatkan bumi ini untuk manusia, mereka bebas bekerja di mana sahaja yang mereka suka, bebas bergaul, bebas memilih tempat tinggal dan sebagainya. Oleh kerana Tuhan telah menjadikan bumi ini agar manusia memajukannya. Tuhan telah disediakan di alam ini sumber-sumber ekonomi untuk keperluan hidupnya.
               Firman Allah S.W.T. surah Al-Araaf ayat 7:10 yang bermaksud; (Terjemahan)
               “ Sesungguhnya Kami menempatkan kamu di bumi ini dan Kami sediakan kepada kamu berbagai-bagai sumber kehidupan bagi kamu, semoga kamu besyukur; tetapi sedikit sahaja yang bersyukur.”
               Allah telah menentukan semua manusia ada mempunyai tempat kedudukan yang tetap di muka bumi. Sama ada untuk sementara waktu di sesuatu tempat atau kemudian berpindah ke tempat lain lalu menetap di tempat itu sehingga teguh kedukannya dan bebas menjalankan sebarang pekerjaan.
               Allah juga telah menentukan lapangan hidup masing-masing  untuk mencari rezeki dan sara hidup selama                                                                                                                    masih ada hayatnya. Ada dua punca yang menjadi sumber lapangan hidup manusia. Pertama lapangan pertanian dan kedua lapangan perniagaan, maka selainnya itu adalah bergantung kepada keduanya.
               Kerana pada umumnya semua manusia itu adalah menikmati akan hasil pertaian seperti tanam-tanaman, buah-buahan, ternakan dan sebagainya untuk menjadi makan, minum, pakaian dan tempat tinggalnya. Juga menikmati hasil perniagaan yang dijalankannya atau pertukangan yang dikerjakannya. Daipada keuntungan hasil inilah digunakan untuk menyara hidupnya dan semua keperluannya.
               Semua ini adalah nikmat Allah yang dkurniakan kepada hamba-hamba-Nya, serta menjamin rezeki mereka asal sahaja rajin bekerja dan tekun berusaha. Tetapi Allah mencela pekerti mereka, kerana sedikit benar orang yang mahu berterima kasih untuk mengenang akan nikmat-nikmat tersebut dengan mentaati Allah, bahkan ramai yang melupakannnya.
               Setelah Allah menjelaskana tentang nikmat-Nya kerana meneguhkan kedudukan manusia di muka bumi dan menetapkan lapangan hidupnya, maka pada ayat 11 berikutnya, Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu, lalu Kami bentuk rupamu, kemudian Kami titahkan kepada  para malaikat: Sujudlah (tunduklah) kepada Adam! Maka mereka pun sujud. Kecuali Iblis, dia tidak termasuk orang yang sujud.”
               Setelah Adam tercipta, Allah perintahkan supaya para malaikat sujud kepada Adam,  yakni tunduk tanda hormat kerana kelebihan ilmunya – bukan sujud  menyembahnya, kerana Allah sahaja yang berhak disembah. Para malaikat pun sujud pada Adam, mula Jibril, kemu- dian Mikail,  Israfil, Izrail dan kemudian  malaikat  Muqarrabun. Kecuali Iblis (bapa bangsa Jin) tidak mahu sujud, enggan dan menyombongkan diri. Dia tidak masuk golongan orang yang sujud pada hal dia walaupun bangsa jin tetapi telah lama begaul dengan para malaikat sehingga cendrung dan beribadat seperti malaikat.
               Allah telah menjadikan manusia mempunyai persediaan untuk mencapai kesempurnaan, tetapi kerana adanya godaan syaitanlah yang  menghalangnya daripada mencapai kesempurnaan tersebut.

1 comment:

  1. Website paling ternama dan paling terpercaya di Asia
    Sistem pelayanan 24 Jam Non-Stop bersama dengan CS Berpengalaman respon tercepat
    Memiliki 9 Jenis game yang sangat digemari oleh seluruh peminat poker / domino
    Link Alternatif :
    arena-domino.club
    arena-domino.vip
    100% Memuaskan ^-^

    ReplyDelete