Friday, September 7, 2018

SUSAH DAN SENANG GARAM HIDUP BERSEPADU


 SUSAH DAN SENANG GARAM HIDUP BERSEPADU
(Disiarkan pada 8. 9. 2018)
               Kewujudan setiap sesuatu dalam hidup semestinya mengalami dua keadaan hidup, bahagia atau mendukacitakan. Fenomena demikian Allah wujudkan demi memberi kefaha man mengenai falsafah pembangunan satu-satu makhluk yang Allah wujudkan di alam dunia ini. Hidup sesuatu makhluk di alam ini semestinya mengalami dua fenomena pembangunan. Hidup itu ada kalanya menggembirakan dan pada masa lainnya merunsingkan atau menduka- citakan. Sebenarnya susah dan senang dalam menelusuru kehidupan  merupakan garam hidup bersepadu.
               Ilmu pengetahuan dalam Islam memberi galakan khas untuk mendapatkan ilmu, sebab seseorang manusia tidak akan bernilai dan tidak menjadi maju kecuali dengan ilmu. Firman Allah dalam mengatakan demikian surah Az- Zumar ayat 39:9 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Katakanlah: Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang yang berakallah yang dapat menerima pelajaran.”
               Ayat ini sebagai melengkapkan kenyataan Allah yang dimulai dengan amal dan diakhi ri dengan ilmu. Amal itu merupakan perjuangan dan ilmu merupakan penyingkapan. Kalau manusia beramal dengan berilmu menunjukkan kesempurnaan dan kelebihan dirinya.
               “Hanyasanya yang mengambil pelajaran itu ialah orang-orang yang berakal.”
               Orang yang mengambil teladan mengenai bukti-bukti yang diberikan Allah dan meng- ambil pelajaran daripadanya itulah dikatakan berakal – bukan orang yang jahil dan cuai – kerana orang yang berakal dapat membezakan antara yang baik dengan yang buruk. Sedang orang yang tidak berakal tidak pula dapat membezakan.
               Kemudian kita lihat Al-Qur-an dalam ayat yang lain menjelaskan bahawa ulama-ulama mempunyai darjat di sisi Allah.
               Firman Allah surah Al-Mujadalah ayat 58:11 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Allah akan meningkatkan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapat darjat”.
               Allah akan meninggikan darjat oang-orang Mukmin lantaran mereka mematuhi perintah Allah dan perintah rasul-Nya. Begitu pula orang-orang yang berilmu pengetahuan. Sebenarnya orang yang berilmu pengetahuan itu tinggi benar darjatnya, bukan saja di kampung akhirat, malahan juga di atas dunia ini dalam pandangan manusia orang yang mempunyai pengetahuan dipandang tinggi. Dan biasanya pula pandangan itu ditumpukan kepada ijazah-ijazah. Siapa yang memiliki ijazah pengajian, maka mudahlah mendapat kedudukan dan senanglah mendapat pekerjaan.
               Tentu saja bukan ilmu pengetahuan yang berkaitan dengan ibadat semata-mata, malahan juga semua ilmu pengetahuan yang berfaedah untuk kepentingan dunia dan juga akhirat. Sebab itu kaum Muslimin digesa supaya kuat menuntut ilmu, biar di bumi mana saja ilmu itu berada.
               Susah dan senang merupakan garam hidup bersepadu. Kita susah hendaklah mencari puncanya mengapa hidup sentiasa susah. Dan apabila senang juga hendaklah menemui faktor yang membuat kita hidup senang. Maka itu kedua-dua fenomena tersebut wajar ditangani dengan kehadiran ilmu seperti mana yang Allah sarankan  dalam surah Ali Imran ayat 3:18 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Allah menyatakan bahawasanya tidak ada Tuhan melainkan Dia,yang menegakkan keadilan. Para malaikat dan orang-orang yang berilmu juga menyatakan yang demikian itu”.
               Allah menyamakan antara penyaksian-Nya, Penyaksian orang-orang berilmu dan penyaksian malaikat. Dan ini menunjukkan bahawa nilai tinggi adalah diberikan kepada orang-orang yang berilmu.
               Allah menerangkan keesaan-Nya, dan malaikat serta orang-orang yang berilmu penge-
tahuan naik saksi – berikrar dengan lisan dan membenarkan di dalam hati – bahawa Allah itu
berdiri dengan adil.
               Maksud dengan adil di sini iaitu, berkuasa mentadbirkan semua makhluk-Nya dengan adil, yakni melalui jalan di dalam iktikad, ibadat, akhlak dan amalan. Adil atau jalan tengah di dalam iktikad itu ialah, mentauhidkan Allah atau mengesakan-Nya. Maka tauhid atau pengesaan itu adalah terletak di tengah-tengah pengingkaran dan penyekutuan. Mengingkari adanya Allah tidak adil, menyekutukan-Nya juga tidak adil. Yang adil ialah memilih jalan tengah iaitu; mengesakan-Nya – tidak mengingkarinya dan tidak pula menyekutukannya.
               Dari segi lain kita lihat Al-Qur’an tidak menyukai orang-orang yang tidak berilmu. Firman Allah surah Ar-Rum ayat 30:59 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Demikianlah Allah mengunci hati orang-orang yang tidak (mahu) memahami.”
               Allah juga menyatakan tidak ada batasan dalam ilmu. Firman-Nya surah Yusuf ayat 12:76 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Di atas tiap-tiap orang yang berpengetahuan itu ada lagi yang Maha Mengetahui.”
               Ini bertujuan supaya orang-orang yang berilmu tidak merasa besar diri dan mereka akan berusaha menambahkan ilmu, serta mereka akan menganggapkan diri mereka boleh dikritik oleh orang lain.
               Al-Qur’an menuntut orang-orang Islam supaya mencari Ilmu demi untuk kejayaan mereka mengetahui apa yang mereka kehendaki tentang hakikat alam.
               Firman Allah surah Taha ayat 20:114 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Dan katakanlah: Ya Tuhanku, tambahkanlah kepadaku ilmu pengetahuan”.
Islam tidak menghadkan setakat menyeru manusia supaya mencari ilmu malah ia  mengakui prinsip yang boleh mencegah kebekuan akal dan menjaga fikiran dari manjadi batu. Ini jelas dalam prinsip-prinsip berikut:
               Islam, agama hujah dan bukti. Ilmu pengetahuan tidak mengatakan sesuatu kecuali apabila ada bukti yang kukuh lagi yakin.Al-Qur’an juga menyuruh demikian kerana ia tidak menerima dari manusia sesuatu sebagai benar kecuali apabila diperteguhkan dengan dalil. Firman Allah surah Al-Baqarah ayat 2:111 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Dan mereka (Yahudi dan Nasrani) berkata: Sekali-kali tidak akan masuk syurga kecuali orang-orang (yang beragama)Yahudi dan Nasrani. Demikian itu(hanya) angan-angan mereka yang kosong belaka. Katakanlah: Tujukanlah
bukti kebenaranmu jika kamu orang yang benar”.
               Tidak  harus mempercayai sesuatu kecuali dengan bukti: Orang-orang yang syirik secara bertaklid kepada orang lain akan dihisab oleh Allah.
               Firman Allah surah Al-Mu’minum ayat 23:117 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Dan Barang siapa menyembah Tuhan yang lain di samping Allah, padahal tidak ada suatu dalil pun baginya tentang itu, maka sesungguhnya perhitungannya adalah di sisi Tuhannya, sesungguhnya orang-orang yang kafir itu tiada beruntung”.
               Dalam ayat lain Allah meminta bukti dari orang-orang musyrikin tentang patung-patung yang mereka jadikan sebagai Tuhan, untuk memperlihatkan kelemahan mereka.
               Firman Allah surah An-Naml ayat 27:64 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Atau siapakah yang menciptakan (manusia dari permulaannya), kemudian mengulanginya (lagi), siapa (pula) yang memberikan rezeki kepadamu dari langit dan bumi? Apakah disamping Allah ada Tuhan (yang lain)? Katakanlah: Tunjukkanlah bukti kebenaran mu, jika kamu memang orang-orang yang benar.”
               Ayat-ayat Al-Qur’an yang kita sebutkan adalah jelas menyatakan bahawa setiap perkataan hendaklah diberi bukti kebenarannya. Orang yang mendengar hendaklah meminta bukti, jika tidak ada bukti maka jangan didegar perkataan atau percakapan itu.
               Ilmu pengetahuan sentiasa mengawasi sesuatu yang tidak yakin (sebenar) daripada menjadi yakin. Ia juga menjaga dari bertukarnya dan (persangkaan) menduduki  tempat yakin. Ia mengkiaskan kadar hampirnya masalah kepada kebenaran dengan kadar kukuhnya hujah yang  membuktikan masalah. Jika hujah kukuh maka masalah adalah benar, jika tidak maka ianya dhan sahaja.
               Antara faktor-faktor yang timbul dalam kehidupan yang membawa kita merasa gusar
atau gembira tentang sesuatu masalah ialah kepalsuan dengan kepastian sesuatu kenyataan. Perkara tersebut masuk dalam kategori yang membangkitkan kemuskilan atau kebahagian dalam menelusuri kehidupan.
               Perbezaan yang dibuat oleh ilmu pengetahuan terhadap kedudukan hak dan dhan adalah bersesuaian dengan ajaran Al-Qur’an yang menyuruh berawas dari dhan dan waham. Alasan ialah kerana kedua-dua itu  menjadi sebab menyesesatkan manusia dan merosakkan akidah mereka.
               Firman Allah surah Al-An’am ayat 6:116 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang yang di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkan kamu dari jalan Allah; mereka tidak lain hanyalah mengikuti persangkaan belaka dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah)”.
               Para Mufaassirin mengatakan: Pada suatu masa orang-orang musyrik Mekkah tentang makanan yang mereka makan, dengan berkata: “Mengapa kamu memakan binatang yang kamu membunuhnya dan tidak memakan yang Tuhan membunuhnya? Maka Allah turunkan ayat ini yang tujuannya memperingatkan rasul-Nya supaya berhati-hati jangan sampai terpengaruh, iaitu: Dan sekiranya engkau ikut kebanyakan manusia di muka bumi, (pada memakan bangkai, walhal orang-orang kafir semasa itu bilangan dan peratus mereka di muka bumi lebih besar jika dibandingkan dengan orang-orang Mukmin) nescaya mereka akan menyesatkan engkau dari jalan Allah (disesatkan dari mengikuti syariat dan agama yang hak).
               Kemudian Allah menerangkan pula pekerti orang-orang yang kafir itu iaitu: Tidak lain yang mereka ikut hanyalah persangkaan semata-mata. (Mereka sebenarnya kurang jelas untuk memahami hakikat dan kebenaran agama mereka sendiri, hanya menganutnya sangka-sangka dan secara jahil). Dan tidak lain mereka hanylah mengada-adakan dusta (oleh kerana tidak dapat membuktikan kebenaran agama yang mereka anut dengan yakin dan berdasarkan ilmu pengetahuan maka yang dapat mereka kemukakan hanyalah mengada-adakan dusta.)
               Allah berfirman surah Yunus ayat 10:36 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “(Dan kebanyakan mereka hanya mengikut perasangkaan sahaja. Sesungguhnya persangkaan itu tidak dapat menggantikan kebenaran sedikit jua pun. Sesungguhnya Allah itu tahu apa yang mereka kerjakan.”
               Kebanyakan orang musyrik itu hanya mengikut sesuatu perkara yang mereka sendiri tidak mengetahi hakikatnya dengan pasti, hanya persangkaan atau ragu dan sebagai Pa’ turut. Umpamanya menyembah berhala yang diamalkan oleh nenek moyang mereka, mereka sangkakan baik dan dapat menolong, lalu mereka mengikut pula menyembah berhala. Atau adanya hari kebangkitan itu mereka sangka mustahil berlaku, dan diutusnya  Muhammad (s.a.w.) sebagai Rasul, mereka ragu lalu mendustakannya.
               Setiap yang hak atau kebenaran, pasti akan berdiri tetap dan tidak akan dirobohkan oleh syak atau persangkaan, apa lagi hendak menggantikannya. Jelasnya keraguan tidak dapat mengganti tempat keyakinan walau sedikit pun
               Al-Qur’an menyuruh berpegang kepada ilmu yang yakin. Ia mengingkari orang yang menurut waham dan dhan. Firman Allah surah Ar-Rum ayat 30:29 yang bermaksud: (Terjemahan)
               “Sebaliknya orang-orang yang aniaya itu mengikuti kemahuan nafsu mereka tanpa pengetahuan siapakah yang akan memimpin orang yang dibiarkan sesat oleh Allah? Dan tiadakah mereka itu mempunyai penolong.
                    Tetapi orang yang menganiaya dirinya sendiri disebabkan kufur kepada Allah, mereka itu hanya mengikuti kemahuan hawa nafsu mereka tanpa pengetahuan, bahkan didorong oleh kejahilan terhadap hak Allah yang patut mereka tunaikan, mereka menyekutukan Allah dengan patung-patung dan berhala yang mereka sembah. Kalaulah mereka gunakan akal untuk berfikir dengan cara yang sihat, pasti mereka tidak tersesat, bahkan  akan sampai ke jalan yang terpandu. Tetapi manakan mereka mahu untuk kembali ke pangkal jalan? Jadi siapakah yang akan memimpin orang-orang yang dibiarkan sesat oleh Allah itu?
                    Jawabnya, tidak ada siapa-siapa yang akan memimpin orang-orang yang diciptakan oleh Allah akan berkeadaan sesat dan berterusan enggan untuk berikhtiar dan berusaha menyelamatkan dirinya ke jalan yang terpandu, sebab buruk sangat persediaannya dan kecendrungannya – yang di luar fitrah beragama itu.Allah jua yang tahu akan keadaan orang-yang seperti itu.
                    Susah dan senang garam hidup bersepadu wajar disandarkan kepada akidah Islam kerana Allah tunjukkan jalan penyelesaiannya dengan kehadiran Islam sebagai addin atau cara hidup yang diredhai Allah S.W.T.. Islam sentiasa memberi hujah yang mempunyai asas serta kayakinan yang kukuh.   

1 comment:

  1. Website paling ternama dan paling terpercaya di Asia
    Sistem pelayanan 24 Jam Non-Stop bersama dengan CS Berpengalaman respon tercepat
    Memiliki 9 Jenis game yang sangat digemari oleh seluruh peminat poker / domino
    Link Alternatif :
    arena-domino.club
    arena-domino.vip
    100% Memuaskan ^-^

    ReplyDelete