HIDUP SEMESTINYA
BERSENDIKAN ISLAM
(Disiarkan pada
17. 11. 2018)
Kewujudan Islam membetulkan cara hidup
manusia sebagai makhluk dan khalifah Allah S.W.T. di alam dunia sebelum
meneruskan kehidupannya di alam akhirat. Membetul kan cara hidup manusia sebenarnya
adalah pembangunan yang mampan dan menyeluruh yang membabitkan pembangunan jasmani dan rohani.
Pembangunan jasmani bersendikan
kehidupan di alam dunia manakala pembangunan rohani adalah khusus kepada
hubungan manusia dengan alam akhirat sebagai distinasi mutlak setiap umat iaitu
untuk berjumpa dengan Zat yang mewujudkan manusia dan alam kehidupan.
Kehendak-kehendak Allah (s.w.t.) ke atas
keagamaan adalah mengandungi kecintaan dan keredaan-Nya di dalam setiap
perintah-Nya. Allah (s.w.t.) menjadikannya syariat dan agama-Nya di mana ianya
khusus kepada keimanan dan amalan solih sebagaimana firman-Nya surah Al-An’am
ayat 6:125 yang bermaksud: (terjemahan)
“Barang
siapa yang Allah menghendaki untuk memberikannya petunjuk nescaya dia
melapangkan dadanya untuk (memeluk agama) Islam dan barang siapa yang
dikehendaki Allah kesesatan nescaya Allah menjadikan dadanya sesak lagi sempit
seolah-olah ia sedang mendaki ke langit.”
Pada ayat yang berbunyi yang bermaksud: “Maka sesiapa dikehendaki Allah supaya
terpimpin, nescaya dibukankan-Nya hatinya agar memeluk agama Islam.”
Di sini Allah memberi perbandingan pula
antara orang-orang yang mempunyai
persediaan untuk beriman dengan yang
tidak bersedia. Iaitu Allah
menjelaskan, sesiapa ada kebolehan untuk beriman, disebabkan Allah
menghendakinya supaya tersimpan ke jalan yang selamat dan sejahtera, nescaya orang
itu akan dibukakan pintu hatinya dengan selebar-lebarnya untuk menerima nur dan cahaya kebenaran dari Allah,
akhirnya ia bersedia pula untuk menerima agama Islam sebagai pegangan hidupnya
dengan hati yang tulus ikhlas – sedikit pun tidak ada halangan yang menahannya
dari menerima bukti-bukti dan keterangan-keterangan Allah yang didatangkan
kepadanya, malahan semuanya itu akan diterima-nya dengan penuh keimanan dan
keyakinan.
Dan
sesiapa dikehendaki Allah supaya tersesat, nescaya dijadikan-Nya dadanya sempit
lagi sesak.
Sesiapa yang telah rosak keperibadiannya
disebabkan syirik yang menyesatkannya, dan jiwanya telah bernoda disebabkan
dosa yang dilakukannya, nescaya orang itu akan tertutup pintu hatinya dari
menerima cahaya kebenaran, sempit pandangannya dari menerima petunjuk dan
keterangan, dan amat berat menerima seruan Islam untuk menjadi pegangan hidup
dan agamanya,
Orang yang tersesat tidak mendapat
petunjuk itu telah diumpamakan oleh Allah, seperti orang yang naik ke atas
langit. Semakin dia ke atas semakin tidak berdaya untuk bernafas – sesak
dadanya dan senak, kerana kehabisan oksijen. Akhirnya kalau dia terus juga
naik, tentulah akan mati tercekik.
Ayat ini selain merupakan perbandingan
antara yang lapang dadanya dengan
yang sempit untuk menerima Islam
sebagai agama, juga merupakan rahsia yang sangat berharga dalam bidang pengetahuan sains.
Allah yang Maha Bijaksana telah memperkatakan
rahsia tersebut dalam kitab suci-Nya al-Quran sebelum bangsa manusia tahu dan
memahami akan hakikat udara dan oksigen yang terkandung di dalamnya. Hanyalah
setelah 14 abad kemudian, iaitu setelah berkembagnya ilmu penerbangan,
dicubakan kepada para penerbang untuk menguji kebenaran rahsia yang tersembunyi
dalam ayat ini, maka mereka dapati benar-benar telah menepati.
Dalam percubaan mereka, mereka telah
mendapati dengan sah akan adanya tekanan-tekanan udara yang berbeza-beza, di
berbagai-bagai lapisannya. Orang sekarang telah tahu, bahawa pada lapisan udara
yang sebelah atas udaranya semakin tipis jika dibandingkan
dengan
lapisan yang sebelah bawah. Dan orang yang hendak naik ke atas, semakin tinggi
ia naik semakin kehabisan oksigen. Sedang oksigen itu pula merupakan gas, yang
diperlukan oleh pernafasan. Kalau orang telah kehabisan oksigen, nescaya
dadanya akan sesak dan perjalanan nafasnya akan terganggu. Itulah sebabnya,
setiap penerbangan dan angkasawan perlu dibekali dengan oksigen yang
secukup-cukupnya, supaya membolehkan mereka bernafas semasa berada di lapisan
udara yang tipis itu.
Agama (Islam) dan ilmu pengetahuan adalah dua saudara sekandung, bukan
dua musuh yang bertentangan.
Maka manakala
ilmu pengetahuan itu semakin maju, semakin jelaslah penerangan yang diberikan
olehnya, yang dahulunya masih belum tersingkapkan oleh para ulama dan
Mufassirin.
Allah telah menciptakan manusia
supaya mereka dapat menyempurnakan pengabdian kepada Allah (s.w.t,). Oleh
kerana itu Allah (s.w.t.) tidak menyukai Dia dipersekutukan dengan barang apa
juapun dan Dia menetapkan bahawa hak penyembahan hanyalah untuk-Nya sahaja
sebagaimana firman-Nya surah Al-Isra’ ayat 17:23 yang bermaksud: (terjemahan)
“ Dan Tuhanmu menetapkan supaya kamu jangan mnyembah selain Dia.”
Maksudnya Allah (s.w.t.) memerintahkan manusia
supaya hanya menyembah-Nya. Keteta pan ini adalah ketetapan ke atas perintah
penyembahan di mana ianya jazam iaitu hak-hak (ubudiah) (perhambaan) milik
Allah sahaja. Oleh yang demikian dosa yang paling besar adalah syirik selain
dari pegangan puak dahriah (athies) yang tidak mempercayai adanya pencipta.
Sehubungan dengan itu Allah (s.w.t.) telah menetapkan bahawa barang siapa ingin
berjumpa dengan Allah (s.w.t.) hendaklah jangan mempersekutukan-Nya dengan
sesiapa pun di dalam ibadatnya, sebagai firman Allah (s.w.t.) surah Al-Kahfi
ayat 18:110 yang bermaksud (terjemahan)
Barang siapa yang mengharapkan pertemuan dengan Tuhannya maka hendaklah
dia melakukan amalan solih dan jangan ia mempersekutukan dalam ibadatnya dengan
sesiapapun.”
Allah menyuruh rasul-Nya
mengatakan; Bahawasanya aku hanyalah manusia biasa seperti kamu juga. Aku tidak
mengaku bahawa pengetahuanku meliputi perkataam-perkataan Tuhanku, bahkan tak
ada langsung pengetahuanku kecuali apa yang diajarkan-Nya kepadaku. Dan
sesungguhnya Allah telah mewahyukan kepadaku supaya kamu menyembah Allah
sebagai Tuhan yang satu, sebab Tuhan yang sebenar tak ada duanya tak ada yang
menyekutui-Nya.
Siapa yang mengingini pahala
daripada Allah hendaklah beribadat kepada-Nya dengan seikhlas-ikhlasnya, jangan
menyekutukan-Nya dengan yang lain seperti yang dilakukan oleh orang-orang yang
tidak percaya kepada keterangan-keterangan Allah dan kepada pertemuan
dengan-Nya.
Dakwah kepada kebaikan – amar
makruf nahi mungkar itu adalah untuk mengajak seluruh umat Islam hidup di bawah
lindungan syariat Allah (s.w.t.) supaya kehidupan mereka memperolehi rahmat
dari-Nya dan dimuliakan di dunia dan di akhirat. Begitu juga supaya mereka
berusaha untuk memantapkan keyakinan mereka terhadap janji-janji Allah (s.w.t.)
sekiranya agama yang mulia diamalkan sepenuhnya.
Keyakinan kepada janji-janji
Allah ini adalah iman. Sebagaimana solat lima waktu yang dikerjakan secara
berjemaah di rumah-rumah Allah (s.w.t.) akan diganjari dua puluh lima kali
ganda dari solat yang dikerjakan bersendirian.
Pemeliharaan perintah-perintah
Allah (s.w.t.) wajar kerana Allah akan memelihara kita dalam segala urusan
kehidupan. Dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Abbas (r.a.) dia
berkata yang bermaksud:
Aku berada dibelakang Rasulullah
(s.a.w.) di atas keinderaan pada suatu hari, maka Baginda telah bersabda, Wahai
budak! Sesungguhnya ku mengajarkan kepadamu beberapa
kalimah (iaitu):
“Peliharalah Allah, Allah akan memeliharamu. Peliharalah Allah kamu akan
mendapati-Nya di hadapanmu. Apabila kamu meminta sesuatu mintalah dari Allah
dan apa bila kamu memohon pertologan maka mintalah dari Allah dan ketahuilah
sesunguhnya seluruh umat berkumpul untuk memberi manfaat kepadamu dengan
sesuatu: mereka tidak dapat memberi apa-apapun melainkan dengan apa yang telah
ditulis oleh Allah untukmu dan sekiranya mereka berkumpul untuk memuderatkanmu
dengan sesuatu apapun: mereka tidak dapat memuderatkanmu melainkan dengan apa
yang telah ditulis oleh Allah (s.w.t.)telah diangkat pena dan telah kering
lembaran.”
Peliharalah Allah bermaksud
melihara segala perintah-Nya dengan mematuhi-Nya dan meninggalkan larangan-Nya.
Apabila perintah Allah (s.w.t.)
dipelihara dengan ketaatan tanpa berbelah bagi maka Allah (s.w.t.) akan
memelihara si taat segala perkara yang berkaitan dengan kehidupan hariannya,
usaha-usaha dunia dan akhiratnya dan Allah (s.w.t.) akan memberinya kehidupan
yang baik sebagaimana firman-Nya surah An-Nahl ayat 16:97 yang bermaksud:
(terjemahan)
“Barang siapa yang mengerjakan amalan yang baik: lelaki dan wanita di
dalam keadaan ia beriman maka sesungguhnya kami berikan kepadanya kehidupan
yang baik.”
Adapun barang apa yang menimpa
seorang hamba di dalam bentuk bala dan musibah maka ini adalah disebabkan
kelalaiannya untuk memelihara perintah-perintah Allah (s.w.t.) dengan
mentaatinya sebagaimana firman Allah surah As-Syura ayat 42:30 yang bermaksud:
(terjemahan)
“Dan apa sahaja musibah yang menimpa kamu adalah disebabkan perbuatan
tanganmu sendiri dan Allah memaafkan sebahagian besar (dari kesalahanmu)”
Allah menetapkan
peraturan-peraturan yang menjadi undang-undang alam bagi manusia, yang kalau
mereka mengamat-amati pasti mereka tidak akan melakukan sebarang dosa.
Iaitu Allah menyatakan: “Dan tiap-tiap musibah (kecelakaan) yang
menimpa kamu adalah disebabkan oleh perbuatan tangan kamu.”
Bermakna: Apa jua kemalangan yang
menimpa manusia di dunia ini, tidak lain semua nya itu adalah hasil dari kerja
tangan manusia itu sendiri – di dalam melakukan dosa-dosa, maksiat dan
kejahatan – sebagai hukuman kepada mereka.
Dibahaskan “kerja tangan” di
sini, kerana kebanyakan hasil pekerjaan atau ciptaan sama ada primitif mahupun
moden adalah dilakukan oleh tangan manusia.
Dosa, maksiat dan kejahatan itu
terbahagi dua: 1. Dosa yang disegerakan seksaannya di dunia dengan musibah,
kecelakaam dan kemalangan. 2. Dosa yang dimaafkan oleh Allah, iaitu si
pelakunya tidak ditimpakan musibah oleh Allah bahkan Allah maafkan sebahagian
besarnya – hal ini dinyatakan-Nya dalam ayat ini seterusnya iaitu: Dan Allah memaafkan sebahagian besarnya (dan
kesalahan kamu.)
Allah tidak segera
akan menyeksa atau menghukum dengan menimpakan kecelakaan di dunia. Dan Allah
Taala maha pemurah dari menghukum dua
kali di dunia dan di akhirat.
Adapun golongan orang-orang yang
tidak mempunyai dosa seperti Para nabi,
kanak-kanak yang belum baligh dan orang gila, kalau mereka ditimpa
kemalangan juga di dunia ini, hal itu disebabkan Allah hendak menaikkan darjat
mereka lebih tinggi lagi di akhirat.
Musibah-musibah ini bukan sahaja
di dalam bentuk penyakit, kehilangan harta benda, kebakaran, kebuluran dan
sebagainya tetapi ia termasuklah kehilangan kemuliaan dan ketinggian sebagai
orang-orang Islam di atas orang-orang kafir, kehilangan kekuatan, kesatuan,
pemeliharaan dari ancaman musuh-musuh agama dan dihalau keluar dari negeri
sendiri. Adapun kemanfaatan Allah (s.w.t.) ianya bergantung kepada taubat dan
lstighfar (permohonan ampun).
Ketaatan kepada perintah Allah
(s.w.t.) akan mendatangkan keredaan-Nya dan menye
lesaikan
masalah sebagaimana firman-Nya dalam surah At-Thalaq ayat 65:2 yang bermaksud:
(terjemahan)
“Dan
barang siapa bertakwa kepada (Allah) akan menjadikan untuknya jalan keluar dan
mengurniakannya rezeki dari sumber yang ia tidak sangka-sangka.”
Allah (s.w.t.) mempunyai
kasih sayang yang istimewa kepada hamba-hamba-Nya yang beriman lantaran kasih
sayang tersebut Allah (s.w.t.) telah berfirman megenai Nabi Yunus di dalam
surah As-Shafat ayat 37:142, 143, dan 144 yang bermaksud:: (terjemahan)
“Maka dia (Yunus) ditelan oleh ikan besar akibat dia melakukan
perbuatan yang tercela. Maka sekiranya dia tidak termasuk orang-orang yang
banyak mengingati Allah nescaya ia akan tinggal di dalam perut ikan itu sampai
hari kebangikatan.”
Allah menerangkan bagaimana
Nabi Yunus (a.s.) itu telah diselamatkan-Nya. Iaitu kalaulah tidak kerana ia
rajin berzikir mengingati Allah dengan bertasbih sepanjang hayatnya, pasti akan
mati dan terkubur dalam perut ikan paus itu sampai hari kiamat – semata-mata
menjadi mangsa makanan ikan. Tetapi untunglah tidak demikian halnya. Dia
ditakdirkan hidup di dalam perut ikan itu disebabkan banyak berzikir dan
bertasbih, yang diucapkannya berbunyi:
“Tidak ada Tuhan selain dari Engkau (Allah). Maha suci Engkau,
sesungguhnya aku adalah daripada orang-orang yang aniaya.
Tak lama kemudian
Allah takdirkan ikan paus itu mati terdampar di atas sebuah pantai yang
berpasir, tanahnya gersang tidak ada tumbuh-tumuhan di atasnya. Ikan itu
terdampar selepas menelan Nabi Yunus (a.s.) selama satu hari, ada yang
mengatakan selepas 3 hari, atau 7 hari, atau 20
harii atau 49 hari – ada pertelingkahan yang meriwayatkannya.
Lalu keluarlah Nabi Yunus
(a.s.) dari perut ikan itu hal keadaannya sakit. Kerana badannya tersangat
lemah, lagi susah bernafas, lebih-lebih lagi kerana amat sedih meningatkan
kaunya yang telah menyakiti hatinya. Kaumnya telah diseru menyembah Allah dan
supaya berpegang dengan agamanya, agar mereka berbahagian hidupnya di dunia dan
akhirat. Tetapi mereka menolak seruanya, tidak percaya kepada kebenaran agama
yang dibawanya.
No comments:
Post a Comment