AGENDA
MEMURNIKAN KEHIDUPAN SEBAGAI MUKMIN
(Disiarkan
pada 08. 12. 2018)
Hidup
sebagai mukmin wajar dihiasi dengan ketakwaan kepada Allah (s.w.t.). Manusia mukmin dipetanggungjawabkan untuk
memegang amanah Allah sebagai khalifah-nya di alam kehidupan. Seorang hamba
wajar mempunyai budaya istiqamah melaksanakan ketaatannya kepada Allah
(s.w.t.). Ibadah yang berterusan di dalam amalan memurnikan kehidupan lebih
disukai oleh Allah (s.w.t.), walaupun amalan yang dikerjakan itu sedikit,
Daripada
Suffan bin Abdullah katanya: "Aku telah bertanya kepada Rasulullah
(s.a.w.): Ya Rasulullah katakanlah kepadaku dalam Islam perkataan yang aku
tidak menyoalnya kepada sesiapa pun melainkan kamu." Rasulullah (s.a.w.
)telah bersabda maksudnya: (terjemahan)
Katakanlah! Aku
beriman dengan Allah kemudian beristiqamahlah.
Istiqamah
adalah ibarat melazimkan diri di atas suatu jalan di mana seseorang itu
melakukan amalan-amalan yang diwajibkan dan meninggalkan perbuatan yang
dilarang. Ini adalah sebagaimana firman Allah (s.w.t.) surah Hud ayat ll:ll2
yang bermaksud: (terjemahan)
“Tetapkanlah pendirian
engkau dan pendirian orang-orang yang kembali (kepada Allah) bersama engkau
sebagaimana engkau diperintahkan dan janganlah kamu melanggar perintah.
Sesungguhnya Allah melihat apa yang kamu kerjakan.”
Mereka yang istiqamah di dalam mentaati Allah
(s.w.t.) dan Rasul-Nya(s.a.w.) akan mati dengan kematian yang mulia dan
mendapat perkhabaran gembira mengenai syurga sebagaimana yang difirmankan oleh
Allah (s.w.t.) dalam surah Fussilat ayat 41:30 yang bermaksud:(terjemahan),
"Sesungguhnya
orang-orang yang mengatakan Tuhan kami Allah kemudian mereka meneguhkan
pendirian mereka, malaikat akan turun kepada mereka (di waktu sakratul maut
dengan mengatakan): Janganlah kamu merasa takut dan bersedih hati dan
gembirakanlah mereka dengan (memperolehi) syurga di dalamnya tersedia apa yang
diingini oleh kamu."
Istikamah
di atas syairat Allah (s.w.t.) dengan memelihara perintah-perintah-Nya serta
ghairah untuk melazimkan diri supaya beristiqamah dengannya demi menamatkan
kehidupan di dalam keadaan yang sedemikian. Amalan solih memelihara iman dan
memimpin si empunya diri ke arah kejayaan.
Amalan
yang mewajibkan masuk ke dalam syurga terkandung di dalam satu hadis yang
diriwayatkan oleh Jabir bin Abdullah An-Ansar (r.a) bahawa seorang lelaki telah
bertanya kepada Rasulullah (s.a.w.): "Apakah pendapat Tuan sekiranya aku
bersembahyang fardu, berpuasa di bulan Ramadan dan menghalalkan apa yang halal
dan mengharamkan apa yang haram, adakah aku dimasukkan ke dalam syurga?' Jawab
Baginda (s.a.w): “Ya”
Maksud
aku mengharamkan apa yang diharamkan adalah aku menjauhkan segala yang
diharamkan oleh Allah (s.w.t.) dan menghalalkan apa yang halal dan adalah aku
melakukan barang apa halal tersebut dengan beriktikadkan kehalalannya.
Sekiranya seseorang itu menghalalkan apa yang halal dan mengharamkan apa yang
diharamkan oleh Allah (s.w.t.) sesungguhnya dia telah melaksanakan tanggungjawab
agama dan akan masuk ke dalam syurga dengan sejahtera.
Menjaga
halal dan haram di dalam makanan, minuman, pakaian, perniagaan dan jual beli,
pinjam meminjam, percakapan, pergaulan dengan masyarakat dan lain-lain aspek
kehidupan adalah dari perkara yang diwajibkan. Di dalam setiap urusan kehidupan
individu mukmin terdapat perintah Allah s.w.t.). Untuk mengetahui apakah
perintah-perintah dan larangan-larangan Allah (s.w.t.) yang berkaitan dengan
setiap urusan tersebut orang-orang yang beriman lelaki dan wanita diwajibkan
untuk menuntut ilmu sebagaimana sabda Rasulullah (s.a.w.) yang bermaksud:
"Menuntut ilmu adalah fardu ke atas lelaki dan wanita yang beriman".
Satu
faktor yang unggul yang menyebabkan kejatuhan umat Islam pada zaman ini pada
pandangan Allah (s.w.t.) dan seterusnya kehinaan mereka dari pandangan penduduk
dunia adalah kerana perhubungan mereka dengan Allah(s.w.t.) dan Rasul-Nya
(s.a.w.) tidak lagi dihargai. Pemeliharaan hubungan ini adalah dengan menjaga
perintah-perintah keduanya. Semuanya ini terkandung di dalam firman Allah
(s.w.t.) surah an-Nisaa ayat 4:59 yang bermaksud:
(terjemahan)
"Wahai
orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan Rasul-Nya"
Di
dalam riwayat hadis yang telah diriwayatkan sebelum ini bahawa apabila umat Islam membesar-besarkan kehidupan dunia maka
hati mereka luput dari mencintai agama Islam dan apabila mereka meninggalkan
usaha mengajak manusia kepada kebaikan dan mencegah mereka dari kemungkaran mereka
tidak akan dapat rahmat wahyu. Rahmat wahyu adalah pemahaman Al-Qur'an terhadap
diri mereka melalui firman Allah (s.w.t.).
Wabak
penyakit yang timbul selepas itu ialah mereka tidak lagi memahami apakah maksud
hidup mereka di dalam dunia ini sebagai orang-orang Islam dan hamba-hamba Allah
(s.w.t.). Ketidaksempurnaan iman di kalangan orang-orang Islam melonggarkan
hubungan persaudaraan (ukhuwah) di antara mereka. Apa yang terjadi adalah
wujudnya peperangan dan bunuh membunuh di antara mereka, caci mencaci, kafir
mengkafir dan sebagainya. Apabila kesatuan umat tidak menjadi longgar maka
mudah sahaja musuh-musuh Allah (s.w.t.) memperrnain-mainkan mereka.
Jika
keadaan ini berterusan mereka tidak akan dipandang oleh Allah (s.w.t.) dengan
pandangan rahmat-Nya sehinggalah mereka kembali kepada A1-Quran dan Al-Hadis
untuk meyelesaikan masalah tersebut. Oleh yang demikian di sinilah peranan
dakwah amar makruf nahi mungkar paling besar dan penting kerana melalui
perantaraan kerja Yang mulia inilah Allah (s.w.t.) telah membaiki manusia di
zaman jahilliah.
Lalai
dari mengingati kehidupan akhirat telah menjadikan orang-orang Islam
hamba-hamba kepada syaitan sama ada syaitan dari golongan manusia ataupun
syaitan anak cucu iblis. Arus pembangunan telah menghanyutkan mereka kepada
khayalan yang tidak bertepi di mana di dalam masa yang sama mereka menganggap
segala perbuatan mereka adalah simbol kemajuan.
Oleh kerana itu, agama dan
perintah-perintah Allah (s.w.t.)
tidaklah mempunyai erti apa-apa di sisi mereka. Begitu juga terdapat
golongan umat Islam yang mahu mengamalkan Islam tetapi dengan cara mereka
sendiri iaitu yang sesuai dengan tuntutan hawa nafsu mereka. Apabila muncul
sekumpulan umat Islam bangun di tengah-tengah kerosakan umat dengan usaha
dakwah mengajak manusia kembali kepada ajaran lslam yang sebenar maka golongan
ini akan mula melimparkan berbagai-bagai fitnah.
Alasan mereka, golongan dakwah ini akan
melontar generasi mereka ke arah kemunduran. Golongan yang seperti ini
mempunyai bahagian kecil dari mereka sifat nifak (munafik) di mana mereka
kurang keyakinan dengan kekuatan ajaran agama Islam itu sendiri. Apa yang
mereka mahu adalah Islam di mana apa yang mereka suka mereka akan amalkan dan
barang apa yang bertentangan dengan hawa nafsu mereka tentu sekali ditolak. Di
dalam masa yang sama pula mereka berpendapat mereka adalah orang-orang yang
benar.
Mereka tidak menyedari bahawa merekalah
yang sebenarnya menyemai benih-benih kemorosatan di dalam diri mereka dan
masyarakat Islam pada umumnya. Ini adalah disebabkan syaitan telah mewarnai
perbuatan mereka, menghiasinya dan oleh kerana itu mereka menganggapnya sebagai
satu kebaikan.
Firman Allah (s.w.t.) di dalam surah
An-Nisa'ayat 4:120 yang bermaksud: (Terjemahan)
“Syaitan
membuat janji-janji dan angan-angan kosong kepada mereka. Apa yang dijanjikan
oleh saitan hnyalah tipuan belaka.”
Menjanjikan keuntungan yang menarik hati
padahal membawa rugi menjanjikan hari depan yang membawa bahagia, pada hal
celaka. Mengkhayalkan petunjuk padahal sesat. Dijanjikan oleh syaitan akan
kaya, asal mahu berjudi, padahal
melarat jadinya. "Dan akan memenuhi mereka dengan angan-angan."Khayal
yang tidak-tidak, menggantang asap. Seumpama orang yang berkhayal akan kaya
raya apabila memasang Lotre, pada hal hanya berhabis harta. Sehingga banyaklah
orang yang mati kerana angan-angan belaka. Sebab itu ditegaskan Tuhan, "Dan
tidak ada yang dijanjikan syaitan kepada mereka itu, selain tipu belaka.
"Begitu juga firman Allah (s.w.t.)
di dalam surah Ibrahim ayat 14:22 yangbermaksud: (terjemahan)
"Dan
syaitan itu berkata apabila perkara itu sudah diputuskan: "Sesungguhnya
Allah telah menjanjikan knmu janji yang benar, dan aku pun menjanjikan kamu.
Dan tiadalah aku berkuasa atas kamu, melainkan aku mengajak kamu maka kamu
terima ajaknnku. Oleh sebab itu, janganlah kamu cela aku tetapi celalah diri
kamu sendiri. Tiadalah aku dapat menolong kamu dan tiada pula kamu dapat
menolong aku. Sesungguhnya dari dahulu lagi aku menolak tentang kamu
mempersekutukan aku (dengan Allah). Sesungguhnya orang-orang yang zalim bagi
mereka selcsa yang pedih"
Allah berfirman: "sesungguhnya
Allah telah menjanjikan kamu janji yangbenar, dan aku pun menjanjikan kamu lalu
aku memungkiri kamu."
Kata syaitan itu, Allah ada menjanjikan
kepada kamu dengan perantaraan para rasul dan menerangkan tentang adanya hari
kebangkitan (ba'ath) dan perkiraan (hisab) serta pembalasan amal - jika baik
dibalas baik dan jika jahat dibalas jahat (1) semua janji-Nya benar dan berlaku seperti yang
kamu saksikan sekarang ini. Sedangkan aku ada menjanji kepada kamu; bahawa
syurga, neraka,kebangkitan, perkiraan dan pembalasan itu semuanya tidak ada.
Kalau perkara-perkara itu umpamanya ada, maka patung-patung dan berhala-berhala
yang kamu sembah itulah yang akan memberikan pertolongan dan syafaat. Lalu akupun
memugkiri kamu tentang janji itu, sebab ia sama sekali tidak benar.Tetapi kamu
telah mengikut aku dan kamu tinggalkan janji Tuhanmu sedangkanDia berkuasa ke
atas kamu.
Juga firman Allah (s.w.t.) di dalam
surah Al-Anfaal ayat 8:48 yang bermaksud : (terjemahan) "Dan ketika
syaitan menjadikan mereka memandang hak pekerjaan mereka dan mengatakan: "Tidak ada seorang manusia pun yang dapat menang terhadap kamu pada hari itu dan
sesungguhnya saya ini pelindung kamu. " Maka tatkala kedua pasukan itu
bertemu syaitan itu mundur ke belakang dan berkata; "sesungguhnya saya
berlepas diri dari kamu; sesungguhnya saya dapat melihat apo yang kamu sekalian
tidak dapat melihat;sesungguhnya saya takut kepada Allah. Dan Allah sangat
keras siksanya/".
Ini
adalah kerana syaitan amat membenci kepada kebaikan apatah lagi kepada usaha
yang dilakukan untuk mengajak manusia kepada kebaikan.Syaitanlah yang telah
membisik-bisikan ke telinga mereka supaya menentang golongan yang melakukan
kerja dakwah amar makruf nahi mungkar dengan alasan Islam yang adapadamereka
sudah mencukupi (Islam yang sesuai dengan hawa nafsu mereka. Pada hakikatnya
syaitanlah yang telah menghiasi amalan-amalan mereka supaya mereka menyangkan
merekalah orang-orang Islam yang sebenarnya
Tiada
seorangpun dari kalangan umat ini akan mencapai kesolihan dan seterusnya
keredaan Allah (s.w.t.) sekiranya tidak beriman dengan Rasul-Nya dan dengan apa
yang datang bersamanya iaitu Al-Quran yang merupakan kitab yang terakhir
diturunkan oleh Allah (s.w.t.) yang sekali gus membatalkan kitabkitab yang
terdahulu.
Setiap
ayat Al-Quran hendaklah diimani, setiap janji-janji dan ancaman Allah (s.w.t.) yang terkandung di dalamnya
mestilah diyakini akan kebenarannya dan setiap perintah Allah (s.w.t.) yang
dinyatakan di dalamnya hendaklah ditaati. Apa yang telah diharamkan oleh
Al-Quran hendaklah diharamkan dan barang apa yang dihalalkan oleh-Nya hendaklah
dihalalkan. Sekiranya seorang Islam itu ragu-ragu dan syak wasangka terhadap
firman Allah (s.w.t.) walaupun satu ayat ia adalah dianggap berpaling dari
Al-Qur'an.
Firman
Allah (s.w.t.) ayat 43:36-37 yangbermaksud: (terjemahan)
"Dan siapa
yang tidak mempedulikan pengajaran Tuhan yang Pengasih,Kami (Allah) akan
sedialmn baginya syaitan, dialah yang menemaninya. Dan sesungguhnya pcra
syaitan tersebut sememcrngnyq akan menghalang-halangi merelra dari (rnengikuti)
jalan y*ng berar dan mereka mengira bahawa mereke dapat petunjuk. "
Peringatan
Yang Maha Pemurah ataupun zikrur Rahman adalah apa yang datang bersama dengan
Rasulullah (s.a.w.) iaitu ihnu Al-Quran" Tidak membenarkan setiap yang
diberi tahu oleh Allah (s.a.w.) dan tidak beriktikad akan kewajipan mengerjakan
segala suruhan di dalam Al-Quran adalah di anggap berpaling dari Al-Quran. Oleh
yang semikian syaitan menjadi teman dapingannya.
Allah
menguatkan pernyataan-Nya, bahawa syaitan pasti kerjanya suka
menghalang-halangi oftrng-orang yang kufur lagi tersesat itu dari mengikuti
jalan Allah, iaitu jalan yang baik dan benar, sedangkan mereka pula
menyangkakan pada khyalan mereka terpandu ke jalan yang benar, walhal sudah pun
tersesaat.
(1)
Riwayat oleh Muslim
No comments:
Post a Comment