Saturday, December 29, 2018

CINTAI ALLAH SWT MUDAHKAN SEGALA URUSAN KEHIDUPA


CINTAI ALLAH SWT MUDAHKAN SEGALA URUSAN KEHIDUPAN
(Disiarkan pada 29. 12. 2018)
Manusia diwujudkan Allah S.W.T. di dunia ini adalah dalam dua sifat iaitu sifat alam ghaib dan sifat alam nyata. Sifat alam ghaib asalnya daripada Allah yang menciptakan unsur manusia yang dikenali sebagai alam roh yang dikenali sebagai rohani manusia dan sifat kedua manusia ialah dalam bentuk alam nyata iaitu Allah mewujudkan asalnya dari benda yang nyata seperti tanah.
Maka itu tugas atau ibadah manusia dalam kehidupan ialah menjaga kebajikan ke dua-dua sifat manusia. Kebajikan kedua-dua sifat manusia  adalah tidak serupa kerana kebajikan yang asalnya dari alam ghaib seharusnya besifat ghaib manakalah kebajikan  yang asalnya nyata adalah bersifat nyata juga atau benda yang wujud di alam kehidupan ini.
Ibadah yang kita laksanakan dalam hidup wajar ada kemanfaatannya kepada kedua-dua sifat manusia iaitu sifat rohani dan juga sifat jasmaninya. Maka itu manusia wajar hidup dengan kecintaan kepada  Allah S.W.T. agar kebajikan kedua sifat manusia, rohani dan jasmani mendapat keredaan dari Allah S.W.T.
Cinta kita kepada Allah S.W.T. menjadi pokok kepada kehidupan di dunia dan juga di akhirat. Segala Ibadah kita laksanakan demi pembangunan kehidupan dunia dimudahkan Allah sebagai imbalan kepada ibadah yang kita laksanakan untuk mencintai Allah S.W.T.. Apakah ciri-ciri ibadah yang kita laksanakan demi menunjukkan kecintaat kita kepada Allah S.W.T.
Iman dan takwa yang hidup subur pada diri seorang akan berbuah. Buah Iman dan Takwa itu banyak sekali, dan terus menerus sepanjang masa, tidak bermusim seperti mangga atau durian, sehingga buahnya di musim susah ialah kesabaran, di musim senang dan beruntung ialah syukur, di musim perang dan kekacauan ialah ketenangan, di kala bersalah ialah ampunan dan taubat. Dan buahnya yang terus ada di segala musim, ialah rasa bahagia dan puas hati. Dan buahnya yang paling tinggi kedudukannya, ialah timbulnya perasaan “cinta” terhadap Allah.
Bila seorang hamba sudah berhasil mendapatkan rasa cinta terhadap Allah, berubahlah dunia dan segala isinya dalam pandangan hidupnya. Bayangkanlah bagaimana indahnya perasaan seorang pemuda mendapatkan si jantung hati dan bagaimana bahagia dan lega hatinya bila berada di samping kekasihnya itu.
Cinta seorang  peria terhadap wanita atau cinta seorang suami terhadap isterinya adalah hanyalah cinta kecil, sedang cinta seorang hamba yang iman dan taqwa terhadap Tuhannya adalah cinta kaliber besar, cinta teragung dan tertinggi, serta terindah, melebihi segala cinta. Dia merasa dirinya selalu di samping Tuhan yang dicintainya. Tuhan yang Maha Gagah Perkasaa, Maha Pengasih, Maha Penyang, Maha Kaya.
Bila orang sudah merasa cinta kepada Allah dan merasa diri selalu di samping Tuhannya, tak satu perkara lagi yang dikhawatirkannya dalam hidup atau sesuadah mati. Tak takut miskin atau melarat, tak takut musuh siap jua, tak takut ditangkap atau diculik, dan tak takut ditahan atau dipenjara. Di mana saja
dia berada, dia berada di samping Tuhannya.
Orang yang telah mengenal akan Tuhannya, sesudah Iman dan Taqwa (menjalankan segala ibadat dan perintah Allah), ia berjuang untuk mendapatkan rasa cinta terhadap Tuhan. Tinggi gunung akan didakinya, dalam jurang akan dituruninya, semudra luas akan diselami dan direnanginya, jalan apa saja akan ditempuhnya sekalipun penuh onak dan duri. Ia akan memeras keringat berhabis tenaga, sekalipun akan mengorbankan seluruh harta atau jiwanya untuk memperoleh cinta terhadap Tuhan, dan agar dia dicintai oleh Tuhan.
Ke arah itulah ditujukan perjuangan tiap-tiap orang yang beriman dan taqwa itu. Umur panjang atau pendek, hidup susah atau senang, orang benci atau suka, tidak menjadi persoalan dalam hidupnya, tidak menjadi halangan dalam perjuangan hidupnya.
Allah berfirman dalam surah Al-Maidah ayat 5:54 yang bermaksud: (terjemahan)
“ Hai orang-orang yang beriman? Barang siapa daripada kamu murtad (berbalik) dari agamanya (Islam), maka nanti Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah mengasihi mereka dan mereka mengasihi Allah, mereka bertimbang rasa terhadap orang-orang mukmin, berkeras  terhadap orang-orang kafir, berperang pada jalan Allah dan tiada takut celaan orang. Demikianlah kurnia Allah yang diberikan-Nya kepada siapa-siapa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah itu luas (kurnia-Nya) lagi maha mengetahui.”
Cinta adalah perasaan. Perasaan itu tak dapat dilihat oleh mata. Semua orang mungkin saja merasa mencintai Allah, sehingga dengan mudah sekali dapat berkata: “Aku cinta akan Allah; si Anu dicintai oleh Allah”. Agar manusia jangan dapat dibohongi oleh perasaannya sendiri, maka di dalam berbagai ayat dan hadis Allah dan Rasul-Nya menerangkan tanda-tanda kecintaan manusia terhadap Allah.
Allah berfirman surah Al-Imran ayat 3:31 dan 32 yang bermaksud: (terjemahan)
“Katakanlah: Jika kamu cinta akan Allah, maka ikuti (taatilah) olehmu akan aku (Muhammad), nescaya Allah cinta akan kamu dan ampuni dosa-dosamu, kerana Allah Maha Pengampun dan Maha Pengasih.”
Adalah diriwayakan bahawasanya ayat ini diturunkan ketika Nabi (s.a.w.) menyeru Ka,ab bin Asyraf dan pengikut-pengikutnya dari golongan orang-orang Yahudi supaya beriman, tetapi mereka mengatakan: Kami anak-anak Allah dan kekasih-Nya.” Maka Allah menyuruh Rasul-Nya untuk mengatakan “Saya ini adalah pesuruh Allah yang menyeruh kamu kamu kepada Allah, jika sekiranya kamu mengasihi Allah ikutlah saya dan patuhilah suruhan saya, nescaya Allah mengasihi pula akan kamu dan reda kepada kamu.
Mengasihi Allah ialah mentaati Allah dan gemar berbuat amal yang boleh mendekatkan diri kepada-Nya sehingga memperoleh kurnia dan pahala yang ada di sisi-Nya Kerana dengan mengasihi Allah secara demikianlah seorang itu baru dapat mengikuti Rasul-Nya.
Surah Ali-Imran ayat 3:32 yang bermaksud: (terjemahan)
“Katakanlah: Hendakla kamu taat terhadap Allah dan Rasul. Jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak cinta terhadap orang-orang kafir (yang berpaling itu).”
Katakanlah kepada mereka ya Muhammad! Hendaklah kamu taati Allah dengan mengikuti suruhan suruhan-Nya dengan mencontohi teladannya dan berjalan di atas petunjuk dan ajarannya.
Allah menyuruh manusia mengikuti Muhammad kerana utusan-Nya, bukan seperti mengikut apa yang didakwakan oleh orang-orang Nasrani terhadap Nabi Isa itu. Jika mereka enggan menerima seruanmu disebabkan terpedaya oleh dakwaan yang mengatakan “mereka adalah anak-anak Allah dan kekasih-Nya,” maka sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang kafir yang telah dipesongkan oleh nafsu mereka daripada memperhatikan benar-benar akan ayat-ayat Allah itu.
Allah telah menerangkan bahawa agama yang hak ialah Islam dan Tauhid, dan diterangkan-Nya bahawa adanya pertelingkahan di kalangan orang-orang Ahli Kitab itu kerana mereka hasad dan dengki, bahawasanya kejayaan serta kemenangan itu hanyalah diperoleh dengan mengikuti Rasul-Nya yang menjadi pilihan Allah, yang ditugaskan menjadi pesuruh-Nya, untuk memberi penerangan kepada manusia dan mengajar bagaimana cara-cara mengasihi Allah itu, iaitu dengan beriman kepada-Nya, patuh dengan perintah-Nya dan beramal dengan amalan yang diredai-Nya.
Di antara tanda-tanda bahawa seorang mencintai Allah ialah:
1.   Mentaati perintah Allah.
2.   Mentaati perintah Rasulullah.
3.   Cintanya terhadap Allah, Rasul dan jihad, fi Sailillah melebihi cintanya terhadap   bapa, anak, saudara, isteri, keluarga,harta perdagangan dan tempat tinggal.
4.   Mencintai sesama manusia kerana Allah
5.   Benci terhadap kekufuran seperti benci terhadap Neraka.
6.   Tidak takut dicela, dibenci, digertak oleh manusia.
Bila seorang telah cinta terhadap Allah dam Rasul-Nya dengan memenuhi tanda-tanda di atas, maka Allah akan cinta kepadanya. Mencintai dan dicintai Allah, adalah setinggi-tingginya rahmat Iman dan Taqwa.(1)
Agama Islam disebut dengan agama hanif, kerana di dalamnya terdapat segala nilai-nilai kesemurnaa, yang mulia, suci dan agung, indah baik dan adil. Salah satu makna hanif ialah kerinduan pada yang benar. Islam sesuai dengan fitrah manusia, dengan demikian maka manusia pada fitrahnya rindu kepada kebenaran itu. Firman Allah sura Al-Baqarah ayat 2: 147 yang bermaksud: (terjemahan)
“Kebenaran itu adalah daripada Tuhan engkau, oleh sebab itu janganlah engkau masuk golongan orang-orang yang syak dan ragu-ragu/”
Ayat ini menegaskan kepada orang-orang yang telah menerima
kebenaran, janganlah hendaknya merasa ragu-ragu lagi. Tiap-tiap mengerjakan pekerjaan yang baik, di ataa dasar kebenaran dan mengikut peraturan serta undang-undang yang diredai oleh Allah hendaklah dilaksanakan, jangan was-was, takut, ragu-ragu, bimbang dan sebagainya, kerana Tuhan melarang yang demikian. Oleh sebab adanya keraguanlah segala  usaha yang hendak dilaksanakan akan menjadi gagal, walaupun ia merupakan yang hak dan kebenaran.
Allah juga berfirman dalam Surah Al-Hajj ayat 22:6 yang bermaksud: (terjemahan)
“ Demikianlah kerana sesungguhnya Allah itu Maha Benar, dan sesunguhnya Dialah yang menghidupkan yang mati, dan Maha Kuasa atas segala sesuatu.”
Di samping dalam diri manusia itu merindui kebenaran, ia juga dipersiapkan oleh Allah SWT, untuk menyampaikan kebenaran-kebenaran yang diperolehinya itu. Firman Allah SWT dalam surah Ali-Imran ayat 3:110 yang bermaksud: (terjemahan)
“Kami adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah SWT.”
Kerinduan kepada kebenaran dan menyampaikan kebenaran, merupakan keistime waan dan tanggungjawab yang mesti dilaksanakan oleh setiap umat Islam. Enam asas keimanan dalam Islam itu, semuanya mempunyai peranan dalam membentuk kesihatan jiwa seseorang. Asas keimanan tersebut adalah, Iman kepada Allah, Iman kepada Malai kat, Iman kepada Rasul-rasul, Iman kepada kitab-kitab suci, Iman kepada hari akhirat dan iman kepada takdir.
Secara fitrah, setiap memerlukan sesuatu yang lebih berkuasa dan mempunyai kekuatan tertentu sebagai tempat mengadu nasib. Siapapun orangnya pasti merinduikan kekuatan dan kekuasaan di luar dirinya sendiri. Tidak semua pekerjaan dapat diselesaikan oleh manusia. Pada saat-saat tertentu ia akan menemukan kegagalan, ketika itulah semakin terasa bahawa jiwa memerlukan sesuatu untuk berlindung.
Orang yang beriman dan bertakwa kepada Allah sentiasa merindui kebenaran. Baginda Rasul SAW semasa remajanya sentiasa mencari sesuatu yang bersifat benar maka itu beliau tidak pernah mendekati amalan kerohanian masyarakat keturunannya termasuk lah pak ciknya Pak Man Abu Talip kerana mereka menyembah berhala yang direka mereka sendiri.
Beliau sentiasa menyendirikan diri di tempat-tempat yang sunyi. Beliau mempercayai bahawa hidup ini semestinya ada sesuatu yang bersifat benar. Maka beliau sering berfikir dan bermunajat semoga ia menjumpai sesuatu kebenaran dalam hidup. Belian beristikaf di gua Hira. Pada suatu ketika beliau didatangi oleh seorang jejaka lalu orang itu meperkenal kan diri bahawa dia adalah Malaikat Jibril.
Jibril menyeruh  Baginda supaya membaca, tetapi baginda memberi tahu bahawa dia tidak pandai membaca. Seruhan itu diulangi sampai tiga kali sambil memeluk Nabi seerat yang boleh sehingga beliau susah hendak bernafas. Kemudian jibril mengatakan “Baca
dengan Nama Tuhanmu.”Setelah itu tetamu khas itu pun menghilang. Baginda merasa kesejukan kemudian dia balik menemui kepada isterinya Siti Kadijah di rumah dan meminta supaya dia diselimuti.
Kebahagian hidup di dunia dan di akhirat inilah merupakan cita-cita semua umat manusia terutama sekali umat Islam. Maka yang dapat menjawab dan memberikan bimbingan ke arah itu hanyalah Islam. Beriman kepada Allah ialah meyakini dengan sesungguhnya melalui proses kejiwaan, yang meliputi perasaan, fikiran, sekaligus sikap dan perbuatan untuk membuktikan iman tersebut.
Beriman kepada Allah, akan meghasilkan jiwa yang tenang dan tenteram, sebab dalam meyakini adanya Allah kita akan memahami akan sifat-sifat Allah SWT yang Maha Agung.  Akhirnya jiwa kita akan merasaa damai dan hidup dalam suasana yang dicita-citakan.
Islam tidak sukar diterima oleh setiap manusia, kerana ianya sesuai dengan kemanusiaan itu sendiri. Allah SWT dalam Al-Quran telah menjelaskan bahawa Dia-lah yang mengatur dan memiliki segala yang ada di alam ini. Firman Allah surah Al-Hasyr ayat 59:22 yang bermaksud: (terjemahan)
“Dialah Allah Yang tiada Tuhan selain Dia. Yang Mengetahui yang ghaib dan yang nyata. Dialah Allah Maha Pemurah lagi Maha Penyayang,”
Ayat di atas menjelaskan bahawa Allah-lah yang menguasai dan memiliki seluruh alam ini. Hanya Dialah Tuhan, tiada Tuhan selain Dia, kerana Dia mempunyai kekuasaan menitik terhadap sesuatu. Semua yang ada di alam ini ciptaan-Nya, lemah dan kecil dihadapan-Nya. Maka akan resahlah jiwa seseorang jika mencari kebenaran itu selain Dia.(2)
 (1)Bey Arifin: Mengenal TUHAN. KELANG BOOK CENTER
.(2) Muhammad Isa Selamat: Penawar Jiwa. Psikologi Ketenangan Minda 1998

No comments:

Post a Comment